______________
bizjelen\T2458zar.doc
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának
m á s o d i k k i e g é s z í t õ a j á n l á s a
a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosítására beadott
T/2458/491.. sz. egységes javaslat
z á r ó
vitájához
(Együtt kezelendõ a T/2458/380.. és a T/2458/489.. sz. ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX.
törvény módosítására beadott, T/2458/491.. számon beterjesztett egységes
javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2458/492-493. számú módosító
javaslatot.
Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget
[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha
a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a
módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a
§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes
javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ
külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 3. §-ában a Kt. 4. § (7)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(7) A közoktatásban tilos a hátrányos megkülönböztetés bármilyen okból,
így különösen a gyermek vagy hozzátartozói, színe, neme, vallása, nemzeti,
etnikai hovatartozása, politikai vagy más véleménye, nemzetiségi, etnikai vagy
társadalmi származása, vagyoni és jövedelmi helyzete, kora,
cselekvõképességének hiánya vagy korlátozottsága, születési vagy egyéb
helyzete miatt, valamint a nevelési-oktatási intézmény fenntartója alapján."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/1.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 7. §-ában a Kt. 9. § (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(5) Az érettségi vizsgán a tanuló kötelezõ és választható tantárgyakból
ad számot tudásáról. Kötelezõ tantárgyak a következõk: magyar nyelv és
irodalom, történelem, emellett a nemzeti, etnikai kisebbségi oktatásban
résztvevõk számára [emellett] anyanyelv és irodalom, [történelem], továbbá -
ha jogszabály másképp nem rendelkezik - matematika, valamint - a nemzeti,
etnikai kisebbségi oktatásban résztvevõk kivételével - idegen nyelv. Az
érettségi vizsga egyes tantárgyaiból kétféle, eltérõ szintû követelmények
alapján tehetõ vizsga."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 13. §-ában a Kt. 17. § (1)
bekezdése c/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
17. § /(1) Ha e törvény másképp nem rendelkezik, nevelési-oktatási
intézményben pedagógus munkakörben az alkalmazható, aki az e törvényben
meghatározott felsõfokú iskolai (egyetemi vagy fõiskolai szintû) végzettséggel
és szakképzettséggel rendelkezik. A megfelelõ felsõfokú iskolai végzettségek
és szakképzettségek a következõk:/
"c) az iskolai oktatás ötödik-hatodik évfolyamán a tantárgynak, illetve -
a Nemzeti alaptantervben meghatározott - mûveltségi területnek megfelelõ
szakos tanári[, és] vagy a mûveltségi területnek megfelelõ képesítést nyújtó
tanítói;"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/3.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 14. §-ában a Kt. 18. § (6)
bekezdése záró szövegének a következõ módosítását javasolja:
/(6) Az intézményvezetõi megbízásnál szakmai gyakorlatként elfogadható
a) a tanügyirányítási munkakörben,
b) a pedagógiai szakszolgálatban és a pedagógiai-szakmai szolgálat
ellátását nyújtó munkakörben,
c) szakiskolában és szakközépiskolában a nem iskolai gyakorlati képzésben
szakoktatói vagy gyakorlati oktatásvezetõi munkakörben,
d) mûvészeti szakiskolában és szakközépiskolában, valamint alapfokú
mûvészetoktatási intézményben a képzés szakirányának megfelelõ mûvészeti
pályán/
"eltöltött idõ is, ha a pályázó rendelkezik legalább három év - az (5)
bekezdésben meghatározott - szakmai gyakorlattal. [ nevelési-oktatási
intézményben szerzett - három év pedagógus-munkakörben eltöltött idõvel. A d)
pontban foglaltak esetén elfogadható a felsõoktatási intézményben oktatói
munkakörben eltöltött idõ is.]"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/4.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
5. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 15. §-ában a Kt. 19. § (1)
bekezdése g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
19. § /(1) A pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog,
hogy/
"g/ a nevelõtestület tagjaként részt vegyen a nevelési-oktatási intézmény
[foglalkozási] nevelési, illetve pedagógiai programjának tervezésében és
értékelésében, gyakorolja a nevelõtestület tagjait megilletõ jogokat,"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/5. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 18. §-ában a Kt. 23. §-ának
a következõ módosítását javasolja:
"23. § A mûvelõdési és közoktatási miniszter a 20-22. §-ban
meghatározottakon kívül más közoktatási intézményt alapíthat, illetve
alapítását [is] engedélyezheti, ha az megfelel e törvény, valamint a
szakképzési törvény elõírásainak, továbbá engedélyezheti olyan sajátos
pedagógiai program alapján nevelõ és oktató általános iskola, középiskola
alapítását, amelynek nem célja, hogy a tanulót felkészítse az alapmûveltségi
vizsgára, illetve az érettségi vizsgára. Középiskola részére csak akkor
engedélyezhetõ, hogy a tanulót ne készítse fel az alapmûveltségi vizsgára, ha
érettségi vizsgára sem készít fel. A kérelemhez mellékelni kell a közoktatási
intézmény alapításával, tevékenységével, óvoda és iskola esetén az átadni
kívánt ismeretekkel kapcsolatos programot. Ha az iskola nem készít fel az
alapmûveltségi vizsgára, illetve az érettségi vizsgára, e törvény 8. §-ának
(5)-(9) bekezdésében, 9. §-ának (1)-(3) bekezdésében, 46. §-ában foglaltakat
nem kell alkalmazni."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/6. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
7. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 22. §-ában a Kt. 27. § (8)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(8) A testi, érzékszervi, enyhe és középsúlyos értelmi, és más
fogyatékos tanulók iskolai nevelése és oktatása céljából a szakiskola
speciális szakiskolaként vagy készségfejlesztõ speciális szakiskolaként is
mûködhet."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/7. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
8. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 24. §-ában a Kt. 29. § (8)
