ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2458/82..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés Elnökének

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102.§ (1) bekezdése alapján A Közoktatásról szóló 1993. évi

LXXIX. számú törvényrõl szóló T/2458.. sz. törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1./ A 4.§ a Kt. 5. §-át az alábbiak szerint javaslom bõvíteni:

"Az óvodai nevelés, az iskolai nevelés és oktatás, a kollégiumi nevelés nyelve

a magyar, illetve a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi

LXXVII. törvény 42. §-ában meghatározott [a] nemzeti és etnikai kisebbségek

nyelve."

Indokolás:

Nem elegendõ csak az iskolában lehetséges választás módjára utalni, hanem azt

is meg kell határozni, hogy milyen kisebbségekre vonatkozhat a tannyelv

megválasztásának joga.

2./ 6.§ a Kt. 8.§ (3)bekezdését az alábbiak szerint javaslom módosítani:

"Az óvodai nevelõmunka az óvodai nevelés országos alapprogramjára épülõ óvodai

nevelési program alapján folyik. Az óvodai nevelés országos [alap-programját a

Kormány adja ki.] alap-programjának szerves alkotóeleme a törvényben

meghatározott nemzeti és etnikai kisebbségek óvodai nevelésének országos alap-

programja. Az óvodai nevelés országos alap-programjának a Kormány részére

történõ benyújtása elõtt be kell szerezni az Országos Köznevelési Tanács, [a

nemzeti, etnikai kisebbségi óvodai nevelést érintõ kérdésekben]a törvényben

meghatározott nemzeti és etnikai kisebbségek óvodai nevelésének országos alap-

programjára vonatkozóan az Országos Kisebbségi Bizottság egyetértését, továbbá

a Közoktatáspolitikai Tanács véleményét.

Indokolás:

A kisebbségek nevelésének óvodai országos alapprogramjának épp oly súllyal

kell megjelennie, mint a magyar anyanyelvûekének. A módosítás tehát a

jogegyenlõség irányába kíván hatni.

3./ 6.§ a Kt. 8.§ (10) bekezdésének alábbi módosítását javaslom:

"A Nemzeti Alaptantervet a Kormány adja ki. A Nemzeti Alaptanterv Kormány

részére történõ benyújtása elõtt be kell szerezni az Országos Köznevelési

Tanács, [a nemzeti, etnikai

kisebbségi iskolai nevelést és oktatást érintõ kérdésekben] a törvényben

meghatározott nemzeti és etnikai kisebbségek iskolai nevelését és oktatását

meghatározó alapelvekre és a mûveltségi területek szerint megjeleníthetõ

követelményekre vonatkozóan az Országos Kisebbségi Bizottság egyetértését,

továbbá a Közoktatáspolitikai Tanács véleményét."

Indokolás:

A kisebbségek mûvelõdési és oktatási önigazgatásának megjelenítése a

közoktatási törvényben is szükséges.

4./ 6.§ a Kt. 8.§ (11) bekezdésének alábbi módosítását javaslom:

"A törvényben meghatározott nemzeti, etnikai kisebbségi óvodai nevelést

biztosító óvoda, iskolai nevelést és oktatást végzõ iskola az (1)-(9)

bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel alkalmazza, hogy az óvodai

nevelési program, illetve az iskolai helyi tanterv elkészítésénél kötelezõen

figyelembe veszi a nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelvét,

valamint a nemzeti és etnikai kisebbségek óvodai nevelésének országos

alapprogramját, illetve a nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának

irányelvét és a mûveltségi területe szerint megjeleníthetõ követelményeket is.

Az irányelveket, az alap-programot és a követelményeket a

mûvelõdési ....."

Indokolás:

A kisebbségek jogegyenlõségének biztosítása, valamint a kellõ tájékoztatás

biztosítása minden állampolgár számára.

5./ 6.§ a Kt. 8.§ (8) bekezdésében az alábbi módosításokat javaslom:

"(8) A Nemzeti Alaptanterv a mûveltségi területek szerinti

követelményeket a negyedik, hatodik, nyolcadik és a tizedik évfolyam végére

határozza meg. A Nemzeti Alaptanterv tartalmazza továbbá

[a) a nemzeti- és etnikai kisebbségi iskolai nevelés és oktatás,

b) a testi, érzékszeervi, értelmi, beszéd- és más fogyatékos tanulók

iskolai nevelése és oktatása

sajátos tantervi követelményeinek alapelveit.]

a) nemzeti és etnikai kisebbségek iskolai nevelésére és oktatására

vonatkozó, a közösség-összetartó tényezõre épülõ sajátos tantervi

követelményeinek alapelvét és a mûveltségi területek szerint megjeleníthetõ

követelményeit,

b) a testi, érzékszervi, értelmi, beszéd- és más fogyatékos tanulók

iskolai nevelése és oktatása sajátos tantervi követelményeinek alapelveit.

Indokolás:

A Nemzeti Alaptanterv nem tartalmazhat a többség esetében a mûveltségi

területek szerinti követelményeket úgy, hogy a törvényben meghatározott

kisebbségek esetében "megelégszik" a kisebbségi oktatás sajátos tantervi

követelményeinek pusztán az alapelveivel.

Ez komoly egyenlõtlenséget eredményezhetne.

Budapest, 1996. június 10.

Dr. Kelemen András

MDF

Eleje Honlap