- 1 -

________________________

BIZJELEN\H2252KIE.DOC H/2252/294.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány-elõkészítõ bizottságának

k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

a Magyar Köztársaság alkotmányának szabályozási elveirõl szóló H/2252.. sz.

országgyûlési határozati javaslat

vitájához

(Együtt kezelendõ a H/2252/256.. sz. ajánlással!)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány-elõkészítõ bizottsága megvitatta "a Magyar

Köztársaság alkotmányának szabályozási elveirõl" szóló, H/2252.. számon

beterjesztett országgyûlési határozati javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott

H/2252/248.., 257-293. számú kapcsolódó módosító javaslatokat.

Az Alkotmány-elõkészítõ bizottság a kapcsolódó módosító javaslatokról az

ajánlás szerint foglalt állást.

Megjegyzés: Az ajánlás-tervezet az Országgyûlés Alkotmány-elõkészítõ

bizottságának titkársága által AEB/245/4/1996. számon kiadott Segédlet

alapján készült, amely a szabályozási elvek egyes részeit - a könnyebb

kezelhetõség érdekében - szám- és betûjellel látta el. (Az elfogadott

határozat a szám- és betûjeleket már nem fogja tartalmazni.)

Megjegyzés: Az országgyûlési határozati javaslat szövegébõl elhagyni

javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig

aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód

szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a

javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára

figyelemmel.

Amennyiben a módosító javaslat tartalmából egyértelmûen megállapítható,

hogy az az országgyûlési határozati javaslat mely részéhez érkezett, akkor a

módosító javaslatot a tartalma szerinti helyén szerepelteti az ajánlás,

függetlenül attól, hogy a módosító javaslat pontosan tartalmazza-e a

Segédlet szerinti jelöléseket.

Amennyiben a módosító javaslat az országgyûlési határozati javaslat

pontjainak, illetve bekezdéseinek számozására, jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az országgyûlési

határozati javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

Az ajánlásban az országgyûlési határozati javaslat mellékletét

"Szabályozási elvek" megnevezéssel jelöljük.

A Házszabály 134/B. § (1) bekezdése szerint "A Magyar Köztársaság új

alkotmányának kidolgozását, az alkotmány törvényjavaslat elõterjesztését és

a kijelölt bizottság feladatának ellátását az Országgyûlés Alkotmány-

elõkészítõ bizottsága végzi."

A Házszabály 134/E. § (4) bekezdése szerint csak olyan módosító

indítvány bocsátható az Országgyûlés ülésén szavazásra, amely az Alkotmány-

elõkészítõ bizottságban a Házszabály 134/D. § (3) bekezdése szerinti

támogatást megkapta.

Az Alkotmány-elõkészítõ bizottság által támogatott, illetve beadott

módosító javaslatok sorszáma:

A H/2252/256.. sz. ajánlás pontjai szerint:

8., 9., 11., 20., 22., 23., 29., 33., 42., 51., 55., 57., 58., 69., 77.,

81., 86., 88., 91., 97., 102., 108., 111., 118., 119., 124., 127., 131.,

134., 136., 138., 140., 142., 147., 154., 157., 159., 160., 161., 164.,

165., 175., 176., 177., 179., 180., 182., 183., 189., 194., 205., 208.,

224., 229., 245., 248., 251., 253., 255., 258., 266., 267., 285., 286.,

296., 306., 310., 312., 313., 320., 321., 322., 327., 330., 331., 337.,

342., 343., 351. és 359.

Jelen - H/2252/294.. számú - kiegészítõ ajánlás pontjai szerint:

4., 7., 8., 10., 12., 14., 15., 20., 23., 32., 36., 50. és 53.

Az Országgyûlés az itt felsorolt módosító javaslatokról - a Házszabály

134/E. § (5) bekezdése alapján - egy szavazással határoz.

1. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/38.. sz. módosító javaslathoz - a határozati javaslat 2. pontjának a

következõ módosítását javasolják:

"2. felkéri az Országgyûlés Alkotmány-elõkészítõ Bizottságát, hogy az új

alkotmányról szóló törvényjavaslatot az elfogadott szabályozási elveknek

megfelelõ tartalommal készítse el[õ], és [1996. november 30-áig] 1997. január

31-éig nyújtsa be az Országgyûléshez."

Indokolás: Lásd a H/2252/282.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

2. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/210. sz. módosító

javaslathoz - az I. Rész 2.) pont (1) bekezdésének a jelzett szövegrésszel

történõ kiegészítését javasolja:

"(1) Az alkotmány rögzítse, hogy az államhatalom forrása a nép; a nép a

hatalmat elsõsorban választott képviselõi útján gyakorolja, törvényben

meghatározott esetben azonban népszavazást kell, illetõleg lehet tartani.

Ehhez szükséges a nép, a nemzet és az állampolgár fogalmának tartalmi

meghatározása."

Indokolás: Lásd a H/2252/259.-1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

3. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/167.. sz. módosító

javaslathoz - az I. Rész 2.) pont (3) bekezdésének a jelzett szövegrésszel

történõ kiegészítését javasolja:

"(3) Az alkotmány tegye lehetõvé, hogy a magyar állam felségjogainak egy

része nemzetközi szerzõdéssel átruházható legyen nemzetközi szervezetre. A

felségjogok egyes részeinek átruházása idõleges és visszavonható. Az ilyen

szerzõdés megkötéséhez az Országgyûlés minõsített többséggel meghozott döntése

szükséges."

Indokolás: Lásd a H/2252/259.-2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

4. Dr. Molnár Péter és dr. Fodor Gábor képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/130.. számú módosító javaslathoz - az I. Rész 3.) pont (3) bekezdésének

a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolják:

"(3) Az alapvetõ alkotmányos elvek és célok között meg kell fogalmazni az

állam kötelességét az egyetemes emberi és állampolgári jogok védelmére és

tiszteletben tartására, tényleges érvényesülésük támogatására, az

állampolgárok gazdasági és szellemi jólétének biztosítására, az állam

szociális feladatainak ellátására."

Indokolás: Lásd a H/2252/284.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. támogatja

5. Lendvay Ildikó és dr. Schiffer János képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/151.. számú módosító javaslathoz - a I. Rész 3.) pont (3) bekezdésének a

jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolják:

"(3) Az alapvetõ alkotmányos elvek és célok között meg kell fogalmazni az

állam kötelességét az egyetemes emberi és állampolgári jogok védelmére,

tényleges érvényesülésük támogatására, az állampolgárok gazdasági és szellemi

jólétének biztosítására, az egyetemes és nemzeti kultúra örökségének és

közvetítõ intézményeinek védelmére, a közoktatásra és a tájékoztatási,

közmûvelõdési alapszolgáltatásokra, az állam szociális feladatainak

ellátására."

