- 1 -

______________

Bizjelen\T2599kie.DOC

Az Országgyûlés

T/2599/248.. szám

Alkotmány- és igazságügyi bizottságának Környezetvédelmi bizottságának

Önkormányzati és rendészeti bizottságának

k i e g é s z í t õ a j á n l á s a

az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló T/2599.. sz.

törvényjavaslathoz

(együtt kezelendõ a T/2599/205.. sz. ajánlással)

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság), Környezetvédelmi bizottsága valamint Önkormányzati

és rendészeti bizottsága (a továbbiakban: Önkormányzati bizottság) megvitatta

az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló, T/2599.. számon

beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2599/199.-204.,

/206-247. számú módosító javaslatokat.

Dr. Baráth Etele és Tamássy István képviselõ T/2599/201.. sz. módosító

javaslatának "A" változatát, a Környezetvédelmi bizottság T/2599/222..,T/224..,

és 225. sz. módosító javaslatát VISSZAVONTA! (Ezeket az ajánlás nem

tartalmazza.)

A Környezetvédelmi bizottság elõadója: Tamássy István képviselõ

Az Önkormányzati bizottság elõadója: Balsay István képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

I.

1. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 2. § 3. pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"3. Belterület: a település közigazgatási területének - jellemzõen a

település történetileg kialakult, elsõsorban összefüggõ, beépített, illetõleg

beépítésre szánt[, illetve beépítésre nem szánt területeket tartalmazó,

legalább 5 ha kiterjedésû] területeket tartalmazó kijelölt része."

Indokolás: Lásd a T/2599/235.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 2. § 11. pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"11. Közterület: közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy

önkormányzati tulajdonban álló [(közhasználatra szolgáló)] földterület,

amelyet a rendeltetésének megfelelõen bárki használhat és az

ingatlannyilvántartás ekként tart nyilván. [A nem állami vagy önkormányzati

tulajdonú] Egyéb ingatlanoknak a közhasználat céljára - errõl szóló külön

szerzõdésben - átadott területrészére a közterületre vonatkozó rendelkezéseket

kell alkalmazni. Közterület rendeltetése különösen: [a közhasználatból

eredõen] a közlekedés biztosítása (utak, terek), a pihenõ és emlékhelyek

kialakítása (parkok, köztéri szobrok stb.), a közmûvek elhelyezése."

Indokolás: Lásd a T/2599/236.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 2. § 17. pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"17. Telek: [meghatározott rendeltetésre szolgáló,] egy helyrajzi számon

nyilvántartásba vett föld[részlet]terület."

Indokolás: Lásd a T/2599/237.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"4. § (1) Az építésügy központi irányítása - a településrendezés

tekintetében az arra vonatkozó országos szabályok és közérdekû követelmények

megállapítása -, összehangolása és ellenõrzése az állam feladata."

Indokolás: Lásd a T/2599/231. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért, a Környezetvédelmi

bizottság ülésén nem ért egyet.

5. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdése d/

pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

T/5.. § (1) A miniszter a központi szakmai irányítási, összehangolási és

ellenõrzési feladatkörében:/

"d) ellátja az építésügyi hatóságok szakmai irányítását és ellenõrzését.

Ennek keretében rendszeresen gondoskodik az építésügyi hatóságok szakmai

munkájának és a vonatkozó jogszabályok érvényesülésének helyszíni

ellenõrzésérõl."

Indokolás: Lásd a T/2599/210.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Szõdi Imre képviselõ - kapcsolódva a T/2599/128/15.. sz. módosító

javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 5. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Egyes sajátos építményfajtákra vonatkozó szabályozási kérdésekben az

illetékes miniszter [a miniszterrel együttesen] jár el."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 63. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2599/207. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

7. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 5. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(3) A település, a települési környezet, illetve az építészeti örökség

védelme szempontjából nagy jelentõségû településrendezési, építészeti-mûszaki

tervek szakszerûségének és magas színvonalának elõsegítése érdekében, továbbá

a településrendezési, építészeti-mûszaki, környezetalakítási és egyéb fontos

építésügyi célok, valamint a jogszabályok összehangolt érvényre juttatásának

ellenõrzése céljából [a miniszter tervtanácsokat hozhat létre.]

a) a miniszter központi,

b) a területi fõépítész területi

tervtanácsot mûködtet. Az önkormányzati fõépítész önkormányzati tervtanácsot

mûködtethet."

Indokolás: Lásd a T/2599/238.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

8. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 6. § (3) bekezdése c/

pontjának az elhagyását:

/(3) A települési önkormányzat és szervei - a fõvárosban a fõvárosi és a

kerületi önkormányzatok a külön jogszabályban meghatározott hatáskörük szerint

- a településrendezési feladatát:/

"[c) az e törvényben szabályozottak szerint az építésügyi hatósági jogkör

gyakorlásával]"

/látja el./

Indokolás: Lásd a T/2599/211.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 6. § (5) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(5) A helyi önkormányzat építésügyi feladataival kapcsolatos döntéseit -

az építésügyi hatósági tevékenység körébe tartozók kivételével - [szakirányú

felsõfokú képesítéssel] jogszabályban meghatározott szakmai feltételekkel

rendelkezõ önkormányzati (megyei, illetve települési) fõépítész (a

továbbiakban: fõépítész) készíti elõ, valamint közremûködik azok

végrehajtásában."

Indokolás: Lásd a T/2599/212.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 6. § (5) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(5) A helyi önkormányzat építésügyi feladataival kapcsolatos döntéseit -

az építésügyi hatósági tevékenység körébe tartozók kivételével - [szakirányú

felsõfokú képesítéssel] jogszabályban meghatározott szakmai feltételekkel

rendelkezõ önkormányzati (megyei, illetve települési) fõépítész (a

továbbiakban: fõépítész) készíti elõ."

