ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2599/40..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés Elnökének

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94. §. (1) bekezdése és 102. §. (1) bekezdése alapján az épített

környezet átalakításáról és védelmérõl szóló, T/2599.. számon benyújtott

törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó i n d í t v á n y o k a t

terjesztek elõ:

1.

A törvényjavaslat 2. §-a kiegészül egy új, 7. ponttal, a további pontok

számozása értelemszerûen megváltozik:

"7. Építési tilalom: A helyi építési szabályzat, illetõleg szabályozási terv

hatálybalépésekor meglévõ rendeltetés megvalósítását akadályozó, vagy olyan

döntés, amely a hatálybalépést megelõzõhöz képest a tulajdonos számára

hátrányosabb területfelhasználást határoz meg."

Indoklás:

A gyakorlati élet követelményeit figyelmen kívül hagyva javaslat nem

határozza meg az építési tilalom fogalmát.

2.

A törvényjavaslat 2. § 8. pontja a következõképpen módosul:

"8. Épület: olyan terepszint felett látható építmény - a gáz- és

folyadéktárolók kivételével - amely szerkezeteivel részben, vagy teljesen

teret (helyiséget) határol el (zár körül) meghatározott rendeltetés céljára."

-2-

Indoklás:

Az épület fogalmát a 2/l986. (II.27.) ÉVM r. (OÉSZ) pontosan fogalmazza meg:

"...az épület olyan szerkezetileg önálló építmény, amely a környezõ külsõ

tértõl épületszerkezetekkel részben, vagy egészben elválasztott teret

alkot..."

3.

A törvényjavaslat 2. § 20. pontja a következõképpen módosul:

"20. Telekhatárrendezés: az egymással közvetlenül szomszédos telkek illetve

telek (telkek) és közterület közös határvonalának megváltoztatása."

Indoklás:

A telekhatárrendezés közterületet is érinthet, ezért javasolt a 2.§ 8. pont

kiegészítése.

4.

A törvényjavaslat 6. § (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) A helyi önkormányzat építésügyi feladataival kapcsolatos döntéseit - az

építésügyi hatósági tevékenység körébe tartozók kivételével -

településtervezõi szakirányú [felsõfokú] képesítéssel rendelkezõ [fõépítész (

a továbbiakban: fõépítész )] szakember készíti elõ."

Indoklás:

Indokolatlan minden települési kategóriában fõépítész foglalkoztatása. A

fõépítész kategória a hatásköri törvényben a Polgármesteri Hivatalok

szervezeti egységében megjelenített munkakör. Helyesebb a képzettség jellegére

utaló "településszervezõi szakirányú képesítéssel rendelkezõ szakember"

megjelölés.

5.

A törvényjavaslat 8. § b) pontja a következõképpen módosul:

A településrendezés során biztosítani kell..........figyelembe véve:

"b) A népesség demográfiai fejlõdését, a lakosság lakásszükségletét, [a

kedvezõtlen lakossági összetétel kialakulásának elkerülését,]"

Indoklás:

A "kedvezõtlen lakossági összetétel kialakulásának elkerülése" mondatrész

jogilag értelmezhetetlen, antidemokratikus.

6.

A törvényjavaslat 9. § (2) bekezdésének a) pontja a következõképpen módosul:

(2) A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek kidolgozása

során:

"a) [az érintett állampolgárok, szervezetek, érdekképviseleti szervek

véleménnyilvánítási lehetõségét biztosítani kell, ennek érdekében ] a helyben

szokásos módon az érintettek tudomására kell hozni elkészítésük elhatározását,

amelynek keretében

aa) meg kell határozni a rendezés alá vont

területet,

ab) ki kell nyilvánítani általános célját és várható

hatását, hogy az érintettek azzal kapcsolatban javaslatokat és észrevételeket

tehessenek;"

Indoklás:

Elegendõ, ha a javaslat a helyben szokásos módon történõ tudomásrahozást

tartja kívánalomnak, amely általában helyi televízió, újság vagy más olyan

eszköz igénybevételével történik, amely során mindenki értesül a helyi építési

szabályzat, illetve településrendezési terv kidolgozásáról. Az ab) alpont

külön tartalmazza a véleménnyilvánítás lehetõségének tényét.

Az "érintett állampolgárok, szervezetek, érdekképviseleti szervek"

megfogalmazás jogilag pontatlan.

7.

A törvényjavaslat 13. §-a kiegészül egy új, (6) bekezdéssel:

"(6) A helyi építési szabályzatot legalább 5 évenként felül kell vizsgálni."

Indoklás:

Célszerû a helyi építési szabályzat és a hozzá tartozó szabályozási terv

idõszakonkénti felülvizsgálatának az elõírása.

8.

A törvényjavaslat 19. § (2) bekezdés a) pontja a következõképpen módosul:

(2) Beépítésre nem szánt területen új építményt építeni, meglévõ építményt

átalakítani, bõvíteni, rendeltetését vagy használati módját megváltoztatni

csak akkor szabad, ha az

" a) a terület rendeltetésszerû használatát szolgálja, (kivétel a

kereskedelem, vendéglátás, közlekedéssel kapcsolatos szolgáltatás)

Indoklás:

A Javaslat kizárja a külterületi panzió, vendéglõ, benzinkút, stb.

létesítését, hiszen ezek fõleg a turistaforgalmat, a kirándulókat, a

jármûforgalmat kiszolgáló létesítmények. A gyakorlati élet követelménye

szerint azonban indokolt mindezek megjelenítése.

9.

A törvényjavaslat 20. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:

" (2) A tilalmat a feltétlenül szükséges mértékre és idõtartamra kell

korlátozni, s azt haladéktalanul meg kell szüntetni, ha az elrendelésének

alapjául szolgáló okok már nem állnak fenn. A tilalom idõtartama nem terjedhet

túl a helyi építési szabályzat felülvizsgálatának idõpontján."

-5-

Indoklás:

Összefüggésben a Módosító javaslat 7. pontjával célszerû az elõírható

tilalmat az idõszakonkénti felülvizsgálat elõírt határidejéhez maximálni.

10.

A törvényjavaslat 22. § (2) bekezdés e) pontja a következõképpen módosul:

(2) Az építési tilalom alá esõ területen

"e) a meglévõ lakóépület új, önálló lakást nem eredményezõ

átalakítása, legfeljebb 25 m2-rel történõ bõvítése és felújítása kivételével

más építési munkát végezni nem szabad."

Indoklás:

Építési tilalom alatt álló területen indokolt a bõvítés lehetõségének

behatárolása. A 2/1986 (II.27.) ÉVM.r. (OÉSZ ) szerinti mérték 25 m2.

11.

A törvényjavaslat 24. § (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(4) [Ha a telekalakítás folytán a telek területe csökkent, a tulajdonost e

telekrészért kártalanítani kell, ha a telek területe növekedett, a tulajdonos

köteles e telekrész értékét megfizetni] A telekalakítás során érintett

tulajdoni jogviszonyokban a polgári jog szabályai szerint kell eljárni."

-6-

Indoklás:

A Javaslat szükségtelenül keveri a polgári jog és a közigazgatás elemeit. A

polgári jog önmagában is szabályozza a telekalakítás során érintett tulajdoni

jogviszonyokat.

12.

A törvényjavaslat 25. § (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"4) Az (1) - (3) bekezdés szerinti elõvásárlási jogot az önkormányzat köteles

az ingatlannyilvántartásba [is be kell jegyezni] bejegyeztetni."

Indoklás:

A Javaslat nem szabályozza ki az elõvásárlási jog ingatlannyilvántartási

bejegyzésére köteles. Indokolt, hogy ez a jog az önkormányzatot illesse meg.

13.

A törvényjavaslat 27. § -a a következõképpen módosul:

"(1) Ha a helyi építési szabályzat, illetõleg szabályozási terv szerint a

helyi közút létesítése, bõvítése vagy szabályozása [az érintett tulajdonosok

érdekében] szükséges, az építésügyi hatóság az ingatlannak - a helyi közút

céljára szükséges - legfeljebb egyötöd részét kisajátítási eljárás nélkül az

illetékes települési önkormányzat javára igénybe veheti és lejegyezheti,

amihez az [érdekeltek] érintett tulajdonosok hozzájárulása nem szükséges.

(2) A lejegyzés védett, védelemre tervezett, valamint védõ területek esetében

csak az érdekelt szakhatóságok elõzetes egyetértésével végezhetõ.

(3) Ha [a lejegyzésre az érdekeltek kérelmére indított telekalakítási

eljárásban, vagy] a közút kialakítására az érdekeltek kérelme alapján kerül

sor [és az érdekeltek a kártalanítási igényükrõl lemondanak] a lejegyzésért

kártalanítás nem jár [.],kivéve, ha a helyi közút kialakítása a lejegyzésrõl

szóló határozat jogerõssé és végrehajtóvá válásától számított 3 éven belül nem

történik meg.

(4) [Az ingatlannak a helyi közút céljára lejegyzett részéért nem jár

kártalanítás, ha azon építmény vagy építményrész nincs. Ha a tulajdonost a

lejegyzés miatt kár éri, kártalanítani kell.