Indokolás: Lásd a H/2252/290. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

6. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/90-10. sz. módosító

javaslathoz - az I. Rész 3.) pontját a következõ új (6) bekezdéssel javasolja

kiegészíteni:

"(6) Az ország biztonságával kapcsolatos alapvetõ államcélként kell

meghatározni az ország szuverenitása védelmére irányuló kötelezettséget, ezen

belül a honvédelemmel és az állampolgárok biztonságának garantálásával

kapcsolatos állami tevékenységet."

Indokolás: Lásd a H/2252/259.-3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

7. Dr. Salamon László képviselõ - kapcsolódva a H/2252/90-10. számú

módosító javaslathoz - az I. Rész 3.) pontját a következõ új (10) bekezdéssel

javasolja kiegészíteni (a Szabályozási elvek egységes javaslatának

elkészítésekor a 3.) pont utolsó bekezdéseként javasolja szerepeltetni):

"(10) Az alkotmány mondja ki, hogy a Magyar Köztársaság védi a házasság

és a család intézményét, és különös gondot fordít az ifjúság létbiztonságára,

oktatására és nevelésére."

Indokolás: Lásd az Alkotmány-elõkészítõ bizottság 1996. június 21-i

ülésén szóban pontosított, H/2252/257-1. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. támogatja

8. Balsay István képviselõ az I. Rész 4.) pont (2) bekezdésének a jelzett

szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

"(2) A Magyar Köztársaság területe fõvárosra, megyékre, városokra és

községekre, a fõváros kerületekre tagozódik. Törvény megengedhet egyéb

területi tagozódást is. Az ország fõvárosa Budapest."

Indokolás: Lásd az Alkotmány-elõkészítõ bizottság 1996. június 11-i

és 21-i ülésén szóban pontosított, H/2252/87.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. támogatja

9. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/87.. számú módosító javaslathoz - az I. Rész 4.) pont (2) bekezdésének a

jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolják:

"(2) A Magyar Köztársaság területe fõvárosra, megyékre, városokra és

községekre, a fõváros kerületekre tagozódik. Az ország fõvárosa Budapest. Az

Országgyûlés minõsített többséggel elfogadott törvénnyel ettõl eltérõ

tagozódást is megengedhet."

Indokolás: Lásd a H/2252/281.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

10. Dr. Dornbach Alajos, dr. Fodor Gábor, dr. Hack Péter és dr. Szigethy

István képviselõk - kapcsolódva a H/2252/90-15. sz. módosító javaslathoz - a

II. Rész 1. fejezet f.) pont (1) bekezdését a következõ új fc) alponttal

javasolják kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén az alpontok

betûjelzése értelemszerûen változik):

/f.) (1) Az alkotmányban az emberi jogok között szabályozandó alanyi

jogok:/

"fc) az egészségügyi alapellátáshoz való jog;"

Indokolás: Lásd a H/2252/271.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. támogatja

11. Lendvay Ildikó és dr. Schiffer János képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/150.. számú módosító javaslathoz - a II. Rész 1. fejezet f.) pont (1)

bekezdése fí) alpontjának a következõ módosítását javasolják:

/f.) (1) Az alkotmányban az emberi jogok között szabályozandó alanyi

jogok:/

"fí) a mûvészet [és], a tudományos kutatás és a mûvelõdéshez való jog,

valamint a kultúra értékeihez való hozzáférés szabadságának joga;"

Indokolás: Lásd a H/2252/292. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

12. Az Alkotmány-elõkészítõ bizottság a II. Rész 1. fejezet f.) pont (1)

bekezdése fj) alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/f.) (1) Az alkotmányban az emberi jogok között szabályozandó alanyi

jogok:/

"fj) a tandíjmentes állami közoktatáshoz, a szabad iskolaválasztáshoz és

az elsõ szakképzettség megszerzéséhez való jog; [ide kapcsolódóan] ki kell

[ki]mondani a gyermek [16 éves koráig tartó] tankötelezettség[e]ét;"

Indokolás: Lásd a H/2252/293.-1. sz. módosító javaslat indokolását.

13. Csizmár Gábor képviselõ - kapcsolódva a H/2252/173.. sz. módosító

javaslathoz - a II. Rész 1. fejezet f.) pont (1) bekezdése fj) alpontjának a

következõ módosítását javasolja:

/f.) (1) Az alkotmányban az emberi jogok között szabályozandó alanyi

jogok:/

"fj) az ingyenes [tandíjmentes állami] közoktatáshoz, a szabad

iskolaválasztáshoz és az elsõ szakképzettség megszerzéséhez való jog; ide

kapcsolódóan kell kimondani a gyermek [16 éves koráig tartó]

tankötelezettség[e]ét;"

Indokolás: Lásd a H/2252/270.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

14. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/131.. számú módosító javaslathoz - a II. Rész 1. fejezet f.) pont (1)

bekezdése fr) alpontjának a következõ módosítását javasolják:

/f.) (1) Az alkotmányban az emberi jogok között szabályozandó alanyi

jogok:/

"fr) a személyes adatok[kal való rendelkezés joga] védelméhez és az

információs önrendelkezéshez való jog;"

Indokolás: Lásd az Alkotmány-elõkészítõ bizottság 1996. június 21-i

ülésén szóban pontosított, H/2252/280.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. támogatja

15. Az Alkotmány-elõkészítõ bizottság a II. Rész 1. fejezet g.) pont (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"g.) (1) A nemzetközi egyezmények alapjogokat tartalmazó katalógusaiban

fellelhetõ néhány olyan rendelkezés, amelyek [az új alkotmányban nem jelenhet

meg alanyi jogként, hanem csak] elsõsorban állami kötelezettségként írhatók

elõ. Az említett rendelkezéseket a nemzetközi egyezmények is úgy fogalmazzák

meg, hogy minden állam fokozatosan, teherbíró-képessége arányában köteles a

megvalósításukra."

Indokolás: Lásd a H/2252/293.-2. sz. módosító javaslat indokolását.

