ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2458/113..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a közoktatásról szóló 1993. évi

LXXIX. törvény módosításáról szóló T/2458.. számú törvényjavaslathoz a

következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 25. § (9) bekezdése az alábbiak szerint módosuljon:

"(9) A testi, érzékszervi, értelmi, beszéd - és más fogyatékos tanulót,

illetve a speciális nevelési és tanulási igényû tanulót [beilleszkedési

zavarral, tanulási nehézséggel, magatartási rendellenességgel küzdõ]

jogszabályban meghatározott munkamegosztás szerint a szakértõ és

rehabilitációs bizottság vagy a nevelési tanácsadó szakértõi véleménye alapján

az igazgató mentesíti - a gyakorlati képzés kivételével - egyes tantárgyakból,

tantárgyrészekbõl az értékelés és minõsítés alól. Az alapmûveltségi vizsgán és

az érettségi vizsgán az érintett tantárgyak helyett a tanuló - a

vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint - másik tantárgyat választhat. A

közép- és felsõoktatási intézménybe jelentkezéskor a szakértõ és

rehabilitációs bizottság szakértõi véleménye alapján a tanulmányi átlagba nem

számítható be annak a tantárgynak az értékelése és minõsítése, amelyben a

tanuló teljesítményét hátrányosan befolyásolja a részképesség zavar. A tanuló

részére [a] bármely felvételi vizsgán, az osztályozó vizsgán, a köztes

vizsgán, illetve az érettségi vizsgán biztosítani kell a hosszabb felkészülési

idõt, az írásbeli beszámolón lehetõvé kell tenni az iskolai tanulmányok során

alkalmazott segédeszközök (írógép, számítógép stb.) alkalmazását, szükség

esetén az írásbeli beszámoló szóbeli beszámolóval vagy a szóbeli beszámoló

írásbeli beszámolóval történõ felváltását."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat a jelenlegi formájában diszkriminál azon tanulók esetében,

akik a részképességük zavara miatt kerülnének hátrányba oktatási intézménybe

jelentkezésükkor. Az esélyegyenlõség a módosító javaslat elfogadásával

megteremthetõ.

Szükséges annak törvénybe iktatása is, hogy a fogyatékos és a speciális

nevelési és tanulási szükségletû gyermekek, tanulók bármely felvételi vizsgán

megkapják az egyéni sajátosságaiknak megfelelõ lehetõséget.

Budapest, 1996. június 10.

/ Dr. Boross Péter /

MDF

Eleje Honlap