ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2458/191..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. (1) bekezdése alapján A

közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló T/2458.. sz.

törvényjavaslathoz a következô

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztjük elô.

A Kt.-nak a javaslat 38. §-a (3) bekezdésével megállapított 52. § (5)-

(6) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:

"(5) A gyógypedagógiai nevelésben-oktatásban résztvevô nevelési-oktatási

intézményben a fogyatékos tanulók részére a (3) bekezdésben meghatározott

tanórai foglalkozásokon túl kötelezô egészségügyi és pedagógiai célú

habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozásokat kell szervezni. A

tanuló annyi egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs

tanórai foglalkozáson vesz részt, amennyi a fogyatékosságából eredô hátránya

csökkentéséhez szükséges. A kötelezô egészségügyi és pedagógiai célú

habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozások megszervezésének heti

idôkerete a (3) bekezdésben az évfolyamra meghatározott heti tanítási óra

a) tíz százaléka értelmi fogyatékos tanuló,

b) tizenöt százaléka - az autista kivételével - más fogyatékos tanuló,

c) huszonöt százaléka a gyengénlátó tanuló,

d) negyven százaléka a mozgásfogyatékos, a vak, a nagyothalló, a

beszédfogyatékos tanuló,

e) ötven százaléka a siket és az autista tanuló

esetén. A heti idôkeretet abban az esetben, ha a tanulót külön osztályban

tanítják, osztályonként kell megállapítani. Ha a tanulót a többi, nem

fogyatékos tanulóval közösen - egy osztályban tanítják -, a heti órakeretet

nyolc fôs csoportokra kell meghatározni oly módon, hogy az azonos ellátásra

jogosult tanulók számát elosztják nyolccal. A csoportra jutó idôkeret akkor is

felhasználható, ha az osztás alapján a csoportban nincs nyolc tanuló. Ennél a

számításnál a tanulói létszámot a tényleges létszám alapján kell számításba

venni. Ha az iskolában az osztályt több különbözô évfolyamra járó tanulóból

szervezik meg (a továbbiakban: összevont osztály) és az egyes évfolyamokra a

(3) bekezdés eltérô mértékû heti kötelezô tanórai foglalkozást állapít meg a

habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozás heti idôkeretét a magasabb

évfolyamra megállapított heti kötelezô tanórai foglalkozás mértéke alapján

kell meghatározni. A heti idôkeret az egyes évfolyamok, osztályok, tanítási év

közben a tanítási hetek között átcsoportosítható. A középsúlyos értelmi

fogyatékos tanuló részére az iskola a nevelési-oktatási feladatokat

egészségügyi és pedagógiai habilitációs, rehabilitációs célú tanórai

foglalkozás keretében szervezi meg a (3) bekezdésben és e bekezdés a)

pontjában meghatározott idôkeretben, (továbbiakban a (3)-(5) bekezdés alatti

foglalkozások: kötelezô tanórai foglalkozások).

(6) Az iskola a tanulók érdeklôdése, igénye szerint nem kötelezô

(választható) tanórai foglalkozásokat szervez, felzárkóztatás, fejlesztés,

tehetséggondozás, konzultáció, speciális, illetve kiegészítô ismeretek átadása

céljából (a továbbiakban: nem kötelezô tanórai foglalkozás). Ha az igazgató a

fenntartó egyetértésével nagyobb idôkeretet nem állapít meg a [A] nem kötelezô

tanórai foglalkozások heti idôkerete - osztályonként - a (3)-(4) bekezdésben

az évfolyamra meghatározott heti [tanítási órának] kötelezô tanórai

foglalkozások

[-] a) [az] elsô-harmadik évfolyamon tíz,

[-] b) negyedik-hatodik évfolyamon huszonöt,

[-] c) hetedik-nyolcadik évfolyamon harminc,

[-] d) kilencedik-tizedik évfolyamon harmincöt,

[-a] e) tizenegyedik-tizenharmadik évfolyamon [ötven] hatvan,

[-a] f) szakképzési évfolyamon öt

százaléka. Ha az összevont osztályban az egyes évfolyamokra a (3) bekezdés

eltérô mértékû heti kötelezô tanórai foglalkozást állapít meg, a nem kötelezô

tanórai foglalkozás heti idôkeretét a magasabb évfolyamra megállapított heti

kötelezô tanórai foglalkozás mértéke alapján kell meghatározni. A heti

idôkeret az egyes évfolyamok, osztályok, tanítási év közben a tanítási hetek

között átcsoportosítható. Az iskola a nem kötelezô tanórai foglalkozások

megtartásához rendelkezésre álló idôkeretet a tanórán kívüli foglalkozások

megtartásához és az osztálybontáshoz is igénybe veheti."

INDOKOLÁS

A Kt. javaslattal megállapított 3. számú mellékletébôl egyértelmû, hogy

osztályt lehet szervezni több évfolyam tanulóiból. Ezért meg kell határozni

azt is, hogy ilyen esetben milyen módon kell megállapítani a nem kötelezô

tanórai foglalkozások megszervezésére rendelkezésre álló idôkeretet.

Az indítvány alapján világossá válik, hogy mig a habilitációs célú

foglalkozás megszervezése a megadott idôkeretben a nevelési-oktatási

intézményben kötelezô, addig a gyermeknek, tanulónak a részvételi

kötelezettsége az állapotától függ.

Budapest, 1996. június 11.

Horn Gábor

Eleje Honlap