A Magyar Országgyûlés
Környezetvédelmi
Bizottsága
Bizottsági módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak,
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr!
A Környezetvédelmi Bizottság a Házszabály 94. §. (1) bekezdése és a 102. §
(1) bekezdése alapján az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló
T/2599.. számú törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjeszti elõ.
A törvényjavaslat 59. §-ának (1) és (4) bekezdése változik és egyidejûleg a
§ új (2) és (3) bekezdéssel egészül ki, a bekezdések számozása pedig
értelemszerûen változik:
"(1) [Ez a] E törvény a [kihirdetését követõ 180. napon lép hatályba,
egyidejûleg] - (2) bekezdés kivételével - 1998. január l-én lép hatályba,
egyidejûleg
a) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény,
b) .......................
c) .......................
d) .......................
e) .......................
f) .......................
hatályukat vesztik.
(2) A törvénynek a 30. §-a szerinti kártalanítási szabályai, valamint a
településtervezési, az építészeti - mûszaki tervezési, a mûszaki szakértõi,
valamint az építési mûszaki ellenõri jogosultsággal, továbbá a
településrendezési és építészeti tervpályázatokkal kapcsolatos elõírásai,
1997. július 1-én lépnek hatályba, egyidejûleg
a) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény a helyi önkormányzatok és
szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális
alárendeltségû szervek feladat- és hatáskörrõl szóló 1991. évi törvény 77.
§-ának (2) bekezdésével megállapított 13. §-ának (3) és (6) bekezdései.
b) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény 41.43. és 45. §-a,
valamint
c) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény végrehajtására kiadott
többször módosított 30/1964. (XII.2.) Korm. rendelet 23. §-a
hatályukat vesztik.
A törvény hatályba lépésekor még fennálló telekalakítási és építési
tilalmakkal kapcsolatos korlátozási kártalanításra továbbra is az 1964. évi
III. törvény 13. §-ának (3) - (6) bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell
alkalmazni. A korlátozási kártalanítási eljárást az ingatlan fekvése szerint
illetékes megyei, fõvárosi közigazgatási hivatal vezetõje folytatja le a
kisajátítási kártalanítás szabályai szerint.
(3) A törvény (2) bekezdés szerinti hatálybalépésével egyidejûleg a tervezõ
és szakértõ mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló 1996. évi
LVIII. törvény 52. §-a a következõk szerint módosul:
"52. §
(1) Az engedélyhez és névjegyzékbe vételhez kötött önálló mérnöki és
építészeti tervezõi és szakértõi tevékenységre az e törvény hatálybalépését
megelõzõen kiadott engedélyek:
a) amennyiben a kamarai tagságra e törvény szerint jogosult, tervezõi
vagy szakértõi engedéllyel rendelkezõ személy a kamarai tagfelvételét nem
kéri, az 53. § (1) bekezdés szerinti hatálybalépést követõ 180 napig
érvényesek.
b) amennyiben az engedéllyel rendelkezõ személy a kamarai tagságra e
törvény szerint nem jogosult, de a Tervezõi vagy Szakértõi Névjegyzékbe
történõ bejegyzését - díj ellenében - az a) bekezdés szerinti határidõn
belül kéri a szakterületileg illetékes kamarától, az 53. §(1) bekezdés
szerinti hatálybalépést követõ legalább 3 évig, de határozott idõhöz kötött
engedélyek esetében annak határidejéig érvényesek. Ezen idõpontot követõen
csak a külön jogszabályban meghatározott feltételek szerint folytatható
tervezõi és szakértõi tevékenység.
(2) A törvény 11. § (2) bekezdés b) pontjában szereplõ Mûszaki Ellenõri
Névjegyzékbe, valamint az (1) bekezdés b) pontjában említett Tervezõi és
Szakértõi Névjegyzékbe bejegyzett - kamarai tagsággal nem rendelkezõ -
személyek felett a szakterületileg illetékes kamara szakmai felügyeleti
jogkört gyakorol."
[(2)] (4) A törvény hatálybalépésekor:
a) már elkészült, de még jóvá nem hagyott településrendezési tervek tartalmi
követelményeire továbbra is a korábbi jogszabályok rendelkezései az
irányadók, a jóváhagyásukról azonban legkésõbb a törvény hatályba lépését
követõ egy éven belül e törvény rendelkezései szerint kell gondoskodni,
b) már jóváhagyott településrendezési terveket a módosításukig, illetõleg a
helyükbe lépõ új tervek elkészültéig változatlanul alkalmazni kell,
c) meglévõ települési belterületekre e törvénynek a beépített és a
beépítésre szánt, illetõleg a külterületekre a beépítésre nem szánt
területekre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni.
- 3 -
[d) még fennálló építési tilalmakra és a velük kapcsolatos korlátozási
kártalanításra továbbra is az 1964. évi III. törvény 13. §-ának (2)-(6)
bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.]"
I n d o k o l á s
A törvényjavaslat 30. §-a szerinti kártalanítási szabályok hatályba
léptetésének elõbbre hozatalát indokolja a társadalmi igazságosság érvényre
juttatása, mivel korábban e kérdés szabályozása nem volt teljes körû. Azon
esetekben, amikor a közösség érdekében az ingatlan korábbi rendeltetése,
használati módja megváltoztatásra került nem volt biztosított a tulajdonos
számára az Alkotmányban rögzített tulajdonjog védelméhez fûzõdõ alkotmányos
jog. A módosító javaslat szerinti további kiegészítés - a kártalanítási
eljárás közigazgatásiu úton történõ lefolytatásának elõírása - a törvény
hatályba lépésekor még fennálló telekalakítási és építési tilalmak esetében
egyszerûbbé és gyorsabbá kívánja tenni az eljárást annak érdekében, hogy az
állampolgárok hozzájárulhassanak az õket megilletõ kártalanításhoz.
A tervezõ- és szakértõ mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló
törvényben elõirtak, illetve azok végrehajthatósága miatt az itt felsorolt
témák szabályozásához szükséges rendeleteknek legkésõbb 1997. július 1-én
hatályba kell lépniük, mert a törvényjavaslat egyéb vonatkozásában (a
pénzügyi eszközök biztosíthatósága miatt) a hatályba lépés csak 1998. január
1-tõl várható. Továbbá a kamarákról szóló fent idézett törvénynek a
középfokú szakirányú végzettséggel vagy tervezési jogosultsággal már
rendelkezõ személyek tevékenységére vonatkozó hosszabb idõre szóló átmeneti
szabályozásáról is rendelkezni szükséges.
Budapest, 1997. április 10.
Dr. Baráth Etele
elnök