bekezdése a/ pontjának a következõ kiegészítését és b/ pontjának a következõ
módosítását javasolja:
/(8) Ha a szakközépiskola mûvészeti szakmai vizsgára készít fel/
"a) párhuzamos oktatás esetén - a központi programban (tantervben)
meghatározottak szerint - a középiskolai évfolyamokon a nevelõ és oktató munka
az ötödik, a hetedik vagy a kilencedik évfolyamon kezdõdhet, és a
tizenharmadik évfolyamon fejezõdhet be,
b) a szakképzés megszervezésére e törvény 27. §-a (6) bekezdésének [a)-
d) és] a) pontjában, valamint [f-g)] a c)-d) és f)-g) pontjában foglaltakat
kell alkalmazni,"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/8. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 24. §-ában a Kt. 29. § (4)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(4) A szakközépiskola a szakképzési évfolyamon az Országos Képzési
Jegyzékben meghatározottak szerint[, illetõleg] az utolsó középiskolai
évfolyam elvégzéséhez, illetve középiskolai végzettséghez kötött
szakképesítések körében felkészít szakmai vizsgára."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/9.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
10. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 25. §-ában a Kt. 30. § (9)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(9) A testi, érzékszervi, értelmi, beszéd- és más fogyatékos tanulót,
illetve a beilleszkedési zavarral, tanulási nehézséggel, magatartási
rendellenességgel küzdõ tanulót - jogszabályban meghatározott munkamegosztás
szerint a szakértõi és rehabilitációs bizottság vagy a nevelési tanácsadó
szakértõi véleménye alapján - az igazgató mentesíti - a gyakorlati képzés
kivételével - egyes tantárgyakból, tantárgyrészekbõl az értékelés és minõsítés
alól. Az alapmûveltségi vizsgán és az érettségi vizsgán az érintett tantárgyak
helyett a tanuló - a vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint - másik
tantárgyat választhat. A tanuló részére a felvételi vizsgán, az osztályozó
vizsgán, a köztes vizsgán, a különbözeti vizsgán, a javítóvizsgán, az
alapmûveltségi vizsgán, illetve az érettségi vizsgán, a szakmai vizsgán
biztosítani kell a hosszabb felkészülési idõt, az írásbeli beszámolón lehetõvé
kell tenni az iskolai tanulmányok során alkalmazott segédeszköz (írógép,
számítógép stb.) alkalmazását, szükség esetén az írásbeli beszámoló szóbeli
beszámolóval vagy a szóbeli beszámoló írásbeli beszámolóval történõ
felváltását."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/10.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
11. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 29. §-ában a Kt. 36. § (1)
bekezdése a/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
36. § /(1) Pedagógiai-szakmai szolgáltatás/
"a) a pedagógiai értékelés, melynek feladata mérni és értékelni a
nevelési-oktatási intézményben végzett nevelõ- és oktatómunka eredményességét,
és segíteni a helyi, a térségi és az országos közoktatási feladatellátás
szervezését;"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/11.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 31. §-ában a Kt. 40. § (2)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(2) A közoktatási intézmény szervezeti és mûködési szabályzatát a
közoktatási intézmény vezetõje készíti el, és nevelési-oktatási intézményben
a nevelõtestület, más közoktatási intézményben a szakalkalmazotti értekezlet
fogadja el. Elfogadásakor és módosításakor nevelési-oktatási intézményben az
óvodaszék, iskolaszék, kollégiumi szék, továbbá az iskolai vagy a kollégiumi
diákönkormányzat - jogszabályban meghatározottak szerint - egyetértési jogot
gyakorol. A közös igazgatású közoktatási intézmény és általános mûvelõdési
központ szervezeti és mûködési szabályzata tartalmazza a mûködés közös
szabályait és - intézményegységenként külön-külön - az egyes intézményegységek
mûködését meghatározó elõírásokat."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/12.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
13. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 34. §-ában a Kt. 44. § (1)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"A fenntartó a nevelési program és a pedagógiai program jóváhagyása elõtt
köteles - az Országos szakértõi névjegyzékben szereplõ - szakértõ véleményét
közvetlenül vagy a pedagógiai-szakmai szolgáltatást ellátó intézmény útján
beszerezni."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/13.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
14. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 38. §-ában a Kt. 52. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(1) Az iskolában a szorgalmi idõ, tanítási év - az alapmûveltségi
vizsga, az érettségi vizsga s a szakmai vizsga évét kivéve - minden évfolyamon
száznyolcvanöt tanítási napból áll. Az iskolában a tanítást - ha e törvény
másképp nem rendelkezik - a nappali oktatás munkarendje [(121. § (1)
bekezdésének n) pontja)] (121.§ (1) bekezdésének 23. alpontja) szerint, a nem
kötelezõ tanórai foglalkozások, a tanórán kívüli foglalkozások, az
osztálybontások, egyéni foglalkozások és az iskolai alapszolgáltatások
biztosításával [(121. § (1) bekezdésének a) pontja)] (121. § (1) bekezdésének
1. alpontja) kell megszervezni (a továbbiakban: nappali rendszerû iskolai
oktatás). Nappali rendszerû iskolai oktatásban a tanuló abban az évben kezdhet
utoljára tanévet, amelyben betölti."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/14.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 38. §-ában a Kt. 52. §
(14) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(14) Az iskolaszék és az iskolai diákönkormányzat kezdeményezésére, a
fenntartó egyetértésével a tanítási hetek [egyharmada] - a szombat
igénybevételével - hat tanítási nappal is megszervezhetõk abban az esetben, ha
a tanulók részére legalább negyvenkettõ óra megszakítás nélküli heti pihenõidõ
és az elmaradt heti pihenõnapok igénybevétele - egy vagy több összefüggõ
tanítási szünetként - a tanítási félév során biztosítható. A fenntartó
egyetértésével az iskola igazgatója - az elmaradt heti pihenõnapok
igénybevételének biztosítása nélkül is - elrendelheti a hat tanítási napból
álló tanítási hét megszervezését, ha rendkívüli tanítási szünet miatt a
[százkilencven] száznyolcvanöt tanítási napot e nélkül nem lehetne megtartani.
