- 1 -

________________________

BIZJELEN\T2459zar.DOC

T/2459/337.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi

bizottságának

a j á n l á s a

a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény módosítására készített

T/2459/318.. sz. egységes javaslat

z á r ó

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta a felsõoktatásról szóló 1993. évi LXXX.

törvény módosításáról szóló, T/2459/318.. számon beterjesztett egységes

javaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2459/319-336. számú módosító

javaslatokat.

A T/2459/327.. sz. indítvány tartalmában nem módosító javaslat.

A T/2459/332.. sz. módosító javaslatot az Elõterjesztõ visszavonta!

Megjegyzés: A egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Amennyiben a módosító javaslat a egységes javaslat §-ainak, illetve a §-

ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a egységes

javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ

külön utalás nélkül is.

1. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 1. § (1) bekezdésében az Ftv. 2.

§ (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Ftv. 2. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(2) A felsõoktatási intézmény - az e törvényben foglalt keretek között -

szakmailag önálló, önkormányzattal rendelkezõ jogi személy, amelynek

kizárólagos joga a törvény 84. §-a (2) bekezdésé[ben]nek b)-d) pontjában

meghatározott egyetemi és fõiskolai szintû alapképzés, szakirányú továbbképzés

és doktori, illetve mesterképzés folytatása, valamint a [98. és] 97.-99. §[-

ok]-ban megállapított oklevelek kiadása. A felsõoktatási intézmény jogosult

továbbá a törvény 7. §-ának (8) bekezdésében meghatározott akkreditált iskolai

rendszerû felsõfokú szakképzés folytatására és a 97. § (7) bekezdése

értelmében a felsõfokú szakképesítést igazoló bizonyítványok kiadására."

Indokolás: Lásd a T/2459/326.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

2. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 4. §-ában az Ftv. 4/A. §-a

helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolja:

/Az Ftv. a következõ 4/A. §-sal egészül ki:/

"4/A. § [(1) Felsõoktatási intézmények közös elhatározással egységes,

önálló felsõoktatási intézmény vagy felsõoktatási szövetség létesítését

kezdeményezhetik.

(2) A felsõoktatási szövetség (a továbbiakban: szövetség) a felsõoktatási

intézményrendszer önálló jogi személyiséggel rendelkezõ intézménye, teljes

jogkörrel rendelkezõ költségvetési szerv, melynek létesítését az e törvény

alapján kormányrendeletben meghatározott eljárás lefolytatása után az

Országgyûlés hagyja jóvá.

(3) A szövetség összehangolt oktatási és kutatási tevékenységet végez, és

egységes gazdasági, igazgatási szervezettel, illetve oktatási és kutatási

tevékenységet szolgáló vagy elõsegítõ más közös szervezeti egységekkel

rendelkezik, és a szövetséghez akkreditált szakon oklevelet adhat ki.

(4) A szövetségnek alapító, illetõleg csatlakozó tagintézménye egyetem,

fõiskola és önálló kutatóintézet lehet, valamint felsõoktatási intézménynek a

székhelyen kívül mûködõ kara, a felsõoktatási intézmény hozzájárulásával. A

tagintézmények jogállására és hatáskörére e törvény külön rendelkezései

vonatkoznak.]

A felsõoktatási intézmények e törvény 1. számú melléklete szerinti

felsorolása 1998. december 31-ével hatályát veszti. Eddig az idõpontig az

állami felsõoktatási intézmények e törvény 3. § (1) bekezdésében, illetõleg

4. § (1) bekezdésében foglalt feltételeinek megfelelõ alapító okiratát a

Kormány az Országgyûlés elé terjeszti. Szövetségbe társult felsõoktatási

intézmények legfeljebb két évig mûködhetnek szövetségi formában, azt követõen

alapító okiratuk benyújtásával többkarú felsõoktatási intézménnyé alakításukra

kell javaslatot tenni."

Indokolás: Lásd a T/2459/319. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 6. § (6) bekezdésében az

Ftv. 7. § (10) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés felvételét

javasolja:

/Az Ftv. 7. §-ának (10) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:/

"(10) [Egyetemen - fõiskolai karon kívül is - folyhat szakindítási

engedély alapján fõiskolai képzés.] A felsõoktatási intézmények

költségtérítéses szolgáltatásként, illetõleg vállalkozási tevékenységként -

alapfeladataik ellátásának sérelme nélkül - külsõ megbízók, megrendelõk

számára oktatási, kutatási, fejlesztõ, szaktanácsadó, szolgáltató és egyéb

feladatokat láthatnak el."

Indokolás: Lásd a T/2459/321. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 6. § (7) bekezdésében az

Ftv. 7. § (11) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása

esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(7) Az Ftv. 7. §-a a következõ (11)[-(12)] bekezdéssel egészül ki:

[(11) Fõiskolán is folyhat egyetemi képzés, amennyiben a Magyar

Akkreditációs Bizottság az akkreditációs eljárás során az elõírt feltételek

meglétét igazolja, valamint a Felsõoktatási Tudományos Tanács egyetért a

képzés indításával.]"

Indokolás: Lásd a T/2459/321. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 7. §-ában az Ftv. 7/A. §-

ának az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása esetén az

egységes javaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"[/Az Ftv. a következõ 7/A. §-sal egészül ki:/

7/A. § (1) A felsõoktatási intézmények e törvény rendelkezései szerint -

a szakképzésre vonatkozó jogszabályok figyelembevételével - akkreditált

iskolarendszerû felsõfokú szakképzést akkor folytathatnak, és ennek megfelelõ

bizonyítványt akkor adhatnak ki az Országos Képzési Jegyzék felsõfokú

képzettségi szintre külön elõírt követelményei szerint, ha az egyetemi-

fõiskolai képzési szintre való továbblépés lehetõségét a felsõoktatási

intézmény saját keretei között biztosította, és a felsõfokú szakképzésben

szerzett ismeretanyag egyharmada az egyetemi-fõiskolai képzési szinten kredit-

értékként beszámítható. Az egyetemi-fõiskolai képzésben szerzett

ismeretanyagnak a felsõfokú szakképzésbe történõ beszámítására ugyanezek a

szabályok vonatkoznak.

(2) Akkreditált iskolarendszerû felsõfokú szakképzést az intézmények csak

e törvény szerinti akkreditáció után indíthatnak.]"

Indokolás: Lásd a T/2459/321. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. §-ában az Ftv. 9/A. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Ftv. a következõ 9/A-9/H. §-sal egészül ki:/

"9/A. § (1) A hallgatói elõirányzat - az államilag finanszírozott

felsõfokú szakemberképzés területén - az állami felsõoktatási intézményekben

magyar állampolgárságú és - nemzetközi megállapodás vagy jogszabály alapján

azzal azonos elbírálás alá esõ - külföldi állampogárságú, elsõ akkreditált

[iskolarendszerû] iskolai rendszerû felsõfokú szakképzésben, elsõ

alapképzésben, illetõleg elsõ kiegészítõ alapképzésben, valamint elsõ

szakirányú továbbképzésben részt vevõ nappali tagozatos hallgatók, továbbá az

elsõ doktori képzésben nappali tagozaton résztvevõk képesítési kötetelmények

szerinti tanulmányi idõszakára nyújtott támogatására szolgál."

Megjegyzés: A módosító javaslatban az egységes javaslat 7. §-a is szerepel,

ennek elhagyására tett javaslattal azonban a bizottság egyetért, ezért a 9.

§-nál szerepeltettük elõször a szöveg módosítására tett javaslatot.

A fenti módosító javaslattal összefüggésben a bizottsági támogatottság

értelemszerûen az egységes javaslatban szereplõ minden egyes érintett

rendelkezésre is vonatkozik.

