ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2505/29..

Kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 102. § (1) bekezdése alapján az állam tulajdonában lévõ

vállalkozói vagyon értékesítésérõl szóló 1995. évi XXXIX. törvény módosítását

célzó törvényjavaslathoz - a T/2505/26/6. számon benyújtott módosító

javaslathoz kapcsolódva - a következõ

kapcsolódó módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 11. §-ának az alábbi módosítását javasolom:

"11. § A törvény [VI. fejezete] a következõ 69/A. §-sal egészül ki:

["69/A § Az ÁPV Rt. 1997. március 31-ig köteles legalább egyízben

értékesítésre felajánlani minden, e törvény hatálya alá esõ és az 1. sz.

mellékletben fel nem sorolt társaságnak az ÁPV Rt. saját vagy hozzárendelt

vagyonát alkotó üzletrészét illetve részvényeit."]

"Vegyes rendelkezések

69/A. § (1) Ha a kivásárló nem tesz eleget az 54. § (2) bekezdés szerinti

vételi kötelezettségének, az ÁPV Rt. jogosult a szerzõdést azonnali hatállyal

felmondani. A felmondás a már kifizetett társasági részesedések tulajdonjogát

nem érinti.

(2) Dolgozói részvények kibocsátásakor a névértéket kell vetítési alapnak

tekinteni. A kibocsátás során a névérték legfeljebb 90 %-áig adható

kedvezmény.

(3) Az e törvény hatálya alá tartozó vagyon nem tartozik az

államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 109/B. §-ában meghatározott

kincstári vagyon körébe.

(4) Az ÁPV Rt. az 1989. évi XIII. törvény alapján átalakult vállalatok

esetében a társaságok számára - törvény eltérõ rendelkezése hiányában - az

1989. évi XIII. törvény 21. § (1) bekezdése szerint fizeti ki a 20 %

vételárrészt, amelyet a 21. § (4) bekezdésében elõírtak szerint kell

felhasználni. Azt a társaságot, amely részére e bekezdés alapján a vételárrész

20 %-a kifizetésre került, nem illeti meg az e törvény 45. §-ának (2)

bekezdésében meghatározott 10 %-os készpénzbevétel.

(5) Az ÁPV Rt. - kivételesen indokolt esetben, a Kormány döntése alapján

- térítés nélkül adhat át állami ingatlan vagyont a helyi önkormányzat részére

- annak illetékességi területén belül - foglalkoztatás- és szociálpolitikai

célok megvalósításának elõsegítése érdekében. ""

Indokolás:

A privatizációs törvény hatályos 69. §-ának rendelkezése a "Privatizáció

vagyonkezelési szerzõdés alapján" alcím alatt a többirányú módosító

rendelkezésektõl eltérõ szabályozási kört tartalmaz. Az eltérõ szabályozási

kör elkülönítése indokolja a módosító rendelkezések új alcímmel történõ

megjelenítését, amely ezáltal megfelelõen illeszkedik a törvény hatályos

szövegkörnyezetébe.

A javaslat a vezetõi és munkavállalói kivásárlás szabályait módosítja arra

tekintettel, hogy azok a Ptk. rendelkezéseivel összhangba kerüljenek. A

privatizációs törvény ugyanis szerzõdésszegés esetére szankcióként az ÁPV Rt.

részére az azonnali hatállyal történõ elállást írja elõ azzal a

jogkövetkezménnyel, hogy ez azonban a már kifizetett társasági részesedések

tulajdonjogát nem érinti. Ez a jogkövetkezmény a Ptk. rendelkezései szerint

azonban csak a felmondás esetén alkalmazható. Az ellentmondás feloldás

érdekében a javaslat lehetõvé teszi az ÁPV Rt. számára, hogy a megkötött

adásvételi szerzõdést - a privatizációs törvényben megállapított

jogkövetkezmény változatlanul hagyásával - azonnali hatállyal felmondja abban

az esetben, ha a kivásárló szerzõdéses kötelezettségeit súlyosan megszegi.

A javaslat az erre vonatkozó rendelkezés pontosításával a dolgozók

kedvezményes tulajdonszerzését kedvezõbb feltételek mellett kívánja

biztosítani azáltal, hogy a kedvezményt nem az értékesítéshez, hanem a

részvények kibocsátáskori névértékéhez igazítja.

A privatizációs törvény rendelkezései szerint a privatizációs szervezet

feladata az állam tulajdonában lévõ vállalkozói vagyon mielõbbi értékesítése.

A magánosításig azonban köteles a vagyon hasznosításáról gondoskodni, amelyet

a törvény felhatalmazása alapján vagyonkezelés keretében lát el.

Az államháztartási törvény (Áht.) módosítása tételesen meghatározza a

kincstári vagyon körét. A jogalkalmazás megkönnyítése szükségessé tette a

privatizációs törvény hatálya alá tartozó állami vagyon elhatárolását az

ugyancsak állam tulajdonában lévõ kincstári vagyontól, amelyre tekintettel

módosítja a javaslat a Priv. tv. vonatkozó rendelkezését. Az indokolt vagyoni

elhatárolást a javaslat az Áht. hatályos rendelkezésére történõ hivatkozással

rendezi.

A privatizációs törvény alkalmazni rendelte az 1989. évi XIII. tv-nek a 20 %-

os vételárrész visszautalásával kapcsolatos rendelkezéseit. A korábbi

törvényalkotó azon szándékának megfelelõ rendelkezést, amely a felhasználás

módját szabályozta (dolgozói részvény kibocsátása) a privatizációs törvény nem

vette át. A javaslat szerinti módosítással a korábbi törvény alapján jogot

szerzett dolgozók kedvezményes tulajdonszerzése az eredeti feltételek mellett

valósulhat meg.

Ugyanakkor nem kívánatos, hogy a privatizációs folyamat során a vásárlók

ugyanazon köre részére a törvény többszörös kedvezményt biztosítson és ezáltal

más befektetõkkel szemben indokolatlan elõnyhöz jusson. Erre tekintettel a

javaslat rendelkezése kizárja annak lehetõségét, hogy a korábbi

kedvezményezettek a törvényben biztosított újabb lehetõséget is igénybe

vehessék.

A javaslat a különbözõ törvényi szintû szabályozások összhangjának

megteremtése érdekében a privatizációs törvény 35. §-ában elõírt állami vagyon

pénzbeli térítés nélkül átadás esetkörét a módosító rendelkezésekkel kibõvíti

úgy, hogy lehetõséget kíván adni a helyi önkormányzatok foglalkoztatás- és

szociálpolitikai céljai megvalósításának támogatására. A vagyonátadás

végrehajtásának biztosítása érdekében a javaslat felhatalmazza a Kormányt,

úgyis mint az ÁPV Rt. alapítóját, hogy az átadás ütemezését, illetõleg módját

meghatározza.

Budapest, February 10, 1997

Puch László

országgyûlési képviselõ

Eleje Honlap