ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. (1) bekezdése alapján A
közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosításáról szóló T/2458.. sz.
törvényjavaslathoz a következô
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztjük elô.
A Kt.-nak a javaslat 38. §-a (3) bekezdésével megállapított 52. § (5)-
(6) bekezdése helyébe a következô rendelkezés lép:
"(5) A gyógypedagógiai nevelésben-oktatásban résztvevô nevelési-oktatási
intézményben a fogyatékos tanulók részére a (3) bekezdésben meghatározott
tanórai foglalkozásokon túl kötelezô egészségügyi és pedagógiai célú
habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozásokat kell szervezni. A
tanuló annyi egészségügyi és pedagógiai célú habilitációs, rehabilitációs
tanórai foglalkozáson vesz részt, amennyi a fogyatékosságából eredô hátránya
csökkentéséhez szükséges. A kötelezô egészségügyi és pedagógiai célú
habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozások megszervezésének heti
idôkerete a (3) bekezdésben az évfolyamra meghatározott heti tanítási óra
a) tíz százaléka értelmi fogyatékos tanuló,
b) tizenöt százaléka - az autista kivételével - más fogyatékos tanuló,
c) huszonöt százaléka a gyengénlátó tanuló,
d) negyven százaléka a mozgásfogyatékos, a vak, a nagyothalló, a
beszédfogyatékos tanuló,
e) ötven százaléka a siket és az autista tanuló
esetén. A heti idôkeretet abban az esetben, ha a tanulót külön osztályban
tanítják, osztályonként kell megállapítani. Ha a tanulót a többi, nem
fogyatékos tanulóval közösen - egy osztályban tanítják -, a heti órakeretet
nyolc fôs csoportokra kell meghatározni oly módon, hogy az azonos ellátásra
jogosult tanulók számát elosztják nyolccal. A csoportra jutó idôkeret akkor is
felhasználható, ha az osztás alapján a csoportban nincs nyolc tanuló. Ennél a
számításnál a tanulói létszámot a tényleges létszám alapján kell számításba
venni. Ha az iskolában az osztályt több különbözô évfolyamra járó tanulóból
szervezik meg (a továbbiakban: összevont osztály) és az egyes évfolyamokra a
(3) bekezdés eltérô mértékû heti kötelezô tanórai foglalkozást állapít meg a
habilitációs, rehabilitációs tanórai foglalkozás heti idôkeretét a magasabb
évfolyamra megállapított heti kötelezô tanórai foglalkozás mértéke alapján
kell meghatározni. A heti idôkeret az egyes évfolyamok, osztályok, tanítási év
közben a tanítási hetek között átcsoportosítható. A középsúlyos értelmi
fogyatékos tanuló részére az iskola a nevelési-oktatási feladatokat
egészségügyi és pedagógiai habilitációs, rehabilitációs célú tanórai
foglalkozás keretében szervezi meg a (3) bekezdésben és e bekezdés a)
pontjában meghatározott idôkeretben, (továbbiakban a (3)-(5) bekezdés alatti
foglalkozások: kötelezô tanórai foglalkozások).
(6) Az iskola a tanulók érdeklôdése, igénye szerint nem kötelezô
(választható) tanórai foglalkozásokat szervez, felzárkóztatás, fejlesztés,
tehetséggondozás, konzultáció, speciális, illetve kiegészítô ismeretek átadása
céljából (a továbbiakban: nem kötelezô tanórai foglalkozás). Ha az igazgató a
fenntartó egyetértésével nagyobb idôkeretet nem állapít meg a [A] nem kötelezô
tanórai foglalkozások heti idôkerete - osztályonként - a (3)-(4) bekezdésben
az évfolyamra meghatározott heti [tanítási órának] kötelezô tanórai
foglalkozások
[-] a) [az] elsô-harmadik évfolyamon tíz,
[-] b) negyedik-hatodik évfolyamon huszonöt,
[-] c) hetedik-nyolcadik évfolyamon harminc,
[-] d) kilencedik-tizedik évfolyamon harmincöt,
[-a] e) tizenegyedik-tizenharmadik évfolyamon [ötven] hatvan,
[-a] f) szakképzési évfolyamon öt
százaléka. Ha az összevont osztályban az egyes évfolyamokra a (3) bekezdés
eltérô mértékû heti kötelezô tanórai foglalkozást állapít meg, a nem kötelezô
tanórai foglalkozás heti idôkeretét a magasabb évfolyamra megállapított heti
kötelezô tanórai foglalkozás mértéke alapján kell meghatározni. A heti
idôkeret az egyes évfolyamok, osztályok, tanítási év közben a tanítási hetek
között átcsoportosítható. Az iskola a nem kötelezô tanórai foglalkozások
megtartásához rendelkezésre álló idôkeretet a tanórán kívüli foglalkozások
megtartásához és az osztálybontáshoz is igénybe veheti."
INDOKOLÁS
A Kt. javaslattal megállapított 3. számú mellékletébôl egyértelmû, hogy
osztályt lehet szervezni több évfolyam tanulóiból. Ezért meg kell határozni
azt is, hogy ilyen esetben milyen módon kell megállapítani a nem kötelezô
tanórai foglalkozások megszervezésére rendelkezésre álló idôkeretet.
Az indítvány alapján világossá válik, hogy mig a habilitációs célú
foglalkozás megszervezése a megadott idôkeretben a nevelési-oktatási
intézményben kötelezô, addig a gyermeknek, tanulónak a részvételi
kötelezettsége az állapotától függ.
Budapest, 1996. június 11.
Horn Gábor