ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2599/128..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

Az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló, T/2599.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

1.

A törvényjavaslat 2. §-a a következõ új 1. ponttal egészül ki, a további

pontok jelölése ennek megfelelõen változik:

/E törvény alkalmazásában/

"1. Akadálymentes: az épített környezet akkor, ha annak ké-nyelmes,

biztonságos, önálló használata minden ember számára biztosított, ide értve

azokat az egészségkárosodott egyéneket, vagy embercsoportokat is, akiknek

ehhez speciális létesítmé-nyekre, eszközökre, illetve mûszaki megoldásokra van

szüksé-gük."

Indokolás

Az Európa Tanács a Mozgássérültek Világszövetségének elõterjesztésére 1996.

júliusában új Direktívát fogadott el, melynek alapkoncepciója a minden ember

számára biztosított "akadálymentes" környezet kialakítása. Ennek

figyelembevétele az új törvényjavaslatban feltétlenül indokolt.

2.

A törvényjavaslat 2. §-ának 1. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"1. Beépítésre nem szánt terület: a település közigazgatási területének a

zöldterületi, a közlekedési, a mezõgazdasági, az erdõmûvelés[re]si, illetõleg

[a különleges] az egyéb (pl: bá-nya, vízmeder, hulladéktelep stb.) célra

szolgáló része."

Indokolás

A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegét egészíti ki a fogalom

egyértelmûsítésének szándékával. Az "egyéb" területfelhasználási kategória az

évtizedek óta használt településrendezési fogalmaknak megfelelõ és jobban

kifejezi a valóságot, hiszen pl. a vízmeder semmiképpen nem nevezhetõ

"különlegesnek".

3.

A törvényjavaslat 2. §-ának 2. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"2. Beépítésre szánt terület: a település közigazgatási terü-letének a

beépített, illetve a további beépítés céljára [kije-lölt] szolgáló

területrésze."

Indoklás

A törvényjavaslat szövegének pontosítását szolgálja a módosító javaslat, mert

ezáltal kerül összhangba az 1. pont alatt definiált beépítésre nem szánt

fogalom meghatározásával.

4.

A törvényjavaslat 2. §-ának 3. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"3. Belterület: a település közigazgatási területének - jel-lemzõen a

település történetileg kialakult, elsõsorban beépí-tésre szánt területeket

tartalmazó - [illetve beépítésre nem szánt területeket tartalmazó, legalább 5

ha kiterjedésû] kije-lölt része."

Indokolás

A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegét pontosabbá teszi. A

területmérték meghatározásának elhagyása indokolt, mert a belterület nem a

terület nagyságának a függvénye.

5.

A törvényjavaslat 2. §-ának 5. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"5. Építési telek: beépítésre szánt területen fekvõ, [az a te-lek, amelynek

rendeltetése a beépítés,] az építési szabályoknak megfelelõen kialakított, és

köz- vagy magánútról gépjármûvel közvetlenül megközelíthetõ telek. [A

mezõgazdasági, erdõmûvelé-si célra szolgáló telek nem minõsül építési telekké

azáltal, hogy azon a tulajdonos a terület rendeltetésének megfelelõ

építményeket, továbbá lakóházat is épít.]

Indokolás

A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegét teljesebbé teszi. Az elhagyásra

javasolt szövegrész indoklásba, magyarázatba való és nem része a definíciónak.

6.

A törvényjavaslat 2. §-ának 7. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"7. Építmény (az épület, mûtárgy [és egyéb építmény] gyûjtõfo-galma): a

rendeltetésére, szerkezeti megoldására, [és] anyagá-ra, készültségi fokára és

kiterjedésére tekintet nélkül minden olyan helyhezkötött mûszaki alkotás,

amely a talaj, a víz vagy az azok feletti légtér természetes állapotának

tartós megvál-toztatásával, beépítésével jön létre."

Indokolás

A törvényjavaslat fogalmának egyértelmûsítését szolgálja a módosítás azzal,

hogy az építmény fogalmát egyértelmûen az épület és a mûtárgy fogalmak

gyûjtõfogalmaként állapítja meg tekintet nélkül arra, hogy befejezett

építményrõl van e szó, vagy csak épületszerkezetrõl, illetve kis vagy nagy

terjedelmû mûszaki alkotásról.

7.

A törvényjavaslat 2. §-ának 8. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"8. Épület: olyan [terepszint felett látható] építmény, amely szerkezeteivel

részben vagy egészben teret, helyiséget, vagy ezek együttesét zárja körül

meghatározott rendeltetés céljából - a gáz, [-és] a folyadék [tárolók] és az

egyéb ömlesztett anyag tárolására és szállítására szolgáló mûszaki alkotások

(mûtárgyak) kivételével [- amely szerkezeteivel teret (helyisé-get) határol el

(zár körül) meghatározott rendeltetés céljá-ra]."

Indokolás

A módosítás egyértelmûbbé teszi a fogalmat, mert az épülethez szervesen

hozzátartoznak a terepszint alatti szerkezetei is, függetlenül attól, hogy

láthatóak e vagy sem. A szövegjavaslat pontosításául szolgál az egyéb

ömlesztett anyag tárolására szolgáló építmények kivétele az épület fogalmából

(mint például gabonasíló).

8.

A törvényjavaslat 2. §-ának 11. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"11. Közterület: minden olyan állami vagy önkormányzati tulaj-donban álló, [(]

közhasználatra szolgáló [)] terület, amelyet a rendeltetésének megfelelõen

bárki használhat és az ingatlan-nyilvántartás ekként tart nyilván. A nem

állami vagy nem önkor-mányzati tulajdonú ingatlanoknak a közhasználat céljára

- errõl szóló külön szerzõdésben - átadott területrészére a közterület-re

vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. Közterület ren-deltetése

különösen: [a közhasználatból eredõen] a közlekedés biztosítása (utak), a

pihenõ és emlékhelyek kialakítása (par-kok, köztéri szobrok, stb.), a közmûvek

elhelyezése."

Indokolás

A fogalommeghatározás elsõ mondatában a zárójel és az utolsó mondatában "a

közhasználatból eredõen" szövegrész felesleges. A további módosító javaslat a

törvényjavaslat szövegét pontosabbá teszi.

9.

A törvényjavaslat 2. §-a a következõ új 13. ponttal egészül ki, a további

pontok jelölése ennek megfelelõen változik:

/E törvény alkalmazásában/

"13. Önkormányzati (megyei, illetve települési) fõépítész: a helyi

önkormányzat egyes területfejlesztési és területrende-zési, valamint e

törvényben meghatározott építésügyi feladatait ellátó - felsõfokú szakirányú

végzettséggel rendelkezõ - személy."