Indokolás: Lásd a T/2459/331.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

7. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. §-ában az Ftv. 9/B. § (4)

bekezdése helyébe a következõ rendelkezés felvételét javasolja:

/Az Ftv. a következõ 9/A-9/H. §-sal egészül ki:/

"[(4) A képzési normatívának többletforrásokat kell tartalmaznia

a) a doktori képzésben részt vevõk oktatói tevékenysége díjazására;

b) a nemzetközi megállapodás alapján hazánkban tanuló külföldi hallgatók

magyar hallgatókkal azonos elvek szerinti finanszírozására;

c) a határon túli magyarok képzésének támogatására.]

(4) A képzési normatívának a (2) bekezdés szerinti megállapítása során az

egyes normatívákat növelõ tényezõként kell figyelembe venni

a) a doktori képzésben részt vevõk oktatói tevékenységének díjazására;

b) a nemzetközi megállapodás alapján hazánkban tanuló külföldi hallgatók

magyar hallgatókkal azonos elvek szerinti finanszírozására;

c) a határon túli magyarok képzésének támogatására

szolgáló összegeket."

Indokolás: Lásd a T/2459/335.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

8. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. §-ában az Ftv. 9/D. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Ftv. a következõ 9/A-9/H. §-sal egészül ki:/

"(2) A korszerû, színvonalas tankönyvkiadás költségvetési

többlettámogatásának évenkénti mértéke nem lehet kevesebb [az összképzési

elõirányzat] a képzési normatíva három százalékánál, mely pályázati

rendszerben kerül elosztásra."

Indokolás: Lásd a T/2459/324.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

9. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. §-ában az Ftv. 9/E. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Ftv. a következõ 9/A-9/H. §-sal egészül ki:/

"9/E. § (1) A felsõoktatási intézményekben folyó, a képzést tematikusan

elkülönülten megalapozó tudományos kutatások, mûszaki fejlesztések, valamint

tudományos mûhelyek támogatására, továbbá a doktori képzés keretében a doktori

fokozat megszerzésére felkészítõ programok feltételeinek biztosítására az éves

központi költségvetési törvényben meghatározott mértékû kutatási elõirányzat

áll rendelkezésre. A kutatási elõirányzat összegét a felsõoktatási

intézményekben dolgozó tudományos és mûvészeti fokozattal rendelkezõ oktatók

és kutatók létszáma, valamint egy átlagos kutatási támogatási normatíva

szorzata alapján kell meghatározni. A kutatási támogatási normatíva nem lehet

kisebb, mint a legalacsonyabb képzési normatíva háromszorosa. E pénzeszközök

elosztásának rendjére a 111. § (6) bekezdésének rendelkezéseit kell

alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/2459/334.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

10. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 39. § (2) bekezdésében az Ftv.

52. § (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Ftv. 52. §-a a következõ (5)-(6) bekezdéssel egészül ki:/

"(6) A felsõoktatási intézmény az [59/D. és] 59/E. §-ban megfogalmazott

feladatok ellátására Felügyelõ Tanácsot állít fel. A Felügyelõ Tanács

összetételére, mûködési és eljárási rendjére az 59/E. § rendelkezéseit kell

alkalmazni az intézményi sajátosságokból adódó eltérésekkel."

Indokolás: Lásd a T/2459/329.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

11. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 46. §-ában az Ftv. 59/A. §

(2) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása

esetén a §-on belül a bekezdésre való utalás elmarad):

/Az Ftv. a következõ 13/a. Fejezettel egészül ki:

"13/a. Fejezet

a Felsõoktatási szövetség mûködése és vezetése/

[(2) A szövetség és tagintézményei szervezetére, mûködésére és vezetésére

a 12-14. Fejezet rendelkezéseit a jelen Fejezetben foglalt eltérésekkel kell

alkalmazni.]"

Indokolás: Lásd a T/2459/320. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 46. §-ában az Ftv. 59/B. §

(2)-(3) bekezdésének az elhagyását javasolja (a módosító javaslat elfogadása

esetén a §-on belül a bekezdésre való utalás elmarad):

/Az Ftv. a következõ 13/a. Fejezettel egészül ki:

"13/a. Fejezet

a Felsõoktatási szövetség mûködése és vezetése/

"[(2) Az 53. §-ban meghatározott feladatok közül a szenátus hatáskörébe

tartoznak a (2) bekezdés a) és b) pontjában foglalt feladatok, illetõleg a (3)

bekezdésben meghatározott döntési jogkörök. A tagintézményi tanács további

hatásköreire az 59/G.§ rendelkezései vonatkoznak.

(3) A szenátus a felügyeleti szerv kezdeményezésére, illetõleg

jóváhagyásával tagintézményét a vonatkozó jogszabályok alapján önálló

kincstári ügyféllé nyilváníthatja.]"

Indokolás: Lásd a T/2459/320. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 46. §-ában az Ftv. 59/F. §

(1) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

/Az Ftv. a következõ 13/a. Fejezettel egészül ki:

"13/a. Fejezet

a Felsõoktatási szövetség mûködése és vezetése/

"[(1) A tagintézmény olyan jogi személy, amely a szövetség mint önálló

költségvetési szerv egységeként dönt a kizárólagosan rendelkezésére bocsátott

elõirányzatok, illetve pénzeszközök felhasználásáról.]"

Indokolás: Lásd a T/2459/320. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Az Oktatási bizottság az egységes javaslat 46. §-ában az Ftv. 59/F. §

(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Ftv. a következõ 13/a. Fejezettel egészül ki:

"13/a. Fejezet

a Felsõoktatási szövetség mûködése és vezetése/

"[(2)] (1) A szövetség tagintézményének egyetemi, illetve fõiskolai

jellege a szövetségbe kerüléssel nem változik meg. Nevét és [képzési]

intézményi [szintjére] jellegére utaló felsõoktatási minõsítettségét (egyetem,

egyetemi kar, fõiskola, fõiskolai kar) külsõ kapcsolataiban, továbbá az

intézményben szerezhetõ szakképzettséget és végzettséget igazoló okiratokban

továbbra is használhatja, köteles azonban e mellett feltüntetni, hogy

felsõoktatási szövetség tagegyeteme, tagfõiskolája."

Indokolás: Lásd a T/2459/320. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 58. §-ában az Ftv. 76. § (2)

bekezdése d) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Ftv. 76-78. §-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:/

/Az FTT a felsõoktatás legfelsõbb szakmaii testületeként:/

"d) munkaerõpiaci [prognózis] elõrejelzések, az elhelyezkedési

statisztikai adatok és a felsõoktatásba jelentkezõk szakterületi megoszlása

alapján készített szakterületi prioritások kidolgozásával állást foglal a

hallgatói létszám középtávú fejlesztésének elveirõl;"

Indokolás: Lásd a T/2459/323.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

16. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 61. §-ában az Ftv. 81. § (2)

bekezdése f) pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Az Ftv. 80-81. §-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:/

/A MAB a mûvelõdési és közoktatási miniszter, az FTT vagy felsõoktastási

intézmny felkérésére véleményt nyilvánít/

"f) a felsõoktatási intézményekben akkreditált iskolai rendszerû

felsõfokú szakképzési programok indításáról és a programok indítására

vonatkozó kérelmekrõl;"

Indokolás: Lásd a T/2459/333.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

17. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 61. §-ában az Ftv. 81. § (3)

bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

/Az Ftv. 80-81. §-a helyébe a következõ rendelkezések lépnek:/

"[(3) A MAB védelményt nyilvánít az akkreditált felsõfokú szakképzési

programokról és az akkreditált felsõfokú programok indítására vonatkozó

kérelmekrõl.]"

Indokolás: Lásd a T/2459/333.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

18. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 84. §-a helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"84. § [(1) Az Ftv. 114. §-a a következõ (2)-(5) bekezdésének helyébe a

következõ rendelkezések lépnek, és a jelenlegi (4)-(5) bekezdés számozása (6)-

(7) bekezdésre módosul:

"2) A hittudományi képzést folytató egyházi egyetemek és fõiskolák

tekintetében a törvény 3. §-a (1) bekezdésének bevezetõ szövegrészében és a)

pontjában, valamint 4. §-a (1) bekezdésének bevezetõ szövegrészében és a)

pontjában meghatározott feltételektõl el lehet tekinteni.