16. Lendvay Ildikó és dr. Schiffer János képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/95.-5. számú módosító javaslathoz - a II. Rész 1. fejezet g.) pont (2)

bekezdése gd) alpontjának a következõ módosítását javasolják:

/(2) Az új alkotmányban a szükséges jogszabályok megalkotására, illetve

intézmények kialakítására irányuló állami kötelezettségvállalásként

megfogalmazható emberi jogok a következõk:/

"gd) a tudomány, a mûvészet és a kultúra nemzeti és egyetemes értékeinek

védelme, [és] támogatása és a közintézmények révén történõ terjesztése, a

társadalmi és regionális eredetû oktatási és mûvelõdési esélykülönbségek

csökkentése, valamint a kulturális esélyegyenlõségre való törekvés intézményes

segítése;"

Indokolás: Lásd a H/2252/289. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

17. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/90-31. sz. módosító

javaslathoz - a II. Rész 2. fejezet a.) pont (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"a.) (1) Az emberi és állampolgári jogok korlátozása kizárólag az

alkotmányban vagy - az alkotmány ilyen tartalmú felhatalmazása alapján -

törvényben történhet. [Az alkotmány szabjon általános keretet a törvényi

korlátozásra: az emberi és állampolgári jogok "lényeges tartalmának"

korlátozását tiltsa meg.] Az emberi és állampolgári jogok korlátozására

kivételes esetben kerülhet sor, azok "lényegi tartalma" törvényben sem

korlátozható."

Indokolás: Lásd a H/2252/258.-1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

18. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/135.-9. sz. módosító

javaslathoz - a II. Rész 2. fejezet b.) pont (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"b.) (1) Az emberi és állampolgári jogok korlátozásától meg kell

különböztetni a jogok felfüggeszthetõségét - vagyis a jogoktól való eltérés

lehetõségét - [háború vagy] az ország biztonságát fenyegetõ [más] rendkívüli

helyzetek esetén. A jogoktól való eltérést a nemzetközi jogi szabályok szigorú

feltételekhez kötik, és meghatározzák azokat a jogokat, amelyektõl rendkívüli

helyzetekben sem lehet eltérni."

Indokolás: Lásd a H/2252/258.-2/a. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

19. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/135.-9. sz. módosító

javaslathoz - a II. Rész 2. fejezet b.) pont (2) bekezdése ba) alpontjának a

jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

/(2) A feltételek a következõk:/

"ba) a rendkívüli állapotot, szükségállapotot, katasztrófa állapotot

hivatalosan ki kell hirdetni;"

Indokolás: Lásd a H/2252/258.-2/b. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

20. Az Alkotmány-elõkészítõ bizottság a II. Rész 2. fejezet b.) pont (3)

bekezdése bc) alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/(3) Az emberi és állampolgári jogok közül az ország biztonságát

fenyegetõ rendkívüli helyzet esetén sem lehet eltérni a következõ jogoktól:/

"bc) a kínzás, a [megalázó] kegyetlen, embertelen, megalázó bánásmód és

büntetés, valamint az érintett beleegyezése nélkül végzett orvosi vagy

tudományos kísérletek tilalma;"

Indokolás: Lásd a H/2252/293.-3. sz. módosító javaslat indokolását.

21. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/28.. sz. módosító

javaslathoz - a III. Rész 3. fejezet b.) pont (4) bekezdésének a jelzett

szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

"(4) A nemzetközi szerzõdések megkötésének részletes eljárási szabályait

törvény tartalmazza. Az Országgyûlés megerõsítési hatáskörébe tartozó

nemzetközi szerzõdések elõkészítésébe az illetékes országgyûlési bizottságokat

be kell vonni."

Indokolás: Lásd a H/2252/260.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

22. Dr. Egerszegi László és dr. Csizmadia László képviselõk - kapcsolódva

a H/2252/205.. számú módosító javaslathoz - a III. Részt a következõ új 4.

fejezettel javasolják kiegészíteni:

"4. fejezet. A gazdasági-szociális érdekegyeztetés

A gazdasági-szociális érdekegyeztetés alapelvei - garanciális okokból -

nyerjenek alkotmányos szabályozást."

Indokolás: Lásd a H/2252/291. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

23. Az Alkotmány-elõkészítõ bizottság a III. Rész 1. fejezet b.) pont be)

alpontjának a következõ módosítását javasolja:

/b.) A jogrendszert és a jogalkotást illetõen az alábbi általános

rendelkezéseket indokolt e rész elején megfogalmazni:/

"be) a jogszabály a [kihirdetését] hatálybalépését megelõzõ idõszakra

kötelezettséget nem állapíthat meg, és nem nyilváníthat valamely cselekményt

vagy mulasztást jogszabályellenessé (a visszaható hatály tilalma);"

Indokolás: Lásd a H/2252/293.-4. sz. módosító javaslat indokolását.

24. Dr. Kónya Imre képviselõ a IV. Rész 1. fejezet b.) pont (1)

bekezdésébõl a jelzett szövegrészek elhagyását javasolja:

"b.) (1) Legyen választójoga az alább meghatározott kivételekkel [a

Magyar Köztársaság területén élõ] minden nagykorú magyar állampolgárnak[, ha a

választás napján az ország területén tartózkodik]."

Indokolás: Lásd a H/2252/81-4. sz. módosító javaslatok indokolását.

A módosító javaslatot: az Alkotmány-elõkészítõ biz. - figyelemmel a

H/2252/256.. sz. ajánlás 194. pontjában ismertetett, e

módosító javaslathoz képest bõvebb módosító javaslatra -

formailag nem támogatja.

25. Dr. Avarkeszi Dezsõ képviselõ - kapcsolódva a H/2252/90-34. számú

módosító javaslathoz - a IV. Rész 1. fejezet b.) pont (1) bekezdésének a

jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

"b.) (1) Legyen választójoga az alább meghatározott kivételekkel a Magyar

Köztársaság területén élõ minden nagykorú magyar állampolgárnak, ha a

választás napján az ország területén tartózkodik. A tartósan külföldön

tartózkodó magyar állampolgárok közül az rendelkezzen választójoggal, akinek

állandó lakóhelye Magyarországon van, és Magyarországon adózik."

Indokolás: Lásd a H/2252/287. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

26. Gulyás József és dr. Szigethy István képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/88.. számú módosító javaslathoz - a IV. Rész 1. fejezet c.) pont (1)

bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolják:

"c.) (1) A képviselõválasztás jelenlegi vegyes - listás és egyéni

választókerületi - rendszerét alapvetõen fenn kell tartani, de meg kell

vizsgálni a módosítás lehetõségét. A szükséges módosítások elvégzése során

törekedni kell a választási rendszer arányosítására, (valamint) az

országgyûlési képviselõi helyek csökkentésére. A választási mód legfontosabb

szabályait indokolt az alkotmányban rögzíteni."

Indokolás: Lásd a H/2252/283.-2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

27. Gulyás József és dr. Szigethy István képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/88.. számú módosító javaslathoz - a IV. Rész 1. fejezet c.) pont (1)

bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolják:

"c.) (1) A képviselõválasztás jelenlegi vegyes - listás és egyéni

választókerületi - rendszerét alapvetõen fenn kell tartani, de meg kell

vizsgálni a módosítás lehetõségét. A szükséges módosítások elvégzése során

törekedni kell a választási rendszer arányosítására. A választási mód

legfontosabb szabályait indokolt az alkotmányban rögzíteni."