Indokolás

A területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996. évi XXI. törvénybõl,

illetve ezen törvényjavaslatból adódó fontos szakmai feladatokat ellátó

önkormányzati fõépítészek alapfogalmi szinten történõ megjelenítése is

indokolt, és megkülönböztetendõ az állami feladatokat ellátó területi

fõépítészektõl.

10.

A törvényjavaslat 2. §-a új 13. ponttal egészül ki, a további pontok jelölése

ennek megfelelõen változik:

/E törvény alkalmazásában/

"13. Mûtárgy: mindazon építményfajta, ami nem minõsül épület-nek, és abban

(azon) emberek csak karbantartási, közlekedési céllal, vagy rendkívüli esetben

ideiglenesen tartózkodnak."

Indokolás

A törvényjavaslat fogalommeghatározásából kimaradt ezen lényeges építményfajta

pontos meghatározása.

11.

A törvényjavaslat 2. §-ának 13. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"13. Önkormányzati településfejlesztési döntések [(település-fejlesztési

koncepció)]: a települési érdekek érvényre juttatá-sa céljából a település

fejlõdésének alapvetõ lehetõségeit és irányait meghatározó, a település

természeti adottságaira, gaz-dasági, szociális-egészségügyi és pénzügyi

szempontjaira épülõ településfejlesztési elhatározások (átfogóan és

összehangoltan a továbbiakban együtt: településfejlesztési koncepció)."

Indokolás

A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegét pontosítja, ugyanis a

településfejlesztési koncepció a település mûködése szempontjából minden

szükséges szakterületre kiterjedõ komplex fejlesztési elhatározás és nem csak

egy-egy szakterület fejlesztésében hozott döntés.

12.

A törvényjavaslat 2. §-ának 17. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"17. Telek: [meghatározott rendeltetésre szolgáló] egy helyraj-zi számon

nyilvántartásba vett földrészlet."

Indoklás

A törvényjavaslat módosítása a szövegjavaslat egyértelmûsítését szolgálja. Az

elhagyásra javasolt szövegrész felesleges, mert nincs rendeltetés nélküli

földrészlet.

13.

A törvényjavaslat 2. §-ának 22. pontja az alábbiak szerint módosul:

/E törvény alkalmazásában/

"22. Telektömb: a telkek olyan csoportja, amelyet minden oldal-ról közterület

[(közút, tér, közpark)], vagy részben más beépí-tésre nem szánt terület

[(külterület)] határol."

Indoklás

A törvényjavaslat szövegének módosítása a fogalom definíciójának

egyértelmûsítését szolgálja. A közterület típusainak felsorolása itt

felesleges. A külterület használata itt szûkítést jelentene, mivel beépítésre

szánt telektömb bel- és külterületen egyaránt nem állhat. Az "más" jelzõ

használata azért fontos, mert a közterületek is beépítésre nem szánt

területek.

14.

A törvényjavaslat 2. §-a a következõ új 25. ponttal egészül ki, a további

pontok jelölése ennek megfelelõen változik:

/E törvény alkalmazásában/

"25. Területi fõépítész: a miniszter egyes területfejlesztési és

területrendezési, valamint építésügyi feladatait az ország meghatározott

térségein ellátó, koordináló, véleményezõ - fel-sõfokú szakirányú

végzettséggel rendelkezõ - köztisztviselõ."

Indokolás

A területi fõépítész a területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló 1996.

évi XXI. törvényben elõírt feladatai mellett ezen törvényjavaslatban

meghatározott építésügyi feladatokat is ellát, ezért alapfogalmi meghatározása

is indokolt. Feladatköre egyértelmûen különbözik és el is különíthetõ az

önkormányzati fõépítészek feladatkörétõl.

15.

A törvényjavaslat 5. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A miniszter (1) bekezdés b) és c) pontjaiban meghatározott egyes

feladatait - külön jogszabályban meghatározottak szerint - a területi

fõépítészek látják el."

Indokolás

Tekintettel arra, hogy a területi fõépítészi tevékenység a közigazgatás

reformja során a KTM környezetvédelmi és természetvédelmi összevont

dekoncentrált szervébe épül be, ezért a területi fõépítész e

törvényjavaslatból fakadó feladatait külön is nevesíteni szükséges.

16.

A törvényjavaslat 5. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A település, a települési környezet, illetve az építészeti örökség

védelme szempontjából nagy jelentõségû településrende-zési, építészeti -

mûszaki tervek szakszerûségének és magas színvonalának elõsegítése érdekében,

továbbá a településrende-zési, építészeti - mûszaki, környezetalakítási és

egyéb fontos építésügyi célok, valamint a jogszabályok összehangolt érvény-

rejuttatásának ellenõrzése céljából [a miniszter tervtanácsokat hozhat létre.]

a) a miniszter központi,

b) a területi fõépítész területi

tervtanácsot hozhat létre."

Indokolás

A módosítás a törvényjavaslat szövegének pontosítása a területi fõépítész

feladatainak nevesítésével.

17.

A törvényjavaslat 6. §-a (1) bekezdésének c) pontja elmarad, a többi pont

jelölése értelemszerûen változik:

/A települési (fõvárosban a kerületi) önkormányzat, valamint szerveik

építésügyi feladata különösen:/

"[c) az e törvényben szabályozottak szerint az építésügyi ható-

sági jogkör gyakorlása,]"

Indoklás

A módosítás szándéka az volt, hogy a jogszabályhely címében (A helyi

önkormányzatok építésügyi feladatai) megfogalmazottak szerint csak a tisztán

önkormányzati építésügyi feladatok legyenek e helyen nevesítve, mert a

törvényjavaslat 52. §-ában meghatározottak szerint az építésügyi hatósági

jogkörök - kizárólagos államigazgatási jellegüknél fogva - nem önkormányzati,

hanem jegyzõi hatáskörbe tartoznak.

18.

A törvényjavaslat 6. §-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdésének jelölése értelemszerûen változik:

"(5) A megyei önkormányzat és szervei építésügyi feladata külö-nösen:

a) a településrendezési tervek és a megyei területrende-

zési tervek összhangjának elõmozdítása,

b) a megye arculatát befolyásoló, több települést érintõ

táji, természeti és épített környezet védelme és ala-

kítása, a települési önkormányzatok erre irányuló te-

vékenységének segítése."

Indokolás

A területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló törvényjavaslatban

nevesített megyei tervek és a településrendezés közötti összhang és kapcsolat

biztosítását szolgálja a kiegészítés.

19.

A törvényjavaslat 6. §-ának (5) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(5) A helyi önkormányzat építésügyi feladataival kapcsolatos döntéseit - az

építésügyi hatósági tevékenység körébe tartozók kivételével - [szakirányú

felsõfokú képesítéssel] jogszabályban meghatározott szakmai feltételekkel

rendelkezõ önkormányzati (megyei, illetve települési) fõépítész (a

továbbiakban: fõépí-tész) készíti elõ."