(3) Az egyházi egyetemek, fõiskolák hitélettel összefüggõ tárgyainak

oktatásához az állam anyagilag hozzájárulhat. A hozzájárulás módjáról és

mértékérõl - valamennyi egyházi egyetemre és fõiskolára egyaránt vonatkozó

szempontrendszer alapján - az éves költségvetés keretében kell dönteni.

(4) Az egyházi egyetemek, fõiskolák a képesítési követelményekben

foglaltak szerint és a MAB állásfoglalása alapján világi jellegû szakokat

indíthatnak. A világi szakismeretekre épülõ, de hitéletben is felhasználható

képzési tárgyak akkreditálási folyamatába a MAB az egyház által delegált tagot

is bevon.

(5) A hitélettel összefüggõ képesítést nyújtó egyházi egyetemek,

fõiskolák, karok, Szabályzatukban a 113. § (2) bekezdésében foglaltakon kívül

a 17. § (1) és (4) bekezdésében, a 18. § -ban, az 53. § (1) bekezdésében, az

56. § (1) és (2) bekezdésében, a 63. § (4) bekezdésében, valamint a 97. (1)

bekezdésében foglaltaktól eltérô rendelkezéseket is megállapíthatnak."]

Az Ftv. 114. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"114. § (1) Az egyházi egyetemek, fõiskolák és a teológiai karok,

illetõleg szakok állami elismerésekor a hitélettel összefüggõ tárgyak,

ismeretek tartalma nem vizsgálható, ezek tekintetében a képesítési

követelményeket az egyházi egyetemek és fõiskolák a rájuk vonatkozó egyházi

jogszabályok alapján határozzák meg.

(2) A hittudományi képzést folytató egyházi egyetemek és fõiskolák

tekintetében a törvény 3. §-a (1) bekezdésének bevezetõ szövegrészében és a)

pontjában, valamint 4. §-a (1) bekezdésének bevezetõ szövegrészében és a)

pontjában meghatározott feltételektõl el lehet tekinteni.

(3) Az egyházi egyetemek, fõiskolák hitélettel összefüggõ tárgyainak

oktatásához az állam anyagilag hozzájárulhat. A hozzájárulás módjáról és

mértékérõl - valamennyi egyházi egyetemre és fõiskolára egyaránt vonatkozó

szempontrendszer alapján - az éves költségvetés keretében kell dönteni.

(4) Az egyházi egyetemek, fõiskolák a képesítési követelményekben

foglaltak szerint és a MAB állásfoglalása alapján világi jellegû szakokat

indíthatnak. A világi szakismeretekre épülõ, de hitéletben is felhasználható

képzési tárgyak akkreditálási folyamatába a MAB az egyház által delegált tagot

is bevon.

(5) A hitélettel összefüggõ képesítést nyújtó egyházi egyetemek,

fõiskolák, karok, Szabályzatukban a 113. § (2) bekezdésében foglaltakon kívül

a 17. § (1) és (4) bekezdésében, a 18. § -ban, az 53. § (1) bekezdésében, az

56. § (1) és (2) bekezdésében, a 63. § (4) bekezdésében, valamint a 97. (1)

bekezdésében foglaltaktól eltérô rendelkezéseket is megállapíthatnak.""

Indokolás: Lásd a T/2459/322.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

19. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 86. § (2) bekezdésében az Ftv.

116. § (11) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Ftv. 116. §-a a következõ (3)-(11) bekezdéssel egészül ki:/

"(11) A jelenlegi többkarú és több szakon képzést folytató orvos- és

egészségtudományi, illetve agrártudományi egyetemek, ha nem felelnek meg az

Ftv. 3. § (1) bekezdésében[, illetve a törvényjavaslat 2. § (1) bekezdésében]

foglaltaknak, úgy is részévé válhatnak más egyetemnek, hogy szakmai

autonómiájukat megtartva, karaik az egyetemen belül egészségtudományi, illetve

agrártudományi centrumokat alkotnak. Autonómiájuk a kompetenciájukba tartozó

képzés tartalmi részének meghatározására és a kiegészítõ tevékenységekre is

kiterjed."

