ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2459/96..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján A

felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosításáról szóló T/2459..

számú törvényjavaslathoz a következõ egységesen kezelendõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t ok a t

terjesztjük elõ:

Indoklás:

Az 1-7. sorszámokkal ellátott módosító javaslat-sorozat valamennyi

rendelkezésének az a közös célja, hogy a felsõoktatási szövetségre vonatkozó

szabályozást a Javaslat koncepciójával ellentétben csupán az egységes önálló

intézmény felé való átmeneti formaként kezelje, s ennek következtében a

szabályozás terjedelmét jelentõsen rövidítse. Ennek érdekében a

Törvényjavaslatban törvényi szabályként megjelenõ részletes szabályozást a

módosító javaslat kormányrendeleti szintre kívánja utalni, ami viszont

megkerülhetetlen a végrehajthatóság érdekében.

- 2 -

1.

A Törvényjavaslat 1. § (2)-e, mely

az Ftv. 2. §-át érinti, az alábbiak szerint módosul:

"2. § (1) Felsõoktatási intézmények: az állami és az állam által elismert

nem állami egyetemek és fõiskolák.[ valamint a felsõoktatási szövetségek.]

(2) A felsõoktatási intézmény szakmailag önálló, önkormányzattal rendelkezõ

jogi személy, amelynek kizárólagos joga a törvény 84. §-ának (3), (4) és (5)

bekezdésében meghatározott felsõfokú képzés, joga a 84. § (2) bekezdésében

foglalt akkreditált iskolarendszerû felsõfokú szakképzés; kizárólagos joga a

98. §-ban megállapított felsõfokú végzettséget igazoló oklevelek kiadása,

valamint joga a 7/A. § (1) bekezdésében meghatározott felsõfokú szakképesítést

igazoló bizonyítványok kiadása.

(3) A felsõoktatási intézmény alapító okirat[, küldetésnyilatkozat és

fejlesztési terv] alapján mûködik.

(4) Az állami felsõoktatási intézmény költségvetési szerv, amely kincstári

vagyonnal, a központi költségvetés meghatározott elõirányzataiból, valamint

más kiegészítõ forrásokkal gazdálkodik.

(5) A felsõoktatási intézmények és székhelyeik felsorolását e törvény 1.

számú melléklete tartalmazza.

(6) Az egyetem, a fõiskola [, illetõleg a felsõoktatási szövetség]

elnevezést, valamint ezek idegen nyelvû megfelelõit csak az Országgyûlés

által, illetve hozzájárulásával létesített, az e törvény 1. számú

mellékletében felsorolt, továbbá a 110. § (1) bekezdésében foglalt

felsõoktatási intézmény használhatja."

Indoklás:

A módosító javaslat azt célozza, hogy a felsõoktatási szövetség ne legyen

felsõoktatási intézménynek tekinthetõ, vagyis ne jelenthessen kibúvót az

intézményi integráció alól. Egyedül a többkarú felsõoktatási intézmény

jelentheti azt a megoldást, amit belátható idõn belül a magyar felsõoktatásnak

meg kell céloznia és el kell érnie.

- 3 -

2.

A Törvényjavaslat 4. §-a , mely szerint

az Ftv. a következõ 4/A. §-sal egészül ki,

az alábbiak szerint módosul:

["4/A. § (1) Felsõoktatási intézmények közös elhatározással egységes,

önálló felsõoktatási intézmény, felsõoktatási szövetség létesítését

kezdeményezhetik.

(2) A felsõoktatási szövetség (a továbbiakban: szövetség) a felsõoktatási

intézményrendszer önálló jogi személyiséggel rendelkezõ intézménye, teljes

jogkörrel rendelkezõ költségvetési szerv, melynek létesítését az e törvény

alapján kormányrendeletben meghatározott eljárás lefolytatása után az

Országgyûlés hagyja jóvá.

(3) A szövetség összehangolt oktatási és kutatási tevékenységet végez, és

egységes gazdasági, igazgatási szervezettel, illetve oktatási és kutatási

tevékenységet szolgáló vagy elõsegítõ más közös szervezeti egységekkel

rendelkezik, és a szövetséghez akkreditált szakon oklevelet adhat ki.