Indokolás

Tekintettel arra, hogy majd rendeletben részletesen szabályozni szükséges a

fõépítészi feladatok ellátásához szükséges szakmai feltételrendszert, ezért e

szabályozáshoz a törvényjavaslatban megfelelõ felhatalmazási alapot kell

teremteni.

20.

A törvényjavaslat 7. §-a (2) bekezdésének c) pontja az alábbiak szerint

egészül ki:

/A településrendezés eszközei/

"c) biztosítsa a település (településrészek) megõrzésre érde-

mes jellegzetes, értékes szerkezetének, beépítésének, épí-

tészeti és természeti arculatának védelmét."

Indokolás

A módosító javaslat szerinti kiegészítés azért indokolt, mert a települések

építészeti és természeti arculata szorosan összetartozó, egymást kiegészítõ

érték.

21.

A törvényjavaslat 7. §-a (3) bekezdésének a) pontja az alábbiak szerint

módosul:

/A településrendezés eszközei/

"a) az önkormányzati településfejlesztési döntések, [(telepü-

lésfejlesztési koncepció), melyeket a 2. § 13. pontban

meghatározottak szerint] amelyeket a települési önkormány-

zat képviselõtestülete határozattal állapít meg (2. § 13.

pont);"

Indokolás

A módosító javaslat a törvényjavaslat fogalom-meghatározásának módosító

javaslatával függ össze, az azzal történõ összhang megteremtését szolgálja.

22.

A törvényjavaslat 7. §-a (3) bekezdésének b) pontja az alábbiak szerint

módosul:

/A településrendezés eszközei/

"b) a településszerkezeti terv, amelyet az önkormányzati tele-

pülésfejlesztési döntés[ek alapján] figyelembevételével a

települési önkormányzat képviselõtestülete dolgoztat ki és

határozattal állapít meg (2. § 24. pont);"

Indokolás

Szövegpontosítás. A településszerkezeti tervek készítése során más

szempontokat is mérlegelnie kell az önkormányzatoknak (pl. területrendezési

terveket, magasabb szintû jogszabályokat), ezért a településfejlesztési

döntésekre való épülés nem alap és felépítmény jellegû.

23.

A törvényjavaslat 9. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) A helyi építési szabályzatot és a településrendezési ter-veket az

országos szakmai elõírások figyelembevételével, továb-bá a külön jogszabályban

meghatározott fogalmak és jelkulcsok alkalmazásával kell elkészíteni."

Indokolás

A módosító javaslat szerinti kiegészítést a településrendezési tevékenység

egységessé és egyértelmûvé tétele indokolja. Ez szolgálja a szakterületet

érintõ tendenciák figyelemmel kísérésének lehetõségét mind a térségi, mind

pedig az országos felmérések, elemzések révén, valamint a településrendezésben

résztvevõ állampolgárok, érdekképviseleti és társadalmi, továbbá

államigazgatási szervek jogbiztonságát, könnyebb tájékozódását.

24.

A törvényjavaslat 9. §-a (2) bekezdésének b) pontja az alábbiak szerint

módosul:

/A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek ki-dolgozása

során:/

"b) az államigazgatási szerveket, valamint [-a keretszabályo-

kat és keretszabályozási terveket illetõen-] az érintett

[helyi önkormányzatokat] települési önkormányzati szerve-

ket az elõkészítésbe be kell vonni, hogy állásfoglalásuk-

ban ismertessék a település fejlõdése és építési rendje

szempontjából jelentõs terveiket és intézkedéseiket, vala-

mint ezek idõbeli lefolyását, továbbá a hatáskörükbe tar-

tozó kérdésekben a jogszabályon alapuló követelményeket;"

Indokolás

Az elhagyásra javasolt szövegrész felesleges, tekintettel arra, hogy a

törvényjavaslat 10. § (4) bekezdése elõírja a szomszédos települési és a

megyei önkormányzatokkal történõ egyeztetést. A kiegészítés azért szükséges,

mert az érintett települési önkormányzati szervek elõzetes véleményének

kikérése is indokolt.

25.

A törvényjavaslat 9. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) A helyi építési szabályzatot és a településrendezési ter-veket a

megállapítás, illetve a jóváhagyás elõtt a polgármes-ternek

(fõpolgármesternek) véleményeztetnie kell a külön jog-szabályban meghatározott

államigazgatási, az érintett települé-si önkormányzati és [az érintett]

érdekképviseleti szervekkel, valamint [és] társadalmi szervezetekkel, amelyek

45 napon belül adhatnak írásos véleményt."

Indokolás

A módosító javaslat szerinti kiegészítés szükséges, mert az érintett

települési önkormányzati szervek véleményének kikérése is indokolt. Fontos ezt

hangsúlyozni annak ellenére, hogy az önkormányzati hivatal egységes szervezet.

26.

A törvényjavaslat 9. §-ának (6) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(6) A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot, illetõleg a

terveket a megállapítás, illetve a jóváhagyás elõtt - azok magyarázatával

együtt - a polgármesternek (fõpolgármes-ternek) legalább egy hónapra a helyben

szokásos módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a közzététel ideje

alatt azokkal kapcsolatban észrevételt tehetnek, továbbá meg kell küldenie

szakmai véleményezés céljából [a miniszternek]

a) a fõváros, a megyei jogú városok esetében a minisz-

ternek,

b) a városok és a települések esetében a területi fõépí-

tésznek.

A miniszter, illetve a területi fõépítész szakmai véleményét a szabályzat

megállapítására, valamint a településrendezési ter-vek jóváhagyására jogosult

testülettel ismertetni kell."

Indokolás

A szöveg kiegészítése a törvényjavaslatban megfogalmazottak egyértelmûsítését

szolgálja.

27.

A törvényjavaslat 10. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A településszerkezeti tervet a 9. § elõírásain túlmenõen a szomszédos

települési, a fõváros esetében a fõvárosi kerületi önkormányzatokkal, továbbá

a megyei önkormányzattal is egyez-tetni kell."

Indokolás

A módosító javaslat szerinti kiegészítés a megyei területrendezési tervek és a

településrendezési tervek összehangolását teszi lehetõvé.

28.

A törvényjavaslat 13. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Az építés helyi rendjének biztosítása érdekében a telepü-lési

önkormányzatnak az országos [szabályoktól eltérõ,] szabá-lyoknak megfelelõen,

illetve az azokban megengedett eltérések-kel a település közigazgatási

területének felhasználásával és beépítésével, továbbá a környezet természeti,

táji és épített értékeinek védelmével kapcsolatos, a telkekhez fûzõdõ sajátos

helyi követelményeket, jogokat és kötelezettségeket helyi épí-tési

szabályzatban kell megállapítania."