Indokolás: Lásd a T/2459/328.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

20. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 90. §-a helyébe a következõ

rendelkezés felvételét javasolja:

"90. § [(1) Az Ftv. 123. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép, és a jelenlegi (3)-(4) bekezdés számozása (4)-(5) bekezdésre

módosul:

(2) Az Ftv. 123. §-ának (1)-(3) bekezdése helyébe (1)-(4) számozással a

következõ rendelkezés lép:

"(1) A 3. § (1) bekezdés d) pontja tekintetében e törvény hatálybalépését

megelõzõen kinevezett egyetemi tanárokat habilitáltnak kell tekinteni, és

habilitáló egyetemnek azt az egyetemet kell tekinteni, amelyre õket

kinevezték.

(2) A 14. § (2) bekezdésében foglaltak nem érintik a nem teljes

munkaidõben foglalkoztatott, továbbá a törvény hatálybalépése elõtt

határozatlan idõre kinevezett tanársegédek és adjunktusok közalkalmazotti

jogviszonyát, de az intézményeknek kezdeményezniük kell annak határozott idejû

közalkalmazotti jogviszonyra történõ - megegyezéssel való - átváltoztatását.

(3) A doktori, vagy azzal egyenértékû fokozatot szerzettek határozott

idõre egyetemi adjunktusként, legalább öt éves oktatói-kutatói gyakorlat

alapján pedig határozatlan idõre egyetemi docensként alkalmazhatók.

(4) E törvény hatálybalépése elõtt kinevezett fõiskolai tanárokra a 4. §

(1) bekezdése c) pontjának rendelkezéseit nem kell alkalmazni."

(3) Az Ftv. 123. §-a a következõ (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Azokon a szakterületeken, amelyeken akkreditált doktori, illetve

mesterképzés nem folyik, a törvény 18. §-a (1) bekezdésének c) pontjában, a

18. § (2) bekezdésében és a 20. § (2) bekezdésében foglaltaktól eltérõen a

fõiskolai tanári kinevezés, illetõleg a címzetes fõiskolai tanári cím

adományozásának feltétele a doktori, illetve mesteri fokozat helyett az alkotó

szakmai gyakorlati tevékenység, illetõleg mûvészi alkotó tevékenység."

(4) Az Ftv. 123. §-a a következõ bekezdéssel egészül ki:

"(...) E törvény hatálybalépésétõl a mûvészeti felsõoktatási

intézményben, karon, szakon a habilitációhoz, egyetemi, fõiskolai tanári

kinevezéshez, egyetemi docensi kinevezéshez a pályázónak DLA mesterfokozattal

vagy a özalkalmazottakról szóló 1996. évi XXVIII. törvény 25. § (6)

bekezdésében foglalt mûvészeti díjjal, vagy a MAB által ezekkel egyenértékûnek

tekintett külföldi mûvészeti elismeréssel is elegendõ rendelkeznie. E

kinevezésekre legkésõbb a teljes intézményi akkreditáció lefolytatásáig van

mód."]

(1) Az Ftv. 123. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"123. § (1) A 3. § (1) bekezdés d) pontja tekintetében e törvény

hatálybalépését megelõzõen kinevezett egyetemi tanárokat habilitáltnak kell

tekinteni, és habilitáló egyetemnek azt az egyetemet kell tekinteni, amelyre

õket kinevezték.

(2) A 14. § (2) bekezdésében foglaltak nem érintik a nem teljes

munkaidõben foglalkoztatott, továbbá a törvény hatálybalépése elõtt

határozatlan idõre kinevezett tanársegédek és adjunktusok közalkalmazotti

jogviszonyát, de az intézményeknek kezdeményezniük kell annak határozott idejû

közalkalmazotti jogviszonyra történõ - megegyezéssel való - átváltoztatását.

(3) E törvény hatálybalépése elõtt kinevezett fõiskolai tanárokra a 4. §

(1) bekezdése c) pontjának rendelkezéseit nem kell alkalmazni.

