1

K/2565/1..

Dr. Surján László úrnak,

országgyûlési képviselõ

Budapest

Tisztelt Képviselõ Úr!

Folyó év május 23-án kelt K/2565. sorszámú kérdésre kérem fogadja el az alábbi

írásbeli válaszomat:

1. Képviselõ úr Keleti miniszter úr lemondásának a miniszterelnök által

történõ el nem fogadása okán arról tájékoztatott, hogy megingott a bizalma

abban a meggyõzõdésében, hogy a Kormány jogállami keretek között kíván

mûködni. A bizalom helyreállítása érdekében azt kérdezi: helyeslem-e Keleti

miniszter úr lemondási szándékát és követném-e ezt a gyakorlatot ha hasonló

hiba kiderülne a saját illetékességi területemen?

Meggyõzõdésem, hogy a Kormány következetesen a jogállami keretek között

mûködik. A jogállami mûködés alapvetõ feltétele ugyanis, hogy érvényesüljenek

mindazok a garanciák, melyekkel a választott testületek, így különösen az

Országgyûlés és annak bizottságai folyamatosan ellenõrzik a végrehajtó hatalom

mûködését.

A parlamenti mûködés gyakorlata azt igazolja - melyet a parlamenti

jegyzõkönyvekbõl, a televízió és a rádió helyszini közvetítésekbõl nyomon

követve a választópolgárok is tanusíthatnak -, hogy az országgyûlési

képviselõk a házszabály adta igen széles keretek között folyamatosan

beszámoltatják a Kormányt és a minisztereket, kérdéseikkel az interpelláció

intézményével és más demokratikus mûködési formákkal szereznek érvényt a

képviseleti demokrácia alkotmányos tartalmának.

Ezt tanúsítja a Keleti miniszter úr lemondásával kapcsolatos eseménysor is.

A miniszterelnök a hozzá intézett kérdésre adott válaszával azonnal elismerte

az Alkotmány azon szabályának, normájának a megsértését, melyet Póda Jenõ

képviselõ úr a plenáris ülésen felvetett. Ezáltal a Magyar Köztársaság

alkotmányos berendezkedésének megfelelõen elismerte a Kormány kollektív

felelõsségét is, hiszen országgyûlési határozati javaslatot - melynek hiánya

valósította meg a normasértést - csak a Kormány nyújthat be. A kollektív

bizalmatlanság jogintézményének megfelelõen az alkotmánysértésért testületként

a Kormány felel akkor is, ha a testület mulasztása egy miniszter, illetõleg

minisztérium, tehát a közigazgatási apparátus mulasztására vezethetõ vissza.

Figyelemmel arra azonban, hogy miniszterek mûködésükért az Alkotmány szabályai

szerint a Kormánynak és az Országgyûlésnek felelõsséggel tartoznak, Keleti

miniszter úr a parlamenti demokrácia - írott és iratlan - szabályainak

megfelelõen járt el, amikor a tárca mulasztása miatt felajánlotta lemondását a

miniszterelnöknek.

Hasonló esetben magam is így járnék el.

Ugyancsak az Alkotmány normatív rendelkezéseit kell idéznem, azonban abból a

szempontból, hogy a Kormány tagjainak a megbizatása a miniszterelnök

alkotmányos hatáskörétõl elválaszthatatlan. Nevezetesen, a minisztereket a

miniszterelnök javaslatára nevezi ki és menti fel a köztársasági elnök.

A miniszterek lemondásának elfogadása a miniszterelnök hatáskörébe tartozik.

Nincsen alkotmányos rendelkezés arra, hogy ezt a hatáskört a kormányfõ miként

gyakorolja. A rendszerváltozás óta a kormányok összetételében bekövetkezett

személyi változások azt mutatják, hogy ezt a hatáskörüket a miniszterelnökök

mindenkor az alkotmányjogi és politikai felelõsségük által meghatározottan, a

Kormánynak mint testületnek a mûködését is szem elõtt tartva gyakorolták.

Ez történt Keleti miniszter úr lemondásának ügyében is.

2. Képviselõ úr azon kérdésként megfogalmazott állításával, miszerint: "...az

Alkotmány mindig és mindenkor, betûjében és szellemében mindannyiunkat

kötelez?" maradéktalanul egyetértek.

Budapest, 1996. junius

Tisztelettel

Kuncze Gábor

Eleje Honlap