A tanulónak - a tanév rendjében meghatározottak szerint - a tanítási évben
legalább két alkalommal, legkevesebb hat összefüggõ napból álló tanítási
szünetet[,a tanítási év utolsó napját követõen pedig legalább harminc
összefüggõ napból álló nyári szünetet] kell biztosítani."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/15.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 43. §-ában a Kt. 57. § (7)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(7) Ha a közoktatási intézmény (intézményegység, tagintézmény) nem
nevelési-oktatási intézmény, továbbá a közös igazgatású közoktatási
intézményben és az általános mûvelõdési központban az intézmény egészét érintõ
kérdésekben a nevelõtestületet megilletõ jogosítványokat - kivéve azokat,
amelyek a tanulói jogviszonnyal kapcsolatosak - a szakalkalmazotti értekezlet
(121. § (1) bekezdés [nc)] 26. alpontja) gyakorolja."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/16.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 50. §-ában a Kt. 66. § (1)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"A felvételrõl vagy átvételrõl az iskola igazgatója dönt a 42. § (1)-(2)
bekezdésében és a 46-47. §-ban meghatározottak alapján."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/17.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
18. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 52. §-ában a Kt. 70. § (6)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(6) Ha a tanuló gyakorlati képzését nem az iskola tartja, a gyakorlati
képzés keretében végzett tevékenységével összefüggésben [tudását]
teljesítményét, magatartását és szorgalmát a gyakorlati képzés szervezõje
értékeli a (2) bekezdésében foglaltak szerint. A tanuló félévi és év végi
osztályzatát - a gyakorlati képzés szervezõjének értékelése alapján - a
nevelõtestület állapítja meg, és dönt a tanuló magasabb évfolyamba lépésérõl,
szakmai vizsgára bocsátásáról. Ha az iskola köztes vizsgát szervez, a tanuló
félévi és év végi osztályzatát a gyakorlati képzés szervezõjének értékelése
és a köztes vizsga eredménye alapján kell megállapítani. Az (1) és (4)
bekezdésében foglaltakat a nem iskolai gyakorlati képzésben részt vevõ tanuló
tekintetében is alkalmazni kell."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/18.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
19. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 56. §-ában a Kt. 75. § (6)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"(6) A tanulói jogviszony megszüntetésére az egységes iskolában a
középiskolára, az összetett iskolában, továbbá a közös igazgatású közoktatási
intézmény és az általános mûvelõdési központ iskolai feladatot ellátó
intézményegységeiben az ellátott feladatoknak megfelelõ iskolatípusra
vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/19.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
20. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 60. §-ában a Kt. 78. § (7)
bekezdése b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(7) A felnõttoktatásban/
"b) ha a tanítást nem a nappali oktatás munkarendje szerint szervezik, a
[százkilencven] száznyolcvanöt tanítási napot az egyéni felkészülés keretében
tanulásra fordított - az iskola által elõírt - napokkal együtt kell számítani,
s nem kell alkalmazni az ötnapos tanítási hétre vonatkozó rendelkezéseket,"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/20.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
21. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 66. §-ában a Kt. 86. § (3)
bekezdése f/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(3) A megyei önkormányzat, továbbá - ha a (4) bekezdés másképp nem
rendelkezik - a fõvárosi önkormányzat köteles gondoskodni/
"f) a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadásról, a nevelési
tanácsadásról, a logopédiai szolgáltatásról, a gyógytestnevelésrõl"
/abban az esetben, ha a községi, városi, fõvárosi kerületi önkormányzat a
feladat ellátását nem vállalja, illetve a feladat ellátása a megye, fõváros
területén nem megoldott./
Indokolás: Lásd a T/2458/492/21.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
22. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 68. §-ában a Kt. 88. § (1)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"88. § (1) A fõvárosi önkormányzat a fõvárosi kerületi önkormányzatok, a
megyei önkormányzat a megye területén mûködõ helyi önkormányzatok véleményének
kikérésével és közremûködésével - a közoktatási feladatok megszervezéséhez
szükséges önkormányzati döntés elõkészítését szolgáló - feladatellátási,
intézményhálózat-mûködtetési és fejlesztési tervet (a továbbiakban:
fejlesztési terv) készít. A fejlesztési terv készítésénél a fõvárosi, megyei
statisztikai hivatal, munkaügyi központ (a továbbiakban együtt: közremûködõk),
a területi gazdasági kamara, a fõvárosi, megyei szülõi és [tanulói]
diákszervezet [érdekképviseleti szervezet], a nem állami, nem önkormányzati
intézményfenntartók, a fõvárosi, megyei szintû pedagógus szakszervezet
véleményét ki kell kérni. A fejlesztési tervet a megyei önkormányzat és a
megyei jogú város saját területére elkészíti, majd az egyeztetõ bizottságban
együttesen hagyja jóvá. A fejlesztési terv elkészítéséhez véleményt
nyilváníthat, és az elkészítésében közremûködhet az érdekelt helyi kisebbségi
önkormányzat. A fejlesztési terv elkészítéséhez be kell szerezni az országos
kisebbségi önkormányzat véleményét. A fõvárosi önkormányzat, illetve a megyei
önkormányzat megkeresésére a közremûködõk kötelesek a fejlesztési terv
elkészítéséhez szükséges adatokat szolgáltatni. A fõvárosi fejlesztési tervet
a fõvárosi önkormányzat, a megyei fejlesztési tervet a megyei önkormányzat
