ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Zárószavazás elõtti módosító javaslat!
G á l Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A HSZ 107. § (1) bekezdése alapján a Magyar Köztársaság Országgyûlésének
Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY határozat módosításáról szóló
H/2451/1218. számú egységes javaslatához az alábbi
zárószavazás elõtti módosító javaslatot
terjesztem elõ:
Az egységes javaslat 34. és 35. §-ainak a következõ módosítását
javasolom:
"34. § A HSZ 120. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"A költségvetési, a pótköltségvetési és a zárszámadási törvényjavaslatokra
vonatkozó eljárás
120. § (1) A Magyar Köztársaság költségvetésérõl szóló törvényjavaslat (a
továbbiakban: költségvetési törvényjavaslat), a pótköltségvetési
törvényjavaslat és a központi költségvetés végrehajtásáról (a továbbiakban:
zárszámadás) szóló törvényjavaslat tárgyalásakor és határozathozatalakor a
Házszabály általános rendelkezéseit a 120-121. §-okban foglalt eltérésekkel
kell alkalmazni.
(2) A költségvetési, a pótköltségvetési, a zárszámadási törvényjavaslatot
minden bizottság külön véleményezi. A bizottságok véleményét a Költségvetési
bizottság foglalja össze és terjeszti az Országgyûlés elé.
(3) A központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti
összegére, fõösszegére, továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet
mértékére, valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére
kizárólag a Költségvetési bizottság nyújthat be módosító javaslatot.
(4) A költségvetési törvényjavaslat 121. § (3) bekezdése szerinti
határozathozatalát megelõzõ vitában és a pótköltségvetési törvényjavaslat
vitájában benyújtható módosító javaslatokra a 94. § (5) bekezdését nem kell
alkalmazni.
(5) A központi költségvetés bevételi és kiadási elõirányzatainak
változtatására, új elõirányzat megállapítására irányuló módosító (kapcsolódó
módosító) javaslatban meg kell jelölni, hogy az rendes vagy rendkivüli
bevételnek, illetve kiadásnak minõsül.
(6) [Ha azonos bevételi vagy kiadási elõirányzat megállapítására vagy
módosítására több módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot terjesztettek elõ,
szavazáskor
a) az eltérõ összegre vonatkozó javaslatok egymást kizárják,
b) az azonos összegre vonatkozó javaslatok azonos javaslatnak
minõsülnek.]
[(7)] (6) A költségvetési, pótköltségvetési és zárszámadási
törvényjavaslat részletes vitájában a 105. § (2) bekezdésében foglalt, a
rendelkezések sorrendjére vonatkozó elõírásokat nem kell alkalmazni.
(7) Ha azonos bevételi vagy kiadási elõirányzat megállapítására vagy
módosítására több módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot terjesztettek elõ,
szavazáskor
a) az eltérõ összegre vonatkozó javaslatok egymást kizárják,
b) az azonos összegre vonatkozó javaslatok azonos javaslatnak minõsülnek.
(8) A határozathozatal során az azonos elõirányzatot érintõ több
indítvány közül lehetõség szerint a nagyobb összegû módosításról kell elõbb
határozni.
[(8) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több
módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, az elõterjesztõ vagy a
Költségvetési bizottság az összhang megteremtésére zárószavazás elõtti
módosító javaslatot nyújt be.]
(9) A fejezeteken belüli rendes és rendkívüli bevételi és kiadási
elõirányzatok közötti átcsoportosításra elfogadott módosító javaslatok
számszaki átvezetését az egységes javaslat (106. § (9) bekezdés) tartalmazza,
kivéve a normatív támogatásokkal érintett elõirányzatokat, melyekre a 107. §-
ban foglaltak az irányadók.
(10) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több
módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, az elõterjesztõ vagy a
Költségvetési bizottság az összhang megteremtésére zárószavazás elõtti
módosító javaslatot nyújt be.""
"35. § A HSZ 121. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:
"121. § (1) A költségvetési törvényjavaslat sürgõs tárgyalását nem lehet
kérni.
(2) A Költségvetési bizottság - az Országgyûlésnek november 30-ig
meghozandó, a következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat központi
költségvetési fejezeteinek bevételi és kiadási fõösszegérõl, a hiány és
többlet mértékérõl történõ határozathozatalát megelõzõen - a részletes vitát
elõkészítõ ajánlásának, valamint kiegészítõ ajánlásának I. részében azokat a
módosító javaslatokat és bizottsági állásfoglalásokat teszi közzé, amelyek a
költségvetési törvényjavaslatnak a központi költségvetés bevételeinek és
kiadásainak fejezetenkénti összegét és fõösszegét, továbbá a költségvetési
hiány, illetve többlet mértékét érintik. Az e kérdéseket nem érintõ módosító
javaslatokat - azok szövegszerû ismertetése nélkül - az ajánlások II. részében
kell feltüntetni.
