A Magyar Országgyûlés
Környezetvédelmi
Bizottsága
Bizottsági módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Környezetvédelmi Bizottság a Házszabály 94. §. (1) bekezdése és a 102. §
(1) bekezdése alapján az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló
T/2599.. számú törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjeszti elõ.
A törvényjavaslat 52. §-ának (1) és (4) bekezdése a következõképpen
változik, és új (5) bekezdéssel egészül ki.
(1) Az építésügyi hatósági jogkört elsõ fokon - a (2) bekezdésben foglalt
eltérésekkel - a települési önkormányzat jegyzõje látja el.
(2) Az elvi építési, az építési, a bontási, használatbavételi és
fennmaradási engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és
kötelezési ügyekben elsõ fokon - kormányrendeletben meghatározott
illetékességi területtel - a városi (fõvárosi kerületi) önkományzat jegyzõje
jár el.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott építésügyi hatósági jogkört annak a
települési önkormányzatnak a jegyzõje is elláthatja, amely önkormányzat
tartósan biztosítja a meghatározott szakmai feltételeket. A meghatározott
szakmai feltételeket a települési önkormányzat önállóan vagy önkormányzati
társulásban biztosítja. A (2) bekezdésben meghatározott építésügyi hatósági
jogkörök ellátására történõ kijelölést a kormányrendeletben fel nem sorolt
település képviselõ testülete - a belügyminiszterrel egyetértésben a
miniszter útján - kezdeményezheti a Kormánynál.
(4) Az építésügyi hatósági ügy iratait a határozat jogerõre emelkedését,
illetõleg végrehajtásának befejezõdését követõ 30 napon belül az e törvény
szerint hatáskörrel rendelkezõ építésügyi hatóság az építmény helye szerint
illetékes települési önkormányzat jegyzõjének (körjegyzõjének) adja át, aki
köteles azokat - az ügyvitelre és ügykezelésre vonatkozó szabályok szerint -
irattározni.
(5) Az építésügyi hatósági ügyekben másodfokon a területileg illetékes
megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal jár el.
I n d o k o l á s
Az elsõfokú építésügyi hatóság telepítésének a törvényjavaslatban szereplõ
megoldásához képest ez egy jelentõsen módosult változata. A
törvényjavaslatban megfogalmazott megoldás elõnyeit és értékeit képviseli ez
a javaslat is, nem teremt ellentétet város és város között, csökkenti a
körzetközpontokhoz kapcsolódó települések számát, ezáltal ügyfélközelibb
megoldást jelent, továbbá csökkenti a város építésügyi hatósághoz kerülõ
ügyek számát is. Az ellenõrzés és a szakmai irányítás számára is még
kezelhetõ és átlátható mennyiségû építésügyi hatóságot eredményezne, az
úgynevezett "városhiányos" területeken pedig néhány a kistérségi
körzetközpontként is "besegítõ" nagyközség is elláthatna építésügyi hatósági
feladatokat.
Budapest, 1997. április 10.
Dr. Baráth Etele
elnök