Indokolás

A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegét pontosítja, egyértelmûvé téve a

helyi szabályozás kereteit.

29.

A törvényjavaslat 19. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) [Belterületen -] Beépítésre szánt területen [-] épület csak építési

telken helyezhetõ el."

Indokolás

Az elhagyásra javasolt szó megtévesztõ, mivel nem csak belterületen lehet

építési telek.

30.

A törvényjavaslat 19. §-a (2) bekezdésének d) pontja és a pont felvezetõ

szövege az alábbiak szerint módosul:

/Beépítésre nem szánt területen új építményt építeni, meglévõ építményt

átalakítani, bõvíteni, rendeltetését vagy használati módját megváltoztatni

csak akkor szabad, ha az/

"[külterületen, ha az]

d) a korábbi gazdálkodó ottlakását biztosító második lakó-épület [célját

szolgálja,] céljára szolgál, és amennyiben

[da) gazdaságát egyeneságbeli rokonának adja át,

db) a területen lakóépület a gazdaság átadása elõtt is

építhetõ volt,

dc)] biztosított a gazdálkodás folytatása, valamint azt a gazdaság

meglévõ építményeinek közvetlen közelében építik fel,"

Indokolás

Az ezen pontban szabályozott kérdésben a gazdálkodás folytatásának biztosítása

az elsõdleges cél. Az alpontok elhagyását az indokolja, hogy a törvényjavaslat

az abban foglaltakat egyéb helyen már szabályozza.

31.

A törvényjavaslat 21. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) A természeti, környezeti veszélyeztetettség megelõzése ér-dekében

törvényben meghatározott esetekben az arra [hatáskörrel rendelkezõ] illetékes

államigazgatási szerv [is rendelhet el] megkeresésére az építési hatóságnak

határozattal el kell rendelnie telekalakitási, illetõleg építési tilalmat."

Indokolás

A telekalakítási és építési tilalom elsõsorban a területhasználat és az építés

lehetõségeit érinti, így annak elrendelésére az építésügyi hatóságnak célszerû

hatáskört biztosítani. Ha más szervezet is elláthat ilyen hatáskört, akkor ez

vagy hatásköri összeütközésekhez vagy rendezetlenséghez vezet. Ugyanakkor

indokolt kötelezettséget megállapítani a törvényi alapon nyugvó megkeresések

esetén a tilalom elrendelkésére.

32.

A törvényjavaslat 22. §-a (2) bekezdésének d) pontja az alábbiak szerint

módosul:

/Az építési tilalom alá esõ területen/

"d) a meglévõ építménynek állagmegóvási, valamint a terület

jövõbeni rendeltetésének megfelelõ átalakításával, korsze-

rûsítésével, bõvítésével kapcsolatos építési munkák kivé-

telével más építési munkát végezni nem szabad."

Indokolás

A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegét pontosítja.

33.

A törvényjavaslat 23.§-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Telket csak úgy szabad alakítani, hogy az a terület ren-deltetésének

megfelelõ használatra alkalmas legyen, továbbá an-nak alakja, terjedelme,

beépítettsége és megközelíthetõsége a jogszabályoknak és a szabályozási

tervnek megfeleljen."

Indokolás

A módosító javaslat szerinti kiegészítés azért indokolt, mert a telekalakítás

során a telkek már meglévõ beépítettségének is meg kell felelnie az építési

övezeti elõírásoknak.

34.

A törvényjavaslat 27.§-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(1) Ha a helyi építési szabályzat, illetõleg szabályozási terv szerint a

helyi közút létesítése, bõvítése vagy szabályozása az érintett tulajdonosok

érdekében szükséges, az építésügyi ható-ság az ingatlannak [-] a helyi közút

céljára szükséges [-leg-feljebb egyötöd] részét kisajátítási eljárás nélkül az

illeté-kes települési önkormányzat javára igénybe veheti és lejegyez-heti,

amihez az érdekeltek hozzájárulása nem szükséges."

Indokolás

Nem kell azt kikötni, hogy a helyi közút céljára csak az ingatlan egyötödét

lehet lejegyezni. Annyit kell lejegyezni - kisajátítási eljárás nélkül -

amennyi terület az út kialakításához kell. A kártalanításról a (4) bekezdés

szerint kell rendelkezni.

35.

A törvényjavaslat 27. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) Az ingatlannak a helyi közút céljára lejegyzett az eredeti telek egyötöd

részéért nem jár kártalanítás [, ha azon építmény vagy építményrész nincs. Ha

a tulajdonost a lejegyzés miatt kár éri, kártalanítani kell]. Ha a lejegyzett

terület az egyötöd mértéket meghaladja, a többletért kártalanítás jár.

Kártalaní-tás jár továbbá a lejegyzett területért, ha a helyi közút kia-

lakítása a lejegyzésrõl szóló határozat jogerõssé és végrehajt-hatóvá

válásától számított három éven belül nem történik meg."

Indokolás

A módosító javaslat a törvényjavaslat szövegét pontosítja. A 27. § (1)

bekezdésének korrekciója miatt itt kell egyértelmûen meghatározni az érintett

tulajdonosok érdekében történõ lejegyzés kártalanítás nélküli hányadát.

36.

A törvényjavaslat 29. §-ának (3) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(3) A helyi építési szabályzat a településkép javítása érdeké-ben az azt

rontó állapotú [épületek] építmények meghatározott idõn belüli helyrehozatali

kötelezettségét írhatja elõ. Az ön-kormányzat e kötelezettség teljesítéséhez

anyagi támogatást nyújthat."

Indokolás

A törvényjavaslat módosításának indoka az, hogy a fogalom-meghatározások

szerint az építmény a gyûjtõfogalom, nem pedig az épület.

37.

A törvényjavaslat 29. §-a a következõ új (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az építésügyi hatóság megkeresésére az ingatlan-nyilván-tartásba az (5)

bekezdés szerint elrendelt kötelezettséget be kell jegyezni."

Indokolás

A módosító javaslat indoka, hogy a településrendezési kötelezettségek az

ingatlan értékét, forgalmát jelentõs mértékben befolyásolhatják.

38.

A törvényjavaslat 30. §-ának (3) bekezdése elmarad, a többi § jelölése

értelemszerûen változik:

"[(3) Ha az ingatlan tulajdonosa, haszonélvezõje használati jo-gának

gyakorlása során, az érvényes építési szabályzat és sza-bályozási terv

elõírásaiban bízva, a használati lehetõségek megvalósítása érdekében

elõkészületeket tett és azok a ráfordí-tások az építési szabályzat, illetõleg

a szabályozási terv meg-változtatása következtében értéküket vesztik, részére

kártala-nítás jár.]"

Indoklás

Azesetleges károkozási eseteket a polgári jog szabályai rendezik.

