______________
Bizjelen\T2599kie.DOC
Az Országgyûlés
T/2599/248.. szám
Alkotmány- és igazságügyi bizottságának Környezetvédelmi bizottságának
Önkormányzati és rendészeti bizottságának
k i e g é s z í t õ a j á n l á s a
az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló T/2599.. sz.
törvényjavaslathoz
(együtt kezelendõ a T/2599/205.. sz. ajánlással)
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság), Környezetvédelmi bizottsága valamint Önkormányzati
és rendészeti bizottsága (a továbbiakban: Önkormányzati bizottság) megvitatta
az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló, T/2599.. számon
beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2599/199.-204.,
/206-247. számú módosító javaslatokat.
Dr. Baráth Etele és Tamássy István képviselõ T/2599/201.. sz. módosító
javaslatának "A" változatát, a Környezetvédelmi bizottság T/2599/222..,T/224..,
és 225. sz. módosító javaslatát VISSZAVONTA! (Ezeket az ajánlás nem
tartalmazza.)
A Környezetvédelmi bizottság elõadója: Tamássy István képviselõ
Az Önkormányzati bizottság elõadója: Balsay István képviselõ
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
I.
1. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 2. § 3. pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában:/
"3. Belterület: a település közigazgatási területének - jellemzõen a
település történetileg kialakult, elsõsorban összefüggõ, beépített, illetõleg
beépítésre szánt[, illetve beépítésre nem szánt területeket tartalmazó,
legalább 5 ha kiterjedésû] területeket tartalmazó kijelölt része."
Indokolás: Lásd a T/2599/235.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 2. § 11. pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában:/
"11. Közterület: közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy
önkormányzati tulajdonban álló [(közhasználatra szolgáló)] földterület,
amelyet a rendeltetésének megfelelõen bárki használhat és az
ingatlannyilvántartás ekként tart nyilván. [A nem állami vagy önkormányzati
tulajdonú] Egyéb ingatlanoknak a közhasználat céljára - errõl szóló külön
szerzõdésben - átadott területrészére a közterületre vonatkozó rendelkezéseket
kell alkalmazni. Közterület rendeltetése különösen: [a közhasználatból
eredõen] a közlekedés biztosítása (utak, terek), a pihenõ és emlékhelyek
kialakítása (parkok, köztéri szobrok stb.), a közmûvek elhelyezése."
Indokolás: Lásd a T/2599/236.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 2. § 17. pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában:/
"17. Telek: [meghatározott rendeltetésre szolgáló,] egy helyrajzi számon
nyilvántartásba vett föld[részlet]terület."
Indokolás: Lásd a T/2599/237.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 4. § (1) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolja:
"4. § (1) Az építésügy központi irányítása - a településrendezés
tekintetében az arra vonatkozó országos szabályok és közérdekû követelmények
megállapítása -, összehangolása és ellenõrzése az állam feladata."
Indokolás: Lásd a T/2599/231. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért, a Környezetvédelmi
bizottság ülésén nem ért egyet.
5. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 5. § (1) bekezdése d/
pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
T/5.. § (1) A miniszter a központi szakmai irányítási, összehangolási és
ellenõrzési feladatkörében:/
"d) ellátja az építésügyi hatóságok szakmai irányítását és ellenõrzését.
Ennek keretében rendszeresen gondoskodik az építésügyi hatóságok szakmai
munkájának és a vonatkozó jogszabályok érvényesülésének helyszíni
ellenõrzésérõl."
Indokolás: Lásd a T/2599/210.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Szõdi Imre képviselõ - kapcsolódva a T/2599/128/15.. sz. módosító
javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 5. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Egyes sajátos építményfajtákra vonatkozó szabályozási kérdésekben az
illetékes miniszter [a miniszterrel együttesen] jár el."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 63. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2599/207. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
7. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 5. § (3) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(3) A település, a települési környezet, illetve az építészeti örökség
védelme szempontjából nagy jelentõségû településrendezési, építészeti-mûszaki
tervek szakszerûségének és magas színvonalának elõsegítése érdekében, továbbá
a településrendezési, építészeti-mûszaki, környezetalakítási és egyéb fontos
építésügyi célok, valamint a jogszabályok összehangolt érvényre juttatásának
ellenõrzése céljából [a miniszter tervtanácsokat hozhat létre.]
a) a miniszter központi,
b) a területi fõépítész területi
tervtanácsot mûködtet. Az önkormányzati fõépítész önkormányzati tervtanácsot
mûködtethet."
Indokolás: Lásd a T/2599/238.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
8. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 6. § (3) bekezdése c/
pontjának az elhagyását:
/(3) A települési önkormányzat és szervei - a fõvárosban a fõvárosi és a
kerületi önkormányzatok a külön jogszabályban meghatározott hatáskörük szerint
- a településrendezési feladatát:/
"[c) az e törvényben szabályozottak szerint az építésügyi hatósági jogkör
gyakorlásával]"
/látja el./
Indokolás: Lásd a T/2599/211.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 6. § (5) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(5) A helyi önkormányzat építésügyi feladataival kapcsolatos döntéseit -
az építésügyi hatósági tevékenység körébe tartozók kivételével - [szakirányú
felsõfokú képesítéssel] jogszabályban meghatározott szakmai feltételekkel
rendelkezõ önkormányzati (megyei, illetve települési) fõépítész (a
továbbiakban: fõépítész) készíti elõ, valamint közremûködik azok
végrehajtásában."
Indokolás: Lásd a T/2599/212.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 6. § (5) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(5) A helyi önkormányzat építésügyi feladataival kapcsolatos döntéseit -
az építésügyi hatósági tevékenység körébe tartozók kivételével - [szakirányú
felsõfokú képesítéssel] jogszabályban meghatározott szakmai feltételekkel
rendelkezõ önkormányzati (megyei, illetve települési) fõépítész (a
továbbiakban: fõépítész) készíti elõ."
Indokolás: Lásd a T/2599/229., T62599/232. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
11. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdése a/
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A településrendezés eszközei:/
"a) [az önkormányzati településfejlesztési döntések (településfejlesztési
koncepció), melyeket a 2. § 13. pontban meghatározottak szerint] a
településfejlesztési koncepció, amelyet a települési önkormányzat
képviselõtestülete határozattal állapít meg (2. § 23. pont);"
Indokolás: Lásd a T/2599/213.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 9. § (6) bekezdének
más megfogalmazását javasolja:
"(6) [A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot, illetõleg a
terveket a megállapítás, illetve a jóváhagyás elõtt - azok magyarázatával
együtt - a polgármesternek (fõpolgármesternek) legalább egy hónapra a helyben
szokásos módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a közzététel ideje
alatt azokkal kapcsolatban észrevételt tehetnek, továbbá meg kell küldenie
szakmai véleményezés céljából a miniszternek.] A helyi építési szabályzat és a
településrendezési tervek a 9. §-ban elõírt véleményeztetés nélkül nem
hagyhatók jóvá."
Indokolás: Lásd a T/2599/214. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért, az Alkotmányügyi
bizottság ülésén nem ért egyet.
13. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 9. § (6) bekezdésének
a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását, valamint ezzel összefüggésben
új (7) és (9) bekezdésekkel történõ kiegészítését javasolja:
"(6) A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot, illetõleg a
terveket a megállapítás, illetve a jóváhagyás elõtt - azok magyarázatával
együtt - a polgármesternek (fõpolgármesternek) legalább egy hónapra a helyben
szokásos módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a közzététel ideje
alatt azokkal kapcsolatban észrevételt tehetnek, továbbá meg kell küldenie
szakmai véleményezés céljából
a) a fõváros, a megyei jogú városok esetében a miniszternek[.],
b) egyéb települések esetében a területi fõépítésznek.
A miniszter, illetve a területi fõépítész szakmai véleményét a helyi
építési szabályzat, valamint a településrendezési tervek jóváhagyására
jogosult testülettel ismertetni kell.
(7) A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek a (2)-(6)
bekezdésben elõírt véleményeztetések nélkül nem hagyhatók jóvá.
[(7)] (8) A megállapított helyi építési szabályzatot, valamint a
jóváhagyott településrendezési terveket a polgármesternek (fõpolgármesternek)
meg kell küldenie azok egyeztetésében résztvett államigazgatási,
érdekképviseleti szerveknek és társadalmi szervezeteknek.
(9) A megállapított helyi építési szabályzatban és a jóváhagyott
szabályozási tervben foglaltakat az érintett közigazgatási szerveknek a
hatáskörüket érintõ ügyekben eljárásaik során érvényesíteniük kell.
