ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
az országgyûlési határozati javaslat
mellékletéhez
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar
Köztársaság alkotmányának szabályozási elveirõl szóló H/2252.. számú
országgyûlési határozati javaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
A határozati javaslat melléklete I. rész 6. fejezet (1) bekezdése a
következõképpen módosuljon:
"(1) Az alkotmány tartalmazza az állami zászló és a nemzeti zászló és címer
megnevezését és leírását, továbbá utaljon a Himnuszra, mint jelképre."
I n d o k o l á s
A magyar állami és nemzeti zászló megkülönböztetésének szükségessége már a
Magyar Köztársaság nemzeti jelképeinek és a Magyar Köztársaságra utaló
elnevezéseknek a használatáról T/785.. számon beterjesztett törvényjavaslat
vitájában is fölmerült.
Az akkori törvényjavaslat eleget tett az Alkotmánybíróság állásfoglalásában
rögzítetteknek (31/1994. (VI.2.) sz.), tekintettel arra is, hogy "A
megsemmisítés következtében a közhatalmi szervek címerhasználata érintetlen
marad, azonban e körön kívül a címert senki sem használhatja. Az
Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy ez ugyan alkotmányos megoldás, de nem az
egyetlen alkotmányos megoldás. Az Országgyûlés az Alkotmány 76. §-ának (3)
bekezdése és 78. §-a értelmében egyébként is törvényt köteles e tárgyban
alkotni."
A jelen módosító indítvány célja, hogy az alkotmány majdani szövegében
kerüljön megkülönböztetésre az állami és a nemzeti zászló ezek használatával
együtt. Az elképzelés lényege: a Magyar Köztársaság állami zászlaja hordozza a
Magyar Köztársaság címerét is (melyrõl a hatályos alkotmány 76. §-ának (2)
bekezdése rendelkezik) - a magyar nemzeti zászlót pedig (tehát a címer nélkül)
a nemzeti jelképeknek kijáró megfelelõ tiszteletadás, azok tekintélyének
megõrzése mellett szabadon használhassa bárki és bármely magyar nemzeti
közösség, aki és amely a
magyar nemzet egészéhez tartozónak tekinti magát.
Indokolja a javaslatot továbbá, hogy bizonyos országokban más országok állami
zászlóinak használata törvényileg tiltott vagy korlátozott.
Végezetül indokolja az indítványt, hogy a jelképhasználatról szóló, fönti
számon beterjesztett javaslat akkori vitája idején az Igazságügyi Minisztérium
képviseletében maga a tárca minisztere jelentette ki, hogy a javaslat elvben
elfogadható, kivitelezéséhez azonban alkotmánymódosítás volna szükséges.
Úgy ítélem meg, hogy most, amikor az új alkotmány szabályozási elveinek
vitatása folyik, itt az alkalmas idõ arra, hogy az állami és a nemzeti zászló
szükséges majdani megkülönböztetésének feltételeit biztosítsuk.
Budapest, 1996. június 6.
Dr. Csapody Miklós
MDF