Indokolás: Lásd a H/2252/283.-1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

28. Kõszeg Ferenc képviselõ - kapcsolódva a H/2252/178. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 2. fejezet a.) pont (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(3) Az alkotmány jelölje meg az Országgyûlés feladat- és hatásköreit a

törvényalkotással, az országos népszavazás elrendelésével, a nemzetközi

szerzõdések megkötésével, a Kormány megalakulásával, ellenõrzésével, a

[fegyveres erõk] honvédség és a határõrség alkalmazásával, a külföldi

[fegyveres erõk] haderõk kiképzésre, gyakorlatra, állomásoztatásra vagy

hadmûveletre Magyarország területére beengedésével, az ország biztonságát

fenyegetõ rendkívüli helyzetekkel, a költségvetés elfogadásával és a

zárszámadással, az önkormányzatokkal, továbbá az egyes tisztségviselõk

megválasztásával kapcsolatban."

Indokolás: Lásd a H/2252/267.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

29. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/232.. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 3. fejezet b.) pont (2) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(2) Bizonyos módosítások szükségesek az elnök egyéb jogköreinél. A

törvényalkotást illetõen megmarad az elnök joga arra, hogy a már elfogadott

törvényt megfontolás céljából visszaküldje az Országgyûléshez, illetõleg

alkotmányossági vizsgálat céljából megküldje az Alkotmánybírósághoz, megszûnik

viszont a törvénykezdeményezési joga. [A honvédelemmel kapcsolatban a

fõparancsnoki jogkör megmarad, de ez a magyar honvédségre korlátozódik. A

rendkívüli helyzetekben is változik az elnök szerepe: a rendkívüli állapotot

és a szükségállapotot az Országgyûlés akadályoztatása esetén továbbra is a

köztársasági elnök hirdeti ki, de a Honvédelmi Tanács szerepének és

összetételének módosulása folytán az államfõ nem lesz tagja e testületnek, és

szükséghelyzetben sem az elnök rendeleteivel történik majd az operatív

szabályozás.] Az alkotmány a köztársasági elnök fõparancsnoki jogköreit -

alapvetõen a hatályos alkotmány szerint - összegyûjtve, teljeskörûen határozza

meg. A rendelkezések tartalmazzák, hogy a köztársasági elnök a Fegyveres Erõk

fõparancsnoka, a Honvédelmi Tanács elnöke és a védelmi terv jóváhagyója."

Indokolás: Lásd a H/2252/261.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

30. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/57.. számú módosító javaslathoz - a IV. Rész 3. fejezet b.) pont (4)

bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolják:

"(4) Az államfõ aktusainak érvényességéhez - az alkotmányban

meghatározott kivételekkel - miniszteri ellenjegyzés szükséges. A kivételeket

az alkotmány normaszövegének elkészítésekor lehet pontosan meghatározni. A

miniszteri ellenjegyzést igénylõ javaslatok aláírásáról a köztársasági

elnöknek 30 napon belül döntenie kell."

Indokolás: Lásd a H/2252/272.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

31. Dr. Salamon László képviselõ - kapcsolódva a H/2252/90-43. számõ

módosító javaslathoz - a IV. Rész 4. fejezet c.) pont (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) Az államigazgatási szervezettípusok közül az alkotmányban elegendõ a

minisztériumot, mint intézményt nevesíteni. Törvény keretei között [A] a

Kormány hatáskörébe tartozik az államigazgatási szervezet-rendszer

kialakítása."

Indokolás: Lásd a H/2252/257-2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

32. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/164.. számú módosító javaslathoz - a IV. Rész 5. fejezet a.) pont (4)

bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolják:

"(4) A költségvetési törvény végrehajtásáról (a zárszámadásról) a Kormány

törvényjavaslat benyújtása útján számol el. A törvény elfogadásáról legkésõbb

a költségvetési évet követõ év tizedik hónapja végéig az Országgyûlésnek

határoznia kell. A zárszámadásról szóló törvény fõbb tartalmáról,

elfogadásának és el nem fogadásának jogkövetkezményérõl az alkotmányban

rendelkezni kell."

Indokolás: Lásd az Alkotmány-elõkészítõ bizottság 1996. június 21-i

ülésén szóban pontosított, H/2252/273.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. támogatja

33. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/164.. számú módosító javaslathoz - a IV. Rész 5. fejezet a.) pont (4)

bekezdésének a jelzett szövegrésszel történõ kiegészítését javasolják:

"(4) A költségvetési törvény végrehajtásáról (a zárszámadásról) a Kormány

törvényjavaslat benyújtása útján számol el. A törvény elfogadásáról legkésõbb

a költségvetési évet követõ év végéig az Országgyûlésnek határoznia kell. A

zárszámadásról szóló törvény fõbb tartalmáról, elfogadásának és el nem

fogadásának jogkövetkezményérõl az alkotmányban rendelkezni kell. Ha az

Országgyûlés nem fogadja el az átmeneti gazdálkodásról szóló törvényt, a

Kormány köteles lemondani."

Indokolás: Lásd a H/2252/274.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

34. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/183-1. számú módosító javaslathoz - a IV. Rész 5. fejezet a.) pontját a

következõ új (5) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(5) Az alkotmányban rögzíteni kell a költségvetés alapelveit: a

teljesség, a valódiság, a részletesség, a nyilvánosság, az áttekinthetõség és

az egységesség elvét."

Indokolás: Lásd a H/2252/275.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

35. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/182-2. számú módosító javaslathoz - a IV. Rész 5. fejezet b.) pont (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"b.) (1) Rögzíteni kell a közteherviselés elvét, azaz, hogy minden, a

Magyar Köztársaság területén élõ és tartózkodó természetes személy, illetõleg

itt mûködõ jogi személy és jogi személyiséggel nem rendelkezõ gazdasági

társaság, [ha jövedelemmel, bevétellel, vagyonnal rendelkezik,] illetve

egyesület jövedelmi és vagyoni helyzete alapján adó- és egyéb fizetési

kötelezettség formájában köteles hozzájárulni a társadalom közös

szükségleteinek fedezéséhez, a közfeladatok megvalósításához."

Indokolás: Lásd a H/2252/276.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

36. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/82-5. sz. módosító javaslathoz - a IV. Rész 5. fejezet d.) pont (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"d.) (1) Az alkotmánynak tartalmaznia kell az Állami Számvevõszék

jogállásáról, feladatairól, hatáskörérõl és vezetõirõl szóló rendelkezéseket.