Indokolás: Lásd a T/2599/229., T62599/232. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

11. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdése a/

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A településrendezés eszközei:/

"a) [az önkormányzati településfejlesztési döntések (településfejlesztési

koncepció), melyeket a 2. § 13. pontban meghatározottak szerint] a

településfejlesztési koncepció, amelyet a települési önkormányzat

képviselõtestülete határozattal állapít meg (2. § 23. pont);"

Indokolás: Lásd a T/2599/213.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 9. § (6) bekezdének

más megfogalmazását javasolja:

"(6) [A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot, illetõleg a

terveket a megállapítás, illetve a jóváhagyás elõtt - azok magyarázatával

együtt - a polgármesternek (fõpolgármesternek) legalább egy hónapra a helyben

szokásos módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a közzététel ideje

alatt azokkal kapcsolatban észrevételt tehetnek, továbbá meg kell küldenie

szakmai véleményezés céljából a miniszternek.] A helyi építési szabályzat és a

településrendezési tervek a 9. §-ban elõírt véleményeztetés nélkül nem

hagyhatók jóvá."

Indokolás: Lásd a T/2599/214. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért, az Alkotmányügyi

bizottság ülésén nem ért egyet.

13. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 9. § (6) bekezdésének

a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását, valamint ezzel összefüggésben

új (7) és (9) bekezdésekkel történõ kiegészítését javasolja:

"(6) A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot, illetõleg a

terveket a megállapítás, illetve a jóváhagyás elõtt - azok magyarázatával

együtt - a polgármesternek (fõpolgármesternek) legalább egy hónapra a helyben

szokásos módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a közzététel ideje

alatt azokkal kapcsolatban észrevételt tehetnek, továbbá meg kell küldenie

szakmai véleményezés céljából

a) a fõváros, a megyei jogú városok esetében a miniszternek[.],

b) egyéb települések esetében a területi fõépítésznek.

A miniszter, illetve a területi fõépítész szakmai véleményét a helyi

építési szabályzat, valamint a településrendezési tervek jóváhagyására

jogosult testülettel ismertetni kell.

(7) A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek a (2)-(6)

bekezdésben elõírt véleményeztetések nélkül nem hagyhatók jóvá.

[(7)] (8) A megállapított helyi építési szabályzatot, valamint a

jóváhagyott településrendezési terveket a polgármesternek (fõpolgármesternek)

meg kell küldenie azok egyeztetésében résztvett államigazgatási,

érdekképviseleti szerveknek és társadalmi szervezeteknek.

(9) A megállapított helyi építési szabályzatban és a jóváhagyott

szabályozási tervben foglaltakat az érintett közigazgatási szerveknek a

hatáskörüket érintõ ügyekben eljárásaik során érvényesíteniük kell.

[(8)] Az (1)-[(7)](8) bekezdésben foglalt rendelkezéseket a helyi építési

szabályzat, a településrendezési tervek változtatása esetén is alkalmazni

kell.

[(9)] (10) A helyi építési szabályzat, a településrendezési tervek

készítése során a települést érintõ jóváhagyott országos és térségi

területrendezési terv rendelkezéseit [érvényre kell juttatni] figyelembe kell

venni."

Indokolás: Lásd a T/2599/245.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 11. § (3) bekezdésének

a következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A településszerkezeti tervben meg kell határozni a bel- és

külterületeket, a beépítésre szánt, illetõleg a beépítésre nem szánt

területeket, a település szerkezetét meghatározó közterületeket (fõútvonalak,

nagyobb kiterjedésû közparkok, stb.), azok tagozódását, a védett, a védelemre

tervezett és a védõ területeket, továbbá a funkciójában megváltoztatásra ítélt

területrészeket, a meglévõ és a tervezett infrastruktúra-hálózatokat."

Indokolás: Lásd a T/2599/239.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 19. § (2) bekezdése b)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Beépítésre nem szánt területen új építményt építeni, meglévõ építményt

átalakítani, bõvíteni, rendeltetését vagy használati módját megváltoztatni

csak akkor szabad, ha az/

/közérdeket nem sért, különösen/

"[aa)] ba) nem érinti károsan a környezet természeti, táji és építészeti

értékei védelmének érdekeit,

[ab)] bb) nem veszélyezteti a talaj- és a vízgazdálkodást,

[ac)] bc) nem befolyásolja hátrányosan a terület rendeltetésszerû

felhasználását,

[ad)] bd) a megfelelõ megközelítés biztosított, illetõleg biztosítható,

továbbá"

Indokolás: Lásd a T/2599/247/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 20. § (2) bekezdésének

a következõ kiegészítését javasolja:

"(2) A tilalmat a feltétlenül szükséges mértékre és idõtartamra kell

korlátozni, s azt haladéktalanul meg kell szüntetni, ha az elrendelésének

alapjául szolgáló okok már nem állnak fenn. A tilalmak felülvizsgálatát a

helyi építési szabályzat és a hozzátartozó szabályozási terv

felülvizsgálatával együtt el kell végezni."

Indokolás: Lásd a T/2599/215. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 22. § (2) bekezdése e)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az építési tilalom alá esõ területen/

"e) a meglévõ lakóépület új, önálló lakást nem eredményezõ átalakítása,

felújítása és egy alkalommal legfeljebb 25 m2-rel történõ bõvítése"

/kivételével más építési munkát végezni nem szabad./

Indokolás: Lásd a T/2599/247/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 22. § (2) bekezdése e/

pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/(2) Az építési tilalom alá esõ területen/

"e) a meglévõ lakóépület új, önálló lakást nem eredményezõ átalakítása,

legfeljebb egy alkalommal 25 m2-rel történõ bõvítése és felújítása"

/kivételével más építési munkát végezni nem szabad./

Indokolás: Lásd a T/2599/216.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért, az Alkotmányügyi

bizottság ülésén nem ért egyet.

19. Dr. Kelemen András képviselõ - kapcsolódva a T/2599/14.. sz. módosító

javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 157. pontja) - a törvényjavaslat 24. §

(4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(4) Ha a telekalakítás folytán a telek területe csökkent, a tulajdonost

e telekrészért kártalanítani kell, ha a telek területe növekedett, a

tulajdonos köteles e telekrész értékét megfizetni a polgári [jog] törvénykönyv

szabályai szerint."

Indokolás: Lásd a T/2599/199.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. Dr. Kelemen András képviselõ - kapcsolódva a T/2599/159.. sz. módosító

javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 161. pontja) - a törvényjavaslat 25. §

(6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) Ha az önkormányzat [az] elõvásárlási joga gyakorlásáról a

megkeresésétõl számított [harminc] hatvan napon belül nem nyilatkozik, az

ingatlan elidegeníthetõ."

Indokolás: Lásd a T/2599/200.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Puha Sándor és Szentkuti Károly képviselõk - kapcsolódva a

T/2599/128/42.. sz. módosító javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 185. pontja)

- a törvényjavaslat 31. § (2) bekezdését a következõ új e) ponttal javasolják

kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen

változik):

/Az építmény kialakítása során érvényre kell juttatni az országos építési

szakmai követelményeket, különösen:/

"e) az életvédelem,"

/követelményeit./

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 23. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2599/203/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

22. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 32. § (7) bekezdése

felvezetõ szövegének a következõ kiegészítését javasolja:

"(7) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény hatálya alá esõ -

(5) bekezdésben meghatározott - építési beruházás esetében"

Indokolás: Lásd a T/2599/247/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

23. Puha Sándor és Szentkuti Károly képviselõk - kapcsolódva a

T/2599/128/45.. sz. módosító javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 196. pontja)

- a törvényjavaslat 35. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését

javasolják:

"35. § (1) Az ügyfél az építésügyi hatóság engedélyének megkérése elõtt -

a beépítési, építészeti, mûemléki, településképi, természet- és

környezetvédelmi, életvédelmi, valamint a mûszaki követelmények elõzetes

tisztázása céljából - elvi engedélyt kérhet. Jogszabály az elvi engedély

kérését kötelezõvé teheti."

Indokolás: Lásd a T/2599/203/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 40. § (4) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(4) Az építtetõ az építési-szerelési munka szakszerû végzésének

folyamatos figyelemmel kísérésére, ellenõrzésére helyszíni képviselõjeként,

külön jogszabályban meghatározottak szerint mûszaki ellenõrt bízhat meg."

Indokolás: Lásd a T/2599/247/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 45. § (4) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"(4) Az építésügyi hatósági ellenõrzést végzõ az építési munka

folytatását a helyszínen - alkalmanként legfeljebb egyszer 30 napra -

megtilthatja, ha az szabálytalanul, vagy pedig az állékonyságot, az életet és

egészséget, a köz és vagyonbiztonságot veszélyeztetõ módon történik. Ez idõ

alatt az építésügyi hatóságnak döntenie kell az eljárás megszüntetésérõl vagy

folytatásáról. [Döntés hiányában az építési munka tovább folytatható.]"

Indokolás: Lásd a T/2599/217.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 47. § (2) bekezdése a/

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/(2) Az építésügyi hatóságnak el kell rendelni:/

"a) az építmény, építményrész részleges vagy teljes átalakítását, -

amennyiben ez nem lehetséges, vagy ha az építtetõ ezt nem vállalja - a

lebontását vagy az újraépítését, ha a kivitelezés [szabálytalanul, illetõleg]

az állékonyságot, az életet és egészséget, a köz- és vagyonbiztonságot

veszélyeztetõ módon történik;"

Indokolás: Lásd a T/2599/218.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

27. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 48. § (1) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"48. § (1) Ha az építményt, építményrészt szabálytalanul építették meg,

az építésügyi hatóság [az építményre, építményrészre] arra - az építtetõ vagy

[a tulajdonos] az ingatlannal rendelkezni jogosult kérelme alapján -

fennmaradási engedélyt adhat, ha a 18-19. §-okban és a 31. §-ban meghatározott

feltételek fennállnak, vagy megteremthetõk."

Indokolás: Lásd a T/2599/219.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

28. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 48. § (5) bekezdésének

a következõ kiegészítését javasolja:

"(5) A fennmaradási engedély egyben az építményre vonatkozó

használatbavételi engedély is, amennyiben ennek feltételei fennállnak. Az

építményrészre vonatkozó fennmaradási engedély megadásával egyidõben az

építésügyi hatóságnak rendelkeznie kell az építmény befejezésére vonatkozó

továbbépítésrõl is. Az építmény építési munkáinak teljes befejezése után a 44.

§ elõírásai szerinti használatbavételi engedélyezési eljárást kell

lefolytatni."

Indokolás: Lásd a T/2599/220.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 48. § (8) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"(8) Az építésügyi hatóság az (1)-(7) bekezdés alapján a szabálytalanság

tudomásra jutásától számított egy éven belül, legkésõbb azonban az építés

befejezésétõl - ha [ez] nem állapítható meg - az építmény használatbavételétõl

számított tíz éven belül intézkedhet. [Új eljárás lefolytatása esetén az egy

éves idõtartam kezdetét] A (6) bekezdésben foglaltak és az új eljárás

lefolytatása esetén az egy éves idõtartam kezdetét a meghatározott idõ

elteltétõl, valamint az engedély visszavonásától, az átalakítási

kötelezettségre elõírt teljesítési határidõ lejártától, illetõleg az új

eljárás lefolytatását elrendelõ jogerõs határozat keltétõl kell számítani."

Indokolás: Lásd a T/2599/240.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

30. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 48. §-át a következõ

új (9) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(9) Kérelemre a fennmaradási engedély kiadása nem tagadható meg a (8)

bekezdésben meghatározott intézkedési idõ letelte miatt. Ebben az esetben

átalakítási kötelezettséget elõírni és építésügyi bírságot megállapítani nem

lehet."

