ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2469/55..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

részére

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

a Házszabály 91. § (4) bekezdése alapján az öregségi nyugdíjkorhatár

emelésérõl és az ezzel összefüggõ törvénymódosításokról szóló T/2469.. számú

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A törvénytervezet 2.§-a helyett az alábbiakat javasolom.

"T. 40. § (1) A szervezet fokozott igénybevételével járó, továbbá az

egészségre különösen ártalmas munkát végzõk valamint a gyermeket saját

háztartásukban nevelõ nõk és gyermeket saját háztartásukban egyedül nevelõ

férfiak korkedvezményben részesülnek.

(2) A T. 39. §-ának (1)-(3) bekezdésében meghatározott és az igénylõre

irányadó öregségi nyugdíjkorhatárhoz képest két évi korkedvezményben részesül

a) az a férfi, aki legalább tíz és az a nõ, aki legalább nyolc éven át

korkedvezményre jogosító munkakörben, továbbá

b) az, aki legalább hat éven át egy légköri nyomásnál nagyobb nyomású

légtérben

dolgozott.

(3) A korkedvezmény további egy-egy év

a) a korkedvezményre jogosító munkakörben végzett minden újabb öt, nõnél négy

évi, illetõleg

b) az egy légköri nyomásnál nagyobb nyomású légtérben végzett minden újabb

három évi

munka után.

(4) A T. 39. §-ának (1)-(3) bekezdésében meghatározott és az igénylõre

irányadó öregségi nyugdíjkorhatárhoz képest az az (1) bekezdés szerinti nõ,

illetve férfi aki a gyermeket 14 éves koráig és legalább gyermekenként 10

éven át saját háztartásában nevelte

a) egy gyermek esetében egy évi,

b) két gyermek esetében három évi,

c) három vagy több gyermek esetében öt évi

korkedvezményben részesül.

(5) A (4) bekezdés szempontjából gyermeken a vér szerinti gyermeken túl a

jogosult saját háztartásában élõ örökbefogadott, mostoha illetõleg nevelt

gyermeket is érteni kell.

(6) A korkedvezményre jogosító munkaköröket továbbá(munkahelyeket) valamint a

(4) bekezdés szerinti korkedvezményre jogosultság kivételesen méltányos

eseteit továbbá a korkedvezménnyel kapcsolatos egyéb részletes szabályokat a

Kormány állapítja meg.

I n d o k o l á s

Az elmúlt évek kedvezõtlen családtámogatási és szociálpolitikai intézkedései,

de különösen az elmúlt egy év intézkedései már a statisztikai mutatókban is

jól látszanak. A lakosság természetes fogyatkozása már 1994-ben is meghaladta

az 30.000-t, tavaly 32.000-t, idén pedig elérheti az 50.000-es számot is.

Ennek oka elsõsorban abban keresendõ, hogy a születési számok évrõl évre

kisebbek. Tavaly mindössze 112.000-es volt a gyermekáldás, ami alacsonyabb

mint bármikor az utóbbi évtizedekben. Ennél is aggasztóbb azonban, hogy a 70-

es évek demográfiai fellendülése során világra jött sok gyerek már az un.

reproduktív korba lépett (második demográfiai hullám), így tavaly 95.000-el

több gyermeket vállalni képes ember élt Magyarországon mint 1990-ben, az

élveszületések száma azóta mégis csökkent. Ugyancsak kedvezõtlen tendencia

figyelhetõ meg a házasságkötéseknél is. 1996 elsõ három hónapjában például 17

%-kal kevesebb házasságot kötöttek mint az elõzõ év hasonló idõszakában. Bár

a házasságkötések és a gyermekszületések között a direkt összefüggések nem

mutathatók ki, de a köztudatban a gyermekvállalás szorosan kapcsolódik a

házassághoz, vagyis a szülések és a házasságok alacsony száma közötti

összefüggés mégiscsak egyértelmû.

Mindezek az adatok is alátámasztják, hogy az évrõl-évre tapasztalható

szociális megszorító intézkedések illetve a családtámogatási formák kiesése

vagy csak reálértékének elfogyása milyen kedvezõtlen hatásokat tud kiváltani.

Elég csak elõbb a személyi jövedelemadóban a gyermekkedvezmények

megszüntetésére, majd a családi pótlék illetve a - GYED-et felváltó - GYES

jövedelmi viszonyoktól függõvé tételére gondolni. Továbbá elég csak azt

jelezni, hogy a családi pótlékra még jogosultak esetében is a családi pótlék

reálértéke évrõl évre kevesebb, hiszen a nominál értékek 1994 óta

változatlanok az infláció pedig csak az elmúlt évben közel 30 %-os volt.

Az Alkotmánybíróság korábban a szociális ellátórendszerek átalakítását

vizsgáló határozatában utalt arra, hogy az államnak kötelezettségei vannak a

gyermekvállalás ösztönzésében is. Ilyen intézkedés azonban a közelmúltban

talán egy sem született. Javaslatunk ezért most olyan, a gyermekvállalást

ösztönzõ rendszert kíván bevezetni, amelynek kedvezõtlen kihatásai sem a

költségvetésre sem a társadalombiztosítás költségvetésére nincsenek.

Ugyanakkor a mindenkori nyugdíjkorhatárhoz képest alkalmazandó

nyugdíjkedvezmények hosszútávon mégis ösztönözhetik a gyermekvállalást és a

fent vázolt negatív folyamatokat ha nem is változtathatják meg, de

lelassíthatják.

A módosítás lényege, hogy mindazok a nõk (és kivételes esetben férfiak) akik

gyermeket nevelnek, a nevelt gyermekek számától függõen korkedvezményre

vállnak jogosulttá. Természetesen ez a javaslat sem lehet jelenlegi formájában

tökéletes mert egy olyan elavult társadalombiztosítási törvénybe kell

illeszkednie, amely a teljes körû szabályozásra törvényi szinten nem is ad

lehetõséget. Szükséges ezért, hogy igazodva a társadalombiztosítási törvény

illetve végrehajtási rendeletének szabályozásához a jelen javaslathoz

kapcsolódó számos elemet, így pl. a különös méltánylást érdemlõ esetek körét,

az igényjogosultság elbírálását, ellenõrzését, stb. kormányrendelet fejtse ki.

Budapest, 1996 június 12.

Selmeczi Gabriella

Fidesz-Magyar Polgári Párt

Eleje Honlap