(4) A szövetségnek alapító, illetõleg csatlakozó tagintézménye egyetem,

fõiskola és önálló kutatóintézet lehet, valamint felsõoktatási intézménynek a

székhelyen kívül mûködõ kara, a felsõoktatási intézmény hozzájárulásával. A

tagintézmények jogállására és hatáskörére e törvény külön rendelkezései

vonatkoznak. "]

" A felsõoktatási intézmények e törvény 1. sz. melléklete szerinti

felsorolása 1998. december 31-ével hatályát veszti. Eddig az idõpontig az

állami felsõoktatási intézmények e törvény a 3. § ( 1) bekezdésében illetõleg

4. § (1) bekezdésében foglalt feltételeinek megfelelõ alapító okiratát a

Kormány az Országgyûlés elé terjeszti. Szövetségbe társult felsõoktatási

intézmények legfeljebb két évig mûködhetnek szövetségi formában, azt követõen

alapító okiratuk benyújtásával többkarú felsõoktatási intézménnyé alakításukra

kell javaslatot tenni. "

Indoklás:

A módosító javaslat készítõinek álláspontja szerint a szövetség az

integrációnak csak átmeneti formája lehet, s nem irányulhat a törvény

kritériumrendszerének megkerülésére. A javaslat lehetõvé teszi azt is, hogy az

intézmények önkéntesen választhassanak az azonnali integrálódás vagy az

átmeneti forma között, de biztosítja , hogy az átmeneti forma ne tartson túl

hosszú ideig.. A törvény intézményi akkreditációjának végsõ határidejeként

megjelölt határidõben az intézményi átalakulások megtörténhetnek.

- 4 -

3.

A Törvényjavaslat 14. § -a az alábbiak szerint módosul:

(1) Az Ftv. 12. §- ának (1)- (3) bekezdései helyébe (1)-(4) számozással az

alábbi rendelkezések lépnek:

12. §

[(1) A felsõoktatási intézmények együttmûködésük elõsegítése, a

felsõoktatás szerkezeti és irányítási rendjének korszerûsítése, az oktatási, a

tudományos kutatási, az anyagi és szociális erõforrásaik közös hasznosításának

érdekében társulásokat hozhatnak létre. A társulás jogi személy.

(2) A társulásokban a Magyar Tudományos Akadémia intézetei, a tudományos

kutatóintézetek és más, a 49. §-ban meghatározott intézmények is részt

vehetnek.

(3) A társulás az (1) bekezdésben meghatározott feladatokon felül - a

jogszabályok keretei között - igazgatási és gazdálkodási feladatok ellátására

is létrejöhet.]

(1) A felsõoktatási intézmények együttmûködésük elõsegítése, szellemi és

anyagi erõforrásaik koncentrált felhasználása, optimális hasznosítása

érdekében társulásokat hozhatnak létre. Társulás más elnevezéssel is

mûködhet. A társulás jogi személy.

(2) A társulásokban a Magyar Tudományos Akadémia intézetei, és egyéb

kutatóintézetek továbbá más, a 49. §-ban meghatározott intézmények is részt

vehetnek.

(3) A társulást alkotó intézmények összehangolt oktatási és kutatási

tevékenységet folytathatnak / közös szakokat indíthatnak, közös kutatási

feladatokat dolgozhatnak ki és hajthatnak végre /, közös oktatási és kutatási

szervezeti egységeket hozhatnak létre, közös számítóközpontot, eszközparkot,

könyvtárat valamint szociális, kulturális és sportlétesítményeket tarthatnak

fenn, illetve létesíthetnek, továbbá egységes gazdasági és igazgatási

szervezetet alakíthatnak ki.

(4) A társulás a csatlakozni kívánó intézmények szerzõdésével jön létre,

amelyet a törvény felsõoktatási szövetségre vonatkozó feltételeinek

teljesítése esetén a Kormány hagy jóvá.

Indoklás:

Összhangban a módosító javaslat készítõinek azon álláspontjával, mely

szerint a szövetség az integrációnak csak átmeneti formája lehet, a módosító

javaslat a szövetséget a társulás speciális formájaként kivánja kezelni. Más

társulási formák is biztosíthatják ugyanakkor, hogy az intézmények között

szorosabb együttmûködés jöhessen létre.

- 5 -

4.

A Törvényjavaslat 14. § -a, mely szerint

az Ftv. a következõ a következõ 5/a. Fejezettel egészül ki, az alábbiak

szerint módosul:

Az Ftv. a következõ a következõ, 12/ A. § -sal egészül ki:

["5/a. Fejezet

A felsõoktatási szövetség létesítése]

12/A. § (1) A felsõoktatási szövetség olyan teljes egyesülést célzó

átmeneti társulási forma, melyet az Országgyûlés a szövetség létrejöttétõl

számított két éven belül egységes önálló felsõoktatási intézménnyé alakít át.

[A felsõoktatási intézmények és a kutatóintézetek közös szándéknyilatkozatban

kinyilváníthatják, hogy - önállóságuk e törvény szerinti részleges megõrzése

mellett - egymással szövetségre lépnek.]

