- 1 -

________________________

BIZJELEN\H2451ZÁR.DOC

H/2451/1221.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

a j á n l á s a

a Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló 46/1994. (IX.30.)

OGY határozat módosításáról szóló H/2451.. sz. országgyûlési határozati

javaslat

z á r ó

vitájához

(Együtt kezelendõ a H/2451/1210. és a H/2451/1217. sz. ajánlással, illetõleg a

H/2451/1218. sz. egységes javaslattal!)

Tisztelt Országgyûlés!

A Magyar Köztársaság Országgyûlésének Házszabályáról szóló 46/1994.

(IX.30.) OGY határozat módosításáról szóló, H/2451.. számon beterjesztett

országgyûlési határozati javaslat egységes javaslatához H/2451/1219..,H/1220..

számon módosító javaslat érkezett, amelyrõl az Alkotmány- és igazságügyi

bizottság (a továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság) a következõ állásfoglalást

alakította ki:

Megjegyzés: Az országgyûlési határozati javaslat szövegébõl elhagyni

javasolt szöveget [ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig

aláhúzással jelöljük. Ha a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód

szerepel - az egységes elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a

javaslatot ehhez a jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára

figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Amennyiben a módosító javaslat az országgyûlési határozati javaslat §-

ainak, illetve a §-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is

vonatkozik, a javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az

országgyûlési határozati javaslat minden érintett rendelkezésében,

hivatkozásában, az erre történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b) pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 34-35. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

[34. § A HSZ 120. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A költségvetési, a pótköltségvetési és a zárszámadási törvényjavaslatokra

vonatkozó eljárás

120. § (1) A Magyar Köztársaság költségvetésérõl szóló törvényjavaslat (a

továbbiakban: költségvetési törvényjavaslat), a pótköltségvetési

törvényjavaslat és a központi költségvetés végrehajtásáról (a továbbiakban:

zárszámadás) szóló törvényjavaslat tárgyalásakor és határozathozatalakor a

Házszabály általános rendelkezéseit a 120-121. §-okban foglalt eltérésekkel

kell alkalmazni.

(2) A költségvetési, a pótköltségvetési, a zárszámadási törvényjavaslatot

minden bizottság külön véleményezi. A bizottságok véleményét a Költségvetési

bizottság foglalja össze és terjeszti az Országgyûlés elé.

(3) A központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti

összegére, fõösszegére, továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet

mértékére, valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére

kizárólag a Költségvetési bizottság nyújthat be módosító javaslatot.

(4) A költségvetési törvényjavaslat 121. § (3) bekezdése szerinti

határozathozatalát megelõzõ vitában és a pótköltségvetési törvényjavaslat

vitájában benyújtható módosító javaslatokra a 94. § (5) bekezdését nem kell

alkalmazni.

(5) A központi költségvetés bevételi és kiadási elõirányzatainak

változtatására, új elõirányzat megállapítására irányuló módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatban meg kell jelölni, hogy az rendes vagy rendkivüli

bevételnek, illetve kiadásnak minõsül.

(6) Ha azonos bevételi vagy kiadási elõirányzat megállapítására vagy

módosítására több módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot terjesztettek elõ,

szavazáskor

a) az eltérõ összegre vonatkozó javaslatok egymást kizárják,

b) az azonos összegre vonatkozó javaslatok azonos javaslatnak minõsülnek.

(7) A költségvetési, pótköltségvetési és zárszámadási törvényjavaslat

részletes vitájában a 105. § (2) bekezdésében foglalt, a rendelkezések

sorrendjére vonatkozó elõírásokat nem kell alkalmazni.

(8) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több

módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, az elõterjesztõ vagy a

Költségvetési bizottság az összhang megteremtésére zárószavazás elõtti

módosító javaslatot nyújt be.

(9) A fejezeteken belüli rendes és rendkívüli bevételi és kiadási

elõirányzatok közötti átcsoportosításra elfogadott módosító javaslatok

számszaki átvezetését az egységes javaslat (106. § (9) bekezdés) tartalmazza,

kivéve a normatív támogatásokkal érintett elõirányzatokat, melyekre a 107. §-

ban foglaltak az irányadók."

35. § A HSZ 121. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"121. § (1) A költségvetési törvényjavaslat sürgõs tárgyalását nem lehet

kérni.

(2) A Költségvetési bizottság - az Országgyûlésnek november 30-ig

meghozandó, a következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat központi

költségvetési fejezeteinek bevételi és kiadási fõösszegérõl, a hiány és

többlet mértékérõl történõ határozathozatalát megelõzõen - a részletes vitát

elõkészítõ ajánlásának, valamint kiegészítõ ajánlásának I. részében azokat a

módosító javaslatokat és bizottsági állásfoglalásokat teszi közzé, amelyek a

költségvetési törvényjavaslatnak a központi költségvetés bevételeinek és

kiadásainak fejezetenkénti összegét és fõösszegét, továbbá a költségvetési

hiány, illetve többlet mértékét érintik. Az e kérdéseket nem érintõ módosító

javaslatokat - azok szövegszerû ismertetése nélkül - az ajánlások II. részében

kell feltüntetni.

(3) Az Országgyûlés november 30-ig dönt a (2) bekezdés szerinti ajánlások

I. részében foglalt módosító (kapcsolódó módosító) javaslatokról; nem dönt az

ajánlás, kiegészítõ ajánlás II. részében felsorolt módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatokról.

(4) Az (3) bekezdés szerinti határozathozatal során a módosító

javaslatokról való döntést követõen, annak figyelembevételével, illetve

eredményeként a Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít a központi

költségvetés általános tartalékának összegére, majd a központi költségvetés

bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti összegére, a fõösszegére, továbbá a

hiány, illetve többlet mértékére, a hiány finanszirozására (a többlet

felhasználására). Errõl a javaslatról az Országgyûlés haladéktalanul, vita

nélkül határoz.

(5) A (4) bekezdésben meghatározott módosító javaslat tartalmazza a 120.

§ (7) bekezdésében foglalt szempontok szerinti számszaki átvezetéseket.

(6) A határozathozatalt követõ három napon belül a Költségvetési

bizottság tájékozatja az Országgyûlést a költségvetési törvényjavaslat azon

részeirõl, amelyekrõl az Országgyûlés határozott.

(7) A (6) bekezdés szerinti tájékoztatást követõen sor kerül a részletes

vita újbóli megnyitására. A tájékoztatást követõ nyolc napon belül a fejezetek

bevételi, kiadási fõösszegét, a hiány, illetve a többlet mértékét nem érintõ

kapcsolódó módosító javaslatot lehet benyújtani.

(8) Az újból megnyitott részletes vita lezárását követõen a Költségvetési

bizottság újabb ajánlást készít, amely tartalmazza az Országgyûlés (4)

bekezdés szerinti határozathozatalával nem érintett módosító javaslatokat,

valamint a részletes vita újbóli megnyitása után beérkezett módosító

javaslatokat, kapcsolódó módosító javaslatokat.

(9) A (7) és (8) bekezdés szerinti módosító (kapcsolódó módosító)

indítvány az általa érintett elõirányzatok számától függetlenül egy

javaslatnak minõsül, amely elfogadásáról az Országgyûlés egy szavazással dönt.

(10) A határozathozatal során az azonos elõirányzatot érintõ több

indítvány közül lehetõség szerint a nagyobb összegû módosításról kell elõbb

határozni."]

34. § A Házszabály 120. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A költségvetési, a pótköltségvetési és a zárszámadási törvényjavaslatokra

vonatkozó eljárás

120. § (1) A Magyar Köztársaság költségvetésérõl szóló törvényjavaslat (a

továbbiakban: költségvetési törvényjavaslat), a pótköltségvetési

törvényjavaslat és a központi költségvetés végrehajtásáról (a továbbiakban:

zárszámadás) szóló törvényjavaslat tárgyalásakor és határozathozatalakor a

Házszabály általános rendelkezéseit a 120-121. §-okban foglalt eltérésekkel

kell alkalmazni.

