ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Budapest 1996. június 2.
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
társadalmi szervezetek költségvetési támogatásáról szóló H/2464. számú
országgyûlési határozati javaslat mellékletéhez
módosító javaslatot
terjesztjük elõ a melléklet szerint.
I n d o k l á s :
A módosító indítványt benyújtó képviselõk fontosnak látják a társadalmi
szervezetek költségvetési támogatásáról szóló országgyûlési határozat
módosítását, mivel a határozati javaslat mellékletében javasolt támogatási
összegek és a szervezetek létszáma illetve társadalmi súlya között számos
esetben jelentõs aránytalanság tapasztalható. Így elõfordul, hogy az eredeti
javaslat szerint a madártani egyesületek (III/38., 39. sorszámú) 8,1 millió
forintot kapnának, míg a nyugdíjas szervezetek összessége, vagy a
munkanélküliséggel foglalkozó szervezetek ennek megközelítõleg csak a felét
kapnák.
Az aránytalanságok kiküszöbölése egyenkénti módosító indítványokkal nem
lehetséges, de a legfontosabb, azonos tevékenységi körrel rendelkezõ
szervezeteket a támogatás mértékénél az arányosság kell, hogy jellemezze. Ezt
szolgálja az I. fejezet két (59, 89. sorszámú) tételének megemelése. A III.
fejezetben lévõ (39, 42. sorszámú) azonos tevékenységi körrel, országos
lefedettségi körrel rendelkezõ szervezetek közötti arányosság megteremtését
szolgálja az átcsoportosítás. A Magyar Népfõiskolai Társaság (IV/86..)
támogatásának emelése jelképes ahhoz a tevékenységhez képest, amelyet e
szervezet valójában ellát.
Külön jelentõs mennyiségû módosító indítványra van szükség a II. fejezet
támogatási tételeinél, hiszen ebben az albizottságban a korábbi gyakorlattól
eltérõen folyt a munka. Az albizottság nem végezte el megfelelõen munkáját,
sem a határidõket, sem az arányosság szempontjait nem tartotta be. Az
albizottság az elmúlt évi gyakorlattal ellentétben töredék idõt szánt a
pályázatok áttekintésére, kevés albizottsági ülést tartott, illetve a
képviselõk kezéhez albizottsági ülésen a pályázatok egy része került csak. Az
elmúlt évben a képviselõk minden pályázatot megtekinthettek, így az elosztás
összegszerûsége kevésbé volt szubjektív. Az arányosság helyreállítása
érdekében nõtt a II. fejezet tételsorában (8, 30, 34, 62, 66, 77. sorszámú)
szervezetek, illetve csökkent a (27, 29, 35, 43, 49, 56, 63, 78, 79, 90, 93.
sorszámú) szervezetek támogatása. Ebbõl következik, hogy a módosítás
eredményeként az egymáshoz hasonló, azonos tevékenységi körrel, bázissal
rendelkezõ szervezetek megközelítõen azonos támogatást kapnak. A cserkész-
szervezetek támogatásának csökkentése, a 62. sorszámú szervezet (Magyar
Úttörõk Szövetsége) jelentõs emelése - ez az 1995. évi támogatási szintjéig
történt - teremti meg az összes cserkész-szervezet és az úttörõszövetség
közötti támogatás arányosságát. (Itt jegyeznénk meg, hogy az 1995. évhez
képest ebben az évben három új cserkészszervezet pályázott és kap
támogatást.) A 93. sorszámú szervezet támogatásának csökkentése a tavalyi
támogatás szintjére történt, mivel jelenlegi pályázatuk színvonala, szakmai
megalapozottsága az 1995. évivel egyenértékû. A 8. és 30. sorszámú szervezetek
támogatásának jelképes emelése nem tükrözi e szervezetek fontosságát, de az
erre szánt keretbõl nagyobb összegû támogatásra nem jut lehetõség, több pénz
nem állt rendelkezésre. A 90. sorszámú szervezet támogatása albizottsági
szinten jelentõs vitát váltott ki, mert az országos szervezet támogatásának
felét helyi szervezetként a módosítás után is megkapja, nagyobb támogatás
aránytalan lenne.
Külön figyelmet érdemel a 102. és 103. sorszámú szervezetek támogatása, melyet
a szakértõi vélemények alapján egyhangúlag támogatásra méltónak találtak, a
bizottság utolsó ülésén a szakértõi véleményeket, a szakmai szempontokat
figyelmen kívül hagyva a politikai szervezetek javára megszavazott keret miatt
fosztotta meg a támogatástól. Az általunk javasolt támogatás kevesebb, mint
az 1995. évben nyújtott támogatás és mindkét szervezet az érdekszférájában
figyelemre méltó munkát végez.
A 91. sorszámú szervezet politikai jellegû minõsítettsége ellenére sem kapta
meg a politikai jellegû szervezetek támogatásának mértékét, a diszkriminációt
kívántuk megszüntetni a módosítással.
A *-al jelölt módosító javaslatok esetében bírósági végzés hiánya, illetve a
bírósági végzés kelte nemk teszi lehetõvé a szervezet támogatását.