ajánlás formájában, határozattal adja ki. E bekezdés alkalmazásában szülõi és
diákszervezet, pedagógus szakmai szervezet az a szervezet, amelyik
alapszabályának és bírósági nyilvántartásba vételének igazolásával a fõvárosi,
megyei önkormányzatnál bejelentkezett."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/22.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
23. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 68. §-ában a Kt. 88. § (5)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(5) A helyi önkormányzat új közoktatási intézményt akkor létesíthet, a
meglévõ intézmény feladatát akkor bõvítheti, ha a mûködés megkezdéséhez,
illetve az új feladatok ellátásához szükséges személyi és tárgyi feltételek,
valamint a költségvetési fedezet rendelkezésre áll, illetve megteremthetõ. A
döntéshez be kell szerezni a fõvárosi, megyei önkormányzat [,illetve a megyei
területfejlesztési tanács] - fejlesztési tervre épített - szakvéleményét."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/22.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
24. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 68. §-ában a Kt. 88. § (6)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(6) A helyi önkormányzat a közoktatási intézményét, illetve egyes
szolgáltatás ellátását akkor szüntetheti meg, ha az adott tevékenységrõl,
szolgáltatásról továbbra is megfelelõ színvonalon gondoskodik oly módon,
hogy annak igénybevétele a gyermeknek, tanulónak, szülõnek nem jelent
aránytalan terhet. Ennek eldöntéséhez be kell szerezni a fõvárosi, megyei
önkormányzat[, illetve a megyei területfejlesztési tanács] - fejlesztési
tervre épített - szakvéleményét."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/22.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
25. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 68. §-ában a Kt. 88. § (7)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(7) A helyi önkormányzat a tulajdonában lévõ nevelési-oktatási intézmény
tulajdoni vagy fenntartói jogát részben vagy egészben akkor engedheti át
világnézeti alapon szervezõdõ vagy más fenntartóknak, ha azoknak a
gyermekeknek, tanulóknak, akiknek a szülei nem akarják az elkötelezett,
illetve az átadott nevelési-oktatási intézménybe járatni gyermeküket, a
szolgáltatást továbbra is megfelelõ színvonalon biztosítja oly módon, hogy
annak igénybevétele a gyermeknek, tanulónak, szülõnek nem jelent aránytalan
terhet. Ennek eldöntéséhez be kell szerezni a fõvárosi, megyei önkormányzat[,
illetve a megyei területfejlesztési tanács] - fejlesztési tervre épített -
szakvéleményét."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/22.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
26. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 69. §-ában a Kt. 91. § (9)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(9) A [(7) bekezdés a) pontja alapján a] lakóhely, ennek hiányában a
tartózkodási hely szerint illetékes önkormányzat - ha e törvény másképp nem
rendelkezik - megtéríti a kötelezõ felvételt biztosító óvodába, illetve a
kötelezõ felvételt biztosító iskolába való utazás költségeit, továbbá szükség
esetén gondoskodik kísérõ személyrõl a gyermek, tanuló részére, ha az óvoda,
iskola a településen kívül található, és az óvodába, iskolába való utaztatást
az önkormányzat nem biztosítja."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/23.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
27. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 70. §-ában a Kt. 93. § (1)
bekezdése f/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
"f) az Országos Köznevelési Tanács elõterjesztésére dönt - a szakképzés
kivételével - könyv tankönyvjegyzékbe, eszköz [a tankönyv-, továbbá a
taneszköz-, tankönyv-, illetve] taneszköz jegyzékbe történõ felvételérõl,
gondoskodik azok a jegyzékek közzétételérõl, valamint kiadja a közoktatási
intézmények kötelezõ eszköz- és felszerelési jegyzékét, és gondozza azt."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/24.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
28. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 73. §-ában a Kt. 96. § (3)
bekezdése f/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Az Országos Köznevelési Tanács feladata különösen:/
"f) évente jelentést tesz közzé a[z ország] közoktatás[ának és
köznevelésének] helyzetérõl."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/25.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
29. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 74. §-ában a Kt. 98. §
(2)-(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A mûvelõdési és közoktatási miniszter tanulói jogokkal összefüggõ
döntéseinek elõkészítésében Országos Diákjogi Tanács mûködik közre. Az
Országos Diákjogi Tanács véleményt nyilváníthat, javaslatot tehet, állást
foglalhat a tanulói jogokat érintõ bármilyen kérdésben. Az Országos Diákjogi
Tanács kilenc tagból áll, amelynek három tagját a mûvelõdési és közoktatási
miniszter, három tagját a hat-tizennégy éves, három tagját pedig a tizenöt-
tizennyolc éves tanulók képviseletét ellátó országos diákszervezetek
delegálják. E bekezdés alkalmazásában országos diákszervezet az, amelyben a
tagok többsége az adott korosztályból kerül ki, továbbá alapszabályában
meghatározott célja szerint, valamint tevékenységében a tanulók képviseletét
vagy annak elõsegítését látja el. [Az Országos Diákjogi Tanács tagjainak
megbízását - a miniszter által delegált tagok kivételével, akiknek a
megbízatása a miniszter megbízásának lejártával megszûnik - a delegáló
szervezetek határozzák meg, akként, hogy az legfeljebb három évre szólhat.]
(3) Az (1)-(2) bekezdésben szabályozott bizottságok tagjainak megbízása -
a miniszter által delegált tagok kivételével, akiknek a megbízatása a
miniszter megbízásának lejártával megszûnik - a delegálók által
meghatározott ideig, legfeljebb azonban három [és az idõközi megbízás
kivételével - öt] évre szól. A bizottságok megválasztják tisztségviselõiket,
meghatározzák mûködésük rendjét, ennek keretein belül meghatározhatják a
megbízatás megszûnésének egyéb eseteit. A bizottságok mûködéséhez szükséges
feltételeket a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium biztosítja."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/26.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
30. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 77. §-ában a Kt. 102. §
(9) bekezdése b/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/(9) A fenntartó tanítási évben (szorgalmi idõben), továbbá - a július-
augusztus hónapok kivételével - nevelési évben/
"b) iskolai osztályt, kollégiumi csoportot, óvodai csoportot nem
szerveztethet át, és nem szüntettethet meg,"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/27.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
31. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 78. § (1) bekezdése
felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(1) A Kt. 104. §-a (1) bekezdésének a) pontja [a következõ
rendelkezéssel egészül ki:] helyébe a következõ rendelkezés lép:"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/28.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
32. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 72. § (3) bekezdése
felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(3) A Kt. 95. §-a a következõ (2)-(5) bekezdéssel egészül ki, s
egyidejûleg a § jelenlegi szövegének [§]jelölése (1) bekezdésre változik:"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/29.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
33. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 79. §-ában a Kt. 107. §
(4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(4) A szakmai ellenõrzés megállapításait megkapja az, akit az ellenõrzés
érintett, továbbá az, akinek a kezdeményezésére az ellenõrzés indult, valamint
a (8) bekezdés f) pontja kivételével a fenntartó. Ha az ellenõrzés nemzeti,
etnikai kisebbségi feladatot ellátó közoktatási intézményben folyik, a szakmai
ellenõrzés megállapításait meg kell küldeni az érdekelt helyi kisebbségi
önkormányzatnak, valamint az országos kisebbségi önkormányzatnak. [A szakmai
ellenõrzés megállapításait a személyiségvédelemre vonatkozó jogszabályok
megtartásával kell nyilvánosságra hozni.]
(7) A szakmai ellenõrzés megállapításait a személyiségvédelemre vonatkozó
jogszabályok megtartásával kell nyilvánosságra hozni. [A szakmai ellenõrzés
eredményeit nyilvánosságra kell hozni.]"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/30.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
34. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 80. §-ában a Kt. 108. §
(6) bekezdése utolsó mondatának a következõ kiegészítését javasolja:
"A külföldön mûködõ magyar nevelési-oktatási intézményt a mûvelõdési és
közoktatási miniszter nyilvántartásba veszi és gyakorolja az e törvény 80. §-
ában meghatározott jogköröket."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/31.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
35. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 84. §-ában a Kt. 114. §
(1) bekezdése b/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/A helyi önkormányzatok és az állami szervek által fenntartott nevelési-
oktatási intézményekben, továbbá a helyi önkormányzati feladatellátás
keretében ingyenesen igénybevehetõ szolgáltatások:
b) az általános iskolában, illetve az általános mûveltséget megalapozó
évfolyamokon minden esetben, továbbá - a 115-116. §-ban meghatározott
kivétellel - a szakiskolában és a középiskolában/
"- a tanítás kezdete elõtti, az étkezés ideje alatti felügyelet, továbbá
a tizedik évfolyam végéig a napközis és tanulószobai foglalkozás;"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/32.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
36. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 84. §-ában a Kt. 114. §
(1) bekezdése c/ pontja negyedik gondolatjelének a következõ módosítását
javasolja:
/A helyi önkormányzatok és az állami szervek által fenntartott nevelési-
oktatási intézményekben, továbbá a helyi önkormányzati feladatellátás
keretében ingyenesen igénybevehetõ szolgáltatások:
c) kollégiumban a b) pontban meghatározott oktatásban való részvétel
esetén/
"- a kollégium létesítményeinek, eszközeinek (könyvtár, laboratórium,
számítástechnikai központ, sport- és szabadidõs létesítménye[i]k stb.)