Az Állami Számvevõszék az Országgyûlés pénzügyi[-] és gazdasági ellenõrzõ

szerve, a pénzügyi, gazdasági ellenõrzés általános hatáskörû és legfõbb

szerve. Ellenõrzési tevékenységét kizárólag törvényeknek alárendelten végzi."

Indokolás: Lásd a H/2252/278.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. támogatja

37. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/82-5. sz. módosító javaslathoz - a IV. Rész 5. fejezet d.) pont (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(3) Az Állami Számvevõszék az általa végzett ellenõrzésekrõl jelentésben

tájékoztatja az Országgyûlést. A jelentést az Állami Számvevõszék - a

titokvédelmi elõírások keretei között - nyilvánosságra hozza[, az államtitkot

tartalmazó részek kivételével]."

Indokolás: Lásd a H/2252/277.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

38. Dr. Bihari Mihály képviselõ - kapcsolódva a H/2252/205.. számú

módosító javaslathoz - a IV. Részt a következõ új 6. fejezettel javasolja

kiegészíteni (a módosító javaslat elfogadása esetén a fejezetek számozása

értelemszerûen változik):

"6. fejezet. A gazdasági-szociális érdekegyeztetés

A gazdasági-szociális érdekegyeztetés témaköre - garanciális okokból -

nyerjen alkotmányos szabályozást."

Indokolás: Lásd a H/2252/288. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

39. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/135.-15. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet Címének a következõ módosítását javasolja:

"6. fejezet. A [katonai] fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek"

Indokolás: Lásd a H/2252/262.-1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

40. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/231.. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet a.) pont (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"a) (1) Az alkotmány rendelkezzen a haza fegyveres és polgári védelmérõl,

a honvédelemrõl, a közrend és a közbiztonság védelmérõl, valamint a

katasztrófa-védelemrõl, és határozza meg [mindhárom feladat tartalmi elemeit]

az állam kapcsolódó feladatait, valamint az ezeket ellátó szervezeteket. A

felsorolt feladatokat ellátó [szervezetek közül az alkotmány] fegyveres erõk

és rendvédelmi szervek fogalmának meghatározása mellett nevesítve kell

szabályoz[za]ni a magyar honvédséget, a határõrséget, a rendõrséget, [továbbá]

a polgári védelmi, valamint a nemzetbiztonsági [szolgálatokat] feladatokat

ellátó szervezeteket. [Az egyéb rendvédelmi szervezetekrõl] A fegyveres

erõkrõl és a rendvédelmi szervekrõl, ezek feladatairól és irányítási

viszonyairól törvény rendelkezzen. Indokolt annak kimondása is, hogy a

fegyveres és a polgári védelemben részt vevõ szervezetek feladataikat

feladatkörük megtartásával, együttmûködve látják el."

Indokolás: Lásd a H/2252/262.-2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

41. Kõszeg Ferenc képviselõ - kapcsolódva H/2252/135.-15. számú módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet a.) pont (1) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"a) (1) [Az alkotmány rendelkezzen a honvédelemrõl, a közrend és a

közbiztonság védelmérõl, valamint a katasztrófa-védelemrõl, és határozza meg

mindhárom feladat tartalmi elemeit. A felsorolt feladatokat ellátó szervezetek

közül az alkotmány nevesítve szabályozza a magyar honvédséget, a határõrséget,

a rendõrséget, továbbá a nemzetbiztonsági szolgálatokat. Az egyéb rendvédelmi

szervezetekrõl, ezek feladatairól és irányítási viszonyairól törvény

rendelkezzen.] Az új alkotmány rendelkezzen arról, hogy a Magyar Köztársaság

szuverenitásának, ezen belül honvédelmének és nemzetbiztonságának, valamint

közbiztonságának védelme az egész nemzet ügye. A honvédség és a határõrség

békében és háborúban egyaránt folyamatos polgári irányítás alatt áll."

Megjegyzés: Képviselõ úr a H/2252/264.. sz. módosító indítványában

javaslatot tesz a (4) bekezdés módosítására is. A módosító javaslat

tartalmából feltehetõ, hogy az Kaszás Tibor képviselõ úr H/2252/135.-15.

számú indítványának korrekcióját tartalmazza.

Indokolás: Lásd a H/2252/264.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

42. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/235.. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet a.) pont (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"(2) [A magyar honvédség alapvetõ feladata a haza katonai védelme.

Alapvetõ feladatán túl - a rendkívüli helyzetekre irányadó szabályok szerint -

közremûködik az alkotmányos rend megdöntésére vagy a hatalom kizárólagos

megszerzésére irányuló fegyveres cselekmények, továbbá az állampolgárok élet-

és vagyonbiztonságát tömeges méretekben veszélyeztetõ, fegyveresen vagy

felfegyverkezve elkövetett súlyos, erõszakos cselekmények elhárításában,

segítséget nyújt rendkívüli méretû elemi csapás és ipari szerencsétlenség

(katasztrófa) következményeinek felszámolásához.] A magyar honvédség alapvetõ

feladata a haza fegyveres védelme. A magyar honvédség alapfeladatát fegyverei

alkalmazásával látja el.

Alapfeladatán túl a magyar honvédség az alkotmányban meghatározott feltételek

között, a rendkívüli helyzetekre irányadó szabályok szerint felhasználható

arra, hogy elhárítsa:

- az alkotmányos rend megdöntésére, vagy a hatalom kizárólagos megszerzésére

irányuló fegyveres cselekményeket,

- az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát tömeges méretekben

veszélyeztetõ, fegyveresen vagy felfegyverkezve elkövetett súlyos, erõszakos

cselekményeket.

A magyar honvédség a fentieken kívül - fegyvereinek alkalmazása nélkül -

igénybevehetõ a rendkívüli méretû katasztrófa (természeti csapás, ipari

szerencsétlenség) következményeinek felszámolására.

A Magyar Köztársaság utóbbi években vállalt kötelezettségeire tekintettel az

alkotmánynak tartalmaznia kell, hogy a magyar honvédség részt vehet az ENSZ,

illetve más nemzetközi szervezet felkérésére béketeremtõ, illetve

békefenntartó feladatok ellátásában."

Indokolás: Lásd a H/2252/262.-3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

43. Kõszeg Ferenc képviselõ - kapcsolódva H/2252/135.-15. számú módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet a.) pont (4) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

" [(4)] (5) A határõrség feladata a [határõrizet, a] határforgalom

ellenõrzése [és a határrendészet], a határrend fenntartása, továbbá az

államhatár õrzése és fegyveres védelme."

