- 1 -

______________

bizjelen\T2458zar.doc

T/2458/494..

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi

bizottságának

m á s o d i k k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény módosítására beadott

T/2458/491.. sz. egységes javaslat

z á r ó

vitájához

(Együtt kezelendõ a T/2458/380.. és a T/2458/489.. sz. ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX.

törvény módosítására beadott, T/2458/491.. számon beterjesztett egységes

javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2458/492-493. számú módosító

javaslatot.

Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott bizottság a

módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a

§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes

javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ

külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 3. §-ában a Kt. 4. § (7)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(7) A közoktatásban tilos a hátrányos megkülönböztetés bármilyen okból,

így különösen a gyermek vagy hozzátartozói, színe, neme, vallása, nemzeti,

etnikai hovatartozása, politikai vagy más véleménye, nemzetiségi, etnikai vagy

társadalmi származása, vagyoni és jövedelmi helyzete, kora,

cselekvõképességének hiánya vagy korlátozottsága, születési vagy egyéb

helyzete miatt, valamint a nevelési-oktatási intézmény fenntartója alapján."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 7. §-ában a Kt. 9. § (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) Az érettségi vizsgán a tanuló kötelezõ és választható tantárgyakból

ad számot tudásáról. Kötelezõ tantárgyak a következõk: magyar nyelv és

irodalom, történelem, emellett a nemzeti, etnikai kisebbségi oktatásban

résztvevõk számára [emellett] anyanyelv és irodalom, [történelem], továbbá -

ha jogszabály másképp nem rendelkezik - matematika, valamint - a nemzeti,

etnikai kisebbségi oktatásban résztvevõk kivételével - idegen nyelv. Az

érettségi vizsga egyes tantárgyaiból kétféle, eltérõ szintû követelmények

alapján tehetõ vizsga."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 13. §-ában a Kt. 17. § (1)

bekezdése c/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

17. § /(1) Ha e törvény másképp nem rendelkezik, nevelési-oktatási

intézményben pedagógus munkakörben az alkalmazható, aki az e törvényben

meghatározott felsõfokú iskolai (egyetemi vagy fõiskolai szintû) végzettséggel

és szakképzettséggel rendelkezik. A megfelelõ felsõfokú iskolai végzettségek

és szakképzettségek a következõk:/

"c) az iskolai oktatás ötödik-hatodik évfolyamán a tantárgynak, illetve -

a Nemzeti alaptantervben meghatározott - mûveltségi területnek megfelelõ

szakos tanári[, és] vagy a mûveltségi területnek megfelelõ képesítést nyújtó

tanítói;"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/3.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 14. §-ában a Kt. 18. § (6)

bekezdése záró szövegének a következõ módosítását javasolja:

/(6) Az intézményvezetõi megbízásnál szakmai gyakorlatként elfogadható

a) a tanügyirányítási munkakörben,

b) a pedagógiai szakszolgálatban és a pedagógiai-szakmai szolgálat

ellátását nyújtó munkakörben,

c) szakiskolában és szakközépiskolában a nem iskolai gyakorlati képzésben

szakoktatói vagy gyakorlati oktatásvezetõi munkakörben,

d) mûvészeti szakiskolában és szakközépiskolában, valamint alapfokú

mûvészetoktatási intézményben a képzés szakirányának megfelelõ mûvészeti

pályán/

"eltöltött idõ is, ha a pályázó rendelkezik legalább három év - az (5)

bekezdésben meghatározott - szakmai gyakorlattal. [ nevelési-oktatási

intézményben szerzett - három év pedagógus-munkakörben eltöltött idõvel. A d)

pontban foglaltak esetén elfogadható a felsõoktatási intézményben oktatói

munkakörben eltöltött idõ is.]"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/4.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 15. §-ában a Kt. 19. § (1)

bekezdése g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

19. § /(1) A pedagógust munkakörével összefüggésben megilleti az a jog,

hogy/

"g/ a nevelõtestület tagjaként részt vegyen a nevelési-oktatási intézmény

[foglalkozási] nevelési, illetve pedagógiai programjának tervezésében és

értékelésében, gyakorolja a nevelõtestület tagjait megilletõ jogokat,"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/5. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 18. §-ában a Kt. 23. §-ának

a következõ módosítását javasolja:

"23. § A mûvelõdési és közoktatási miniszter a 20-22. §-ban

meghatározottakon kívül más közoktatási intézményt alapíthat, illetve

alapítását [is] engedélyezheti, ha az megfelel e törvény, valamint a

szakképzési törvény elõírásainak, továbbá engedélyezheti olyan sajátos

pedagógiai program alapján nevelõ és oktató általános iskola, középiskola

alapítását, amelynek nem célja, hogy a tanulót felkészítse az alapmûveltségi

vizsgára, illetve az érettségi vizsgára. Középiskola részére csak akkor

engedélyezhetõ, hogy a tanulót ne készítse fel az alapmûveltségi vizsgára, ha

érettségi vizsgára sem készít fel. A kérelemhez mellékelni kell a közoktatási

intézmény alapításával, tevékenységével, óvoda és iskola esetén az átadni

kívánt ismeretekkel kapcsolatos programot. Ha az iskola nem készít fel az

alapmûveltségi vizsgára, illetve az érettségi vizsgára, e törvény 8. §-ának

(5)-(9) bekezdésében, 9. §-ának (1)-(3) bekezdésében, 46. §-ában foglaltakat

nem kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/6. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 22. §-ában a Kt. 27. § (8)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(8) A testi, érzékszervi, enyhe és középsúlyos értelmi, és más

fogyatékos tanulók iskolai nevelése és oktatása céljából a szakiskola

speciális szakiskolaként vagy készségfejlesztõ speciális szakiskolaként is

mûködhet."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/7. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

8. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 24. §-ában a Kt. 29. § (8)

bekezdése a/ pontjának a következõ kiegészítését és b/ pontjának a következõ

módosítását javasolja:

/(8) Ha a szakközépiskola mûvészeti szakmai vizsgára készít fel/

"a) párhuzamos oktatás esetén - a központi programban (tantervben)

meghatározottak szerint - a középiskolai évfolyamokon a nevelõ és oktató munka

az ötödik, a hetedik vagy a kilencedik évfolyamon kezdõdhet, és a

tizenharmadik évfolyamon fejezõdhet be,

b) a szakképzés megszervezésére e törvény 27. §-a (6) bekezdésének [a)-

d) és] a) pontjában, valamint [f-g)] a c)-d) és f)-g) pontjában foglaltakat

kell alkalmazni,"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/8. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 24. §-ában a Kt. 29. § (4)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(4) A szakközépiskola a szakképzési évfolyamon az Országos Képzési

Jegyzékben meghatározottak szerint[, illetõleg] az utolsó középiskolai

évfolyam elvégzéséhez, illetve középiskolai végzettséghez kötött

szakképesítések körében felkészít szakmai vizsgára."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/9.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

10. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 25. §-ában a Kt. 30. § (9)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(9) A testi, érzékszervi, értelmi, beszéd- és más fogyatékos tanulót,

illetve a beilleszkedési zavarral, tanulási nehézséggel, magatartási

rendellenességgel küzdõ tanulót - jogszabályban meghatározott munkamegosztás

szerint a szakértõi és rehabilitációs bizottság vagy a nevelési tanácsadó

szakértõi véleménye alapján - az igazgató mentesíti - a gyakorlati képzés

kivételével - egyes tantárgyakból, tantárgyrészekbõl az értékelés és minõsítés

alól. Az alapmûveltségi vizsgán és az érettségi vizsgán az érintett tantárgyak

helyett a tanuló - a vizsgaszabályzatban meghatározottak szerint - másik

tantárgyat választhat. A tanuló részére a felvételi vizsgán, az osztályozó

vizsgán, a köztes vizsgán, a különbözeti vizsgán, a javítóvizsgán, az

alapmûveltségi vizsgán, illetve az érettségi vizsgán, a szakmai vizsgán

biztosítani kell a hosszabb felkészülési idõt, az írásbeli beszámolón lehetõvé

kell tenni az iskolai tanulmányok során alkalmazott segédeszköz (írógép,

számítógép stb.) alkalmazását, szükség esetén az írásbeli beszámoló szóbeli

beszámolóval vagy a szóbeli beszámoló írásbeli beszámolóval történõ

felváltását."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/10.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 29. §-ában a Kt. 36. § (1)

bekezdése a/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

36. § /(1) Pedagógiai-szakmai szolgáltatás/

"a) a pedagógiai értékelés, melynek feladata mérni és értékelni a

nevelési-oktatási intézményben végzett nevelõ- és oktatómunka eredményességét,

és segíteni a helyi, a térségi és az országos közoktatási feladatellátás

szervezését;"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/11.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 31. §-ában a Kt. 40. § (2)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(2) A közoktatási intézmény szervezeti és mûködési szabályzatát a

közoktatási intézmény vezetõje készíti el, és nevelési-oktatási intézményben

a nevelõtestület, más közoktatási intézményben a szakalkalmazotti értekezlet

fogadja el. Elfogadásakor és módosításakor nevelési-oktatási intézményben az

óvodaszék, iskolaszék, kollégiumi szék, továbbá az iskolai vagy a kollégiumi

diákönkormányzat - jogszabályban meghatározottak szerint - egyetértési jogot

gyakorol. A közös igazgatású közoktatási intézmény és általános mûvelõdési

központ szervezeti és mûködési szabályzata tartalmazza a mûködés közös

szabályait és - intézményegységenként külön-külön - az egyes intézményegységek

mûködését meghatározó elõírásokat."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/12.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 34. §-ában a Kt. 44. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"A fenntartó a nevelési program és a pedagógiai program jóváhagyása elõtt

köteles - az Országos szakértõi névjegyzékben szereplõ - szakértõ véleményét

közvetlenül vagy a pedagógiai-szakmai szolgáltatást ellátó intézmény útján

beszerezni."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/13.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 38. §-ában a Kt. 52. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(1) Az iskolában a szorgalmi idõ, tanítási év - az alapmûveltségi

vizsga, az érettségi vizsga s a szakmai vizsga évét kivéve - minden évfolyamon

száznyolcvanöt tanítási napból áll. Az iskolában a tanítást - ha e törvény

másképp nem rendelkezik - a nappali oktatás munkarendje [(121. § (1)

bekezdésének n) pontja)] (121.§ (1) bekezdésének 23. alpontja) szerint, a nem

kötelezõ tanórai foglalkozások, a tanórán kívüli foglalkozások, az

osztálybontások, egyéni foglalkozások és az iskolai alapszolgáltatások

biztosításával [(121. § (1) bekezdésének a) pontja)] (121. § (1) bekezdésének

1. alpontja) kell megszervezni (a továbbiakban: nappali rendszerû iskolai

oktatás). Nappali rendszerû iskolai oktatásban a tanuló abban az évben kezdhet

utoljára tanévet, amelyben betölti."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/14.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 38. §-ában a Kt. 52. §

(14) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(14) Az iskolaszék és az iskolai diákönkormányzat kezdeményezésére, a

fenntartó egyetértésével a tanítási hetek [egyharmada] - a szombat

igénybevételével - hat tanítási nappal is megszervezhetõk abban az esetben, ha

a tanulók részére legalább negyvenkettõ óra megszakítás nélküli heti pihenõidõ

és az elmaradt heti pihenõnapok igénybevétele - egy vagy több összefüggõ

tanítási szünetként - a tanítási félév során biztosítható. A fenntartó

egyetértésével az iskola igazgatója - az elmaradt heti pihenõnapok

igénybevételének biztosítása nélkül is - elrendelheti a hat tanítási napból

álló tanítási hét megszervezését, ha rendkívüli tanítási szünet miatt a

[százkilencven] száznyolcvanöt tanítási napot e nélkül nem lehetne megtartani.

A tanulónak - a tanév rendjében meghatározottak szerint - a tanítási évben

legalább két alkalommal, legkevesebb hat összefüggõ napból álló tanítási

szünetet[,a tanítási év utolsó napját követõen pedig legalább harminc

összefüggõ napból álló nyári szünetet] kell biztosítani."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/15.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 43. §-ában a Kt. 57. § (7)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(7) Ha a közoktatási intézmény (intézményegység, tagintézmény) nem

nevelési-oktatási intézmény, továbbá a közös igazgatású közoktatási

intézményben és az általános mûvelõdési központban az intézmény egészét érintõ

kérdésekben a nevelõtestületet megilletõ jogosítványokat - kivéve azokat,

amelyek a tanulói jogviszonnyal kapcsolatosak - a szakalkalmazotti értekezlet

(121. § (1) bekezdés [nc)] 26. alpontja) gyakorolja."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/16.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 50. §-ában a Kt. 66. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"A felvételrõl vagy átvételrõl az iskola igazgatója dönt a 42. § (1)-(2)

bekezdésében és a 46-47. §-ban meghatározottak alapján."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/17.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 52. §-ában a Kt. 70. § (6)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) Ha a tanuló gyakorlati képzését nem az iskola tartja, a gyakorlati

képzés keretében végzett tevékenységével összefüggésben [tudását]

teljesítményét, magatartását és szorgalmát a gyakorlati képzés szervezõje

értékeli a (2) bekezdésében foglaltak szerint. A tanuló félévi és év végi

osztályzatát - a gyakorlati képzés szervezõjének értékelése alapján - a

nevelõtestület állapítja meg, és dönt a tanuló magasabb évfolyamba lépésérõl,

szakmai vizsgára bocsátásáról. Ha az iskola köztes vizsgát szervez, a tanuló

félévi és év végi osztályzatát a gyakorlati képzés szervezõjének értékelése

és a köztes vizsga eredménye alapján kell megállapítani. Az (1) és (4)

bekezdésében foglaltakat a nem iskolai gyakorlati képzésben részt vevõ tanuló

tekintetében is alkalmazni kell."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/18.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 56. §-ában a Kt. 75. § (6)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"(6) A tanulói jogviszony megszüntetésére az egységes iskolában a

középiskolára, az összetett iskolában, továbbá a közös igazgatású közoktatási

intézmény és az általános mûvelõdési központ iskolai feladatot ellátó

intézményegységeiben az ellátott feladatoknak megfelelõ iskolatípusra

vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/19.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

20. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 60. §-ában a Kt. 78. § (7)

bekezdése b/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/(7) A felnõttoktatásban/

"b) ha a tanítást nem a nappali oktatás munkarendje szerint szervezik, a

[százkilencven] száznyolcvanöt tanítási napot az egyéni felkészülés keretében

tanulásra fordított - az iskola által elõírt - napokkal együtt kell számítani,

s nem kell alkalmazni az ötnapos tanítási hétre vonatkozó rendelkezéseket,"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/20.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 66. §-ában a Kt. 86. § (3)

bekezdése f/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/(3) A megyei önkormányzat, továbbá - ha a (4) bekezdés másképp nem

rendelkezik - a fõvárosi önkormányzat köteles gondoskodni/

"f) a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadásról, a nevelési

tanácsadásról, a logopédiai szolgáltatásról, a gyógytestnevelésrõl"

/abban az esetben, ha a községi, városi, fõvárosi kerületi önkormányzat a

feladat ellátását nem vállalja, illetve a feladat ellátása a megye, fõváros

területén nem megoldott./

Indokolás: Lásd a T/2458/492/21.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

22. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 68. §-ában a Kt. 88. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"88. § (1) A fõvárosi önkormányzat a fõvárosi kerületi önkormányzatok, a

megyei önkormányzat a megye területén mûködõ helyi önkormányzatok véleményének

kikérésével és közremûködésével - a közoktatási feladatok megszervezéséhez

szükséges önkormányzati döntés elõkészítését szolgáló - feladatellátási,

intézményhálózat-mûködtetési és fejlesztési tervet (a továbbiakban:

fejlesztési terv) készít. A fejlesztési terv készítésénél a fõvárosi, megyei

statisztikai hivatal, munkaügyi központ (a továbbiakban együtt: közremûködõk),

a területi gazdasági kamara, a fõvárosi, megyei szülõi és [tanulói]

diákszervezet [érdekképviseleti szervezet], a nem állami, nem önkormányzati

intézményfenntartók, a fõvárosi, megyei szintû pedagógus szakszervezet

véleményét ki kell kérni. A fejlesztési tervet a megyei önkormányzat és a

megyei jogú város saját területére elkészíti, majd az egyeztetõ bizottságban

együttesen hagyja jóvá. A fejlesztési terv elkészítéséhez véleményt

nyilváníthat, és az elkészítésében közremûködhet az érdekelt helyi kisebbségi

önkormányzat. A fejlesztési terv elkészítéséhez be kell szerezni az országos

kisebbségi önkormányzat véleményét. A fõvárosi önkormányzat, illetve a megyei

önkormányzat megkeresésére a közremûködõk kötelesek a fejlesztési terv

elkészítéséhez szükséges adatokat szolgáltatni. A fõvárosi fejlesztési tervet

a fõvárosi önkormányzat, a megyei fejlesztési tervet a megyei önkormányzat

ajánlás formájában, határozattal adja ki. E bekezdés alkalmazásában szülõi és

diákszervezet, pedagógus szakmai szervezet az a szervezet, amelyik

alapszabályának és bírósági nyilvántartásba vételének igazolásával a fõvárosi,

megyei önkormányzatnál bejelentkezett."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/22.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

23. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 68. §-ában a Kt. 88. § (5)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(5) A helyi önkormányzat új közoktatási intézményt akkor létesíthet, a

meglévõ intézmény feladatát akkor bõvítheti, ha a mûködés megkezdéséhez,

illetve az új feladatok ellátásához szükséges személyi és tárgyi feltételek,

valamint a költségvetési fedezet rendelkezésre áll, illetve megteremthetõ. A

döntéshez be kell szerezni a fõvárosi, megyei önkormányzat [,illetve a megyei

területfejlesztési tanács] - fejlesztési tervre épített - szakvéleményét."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/22.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 68. §-ában a Kt. 88. § (6)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) A helyi önkormányzat a közoktatási intézményét, illetve egyes

szolgáltatás ellátását akkor szüntetheti meg, ha az adott tevékenységrõl,

szolgáltatásról továbbra is megfelelõ színvonalon gondoskodik oly módon,

hogy annak igénybevétele a gyermeknek, tanulónak, szülõnek nem jelent

aránytalan terhet. Ennek eldöntéséhez be kell szerezni a fõvárosi, megyei

önkormányzat[, illetve a megyei területfejlesztési tanács] - fejlesztési

tervre épített - szakvéleményét."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/22.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 68. §-ában a Kt. 88. § (7)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(7) A helyi önkormányzat a tulajdonában lévõ nevelési-oktatási intézmény

tulajdoni vagy fenntartói jogát részben vagy egészben akkor engedheti át

világnézeti alapon szervezõdõ vagy más fenntartóknak, ha azoknak a

gyermekeknek, tanulóknak, akiknek a szülei nem akarják az elkötelezett,

illetve az átadott nevelési-oktatási intézménybe járatni gyermeküket, a

szolgáltatást továbbra is megfelelõ színvonalon biztosítja oly módon, hogy

annak igénybevétele a gyermeknek, tanulónak, szülõnek nem jelent aránytalan

terhet. Ennek eldöntéséhez be kell szerezni a fõvárosi, megyei önkormányzat[,

illetve a megyei területfejlesztési tanács] - fejlesztési tervre épített -

szakvéleményét."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/22.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 69. §-ában a Kt. 91. § (9)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(9) A [(7) bekezdés a) pontja alapján a] lakóhely, ennek hiányában a

tartózkodási hely szerint illetékes önkormányzat - ha e törvény másképp nem

rendelkezik - megtéríti a kötelezõ felvételt biztosító óvodába, illetve a

kötelezõ felvételt biztosító iskolába való utazás költségeit, továbbá szükség

esetén gondoskodik kísérõ személyrõl a gyermek, tanuló részére, ha az óvoda,

iskola a településen kívül található, és az óvodába, iskolába való utaztatást

az önkormányzat nem biztosítja."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/23.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

27. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 70. §-ában a Kt. 93. § (1)

bekezdése f/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

"f) az Országos Köznevelési Tanács elõterjesztésére dönt - a szakképzés

kivételével - könyv tankönyvjegyzékbe, eszköz [a tankönyv-, továbbá a

taneszköz-, tankönyv-, illetve] taneszköz jegyzékbe történõ felvételérõl,

gondoskodik azok a jegyzékek közzétételérõl, valamint kiadja a közoktatási

intézmények kötelezõ eszköz- és felszerelési jegyzékét, és gondozza azt."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/24.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

28. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 73. §-ában a Kt. 96. § (3)

bekezdése f/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Országos Köznevelési Tanács feladata különösen:/

"f) évente jelentést tesz közzé a[z ország] közoktatás[ának és

köznevelésének] helyzetérõl."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/25.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 74. §-ában a Kt. 98. §

(2)-(3) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A mûvelõdési és közoktatási miniszter tanulói jogokkal összefüggõ

döntéseinek elõkészítésében Országos Diákjogi Tanács mûködik közre. Az

Országos Diákjogi Tanács véleményt nyilváníthat, javaslatot tehet, állást

foglalhat a tanulói jogokat érintõ bármilyen kérdésben. Az Országos Diákjogi

Tanács kilenc tagból áll, amelynek három tagját a mûvelõdési és közoktatási

miniszter, három tagját a hat-tizennégy éves, három tagját pedig a tizenöt-

tizennyolc éves tanulók képviseletét ellátó országos diákszervezetek

delegálják. E bekezdés alkalmazásában országos diákszervezet az, amelyben a

tagok többsége az adott korosztályból kerül ki, továbbá alapszabályában

meghatározott célja szerint, valamint tevékenységében a tanulók képviseletét

vagy annak elõsegítését látja el. [Az Országos Diákjogi Tanács tagjainak

megbízását - a miniszter által delegált tagok kivételével, akiknek a

megbízatása a miniszter megbízásának lejártával megszûnik - a delegáló

szervezetek határozzák meg, akként, hogy az legfeljebb három évre szólhat.]

(3) Az (1)-(2) bekezdésben szabályozott bizottságok tagjainak megbízása -

a miniszter által delegált tagok kivételével, akiknek a megbízatása a

miniszter megbízásának lejártával megszûnik - a delegálók által

meghatározott ideig, legfeljebb azonban három [és az idõközi megbízás

kivételével - öt] évre szól. A bizottságok megválasztják tisztségviselõiket,

meghatározzák mûködésük rendjét, ennek keretein belül meghatározhatják a

megbízatás megszûnésének egyéb eseteit. A bizottságok mûködéséhez szükséges

feltételeket a Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium biztosítja."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/26.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

30. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 77. §-ában a Kt. 102. §

(9) bekezdése b/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/(9) A fenntartó tanítási évben (szorgalmi idõben), továbbá - a július-

augusztus hónapok kivételével - nevelési évben/

"b) iskolai osztályt, kollégiumi csoportot, óvodai csoportot nem

szerveztethet át, és nem szüntettethet meg,"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/27.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

31. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 78. § (1) bekezdése

felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(1) A Kt. 104. §-a (1) bekezdésének a) pontja [a következõ

rendelkezéssel egészül ki:] helyébe a következõ rendelkezés lép:"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/28.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

32. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 72. § (3) bekezdése

felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(3) A Kt. 95. §-a a következõ (2)-(5) bekezdéssel egészül ki, s

egyidejûleg a § jelenlegi szövegének [§]jelölése (1) bekezdésre változik:"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/29.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 79. §-ában a Kt. 107. §

(4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(4) A szakmai ellenõrzés megállapításait megkapja az, akit az ellenõrzés

érintett, továbbá az, akinek a kezdeményezésére az ellenõrzés indult, valamint

a (8) bekezdés f) pontja kivételével a fenntartó. Ha az ellenõrzés nemzeti,

etnikai kisebbségi feladatot ellátó közoktatási intézményben folyik, a szakmai

ellenõrzés megállapításait meg kell küldeni az érdekelt helyi kisebbségi

önkormányzatnak, valamint az országos kisebbségi önkormányzatnak. [A szakmai

ellenõrzés megállapításait a személyiségvédelemre vonatkozó jogszabályok

megtartásával kell nyilvánosságra hozni.]

(7) A szakmai ellenõrzés megállapításait a személyiségvédelemre vonatkozó

jogszabályok megtartásával kell nyilvánosságra hozni. [A szakmai ellenõrzés

eredményeit nyilvánosságra kell hozni.]"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/30.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

34. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 80. §-ában a Kt. 108. §

(6) bekezdése utolsó mondatának a következõ kiegészítését javasolja:

"A külföldön mûködõ magyar nevelési-oktatási intézményt a mûvelõdési és

közoktatási miniszter nyilvántartásba veszi és gyakorolja az e törvény 80. §-

ában meghatározott jogköröket."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/31.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

35. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 84. §-ában a Kt. 114. §

(1) bekezdése b/ pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/A helyi önkormányzatok és az állami szervek által fenntartott nevelési-

oktatási intézményekben, továbbá a helyi önkormányzati feladatellátás

keretében ingyenesen igénybevehetõ szolgáltatások:

b) az általános iskolában, illetve az általános mûveltséget megalapozó

évfolyamokon minden esetben, továbbá - a 115-116. §-ban meghatározott

kivétellel - a szakiskolában és a középiskolában/

"- a tanítás kezdete elõtti, az étkezés ideje alatti felügyelet, továbbá

a tizedik évfolyam végéig a napközis és tanulószobai foglalkozás;"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/32.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

36. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 84. §-ában a Kt. 114. §

(1) bekezdése c/ pontja negyedik gondolatjelének a következõ módosítását

javasolja:

/A helyi önkormányzatok és az állami szervek által fenntartott nevelési-

oktatási intézményekben, továbbá a helyi önkormányzati feladatellátás

keretében ingyenesen igénybevehetõ szolgáltatások:

c) kollégiumban a b) pontban meghatározott oktatásban való részvétel

esetén/

"- a kollégium létesítményeinek, eszközeinek (könyvtár, laboratórium,

számítástechnikai központ, sport- és szabadidõs létesítménye[i]k stb.)

használata az ingyenes szolgáltatások, a lakhatás igénybevételekor;"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/33.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

37. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 92. §-ában a Kt. 121. §

(1) bekezdését új 3-9. alponttal kiegészítteni javasolja (a javaslat

elfogadása esetén az alpontok számozása értelemszerûen változik):

"3. aránytalan teher: ha a gyermek, tanuló az óvodai nevelést, iskolai

nevelést és oktatást lényegesen nehezebb körülmények között vagy jelentõs

költségnövekedés mellett tudja igénybe venni, figyelembe véve a gyermek,

tanuló életkorát, fogyatékosságát (pl.: a változás miatt a nevelési-oktatási

intézmény eléréséhez szükséges idõtartam jelentõsen megnövekszik; a nevelési-

oktatási intézményt csak tömegközlekedési eszközzel, többszöri átszállással

lehet megközelíteni);

4. állami szerv: a helyi önkormányzatok és a kisebbségi önkormányzatok

kivételével a költségvetési szervek tervezésének, gazdálkodásának,

beszámolásának rendje szerint gazdálkodó szerv;

5. elsõ szakképesítés: az iskolai rendszerû oktatás keretében szerzett

minden olyan államilag elismert szakképesítés, amely munkakör betöltésére,

foglalkozás, tevékenység gyakorlására jogosít, amennyiben a szakmai vizsgára

történõ felkészítés jogszabályban meghatározott ideje az egy évfolyamot eléri;

6. emelt szintû oktatás: meghatározott mûveltségi terület (tantárgy)

ismeretanyagának magasabb követelmények, az átlagnál nagyobb tanítási óra

felhasználásával történõ oktatása;

7. érdemi válasz: amelybõl megállapítható a megkérdezett, illetve az

intézkedésre jogosult személy, szervezet véleménye, döntése, valamint annak

indoka;

8. felmenõ rendszer: az iskolai nevelés és oktatás szervezési rendje,

amely alapján tanulmányi és vizsgakövetelményekben változást az érintett

legalacsonyabb iskolai évfolyamon kezdve lehet bevezetni;

9. felügyelet a nevelési-oktatási intézményekben: a gyermek, tanuló testi

épségének megóvásáról és erkölcsi védelmérõl történõ gondoskodás, a nevelési-

oktatási intézménybe történõ belépéstõl a nevelési-oktatási intézmény jogszerû

elhagyásáig terjedõ idõben, továbbá a nevelési, illetve a pedagógiai program

részeként tartott kötelezõ, a nevelési-oktatási intézmények kívül tartott

foglalkozások, programok ideje alatt;"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/34.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

38. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 92. §-ában a Kt. 121. §

(1) bekezdése 14. alpontjának a következõ módosítását javasolja:

"14. jogszabály: a miniszteri rendelet és ennél magasabb szintû

jogszabály, illetve a 11. § (1) bekezdésének u) pontja, 39. § (2) bekezdése, a

40. § (2) bekezdése, az 56. § (3) bekezdése, az 59. § [(1)] (5) bekezdése, a

[60.] 61. § (3) bekezdésének a) pontja, a 64. § (2) bekezdésének a) pontja, a

68. § (3) bekezdése, a 115. § (3) bekezdése tekintetében a helyi önkormányzat

rendelete;"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/35.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

39. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 92. §-ában a Kt. 121. §

(1) bekezdése 36. alpontjának a következõ módosítását javasolja:

"36. tanuló- és gyermekbaleset: minden olyan baleset, amely a gyermeket,

a tanulót az alatt az idõ alatt, illetõleg tevékenység során éri, amikor e

törvény 121. §-a (1) bekezdésének [d)] 9. alpontja szerint a nevelési-oktatási

intézmény felügyelete alatt áll, ide nem értve a gyakorlati képzés során

bekövetkezett balesetet;"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/36.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

40. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 94. §-ában a Kt. 123. §

(3) bekezdése c/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

"c) az iskolák 1998. szeptember 1. napjától - a helyi tanterv kivételével

valamennyi évfolyamon - alkalmazzák a Nemzeti alaptantervre épített pedagógiai

programjukat; a helyi tantervet az iskola elsõ és hetedik évfolyamán, s ezt

követõen felmenõ rendszerben vezetik be, a helyi tanterv bevezetésével

egyidejûleg kell bevezetni az e törvény 52. §-ának (3) és (5)-[(7)] (6)

bekezdésében meghatározott tanítási idõt is,"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/37.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

41. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 94. §-ában a Kt. 123. §

(3) bekezdése g/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

"g) a [százkilencven] száznyolcvanöt napos tanítási évre - valamennyi

évfolyamon - 1998. szeptember 1. napjától át kell térni,"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/38.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

42. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 94. §-ában a Kt. 123. §

(6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) A pedagógus szakvizsga és a továbbképzés bevezetésérõl [17. §

(5) bek., 19. § [(4)] (5) bek., 128. § (8)-(9) bek], valamint a pedagógusok

részére szakirodalom vásárlásához nyújtott támogatás igénybevételérõl [19. §

(3) bek.] szóló rendelkezések hatálybalépésérõl a Kormány - rendeletben -

intézkedik"."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/39.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

43. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 95. §-ában a Kt. 124. §

(5) bekezdése e/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

"e) a jegyzõ, fõjegyzõ felhívja a nem helyi önkormányzati

iskolafenntartókat annak megvizsgálására, hogy az általuk fenntartott iskolák

a nevelõ és oktató munkájukat az illetékes miniszter által [a] kiadott

nevelési-oktatási terv, központi program alapján végzik-e; szükség esetén

hívja fel a fenntartót a szükséges intézkedés megtételére, s a felhívás

eredménytelensége esetén tegye meg az e törvény 80. §-ában meghatározott

intézkedéseket; új évfolyam csak a kiadott nevelési-oktatási terv, központi

program alapján kezdhetõ meg, a már megkezdett tanulmányok azonban

befejezhetõk;"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/40.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

44. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 95. §-ában a Kt. 124. §

(21) bekezdése a/ pontjának a következõ módosítását javasolja:

/(21) A nevelési-oktatási intézményt fenntartó helyi önkormányzat, a

fenntartásában lévõ nevelési-oktatási intézmény tekintetében rendeletben/

"a) megállapítja azokat a szabályokat, amelyek alapján az óvoda vezetõje,

az iskola igazgatója, a kollégium vezetõje dönt e törvény 114. §-ában

meghatározottakon kívüli további ingyenes ellátásról, a térítési díj és a

tandíj összegérõl, a tanulmányi eredmények alapján járó és a szociális helyzet

alapján adható kedvezményekrõl, a nem magyar állampolgárt terhelõ tandíj

elengedésérõl, mérséklésérõl, továbbá szabályozhat a 121. § (1) bekezdésének

[h)] 14. alpontjában felsorolt paragrafusok által meghatározott körben,

[-] b) a szaktanácsadói névjegyzékben való felvételhez további

követelményeket határozhat meg, valamint meghatározhatja a szaktanácsadói

névjegyzékbe való felvétel eljárási szabályait, az általa fenntartott

nevelési-oktatási intézményekben foglalkoztatott szaktanácsadók munkaidõ

kedvezményeit."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/41.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

45. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 96. §-ában a Kt. 127. §

(6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) Az (1)-(5) bekezdésben felsorolt iskolai végzettség[e],

képesítés[e] pedagógus-munkakör betöltésére jogosító iskolai végzettség,

illetve [szak]képesítés. A pedagógus besorolását az elismert, illetve a

meglévõ végzettségének, [szak]képesítésének megfelelõen kell elvégezni."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/42.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

46. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 99. §-ában a Kt. 132. §

(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A Kormány az e törvényben kapott felhatalmazás alapján szabályozási

feladatának [pedig] 1997. december 31-éig köteles eleget tenni."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/43.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

47. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 1. számú

melléklete Elsõ rész " pedagógusok" cím "Iskolában, kollégiumban" alcím 2.

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"2. A kollégiumban pedagógus munkakörben foglalkoztatottak létszámát

- a kollégiumi nemenként és épületenként megadott

létszám,

- a kollégiumi [kötelezõ és annak terhére

szervezett nem kötelezõ] foglalkozások

[átlaglét]száma,

- a pedagógusok kötelezõ óraszáma

alapján kell megállapítani."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/44.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

48. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 1. számú

melléklete Második rész 1. pont a) alpontja harmadik gondolatjelének a

következõ kiegészítését javasolja:

"- az országos, a fõvárosi és megyei közalapítványok mûködtetését és a

pedagógiai szakszolgálatok és a pedagógiai-szakmai szolgáltatások

megszervezését (a támogatás összege nem lehet kevesebb az e törvény 118. §-

ának (4) bekezdése alapján biztosított összeg kettõ százalékánál.)"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/45.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

49. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 1. számú

melléklete Harmadik rész "VEZETÔ BEOSZTÁSOK" cím 1. alcíme helyébe a következõ

új címet javasolja:

"1. Óvodában, gyakorló óvodában"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/46.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

50. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 1. számú

melléklete Harmadik rész "BEOSZTOTT PEDAGÓGUSI MUNKAKÖRÖK" cím II. rész 8.

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"8. A pedagógus az óraközi szünetben a tanulók felügyeletével, a

következõ tanóra elõkészítésével összefüggõ feladatokat látja el. A teljes

munkaidõ többi részében - munkaköri feladatként - a pedagógus ellátja a

nevelõ-, illetve a nevelõ és oktató munkával vagy a gyermekekkel, tanulókkal,

a szakfeladatának megfelelõ foglalkozással összefüggõ feladatokat, így

különösen: felkészül a foglalkozásokra, tanítási órákra, elõkészíti azokat,

értékeli a gyermekek, tanulók [munkáját] teljesítményét, elvégzi a pedagógiai

tevekénységéhez kapcsolódó ügyviteli tevékenységet, továbbá - munkáltató

rendelkezései szerint - ellátja azokat a nevelési-oktatási intézmény

mûködésével összefüggõ feladatokat, amelyek igénylik a pedagógus szakértelmét,

így különösen: részt vesz a nevelõtestület munkájában, az iskola kulturális-

és sportéletének megszervezésében, a gyermekek, tanulók felügyeletének

ellátásában, a tanuló- és gyermekbalesetek megelõzésével, a gyermek- és

ifjúságvédelemmel összefüggõ feladatok végrehajtásában."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/47.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

51. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 3. számú

melléklete §-ra utaló része helyébe a következõ rendelkezést javasolja:

"3. számú melléklet

az 1993. évi LXXIX. törvényhez

[A törvény 52. §-ának (3)-(6) bekezdéséhez, 53. §-ának (2)-(4) és (7)

bekezdéséhez, 65. §-ának (3) bekezdéséhez, 66. §-ának (5) bekezdéséhez, 68. §-

ának (2) bekezdéséhez, 123. §-ának [(8)] (4) bekezdéséhez]"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/48.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

52. Az Oktatási bizottság az alábbi szövegezésû javaslatot nyújtotta be:

"A Kt.-nek javaslat 100. §-ával megállapított egységes javaslat 100. §-

ában a Kt. 3. számú melléklete I. rész h) pontjának jelõlése g) pontra

változik:"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/49.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

53. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 100. §-ában a Kt. 3. számú

melléklete II. rész 1. és 5. pontjának a következõ módosítását javasolja:

"1. Az óvodai csoportokat, iskolai osztályokat oly módon kell

megszervezni, hogy az óvodai csoportba, iskolai osztályba felvett gyermekek,

tanulók száma ne lépje túl - kivéve a [8-9.] 7-8. pontban meghatározott

eseteket - a maximális létszámot.

5. Az osztályok csoportokra bonthatók. Csoport több osztály, illetõleg

évfolyam tanulóiból is szervezhetõ. A csoport maximális létszáma az osztály

maximális létszámának ötven százaléka."

Indokolás: Lásd a T/2458/492/50.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

54. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 102. §-ában a Kt. 3.

sz. melléklete II. részét új 9., 10. pontokkal kiegészíteni javasolja:

"9. A csoportok, osztályok szervezésénél az átlaglétszámot figyelmen

kívül lehet hagyni.

10. Ha az osztály létszáma nem éri el a maximális létszám ötven

százalékát, az e törvény 52. §-ának (6) bekezdése alapján kiszámított

idõkeretet kettõvel el kell osztani."

Indokolás: Lásd a T/2458/493/1.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

55. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 103. § (1) bekezdés b)

pont tizedik gondolatjelében foglaltaknak a következõ módosítását javasolja:

"- 64. § (2) bekezdédébõl az "középiskolában, szakiskolában, valamint a

középiskolai, illetve szakiskolai tanulók elhelyezését biztosító kollégiumban"

szövegrész, továbbá a bekezdés[ének] d) pontja,"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/51.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

56. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 103. § (2) bekezdése

ötödik gondolatjellel jelölt bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"- 18. §-ának (3) bekezdésében a "gyógypedagógiai tanári képesítéssel

rendelkezik" szöveg helyébe a "gyógypedagógiai tanári konduktori

[képesítéssel és] végzettséggel és szakképzettséggel továbbá pedagógus

szakvizsgával rendelkezik" szöveg,"

Indokolás: Lásd a T/2458/493/2.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslattal: - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

57. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 103. § (2) bekezdés

harmincadik gondolatjelében foglaltaknak a következõ kiegészítését javasolja:

"- 102. §-a (3) bekezdésében az "... iskolaszéknek, az iskolai

diákönkormányzati szervnek..." szövegrész helyébe az "iskolaszéknek, az

iskolai szülõi szervezetnek (közösségnek), az iskolai diákönkormányzatnak..."

szövegrész, továbbá "...a fentieken kívül a nemzeti vagy etnikai kisebbség;

szakközépiskola és szakiskola esetén a munkáltatói érdekképviseleti szervének

véleményét." szövegrész helyébe a " - ha nem rendelkezik egyetértési joggal -

a helyi kisebbségi önkormányzat, helyi kisebbségi önkormányzat hiányában a

kisebbség helyi szószólója, illetõleg ennek hiányában az adott kisebbség helyi

egyesületének, szakközépiskola és szakiskola esetén a fõvárosi, megyei

gazdasági kamara véleményét." szövegrész, (4) bekezdésében a "nemzeti és

etnikai kisebbség érdekképviseleti szervének bevonásával" szöveg helyébe az "a

helyi kisebbségi önkormányzat, illetve közgyûlés esetén az országos kisebbségi

önkormányzat bevonásával" szöveg,"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/53.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

58. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 103. § (2) bekezdés

harminchetedik gondolatjelében foglaltaknak a következõ kiegészítését

javasolja:

"- 128. § (4) bekezdésének c) pontjában a " - kivéve a 128. § (1)

bekezdésének a) pontjában..." szövegrész helyébe a " - kivéve a 128. § (1)

bekezdésének a) pontjában és (8) bekezdésében..." szövegrész, továbbá a a 127.

§ (5) bekezdésre való utalás helyébe a 127. § (9) bekezdésre való utalás"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/54.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

II.

59. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 103. § (2) bekezdés ötödik

gondolatjelében foglaltaknak a következõ módosítását javasolja:

"- 18. §-ának (3) bekezdésében a "gyógypedagógiai tanári képesítéssel

rendelkezik" szöveg helyébe a "gyógypedagógiai tanári konduktori

[képesítéssel és] végzettség és szakképzettség továbbá pedagógus szakvizsgával

rendelkezik" szöveg,"

Indokolás: Lásd a T/2458/492/52.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. július 2.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap