Országgyûlési képviselõ

- 1 -

T/2459/66..

Módosító javaslat!

DR. GÁL ZOLTÁN úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) és 102. § (1) bekezdése alapján a Felsõoktatásról

szóló 1993. évi LXXX. törvény módósításáról rendelkezõ T/2459.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

Az Ftv. 77. § (1) bekezdését érintõ, a törvényjavaslat 58. §-ának módosítását

javasolom az alábbiak szerint:

77. § (1) "Az FTT [huszonkilenc] harmincegy tagból áll. Az FTT tizenkét tagja

a felsõoktatás által delegált szakértõ, melybõl négy tag a Magyar Rektori

Konferencia, három tag a Fõiskolai Fõigazgatói Konferencia, egy tag a

Mûvészeti Egyetemek Rektori Széke, egy-egy tag a Hallgatói Önkormányzatok

Országos Konferenciájának képviselõje, illetve a felsõoktatási munkavállalói

érdekképviseleti szervek által delegált szakértõ, további két szakértõt a

mûvelõdési és közoktatási miniszter jelöl ki a felsõoktatás területérõl. Az

FTT további [tizenhét] tizenkilenc tagja a különbözõ szervek delegált szakértõ

képviselõje a következõk szerint: szakmai kamarák (két tag); munkaadók (két

tag); tudományos testület /Magyar Tudományos Akadémia, kutatóintézetek/ (két

tag); budapesti önkormányzat (egy tag); vidéki önkormányzatok (három tag);

egy-egy tagot a pénzügyminiszter, a közlekedési, hírközlési és vízügyi

miniszter, az ipari és kereskedelmi miniszter, a népjóléti miniszter, a

földmûvelésügyi miniszter, további kettõt a mûvelõdési és közoktatási

miniszter delegál. Egy-egy fõt az alapítványi (nem állami) és az egyházi (nem

állami) felsõoktatási intézmények delegálnak."

I n d o k o l á s

Az alapítványi felsõoktatási intézmények az utóbbi években alakultak, és

elsõsorban olyan oktatási feladatokat látnak el, amelyeket az állami oktatás

nem tud vállalni. Ilyen pl. a mozgássérültek társadalmi beilleszkedését is

szolgáló Petõ Intézet. Más esetekben az alapítványi fõiskola az ország olyan

térségeibe is elviszi a képzést, ahonnan a tanulnivágyó fiatal nehezen jut el

az állami felsõoktatási intézményekbe. Helyenként a térség gazdasági

felzárkóztatásának is fontos szereplõje az ilyen intézmény.

A piacgazdasági feltételek ezektõl az intézményektõl rugalmas és gyors

alkalmazkodást követelnek meg. Fizetõképes kereslet a legmodernebb ismeretek

(informatika, számítástechnika, üzleti tudományok, stb.) és a korszerû

módszerek (pl. távoktatás) iránt van, ezért a képzésnek ez a formája az

Európához való felzárkózást jól szolgálja.

Az alapítványi iskolák iránti igényt legjobban pl. az 1995/96. tanévben a

több, mint 10.000 fõs hallgatói létszám igazolja.

Mindezeket a szempontokat - úgy gondoljuk - az FTT-ben is képviselni

kell, és erre az alapítványi fõiskolák delegáltja lesz predesztinálva. Egy

ilyen képviselet elõnyös lenne az állami és nem állami felsõoktatási

intézmények közötti kölcsönhatás erõsítése szempontjából is.

Budapest, 1996. június 6.

Dr. Schwarcz Tibor

MSZP

Eleje Honlap