Megjegyzés: Képviselõ úr a H/2252/264.. sz. módosító indítványában

javaslatot tesz az (1) bekezdés módosítására is. A módosító javaslat

tartalmából feltehetõ, hogy az Kaszás Tibor képviselõ úr H/2252/135.-15.

számú indítványának korrekcióját tartalmazza, követve annak szerkezeti

módosítását is.

Indokolás: Lásd a H/2252/264.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

44. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/234.. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet a.) pont (4) bekezdésének a jelzett

szövegrésszel történõ kiegészítését javasolja:

"(4) A határõrség feladata a határõrizet, a határforgalom ellenõrzése és

a határrendészet. A határõrség rendvédelmi szerv, ennek következményeit (nem

rendelkezhet sorállománnyal, dönteni kell a határvadász századok sorsáról, a

határvédelem feladatát a honvédségnek kell ellátnia) az alkotmányban, illetve

a törvényekben kell megjeleníteni."

Indokolás: Lásd a H/2252/262.-4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

45. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/90-46. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet b.) pontjának a következõ módosítását

javasolja:

"b.) A magyar [honvédség és a határõrség] fegyveres erõk egységei - a

hatályos nemzetközi szerzõdésen alapuló hadgyakorlat, illetõleg az Egyesült

Nemzetek Szervezete felkérésére végzett békefenntartó tevékenység kivételével

- csak az Országgyûlés elõzetes hozzájárulásával léphetik át az államhatárt.

Ugyanígy érvényes nemzetközi szerzõdés eltérõ rendelkezése hiányában idegen

fegyveres erõk az Országgyûlés elõzetes hozzájárulása nélkül az ország

területén nem vonulhatnak át, nem használhatók fel és nem állomásozhatnak. Az

Országgyûlés döntési módozataiban célszerû differenciált szabályozást

alkalmazni a magyar, illetõleg a külföldi fegyveres csapat létszámától,

alkalmazási céljától függõen."

Indokolás: Lásd a H/2252/262.-5/a. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

46. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/90-46. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet b.) pontjának a következõ módosítását

javasolja:

"b.) A magyar honvédség és a határõrség egységei - a hatályos nemzetközi

szerzõdésen alapuló hadgyakorlat, illetõleg az Egyesült Nemzetek Szervezete

felkérésére végzett békefenntartó tevékenység kivételével - csak az

Országgyûlés elõzetes hozzájárulásával léphetik át az államhatárt. Ugyanígy

érvényes nemzetközi szerzõdés eltérõ rendelkezése hiányában idegen fegyveres

erõk az Országgyûlés elõzetes hozzájárulása nélkül az ország területén nem

vonulhatnak át, nem használhatók fel és nem állomásozhatnak. Az Országgyûlés

döntési módozataiban célszerû differenciált szabályozást alkalmazni a magyar,

illetõleg a külföldi [fegyveres] csapat létszámától, alkalmazási céljától

függõen; ennek keretében a Honvédelmi Bizottság részére döntési jogkör

adható."

Indokolás: Lásd a H/2252/262.-5/b. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

47. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/90-46. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet b.) pontjának a jelzett szövegrésszel

történõ kiegészítését javasolja:

"b) A magyar honvédség és a határõrség egységei - a hatályos nemzetközi

szerzõdésen alapuló hadgyakorlat, illetõleg az Egyesült Nemzetek Szervezete

felkérésére végzett békefenntartó tevékenység kivételével - csak az

Országgyûlés elõzetes hozzájárulásával léphetik át az államhatárt. Ugyanígy

érvényes nemzetközi szerzõdés eltérõ rendelkezése hiányában idegen fegyveres

erõk az Országgyûlés elõzetes hozzájárulása nélkül az ország területén nem

vonulhatnak át, nem használhatók fel és nem állomásozhatnak. Az Országgyûlés

döntési módozataiban célszerû differenciált szabályozást alkalmazni a magyar,

illetõleg a külföldi fegyveres csapat létszámától, alkalmazási céljától

függõen. A fõszabály megtartása mellett az alkotmány tegye lehetõvé, hogy

meghatározott nagyságrendû katonai erõ gyakorlat, kiképzés vagy egyéb, a

hadseregek közötti együttmûködést megvalósító célból kormányengedéllyel - a

Honvédelmi Bizottság elõzetes tájékoztatásával - átléphesse az államhatárt,

illetve hasonló nagyságrendû, felszerelésû és célú idegen haderõ Magyarország

területére léphessen. Megszorító feltétel lehetne, hogy a külföldi, illetve

hazai tartózkodás ideje a 30 napot nem haladhatja meg."

Indokolás: Lásd a H/2252/262.-5/c. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

48. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/237.. sz. módosító

javaslathoz - a IV. Rész 6. fejezet c.) pont (5) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"(5) [Az állampolgárok a katonai és a rendvédelmi szervezetek hivatásos

állományába léphetnek. A hivatásos állomány számára különös magatartási és

felelõsségi szabályok állapíthatók meg. Egyebek mellett ki kell mondani, hogy

nem lehetnek tagjai pártnak, és párt nevében vagy érdekében nyilvános

közszerepléssel járó tevékenységet nem folytathatnak.] Az alkotmány rögzítse,

hogy az állampolgárok az állammal létesített szerzõdéses viszony alapján a

fegyveres erõk és a rendvédelmi szervek hivatásos állományába léphetnek. A

hivatásos állomány számára törvényben különös magatartási és felelõsségi

szabályok állapíthatók meg. A hivatásos állomány tagja szolgálati helyén,

illetve a szolgálattal összefüggõ feladatai végrehajtása során politikai

tevékenységet nem végezhet. A honvédség, a rendõrség, a határõrség és a

nemzetbiztonsági szolgálatok hivatásos állományú tagja párttagságának

lehetõségét nem indokolt kizárni, pusztán a pártban való tisztségviselést és a

párt nevében történõ közszereplést."

Indokolás: Lásd a H/2252/262.-6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

49. Dr. Lamperth Mónika és Pozsgai Balázs képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/228. számú módosító javaslathoz - a IV. Rész 7. fejezet a.) pont (9)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(9) A helyi önkormányzatok külsõ pénzügyi ellenõrzését [az Állami

Számvevõszék] Országgyûlésnek alárendelt intézmény végezze, melynek döntése az

érintett önkormányzatok által bíróság elõtt megtámadható. [a] A belsõ

ellenõrzést az önkormányzatok maguk lássák el."