(2) A költségvetési, a pótköltségvetési, a zárszámadási törvényjavaslatot

minden bizottság külön véleményezi. A bizottságok véleményét a Költségvetési

bizottság foglalja össze és terjeszti az Országgyûlés elé.

(3) A központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti

összegére, fõösszegére, továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet

mértékére, valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére

kizárólag a Költségvetési bizottság nyújthat be módosító javaslatot.

(4) A költségvetési törvényjavaslat 121. § (3) bekezdése szerinti

határozathozatalát megelõzõ vitában és a pótköltségvetési törvényjavaslat

vitájában benyújtható módosító javaslatokra a 94. § (5) bekezdését nem kell

alkalmazni.

(5) A központi költségvetés bevételi és kiadási elõirányzatainak

változtatására, új elõirányzat megállapítására irányuló módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatban meg kell jelölni, hogy az rendes vagy rendkivüli

bevételnek, illetve kiadásnak minõsül.

(6) A költségvetési, pótköltségvetési és zárszámadási törvényjavaslat

részletes vitájában a 105. § (2) bekezdésében foglalt, a rendelkezések

sorrendjére vonatkozó elõírásokat nem kell alkalmazni.

(7) A központi költségvetés egyes bevételi és kiadási elõirányzataira

elfogadott több módosító javaslat, továbbá a fejezeteken belüli rendes és

rendkivüli bevételi és kiadási elõirányzatok közötti átcsoportosításra

elfogadott módosító javaslatok számszaki átvezetését az egységes javaslat

(106. § (9) bekezdés) tartalmazza, kivéve a normatív támogatásokkal érintett

elõirányzatokat, melyekre a 107. §-ban foglaltak az irányadók."

35. § A Házszabály 121. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"121. § (1) A költségvetési törvényjavaslat sürgõs tárgyalását nem lehet

kérni.

(2) A Költségvetési bizottság - az Országgyûlésnek november 30-ig

meghozandó, a következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat központi

költségvetési fejezeteinek bevételi és kiadási fõösszegérõl, a hiány és

többlet mértékérõl történõ határozathozatalát megelõzõen - a részletes vitát

elõkészítõ ajánlásának, valamint kiegészítõ ajánlásának I. részében azokat a

módosító javaslatokat és bizottsági állásfoglalásokat teszi közzé, amelyek a

költségvetési törvényjavaslatnak a központi költségvetés bevételeinek és

kiadásainak fejezetenkénti összegét és fõösszegét, továbbá a költségvetési

hiány, illetve többlet mértékét érintik. Az e kérdéseket nem érintõ módosító

javaslatokat - azok szövegszerû ismertetése nélkül - az ajánlások II. részében

kell feltüntetni.

(3) Az Országgyûlés november 30-ig dönt a (2) bekezdés szerinti ajánlások

I. részében foglalt módosító (kapcsolódó módosító) javaslatokról; nem dönt az

ajánlás, kiegészítõ ajánlás II. részében felsorolt módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatokról.

(4) Az (3) bekezdés szerinti határozathozatal során a módosító

javaslatokról való döntést követõen, annak figyelembevételével, illetve

eredményeként a Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít a központi

költségvetés általános tartalékának összegére, majd a központi költségvetés

bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti összegére, a fõösszegére, továbbá a

hiány, illetve többlet mértékére, a hiány finanszirozására (a többlet

felhasználására). Errõl a javaslatról az Országgyûlés haladéktalanul, vita

nélkül határoz.

(5) A (4) bekezdésben meghatározott módosító javaslat tartalmazza a 120.

§ (7) bekezdésében foglalt szempontok szerinti számszaki átvezetéseket.

(6) A határozathozatalt követõ három napon belül a Költségvetési

bizottság tájékozatja az Országgyûlést a költségvetési törvényjavaslat azon

részeirõl, amelyekrõl az Országgyûlés határozott.

(7) A (6) bekezdés szerinti tájékoztatást követõen sor kerül a részletes

vita újbóli megnyitására. A tájékoztatást követõ nyolc napon belül a fejezetek

bevételi, kiadási fõösszegét, a hiány, illetve a többlet mértékét nem érintõ

kapcsolódó módosító javaslatot lehet benyújtani.