39.

A törvényjavaslat 30. §-ának (9) bekezdése a következõképpen módosul:

"(9) [A korlátozási kártalanításról - a felek megállapodásának hiányában - a

bíróság dönt.] A korlátozási kártalanítási eljá-rást az ingatlan fekvése

szerint illetékes megyei, fõvárosi közigazgatási hivatal vezetõje folytatja le

a kisajátítási kár-talanítás szabályai szerint, az e törvényben meghatározott

el-térésekkel."

Indoklás

A tilalommal terhelt ingatlanok tulajdonosai a közigazgatási eljárás keretében

várhatóan egyszerûbben és gyorsabban juthatnának az õket megilletõ

kártalanításhoz, s számukra a bírósági úton történõ jogorvoslat lehetõsége íly

módon is biztosított.

40.

A törvényjavaslat 31. § (1) bekezdésének c) pontja az alábbiak szerint

módosul:

/Az építmény elhelyezése során biztosítani kell:/

"c) a [zöldfelület védelmét] a környezetvédelem és a termé-

szetvédelem sajátos követelményeit és érdekeit,"

Indoklás

A szövegpontosítás az építményekkel szemben támasztott általános

követelményeket kiterjeszti.

41.

A törvényjavaslat 31. § (1) bekezdésének d) pontja az alábbiak szerint

módosul:

/Az építmény elhelyezése során biztosítani kell:/

"d) a közhasználatú építmények esetében a mozgásukban korlá-

tozott személyek részére is a biztonságos és akadálymen-

tes megközelíthetõséget,"

Indokolás

Az Európa Tanács 1996. júliusában új Direktívát fogadott el a Mozgássérültek

Világszövetségének elõterjesztésére, javaslatára. E Direktíva alapkoncepciója

az akadálymentes környezet kialakítása minden ember számára.

42.

A törvényjavaslat 31. §-a (2) bekezdésének felvezetõ szövege az alábbiak

szerint módosul:

"(2) Az építmény kialakítása, felújítása, átalakítása során ér-vényre kell

juttatni az országos építési szakmai követelménye-ket, különösen:"

Indokolás

A jogszabályhelyen megfogalmazott kötelezettség nemcsak új építmény építése,

kialakítása során, hanem felújítása, átalakítása során is fenn kell álljon.

43.

A törvényjavaslat 31. §-a (4) bekezdésének felvezetõ szövege az alábbiak

szerint módosul:

"(4) Az építmény kialakítása, felújítása, átalakítása során biztosítani kell:"

Indokolás

A jogszabályhelyen megfogalmazott kötelezettség nemcsak új építmény építése,

kialakítása során, hanem felújítása, átalakítása során is fenn kell álljon.

44.

A törvényjavaslat 31. §-a (4) bekezdésének c) pontja az alábbiak szerint

módosul:

/Az építmény kialakítása során biztosítani kell:/

"c) a mozgásukban korlátozott személyek részére is a közhasz-

nálatú építmények esetében a biztonságos és akadálymentes

használhatóságot."

Indokolás

Az Európa Tanács 1996. júliusában új Direktívát fogadott el a Mozgássérültek

Világszövetségének elõterjesztésére, javaslatára. E Direktíva alapkoncepciója

az akadálymentes környezet kialakítása minden ember számára.

45.

A törvényjavaslat 35. §-ának (1) bekezdése az alábbiak szerint egészül ki:

"(1) Az ügyfél az építésügyi hatóság engedélyének megérkezése elõtt - a

beépítési, építészeti, mûemléki, régészeti, telepü-lésképi, természet - és

környezetvédelmi, valamint a mûszaki követelmények elõzetes tisztázása

céljából - elvi engedélyt kérhet. Jogszabály az elvi engedély kérését

kötelezõvé teheti."

Indokolás

Az ismert régészeti lelõhelyek száma több tízezer, a védettekké alig több mint

ötszáz. Az építési engedélyezési eljárásban a múzeumok a védett területek

vonatkozásában kötelezõ szakhatóságként mûködnek közre. A nem védett

területeket érintõ környezet átalakító, építõ tevékenység tervezésébe történõ

"beleszólásuk" csak esetleges, a hatóságokkal való kapcsolat függvénye. A

régészeti lelõhelyek védelmét és az ügyfelek érdekét is az szolgálná a

legjobban, ha az ügyfél az építési hatósági engedélyezés korai szakaszában -

még az építési engedély megkérése elõtt - tájékozódna az ingatlanán lévõ

esetleges régészeti lelõhelyrõl, és azokat figyelembe tudná venni már a

tervezésnél. Ezt a megelõzõ tájékozódést az elvi engedély biztosíthatja. Sok

késõbbi vita és költség takarítható meg így az ügyfelek és a múzeumok számára,

több régészeti lelõhely õrzõdhet meg.

46.

A törvényjavaslat 45. §-ának (4) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(4) Az építésügyi hatósági ellenõrzést végzõ az építési munka folytatását a

helyszínen - alkalmanként legfeljebb egyszer 30 napra - megtilthatja, ha az

szabálytalanul, vagy pedig az állé-konyságot, az életet és egészséget, a köz

és vagyonbiztonságot veszélyeztetõ módon történik. Ez idõ alatt az építésügyi

ható-ságnak döntenie kell az eljárás megszûntetésérõl vagy folyta-tásáról.

Döntés hiányában az építési munka tovább folytatható."

Indokolás

A bekezdés félreérthetõ. Az a megfogalmazás, hogy a hatóságnak csak egy

alkalommal van lehetõsége a munka folytatását megtiltani, indokolatlan

korlátozás és megakadályozza a hatóság intézkedési lehetõségeit ismételt

szabálytalan építkezés esetén.

47.

A törvényjavaslat 47. §-ának (1) bekezdése a következõ új a) ponttal egészül

ki, a többi pont jelölése értelemszerûen változik:

/Az építésügyi hatóság elrendelheti:/

"a) az építmény, építményrész építésügyi hatósági engedélyek-

ben meghatározott rendeltetésétõl eltérõ használat meg-

szûntetését,

valamint szabálytalan építkezés esetében"

Indokolás

A törvényjavaslat szövegébõl kimaradt a rendeltetéstõl eltérõ használat

esetében a lehetséges építésügyi hatósági intézkedések megtétele.

48.

A törvényjavaslat 47. §-a (2) bekezdésének a) pontja az alábbiak szerint

módosul:

/Az építésügyi hatóságnak el kell rendelni:/

"a) az építmény, építményrész részleges vagy teljes átalakítá-

sát, - amennyiben ez nem lehetséges - a lebontását vagy

újraépítését, ha a kivitelezés [szabálytalanul, illetõleg]

az állékonyságot, az életet és egészséget, a köz- és va-

gyonbiztonságot veszélyeztetõ módon történik,"

Indokolás

A törvényjavaslat által megfogalmazott "szabálytalan" építkezés fogalma

gyûjtõfogalom (tv. 45. § (2) bek.), magában foglalja az építési engedély

nélkül, de szabályosan végzett építés esetét is, amikor nem lehet bontást,

átalakítást elrendelni, szabályos épületre ugyanis fennmaradási engedélyt kell

adni.

49.

A törvényjavaslat 47. §-ának (2) bekezdése a következõ új b) ponttal egészül

ki, a többi pont jelölése értelemszerûen változik:

/Az építésügyi hatóságnak el kell rendelni:/

"b) az építmény, építményrész állékonyságát, az életet, egész-

séget, a köz- és vagyonbiztonságot veszélyeztetõ használat

megszûntetését,"

Indokolás

A törvényjavaslat szövegébõl kimaradt az építmény nem megfelelõ használatának

megszûntetését elrendelõ építésügyi hatósági intézkedések megtételének

lehetõsége.

50.

A törvényjavaslat 47. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki:

"(4) Az építésügyi hatóság, amennyiben a végrehajtható kötele-zettséget -

annak nem teljesítése miatt a kötelezett terhére hatósági úton, a felmerülõ

költségeket megelõlegezve - maga vé-gezteti el, a költségek erejéig, azok

megtérítéséig az érintett ingatlanra jelzálogjogot jegyeztethet be az

ingatlan-nyílván-tartásba."

Indokolás

Ez anna k a garanciális lehetõségnek a biztosítása, hogy az önkormányzat által

megelõlegezett összeg az ingatlan mindenkori tulajdonosán behajtható legyen.

51.

A törvényjavaslat 50. §-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) A közbeszerzési törvényben meghatározott értékhatárt el-érõ építési

beruházások esetében az építtetõnek az építmény ér-tékének egy ezrelékét az

építmény használatbavételéig a Közpon-ti Környezetvédelmi Alapba be kell

fizetnie."

Indokolás

Az építkezések során elõkerülõ régészeti, mûemlékvédelmi, kultúrális értékek

feltárását, bemutatását, az épített környezet védelmét szolgálják a KKA-ba

befolyó pénzösszegek.

52.

A törvényjavaslat 52. §-ának (1) és (2) bekezdésének helyébe a következõ

rendelkezés lép, a további bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"[(1) Az építésügyi hatósági jogkört elsõ fokon - a (2) bekez-désben foglalt

kivétellel, továbbá ha törvény, vagy ennek fel-hatalmazása alapján

kormányrendelet eltérõen nem rendelkezik - a települési (fõvárosi kerületi)

önkorményzat jegyzõje látja el.

(2) Az elvi építési, az építési, a használatbavételi és a fennmaradási

engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ el-lenõrzési és kötelezési

ügyekben elsõ fokon kormányrendeletben meghatározott települési (fõvárosi

kerületi) önkormányzat jegy-zõje jár el.]

(1) Az építésügyi hatósági jogkört elsõfokon a miniszter felü-gyelete alatt

álló - a Kormány által rendeletben meghatározott illetékességi területen a -

körzeti (fõvárosi kerületi) épí-tésügyi hivatal látja el."

Indokolás

Az építésügyi hatósági tevékenység nem egyéb, mint az épített környezet

alakítására és védelmére megállapított szakmai szabályok érvényesítése az

egyedi eljárásokban, függetlenül attól, hogy az ügyfél állami szerv,

önkormányzat, jogi vagy magánszemély. Az építésügyi hatóságoknak - függetlenül

jogi vagy intézményi beilleszkedésüktõl az államszervezeti struktúrába, csakis

a hatalmi szervek által hozott döntések (jogszabályok) alapján, a szakmai

érték és érdekviszonyok érvényesítésével, az egyedi hatósági ügyekben adható

hatáskör.

Az építésügyi hatóságok magasszintû szakmai felkészültségének és

befolyásmentes döntési pozicíójának biztosítása, ugyanakkor elsõrendû

közérdek.

Az építésügyi hatóságok jelenlegi rendszere - települési, önkormányzati

jegyzõhöz utalása - sem szakmai szempontból, sem kizárási

(összeférhetetlenségi) okból nem tartható. Ilyen számú építésügyi hatóságot

megfelelõ számú, felkészült szakemberekkel belátható idõn belül nem lehet

ellátni.

Rendkívüli jogbizonytalanságot és szakszerûtlenséget okoz az a mai

joggyakorlat is, amely a kizárási okok kiküszöbölésére, a település saját

tulajdonát, vagy érdekeltségét érintõ ügyeknek - közigazgatási hivatali

döntéssel - más települési önkormányzathoz történõ utalásáról intézkedik.

A helyi (I. fokú) építésügyi hatósági feladatokat állami státusú városi,

fõvárosi kerületi építésügyi hivatalok, a II. fokú jogkört a megyei (fõvárosi)

közigazgatási hivatalok látják el. A mintegy 60-70 I. fokú és 20 II. fokú

közigazgatási hivatal esetében biztosítható mint a megfelelõ képesítés, a

szakmai felkészültség, mint pedig a politikai változásoktól mentes

döntéshozatal. Ez esetben - ellentétben a törvényjavaslatban leírt megoldással

- az önkormányzati tulajdonlásból kialakult kizárási (összeférhetetlenségi)

probléma fel sem merülhet, ugyanakkor a települések önkormányzatai -

érdekeltségük törvényi kinyílvánítása folytán - érvényt tudnak szerezni a

településrendezési tervekben és helyi építési szabályzatokban rögzített

érdekeiknek. További jogbiztonságot teremtene az állampolgároknak a független

állami hivatalok "állandósága", az, hogy az építési igazgatás egy állandó

helyen mûködne s nem kellene a változó önkormányzati társulásokkal számolni.

Az épített környezet - alkotmányos védelem alatt - nem lehet politikai alku

tárgya, vagy áldozata.

53.

A törvényjavaslat 53. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

"(2) Az elvi építési, építési, bontási, használatbavételi és fennmaradási

engedélyezéssel kapcsolatos hatósági, továbbá az építésügyi hatósági

ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való szakmai elõkészítését és

végrehajtását, továbbá az építés-felügyeleti tevékenységet csak jogszabályban

meghatározott szakirányú egyetemi vagy fõiskolai, más építésügyi hatósági

ügyek esetében pedig legalább szakirányú középfokú képesítés-sel, továbbá

jogszabályban meghatározott más szakmai feltéte-lekkel rendelkezõ személy

végezheti."

