ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló T/2458.. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 30. § (2) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
"(2) A Kt. 37.§-ának (5)-(6) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:
(5) A közoktatási intézmény alapító okirata tartalmazza az intézmény típusát,
nevét, alaptevékenységét, nemzeti etnikai, kisebbségi és más feladatait, a
feladatellátást szolgáló vagyont, a vagyon feletti rendelkezés jogát, a
gazdálkodással összefüggõ jogosítványokat, az alapító nevét, az intézmény
székhelyének és telephelyének címét, nevelési-oktatási intézmény esetén a
tagozat megnevezését, iskola esetén az évfolyamok számát, valamint az
osztályok számát és az osztálylétszámok minimális mértékét."
Indokolás
A törvényjavaslat a közoktatási intézmény alapító okiratának kötelezõ
tartalmi elemeit határozza meg.
Az indokolás szerint az intézmény alapítására vonatkozó rendelkezések a
hatályos törvényi szöveg pontosítását tartalmazzák. Valóban szükséges az
alapító okirat tartalmának pontos és részletes meghatározása, azonban a
javaslatban szereplõk mellett további tartalmi elemek beépítése tûnik
indokoltnak a törvénybe.
Az iskolai évfolyamok számának meghatározása fontos az iskolaszerkezet
átláthatósága, s annak maradandó fenntartása miatt. Ugyanilyen fontos
azonban mind a fenntartó gazdasági érdekeinek megfelelõ, mind pedig
pedagógiai szempontokat is figyelembe vevõ iskolai osztályok számának és az
osztálylétszám minimumoknak a meghatározása is.
Gazdasági szempontból a fenntartó ( tipikusan önkormányzat ) számára
egyáltalán nem mindegy, hogy az egyre szûkülõ anyagi mozgásterén belõl hogyan
tudja forrásait, s ennek keretén belõl a közoktatás finanszírozására
rendelhetõ forrásait beosztani és felhasználni.
Az osztályok számának meghatározásával a fenntartó hosszabb távon tudja elõre
tervezni a felmerülõ költségeket, a betöltendõ pedagógusi álláshelyeket, stb.,
így az intézmény mûködéséhez szükséges anyagiakról megalapozottan tud
dönteni.
Ugyanez igaz az osztálylétszám-minimumok meghatározásának szükségességére is.
Amennyiben a fenntartó -természetesen pedagógusok és már szakemberek
közremûködésével- meghatározhatja az egy-egy osztályban oktatható tanulók
minimális létszámát, az intézményvezetõ a törvényben biztosított
felhatalmazása alapján optimális mértékét tud kialakítani a fenntartó által
meghatározott legkisebb és a törvény mellékletébe foglalt maximális
osztálylétszám között.
Tekintettel arra, hogy az intézmények fennmaradásának alapkövetelménye a
rendelkezésre álló erõforrásokkal való takarékos gazdálkodás, nem engedhetõ
meg, hogy az intézményi osztálylétszámok nagymértékben eltérjenek az egyes
intézményekben, s így az egy tanulóra jutó fenntartói költségek is
indokolatlan eltérést mutassanak.
Pedagógiai szempontból is alátámasztható a javasolt kiegészítés, hiszen a
pedagógia-oktató munka eredményességének egyik alapvetõ feltétele az
"ismertség", azaz a tanulók és tanítók, tanárok személyes
kontaktusteremtésének a biztosítása. Az osztályszámok és osztálylétszámok
meghatározása elõsegíti ezen célkitûzés megvalósítását, hiszen az elsõsorban
pedagógus szakemberek által kidolgozott osztályszám- és osztálylétszám
határok fenntartó általi rögzítése biztosítja a személyes kapcsolattartást a
tanulólétszám és a pedagógusok számának egymásmellé rendelésével nemcsak egy-
egy osztály és évfolyam tekintetében, hanem az egész intézményen belõl.
Összefoglalva: a javasolt módosítás elfogadása elõsegíti az oktatási
intézmények fennmaradását, a fenntartó átgondolt gazdálkodását, valamint a
tanulók és oktatók közötti kapcsolattartás megteremtését, megerõsítését is.
Budapest, 1996. június 10.
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
KDNP