(2) Az intézmények a szövetséghez a fenntartó hozzájárulásával

csatlakozhatnak.

(3) A szövetséghez csatlakozni kívánó intézmények közös

szándéknyilatkozatukat - ahhoz megvalósíthatósági tervtanulmányt és

Szabályzatuk tervezetét mellékelve - megküldik a mûvelõdési és közoktatási

miniszternek, és abban

a) kimutatják, hogy egymástól olyan távolságon belül helyezkednek el,

amelynek alapján együttmûködésük tényleges, bizonyítható gazdasági és szakmai

elõnyökkel jár;

b) oktatási, kutatási, valamint egyéb ezekhez társuló tevékenységeik

egymást kiegészítõ jellegûek vagy egymásra épülnek;

c) kötelezettséget vállalnak arra, hogy tételesen is felsorolt oktatási,

kutatási és egyéb tevékenységeik szervezeti párhuzamosságait felszámolják;

továbbá

d) a törvény által elõírt keretek között egységes gazdasági és igazgatási

vezetésüket létrehozzák.

(4) A szándéknyilatkozatok beterjesztésére a mûvelõdési és közoktatási

miniszter határidõt állapít meg, és azt a Mûvelõdési Közlönyben közzéteszi.

(5) A szövetség megalakulásának további feltételeit kormányrendelet

állapítja meg. "

[12/B. § (1) A szövetség létrejöttének országgyûlési jóváhagyása után az

alapító intézmények tagintézményekként mûködnek tovább.

(2) Ha a szövetséghez újabb intézmény kíván tagintézményként csatlakozni,

az alakuláskor követett eljárást értelemszerûen újra le kell folytatni.

- 6 -

(3) Tagintézmény csak a szövetség szenátusa véleményének kikérésével és a

közös vagyon megosztására vonatkozó megállapodás alapján válhat ki a

szövetségbõl, illetõleg léphet át más szövetségbe vagy intézménybe, az

alapításkor követett eljárás szabályai szerint."]

Indoklás:

Összhangban a módosító javaslat készítõinek azon álláspontjával, mely

szerint a szövetség az integrációnak csak átmeneti formája lehet, a módosító

javaslat a szövetséget a társulás speciális, 2 évig engedélyezett formájának

tekinti, mely - minthogy nem felsõoktatási intézmény - a Kormány

jóváhagyásával alkulhat.

- 7 -

5.

A Törvényjavaslat 45. §-a, mely szerint

az Ftv. a következõ 13/a. Fejezettel egészül ki

a következõ képpen módosul:

"13/a. Fejezet

A felsõoktatási szövetség mûködése és vezetése

59/A. § (1) A felsõoktatási szövetség szervezetérõl és mûködésérõl a

szenátus Szabályzatot alkot.

(2) A szövetség és tagintézményei szervezetére, mûködésére és vezetésére a

12-14. Fejezet rendelkezéseit a jelen Fejezetben foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni.

59/B. § (1) A szövetség vezetõ testülete a szenátus, melyben a

tagintézmények Szabályzatban meghatározott arányos képviselettel rendelkeznek.

[A szenátus tagjainak legalább egyharmada egyetemi tanár, docens, illetve

fõiskolai tanár, legalább egynegyede pedig hallgató. A szenátus tagjait az

intézményi Szabályzatban meghatározottak szerint egy-három évre választják, és

újraválaszthatók. A tagintézmények vezetõi hivatalból tagjai a szenátusnak.] A

szenátus összetételére egyebekben e törvény intézményi tanácsra vonatkozó

rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) Az 53. §-ban meghatározott feladatok közül a szenátus hatáskörébe

tartoznak a (2) bekezdés a) és b) pontjába foglalt feladatok, illetõleg a (3)

bekezdésben meghatározott döntési jogkörök. A tagintézményi tanács további

hatásköreire az 59/G. § rendelkezései vonatkoznak.

(3) A szenátus a felügyeleti szerv kezdeményezésére, illetõleg

jóváhagyásával tagintézményét a vonatkozó jogszabályok alapján önálló

kincstári ügyféllé nyilváníthatja.

59/C. § A szenátus maga választja meg elnökét. [A szenátus elnöki tisztét

a tagintézmények vezetõi töltik be a szövetség Szabályzatában meghatározott

rotációs rend szerint.]

59/D. § (1) A szövetség intézményvezetõje és törvényes képviselõje a

szövetségi elnök, aki egyszemélyi felelõsséggel tartozik a szövetség

gazdálkodásáért.

