ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Kapcsolódó módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján a felsõoktatásról szóló 1993.
évi LXXX. törvény módosításáról szóló T/2459.. számú törvényjavaslathoz - a
T/2459/100.. számon benyújtott módosító javaslathoz kapcsolódva - a következõ
k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 9. §-ában az Ftv. 9/B. §-ának alábbi módosítását javasolom:
"9/B.§ (1) A képzési elõirányzat az állami felsõoktatási intézmény kiadási
elõirányzatának elkülönített része, amely az államilag finanszírozott[,
illetve a költségtérítéses szolgáltatásként és vállalkozási tevékenység
keretében folytatott] oktatási tevékenység (beleértve a doktori képzést is)
[ellátásához közvetlenül kapcsolódó feltételekrõl, valamint az attól el nem
különíthetõ kutatási feltételekrõl] feltételeirõl való gondoskodást szolgálja.
(2) A képzési elõirányzat részét képezõ központi költségvetési képzési
normatíva (ezen belül a személyi juttatások) megállapítása az egyes képzési
szakterületek, intézmények [fajlagos folyó ráfordításainak értékelésével,
teljesítménymutatók megállapításával] sajátosságai és a hallgatólétszám
[alapulvételével] figyelembe vételével racionálisan meghatározott oktatási
tevékenység alapján történik. A képzési normatíva megállapításának részletes
szabályait kormányrendeletben kell meghatározni. [A képzési célokat a saját
bevételek felhasználása is szolgálja.]"
Indokolás:
Célszerû e § (1) bekezdésének olyan megfogalmazása, hogy a képzési elõirányzat
- jóllehet magától értetõdõ, hogy az oktatók tudományos munkát is végeznek -
az oktatási tevékenység feltételeirõl való gondoskodást szolgálja, beleértve a
felsõfokú képzés legmagasabb szintjét jelentõ doktori képzés feltételeinek
biztosítását is. A (2) bekezdés javasolt szövege egyértelmûvé kívánja tenni,
hogy a képzési normatíva megállapításának a tényleges oktatási tevékenység
alapján kell történnie, amely a hallgatólétszámon kívül nagymértékben függ az
egyes intézményekben, karokon a szakok számától, az elméleti és a gyakorlati
órák tantervi arányától, valamint más tényezõktõl is.
Budapest, 1996. június 17.
Dr. Bihari Mihály
országgyûlési képviselõ