tstext.tmp

.G.P:\WP\WORD5\PARL.PCX;2";0,604";PCX

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2599/202..

Kapcsolódó módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak,

az Országgyûlés Elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló T/2599.. számú

törvényjavaslathoz benyújtott T/2599/56.. számú módosító javaslathoz a

következõ

k a p c s o l ó d ó m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ.

A törvénytervezet 52. §-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

1.

"(2) Az elvi építési, az építési, a telekalakítási, a te-rületfelhasználási, a

használati mód megváltozásával és a közterület-használattal kapcsolatos, a

használatbavételi, [és] valamint a fennmaradási engedélyezési, továbbá az

ezekkel összefüggõ ellenõrzési és kötelezési ügyekben elsõ fokon a

[kormányrendeletben meghatározott települési] mi-niszter felügyelete alatt

álló - a Kormány által rendelet-ben meghatározott illetékességi területen a -

körzeti (fõ-városi kerületi) [önkormányzat jegyzõje] építésügyi hiva-tal jár

el."

Indokolás

Az építési hatósági tevékenység jellemzõen jogalkalmazó jellegû, vagyis a

hatóságok az egyes döntések során gyakorlatilag azt minõsítik, hogy az

elõterjesztett javaslat megfelel-e a jogszabályoknak, illetve az általános és

eseti szakmai elõírásoknak. Ennek megfelelõen már a hatályos törvény is

egyértelmû rendelkezést tartalmaz arra vonatkozóan, hogy a hatósági jogkört

nem az önkormányzat, hanem a jegyzõ gyakorolja, vagyis az önkormányzatnak,

illetve az azt képviselõ polgármesternek valójában nincs (nem lenne) joga

érdemben beavatkozni a tényleges hatósági döntésbe. Közismert tény ugyanakkor,

hogy a valóságban az önkormányzatok "sajátjuknak" tekintik az építési

hatóságokat és rendszeresen túllépik hatáskörüket az egyedi döntéseket

tekintve. Nem véletlen az sem, hogy az önkormányzatok - mint tulajdonosok -

közvetlen érdekeltsége miatt általánosnak tekinthetõ az összeférhetetlenség,

ezért minden olyan ügyben, amelyben az önkormányzat építtetõként szerepel,

"saját" építési hatóságát ki kell zárni a döntésbõl, ami esetenként jelentõsen

növeli a döntés idõigényét.

A jelenlegi rendszer alapvetõen ellentmondásos, hiszen csak az elsõfokú

hatóságok mûködnek az önkormányzati hivatalokban, a másodfokú hatósági jogkört

már ma is a közigazgatási (vagyis nem önkormányzati) hivatalok látják el. Ez

az "inflexió" logikailag is helytelen és tarthatatlan. Az sem igaz, hogy az

építési hatóságok számának csökkenésével az ügyfelek számára válik

nehézkesebbé, hosszadalmassá az eljárás, hiszen ügyük intézése érdekében nem

lesz lehetõségük lakóhelyük (vagy az építési helyszín szerint illetékes)

hatóságot megkeresni. Ez az "ellentmondás" könnyen feloldható abban az

esetben, ha - miként azt a törvénytervezet tartalmazza - az építési hatósági

ügyeket ugyan a települési jegyzõ látja el, de nem jogosult az eljárásra.

Ennek a módszernek egyéb szempontból történõ indoklását a 2. módosító

javaslathoz írott indoklás egészíti ki.

2.

A törvényjavaslat 52. §-a a következõ új (5) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az elvi építési, az építési, a telekalakítási, a te-rületfelhasználási, a

használati mód megváltozásával és a közterület-használattal kapcsolatos, a

használatbavételi, valamint a fennmaradási engedélyezési ügyekben - beleértve

a sajátos építményfajtákat, továbbá a mûemlékvédelem alatt álló építményeket

és területeket is - az érintett telepü-lési (fõvárosi kerületi) önkormányzat

az érdekelt fél. Az ezen ügyekkel kapcsolatos hatósági eljárásban az önkor-

mányzatot a polgármester a fõépítész közremûködésével kép-viseli."

Indokolás

Az építési hatósági eljárás - jóllehet magas színvonalú szakmai

felkészültséget igényel - elsõdlegesen jogalkalmazó jellegû, vagyis a döntés

olyan vizsgálat eredménye, mely kontrollálja, hogy vajon az elõterjesztett

javaslat megfelel-e az üggyel kapcsolatos általános és sajátos szakmai

elõírásoknak, követelményeknek. Ebbe a körbe ("jogszabályi" erejüknél fogva)

természetesen beletartoznak a helyi önkormányzatok rendeletei - így a

telelpülésrendezési tervek szabályozási elõírásai - is. Kétségtelen

ugyanakkor, hogy az egyes hatósági ügyek során minõsítendõ konkrét javaslatok

a helyi önkormányzati rendelet keretei között is igen változatos (gyakran

szélsõségesen eltérõ) minõséget hordozhatnak, ezért a telelpülés arculatára,

illetve szûkebb, vagy tágabb környezetük használati értékére mindenképpen

"visszahatnak". Mindezek mellett minden egyedi beavatkozás egyidejûleg

tartalmaz az építtetõ szándékára épülõ - többnyire "magánügy"-nek tekinthetõ -

elemeket (pl. alaprajzi elrendezés, felszerelés és berendezés), valamint a

létesítmény megjelenésével és mûködési feltételeivel összefüggõ részleteket,

melyek joggal kezelhetõk "közügy"-ként. A megalapozott hatósági döntésnek

tehát a jogszabályi megfelelõség vizsgálata mellett e kettõs érdekeltség

súlyozott minõsítésére is ki kell terjednie.

A törvényjavaslat 52. § (1) bekezdése - alapvetõen helyesen - azt tartalmazza,

hogy a hatósági jogkört elsõ fokon a települési (fõvárosi kerületi)

önkormányzat jegyzõje látja el. Ezzel értelemszerûen adódik az a megoldás,

hogy a jegyzõ (mint "általános ügyfélszolgálat") a hivatalában elõterjesztett

kérelmeket úgy adja át az eljárásra hatáskörrel rendelkezõ építési hatóságnak,

hogy egyben csatolja az önkormányzatnak az üggyel kapcsolatos szakmai

állásfoglalását is. A törvényjavaslat 53. § (2) bekezdése a hatósági jogkör

gyakorlását - szintén helyesen - szigorú szakmai feltételek teljesítéséhez

köti. Az említett rendelkezéssel analóg módon maga az önkormányzattal szemben

is jogos elvárás, hogy állásfoglalásának elõkészítését (kiadását) erre

szakmailag felkészült személy - a fõépítész - lássa el. Ez egyben azt is

jelenti, hogy az építtetõt nem érheti jogsérelem kérelmének elbírálása során,

vagyis ha az önkormányzat a véleményezés szakmai feltételeit nem tudja (vagy

nem kívánja) teljesíteni, úgy a hatóság az önkormányzati szakmai állásfoglalás

hiányában, a rendelkezésére álló adatok alapján hozza meg döntését. A javaslat

tehát "másodlagos" érdekeltség formájában kívánja ösztönözni az

önkormányzatokat, hogy szakmai feladataik ellátása során fõépítész

közremûködését vegyék igénybe.

Budapest, 1997. március 24.

Baráth Etele Tamássy István

MSZP SZDSZ

Eleje Honlap