(4) A doktori vagy azzal egyenértékû fokozatot szerzettek határozott

idõre egyetemi adjunktusként, legalább öt éves oktatói-kutatói gyakorlat

alapján pedig határozatlan idõre egyetemi docensként alkalmazhatók.

(5) A felsõoktatási intézmény Szabályzatában állapítja meg az oktatók és

a tudományos kutatók munkaidõbeosztását, s ennek keretében a rendszeresen

ellátandó oktatási és egyéb feladatok körét, s azok teljesítésének

feltételeit.

(6) A felsõoktatási intézmények az oktatók évi rendes szabadságát

elsõsorban a nyári szünidõben, szorgalmi idõben csak méltánylást érdemlõ

esetekben, vagy az intézményi Szabályzatban meghatározott idõszakokban adják

ki.

(7) Azokon a szakterületeken, amelyeken akkreditált doktori, illetve

mesterképzés nem folyik, a törvény 18. §-a (1) bekezdésének c) pontjában, a

18. § (2) bekezdésében és a 20. § (2) bekezdésében foglaltaktól eltérõen a

fõiskolai tanári kinevezés, illetõleg a címzetes fõiskolai tanári cím

adományozásának feltétele a doktori, illetve mesteri fokozat helyett az alkotó

szakmai gyakorlati tevékenység, illetõleg mûvészi alkotó tevékenység.

(8) E törvény hatálybalépésétõl a mûvészeti felsõoktatási intézményben,

karon, szakon a habilitációhoz, egyetemi, fõiskolai tanári kinevezéshez,

egyetemi docensi kinevezéshez a pályázónak DLA mesterfokozattal vagy a Kjt.

módosításáról szóló 1996. évi XXVIII. törvény 25. § (6) bekezdésében foglalt

mûvészeti díjjal, vagy a MAB által ezekkel egyenértékûnek tekintett külföldi

mûvészeti elismeréssel is elegendõ rendelkeznie. E kinevezésekre legkésõbb a

teljes intézményi akkreditáció lefolytatásáig van mód.""

Indokolás: Lásd a T/2459/336/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

21. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 92. §-ában az Ftv. 124/E. § i)

pontjának az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

/E törvény alkalmazásában:/

"[i) küldetésnyilatkozat: az alapító okirat keretei között az intézmény

részletes feladatait és azok megvalósításának módját meghatározó dokumentum;]"

Indokolás: Lásd a T/2459/330.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

22. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 94. § (1) bekezdése a) pontjának

a következõ módosítását javasolja:

/E törvény 1996. szeptember 1-jén lép hatályba, egyidejûleg hatályát

veszti/

"a) az Ftv. 12. §-ának (4) bekezdése, 49. §-ának (2) bekezdése, 73. §-

ának d) pontja, 119. §-ának (3) bekezdése, [123. §-ának (6)-(7) bekezdése,]

valamint"

Indokolás: Lásd a T/2459/336/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

23. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 94. § (2) bekezdése c) pontjának

a következõ módosítását javasolja:

/E törvény hatálybalépésével egyidejûleg:/

"c) a 9/H. § (2) [és] bekezdésének a)-c) pontjaiban, valamint (3)

bekezdésében foglaltak a törvény hatálybalépése után felvett hallgatólétszámra

vonatkoznak;"

Indokolás: Lásd a T/2459/325.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

24. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 94. § (2) bekezdése d) pontjának

a következõ módosítását javasolja:

/E törvény hatálybalépésével egyidejûleg:/

"d) A 116. § finanszírozásra vonatkozó rendelkezései, továbbá e törvény

7. § (7) bekezdése, a 9/A. §, 9/B. § (4) bekezdése, 9/D. §, 9/E. §, 9/H. § (2)

bekezdésének d) pontja, a [az új] 10/A. §, a 32/A. § (4) bekezdés, továbbá a

67/A. § (5) bekezdése 1997. január 1-jén lép hatályba."

Indokolás: Lásd a T/2459/325.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. július 2.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap