Országgyûlési képviselõ
- 1 -
Módosító javaslat!
DR. GÁL ZOLTÁN úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) és 102. § (1) bekezdése alapján a Felsõoktatásról
szóló 1993. évi LXXX. törvény módósításáról rendelkezõ T/2459.. számú
törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
Az Ftv. 77. § (1) bekezdését érintõ, a törvényjavaslat 58. §-ának módosítását
javasolom az alábbiak szerint:
77. § (1) "Az FTT [huszonkilenc] harmincegy tagból áll. Az FTT tizenkét tagja
a felsõoktatás által delegált szakértõ, melybõl négy tag a Magyar Rektori
Konferencia, három tag a Fõiskolai Fõigazgatói Konferencia, egy tag a
Mûvészeti Egyetemek Rektori Széke, egy-egy tag a Hallgatói Önkormányzatok
Országos Konferenciájának képviselõje, illetve a felsõoktatási munkavállalói
érdekképviseleti szervek által delegált szakértõ, további két szakértõt a
mûvelõdési és közoktatási miniszter jelöl ki a felsõoktatás területérõl. Az
FTT további [tizenhét] tizenkilenc tagja a különbözõ szervek delegált szakértõ
képviselõje a következõk szerint: szakmai kamarák (két tag); munkaadók (két
tag); tudományos testület /Magyar Tudományos Akadémia, kutatóintézetek/ (két
tag); budapesti önkormányzat (egy tag); vidéki önkormányzatok (három tag);
egy-egy tagot a pénzügyminiszter, a közlekedési, hírközlési és vízügyi
miniszter, az ipari és kereskedelmi miniszter, a népjóléti miniszter, a
földmûvelésügyi miniszter, további kettõt a mûvelõdési és közoktatási
miniszter delegál. Egy-egy fõt az alapítványi (nem állami) és az egyházi (nem
állami) felsõoktatási intézmények delegálnak."
I n d o k o l á s
Az alapítványi felsõoktatási intézmények az utóbbi években alakultak, és
elsõsorban olyan oktatási feladatokat látnak el, amelyeket az állami oktatás
nem tud vállalni. Ilyen pl. a mozgássérültek társadalmi beilleszkedését is
szolgáló Petõ Intézet. Más esetekben az alapítványi fõiskola az ország olyan
térségeibe is elviszi a képzést, ahonnan a tanulnivágyó fiatal nehezen jut el
az állami felsõoktatási intézményekbe. Helyenként a térség gazdasági
felzárkóztatásának is fontos szereplõje az ilyen intézmény.
A piacgazdasági feltételek ezektõl az intézményektõl rugalmas és gyors
alkalmazkodást követelnek meg. Fizetõképes kereslet a legmodernebb ismeretek
(informatika, számítástechnika, üzleti tudományok, stb.) és a korszerû
módszerek (pl. távoktatás) iránt van, ezért a képzésnek ez a formája az
Európához való felzárkózást jól szolgálja.
Az alapítványi iskolák iránti igényt legjobban pl. az 1995/96. tanévben a
több, mint 10.000 fõs hallgatói létszám igazolja.
Mindezeket a szempontokat - úgy gondoljuk - az FTT-ben is képviselni
kell, és erre az alapítványi fõiskolák delegáltja lesz predesztinálva. Egy
ilyen képviselet elõnyös lenne az állami és nem állami felsõoktatási
intézmények közötti kölcsönhatás erõsítése szempontjából is.
Budapest, 1996. június 6.
Dr. Schwarcz Tibor
MSZP