(2) A szövetség elnökét a szövetségi szenátus pályázat útján - szervezõi

képességek, vezetõi, gazdálkodási, irányítási rátermettség és gyakorlat

alapján - [ négy évre] választja. [ A szövetségi elnök további négy évre

- pályázat útján - újraválasztható. ]

(3) Ha a szövetségi elnök tisztjét teljes munkaidõben foglalkoztatott

oktató nyeri el, megbízatása idejére oktatói tevékenységét szüneteltetni

köteles, és más vezetõi beosztást, illetve választott tisztséget a szövetség

tagintézményében sem tölthet be.

- 8 -

[(4) A szövetségi elnök tevékenységéért a szenátusnak tartozik

felelõsséggel, fölötte a munkáltatói jogokat a szenátus gyakorolja. A szenátus

nevében e jogok tekintetében a szenátus elnöke jár el a szenátus döntései

szerint. A szövetségi elnök felmentésérõl a szenátus összes tagjának

kétharmados szótöbbségével határoz. A felmentést a Felügyelõ Tanács is

kezdeményezheti. ]

[(8)] (4) Az 57-58. §-nak az intézményvezetõre vonatkozó rendelkezéseit a

szövetség elnökére alkalmazni kell, azzal az eltéréssel, hogy az 57. § (2)

bekezdés a) pontjában foglalt jogkörében a tagintézmények oktatási-kutatási

szabadságának tiszteletben tartásával dolgozhat ki stratégiai, fejlesztési

elképzeléseket, illetõleg hozhat döntéseket.

(5) A szövetségi elnök feladataira, jogaira és kötelességeire egyebekben az

e törvény felhatalmazása alapján megalkotott kormányrendelet szabályai

vonatkoznak.

[(5) A szövetségi elnök és a szenátus elnöke között felmerült minden vitás

kérdésben a szenátus jogosult dönteni.

(6) A szenátusnak a szövetség gazdasági lehetõségeit meghaladó vagy

költségvetési egyensúlyát veszélyeztetõ döntéseivel szemben a szövetségi elnök

halasztó hatályú vétót emelhet. Vétó beterjesztése esetén egyeztetési eljárás

keretében meg kell kísérelni az álláspontok közelítését. Ha ez ésszerû

határidõn belül nem vezet eredményre, a szövetség elnöke az 59/E. § szerint

létrehozott Felügyelõ Tanács vizsgálatát kérheti. Ha a Felügyelõ Tanács

vizsgálata megerõsíti a szövetségi elnök álláspontját, a szenátus köteles

elállni a döntésétõl, illetõleg javaslatát átdolgozott formában újabb döntésre

köteles elõterjeszteni.

(7) Ugyanez az eljárás abban az esetben is, ha a szövetség elnöke hoz

olyan döntést, amellyel a szenátus nem ért egyet. ]

59/F. § (1) A tagintézmény olyan jogi személy, amely a szövetség mint

önálló költségvetési szerv egységeként dönt a kizárólagosan rendelkezésére

bocsátott elõirányzatok, illetve pénzeszközök felhasználásáról. [, és amelyet

az e törvény szerinti, valamint a szövetségi Szabályzatban meghatározott jogok

illetnek meg, illetõleg kötelezettségek terhelnek.]

(2) A szövetség tagintézményének egyetemi, illetve fõiskolai jellege a

szövetségbe kerüléssel nem változik meg. Nevét és képzési szintjére utaló

felsõoktatási minõsítettségét (egyetem, egyetemi kar, fõiskola, fõiskolai kar)

külsõ kapcsolataiban, továbbá az intézményben szerezhetõ szakképzettséget és

végzettséget igazoló okiratokban továbbra is használhatja, köteles azonban e

mellett feltüntetni, hogy felsõoktatási szövetség tagegyeteme, tagfõiskolája.

(3) A tagintézmény a szövetségi Szabályzat által meghatározott keretek

között szakmai (oktatási, kutatási) autonómiával rendelkezik.

[(4) A tagintézmények e törvényben és a szövetségi Szabályzatban

meghatározott gazdálkodási, szerzõdéskötési jogokkal és felelõsséggel

rendelkeznek.]

- 9 -

59/G. § (1) A tagintézményi tanács hatásköré[ben]nek részletes szabályait e

törvény felsõoktatási intézmény karaira vonatkozó szabályainak alapul

vételével az e törvény felhatalmazása alapján megalkotott kormányrendelet

állapítja meg.

