ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2459/99..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján A

felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosításáról szóló T/2459..

számú törvényjavaslathoz a következõ egységesen kezelendõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t ok a t

terjesztjük elõ:

Indoklás:

Az 1 -2. sorszámokkal ellátott módosító javaslatok rendelkezéseink az a közös

célja, hogy az FTT- mûködését köztestületi jelleggel ruházza fel legalább

feladatainak azon részében, amelyek elvi jellegûek, nem konkrét hatáskörök

gyakorlásához kapcsolódnak Ez utóbbiak tekintetében az FTT megmarad a

miniszter tanácsadó testületének. E koncepció indokolja a módosító javaslatok

egységes kezelését.

1.

A törvényjavaslat 58. §-a,

mely az Ftv. 76-78. §-ait módosítja

az alábbiak szerint módosul:

"76. § (1) Az FTT a mûvelõdési és közoktatási miniszter felsõoktatással és

tudományos kutatással kapcsolatos feladatainak ellátását segítõ, javaslattevõ,

döntés-elõkészítõ és véleményezõ testülete, mely e § (2) bekezdésében

meghatározott feladatait a felsõoktatás legfelsõbb szakmai testületeként,

önálló döntéshozatali joggal valósítja meg.

[ (2) Az FTT feladatait testületként, illetve bizottságai útján látja el.]

(2) Az FTT a felsõoktatás legfelsõbb szakmai testületeként:

- 2 -

a) kidolgozza a felsõoktatás intézmény- és szakképzési rendszerének

fejlesztésére, korszerûsítésére vonatkozó koncepciót;

b) állást foglal a felsõfokú szakemberképzés állami támogatásának, a

támogatási rendszer korszerûsítésének elveirõl;

c) kidolgozza a teljesítménymutatók felsõoktatás területén érvényesítendõ

rendszerét;

d) munkaerõpiaci prognózis alapján készített szakterületi prioritások

kidolgozásával állást foglal a hallgatói létszám középtávú fejlesztésének

elveirõl;

e) kialakítja a felsõoktatás területén a Mûvelõdési és Közoktatási

Minisztérium fejezetében finanszírozott tudományos kutatások kiemelt

fejlesztési programjainak prioritási szempontjait, összehangolva más

országos kutatási programokkal ;

f) önálló javaslatokat dolgoz ki a felsõoktatással kapcsolatos bármely

tárgyban;

g) ajánlásokat dolgoz ki a felsõoktatási intézmények részére a kormányzati

szervek vagy felsõoktatási intézmények kezdeményezése alapján;

[ (3) Az FTT mint testület:

a) javaslatokat dolgoz ki a felsõoktatás intézmény- és szakképzési

rendszerének fejlesztésére, korszerûsítésére a munkaerõpiaci prognózisok és

teljesítménymutatók figyelembevételével, elõkészíti az e körben hozott

döntéseket;

b) véleményezi állami felsõoktatási intézmény, felsõoktatási szövetség és

ennek tagintézményei, továbbá a karok létesítésére, megszüntetésére vonatkozó

kérelmeket;

c) állást foglal nem állami felsõoktatási intézmény tekintetében az állami

elismerés megadásáról, illetõleg visszavonásáról;

d) véleményt nyilvánít a felsõoktatás költségvetésérõl, illetve a

költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról;

e) javaslatot dolgoz ki a felsõfokú szakemberképzés állami támogatásának, a

támogatási rendszer korszerûsítésének elveire;

f) állást foglal a felsõoktatásban szakterületi prioritások kidolgozásával

a hallgatói létszám középtávú fejlesztésének elveirõl, valamint az évenként

felvehetõ államilag finanszírozott hallgatólétszámról és annak megosztásáról;

g) kialakítja a felsõoktatás területén a Mûvelõdési és Közoktatási

Minisztérium fejezetében finanszírozott tudományos kutatások kiemelt

fejlesztési programjainak prioritási szempontjait;

- 3 -

h) véleményt nyilvánít a felsõoktatás területén a kutatási tevékenységet

érintõ valamennyi országos, állam által finanszírozott pályázat kiírásának

feltételeirõl és végrehajtásáról;

i) önálló javaslatokat dolgozhat ki a felsõoktatással kapcsolatos bármely

tárgyban;

j) ajánlásokat dolgoz ki a felsõoktatási intézmények részére a kormányzati

szervek vagy felsõoktatási intézmények kezdeményezése alapján;

k) állást foglal szakok képesítési követelményeirõl és szakok indításáról.]

(3) Az FTT a miniszter döntés-elõkészítõ testületeként:

a) véleményezi állami felsõoktatási intézmény, felsõoktatási szövetség és

ennek tagintézményei, továbbá a karok létesítésére, megszüntetésére vonatkozó

kérelmeket;

b) állást foglal nem állami felsõoktatási intézmény tekintetében az állami

elismerés megadásáról, illetõleg visszavonásáról;

c) állást foglal szakok képesítési követelményeirõl és szakok

indításáról.

d) véleményt nyilvánít a felsõoktatás költségvetésérõl, illetve a

költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról;

e) vélemény nyilvánít az évenként felvehetõ államilag finanszírozott

hallgatólétszámról és annak megosztásáról;

f) véleményt nyilvánít a felsõoktatás területén a kutatási tevékenységet

érintõ valamennyi országos, állam által finanszírozott pályázat kiírásának

feltételeirõl és végrehajtásáról;

(4) Ha a miniszter (3) bekezdés alapján hozott döntése eltér az FTT

javaslatától, a 74. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés szerint jár el .

- 4 -

(4) (5) Az FTT és annak szakbizottságai stratégiai jelentõségû

állásfoglalásaik meghozatalakor és a munkaerõpiaci prognózisokra alapított

államilag finanszírozott hallgatói létszámkeretek kialakításakor kötelesek

konzultálni a képzésben érdekelt egyes minisztériumok képviselõivel, és velük

egyetértésben kialakítani állásfoglalásukat. Ugyanez az elv érvényesül a karok

alapításával, szakok képesítési követelményeinek kialakításával, szakok

indításával kapcsolatos állásfoglalások meghozatalakor.

(5) (6) Stratégiai jelentõségû állásfoglalásait és a finanszírozás több

évre meghatározott szempontjait az FTT olyan idõpontban hozza nyilvánosságra,

hogy arra a felsõoktatási intézmények felkészülhessenek.

[ 77. § (1) Az FTT huszonkilenc tagból áll. Az FTT tizenkét tagja a

felsõoktatás által delegált szakértõ, melybõl négy tag a Magyar Rektori

Konferencia, három tag a Fõiskolai Fõigazgatói Konferencia, egy tag a

Mûvészeti Egyetemek Rektori Széke, egy-egy tag a Hallgatói Önkormányzatok

Országos Konferenciájának képviselõje, illetve a felsõoktatási munkavállalói

érdekképviseleti szervek által delegált szakértõ, további két szakértõt a

mûvelõdési és közoktatási miniszter jelöl ki a felsõoktatás területérõl. Az

FTT további tizenhét tagja a különbözõ szervek delegált szakértõ képviselõje a

következõk szerint: szakmai kamarák (két tag); munkaadók (két tag); tudományos

testület /Magyar Tudományos Akadémia, kutatóintézetek/ (két tag); budapesti

önkormányzat (egy tag); vidéki önkormányzatok (három tag); egy-egy tagot a

pénzügyminiszter, a közlekedési hírközlési és vízügyi miniszter, az ipari és

kereskedelmi miniszter, a népjóléti miniszter, a földmûvelésügyi miniszter,

további kettõt a mûvelõdési és közoktatási miniszter delegál.

(2) Az FTT saját tagjai közül választja meg elnökét. Az FTT elnökét és

tagjait a mûvelõdési és közoktatási miniszter három évre bízza meg, a megbízás

egy alkalommal meghosszabbítható. Az FTT tagja nem lehet a MAB tagja.]

77. § (1) Az FTT huszonegy tagból áll. Az FTT tíz tagja a felsõoktatás

által választott, tudományos fokozattal rendelkezõ szakértõ. Az FTT további

tíz tagja a különbözõ felhasználói szervezetek szakértõ képviselõje, akiket a

szakmai kamarák, a munkaadók, tudományos testületek /Magyar Tudományos

Akadémia, kutatóintézetek/, a budapesti és vidéki önkormányzatok választanak

annak az elvnek a figyelembevételével, hogy a bizottságban bekövetkezõ

személyi változások esetén minden képviselt rétegnek legalább egy képviselõje

maradjon. Az FTT egy tagja a miniszter küldötte. Az FTT tagja nem lehet a MAB

tagja.

(2) Az FTT saját tagjai közül választja meg elnökét. A tagok egyharmadát

évenként új választás alapján le kell cserélni. A tagok megbízatása

megszakítás nélkül legfeljebb három évig tarthat. Az FTT tagjainak

megbízólevelét - a választás törvényességének megvizsgálása alapján - a

mûvelõdési és közoktatási miniszter adja ki.

(3) Az FTT ülésén állandó meghívottként részt vesznek a képzésben érdekelt

minisztériumok képviselõi.

- 5 -

(4) Az FTT tagjainak névsorát a Magyar Közlönyben és a Mûvelõdési

Közlönyben közzé kell tenni.

2.

A Javaslat 60. §-a, mely

az Ftv. 79. §-át módosítja

a következõképpen módosul:

"79. § (1) Az FTT vezetõje és képviselõje az FTT elnöke. Az FTT, valamint

szakbizottságainak feladatkörét és mûködését érintõ kérdésben csak az FTT

elnöke adhat ki külsõ szervek részére állásfoglalást.

(2) Az FTT megválasztására és mûködésére vonatkozó [részletes] szabályokat

a mûvelõdési és közoktatási miniszter [szabályozza.] rendeletben állapítja

meg, annak keretei kõzött pedig gyakorlatát az FTT maga alakítja ki.

(3) Az FTT mûködésének pénzügyi fedezetét az Országgyûlés az éves központi

költségvetés [Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium fejezetében] keretében

elkülönítetten biztosítja."

Indoklás:

Az módosító javaslatok célja, hogy az FTT minisztertõl való függetlenségét és

legfelsõbb szakmai testületként önálló döntéshozatali jogosítványait erõsítse

a kormányprogram szellemének megfelelõen. Ennek megfelelõen a javaslat

különválasztja az FTT feladatkörét úgy mint a miniszter tanácsadó szervéét, és

úgy mint önálló döntéshozó szakmai testületét. Ha az FTT ez utóbbi

feladatkörében jár el, úgy a miniszter döntései nem térhetnek el az FTT

döntéseitõl, míg tanácsadó testületként eljárva a döntési jogkör a miniszter,

illetve felsõbb szervek hatáskörében marad.

A funkció megváltozása indokolja az összetétel megváltozását is: quasi

köztestületként mûködõ szervezet esetében értelemszerûen szó sem lehet

minisztériumok képviseletérõl a testületben, indokolt viszont, hogy a

választás szabályai messzemenõen biztosítsák, hogy a testület összetétele ne

fixálódjék túlságosan hosszú idõre. Ezt hivatott biztosítani a rotációs elv

megjelenítése az indítványban.

A köztestületi jelleg megjelenése indokolja továbbá azt is, hogy

költségvetésileg az FTT függetlenedjen az MKM-tõl, továbbá hogy mûködési

gyakorlatának kialakításában nagyobb fokú önállósága legyen, mint amilyet a

Javaslat elõirányzott. A szabályozási szint MKM-nél maradása mellet szól

viszont, hogy az FTT-nek olyan feladatai is vannak, amelyekben a döntés-

elõkészítõ jogosítványai a mûvelõdési és közoktatási minisztériumon futnak

keresztül, vagy egyenesen a miniszter jogköréhez kapcsolódnak.

Eleje Honlap