használata az ingyenes szolgáltatások, a lakhatás igénybevételekor;"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/33.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
37. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 92. §-ában a Kt. 121. §
(1) bekezdését új 3-9. alponttal kiegészítteni javasolja (a javaslat
elfogadása esetén az alpontok számozása értelemszerûen változik):
"3. aránytalan teher: ha a gyermek, tanuló az óvodai nevelést, iskolai
nevelést és oktatást lényegesen nehezebb körülmények között vagy jelentõs
költségnövekedés mellett tudja igénybe venni, figyelembe véve a gyermek,
tanuló életkorát, fogyatékosságát (pl.: a változás miatt a nevelési-oktatási
intézmény eléréséhez szükséges idõtartam jelentõsen megnövekszik; a nevelési-
oktatási intézményt csak tömegközlekedési eszközzel, többszöri átszállással
lehet megközelíteni);
4. állami szerv: a helyi önkormányzatok és a kisebbségi önkormányzatok
kivételével a költségvetési szervek tervezésének, gazdálkodásának,
beszámolásának rendje szerint gazdálkodó szerv;
5. elsõ szakképesítés: az iskolai rendszerû oktatás keretében szerzett
minden olyan államilag elismert szakképesítés, amely munkakör betöltésére,
foglalkozás, tevékenység gyakorlására jogosít, amennyiben a szakmai vizsgára
történõ felkészítés jogszabályban meghatározott ideje az egy évfolyamot eléri;
6. emelt szintû oktatás: meghatározott mûveltségi terület (tantárgy)
ismeretanyagának magasabb követelmények, az átlagnál nagyobb tanítási óra
felhasználásával történõ oktatása;
7. érdemi válasz: amelybõl megállapítható a megkérdezett, illetve az
intézkedésre jogosult személy, szervezet véleménye, döntése, valamint annak
indoka;
8. felmenõ rendszer: az iskolai nevelés és oktatás szervezési rendje,
amely alapján tanulmányi és vizsgakövetelményekben változást az érintett
legalacsonyabb iskolai évfolyamon kezdve lehet bevezetni;
9. felügyelet a nevelési-oktatási intézményekben: a gyermek, tanuló testi
épségének megóvásáról és erkölcsi védelmérõl történõ gondoskodás, a nevelési-
oktatási intézménybe történõ belépéstõl a nevelési-oktatási intézmény jogszerû
elhagyásáig terjedõ idõben, továbbá a nevelési, illetve a pedagógiai program
részeként tartott kötelezõ, a nevelési-oktatási intézmények kívül tartott
foglalkozások, programok ideje alatt;"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/34.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
38. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 92. §-ában a Kt. 121. §
(1) bekezdése 14. alpontjának a következõ módosítását javasolja:
"14. jogszabály: a miniszteri rendelet és ennél magasabb szintû
jogszabály, illetve a 11. § (1) bekezdésének u) pontja, 39. § (2) bekezdése, a
40. § (2) bekezdése, az 56. § (3) bekezdése, az 59. § [(1)] (5) bekezdése, a
[60.] 61. § (3) bekezdésének a) pontja, a 64. § (2) bekezdésének a) pontja, a
68. § (3) bekezdése, a 115. § (3) bekezdése tekintetében a helyi önkormányzat
rendelete;"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/35.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
39. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 92. §-ában a Kt. 121. §
(1) bekezdése 36. alpontjának a következõ módosítását javasolja:
"36. tanuló- és gyermekbaleset: minden olyan baleset, amely a gyermeket,
a tanulót az alatt az idõ alatt, illetõleg tevékenység során éri, amikor e
törvény 121. §-a (1) bekezdésének [d)] 9. alpontja szerint a nevelési-oktatási
intézmény felügyelete alatt áll, ide nem értve a gyakorlati képzés során
bekövetkezett balesetet;"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/36.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
40. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 94. §-ában a Kt. 123. §
(3) bekezdése c/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
"c) az iskolák 1998. szeptember 1. napjától - a helyi tanterv kivételével
valamennyi évfolyamon - alkalmazzák a Nemzeti alaptantervre épített pedagógiai
programjukat; a helyi tantervet az iskola elsõ és hetedik évfolyamán, s ezt
követõen felmenõ rendszerben vezetik be, a helyi tanterv bevezetésével
egyidejûleg kell bevezetni az e törvény 52. §-ának (3) és (5)-[(7)] (6)
bekezdésében meghatározott tanítási idõt is,"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/37.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
41. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 94. §-ában a Kt. 123. §
(3) bekezdése g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
"g) a [százkilencven] száznyolcvanöt napos tanítási évre - valamennyi
évfolyamon - 1998. szeptember 1. napjától át kell térni,"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/38.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
42. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 94. §-ában a Kt. 123. §
(6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(6) A pedagógus szakvizsga és a továbbképzés bevezetésérõl [17. §
(5) bek., 19. § [(4)] (5) bek., 128. § (8)-(9) bek], valamint a pedagógusok
részére szakirodalom vásárlásához nyújtott támogatás igénybevételérõl [19. §
(3) bek.] szóló rendelkezések hatálybalépésérõl a Kormány - rendeletben -
intézkedik"."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/39.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
43. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 95. §-ában a Kt. 124. §
(5) bekezdése e/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
"e) a jegyzõ, fõjegyzõ felhívja a nem helyi önkormányzati
iskolafenntartókat annak megvizsgálására, hogy az általuk fenntartott iskolák
a nevelõ és oktató munkájukat az illetékes miniszter által [a] kiadott
nevelési-oktatási terv, központi program alapján végzik-e; szükség esetén
hívja fel a fenntartót a szükséges intézkedés megtételére, s a felhívás
eredménytelensége esetén tegye meg az e törvény 80. §-ában meghatározott
intézkedéseket; új évfolyam csak a kiadott nevelési-oktatási terv, központi
program alapján kezdhetõ meg, a már megkezdett tanulmányok azonban
befejezhetõk;"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/40.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
44. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 95. §-ában a Kt. 124. §
(21) bekezdése a/ pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(21) A nevelési-oktatási intézményt fenntartó helyi önkormányzat, a
fenntartásában lévõ nevelési-oktatási intézmény tekintetében rendeletben/
"a) megállapítja azokat a szabályokat, amelyek alapján az óvoda vezetõje,
az iskola igazgatója, a kollégium vezetõje dönt e törvény 114. §-ában
meghatározottakon kívüli további ingyenes ellátásról, a térítési díj és a
tandíj összegérõl, a tanulmányi eredmények alapján járó és a szociális helyzet
alapján adható kedvezményekrõl, a nem magyar állampolgárt terhelõ tandíj
elengedésérõl, mérséklésérõl, továbbá szabályozhat a 121. § (1) bekezdésének
[h)] 14. alpontjában felsorolt paragrafusok által meghatározott körben,
[-] b) a szaktanácsadói névjegyzékben való felvételhez további
követelményeket határozhat meg, valamint meghatározhatja a szaktanácsadói
névjegyzékbe való felvétel eljárási szabályait, az általa fenntartott
nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott szaktanácsadók munkaidõ
kedvezményeit."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/41.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
45. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 96. §-ában a Kt. 127. §
(6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(6) Az (1)-(5) bekezdésben felsorolt iskolai végzettség[e],
képesítés[e] pedagógus-munkakör betöltésére jogosító iskolai végzettség,
illetve [szak]képesítés. A pedagógus besorolását az elismert, illetve a
meglévõ végzettségének, [szak]képesítésének megfelelõen kell elvégezni."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/42.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
46. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 99. §-ában a Kt. 132. §
(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) A Kormány az e törvényben kapott felhatalmazás alapján szabályozási
feladatának [pedig] 1997. december 31-éig köteles eleget tenni."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/43.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
47. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 1. számú
melléklete Elsõ rész " pedagógusok" cím "Iskolában, kollégiumban" alcím 2.
pontjának a következõ módosítását javasolja:
"2. A kollégiumban pedagógus munkakörben foglalkoztatottak létszámát
- a kollégiumi nemenként és épületenként megadott
létszám,
- a kollégiumi [kötelezõ és annak terhére
szervezett nem kötelezõ] foglalkozások
[átlaglét]száma,
- a pedagógusok kötelezõ óraszáma
alapján kell megállapítani."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/44.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
48. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 1. számú
melléklete Második rész 1. pont a) alpontja harmadik gondolatjelének a
következõ kiegészítését javasolja:
"- az országos, a fõvárosi és megyei közalapítványok mûködtetését és a
pedagógiai szakszolgálatok és a pedagógiai-szakmai szolgáltatások
megszervezését (a támogatás összege nem lehet kevesebb az e törvény 118. §-
ának (4) bekezdése alapján biztosított összeg kettõ százalékánál.)"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/45.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
49. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 1. számú
melléklete Harmadik rész "VEZETÔ BEOSZTÁSOK" cím 1. alcíme helyébe a következõ
új címet javasolja:
"1. Óvodában, gyakorló óvodában"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/46.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
50. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 1. számú
melléklete Harmadik rész "BEOSZTOTT PEDAGÓGUSI MUNKAKÖRÖK" cím II. rész 8.