[(8)] Az (1)-[(7)](8) bekezdésben foglalt rendelkezéseket a helyi építési
szabályzat, a településrendezési tervek változtatása esetén is alkalmazni
kell.
[(9)] (10) A helyi építési szabályzat, a településrendezési tervek
készítése során a települést érintõ jóváhagyott országos és térségi
területrendezési terv rendelkezéseit [érvényre kell juttatni] figyelembe kell
venni."
Indokolás: Lásd a T/2599/245.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
14. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 11. § (3) bekezdésének
a következõ kiegészítését javasolja:
"(3) A településszerkezeti tervben meg kell határozni a bel- és
külterületeket, a beépítésre szánt, illetõleg a beépítésre nem szánt
területeket, a település szerkezetét meghatározó közterületeket (fõútvonalak,
nagyobb kiterjedésû közparkok, stb.), azok tagozódását, a védett, a védelemre
tervezett és a védõ területeket, továbbá a funkciójában megváltoztatásra ítélt
területrészeket, a meglévõ és a tervezett infrastruktúra-hálózatokat."
Indokolás: Lásd a T/2599/239.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 19. § (2) bekezdése b)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Beépítésre nem szánt területen új építményt építeni, meglévõ építményt
átalakítani, bõvíteni, rendeltetését vagy használati módját megváltoztatni
csak akkor szabad, ha az/
/közérdeket nem sért, különösen/
"[aa)] ba) nem érinti károsan a környezet természeti, táji és építészeti
értékei védelmének érdekeit,
[ab)] bb) nem veszélyezteti a talaj- és a vízgazdálkodást,
[ac)] bc) nem befolyásolja hátrányosan a terület rendeltetésszerû
felhasználását,
[ad)] bd) a megfelelõ megközelítés biztosított, illetõleg biztosítható,
továbbá"
Indokolás: Lásd a T/2599/247/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 20. § (2) bekezdésének
a következõ kiegészítését javasolja:
"(2) A tilalmat a feltétlenül szükséges mértékre és idõtartamra kell
korlátozni, s azt haladéktalanul meg kell szüntetni, ha az elrendelésének
alapjául szolgáló okok már nem állnak fenn. A tilalmak felülvizsgálatát a
helyi építési szabályzat és a hozzátartozó szabályozási terv
felülvizsgálatával együtt el kell végezni."
Indokolás: Lásd a T/2599/215. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 22. § (2) bekezdése e)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Az építési tilalom alá esõ területen/
"e) a meglévõ lakóépület új, önálló lakást nem eredményezõ átalakítása,
felújítása és egy alkalommal legfeljebb 25 m2-rel történõ bõvítése"
/kivételével más építési munkát végezni nem szabad./
Indokolás: Lásd a T/2599/247/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
18. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 22. § (2) bekezdése e/
pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/(2) Az építési tilalom alá esõ területen/
"e) a meglévõ lakóépület új, önálló lakást nem eredményezõ átalakítása,
legfeljebb egy alkalommal 25 m2-rel történõ bõvítése és felújítása"
/kivételével más építési munkát végezni nem szabad./
Indokolás: Lásd a T/2599/216.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért, az Alkotmányügyi
bizottság ülésén nem ért egyet.
19. Dr. Kelemen András képviselõ - kapcsolódva a T/2599/14.. sz. módosító
javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 157. pontja) - a törvényjavaslat 24. §
(4) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(4) Ha a telekalakítás folytán a telek területe csökkent, a tulajdonost
e telekrészért kártalanítani kell, ha a telek területe növekedett, a
tulajdonos köteles e telekrész értékét megfizetni a polgári [jog] törvénykönyv
szabályai szerint."
Indokolás: Lásd a T/2599/199.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
20. Dr. Kelemen András képviselõ - kapcsolódva a T/2599/159.. sz. módosító
javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 161. pontja) - a törvényjavaslat 25. §
(6) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(6) Ha az önkormányzat [az] elõvásárlási joga gyakorlásáról a
megkeresésétõl számított [harminc] hatvan napon belül nem nyilatkozik, az
ingatlan elidegeníthetõ."