[a) meghatározza a szövetségi Szabályzat keretei között a tagintézményi

tanács összetételének és megválasztásának szabályait;

b) véleményt nyilvánít a tagintézményen belüli szervezeti egységek

vezetõinek megbízásáról, illetve felmentésérõl;

c) dönt a rektor (fõigazgató) személyére vonatkozó pályázatról, illetve

kezdeményezi felmentését a szövetségi Szabályzat által megállapított keretek

között;

d) javaslatot tesz az egyetemi, fõiskolai tanárok kinevezésére és

felmentésére;

e) véleményt nyilvánít egyetemi és fõiskolai docensek kinevezésérõl;

f) dönt a tagintézmény tevékenységi körébe tartozó szakok tantervérõl;

g) a szövetségi Szabályzattal összhangban kialakítja és megváltoztathatja a

tevékenységi kör megvalósítását szolgáló belsõ szervezeti egységeket és

meghatározza mûködési rendjüket;

h) dönt a tagintézmény tudományos programjairól, és véleményezi az

azok megvalósítására vonatkozó együttmûködési megállapodásokat;

i) javaslatot tesz a felvétel feltételeire és tagintézményen belüli

eljárási rendjére, valamint a szövetség egyetértésével - a költségvetési

támogatásra is figyelemmel - a tagintézmény szakjaira felvenni tervezett,

államilag finanszírozott hallgatók számára;

j) a szövetség által meghatározott keretek között dönt a tevékenységi

területén bizonyítványok, oklevelek, végzettséget, illetõleg szakképesítést

tanúsító oklevelek kiadásáról;

k) véleményt nyilvánít a tagintézményt érintõ minden ügyben.]

(2) A szövetség és a tagintézmények között felmerülõ hatásköri vitákban az

érintett felek bármelyike kérelemmel fordulhat a mûvelõdési és közoktatási

miniszterhez, aki a vitában a törvény 74. § (1) bekezdésének c) pontja alapján

jár el.

Indoklás:

Összhangban a módosító javaslat készítõinek azon álláspontjával, mely

szerint a szövetség az integrációnak csak átmeneti formája lehet, a módosító

javaslat a szövetséget a társulás speciális, 2 évig engedélyezett formájának

tekinti, mely - minthogy nem felsõoktatási intézmény - a Kormány

jóváhagyásával alkulhat, jelentõsen rövidíteni kívánja a

- 10 -

Törvényjavaslat szövetségre vonatkozó szabályait, a végrehajthatóság

érdekében kormányrendeleti szintre utalva a részletesebb szabályozást.

- 11 -

6.

A törvényjavaslat 53. §- a, mely szerint

az Ftv. 70. §-a a következõ e) ponttal egészül ki

az alábbiak szerint módosul:

["e) jóváhagyja a felsõoktatási szövetség létesítését, átalakulását és

megszüntetését."]

Ennek megfelelõen a törvényjavaslat 54. §-át (mely szerint

az Ftv. 72. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép), ki kell egészíteni,

és a további alpontok betûjelölése ennek megfelelõen eggyel tolódik:

"A Kormány a felsõoktatással kapcsolatos feladatai körében

a) biztosítja az állami felsõoktatási intézményhálózat fenntartási,

mûködtetési feltételeit, meghatározza a felsõoktatás-fejlesztés és a

tudományos kutatás fejlesztésének államilag finanszírozott feladatait, és

biztosítja az ezek megvalósulásához szükséges feltételeket;

b) állami felsõoktatási intézményben hozzájárul kar létesítéséhez,

megszüntetéséhez, nem állami intézmények esetében kar létesítését,

megszüntetését elismeri;

c) jóváhagyja felsõoktatási szövetség létesítését;

Indoklás:

Összhangban a módosító javaslat készítõinek azon álláspontjával, mely

szerint a szövetség az integrációnak csak átmeneti formája lehet, a módosító

javaslat a szövetséget a társulás speciális, 2 évig engedélyezett formájának

tekinti, mely - minthogy nem felsõoktatási intézmény - a Kormány

jóváhagyásával alkulhat. Ennek megfelelõen el kell hagyni a szövetség

jóváhagyását az Országgyûlés hatáskörébõl, s a Kormány hatáskörében kell

megjeleníteni.

- 12 -

7.

A törvényjavaslat 1. számú melléklete az alábbiak szerint módosul:

[III. Felsõoktatási szövetségek]

Indoklás:

Az módosító javaslat-sorozat koncepciójának megfelelõen a Felsõoktatási

szövetségek mellékletben történõ feltüntetésére azért nincs szükség, mivel a

szövetség e koncepcióban nem felsõoktatási intézmény.

Budapest, 1996. június 05.

Bretter Zoltán Dr. Nádori Dr. Daróczy Zoltán Dr. Orosz István

László MSZP

SZDSZ SZDSZ MSZP

Eleje Honlap