ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. (1) bekezdése alapján A
közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló T/2458.. sz.
törvényjavaslathoz a következô
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elô.
A Kt.-nek a javaslat 6. §-ával megállapított 8. §-ának (13) bekezdése
helyébe a következô rendelkezés lép:
"(13) A fogyatékos gyermekek, tanulók nevelését biztosító óvoda,
valamint nevelését és oktatását végzô iskola az (1)-(9) bekezdésben
foglaltakat azzal az eltéréssel alkalmazza, hogy az óvodai nevelési program,
illetve az iskolai helyi tanterv elkészítésénél figyelembe veszi a Fogyatékos
gyermekek óvodai nevelésének irányelvét, illetve a Fogyatékos tanulók iskolai
oktatásának tantervi irányelvét is. A Fogyatékos gyermekek óvodai nevelésének
irányelvében, illetve a Fogyatékos tanulók iskolai oktatásának tantervi
irányelvében meghatározottak szerint a siket gyermek óvodai nevelése, iskolai
nevelése és oktatása jelnyelven is folyhat."
INDOKOLÁS
A siket gyermekek, tanulók felkészítésénél az anyanyelv mellett igénybe
kell venni azt a sajátos jelnyelvet, amelyet a siket emberek alkalmaznak. A
nevelésük és oktatásuk során mind a kettô használatára szükség van, mivel
elengedhetetlen fontosságú, hogy ezek a gyermekek, tanulók is - amennyiben
állapotuk megengedi - elsajátítsák azt a nyelvet, amelyik nemzethez tartoznak.
Mindenképpen indokolt azonban, hogy a nevelésben és oktatásban felhasználják
azt a jelnyelvet is, amely hozzásegíti ôket a kapcsolatteremtéshez. A jelnyelv
kizárólagos alkalmazása azonban pedagógiailag nem indokolt, mivel jelnyelven
nem lehetséges az írásbeliség, illetôleg a jelnyelv kizárólagos használata e
népességcsoportot kirekeszti azok közül az emberek közül, akik nem ismerik a
kapcsolatteremtésnek ezt a formáját. Ugyanakkor a gondolkodás fejlesztéséhez
is elengedhetetlen mindkét nyelv alkalmazása.
Budapest 1996. június 10.
Csizmár Gábor Horn Gábor