pontjának a következõ módosítását javasolja:
"8. A pedagógus az óraközi szünetben a tanulók felügyeletével, a
következõ tanóra elõkészítésével összefüggõ feladatokat látja el. A teljes
munkaidõ többi részében - munkaköri feladatként - a pedagógus ellátja a
nevelõ-, illetve a nevelõ és oktató munkával vagy a gyermekekkel, tanulókkal,
a szakfeladatának megfelelõ foglalkozással összefüggõ feladatokat, így
különösen: felkészül a foglalkozásokra, tanítási órákra, elõkészíti azokat,
értékeli a gyermekek, tanulók [munkáját] teljesítményét, elvégzi a pedagógiai
tevekénységéhez kapcsolódó ügyviteli tevékenységet, továbbá - munkáltató
rendelkezései szerint - ellátja azokat a nevelési-oktatási intézmény
mûködésével összefüggõ feladatokat, amelyek igénylik a pedagógus szakértelmét,
így különösen: részt vesz a nevelõtestület munkájában, az iskola kulturális-
és sportéletének megszervezésében, a gyermekek, tanulók felügyeletének
ellátásában, a tanuló- és gyermekbalesetek megelõzésével, a gyermek- és
ifjúságvédelemmel összefüggõ feladatok végrehajtásában."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/47.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
51. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 3. számú
melléklete §-ra utaló része helyébe a következõ rendelkezést javasolja:
"3. számú melléklet
az 1993. évi LXXIX. törvényhez
[A törvény 52. §-ának (3)-(6) bekezdéséhez, 53. §-ának (2)-(4) és (7)
bekezdéséhez, 65. §-ának (3) bekezdéséhez, 66. §-ának (5) bekezdéséhez, 68. §-
ának (2) bekezdéséhez, 123. §-ának [(8)] (4) bekezdéséhez]"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/48.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
52. Az Oktatási bizottság az alábbi szövegezésû javaslatot nyújtotta be:
"A Kt.-nek javaslat 100. §-ával megállapított egységes javaslat 100. §-
ában a Kt. 3. számú melléklete I. rész h) pontjának jelõlése g) pontra
változik:"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/49.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
53. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 3. számú
melléklete II. rész 1. és 5. pontjának a következõ módosítását javasolja:
"1. Az óvodai csoportokat, iskolai osztályokat oly módon kell
megszervezni, hogy az óvodai csoportba, iskolai osztályba felvett gyermekek,
tanulók száma ne lépje túl - kivéve a [8-9.] 7-8. pontban meghatározott
eseteket - a maximális létszámot.
5. Az osztályok csoportokra bonthatók. Csoport több osztály, illetõleg
évfolyam tanulóiból is szervezhetõ. A csoport maximális létszáma az osztály
maximális létszámának ötven százaléka."
Indokolás: Lásd a T/2458/492/50.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
54. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 102. §-ában a Kt. 3.
sz. melléklete II. részét új 9., 10. pontokkal kiegészíteni javasolja:
"9. A csoportok, osztályok szervezésénél az átlaglétszámot figyelmen
kívül lehet hagyni.
10. Ha az osztály létszáma nem éri el a maximális létszám ötven
százalékát, az e törvény 52. §-ának (6) bekezdése alapján kiszámított
idõkeretet kettõvel el kell osztani."
Indokolás: Lásd a T/2458/493/1.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
55. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 103. § (1) bekezdés b)
pont tizedik gondolatjelében foglaltaknak a következõ módosítását javasolja:
"- 64. § (2) bekezdédébõl az "középiskolában, szakiskolában, valamint a
középiskolai, illetve szakiskolai tanulók elhelyezését biztosító kollégiumban"
szövegrész, továbbá a bekezdés[ének] d) pontja,"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/51.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
56. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 103. § (2) bekezdése
ötödik gondolatjellel jelölt bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"- 18. §-ának (3) bekezdésében a "gyógypedagógiai tanári képesítéssel
rendelkezik" szöveg helyébe a "gyógypedagógiai tanári konduktori
[képesítéssel és] végzettséggel és szakképzettséggel továbbá pedagógus
szakvizsgával rendelkezik" szöveg,"
Indokolás: Lásd a T/2458/493/2.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
57. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 103. § (2) bekezdés
harmincadik gondolatjelében foglaltaknak a következõ kiegészítését javasolja:
"- 102. §-a (3) bekezdésében az "... iskolaszéknek, az iskolai
diákönkormányzati szervnek..." szövegrész helyébe az "iskolaszéknek, az
iskolai szülõi szervezetnek (közösségnek), az iskolai diákönkormányzatnak..."
szövegrész, továbbá "...a fentieken kívül a nemzeti vagy etnikai kisebbség;
szakközépiskola és szakiskola esetén a munkáltatói érdekképviseleti szervének
véleményét." szövegrész helyébe a " - ha nem rendelkezik egyetértési joggal -
a helyi kisebbségi önkormányzat, helyi kisebbségi önkormányzat hiányában a
kisebbség helyi szószólója, illetõleg ennek hiányában az adott kisebbség helyi
egyesületének, szakközépiskola és szakiskola esetén a fõvárosi, megyei
gazdasági kamara véleményét." szövegrész, (4) bekezdésében a "nemzeti és
etnikai kisebbség érdekképviseleti szervének bevonásával" szöveg helyébe az "a
helyi kisebbségi önkormányzat, illetve közgyûlés esetén az országos kisebbségi
önkormányzat bevonásával" szöveg,"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/53.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
58. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 103. § (2) bekezdés
harminchetedik gondolatjelében foglaltaknak a következõ kiegészítését
javasolja:
"- 128. § (4) bekezdésének c) pontjában a " - kivéve a 128. § (1)
bekezdésének a) pontjában..." szövegrész helyébe a " - kivéve a 128. § (1)
bekezdésének a) pontjában és (8) bekezdésében..." szövegrész, továbbá a a 127.
§ (5) bekezdésre való utalás helyébe a 127. § (9) bekezdésre való utalás"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/54.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
II.
59. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 103. § (2) bekezdés ötödik
gondolatjelében foglaltaknak a következõ módosítását javasolja:
"- 18. §-ának (3) bekezdésében a "gyógypedagógiai tanári képesítéssel
rendelkezik" szöveg helyébe a "gyógypedagógiai tanári konduktori
[képesítéssel és] végzettség és szakképzettség továbbá pedagógus szakvizsgával
rendelkezik" szöveg,"
Indokolás: Lásd a T/2458/492/52.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1996. július 2.
Dr. Hack Péter s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke