ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
T/2423/8.. számú
módosító javaslat pontosítása
DR. GÁL ZOLTÁN úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az
egészségügyi ellátási kötelezettségrõl és a területi normatívákról szóló
T/2423.. számú törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ.
A törvényjavaslat 3. §-a (1) bekezdése c) pontjában szereplõ, a fekvõbeteg
területi normáiról rendelkezõ és azt meghatározó 2. számú melléklet szerinti
ágyszám/10 ezer lakos matematikai összefüggést - és ennek megfelelõen az ebbõl
származó további értékeket, kórházi ágyszámokat (1. számú táblázat) - az
alábbiak szerint módosítom:
"Ágyszám/10 ezer lakos = X* + 0,5*Akron + 0,3*Aregio + [0,5*]0,6*(Fdem +
Feü.szoc) + 2*Ftöbblet
1. sz. táblázat
Ágyszám Regionális,
regionális, speciális,
területi ellátásiterületi Számított
Terület kötelezettség ésellátási kórházi
speciális ágyakkötelezett- ágyszámd)
nélkül ségre védett
ágyszám
Budapest és Pest m.
[21 577] 21 850 5 936c)*[27 513a)] 27 786a)
Baranya [2 903] 2 930 736 [3 639] 3 666
Bács-Kiskun[3 652] 3 793 119 [3 771] 3 912
Békés [2 850] 2 923 40 [2 890] 2 963
Borsod-A-Z.[5 119] 5 317 247 [5 366] 5 564
Csongrád[2 706] 2 730 850 [3 556] 3 580
Fejér [2 726] 3 029 83[(3 025) 2 809b)] (3 112) 2 895b)
Gyõr-M-S.[3 480] 3 515 211 [3 691] 3 726
Hajdú-Bihar[3 375] 3 539 890[(4 351) 4 265b)] (4 429) 4 342b)
Heves [2 527] 2 616 40 [2 567] 2 656
Jász-N-Sz.[2 812] 2 917 202 [3 014] 3 119
Komárom-E.[2 144] 2 202 [2 144] 2 202
Nógrád [1 661] 1 730 [1 661] 1 730
Somogy [2 400] 2 464 37 [2 437] 2 501
Szabolcs-Sz.[4 148] 4 484 40[(4 329) 4 188b)] (4 524) 4 383b)
Tolna [1 652] 1 689 [1 652] 1 689
Vas [1 981] 2 011 126 [2 107] 2 137
Veszprém[2 782] 2 827 269 [3 051] 3 096
Zala [2 279] 2 328 376 [2 655] 2 704
Összesen[72 774] 74 894 10 202 [82 976] 85 096
a) Ebbõl [20 376] 20 415 ágy Budapest ágyszáma a képlet alapján, [7 137] 7
371 ágy Pest megye számított ágyszáma
b) A táblázatban az 1995. okt. 1-i szerzõdés szerinti ágyak szerepelnek,
tekintettel arra, hogy a jelenlegi ágyszám a formula szerint számított
értéket nem éri el. A számított érték a zárójelben van feltüntetve.
c) Nem tartalmazza az IM büntetésvégrehajtás kórházainak ágyszámait.
d) A szerzõdéskötés során a számított megyei ágyszámoktól a kerekítés
szabályai szerint el lehet térni 10-es nagyságrendig. (1-tõl 4-ig 0, 5-
tõl 9-ig 10.)"
I n d o k o l á s
Az egészségügyi ellátási kötelezettségrõl és a területi ellátási normatívákról
szóló T/2423.. számú törvényjavaslat, annak szöveges része és mellékletei
részletesen szabályozzák a kórházi struktúra-váltással kapcsolatos ágyszám és
kapacitás meghatározás elveit. A 10 ezer lakosra jutó ágyszám meghatározására
szolgáló matematikai összefüggés valóban sok társadalmi, deemográfiai,
egészségügyi és szociális szempontokat vesz figyelembe, de korántsem tartalmaz
minden lényeges tényezõt. Ezen túlmenõen a képletben szereplõ 0,5 (Fdem +
Feü.szoc) tényezõ jelentõségéhez képest véleményem szerint alulreprezentált,
és az elõbb említett egészségügyi és szociális szempontokból halmozottan
hátrányos helyzetû megyéket az ágyszám meghatározásánál nem preferálja eléggé,
sõt ellenkezõleg, inkább hátrányos helyzetbe hozza. A képletben szereplõ 0,5-
es szorzó 0,6-ra emelése diferenciáltabb ágyszámcsökkentést tesz lehetõvé,
kedvezményezi a fenti szempontok alapján hátrányos helyzetben lévõ megyéket
(pl. Szabolcs-Szatmár-Bereg, Borsod-Abaúj-Zemplén, Bács-Kiskun, Jász-Nagykun-
Szolnok).
Budapest, 1996. május 15.
Dr. Garai István
MSZP