(8) Az újból megnyitott részletes vita lezárását követõen a Költségvetési

bizottság újabb ajánlást készít, amely tartalmazza az Országgyûlés (4)

bekezdés szerinti határozathozatalával nem érintett módosító javaslatokat,

valamint a részletes vita újbóli megnyitása után beérkezett módosító

javaslatokat, kapcsolódó módosító javaslatokat."

Indokolás: Lásd a H/2451/1220. sz. módosító javaslat indokolását.

2. Gaál Gyula képviselõ az egységes javaslat 34-35. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"34. § A Házszabály 120. §-a és az azt megelõzõ cím helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"A költségvetési, a pótköltségvetési és a zárszámadási

törvényjavaslatokra vonatkozó eljárás

120. § (1) A Magyar Köztársaság költségvetésérõl szóló törvényjavaslat (a

továbbiakban: költségvetési törvényjavaslat), a pótköltségvetési

törvényjavaslat és a központi költségvetés végrehajtásáról (a továbbiakban:

zárszámadás) szóló törvényjavaslat tárgyalásakor és határozathozatalakor a

Házszabály általános rendelkezéseit a 120-121. §-okban foglalt eltérésekkel

kell alkalmazni.

(2) A költségvetési, a pótköltségvetési, a zárszámadási törvényjavaslatot

minden bizottság külön véleményezi. A bizottságok véleményét a Költségvetési

bizottság foglalja össze és terjeszti az Országgyûlés elé.

(3) A központi költségvetés bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti

összegére, fõösszegére, továbbá a költségvetési hiány, illetve többlet

mértékére, valamint a központi költségvetés általános tartalékának összegére

kizárólag a Költségvetési bizottság nyújthat be módosító javaslatot.

(4) A költségvetési törvényjavaslat 121. § (3) bekezdése szerinti

határozathozatalát megelõzõ vitában és a pótköltségvetési törvényjavaslat

vitájában benyújtható módosító javaslatokra a 94. § (5) bekezdését nem kell

alkalmazni.

(5) A központi költségvetés bevételi és kiadási elõirányzatainak

változtatására, új elõirányzat megállapítására irányuló módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatban meg kell jelölni, hogy az rendes vagy rendkívüli

bevételnek, illetve kiadásnak minõsül.

[(6) Ha azonos bevételi vagy kiadási elõirányzat megállapítására vagy

módosítására több módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot terjesztettek elõ,

szavazáskor

a) az eltérõ összegre vonatkozó javaslatok egymást kizárják,

b) az azonos összegre vonatkozó javaslatok azonos javaslatnak

minõsülnek.]

[(7)] (6) A költségvetési, pótköltségvetési és zárszámadási

törvényjavaslat részletes vitájában a 105. § (2) bekezdésében foglalt, a

rendelkezések sorrendjére vonatkozó elõírásokat nem kell alkalmazni.

(7) Ha azonos bevételi vagy kiadási elõirányzat megállapítására vagy

módosítására több módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot terjesztettek elõ,

szavazáskor

a) az eltérõ összegre vonatkozó javaslatok egymást kizárják,

b) az azonos összegre vonatkozó javaslatok azonos javaslatnak minõsülnek.

(8) A határozathozatal során az azonos elõirányzatot érintõ több

indítvány közül lehetõség szerint a nagyobb összegû módosításról kell elõbb

határozni.

[(8) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több

módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, az elõterjesztõ vagy a

Költségvetési bizottság az összhang megteremtésére zárószavazás elõtti

módosító javaslatot nyújt be.]

(9) A fejezeteken belüli rendes és rendkívüli bevételi és kiadási

elõirányzatok közötti átcsoportosításra elfogadott módosító javaslatok

számszaki átvezetését az egységes javaslat (106. § (9) bekezdés) tartalmazza,

kivéve a normatív támogatásokkal érintett elõirányzatokat, melyekre a 107. §-

ban foglaltak az irányadók.

(10) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több

módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, az elõterjesztõ vagy a

Költségvetési bizottság az összhang megteremtésére zárószavazás elõtti

módosító javaslatot nyújt be."

35. § A Házszabály 121. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"121. § (1) A költségvetési törvényjavaslat sürgõs tárgyalását nem lehet

kérni.

(2) A Költségvetési bizottság - az Országgyûlésnek november 30-ig

meghozandó, a következõ évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat központi

költségvetési fejezeteinek bevételi és kiadási fõösszegérõl, a hiány és

többlet mértékérõl történõ határozathozatalát megelõzõen - a részletes vitát

elõkészítõ ajánlásának, valamint kiegészítõ ajánlásának I. részében azokat a

módosító javaslatokat és bizottsági állásfoglalásokat teszi közzé, amelyek a

költségvetési törvényjavaslatnak a központi költségvetés bevételeinek és

kiadásainak fejezetenkénti összegét és fõösszegét, továbbá a költségvetési

hiány, illetve többlet mértékét érintik. Az e kérdéseket nem érintõ módosító

javaslatokat - azok szövegszerû ismertetése nélkül - az ajánlások II. részében

kell feltüntetni.

(3) Az Országgyûlés november 30-ig dönt a (2) bekezdés szerinti ajánlások

I. részében foglalt módosító (kapcsolódó módosító) javaslatokról; nem dönt az

ajánlás, kiegészítõ ajánlás II. részében felsorolt módosító (kapcsolódó

módosító) javaslatokról.

(4) A (3) bekezdés szerinti határozathozatal során a módosító

javaslatokról való döntést követõen, annak figyelembevételével, illetve

eredményeként a Költségvetési bizottság módosító javaslatot készít a központi

költségvetés általános tartalékának összegére, majd a központi költségvetés

bevételeinek és kiadásainak fejezetenkénti összegére, a fõösszegére, továbbá a

hiány, illetve többlet mértékére, a hiány finanszírozására (a többlet

felhasználására). Errõl a javaslatról az Országgyûlés haladéktalanul, vita

nélkül határoz.

(5) Ha az Országgyûlés azonos bevételi vagy kiadási elõirányzatra több

módosító (kapcsolódó módosító) javaslatot fogadott el, a Költségvetési

bizottság a (4) bekezdés szerinti módosító javaslatában - az összhang

megteremtésére - erre is indítványt tesz.

[(5)] (6) A (4) bekezdésben meghatározott módosító javaslat tartalmazza a

120. § [(7)] (9) bekezdésében foglalt szempontok szerinti számszaki

átvezetéseket.

[(6)] (7) A határozathozatalt követõ három napon belül a Költségvetési

bizottság tájékozatja az Országgyûlést a költségvetési törvényjavaslat azon

részeirõl, amelyekrõl az Országgyûlés határozott.

[(7)] (8) A [(6)] (7) bekezdés szerinti tájékoztatást követõen sor kerül

a részletes vita újbóli megnyitására. A tájékoztatást követõ nyolc napon belül

a fejezetek bevételi, kiadási fõösszegét, a hiány, illetve a többlet mértékét

nem érintõ kapcsolódó módosító javaslatot lehet benyújtani.

[(8)] (9) Az újból megnyitott részletes vita lezárását követõen a

Költségvetési bizottság újabb ajánlást készít, amely tartalmazza az

Országgyûlés (4) bekezdés szerinti határozathozatalával nem érintett módosító

javaslatokat, valamint a részletes vita újbóli megnyitása után beérkezett

módosító javaslatokat, kapcsolódó módosító javaslatokat.

[(9)] (10) A [(7)] (8) és [(8)] (9) bekezdés szerinti módosító

(kapcsolódó módosító) indítvány az általa érintett elõirányzatok számától

függetlenül egy javaslatnak minõsül, amely elfogadásáról az Országgyûlés egy

szavazással dönt.

[(10)] (11) A határozathozatal során az azonos elõirányzatot érintõ több

indítvány közül lehetõség szerint a nagyobb összegû módosításról kell elõbb

határozni.""

Indokolás: Lásd a H/2451/1219.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. július 2.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság

e l n ö k e

Eleje Honlap