ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

H/2451/1219..

Zárószavazás elõtti módosító javaslat!

G á l Zoltán úrnak,

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A HSZ 107. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság Országgyûlésének

Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY határozat módosításáról szóló

H/2451/1218. számú egységes javaslatához az alábbi

zárószavazás elõtti módosító javaslatot

terjesztem elõ:

Az egységes javaslat 34. és 35. §-ainak a következõ módosítását

javasolom:

"34. § A HSZ 120. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A költségvetési, a pótköltségvetési és a zárszámadási törvényjavaslatokra

vonatkozó eljárás

120. § (1) A Magyar Köztársaság költségvetésérõl szóló törvényjavaslat (a

továbbiakban: költségvetési törvényjavaslat), a pótköltségvetési

törvényjavaslat és a központi költségvetés végrehajtásáról (a továbbiakban:

zárszámadás) szóló törvényjavaslat tárgyalásakor és határozathozatalakor a

Házszabály általános rendelkezéseit a 120-121. §-okban foglalt eltérésekkel

kell alkalmazni.

(2) A költségvetési, a pótköltségvetési, a zárszámadási törvényjavaslatot

minden bizottság külön véleményezi. A bizottságok véleményét a Költségvetési

bizottság foglalja össze és terjeszti az Országgyûlés elé.

(3) A központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti

összegére, fõösszegére, továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet

mértékére, valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére

kizárólag a Költségvetési bizottság nyújthat be módosító javaslatot.

(4) A költségvetési törvényjavaslat 121. § (3) bekezdése szerinti

határozathozatalát megelõzõ vitában és a pótköltségvetési törvényjavaslat

vitájában benyújtható módosító javaslatokra a 94. § (5) bekezdését nem kell

alkalmazni.

(5) A központi költségvetés bevételi és kiadási elõirányzatainak

változtatására, új elõirányzat megállapítására irányuló módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatban meg kell jelölni, hogy az rendes vagy rendkivüli

bevételnek, illetve kiadásnak minõsül.

(6) [Ha azonos bevételi vagy kiadási elõirányzat megállapítására vagy

módosítására több módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot terjesztettek elõ,

szavazáskor

a) az eltérõ összegre vonatkozó javaslatok egymást kizárják,

b) az azonos összegre vonatkozó javaslatok azonos javaslatnak

minõsülnek.]

[(7)] (6) A költségvetési, pótköltségvetési és zárszámadási

törvényjavaslat részletes vitájában a 105. § (2) bekezdésében foglalt, a

rendelkezések sorrendjére vonatkozó elõírásokat nem kell alkalmazni.

(7) Ha azonos bevételi vagy kiadási elõirányzat megállapítására vagy

módosítására több módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot terjesztettek elõ,

szavazáskor

a) az eltérõ összegre vonatkozó javaslatok egymást kizárják,

b) az azonos összegre vonatkozó javaslatok azonos javaslatnak minõsülnek.

(8) A határozathozatal során az azonos elõirányzatot érintõ több

indítvány közül lehetõség szerint a nagyobb összegû módosításról kell elõbb

határozni.

[(8) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több

módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, az elõterjesztõ vagy a

Költségvetési bizottság az összhang megteremtésére zárószavazás elõtti

módosító javaslatot nyújt be.]

(9) A fejezeteken belüli rendes és rendkívüli bevételi és kiadási

elõirányzatok közötti átcsoportosításra elfogadott módosító javaslatok

számszaki átvezetését az egységes javaslat (106. § (9) bekezdés) tartalmazza,

kivéve a normatív támogatásokkal érintett elõirányzatokat, melyekre a 107. §-

ban foglaltak az irányadók.

(10) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több

módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, az elõterjesztõ vagy a

Költségvetési bizottság az összhang megteremtésére zárószavazás elõtti

módosító javaslatot nyújt be.""

"35. § A HSZ 121. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"121. § (1) A költségvetési törvényjavaslat sürgõs tárgyalását nem lehet

kérni.

(2) A Költségvetési bizottság - az Országgyûlésnek november 30-ig

meghozandó, a következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat központi

költségvetési fejezeteinek bevételi és kiadási fõösszegérõl, a hiány és

többlet mértékérõl történõ határozathozatalát megelõzõen - a részletes vitát

elõkészítõ ajánlásának, valamint kiegészítõ ajánlásának I. részében azokat a

módosító javaslatokat és bizottsági állásfoglalásokat teszi közzé, amelyek a

költségvetési törvényjavaslatnak a központi költségvetés bevételeinek és

kiadásainak fejezetenkénti összegét és fõösszegét, továbbá a költségvetési

hiány, illetve többlet mértékét érintik. Az e kérdéseket nem érintõ módosító

javaslatokat - azok szövegszerû ismertetése nélkül - az ajánlások II. részében

kell feltüntetni.

(3) Az Országgyûlés november 30-ig dönt a (2) bekezdés szerinti ajánlások

I. részében foglalt módosító (kapcsolódó módosító) javaslatokról; nem dönt az

ajánlás, kiegészítõ ajánlás II. részében felsorolt módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatokról.

(4) Az (3) bekezdés szerinti határozathozatal során a módosító

javaslatokról való döntést követõen, annak figyelembevételével, illetve

eredményeként a Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít a központi

költségvetés általános tartalékának összegére, majd a központi költségvetés

bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti összegére, a fõösszegére, továbbá a

hiány, illetve többlet mértékére, a hiány finanszirozására (a többlet

felhasználására). Errõl a javaslatról az Országgyûlés haladéktalanul, vita

nélkül határoz.

(5) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több

módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, a Költségvetési

bizottság a (4) bekezdés szerinti módosító javaslatában - az összhang

megteremtésére - erre is indítványt tesz.

[(5)] (6) A (4) bekezdésben meghatározott módosító javaslat tartalmazza a

120. § [(7)] (9) bekezdésében foglalt szempontok szerinti számszaki

átvezetéseket.

[(6)] (7) A határozathozatalt követõ három napon belül a Költségvetési

bizottság tájékozatja az Országgyûlést a költségvetési törvényjavaslat azon

részeirõl, amelyekrõl az Országgyûlés határozott.

[(7)] (8) A [(6)] (7) bekezdés szerinti tájékoztatást követõen sor kerül

a részletes vita újbóli megnyitására. A tájékoztatást követõ nyolc napon belül

a fejezetek bevételi, kiadási fõösszegét, a hiány, illetve a többlet mértékét

nem érintõ kapcsolódó módosító javaslatot lehet benyújtani.

[(8)] (9) Az újból megnyitott részletes vita lezárását követõen a

Költségvetési bizottság újabb ajánlást készít, amely tartalmazza az

Országgyûlés (4) bekezdés szerinti határozathozatalával nem érintett módosító

javaslatokat, valamint a részletes vita újbóli megnyitása után beérkezett

módosító javaslatokat, kapcsolódó módosító javaslatokat.

[(9)] (10) A [(7)] (8) és [(8)] (9) bekezdés szerinti módosító

(kapcsolódó módosító) indítvány az általa érintett elõirányzatok számától

függetlenül egy javaslatnak minõsül, amely elfogadásáról az Országgyûlés egy

szavazással dönt.

[(10)] (11) A határozathozatal során az azonos elõirányzatot érintõ több

indítvány közül lehetõség szerint a nagyobb összegû módosításról kell elõbb

határozni.]""

I n d o k o l á s

A költségvetési, a pótköltségvetési és zárszámadási törvényjavaslatok

tárgyalására vonatkozó 34. és 35. § teljes terjedelmû feltüntetését a módosító

javaslat azért tartotta indokoltnak, mert a hivatkozott rendelkezések

szerkezeti változtatását is érinti.

A Házszabály költségvetés tárgyalására vonatkozó eljárási szabályok

szerkezeti felépítése a következõ:

A 120. § azokat az általános szabályokat tartalmazza, melyeket mind a

költségvetési, mind a pótköltségvetési, mind a zárszámadási törvényjavaslat

tárgyalásánál alkalmazni kell (az általános szabályok alóli kivételeket az

egyes bekezdésekben foglalt rendelkezések feltüntetik).

A 121. § pedig csak az éves költségvetési törvényjavaslat tárgyalása

során alkalmazandó szabályokat foglalja össze.

A (6) és (7) bekezdés felcserélését a 120. § logikai sorrendje kívánja

meg, ugyanakkor e §-ban indokolt elhelyezni a határozathozatalra vonatkozó, és

minden e címszó alá tartozó törvényjavaslatot érintõ 121. § (10) bekezdését.

Az egységes javaslat 121. §-át azért szükséges az új (5) bekezdéssel

kiegészíteni, mert elfogadott módosító javaslat miatt a számszaki átvezetés

lehetõsége megszünt, ugyanakkor a költségvetési törvényjavaslathoz benyújtott

módosító javaslatokról történõ, 121. § (4) bekezdése szerinti (november 30-i)

határozathozatal során is elõfordulhat, hogy az Országgyûlés azonos bevételi

vagy kiadási elõirányzatot érintõ több módosító javaslatot fogad el. A

javaslat ezt a problémát kívánja megoldani.

A 121. § (5) bekezdésében a módosításoknak megfelelõen a hivatkozást át

kell vezetni.

Budapest, 1996. június 20.

Gaál Gyula

SZDSZ

Eleje Honlap