Indoklás

Az egyes építésügyi engedélyezési eljárások között ma már az építmények

bontási engedélyének megkérése sok esetben önálló eljárás keretében, az

építési engedélyezési eljárást is megelõzve, attól idõben és eljárásilag is

különválva jelenik meg. Tekintettel arra, hogy az ilyen kérelmek elbírálása

sokszor a felmerülõ szerkezeti, statikai problémák miatt még több szakértelmet

igényelnek, mint egy egyszerûbb építmény engedélyezése, ezért feltétlenül

indokolt a bontás engedélyezésére irányuló építésügyi hatósági eljárást is a

külön kormányrendeletben meghatározott önkormányzati jegyzõkhöz telepíteni.

Fentiekbõl követke-zõen az ilyen ügyek intézésének szakmagyakorlási

feltételeit célszerû a többi "kiemelt" építésügyi igazgatási üggyel azonosan

megállapítani.

54.

A törvényjavaslat 58. §-ának (2) bekezdése a következõ új b) ponttal egészül

ki, a többi pont jelölése értelemszerûen változik:

/Az (1) bekezdésben említett hatósági nyilvántartásnak minõ-sül:/

"b) a helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek

nyilvántartása,"

Indokolás

A javasolt nyilvántartások is tartalmaznak az építésügyi hatósági

tevékenységhez feltétlen szükséges adatokat.

55.

A törvényjavaslat V. fejezete a következõ új címmel és 59. §-sal egészül ki,

egyidejûleg a többi § jelölése értelemszerûen változik:

"Az ügyész szerepe az építésügyi eljárásokban

59. §

(1) A közérdekben okozott sérelem megszüntetése érdekében az építésügyi

hatóság másodfokú határozatát a felek számára nyitva álló keresetindítási

határidõn belül az ügyész is megtámadhatja keresettel.

(2) Az ügyész törvényességi felügyeleti jogkörében eljárva, a rávonatkozó

jogszabályok alapján közremûködik az építésügyi ha-tóságok eljárásai és

döntései törvényességének biztosításában."

Indoklás

Az ügyészség alkotmányos feladatai közé tartozik, hogy közremûködjék a

törvényesség megtartásában. Törvényben biztosított jogosítványaival elõsegíti

az építésügyi hatósági tevékenységben a jogszabályok érvényesülését.

Perindítási jogosultságával is közremûködhet a közérdekben okozott sérelem

megszûntetése érdekében, így eljárást kezdeményezhet az ügyfél számára

kedvezõ, de jogellenes hatósági döntések ellen is. Az épített környezet

alakításának, védelmének társadalmi fontossága indokolja az ügyészség külsõ

ellenõrzõ szerepét az építésügyi eljárásokban.

56a.

A törvényjavaslat 59. §-a (1) bekezdésének felvezetõ szövege az alábbiak

szerint módosul:

"(1) [Ez a]E törvény [a kihírdetését követõ 180. napon lép hatályba,] - a (2)

bekezdés kivételével - 1998. január 1-én lép hatályba, egyidejûleg"

56b.

A törvényjavaslat 59. §-a a következõ új (2) és (3) bekezdéssel egészül ki, a

többi bekezdés jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A törvénynek a településtervezési, az építészeti - mûszaki tervezési, a

mûszaki szakértõi, valamint az építési mûszaki el-lenõri jogosultsággal,

továbbá a településrendezési és építé-szeti tervpályázatokkal kapcsolatos

elõírásai 1997. július 1-én lépnek hatályba, egyidejûleg

a) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény 41.,

42., 43. és 45. §-a, valamint

b) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény végre-

hajtására kiadott többször módosított 30/1964. (XII.

2.) Korm. rendelet 23. §-a

hatályukat vesztik.

(3) A törvény (2) bekezdés szerinti hatálybalépésével egyide-jûleg a tervezõ

és szakértõ mérnökök, valamint építészek szak-mai kamaráiról szóló 1996. évi

LVIII. törvény 3. §-a, 11. §-a és az 52. §-a a következõk szerint módosul,

illetõleg kiegé-szül:

"3. §

(1) A területi kamara az 1. § (1) bekezdésében meghatározott mérnöki,

illteve építészeti tevékenység jogszerûségének bizto-sítása és szakmai

színvonalának javítása érdekében az alábbi közfeledatokat látja el:"

"h) dönt a környezetvédelmi szakértõi névjegyzékbe való fel-

vételrõl és vezeti azt."

"11. §"

"(2) Az országos kamarák a mérnöki, illetve építészeti tevé-kenység

jogszerûségének biztosítása és szakmai színvonalának emelése érdekében az

alábbi közfeladatokat látják el:"

"b) országos összesítésben vezetik a Tervezõi, illetve Szakér-tõi, továbbá a

Mûszaki Ellenõri és a Környezetvédelmi szakértõi Névjegyzéket és biztosítják

[annak] azok nyilvánosságát."

"52. §

(1) Az engedélyhez és névjegyzékbe vételhez kötött önálló mér-nöki és

építészeti tervezõi és szakértõi tevékenységre az e törvény hatálybalépését

megelõzõen kiadott engedélyek:

a) amennyiben a kamarai tagságra e törvény szerint jogo-

sult, tervezõi vagy szakértõi engedéllyel rendelkezõ

személy a kamarai tagfelvételét nem kéri, az 53. §

(1) bekezdés szerinti hatálybalépést követõ 180 napig

érvényesek,

b) amennyiben az engedéllyel rendelkezõ személy a kama-

rai tagságra e törvény szerint nem jogosult, de a

Tervezõi vagy Szakértõi Névjegyzékbe történõ bejegy-

zését - díj ellenében - az a) bekezdés szerinti ha-

táridõn belül kéri a szakterületileg illetékes kama-

rától, az 53. § (1) bekezdés szerinti hatálybalépést

követõ legalább 3 évig, de határozott idõhöz kötött

engedélyek esetében annak határidejéig érvényesek.

Ezen idõpontot követõen csak a külön jogszabályban

meghatározott feltételek szerint folytatható tervezõi

és szakértõi tevékenység.

(2) A törvény 11. § (2) bekezdés b) pontjában szereplõ Mûszaki Ellenõri

Névjegyzékbe, valamint az (1) bekezdés b) pontjában említett Tervezõi és

Szakértõi Névjegyzékbe bejegyzett - kama-rai tagsággal nem rendelkezõ -

személyek felett a szakterületi-leg illetékes kamara szakmai felügyeleti

jogkört gyakorol.""

Indokolás

A tervezõ- és szakértõ mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló

törvényben elõírtak, illetve azok végrehajthatósága miatt az itt felsorolt

témák szabályozásához szükséges rendeleteknek legkésõbb 1997. július 1-én

hatályba kell lépniük, mert a törvényjavaslat egyéb vonatkozásában (a pénzügyi

eszközök biztosíthatósága miatt) a hatályba lépés csak 1998. január 1-tõl

várható. Továbbá a kamarákról szóló fent idézett törvénynek a középfokú

szakirányú végzettséggel vagy tervezési jogosultsággal már rendelkezõ

személyek tevékenységére vonatkozó hosszabb idõre szóló átmeneti

szabályozásáról is rendelkezni szükséges.