Indokolás: Lásd a T/2599/240.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

31. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 49. § (1) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"49. § (1) Ha a [szabálytalan építési munka végzésére] 48. § szerint a

fennmaradási engedély adható, ezzel egyidejûleg az építésügyi bíráságot is ki

kell kiszabni. Az építésügyi bírság alapjául a szabálytalanul létrehozott vagy

megsemmisült építménynek, építményrésznek a külön jogszabályban meghatározott

értéke szolgál. Az építésügyi bírság az építmény, építményrész készültségi

fokának megfelelõ érték legalább 20%-a, legfeljebb 100%-a. Az építésügyi

bírságot az építésügyi hatóság a 48. § (4) bek. szerinti határozatában elõírt

határidõben kell megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/2599/241.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

32. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 50. § (1) bekezdését a

következõ új g) és h) pontokkal javasolja kiegészíteni:

/Az épített környezet alakításának és védelmének pénzügyi eszközökkel

történõ támogatására, így különösen:/

"g) az építészeti és településrendezési társadalmi szervezetek szakmai

feladatainak ellátására, támogatására,

h) az építészeti kultúra fejlesztésére"

/a Központi Környezetvédelmi Alapban (a továbbiakban: Alap) - az Alapról,

annak kezelésérõl és felhasználásának részletes szabályairól szóló külön

törvény szerint - pénzügyi forrás áll rendelkezésre./

Indokolás: Lásd a T/2599/242.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. Csóti György képviselõ - kapcsolódva a T/2599/84. sz. módosító

javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 234. pontja) - a törvényjavaslat 50. §

(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az építésügyi bírságból az Alapba befolyt bevételek [3o%-a] 40%-a az

érintett építmény helye szerinti települési önkormányzatot, [3o%-a] 40%-a

pedig az elsõfokon eljáró építésügyi hatóságokat illeti meg. Amennyiben az

építésügyi hatósági eljárásban a másodfokú hatóság is eljár, úgy az elsõ fokú

építésügyi hatóságot megilletõ [3o%-ból] 40%-ból [15%] 20% a másodfokon eljáró

építésügyi hatóságot illeti meg."

Indokolás: Lásd a T/2599/206. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

34. Molnár Péter képviselõ - kapcsolódva a T/2599/128/51.. sz. módosító

javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 237. pontja) - a törvényjavaslat 50. §-át

"A" változatban a következõ új (5) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(5) Ha használatbavételi engedély kérelmekor az építmény vagy

építményrész önálló rendeltetési egységének beruházási költsége a

közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 2. § (3) bekezdése szerint

meghatározott értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor az építtetõnek a

beruházási költség értékének kettõ ezrelékét az építmény használatbavételéig a

Nemzeti Kulturális Alapba be kell fizetnie."

Indokolás: Lásd a T/2599/204. sz. módosító javaslat "A" változatának

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

35. Molnár Péter képviselõ - kapcsolódva a T/2599/128/51.. sz. módosító

javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 237. pontja) - a törvényjavaslat 50. §-át

"B" változatban a következõ új (5) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(5) Ha használatbavételi engedély kérelmekor az építmény vagy

építményrész önálló rendeltetési egységének beruházási költsége a

közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 2. § (3) bekezdése szerint

meghatározott értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor az építtetõnek a

beruházási költség értékének kettõ ezrelékét az építmény használatbavételéig a

Központi Környezetvédelmi Alapba be kell fizetnie."

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a kiegészítõ ajánlás elõzõ pontjában foglalt

módosító javaslattól való eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/2599/204. sz. módosító javaslat "B" változatának

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

36. Baráth Etele és Tamássy István képviselõk "B" változatban -

kapcsolódva a T/2599/128/51.. sz. módosító javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás

237. pontja) - a törvényjavaslat 50. §-át a következõ új (5) és (6)

bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(5) Ha a használatbavételi engedély kérelmekor az építmény vagy

építményrész önálló rendeltetési egységének beruházási költsége a

közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 2. § (3) bekezdében

meghatározott értékhatárt nem éri el, de az 50%-át meghaladja, akkor az

építtetõnek a beruházási költség értékének egy ezrelékét az építmény

használatbavétele elõtt a Központi Környezetvédelmi Alapba be kell fizetnie.

(6) Ha a használatbavételi engedély kérelmekor az építmény vagy

építményrész önálló rendeltetési egységének beruházási költsége a

közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 2. § (3) bekezdében

meghatározott értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor az építtetõnek a

beruházási költség értékének két ezrelékét az építmény használatbavétele elõtt

a Központi Környezetvédelmi Alapba be kell fizetnie."

Indokolás: Lásd a T/2599/201.. sz. módosító javaslat "B" változatának

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet, az

Önkormányzati bizottság ülésén egyetért.

37. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 51. § (1) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"51. § (1) Az építésügyi hatóság az általa elrendelt munkálatok

elvégzésére - ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik, - az ingatlan

tulajdonosát kötelezi. Ha a szabálytalan építési munkát [az ingatlan

tulajdonosának hozzájárulásával] más végeztette, a munkálatok elvégzésére [a

tulajdonost és] az építtetõt [együttesen] kell kötelezni. [A tulajdonos

kötelezése esetén a tulajdonos személyében beálló változással a személyére

szólóan megállapított kötelezettség az ingatlan mindenkori tulajdonosát

terheli.]"

Megjegyzés: A módosító javaslatban az utolsó mondat elhagyására külön

kifejezett jelölés nincs. Csupán következtetni lehet e szándékra, mivel e

mondat a módosító javaslatban nem szerepel.

Indokolás: Lásd a T/2599/221.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

38. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 52. §-ának a következõ

szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:

"52. § (1) [Az építésügyi hatósági jogkört elsõ fokon - a (2) bekezdésben

foglalt kivétellel, továbbá ha törvény, vagy ennek felhatalmazása alapján

kormányrendelet eltérõen nem rendelkezik, - a települési (fõvárosi kerületi)

önkormányzat jegyzõje látja el.] Az építésügyi hatósági jogkört elsõ fokon - a

(2) bekezdésben foglalt eltérésekkel - a települési önkormányzat jegyzõje

látja el.

(2) [A elvi építési, az építési, a használatbavételi és a fennmaradási

engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és kötelezési

ügyekben elsõ fokon kormányrendeletben meghatározott települési (fõvárosi

kerületi) önkormányzat jegyzõje jár el.] Az elvi építési, az építési, a

bontási, használatbavételi és fennmaradási engedélyezési, továbbá az ezekkel

összefüggõ ellenõrzési és kötelezési ügyekben elsõ fokon - kormányrendeletben

meghatározott illetékességi területtel - a városi (fõvárosi kerületi)

önkormányzat jegyzõje jár el.

(3) [Az építésügyi hatósági jogkört másodfokon a területileg illetékes

megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal gyakorolja.] A (2) bekezdésben

meghatározott építésügyi hatósági jogkört annak a települési önkormányzatnak a

jegyzõje is elláthatja, amely önkormányzat tartósan biztosítja a meghatározott

szakmai feltételeket. A meghatározott szakmai feltételeket a települési

önkormányzat önállóan vagy önkormányzati társulásban biztosítja. A (2)

bekezdésben meghatározott építésügyi hatósági jogkörök ellátására történõ

kijelölést a kormányrendeletben fel nem sorolt település képviselõ testülete -

a belügyminiszterrel egyetértésben a miniszter útján - kezdeményezheti a

Kormánynál.

(4) Az építésügyi hatósági ügy iratait a határozat jogerõre emelkedését,

illetõleg végrehajtásának befejezõdését követõ 30 napon belül az e törvény

szerint hatáskörrel rendelkezõ építésügyi hatóság az építmény helye szerint

illetékes települési önkormányzat jegyzõjének (körjegyzõjének) adja át, aki

köteles azokat - az ügyvitelre és ügykezelésre vonatkozó szabályok szerint -

irattározni.

(5) Az építésügyi hatósági ügyekben másodfokon a területileg illetékes

megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal jár el.

[(4)] (6) A sajátos építményfajták, továbbá a mûemlékvédelem alatt álló

építmények és területek tekintetében az építésügyi hatósági jogkört a rájuk

vonatkozó külön jogszabályokban meghatározott államigazgatási szervek

gyakorolják."

Indokolás: Lásd a T/2599/243.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

39. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128/52.. sz. módosító javaslatához

- a törvényjavaslat 52. §-ának a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását

javasolja:

"52. § (1) Az építésügyi hatósági jogkört elsõ fokon - a (2) bekezdésben

foglalt [kivétellel, továbbá ha törvény, vagy ennek felhatalmazása alapján

kormányrendelet eltérõen nem rendelkezik,] eltérésekkel - a települési

[(fõvárosi kerületi)] önkormányzat jegyzõje látja el.

(2) A elvi építési, az építési, a bontási, [a] használatbavételi és [a]

fennmaradási engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és

kötelezési ügyekben elsõ fokon - a (3) bekezdésben elõírtak

figyelembevételével, külön jogszabályban meghatározott illetékességi

területtel - a városi [kormányrendeletben meghatározott települési] (fõvárosi

kerületi) önkormányzat jegyzõje jár el.

(3) A (2) bekezdés szerinti városi (fõvárosi kerületi) önkormányzat

jegyzõje látja el az építésügyi hatósági jogkört azokban az esetekben és

mindazon idõpontig, amíg az (1) és (2) bekezdésben említett települési

önkormányzat az 53. § (2) bekezdésében meghatározott feltételeket nem

biztosítja.

[(4) A sajátos építményfajták, továbbá a mûemlékvédelem alatt álló

építmények és területek tekintetében az építésügyi hatósági jogkört a rájuk

vonatkozó külön jogszabályokban meghatározott államigazgatási szervek

gyakorolják.]

(4) A városi (fõvárosi kerületi) önkormányzat jegyzõjének a (2)-(3)

bekezdésben felsorolt építésügyi hatósági többletfeladat ellátásából eredõ

költségeit a település önkormányzata köteles az ügyben eljáró hatóság részére

megtéríteni.

(5) Az építésügyi hatósági engedélykérelem az építés helye szerinti

települési önkormányzat jegyzõjénél is benyújtható, aki - szükség szerint

véleményével ellátva - köteles azt az eljárni illetékes építésügyi hatósághoz

továbbítani.

(6) Mindazon - a (2) bekezdésben meghatározott - építésügyi hatósági

ügyek iratait, melyek jogerõs és végrehajtható határozattal lezárultak,

illetve melyek végrehajtása befejezõdött, az ügyek lezárulta után legkésõbb 30

napon belül az építésügyi hatóság az építmény helye szerinti önkormányzat

jegyzõjének küldi meg, aki köteles azokat irattározni.

[(3)] (7) Az építésügyi hatósági jogkört másodfokon a területileg

illetékes megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal gyakorolja."

Indokolás: Lásd a T/2599/209/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

40. Dr. Baráth Etele és Tamássy István képviselõk továbbá Miakich Gábor

és Csiha András képviselõk - kapcsolódva a T/2599/56.. sz. módosító javaslathoz

(T/2599/205.. sz. ajánlás 246. pontja) - a törvényjavaslat 52. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(2) A elvi építési, az építési, a telekalakítási, a

területfelhasználási, a használati mód megváltozásával és a közterület-

használattal kapcsolatos, a használatbavételi, [és] valamint a fennmaradási

engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és kötelezési

ügyekben elsõ fokon [kormányrendeletben meghatározott települési] a miniszter

felügyelete alatt álló - a Kormány által rendeletben meghatározott

illetékességi területen a - körzeti (fõvárosi kerületi) [önkormányzat

jegyzõje] építésügyi hivatal jár el."

Indokolás: Lásd a T/2599/202/1.. sz. valamint a T/2599/208. sz.

módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

41. Dr. Baráth Etele és Tamássy István képviselõk - kapcsolódva a

T/2599/56.. sz. módosító javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 246. pontja) - a

törvényjavaslat 52. §-át a következõ új (5) bekezdéssel javasolják

kiegészíteni:

"(5) Az elvi építési, az építési, a telekalakítási, a

területfelhasználási, a használati mód megváltozásával és a közterület-

használattal kapcsolatos, a használatbavételi, valamint a fennmaradási

engedélyezési ügyekben - beleértve a sajátos építményfajtákat, továbbá a

mûemlékvédelem alatt álló építményeket és területeket is - az érintett

települési (fõvárosi kerületi) önkormányzat az érdekelt fél. Az ezen ügyekkel

kapcsolatos hatósági eljárásban az önkormányzatot a polgármester a fõépítész

közremûködésével képviseli."

Indokolás: Lásd a T/2599/202/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

42. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128/53.. sz. módosító javaslatához

(a T/2599/205/. sz. ajánlás . pontja) - a törvényjavaslat 53. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az [E] elvi építési, az építési, a bontási, a használatbavételi és

fennmaradási engedélyezéssel kapcsolatos hatósági, továbbá az építésügyi

hatósági ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való szakmai elõkészítését

és végrehajtását, továbbá az építésfelügyeleti tevékenységet csak

jogszabályban meghatározott szakirányú egyetemi vagy fõiskolai, más építésügyi

hatósági ügyek esetében pedig legalább szakirányú középfokú képesítéssel,

továbbá jogszabályban meghatározott más szakmai feltételekkel [rendelkezõ],

valamint az építésügyi szakterületre vonatkozó közigazgatási szakvizsgával

rendelkezõ köztisztviselõ [személy] végezheti."

Indokolás: Lásd a T/2599/209/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

43. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 53. § (2) bekezdésének

a következõ módosítását és ezzel összefüggésben egy új (3) bekezdés felvételét

javasolja:

"(2) Elvi építési, építési, használatbavételi és fennmaradási

engedélyezéssel kapcsolatos hatósági, továbbá az építésügyi hatósági

ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való szakmai elõkészítését és

végrehajtását, továbbá az építésfelügyeleti tevékenységet csak jogszabályban

meghatározott szakirányú egyetemi vagy fõiskolai, más építésügyi hatósági

ügyek esetében pedig legalább szakirányú középfokú képesítéssel, továbbá

jogszabályban meghatározott más szakmai feltételekkel, valamint az építésügyi

szakterületre vonatkozó közigazgatási szakvizsgával rendelkezõ [személy]

köztisztviselõ végezheti.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai feltételek alól eltérés nem

adható."

Indokolás: Lásd a T/2599/223.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

44. Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 53. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását és ezzel összefüggésben egy új (3) bekezdés felvételét

javasolja:

"(2) Elvi építési, építési, bontási, használatbavételi és fennmaradási

engedélyezéssel kapcsolatos hatósági, továbbá az építésügyi hatósági

ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való szakmai elõkészítését és

végrehajtását, továbbá az építésfelügyeleti tevékenységet csak jogszabályban

meghatározott szakirányú egyetemi vagy fõiskolai, más építésügyi hatósági

ügyek esetében pedig legalább szakirányú középfokú képesítéssel, továbbá

jogszabályban meghatározott más szakmai feltételekkel, valamint az építésügyi

szakterületre vonatkozó közigazgatási szakvizsgával rendelkezõ [személy]

köztisztviselõ végezheti.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai feltételek alól eltérés nem

adható."

Megjegyzés: A dupla aláhúzás a kiegészítõ ajánlás elõzõ pontjában foglalt

módosító javaslattól való eltérést jelöli.

Indokolás: Lásd a T/2599/233. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

45. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128.. sz. módosító javaslatához (a

T/2599/205/. sz. ajánlás . pontja) - a törvényjavaslat 53. §-át új (3)-(4)

bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai feltételek alól eltérés nem

adható.

(4) Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatóságnak,

illetve az építésfelügyeleti hatóságnak az ügyek számával arányos, de legalább

három - a (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelõ -

köztisztviselõ foglalkoztatását kell biztosítania."

Indokolás: Lásd a T/2599/209/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

46. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 58. § (3) bekezdése

felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Az (1)-(2) bekezdésben említett nyílvántartások a személyes adatok

védelmérõl és a közérdekû adatok [nyílvántartásáról] nyilvánosságáról szóló

1992. évi LXIII. törvény rendelkezéseinek megfelelõen az alábbi személyes

adatokat tartalmazhatják:"

Indokolás: Lásd a T/2599/247/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

47. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 59. §-ának a következõ

tartalmi és szerkezeti módosítását javasolja:

"59. § (1) E[z a] törvény - a [kihírdetését követõ 18o. napon] (2)

bekezdés kivételével - 1998. január 1-én lép hatályba, egyidejûleg

a) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény,

b) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény módosításáról rendelkezõ

1985. évi 10. törvényerejû rendelet és az 1994. évi XXXVIII. törvény,

c) az egyes törvények és törvényerejû rendeletek hatályon kivûl

helyezésérõl és módosításáról szóló 1990. évi XXII. törvény 41. és 43-46. §-a,

d) a kormányzati munkamegosztás megváltozásával összefüggésben egyes

törvények módosításáról szóló 1990. évi LXVIII. törvény 2. §-a,

e) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbizottak,

valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatáskörérõl

szóló 1991. évi XX. törvény 74-83. §-a,

f) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény végrehajtására kiadott

30/1964. (XII. 2.) Korm. rendelet, valamint az ezt módosító 88/1990. (VI. 30.)

MT rendelet 2. sz. melléklete, a 25/1992. (I. 28.) Korm. rendelet, a 44/1995.

(IV. 24.) Korm. rendelet és a [44]60/1995. (V. 30.) Korm. rendelet

hatályukat vesztik.

(2) A törvénynek a 30. §-a szerinti kártalanítási szabályai, valamint a

településtervezési, az építészeti-mûszaki tervezési, a mûszaki szakértõi,

valamint az építési mûszaki ellenõri jogosultsággal, továbbá a

településrendezési és építészeti tervpályázatokkal kapcsolatos elõírásai,

1997. július 1-én lépnek hatályba, egyidejûleg

a/ az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény 13. §-a, továbbá a 41-42-

43. és 45. §-a, valamint

b/ az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény végrehajtására kiadott

többször módosított 30/1964. (XII. 2.) Korm. rendelet 23. §-a

hatályukat vesztik.

A törvény hatályba lépésekor még fennálló telekalakítási és építési

tilalmakra és a velük kapcsolatos korlátozási kártalanításra továbbra is az

1964. évi III. törvény 13. §-ának (2)-(6) bekezdésében foglalt rendelkezéseket

kell alkalmazni, az e törvény 30. §-ának (9) bekezdésében elõírtak szerint.

(3) A törvény (2) bekezdés szerinti hatálybalépésével egyidejûleg a

tervezõ és szakértõ mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló

1996. évi LVIII. törvény 3., 11. és 52. §-a a következõk szerint módosul:

"3. § (1)

h) vezeti a környezetvédelmi szakértõk, valamint a környezetvédelmi

felülvizsgálat végzésére jogosultak névjegyzéket,"

"11. § (2)

b) országos összesítésben vezetik a Tervezõi, illetve Szakértõi, továbbá

a Mûszaki Ellenõri és a Környezetvédelmi Szakértõi Névjegyzékeket, valamint a

Környezetvédelmi felülvizsgálat végzésére jogosultak Névjegyzékét és

biztosítják azok nyilvánosságát."

"52. § (1) Az engedélyhez és névjegyzékbe vételhez kötött önálló mérnöki

és építészeti tervezõi és szakértõi tevékenységre az e törvény hatálybalépését

megelõzõen kiadott engedélyek:

a) amennyiben a kamarai tagságra e törvény szerint jogosult, tervezõi

vagy szakértõi engedéllyel rendelkezõ személy a kamarai tagfelvételét nem

kéri, az 53. § (1) bekezdés szerinti hatálybalépést követõ 180 napig

érvényesek,

b) amennyiben az engedéllyel rendelkezõ személy a kamarai tagságra e

törvény szerint nem jogosult, de a Tervezõi vagy Szakértõi Névjegyzékbe

történõ bejegyzését - díj ellenében- az a) bekezdés szerint kéri a

szakterületileg illetékes kamarától, az 53. § (1) bekezdés szerinti

hatálybalépést követõ legalább 2 évig, de határozott idõhöz kötött engedélyek

esetében annak határidejéig érvényesek a környezetvédelmi szakértõi engedélyek

kivételével. Ezen idõpontot követõen csak a külön jogszabályban meghatározott

feltételek szerint folytatható tervezõi és szakértõi tevékenység.

(2) A törvény 3. § (1) bekezdésében megjelölt névjegyzékekbe bejegyzett -

kamarai tagsággal nem rendelkezõ - személyek vonatkozásában is az illetékes

kamara gyakorolja a 3. §-ban meghatározott jogköröket, és ellátja a kapcsolódó

feladatokat."

[(2)] (4) A törvény hatálybalépésekor:

a) már elkészült, de még jóvá nem hagyott településrendezési tervek

tartalmi követelményeire továbbra is a korábbi jogszabályok rendelkezései az

irányadóak, a jóváhagyásukról azonban legkésõbb a törvény hatályba lépését

követõ egy éven belül e törvény rendelkezései szerint kell gondoskodni,

b) már jóváhagyott településrendezési terveket a módosításukig, illetõleg

a helyükbe lépõ új tervek elkészültéig változatlanul alkalmazni kell,

c) meglévõ települési belterületekre e törvénynek a beépített és a

beépítésre szánt, illetõleg a külterületekre a beépítésre nem szánt

területekre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni[,].

[d) még fennálló építési tilalmakra és a velük kapcsolatos korlátozási

kártalanításra továbbra is az 1964. évi III. törvény 13. §-ának (2)-(6)

bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.]

[(3)] (5) A helyi önkormányzati rendeleteket - a [(2)] (4) bekezdésben

foglalt kivételekkel - felül kell vizsgálni, és a törvény hatálybalépését

követõ egy éven belül gondoskodni kell az e törvénnyel és az e törvényen

alapuló jogszabályokkal ellentétes rendelkezések hatályon kívül helyezésérõl.

[(4) A törvény hatálybalépésekor folyamatban lévõ, elsõfokú határozattal

már elbírált építésügyi hatósági ügyekben a korábbi jogszabályok

rendelkezéseit kell alkalmazni.]

(6) Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatóság a törvény

hatálybalépésekor

a) folyamatban lévõ ügyekben a kérelem benyújtásakor hatályos

jogszabályok szerint, valamint

b) a jogerõs és végrehajtható határozattal lezárult ügyek hatósági

ellenõrzése során az építmény (építményrész) építésekor (bontásakor) hatályos

jogszabályok szerint jár el.

(7) A törvény 52. § (3) bekezdése szerinti kijelölésre vonatkozó kérelmet

az érintett települési önkormányzatoknak elsõ esetben legkésõbb 1997. október

1. napjáig kell a miniszterhez benyújtaniuk.

(8) A kérelemnek tartalmaznia kell a törvényben meghatározott szakmai

feltételek teljesítésének igazolását, valamint az arra vonatkozó

nyilatkozatot, hogy a hatáskört az elõírt szakmai feltételek mellett legalább

4 évig ellátja. Ha a hatósági jogkört önkormányzati hatósági igazgatási

társulásban látják el, akkor csatolni kell az erre vonatkozó megállapodást

is."

Indokolás: Lásd a T/2599/244.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

48. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 59. § (1) bekezdése e)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Ez a törvény a kihírdetését követõ 18o. napon lép hatályba, egyidejûleg/

"e) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbizottak,

valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatáskör[é]eirõl

szóló 1991. évi XX. törvény 74-83. §-a,"

Indokolás: Lásd a T/2599/247/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

49. Az Önkormányzati bizottság, valamint Szõdi Imre képviselõ

(kapcsolódva a T/2599/128/57.. sz. módosító javaslatához) a törvényjavaslat 59.

§ (4) bekezdésének más megfogalmazását javasolják:

"(4) [A törvény hatálybalépésekor folyamatban lévõ, elsõfokú határozattal

már elbírált építésügyi hatósági ügyekben a korábbi jogszabályok

rendelkezéseit kell alkalmazni.] Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott

építésügyi hatóság a törvény hatálybalépésekor

a/ folyamatban lévõ ügyekben a kérelem benyújtásakor hatályos

jogszabályok szerint, valamint

b/ a jogerõs és végrehajtható határozattal lezárult ügyek hatósági

ellenõrzése során az építmény (építményrész) építésekor (bontásakor) hatályos

jogszabályok szerint

jár el."

Indokolás: Lásd a T/2599/230., valamint T/2599/209/3.. sz. módosító

javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környzetvédelmi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

50. Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 59. §-át a következõ új

(5)-(6) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:

"(5) A települési önkormányzat jegyzõje legkésõbb e törvény hatályba

lépését követõ 15 napon belül megküldi az építésügyi hatósági jogkör

gyakorlásához szükséges iratokat az 52. § (2) bekezdésben meghatározott

ügyekben az eljáró építésügyi hatóságnak.

(6) Az 53. § (2) bekezdésben meghatározott építésügyi szakterületre

vonatkozó közigazgatási szakvizsga helyett 1998. december 31-ig közigazgatási

alapvizsga is elfogadható."

Indokolás: Lásd a T/2599/230. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

51. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128/57.. sz. módosító javaslatához

(a T/2599/205/. sz. ajánlás . pontja) - a törvényjavaslat 59. §-át új (5) és

(6) bekezdéssel történõ kiegészítését javasolja:

"(5) A települési önkormányzat jegyzõje az 52. § (2) bekezdésben

meghatározott ügyekben az eljárni illetékes építésügyi hatóság számára

legkésõbb a törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül megküldi az

építésügyi hatósági jogkör gyakorlásához szükséges iratokat.

(6) Az 53. § (2) bekezdésben meghatározott építésügyi szakterületre

vonatkozó közigazgatási szakvizsga helyett 1998. december 31-ig közigazgatási

alapvizsga is elfogadható."

Indokolás: Lásd a T/2599/209/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

52. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdése a/

pontjának más megfogalmazását javasolja:

T/61.. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/

a/ [az 52. § (2) bekezdésben meghatározott települési (fõvárosi kerületi)

jegyzõk illetékességi területét és mûködési rendjét] a miniszter

kezdeményezésére - az 52. § (2) bekezdésben meghatározott városi (fõvárosi

kerületi) önkormányzat jegyzõjének illetékességi területét,"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

53. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128/60.. sz. módosító javaslatához

(a T/2599/205/. sz. ajánlás . pontja) - a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdése

a/ pontjának más megfogalmazását javasolja:

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/

a/ [az 52. § (2) bekezdésben meghatározott települési (fõvárosi kerületi)

jegyzõk illetékességi területét és mûködési rendjét] a miniszter

kezdeményezésére - az 52. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott városi

(fõvárosi kerületi) önkormányzat jegyzõjének illetékességi körét és mûködési

rendjét."

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/209/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

54. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését

új b/ ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/

"b/ a miniszter kezdeményezésére - az 52. § (3) bekezdés alapján eljáró

építésügyi hatóságok körét és illetékességi területét,"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

55. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését

új c/ ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/

"c/ az 53. §-ban említett szakmai feltételeket,"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

56. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését

új d/ ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/

"d/ az 52. § (3) bekezdése alapján a Kormányhoz intézett kezdeményezés

tartalmi követelményeit, elõterjesztésének, elbírálásának rendjét,"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

57. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdése d/

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy:/

"d) az épített környezet alakításával és védelmével kapcsolatos [a]

mûszaki szakértõi[, az építészeti-mûszaki tervezési] tevékenység gyakorlásának

általános szabályait."

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/227.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

58. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését

új e/ ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok

jelölése értelemszerûen változik):

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/

"e/ az építésügyi hatósági feladatokat ellátó köztisztviselõk képesítési

követelményeit,"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

59. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését a

következõ új e) és f) pontokkal javasolja kiegészíteni:

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/

"e) az építészeti-mûszaki tervezési jogosultság általános szabályait,

f) a felvonók és a mozgólépcsõk építésügyi hatósági engedélyezésének,

üzemeltetésének, ellenõrzésének, valamint a felvonó szakértõi és ellenõri

tevékenység szabályait"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/234.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

60. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 61. § (2) bekezdése i)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Felhatalmazást kap a miniszer arra, hogy:/

"i) az építésügyi hatósági engedélyezési és kötelezési eljárások,

valamint ezekkel kapcsolatban a települési önkormányzatok vélemény-

nyilvánításának részletes szabályait,"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/247/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

61. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (2) bekezdése i)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Felhatalmazást kap a miniszer arra, hogy:/

"i) az építésügyi hatósági engedélyezési és kötelezési eljárások,

valamint a települési önkormányzatok azokban történõ - helyi rendeletben

szabályozott - vélemény-nyilvánításának részletes szabályait,"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/246.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem

támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

62. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (2) bekezdése j/

pontjának a következõ kiegészítését javasolja:

/Felhatalmazást kap a miniszer arra, hogy:/

"j) az építési célra szolgáló anyagok, szerkezetek és berendezések

mûszaki követelményeinek és megfelelõség-igazolásának, valamint

forgalombahozatalának és felhasználásának részletes szabályait - az ipari,

kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel együtt -,"

/rendelettel állapítsa meg./

Indokolás: Lásd a T/2599/228.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

63. Szõdi Imre képviselõ - kapcsolódva a T/2599/128/15.. sz. módosító

javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 61. §-át

a következõ új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása

esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(3) A sajátos építményfajtákra vonatkozóan a (2) bekezdésben foglalt

szabályozási feladatokat - a miniszterrel egyetértésben - az építményfajta

szerint illetékes miniszter gyakorolja."

Indokolás: Lásd a T/2599/207. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Környezetvédelmi biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

II.

Az Önkormányzati bizottság utólagos állásfoglalásai a T/2599/205.. sz.

ajánlás alábbi pontjainál:

Ajánlás pontja: Bizottság állásfoglalása: Elõterjesztõ állásfoglalása:

26. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

27. támogatja. egyetért.

33. támogatja. egyetért.

94. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

223. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

235. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

237. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

238. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

241. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

243. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

244. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

246. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

247. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

248. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

289. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.

III.

A T/2599/205.. sz. ajánlás 3., 28., 40., 41., 42., 43., 44., 45., 50.,

52., 58., 59., 66., 67., 69., 78., 102., 118., 132., 133., 134., 236., 242.,

245., 268. sz. pontjaiban foglalt módosító javaslatok VISSZAVONTÁK.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. április 15.

Dr. Hack Péter s.k., Dr. Baráth Etele s.k.,

az Alkotmány- és igazságügyi bizottság a Környezetvédelmi bizottság elnöke

elnöke

Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,

az Önkormányzati bizottság elnöke

Eleje Honlap