ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés Elnökének
Budapest
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 102.§ (1) bekezdése alapján A Közoktatásról szóló 1993. évi
LXXIX. számú törvényrõl szóló T/2458.. sz. törvényjavaslathoz a következõ
módosító javaslatokat
terjesztem elõ:
1./ A 4.§ a Kt. 5. §-át az alábbiak szerint javaslom bõvíteni:
"Az óvodai nevelés, az iskolai nevelés és oktatás, a kollégiumi nevelés nyelve
a magyar, illetve a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló 1993. évi
LXXVII. törvény 42. §-ában meghatározott [a] nemzeti és etnikai kisebbségek
nyelve."
Indokolás:
Nem elegendõ csak az iskolában lehetséges választás módjára utalni, hanem azt
is meg kell határozni, hogy milyen kisebbségekre vonatkozhat a tannyelv
megválasztásának joga.
2./ 6.§ a Kt. 8.§ (3)bekezdését az alábbiak szerint javaslom módosítani:
"Az óvodai nevelõmunka az óvodai nevelés országos alapprogramjára épülõ óvodai
nevelési program alapján folyik. Az óvodai nevelés országos [alap-programját a
Kormány adja ki.] alap-programjának szerves alkotóeleme a törvényben
meghatározott nemzeti és etnikai kisebbségek óvodai nevelésének országos alap-
programja. Az óvodai nevelés országos alap-programjának a Kormány részére
történõ benyújtása elõtt be kell szerezni az Országos Köznevelési Tanács, [a
nemzeti, etnikai kisebbségi óvodai nevelést érintõ kérdésekben]a törvényben
meghatározott nemzeti és etnikai kisebbségek óvodai nevelésének országos alap-
programjára vonatkozóan az Országos Kisebbségi Bizottság egyetértését, továbbá
a Közoktatáspolitikai Tanács véleményét.
Indokolás:
A kisebbségek nevelésének óvodai országos alapprogramjának épp oly súllyal
kell megjelennie, mint a magyar anyanyelvûekének. A módosítás tehát a
jogegyenlõség irányába kíván hatni.
3./ 6.§ a Kt. 8.§ (10) bekezdésének alábbi módosítását javaslom:
"A Nemzeti Alaptantervet a Kormány adja ki. A Nemzeti Alaptanterv Kormány
részére történõ benyújtása elõtt be kell szerezni az Országos Köznevelési
Tanács, [a nemzeti, etnikai
kisebbségi iskolai nevelést és oktatást érintõ kérdésekben] a törvényben
meghatározott nemzeti és etnikai kisebbségek iskolai nevelését és oktatását
meghatározó alapelvekre és a mûveltségi területek szerint megjeleníthetõ
követelményekre vonatkozóan az Országos Kisebbségi Bizottság egyetértését,
továbbá a Közoktatáspolitikai Tanács véleményét."
Indokolás:
A kisebbségek mûvelõdési és oktatási önigazgatásának megjelenítése a
közoktatási törvényben is szükséges.
4./ 6.§ a Kt. 8.§ (11) bekezdésének alábbi módosítását javaslom:
"A törvényben meghatározott nemzeti, etnikai kisebbségi óvodai nevelést
biztosító óvoda, iskolai nevelést és oktatást végzõ iskola az (1)-(9)
bekezdésben foglaltakat azzal az eltéréssel alkalmazza, hogy az óvodai
nevelési program, illetve az iskolai helyi tanterv elkészítésénél kötelezõen
figyelembe veszi a nemzeti, etnikai kisebbség óvodai nevelésének irányelvét,
valamint a nemzeti és etnikai kisebbségek óvodai nevelésének országos
alapprogramját, illetve a nemzeti, etnikai kisebbség iskolai oktatásának
irányelvét és a mûveltségi területe szerint megjeleníthetõ követelményeket is.
Az irányelveket, az alap-programot és a követelményeket a
mûvelõdési ....."
Indokolás:
A kisebbségek jogegyenlõségének biztosítása, valamint a kellõ tájékoztatás
biztosítása minden állampolgár számára.
5./ 6.§ a Kt. 8.§ (8) bekezdésében az alábbi módosításokat javaslom:
"(8) A Nemzeti Alaptanterv a mûveltségi területek szerinti
követelményeket a negyedik, hatodik, nyolcadik és a tizedik évfolyam végére
határozza meg. A Nemzeti Alaptanterv tartalmazza továbbá
[a) a nemzeti- és etnikai kisebbségi iskolai nevelés és oktatás,
b) a testi, érzékszeervi, értelmi, beszéd- és más fogyatékos tanulók
iskolai nevelése és oktatása
sajátos tantervi követelményeinek alapelveit.]
a) nemzeti és etnikai kisebbségek iskolai nevelésére és oktatására
vonatkozó, a közösség-összetartó tényezõre épülõ sajátos tantervi
követelményeinek alapelvét és a mûveltségi területek szerint megjeleníthetõ
követelményeit,
b) a testi, érzékszervi, értelmi, beszéd- és más fogyatékos tanulók
iskolai nevelése és oktatása sajátos tantervi követelményeinek alapelveit.
Indokolás:
A Nemzeti Alaptanterv nem tartalmazhat a többség esetében a mûveltségi
területek szerinti követelményeket úgy, hogy a törvényben meghatározott
kisebbségek esetében "megelégszik" a kisebbségi oktatás sajátos tantervi
követelményeinek pusztán az alapelveivel.
Ez komoly egyenlõtlenséget eredményezhetne.
Budapest, 1996. június 10.
Dr. Kelemen András
MDF