Indokolás: Lásd a H/2252/248.. sz. kapcsolódó módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

50. Dr. Csákabonyi Balázs képviselõ - kapcsolódva a H/2252/190. számú

módosító javaslathoz - a IV. Rész 8. fejezet a.) pont (2) bekezdése al)

alpontja helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolja:

/(2) Az igazságszolgáltatás alapelvei - az emberi jogok között

szabályozott általános elvek mellett - a következõk:/

"al) [az eljárásban résztvevõ személy által értett nyelv használatához

való jog.] a védõnek az a joga, hogy nem vonható felelõsségre a védelem

ellátása során kifejtett véleménye miatt;"

Indokolás: Lásd a H/2252/268.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. támogatja

51. Dr. Bihari Mihály képviselõ - kapcsolódva a H/2252/34.. számú módosító

javaslathoz - a IV. Rész 8. fejezet b.) pont (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"(2) [Az alkotmány utaljon arra, hogy a bírák önkormányzati szervezetet

alakíthatnak.] Váljon el a bíróságok ún. külsõ igazgatása - a bírósági

vezetõkkel kapcsolatos személyzeti ügyek és a bíróságok pénzellátása - a

végrehajtó hatalomtól. Létesüljön konkrét hatáskörû és személyi összetételû

Országos Igazságszolgáltatási Tanács a bírói függetlenség maradéktalan

érvényesülése érdekében."

Indokolás: Lásd a H/2252/286. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

52. Dr. Csákabonyi Balázs képviselõ - kapcsolódva a H/2252/192.. számú

módosító javaslathoz - a IV. Rész 8. fejezet b.) pont (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) Az alkotmány utaljon arra, hogy a [bírák önkormányzati szervezetet

alakíthatnak] bírói függetlenség maradéktalan érvényesülése érdekében

létesüljön egy kétharmadrészt bírákból álló országos testület. A testület

választására, szervezetére és összetételére vonatkozó szabályokat külön

törvény állapítja meg."

Indokolás: Lásd a H/2252/269.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

53. Az Alkotmány-elõkészítõ bizottság a IV. Rész 8. fejezet c.) pont (7)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(7) A bírósági szervezet függetlenségének biztosítását szolgálja annak

alkotmányban való kimondása is, hogy az igazságszolgáltatás költségeit külön

fejezetben biztosítja a[z állami] központi költségvetés."

Indokolás: Lásd a H/2252/293.-5. sz. módosító javaslat indokolását.

54. Dr. Balsai István és dr. Sepsey Tamás képviselõk - kapcsolódva a

H/2252/160. számú módosító javaslathoz - a IV. Rész 9. fejezet b.) pontja

helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolják:

"b.) [A legfõbb ügyész jogállását az alkotmányban szabályozni kell. A

legfõbb ügyész az Országgyûlésnek felelõs, mûködésérõl köteles az

Országgyûlésnek beszámolni, interpellálható. A legfõbb ügyészt a köztársasági

elnök javaslatára az Országgyûlés választja meg. A legfõbb ügyész megbízatási

ideje hat év. Megbízatása megszûnik a megbízatási idõtartam leteltével,

felmentésével, lemondásával, összeférhetetlenségének megállapításával,

országgyûlési, helyi önkormányzati képviselõvé, illetõleg polgármesterré

történõ megválasztásával, hivatalvesztése kimondásával, bíróságnak közügyektõl

eltiltást kimondó jogerõs határozatával, halálával. A legfõbb ügyész

helyetteseit - a legfõbb ügyész javaslatára - a köztársasági elnök nevezi ki

és menti fel.] A legfõbb ügyészt a miniszterelnök javaslatára a köztársasági

elnök nevezi ki. Az ügyészséget a legfõbb ügyész útján az igazságügyminiszter

irányítja."

Indokolás: Lásd a H/2252/279.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

55. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/229.. sz. módosító

javaslathoz - az V. Rész a.) pont (2) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"(2) [A védelmi helyzeten belül megkülönböztetendõ:

aa) a megelõzõ védelmi helyzet, amely idegen hatalom részérõl

megnyilvánuló súlyos fenyegetettség, továbbá külsõ fegyveres csoport váratlan

betörése esetén áll elõ, illetõleg

ab) a fegyveres védelmi helyzet, amely idegen hatalom részérõl várható

támadás közvetlen veszélye esetén beáll, illetõleg a hadiállapot

kinyilvánításától, vagy valamely idegen hatalom támadásának bekövetkezésétõl a

háborús harci cselekmények befejezéséig tart.] Az alkotmány határozza meg a

védelmi helyzet fogalmát. A védelmi helyzeten belül különböztesse meg: a

fenyegetettségi helyzetet, a korlátozott védelmi helyzetet és a teljes védelmi

helyzetet."

Indokolás: Lásd a H/2252/263.-1/a. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

56. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/229.. sz. módosító

javaslathoz - az V. Rész a.) pont (3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"(3) [A megelõzõ védelmi helyzetet a Kormány állapítja meg, és

rendeletben megelõzõ védelmi állapotot hirdet ki. A Kormány jogosult - a

köztársasági elnök által jóváhagyott országvédelmi terv szerint - a várható

támadással arányos elõkészületi intézkedések haladéktalan megtételére. Az

Országgyûlés 15 napon belül dönt a Kormány által elrendelt intézkedések

jóváhagyásáról.] A fenyegetettségi helyzet, illetve a korlátozott védelmi

helyzet, valamint a kihirdethetõ állapotok alapvetõ tartalmi, hatásköri és

eljárási szabályait az alkotmány határozza meg."

Indokolás: Lásd a H/2252/263.-1/b. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

57. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/229.. sz. módosító

javaslathoz - az V. Rész a.) pont (4) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

"(4) A [fegyveres] teljes védelmi helyzetet az Országgyûlés -

akadályoztatása esetén a köztársasági elnök - állapítja meg, és rendkívüli

állapotot hirdet ki. A rendkívüli állapot kihirdetése, továbbá megszûntnek

nyilvánítása az Országgyûlés hatáskörébe tartozik. A kihirdetéshez minõsített,

a megszûntnek nyilvánításhoz egyszerû többség szükséges. Ha az Országgyûlés a

rendkívüli állapot kihirdetésében akadályoztatva van, a döntést a köztársasági

elnök hozza meg; az akadályoztatás tényét elõzetesen az Országgyûlés elnöke, a

miniszterelnök és az Alkotmánybíróság elnöke együttesen állapítja meg."

Indokolás: Lásd a H/2252/263.-1/c. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

58. A Honvédelmi bizottság - kapcsolódva a H/2252/207. sz. módosító

javaslathoz - az V. Rész a.) pont (5)-(6) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"(5) [A rendkívüli állapot idején is megmarad a hatalmi ágak

különválasztása, nem jön létre több hatalmi ágat egyesítõ csúcsszerv. Az

Országgyûlés, a köztársasági elnök és a Kormány is ellátja a maga feladatait,

azonban a Kormány széles körû rendeletalkotási és intézkedési jogot kap: a

honvédelemmel, illetve a belsõ rend biztosításával kapcsolatosan - a szükséges

lépések megtétele érdekében - rendeleteiben eltérhet a törvényektõl, valamint

az alkotmány azon rendelkezéseitõl is, amelyektõl való eltérést maga az

alkotmány megenged. A Kormány a rendkívüli állapottal összefüggõ hatásköreit

szûkebb kabinet formájában is gyakorolhatja.

