ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnöke
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a közoktatásról szóló 1993. évi
LXXIX. törvény módosításáról szóló T/2458.. számú törvényjavaslathoz a
következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 25. § (9) bekezdése az alábbiak szerint módosuljon:
"(9) A testi, érzékszervi, értelmi, beszéd - és más fogyatékos tanulót,
illetve a speciális nevelési és tanulási igényû tanulót [beilleszkedési
zavarral, tanulási nehézséggel, magatartási rendellenességgel küzdõ]
jogszabályban meghatározott munkamegosztás szerint a szakértõ és
rehabilitációs bizottság vagy a nevelési tanácsadó szakértõi véleménye alapján
az igazgató mentesíti - a gyakorlati képzés kivételével - egyes tantárgyakból,
tantárgyrészekbõl az értékelés és minõsítés alól. Az alapmûveltségi vizsgán és
az érettségi vizsgán az érintett tantárgyak helyett a tanuló - a
vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint - másik tantárgyat választhat. A
közép- és felsõoktatási intézménybe jelentkezéskor a szakértõ és
rehabilitációs bizottság szakértõi véleménye alapján a tanulmányi átlagba nem
számítható be annak a tantárgynak az értékelése és minõsítése, amelyben a
tanuló teljesítményét hátrányosan befolyásolja a részképesség zavar. A tanuló
részére [a] bármely felvételi vizsgán, az osztályozó vizsgán, a köztes
vizsgán, illetve az érettségi vizsgán biztosítani kell a hosszabb felkészülési
idõt, az írásbeli beszámolón lehetõvé kell tenni az iskolai tanulmányok során
alkalmazott segédeszközök (írógép, számítógép stb.) alkalmazását, szükség
esetén az írásbeli beszámoló szóbeli beszámolóval vagy a szóbeli beszámoló
írásbeli beszámolóval történõ felváltását."
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat a jelenlegi formájában diszkriminál azon tanulók esetében,
akik a részképességük zavara miatt kerülnének hátrányba oktatási intézménybe
jelentkezésükkor. Az esélyegyenlõség a módosító javaslat elfogadásával
megteremthetõ.
Szükséges annak törvénybe iktatása is, hogy a fogyatékos és a speciális
nevelési és tanulási szükségletû gyermekek, tanulók bármely felvételi vizsgán
megkapják az egyéni sajátosságaiknak megfelelõ lehetõséget.
Budapest, 1996. június 10.
/ Dr. Boross Péter /
MDF