cm;1,871 cm;PCX

AZ ORSZÁGGYÛLÉS HONVÉDELMI

BIZOTTSÁGA

H/2252/263..

Bizottsági kapcsolódó módosító javaslat!

az országgyûlési határozati javaslat

mellékletéhez

Dr. Gál Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság alkotmányának

szabályozási elveirõl szóló H/2252.. számú országgyûlési határozati javaslathoz

- a H/2252/229.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva - a

következõ

bizottsági kapcsolódó módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1/a. A határozati javaslat melléklete V. rész (Rendkívüli helyzetek) a.)

pontjának (2) bekezdése [aa) és ab) pont] helyébe a következõ szöveg lép:

[A védelmi helyzeten belül megkülönböztetendõ:

a megelõzõ védelmi helyzet, amely idegen hatalom részérõl megnyilvánuló súlyos

fenyegetettség, továbbá külsõ fegyveres csoport váratlan betörése esetén áll

elõ, illetõleg a fegyveres védelmi helyzet, amely idegen hatalom részérõl

várható támadás közvetlen veszélye esetén beáll, illetõleg a hadiállapot

kinyilvánításától, vagy valamely idegen hatalom támadásának bekövetkezésétõl a

háborús harci cselekmények befejezéséig tart.]

"Az alkotmány határozza meg a védelmi helyzet fogalmát. A védelmi helyzeten

belül különböztesse meg: a fenyegetettségi helyzetet, a korlátozott védelmi

helyzetet, és a teljes védelmi helyzetet."

1/b. A - H/2252/229.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva - a határozati

javaslat melléklete V. rész (Rendkívüli helyzetek) a.) pontjának (3) bekezdése

helyébe a következõ szöveg lép:

[A megelõzõ védelmi helyzetet a Kormány állapítja meg, és rendeletben megelõzõ

védelmi állapotot hirdet ki. A Kormány jogosult - a köztársasági elnök által

jóváhagyott országvédelmi terv szerint - a várható támadással arányos

elõkészületi intézkedések haladéktalan megtételére. Az Országgyûlés 15 napon

belül dönt a Kormány által elrendelt intézkedések jóváhagyásáról.]

"A fenyegetettségi helyzet, illetve a korlátozott védelmi helyzet, valamint a

kihirdethetõ állapotok alapvetõ tartalmi, hatásköri és eljárási szabályait az

alkotmány határozza meg."

1/c. A - H/2252/229.. számú módosító javaslathoz kapcsolódva - a határozati

javaslat melléklete V. rész (Rendkívüli helyzetek) a.) pontjának (4) bekezdése

elsõ mondatának a helyébe a következõ mondat lép:

"A [fegyveres] teljes védelmi helyzetet az Országgyûlés - akadályoztatása

esetén a köztársasági elnök - állapítja meg és rendkívüli állapotot hirdet

ki."

I n d o k o l á s

A határozati javaslat mellékletében a védelmi helyzet tagolására tett javaslat

helyett indokolt annak fogalmi meghatározása illetve a veszélyhelyzetek

jellegzetességeit jobban tükrözõ fogalomrendszer használata és az ezekre

vonatkozó alapvetõ alkotmányos szabályok meghatározása.

2. A - H/2252/207. számú módosító javaslathoz kapcsolódva - a határozati

javaslat melléklete V. rész (Rendkívüli helyzetek) a.) pontjának (5) és (6)

bekezdése helyébe a következõ meghatározás lép:

[A rendkívüli állapot idején is megmarad a hatalmi ágak különválasztása, nem

jön létre több hatalmi ágat egyesítõ csúcsszerv. Az Országgyûlés, a

köztársasági elnök és a Kormány is ellátja a maga feladatait, azonban a

Kormány széleskörû rendeletalkotási és intézkedési jogot kap: a honvédelemmel,

illetve a belsõ rend biztosításával kapcsolatosan - a szükséges lépések

megtétele érdekében - rendeleteiben eltérhet a törvényektõl, valamint az

alkotmány azon rendelkezéseitõl is, amelyektõl való eltérést maga az alkotmány

megenged. A Kormány a rendkívüli állapottal összefüggõ hatásköreit szûkebb

kabinet formájában is gyakorolhatja.

A Honvédelmi Tanács az Országgyûlés tagjaiból álló olyan testület, amely az

Országgyûlésnek a rendkívüli állapottal összefüggõ, meghatározott döntési

jogosítványaival rendelkezik, és folyamatosan ellenõrzi a Kormány rendkívüli

állapottal kapcsolatos tevékenységét, döntéseit. Abban az esetben pedig, ha a

rendkívüli állapot miatt az Országgyûlés nem hívható össze, a Honvédelmi

Tanács gyakorolja az Országgyûlés valamennyi hatáskörét, de az alkotmányt és a

minõsített többséggel meghozandó törvényeket nem változtathatja meg, és a

köztársasági elnököt sem választhatja meg. A Honvédelmi Tanács összehívhatja

az Országgyûlést, ha ezt szükségesnek tartja. A Honvédelmi Tanácsban

valamennyi képviselõcsoport a parlamenti erõviszonyoknak megfelelõen

képviselteti magát. A Honvédelmi Tanács az országgyûlési ciklus idejére alakul

meg, és a rendkívüli állapot kihirdetésekor összeül. A Honvédelmi Tanács

összetételét és eljárási rendjét törvény szabályozza.]

"A rendkívüli állapot idejére vonatkozó szabályokat alapvetõen a hatályos

Alkotmány rendelkezéseinek átvételével indokolt meghatározni.

A hatalmi ágakat összesítõ csúcsszervként létre kell hozni a Honvédelmi

Tanácsot. A Honvédelmi Tanács és a rendkívüli állapotban is mûködõ

alkotmányos szervek (Országgyûlés, Kormány) alapvetõ alkotmányos hatáskör-

megosztási szabályait meg kell határozni.

Az alkotmányban vagy törvényben a Kormányhoz kapcsolva indokolt létrehozni egy

olyan szervet, amely az ország védelmi felkészítésének feladatait békeidõben

is koordinálja, illetve a rendkívüli állapotra való gyors és zökkenõmentes

áttérést elõsegíti.

A Honvédelmi Bizottság hatályos Alkotmányban szereplõ, szükséghelyzetre

vonatkozó hatásköreit indokolt átvenni és a védelmi helyzetre is

kiterjeszteni."

I n d o k o l á s

A módosító javaslat a Honvédelmi Tanács összetételét, hatáskörét és eljárási

szabályait a határozati javaslat mellékletétõl eltérõen kívánja meghatározni.

A javasolt változtatás alapvetõen a hatályos Alkotmány szabályainak

átvételével és pontosításával a hatalmi ágakat egyesítõ csúcsszervként

határozza meg a Honvédelmi Tanácsot. A változtatások különösen a Honvédelmi

Tanács hatáskörét, és a kormányzati döntéselõkészítést érintik.

A javaslatot a nemzetközi gyakorlat és az elmúlt néhány év tapasztalata

indokolja.

Budapest, 1996. június 14.

Mécs Imre

a Honvédelmi Bizottság elnöke

Eleje Honlap