(3) Az Országgyûlés november 30-ig dönt a (2) bekezdés szerinti ajánlások
I. részében foglalt módosító (kapcsolódó módosító) javaslatokról; nem dönt az
ajánlás, kiegészítõ ajánlás II. részében felsorolt módosító (kapcsolódó
módosító) javaslatokról.
(4) Az (3) bekezdés szerinti határozathozatal során a módosító
javaslatokról való döntést követõen, annak figyelembevételével, illetve
eredményeként a Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít a központi
költségvetés általános tartalékának összegére, majd a központi költségvetés
bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti összegére, a fõösszegére, továbbá a
hiány, illetve többlet mértékére, a hiány finanszirozására (a többlet
felhasználására). Errõl a javaslatról az Országgyûlés haladéktalanul, vita
nélkül határoz.
(5) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több
módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, a Költségvetési
bizottság a (4) bekezdés szerinti módosító javaslatában - az összhang
megteremtésére - erre is indítványt tesz.
[(5)] (6) A (4) bekezdésben meghatározott módosító javaslat tartalmazza a
120. § [(7)] (9) bekezdésében foglalt szempontok szerinti számszaki
átvezetéseket.
[(6)] (7) A határozathozatalt követõ három napon belül a Költségvetési
bizottság tájékozatja az Országgyûlést a költségvetési törvényjavaslat azon
részeirõl, amelyekrõl az Országgyûlés határozott.
[(7)] (8) A [(6)] (7) bekezdés szerinti tájékoztatást követõen sor kerül
a részletes vita újbóli megnyitására. A tájékoztatást követõ nyolc napon belül
a fejezetek bevételi, kiadási fõösszegét, a hiány, illetve a többlet mértékét
nem érintõ kapcsolódó módosító javaslatot lehet benyújtani.
[(8)] (9) Az újból megnyitott részletes vita lezárását követõen a
Költségvetési bizottság újabb ajánlást készít, amely tartalmazza az
Országgyûlés (4) bekezdés szerinti határozathozatalával nem érintett módosító
javaslatokat, valamint a részletes vita újbóli megnyitása után beérkezett
módosító javaslatokat, kapcsolódó módosító javaslatokat.
[(9)] (10) A [(7)] (8) és [(8)] (9) bekezdés szerinti módosító
(kapcsolódó módosító) indítvány az általa érintett elõirányzatok számától
függetlenül egy javaslatnak minõsül, amely elfogadásáról az Országgyûlés egy
szavazással dönt.
[(10)] (11) A határozathozatal során az azonos elõirányzatot érintõ több
indítvány közül lehetõség szerint a nagyobb összegû módosításról kell elõbb
határozni.]""
I n d o k o l á s
A költségvetési, a pótköltségvetési és zárszámadási törvényjavaslatok
tárgyalására vonatkozó 34. és 35. § teljes terjedelmû feltüntetését a módosító
javaslat azért tartotta indokoltnak, mert a hivatkozott rendelkezések
szerkezeti változtatását is érinti.
A Házszabály költségvetés tárgyalására vonatkozó eljárási szabályok
szerkezeti felépítése a következõ:
A 120. § azokat az általános szabályokat tartalmazza, melyeket mind a
költségvetési, mind a pótköltségvetési, mind a zárszámadási törvényjavaslat
tárgyalásánál alkalmazni kell (az általános szabályok alóli kivételeket az
egyes bekezdésekben foglalt rendelkezések feltüntetik).
A 121. § pedig csak az éves költségvetési törvényjavaslat tárgyalása
során alkalmazandó szabályokat foglalja össze.
A (6) és (7) bekezdés felcserélését a 120. § logikai sorrendje kívánja
meg, ugyanakkor e §-ban indokolt elhelyezni a határozathozatalra vonatkozó, és
minden e címszó alá tartozó törvényjavaslatot érintõ 121. § (10) bekezdését.
Az egységes javaslat 121. §-át azért szükséges az új (5) bekezdéssel
kiegészíteni, mert elfogadott módosító javaslat miatt a számszaki átvezetés
lehetõsége megszünt, ugyanakkor a költségvetési törvényjavaslathoz benyújtott
módosító javaslatokról történõ, 121. § (4) bekezdése szerinti (november 30-i)
határozathozatal során is elõfordulhat, hogy az Országgyûlés azonos bevételi
vagy kiadási elõirányzatot érintõ több módosító javaslatot fogad el. A
javaslat ezt a problémát kívánja megoldani.
A 121. § (5) bekezdésében a módosításoknak megfelelõen a hivatkozást át
kell vezetni.
Budapest, 1996. június 20.
Gaál Gyula
SZDSZ