(6) A Honvédelmi Tanács az Országgyûlés tagjaiból álló olyan testület,

amely az Országgyûlésnek a rendkívüli állapottal összefüggõ, meghatározott

döntési jogosítványaival rendelkezik, és folyamatosan ellenõrzi a Kormány

rendkívüli állapottal kapcsolatos tevékenységét, döntéseit. Abban az esetben

pedig, ha a rendkívüli állapot miatt az Országgyûlés nem hívható össze, a

Honvédelmi Tanács gyakorolja az Országgyûlés valamennyi hatáskörét, de az

alkotmányt és a minõsített többséggel meghozandó törvényeket nem

változtathatja meg, és a köztársasági elnököt sem választhatja meg. A

Honvédelmi Tanács összehívhatja az Országgyûlést, ha ezt szükségesnek tartja.

A Honvédelmi Tanácsban valamennyi képviselõcsoport a parlamenti

erõviszonyoknak megfelelõen képviselteti magát. A Honvédelmi Tanács az

országgyûlési ciklus idejére alakul meg, és a rendkívüli állapot

kihirdetésekor összeül. A Honvédelmi Tanács összetételét és eljárási rendjét

törvény szabályozza.] A rendkívüli állapot idejére vonatkozó szabályokat

alapvetõen a hatályos Alkotmány rendelkezéseinek átvételével indokolt

meghatározni.

A hatalmi ágakat összesítõ csúcsszervként létre kell hozni a Honvédelmi

Tanácsot. A Honvédelmi Tanács és a rendkívüli állapotban is mûködõ alkotmányos

szervek (Országgyûlés, Kormány) alapvetõ alkotmányos hatáskör-megosztási

szabályait meg kell határozni.

Az alkotmányban vagy törvényben a Kormányhoz kapcsolva indokolt létrehozni egy

olyan szervet, amely az ország védelmi felkészítésének feladatait békeidõben

is koordinálja, illetve a rendkívüli állapotra való gyors és zökkenõmentes

áttérést elõsegíti.

A Honvédelmi Bizottság hatályos Alkotmányban szereplõ, szükséghelyzetre

vonatkozó hatásköreit indokolt átvenni és a védelmi helyzetre is

kiterjeszteni."

Indokolás: Lásd a H/2252/263.-2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

59. Kõszeg Ferenc képviselõ - kapcsolódva a H/2252/135.-19. számú módosító

javaslathoz - az V. Rész c.) pont (1) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

"c.) (1) A [katasztrófa]veszélyhelyzet fogalmát az alkotmány úgy

határozza meg, hogy ezek olyan társadalmi [(pl. migrációs)], technikai,

természeti eredetû események által elõidézett, az élet- és vagyonbiztonságot

súlyosan sértõ vagy veszélyeztetõ helyzetek, amikor az adott események

elhárítása az általános mûködés rendjében nem lehetséges, és felszámolásuk

központi vagy területi szintû közvetlen állami irányítást tesz szükségessé."

Tájékoztatásul: A módosító javaslat indokolásából feltehetõ, hogy a

módosítás nem vonatkozik a "társadalmi" szó elhagyására, ezért a módosító

javaslatot - kifejezett figyelemmel a módosító javaslatban használt

jelzésekre - a fentiek szerint szerepeltetjük.

Indokolás: Lásd a H/2252/265.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

60. Kõszeg Ferenc képviselõ - kapcsolódva a H/2252/135.-19. sz. módosító

javaslathoz - az V. Rész c.) pont (2) bekezdésének a következõ módosítását

javasolja:

"(2) A [katasztrófa]veszélyhelyzetet a Kormány állapítja meg, és a

[katasztrófa-állapot] veszélyhelyzet rendeleti kihirdetésével egyidejûleg az

általa megjelölt közigazgatási területet katasztrófasújtotta területté

nyilvánítja."

Indokolás: Lásd a H/2252/266.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

61. Dr. Szigethy István képviselõ - kapcsolódva a H/2252/208.. sz.

módosító javaslathoz - a VI. Rész 3. fejezet (1) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(1) Az alkotmányozás során abból kell kiindulni, hogy az elõkészítés

alatt lévõ új alkotmány a jelenlegi szabályok szerint kerül megalkotásra,

tehát az Országgyûlés tagjai kétharmados többségével fogadja el, majd azt

[népszavazásnak kell megerõsítenie] népszavazásra kell bocsátani megerõsítés

végett. Ennek módjáról és idõpontjáról külön kell rendelkezni. Ha a

népszavazás eredményes, akkor annak végeredményétõl függõen a választópolgárok

az új alkotmányt megerõsítették vagy elvetették. Ha a népszavazás

eredménytelennek minõsült, akkor az új alkotmány a hatályos alkotmány

védelmével azonos védelemben részesül."

Indokolás: Lásd a H/2252/285-1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

62. Dr. Szigethy István képviselõ - kapcsolódva a H/2252/36.. sz. módosító

javaslathoz - a VI. Rész 3. fejezet (2) bekezdésének a jelzett szövegrésszel

történõ kiegészítését javasolja:

"(2) Az új alkotmány módosításához - ha azt népszavazás erõsítette meg -

a mostanihoz képest szigorúbb feltételeket kell elõírni."

Indokolás: Lásd a H/2252/285-2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

63. Dr. Szigethy István képviselõ - kapcsolódva a H/2252/37.. sz. módosító

javaslathoz - a VII. Rész (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(1) Az alkotmány tartalmazzon megfelelõ átmeneti rendelkezéseket a

jogbiztonság érdekében. Az új alkotmány kihirdetésére és hatálybalépésére a

[népszavazással történõ megerõsítést] népszavazást követõen kerülhet sor."

Indokolás: Lásd a H/2252/285-3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot: - az Alkotmány-elõkészítõ biz. nem támogatja

* * *

Az Alkotmány-elõkészítõ bizottság az 1996. június 21-i ülésén akként

döntött, hogy a H/2252/256.. sz. ajánlás 46., 52. és 117. pontjában szereplõ

módosító javaslatokat nem támogatja; a 258. és 310. pontjában szereplõket

támogatja.

Budapest, 1996. június 24.

Dr. Gál Zoltán

az Alkotmány-elõkészítõ bizottság

elnöke

Eleje Honlap