Kártalanítás jár továbbá a lejegyzett területért, ha a helyi közút kialakítása

a lejegyzésrõl szóló határozat jogerõssé és végrehajtásává válásától számított

három éven belül nem történik meg.] Az (1) bekezdés szerinti lejegyzés esetén

a tulajdonost kártalanítani kell.

- 7 -

(5) Ha az ingatlan[nak a helyi közút céljára szükséges részén építmény, vagy

építményrész áll,]egyötöd részét a tervezett igénybevétel meghaladja,

kisajátítási eljárást kell lefolytatni, kivéve, ha a kártalanításról az

érdekelte[n]k megállapodtak.

(6) Ha a lejegyzéssel érintett ingatlan a rendeltetésének megfelelõ

használatra alkalmatlanná válik a tulajdonos kérelmére az egész telket igénybe

kell venni. Ilyen esetben az egész telekért kártalanítás jár.

(7) A helyi közút céljára történõ igénybevétel esetén - ha kártalanítás jár -

a kisajátítási kártalanítás szabályait kell alkalmazni.

(8) A helyi közút kialakítása során feleslegessé vált területet az érintett

ingatlantulajdonosok részére vételre fel kell ajánlani. Ha az ilyen területet

korábban az (1) bekezdés szerint jegyezték le, az érintett tulajdonosnak

térítés nélkül vissza kell adni."

Indoklás:

A Javaslat megszövegezésébõl nem derül ki nyilvánvalóan, hogy mikor és kinek

jár kártalanítás. A telekalakításnál ( Jav. 24.§ ) a polgári jog szabályai

szerint kell eljárni. Ha a lejegyzés az érintett tulajdonos érdekében

történik, indokolatlan a kártalanítás. Kártalanítani kell azonban a

tulajdonost az (1) bekezdés szerinti esetben, amikor helyi közút létesítése,

bõvítése vagy vagy szabályozása érdekében történik a lejegyzés és az érintett

tulajdonosok hozzájárulása nem szükséges hozzá.

14.

A törvényjavaslat 46. § (4) bekezdése a következõképpen módosul:

"(4) Az építésfelügyeleti ellenõrzési feladatokat ellátó államigazgatási szerv

jogszabálysértés megállapítása esetén köteles a szabálytalan állapot

megszüntetését határozattal elrendelni [illetõleg] és az intézkedések

megtételét az arra jogosult szervnél kezdeményezni. A határozat ellen

fellebbezésnek nincs helye."

Indoklás:

Az építésfelügyeleti ellenõrzési feladatokat ellátó államigazgatási szerv,

mint másodfokú hatóság jár el, a fellebbezés ezért kizárt. A Javaslat

vagylagos intézkedési lehetõséget biztosít. Indokolt azonban, hogy a

szabálytalan állapot megszüntetése mellett automatikussá váljon az arra

jogosult szerv bevonása.

15.

A törvényjavaslat 47. § (1) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:

- 8 -

(1) Az építésügyi hatóság elrendelheti:

"d) jogszabályban meghatározott esetekben a telek bekerítését, továbbá a

telken a településkép elõnyösebb kialakítása vagy a környezet védelme

céljából szükséges kertépítési, továbbá a településkép védelme

érdekében

szükséges egyéb munkák elvégzését.

Indoklás:

Nagyon sok esetben fordul elõ telkeken városképet rontó lomtároló terület,

melynek megszüntetésére a módosító javaslat teremt lehetõséget a hatóság

számára.

16.

A törvényjavaslat 47. § (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Az építésügyi hatóságnak el kell rendelni:

a) Az építmény, építményrész részleges vagy teljes átalakítását, -

amennyiben ez nem lehetséges - a lebontását, vagy az

újraépítését, ha a

kivitelezés [szabálytalanul,] az építményekre vonatkozó szakmai

elõírásokat sértõ, illetõleg az állékonyságot, az életet és

egészséget, a

köz és vagyonbiztonságot veszélyeztetõ módon történik;

b) az építmény, építményrész hibáinak.... a köz és vagyonbiztonságot

veszélyeztetõ állapot keletkezett, vagy ha az közérdeket

sért,

c) az építmény karbantartására..."

Indoklás:

A kivitelezés már attól is szabálytalannak minõsül, ha az építkezés engedély

nélküli, vagy attól eltérõ. Ebbõl pedig az következik, hogy az ilyen építmény

bontását el kellene rendelni. A Javaslat 47. § (2) bekezdés b./ pontját

feltétlenül indokolt a "közérdeket részt" kategória megjelenítése.

17.

A törvényjavaslat 48. § (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) A fennmaradási engedély egyben az építményre vonatkozó használatbavételi

engedély is [.], amennyiben a használatbavételhez további építési munka nem

szükséges. Az építményrészre vonatkozó fennmaradási engedély..."

- 9 -

Indoklás:

Használatra még nem alkalmas készültségi fokú épületre is adható fennmaradási

engedély, ezért indokolt a kiegészítést a törvényjavaslatba beépíteni.

18.

A törvényjavaslat 49. § (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Ha a szabálytalan építési munka végzésére fennmaradási engedély adható,

ezzel egyidejûleg az építésügyi bírságot is ki kell szabni. Az építésügyi

bírság alapjául a szabálytalanul létrehozott, vagy megsemmisült építménynek,

[építményrésznek] az építési munkával érintett önálló rendeltetési egységnek a

külön jogszabályban meghatározott értéke szolgál.

Az építésügyi bírságot az építésügyi hatóság a 48. § (4) [bek.] bekezdése

szerinti határozatában elõírt határidõben kell megfizetni."

Indoklás:

Javasolt az építményrész fogalmának pontosítása.

19.

A törvényjavaslat 51. §-a a következõképpen módosul:

"51. § Az építésügyi hatóság az általa elrendelt munkálatok elvégzésére - ha a

jogszabály eltérõen nem rendelkezik - az [ingatlan tulajdonosát] az építtetõt

kötelezi. [Ha a szabálytalan építési munkát az ingatlan tulajdonosának

hozzájárulásával más végeztette, a munkálatok elvégzésére a tulajdonost és az

építtetõt együttesen kell kötelezni. A tulajdonos kötelezése esetén a

tulajdonos személyében beálló változással a személyére szólóan megállapított

kötelezettség az ingatlan mindenkori tulajdonosát terheli.

(2) Ha az építési munka végzése során, vagy annak következtében az

állékonyságot, az életet és egészséget a köz és vagyonbiztonságot

veszélyeztetõ állapot keletkezett, az ezzel kapcsolatban szükségessé vált

munkálatok elvégzésére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenõen a kivitelezõt

is kötelezni kell.

(3) Az építésügyi hatóság azt, aki az elrendelt munkálatok elvégzését

akadályozza, a munkálatok tûrésére kötelezheti.

(4) Az építésügyi hatóság által elrendelt munkálatok költségei - ha jogszabály

eltérõen nem rendelkezik - a kötelezettet terhelik.]"

- 10 -

Indoklás:

Nem minden esetben a tulajdonos a felelõs, ezért indokolt az "építtetõ" szó

beiktatása a törvényjavaslatba. A további bekezdések kimaradását indokolja,

hogy a végrehajtás a kötelezettel szemben történik, szükségtelen a felelõs

megkeresése.

20.

A törvényjavaslat 52. § -a a következõképpen módosul:

"(1) Az építésügyi hatósági jogkört elsõfokon [ - a (2) bekezdésben foglalt

kivétellel, továbbá, ha törvény, vagy ennek felhatalmazása alapján

kormányrendelet eltérõen nem rendelkezik -] kormányrendeletben meghatározott

ügyekben a települési (fõvárosi kerületi) önkormányzat jegyzõje látja el.

[(2) az elvi építési, az építési, a használatbavételi és fennmaradási

engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és kötelezési

ügyekben elsõfokon kormányrendeletben meghatározott települési (fõvárosi

kerületi) önkormányzat jegyzõje jár el.]

[(3)] (2) Az építésügyi hatósági jogkört másodfokon a területileg illetékes

megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal gyakorolja.

[(4)] (3) A sajátos építményfajták, továbbá a mûemlékvédelem alatt álló

építmények és területek tekintetében az építésügyi hatósági jogkör a rájuk

vonatkozó külön jogszabályokban meghatározott államigazgatási szervek

gyakorolják. "

Indoklás:

Nem szerencsés az építésügyi hatósági munkát szétválasztani. Beláthatatlan

következményekkel járna, ha pld. a telekbontást és a területfelhasználást más

hatóság engedélyezi mint az építést.

Egymáshoz kapcsolódó feladatokról van szó, különállóan nem kezelhetõek.

21.

A törvényjavaslat 54. § (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Az építménynek, építményrésznek, területeknek településszerkezeti

tervtõl, helyi építési szabályzattól, használatbavételi, illetve fennmaradási

engedélytõl ...."

-12-

Indoklás:

Nem beépített területeknek a beépítése is leszabályozott a településszerkezeti

és helyi építésügyi szabályzattal. Alapvetõ szándék, hogy a

területfelhasználás ezeknek megfelelõen történjék, ezért fontos ebben a

szakaszban történõ szabályozása.

Budapest, l996. december 10.

Dióssy László

SZDSZ

Eleje Honlap