A környezetvédelem területén a hatályos jogszabályok alapján szerezhetõ

szakértõi jogosultságok jelenleg nem köthetõk kötelezõ mérnök kamarai

tagsághoz (pl. biológus, orvos esetei). Indokolt azonban a névjegyzékbe való

felvétel és azok vezetésének kamarai feladatként történõ meghatározása, és a

hatáskör átadása. Különös tekintettel a kötelezõen létrehozandó

környezetvédelmi szakmai tagozatra, illetõleg a szakmai tagozatok meghatározó

szerepére.

57.

A törvényjavaslat 59. §-ának (1) bekezdése a következõ új (g) és (h) pontokkal

egészül ki:

/A törvény a kihírdetését követõ 180. napon lép hatályba, egyi-dejûleg/

"g) a földrõl szóló 1987. évi I. törvény végrehajtásáról ren-

delkezõ 26/1987. (VII. 30.) MT rendelet módosítása tárgyá-

ban kiadott 73/1989. (VII.7.) MT rendelet 16. §-a (3) be-

kezdésének hatodik fordulata,

h) az egységes hírközlési hatósági szerv létesítésérõl, vala-

mint egyes hírközlést érintõ jogszabályok módosításáról

szóló 142/1993. (X. 13.) Korm. rendelet 6. §-a (2) bekez-

désének j) pontja"

/hatályukat vesztik./

Indokolás

A módosítás a törvényjavaslat hatálybalépésének pontosítását szolgálja.

58.

A törvényjavaslat 59. §-a (2) bekezdésének d) pontja elmarad:

/A törvény hatálybalépésekor:/

"[d) még fennálló építési tilalmakra és a velük kapcsolatos korlátozási

kártalanításra továbbra is az 1994. évi III. tör-vény 13. §-ának (2) - (6)

bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.]"

Indokolás

A törvényjavaslat 30. §-a szerinti kártalanítási szabályok hatályba

léptetésének elõbbre hozatalát indokolja a társadalmi igazságosság érvényre

juttatása, mivel korábban e kérdés szabályozása nem volt teljeskörû. Azon

esetekben, amikor a közösség érdekében az ingatlan korábbi rendeltetése,

használati módja megváltoztatásra került, nem volt biztosított a tulajdonos

számára az Alkotmányban rögzített tulajdonjog védelméhez fûzõdõ alkotmányos

jog.

59.

A törvényjavaslat 59. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki, a többi

bekezdés jelölése értelemszerûen változik:

"(4) Az építésfelügyeleti, valamint a kiemelt elsõ fokú építés-ügyi hatóságok

felállítását és a feladatok ellátását biztosító költségvetési eszközökrõl az

Országgyûlés elsõ ízben az 1998. évre szóló költségvetésben köteles

gondoskodni."

Indokolás

Az új feladatok ellátásához szükséges anyagi és személyi feltételek

biztosítása jelentõs többletköltséggel jár, amelyet az Országgyûlésnek a

központi költségvetésbe be kell építenie.

60.

A törvényjavaslat 61. §-a (1) bekezdésének d) pontja az alábbiak szerint

módosul, valamint a § új e) és f) pontokkal egészül ki:

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy:/

"d) [a] az épített környezet alakításával és védelmével kap-

csolatos mûszaki szakértõi tevékenység gyakorlásának álta-

lános szabályait,

e) az építészeti - mûszaki tervezési jogosultság általános

szabályait,

f) a felvonók és a mozgólépcsõk építésügyi hatósági engedé-

lyezésének, üzemeltetésének és ellenõrzésének szabályait"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás

A kiegészítésben említett témák több tárca szabályozási körét is érintik,

ezért e témák kormányrendeleti szintû szabályozása feltétlenül szükséges.

61.

A törvényjavaslat 61. §-a (2) bekezdésének a) pontja az alábbiak szerint

módosul:

/Felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy:/

"a) a telekalakítás, a telekalakítási és építési tilalom el-

rendelése, továbbá a cseretelekadás részletes szakmai sza-

bályait,"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás

A módosítást indokolja, hogy a törvényjavaslat a telekalakítás részletes

szakmai szabályainak miniszteri rendelettel történõ megállapítására ad

felhatalmazást. A telekalakítási és építési tilalom elrendelésérõl, valamint a

cseretelekadásról szóló miniszteri rendelet megalkotására vonatkozóan azonban

a felhatalmazást nevesítetten nem tartalmazza. E kérdések szabályozására

miniszteri rendeleti szinten viszont azért van szükség, mert a törvényjavaslat

ezen hatósági intézkedésekre vonatkozó részletes eljárási rendet nem állapít

meg.

62.

A törvényjavaslat 61. §-ának (2) bekezdése a következõ új p) ponttal egészül

ki:

/Felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy/

"p) az önkormányzati (megyei, illetve települési) fõépítészi

tevékenység ellátásának részletes szakmai szabályait és

feltételeit"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás

A területfejlesztésrõl és területrendezésrõl szóló, illetve e

törvényjavaslatból eredõ fõépítészi feladatok magas színvonalú ellátásához

szükséges szakmai szabályokat rendeletben szükséges meghatározni.

63.

A törvényjavaslat 61. §-ának (2) bekezdése az alábbi új p) ponttal egészül ki:

/Felhatalmazást kap a miniszter arra, hogy:/

"p) az 53. § (2) bekezdésében meghatározott szakmai feltétele-

ket és - a köztisztviselõk képesítési elõírásairól szóló

kormányrendelet elõírásain túlmenõen - a képzés módját

/rendelettel állapítsa meg./

Indoklás

A köztisztviselõk képesítési elõírásairól szóló 9/1995. (II. 3.) Korm.

rendelet szûkszavú általános megállapításain túlmenõen szükség van az un.

"kiemelt" építésügyi igazgatási ügyek: elvi építési, építési,

használatbavételi és fennmaradási engedélyezéssel kapcsolatos hatósági,

továbbá az építésügyi hatósági ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való

elõkészítésében résztvevõ köztisztviselõk olyan építésügyi szakmai és

igazgatási továbbképzésérõl gondoskodni - és ezáltal szakmai, gyakorlatuk

minél magasabb szintû elsajátítását támogatni - amelyre vonatkozóan más képzés

nem nyújt megfelelõ szakmai ismereteket és ezáltal az a mindennapi munkájuk

speciális feladatainak ellátását segíti elõ.

Budapest, 1997. február 18.

dr. Baráth Etele Tamássy István

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap