K/2584/1..

ÍRÁSBELI VÁLASZ

Rusznák Miklós (KDNP) képviselõ úr

"Dr. Lotz Károly miniszter úrhoz" intézett kérdésére

Az Országgyûlés Házszabálya 91.§ (2) bekezdésében foglaltak szerint

képviselõ úr hozzám intézett kérdésére a következõ választ adom:

A Szerencs - Mezõzombor - Sátoraljaújhely vasútvonalat a II.

Világháború után - kényszerûségbõl - bontott anyagok felhasználásával,

már akkor is elavult felépítményi rendszer szerinti kivitelezésben

állították helyre. Emiatt már a 60-as és a 70-es években mind több

helyen kellett csökkenteni a sebességet és korlátozni a

tengelyterhelést.

A vasútvonal felújítására legutóbb 1975. és 1980. között került sor.

A rendelkezésre álló szûkös pénzeszközök azonban - szintén visszanyert

anyagok felhasználásával - csak az egyik, a vasúti terminológia

szerinti jobb vágány és az állomások vágányhálózatának helyreállítását

tették lehetõvé.

A másik vágány korszerûsítésére nem volt anyagi fedezete a MÁV-nak,

ezért 1980-ban a bal vágányt a forgalom elõl lezárták. Azóta többször

is megvizsgálták az üzemen kívül helyezett vágány felújításának

lehetõségeit. Megállapították, hogy a forgalom nagymértékû csökkenése

miatt nem indokolt a második vágány - igen nagy anyagi ráfordítást

igénylõ - helyreállítása. A Szerencs - Sátoraljaújhely vonalon ugyanis

jelenleg naponta 27 személyszállító és 4 tehervonat közlekedik. A

gyakorlat szerint egyvágányú pályán kétszer ekkora forgalom is

zavartalanul lebonyolítható. Egyértelmûen igazolják ezt olyan

egyvágányú vasúti fõvonalak, mint például a Székesfehérvár -

Szombathely, a Gyõr - Sopron, a Cegléd - Kecskemét - Szeged, a

Budapest - Dombóvár - Pécs és a Budapest - Kelebia közötti szakaszok

is. Ezért a MÁV Vezérigazgatósága 1984. szeptemberében engedélyezte a

bal vágány felépítményének bontását, amelyet azonban anyagi fedezet

hiányában csak 1995-ben tudtak elkezdeni. A bontás lényegében

megtörtént, az utolsó állomásközön (Sárospatak-Sátoraljaújhely)

folyamatban van.

A bontásból származó, még használható - de már nem gyártott -

sínanyagot a MÁV Rt. hasonló rendszerben épült mellékvonalain

hasznosítják a pályakarbantartás során. A fa keresztaljak túlnyomó

része 40-50 éves, ezért vasúti felhasználásra már nem alkalmasak. A

kavicságy elszennyezõdött, vízelvezetési képessége már nem felel meg a

vasúti igényeknek, ezért indokolt eltávolítása.

A vasúti célokra már nem alkalmas anyagok értékesítésébõl mintegy 20

millió Ft bevétel származott. Ezt az összeget a MÁV Rt.

pályafenntartási munkákra fordítja.

Budapest, 1996. június " ".

Szívélyes üdvözlettel:

Dr.Lotz Károly

Eleje Honlap