A módosító indítvány nem tervezett költségvetési kiadással nem jár.
Meggyõzõdésünk szerint módosításunk társadalmi szempontból indokolt.
Juhász Gábor Dr. Haller Zoltán Juhász Ferenc
Hajdú László Dr. Garay István Molnár Gyula
Aszódi Ilona Katalin
Melléklet a(z) H/1996. (2464.) OGY határozat módosító javaslatához
Társadalmi szervezetek támogatása
Sorszám Szervezetek Támogatás Mód.
össz. Módosított
összege (eFt) (eFt)
támogatás (eFt)
1996. évre
1996. évre
I. Egészségügyi, rehabilitációs, prevenciós és egészség-megõrzési
valamint a szociálpolitikai társadalmi szervezetek
45 Magyar Életmentõ Egyesület* 200 -200
0
59 Magyar Nyugdíjasok Egyesületeinek Országos Szövetsége2400 +200
2600
89 Nyugdíjasok Baranya Megyei Kamarája 250 +100
350
91 Nyugdíjasok Egészségmegõrzõ, Környezetvédõ és
Természetvédõ Szövetsége* 200 -200
0
95 Nyugdíjasok Országos Képviseletének Tolna Megyei Képviselete* 200
-200 0
összesen: 90.000 -300
89.700
II. Ifjúsági és Gyermekérdekvédõ Társadalmi Szervezetek
8 Az Iskolai Esélyegyenlõségért Egyesület 100 +150
250
27 Gyermekek Örömnapjainak Gyûjteménye Regionális Egyesület 200
-200 0
29 Gyermeklánc Egyesület 1900 -400
1500
30 Hallgatói Önkormányzatok Országos Szövetsége 1000 +100
1100
34 Ifjúsági Unió 250 +900
1150
35 Katedra 800 -300
500
Sorszám Szervezetek Támogatás Mód.
össz. Módosított
összege (eFt) (eFt)
támogatás (eFt)
1996. évre
1996. évre
43 Kompánia Közmûvelõdési Egyesület 1000 -300
700
49 Magyar Cserkészlány Szövetség 800 -200
600
56 Magyar Kolping Szövetség 900 -300
600
62 Magyar Úttörõk Szövetsége 3500 +1000
4500
63 Magyarországi 4H Klubok Szövetsége 1000 -300
700
66 Magyarországi Gyermekbarátok Mozgalma 1500 +500
2000
77 Országos Diák Unió 700 +500
1200
78 Országos Gyermek és Ifjúsági Parlament 500 -200
300
79 Országos Gyermekvédõ Liga 3500 -700
2800
90 Szegedi Ifjúsági Információs és Tanácsadó Iroda
Kulturális és Mentálhigiénés Egyesület 900 -400
500
91 Szociáldemokrata Ifjúsági Mozgalom 300 +850
1150
93 Teljes Evangéliumi Diák és Ifjúsági Szövetség 400 -200
200
102 Esztergomi Ifjúsági és Természetjáró Egyesület 0 +500
500
103 Miskolci Bölcsész Egylet 0 +200
200
összesen: 69.700 +1200
70.900
III. Természet- és Környezetvédelmi Társadalmi Szervezetek
28 Lakossági Hulladékhasznosítók Szervezte 1500 -750
750
36 Magyar Környezetvédelmi Egyesület 500 +750
1250
38 Magyar Madártani Egyesület "Somogy"
Természetvédelmi Szervezet 1600 -500
1100
Sorszám Szervezetek Támogatás Mód.
össz. Módosított
összege (eFt) (eFt)
támogatás (eFt)
1996. évre
1996. évre
39 Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület 6500 -1500
5000
42 Magyar Természetbarát Szövetség 500 +1500
2000
58 Tisza Klub 2000 -500
1500
összesen: 60.500 -1000
59.500
IV. Kulturális és Mûvelõdési Társadalmi Szervezetek
4 A Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társasága* 700 -700
0
27 Erdélyi Magyarok Egyesülete 800 +400
1200
28 Erdélyi Szövetség* 1000 -1000
0
86 Magyar Népfõiskolai Társaság 3500 +100
3600
121 Nemzetközi Kodály Társaság* 500 -500
0
134 Petõfi Társaság 600 +300
900
154 Móra Ferenc Közmûvelõdési Egyesület 0 +200
200
összesen: 89.800 -1200
88.600
V. Más közérdekû társadalmi szervezetek
27 HÁLÓ Közösségfejlesztõ Keresztény Egyesület* 100 -100
0
31 Hunyadi Szövetség 1200 -100
1100
Sorszám Szervezetek Támogatás Mód.
össz. Módosított
összege (eFt) (eFt)
támogatás (eFt)
1996. évre
1996. évre
36 Kárpátaljai Szövetség 1200 -100
1100
51 Magyar ENSZ Társaság 700 +800
1500
93 Rákóczi Szövetség 2200 -200
2000
97 Szent György Lovagrend* 100 -100
0
összesen: 89.800 +200
90.000
Mindösszesen 390.000 -1100
388.900
* a jelzett szervezetek bírósági végzés hiánya, illetve bírósági végzés
kelte miatt nem kaphatnak támogatást.