ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2458/69..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló T/2458.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 30. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"(2) A Kt. 37.§-ának (5)-(6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

(5) A közoktatási intézmény alapító okirata tartalmazza az intézmény típusát,

nevét, alaptevékenységét, nemzeti etnikai, kisebbségi és más feladatait, a

feladatellátást szolgáló vagyont, a vagyon feletti rendelkezés jogát, a

gazdálkodással összefüggõ jogosítványokat, az alapító nevét, az intézmény

székhelyének és telephelyének címét, nevelési-oktatási intézmény esetén a

tagozat megnevezését, iskola esetén az évfolyamok számát, valamint az

osztályok számát és az osztálylétszámok minimális mértékét."

Indokolás

A törvényjavaslat a közoktatási intézmény alapító okiratának kötelezõ

tartalmi elemeit határozza meg.

Az indokolás szerint az intézmény alapítására vonatkozó rendelkezések a

hatályos törvényi szöveg pontosítását tartalmazzák. Valóban szükséges az

alapító okirat tartalmának pontos és részletes meghatározása, azonban a

javaslatban szereplõk mellett további tartalmi elemek beépítése tûnik

indokoltnak a törvénybe.

Az iskolai évfolyamok számának meghatározása fontos az iskolaszerkezet

átláthatósága, s annak maradandó fenntartása miatt. Ugyanilyen fontos

azonban mind a fenntartó gazdasági érdekeinek megfelelõ, mind pedig

pedagógiai szempontokat is figyelembe vevõ iskolai osztályok számának és az

osztálylétszám minimumoknak a meghatározása is.

Gazdasági szempontból a fenntartó ( tipikusan önkormányzat ) számára

egyáltalán nem mindegy, hogy az egyre szûkülõ anyagi mozgásterén belõl hogyan

tudja forrásait, s ennek keretén belõl a közoktatás finanszírozására

rendelhetõ forrásait beosztani és felhasználni.

Az osztályok számának meghatározásával a fenntartó hosszabb távon tudja elõre

tervezni a felmerülõ költségeket, a betöltendõ pedagógusi álláshelyeket, stb.,

így az intézmény mûködéséhez szükséges anyagiakról megalapozottan tud

dönteni.

Ugyanez igaz az osztálylétszám-minimumok meghatározásának szükségességére is.

Amennyiben a fenntartó -természetesen pedagógusok és már szakemberek

közremûködésével- meghatározhatja az egy-egy osztályban oktatható tanulók

minimális létszámát, az intézményvezetõ a törvényben biztosított

felhatalmazása alapján optimális mértékét tud kialakítani a fenntartó által

meghatározott legkisebb és a törvény mellékletébe foglalt maximális

osztálylétszám között.

Tekintettel arra, hogy az intézmények fennmaradásának alapkövetelménye a

rendelkezésre álló erõforrásokkal való takarékos gazdálkodás, nem engedhetõ

meg, hogy az intézményi osztálylétszámok nagymértékben eltérjenek az egyes

intézményekben, s így az egy tanulóra jutó fenntartói költségek is

indokolatlan eltérést mutassanak.

Pedagógiai szempontból is alátámasztható a javasolt kiegészítés, hiszen a

pedagógia-oktató munka eredményességének egyik alapvetõ feltétele az

"ismertség", azaz a tanulók és tanítók, tanárok személyes

kontaktusteremtésének a biztosítása. Az osztályszámok és osztálylétszámok

meghatározása elõsegíti ezen célkitûzés megvalósítását, hiszen az elsõsorban

pedagógus szakemberek által kidolgozott osztályszám- és osztálylétszám

határok fenntartó általi rögzítése biztosítja a személyes kapcsolattartást a

tanulólétszám és a pedagógusok számának egymásmellé rendelésével nemcsak egy-

egy osztály és évfolyam tekintetében, hanem az egész intézményen belõl.

Összefoglalva: a javasolt módosítás elfogadása elõsegíti az oktatási

intézmények fennmaradását, a fenntartó átgondolt gazdálkodását, valamint a

tanulók és oktatók közötti kapcsolattartás megteremtését, megerõsítését is.

Budapest, 1996. június 10.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap