ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján A
felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosításáról szóló T/2459..
számú törvényjavaslathoz a következõ egységesen kezelendõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t ok a t
terjesztjük elõ:
Indoklás:
Az 1 -2. sorszámokkal ellátott módosító javaslatok rendelkezéseink az a közös
célja, hogy az FTT- mûködését köztestületi jelleggel ruházza fel legalább
feladatainak azon részében, amelyek elvi jellegûek, nem konkrét hatáskörök
gyakorlásához kapcsolódnak Ez utóbbiak tekintetében az FTT megmarad a
miniszter tanácsadó testületének. E koncepció indokolja a módosító javaslatok
egységes kezelését.
1.
A törvényjavaslat 58. §-a,
mely az Ftv. 76-78. §-ait módosítja
az alábbiak szerint módosul:
"76. § (1) Az FTT a mûvelõdési és közoktatási miniszter felsõoktatással és
tudományos kutatással kapcsolatos feladatainak ellátását segítõ, javaslattevõ,
döntés-elõkészítõ és véleményezõ testülete, mely e § (2) bekezdésében
meghatározott feladatait a felsõoktatás legfelsõbb szakmai testületeként,
önálló döntéshozatali joggal valósítja meg.
[ (2) Az FTT feladatait testületként, illetve bizottságai útján látja el.]
(2) Az FTT a felsõoktatás legfelsõbb szakmai testületeként:
- 2 -
a) kidolgozza a felsõoktatás intézmény- és szakképzési rendszerének
fejlesztésére, korszerûsítésére vonatkozó koncepciót;
b) állást foglal a felsõfokú szakemberképzés állami támogatásának, a
támogatási rendszer korszerûsítésének elveirõl;
c) kidolgozza a teljesítménymutatók felsõoktatás területén érvényesítendõ
rendszerét;
d) munkaerõpiaci prognózis alapján készített szakterületi prioritások
kidolgozásával állást foglal a hallgatói létszám középtávú fejlesztésének
elveirõl;
e) kialakítja a felsõoktatás területén a Mûvelõdési és Közoktatási
Minisztérium fejezetében finanszírozott tudományos kutatások kiemelt
fejlesztési programjainak prioritási szempontjait, összehangolva más
országos kutatási programokkal ;
f) önálló javaslatokat dolgoz ki a felsõoktatással kapcsolatos bármely
tárgyban;
g) ajánlásokat dolgoz ki a felsõoktatási intézmények részére a kormányzati
szervek vagy felsõoktatási intézmények kezdeményezése alapján;
[ (3) Az FTT mint testület:
a) javaslatokat dolgoz ki a felsõoktatás intézmény- és szakképzési
rendszerének fejlesztésére, korszerûsítésére a munkaerõpiaci prognózisok és
teljesítménymutatók figyelembevételével, elõkészíti az e körben hozott
döntéseket;
b) véleményezi állami felsõoktatási intézmény, felsõoktatási szövetség és
ennek tagintézményei, továbbá a karok létesítésére, megszüntetésére vonatkozó
kérelmeket;
c) állást foglal nem állami felsõoktatási intézmény tekintetében az állami
elismerés megadásáról, illetõleg visszavonásáról;
d) véleményt nyilvánít a felsõoktatás költségvetésérõl, illetve a
költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról;
e) javaslatot dolgoz ki a felsõfokú szakemberképzés állami támogatásának, a
támogatási rendszer korszerûsítésének elveire;
f) állást foglal a felsõoktatásban szakterületi prioritások kidolgozásával
a hallgatói létszám középtávú fejlesztésének elveirõl, valamint az évenként
felvehetõ államilag finanszírozott hallgatólétszámról és annak megosztásáról;
g) kialakítja a felsõoktatás területén a Mûvelõdési és Közoktatási
Minisztérium fejezetében finanszírozott tudományos kutatások kiemelt
fejlesztési programjainak prioritási szempontjait;
- 3 -
h) véleményt nyilvánít a felsõoktatás területén a kutatási tevékenységet
érintõ valamennyi országos, állam által finanszírozott pályázat kiírásának
feltételeirõl és végrehajtásáról;
i) önálló javaslatokat dolgozhat ki a felsõoktatással kapcsolatos bármely
tárgyban;
j) ajánlásokat dolgoz ki a felsõoktatási intézmények részére a kormányzati
szervek vagy felsõoktatási intézmények kezdeményezése alapján;
k) állást foglal szakok képesítési követelményeirõl és szakok indításáról.]
(3) Az FTT a miniszter döntés-elõkészítõ testületeként:
a) véleményezi állami felsõoktatási intézmény, felsõoktatási szövetség és
ennek tagintézményei, továbbá a karok létesítésére, megszüntetésére vonatkozó
kérelmeket;
b) állást foglal nem állami felsõoktatási intézmény tekintetében az állami
elismerés megadásáról, illetõleg visszavonásáról;
c) állást foglal szakok képesítési követelményeirõl és szakok
indításáról.
d) véleményt nyilvánít a felsõoktatás költségvetésérõl, illetve a
költségvetés végrehajtásáról szóló beszámolóról;
e) vélemény nyilvánít az évenként felvehetõ államilag finanszírozott
hallgatólétszámról és annak megosztásáról;
f) véleményt nyilvánít a felsõoktatás területén a kutatási tevékenységet
érintõ valamennyi országos, állam által finanszírozott pályázat kiírásának
feltételeirõl és végrehajtásáról;
(4) Ha a miniszter (3) bekezdés alapján hozott döntése eltér az FTT
javaslatától, a 74. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés szerint jár el .
- 4 -
(4) (5) Az FTT és annak szakbizottságai stratégiai jelentõségû
állásfoglalásaik meghozatalakor és a munkaerõpiaci prognózisokra alapított
államilag finanszírozott hallgatói létszámkeretek kialakításakor kötelesek
konzultálni a képzésben érdekelt egyes minisztériumok képviselõivel, és velük
egyetértésben kialakítani állásfoglalásukat. Ugyanez az elv érvényesül a karok
alapításával, szakok képesítési követelményeinek kialakításával, szakok
indításával kapcsolatos állásfoglalások meghozatalakor.
(5) (6) Stratégiai jelentõségû állásfoglalásait és a finanszírozás több
évre meghatározott szempontjait az FTT olyan idõpontban hozza nyilvánosságra,
hogy arra a felsõoktatási intézmények felkészülhessenek.
[ 77. § (1) Az FTT huszonkilenc tagból áll. Az FTT tizenkét tagja a
felsõoktatás által delegált szakértõ, melybõl négy tag a Magyar Rektori
Konferencia, három tag a Fõiskolai Fõigazgatói Konferencia, egy tag a
Mûvészeti Egyetemek Rektori Széke, egy-egy tag a Hallgatói Önkormányzatok
Országos Konferenciájának képviselõje, illetve a felsõoktatási munkavállalói
érdekképviseleti szervek által delegált szakértõ, további két szakértõt a
mûvelõdési és közoktatási miniszter jelöl ki a felsõoktatás területérõl. Az
FTT további tizenhét tagja a különbözõ szervek delegált szakértõ képviselõje a
következõk szerint: szakmai kamarák (két tag); munkaadók (két tag); tudományos
testület /Magyar Tudományos Akadémia, kutatóintézetek/ (két tag); budapesti
önkormányzat (egy tag); vidéki önkormányzatok (három tag); egy-egy tagot a
pénzügyminiszter, a közlekedési hírközlési és vízügyi miniszter, az ipari és
kereskedelmi miniszter, a népjóléti miniszter, a földmûvelésügyi miniszter,
további kettõt a mûvelõdési és közoktatási miniszter delegál.
(2) Az FTT saját tagjai közül választja meg elnökét. Az FTT elnökét és
tagjait a mûvelõdési és közoktatási miniszter három évre bízza meg, a megbízás
egy alkalommal meghosszabbítható. Az FTT tagja nem lehet a MAB tagja.]
77. § (1) Az FTT huszonegy tagból áll. Az FTT tíz tagja a felsõoktatás
által választott, tudományos fokozattal rendelkezõ szakértõ. Az FTT további
tíz tagja a különbözõ felhasználói szervezetek szakértõ képviselõje, akiket a
szakmai kamarák, a munkaadók, tudományos testületek /Magyar Tudományos
Akadémia, kutatóintézetek/, a budapesti és vidéki önkormányzatok választanak
annak az elvnek a figyelembevételével, hogy a bizottságban bekövetkezõ
személyi változások esetén minden képviselt rétegnek legalább egy képviselõje
maradjon. Az FTT egy tagja a miniszter küldötte. Az FTT tagja nem lehet a MAB
tagja.
(2) Az FTT saját tagjai közül választja meg elnökét. A tagok egyharmadát
évenként új választás alapján le kell cserélni. A tagok megbízatása
megszakítás nélkül legfeljebb három évig tarthat. Az FTT tagjainak
megbízólevelét - a választás törvényességének megvizsgálása alapján - a
mûvelõdési és közoktatási miniszter adja ki.
(3) Az FTT ülésén állandó meghívottként részt vesznek a képzésben érdekelt
minisztériumok képviselõi.
- 5 -
(4) Az FTT tagjainak névsorát a Magyar Közlönyben és a Mûvelõdési
Közlönyben közzé kell tenni.
2.
A Javaslat 60. §-a, mely
az Ftv. 79. §-át módosítja
a következõképpen módosul:
"79. § (1) Az FTT vezetõje és képviselõje az FTT elnöke. Az FTT, valamint
szakbizottságainak feladatkörét és mûködését érintõ kérdésben csak az FTT
elnöke adhat ki külsõ szervek részére állásfoglalást.
(2) Az FTT megválasztására és mûködésére vonatkozó [részletes] szabályokat
a mûvelõdési és közoktatási miniszter [szabályozza.] rendeletben állapítja
meg, annak keretei kõzött pedig gyakorlatát az FTT maga alakítja ki.
(3) Az FTT mûködésének pénzügyi fedezetét az Országgyûlés az éves központi
költségvetés [Mûvelõdési és Közoktatási Minisztérium fejezetében] keretében
elkülönítetten biztosítja."
Indoklás:
Az módosító javaslatok célja, hogy az FTT minisztertõl való függetlenségét és
legfelsõbb szakmai testületként önálló döntéshozatali jogosítványait erõsítse
a kormányprogram szellemének megfelelõen. Ennek megfelelõen a javaslat
különválasztja az FTT feladatkörét úgy mint a miniszter tanácsadó szervéét, és
úgy mint önálló döntéshozó szakmai testületét. Ha az FTT ez utóbbi
feladatkörében jár el, úgy a miniszter döntései nem térhetnek el az FTT
döntéseitõl, míg tanácsadó testületként eljárva a döntési jogkör a miniszter,
illetve felsõbb szervek hatáskörében marad.
A funkció megváltozása indokolja az összetétel megváltozását is: quasi
köztestületként mûködõ szervezet esetében értelemszerûen szó sem lehet
minisztériumok képviseletérõl a testületben, indokolt viszont, hogy a
választás szabályai messzemenõen biztosítsák, hogy a testület összetétele ne
fixálódjék túlságosan hosszú idõre. Ezt hivatott biztosítani a rotációs elv
megjelenítése az indítványban.
A köztestületi jelleg megjelenése indokolja továbbá azt is, hogy
költségvetésileg az FTT függetlenedjen az MKM-tõl, továbbá hogy mûködési
gyakorlatának kialakításában nagyobb fokú önállósága legyen, mint amilyet a
Javaslat elõirányzott. A szabályozási szint MKM-nél maradása mellet szól
viszont, hogy az FTT-nek olyan feladatai is vannak, amelyekben a döntés-
elõkészítõ jogosítványai a mûvelõdési és közoktatási minisztériumon futnak
keresztül, vagy egyenesen a miniszter jogköréhez kapcsolódnak.