Indokolás: Lásd a T/2599/200.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
21. Puha Sándor és Szentkuti Károly képviselõk - kapcsolódva a
T/2599/128/42.. sz. módosító javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 185. pontja)
- a törvényjavaslat 31. § (2) bekezdését a következõ új e) ponttal javasolják
kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése értelemszerûen
változik):
/Az építmény kialakítása során érvényre kell juttatni az országos építési
szakmai követelményeket, különösen:/
"e) az életvédelem,"
/követelményeit./
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 23. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2599/203/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
22. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 32. § (7) bekezdése
felvezetõ szövegének a következõ kiegészítését javasolja:
"(7) A közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény hatálya alá esõ -
(5) bekezdésben meghatározott - építési beruházás esetében"
Indokolás: Lásd a T/2599/247/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
23. Puha Sándor és Szentkuti Károly képviselõk - kapcsolódva a
T/2599/128/45.. sz. módosító javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 196. pontja)
- a törvényjavaslat 35. § (1) bekezdésének a következõ kiegészítését
javasolják:
"35. § (1) Az ügyfél az építésügyi hatóság engedélyének megkérése elõtt -
a beépítési, építészeti, mûemléki, településképi, természet- és
környezetvédelmi, életvédelmi, valamint a mûszaki követelmények elõzetes
tisztázása céljából - elvi engedélyt kérhet. Jogszabály az elvi engedély
kérését kötelezõvé teheti."
Indokolás: Lásd a T/2599/203/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
24. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 40. § (4) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolja:
"(4) Az építtetõ az építési-szerelési munka szakszerû végzésének
folyamatos figyelemmel kísérésére, ellenõrzésére helyszíni képviselõjeként,
külön jogszabályban meghatározottak szerint mûszaki ellenõrt bízhat meg."
Indokolás: Lásd a T/2599/247/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
25. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 45. § (4) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(4) Az építésügyi hatósági ellenõrzést végzõ az építési munka
folytatását a helyszínen - alkalmanként legfeljebb egyszer 30 napra -
megtilthatja, ha az szabálytalanul, vagy pedig az állékonyságot, az életet és
egészséget, a köz és vagyonbiztonságot veszélyeztetõ módon történik. Ez idõ
alatt az építésügyi hatóságnak döntenie kell az eljárás megszüntetésérõl vagy
folytatásáról. [Döntés hiányában az építési munka tovább folytatható.]"
Indokolás: Lásd a T/2599/217.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
26. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 47. § (2) bekezdése a/
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/(2) Az építésügyi hatóságnak el kell rendelni:/
"a) az építmény, építményrész részleges vagy teljes átalakítását, -
amennyiben ez nem lehetséges, vagy ha az építtetõ ezt nem vállalja - a
lebontását vagy az újraépítését, ha a kivitelezés [szabálytalanul, illetõleg]
az állékonyságot, az életet és egészséget, a köz- és vagyonbiztonságot
veszélyeztetõ módon történik;"
Indokolás: Lásd a T/2599/218.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
27. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 48. § (1) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"48. § (1) Ha az építményt, építményrészt szabálytalanul építették meg,
az építésügyi hatóság [az építményre, építményrészre] arra - az építtetõ vagy
[a tulajdonos] az ingatlannal rendelkezni jogosult kérelme alapján -
fennmaradási engedélyt adhat, ha a 18-19. §-okban és a 31. §-ban meghatározott
feltételek fennállnak, vagy megteremthetõk."
Indokolás: Lásd a T/2599/219.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
28. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 48. § (5) bekezdésének
a következõ kiegészítését javasolja:
"(5) A fennmaradási engedély egyben az építményre vonatkozó
használatbavételi engedély is, amennyiben ennek feltételei fennállnak. Az
építményrészre vonatkozó fennmaradási engedély megadásával egyidõben az
építésügyi hatóságnak rendelkeznie kell az építmény befejezésére vonatkozó
továbbépítésrõl is. Az építmény építési munkáinak teljes befejezése után a 44.
§ elõírásai szerinti használatbavételi engedélyezési eljárást kell
lefolytatni."
Indokolás: Lásd a T/2599/220.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
29. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 48. § (8) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(8) Az építésügyi hatóság az (1)-(7) bekezdés alapján a szabálytalanság
tudomásra jutásától számított egy éven belül, legkésõbb azonban az építés
befejezésétõl - ha [ez] nem állapítható meg - az építmény használatbavételétõl
számított tíz éven belül intézkedhet. [Új eljárás lefolytatása esetén az egy
éves idõtartam kezdetét] A (6) bekezdésben foglaltak és az új eljárás
lefolytatása esetén az egy éves idõtartam kezdetét a meghatározott idõ
elteltétõl, valamint az engedély visszavonásától, az átalakítási
kötelezettségre elõírt teljesítési határidõ lejártától, illetõleg az új
eljárás lefolytatását elrendelõ jogerõs határozat keltétõl kell számítani."
Indokolás: Lásd a T/2599/240.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
30. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 48. §-át a következõ
új (9) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(9) Kérelemre a fennmaradási engedély kiadása nem tagadható meg a (8)
bekezdésben meghatározott intézkedési idõ letelte miatt. Ebben az esetben
átalakítási kötelezettséget elõírni és építésügyi bírságot megállapítani nem
lehet."
Indokolás: Lásd a T/2599/240.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
31. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 49. § (1) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"49. § (1) Ha a [szabálytalan építési munka végzésére] 48. § szerint a
fennmaradási engedély adható, ezzel egyidejûleg az építésügyi bíráságot is ki
kell kiszabni. Az építésügyi bírság alapjául a szabálytalanul létrehozott vagy
megsemmisült építménynek, építményrésznek a külön jogszabályban meghatározott
értéke szolgál. Az építésügyi bírság az építmény, építményrész készültségi
fokának megfelelõ érték legalább 20%-a, legfeljebb 100%-a. Az építésügyi
bírságot az építésügyi hatóság a 48. § (4) bek. szerinti határozatában elõírt
határidõben kell megfizetni."
Indokolás: Lásd a T/2599/241.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
32. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 50. § (1) bekezdését a
következõ új g) és h) pontokkal javasolja kiegészíteni:
/Az épített környezet alakításának és védelmének pénzügyi eszközökkel
történõ támogatására, így különösen:/
"g) az építészeti és településrendezési társadalmi szervezetek szakmai
feladatainak ellátására, támogatására,
h) az építészeti kultúra fejlesztésére"
/a Központi Környezetvédelmi Alapban (a továbbiakban: Alap) - az Alapról,
annak kezelésérõl és felhasználásának részletes szabályairól szóló külön
törvény szerint - pénzügyi forrás áll rendelkezésre./
Indokolás: Lásd a T/2599/242.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
33. Csóti György képviselõ - kapcsolódva a T/2599/84. sz. módosító
javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 234. pontja) - a törvényjavaslat 50. §
(2) bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az építésügyi bírságból az Alapba befolyt bevételek [3o%-a] 40%-a az
érintett építmény helye szerinti települési önkormányzatot, [3o%-a] 40%-a
pedig az elsõfokon eljáró építésügyi hatóságokat illeti meg. Amennyiben az
építésügyi hatósági eljárásban a másodfokú hatóság is eljár, úgy az elsõ fokú
építésügyi hatóságot megilletõ [3o%-ból] 40%-ból [15%] 20% a másodfokon eljáró
építésügyi hatóságot illeti meg."
Indokolás: Lásd a T/2599/206. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
34. Molnár Péter képviselõ - kapcsolódva a T/2599/128/51.. sz. módosító
javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 237. pontja) - a törvényjavaslat 50. §-át
"A" változatban a következõ új (5) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(5) Ha használatbavételi engedély kérelmekor az építmény vagy
építményrész önálló rendeltetési egységének beruházási költsége a
közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 2. § (3) bekezdése szerint
meghatározott értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor az építtetõnek a
beruházási költség értékének kettõ ezrelékét az építmény használatbavételéig a
Nemzeti Kulturális Alapba be kell fizetnie."
Indokolás: Lásd a T/2599/204. sz. módosító javaslat "A" változatának
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
35. Molnár Péter képviselõ - kapcsolódva a T/2599/128/51.. sz. módosító
javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 237. pontja) - a törvényjavaslat 50. §-át
"B" változatban a következõ új (5) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(5) Ha használatbavételi engedély kérelmekor az építmény vagy
építményrész önálló rendeltetési egységének beruházási költsége a
közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 2. § (3) bekezdése szerint
meghatározott értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor az építtetõnek a
beruházási költség értékének kettõ ezrelékét az építmény használatbavételéig a
Központi Környezetvédelmi Alapba be kell fizetnie."
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a kiegészítõ ajánlás elõzõ pontjában foglalt
módosító javaslattól való eltérést jelöli.
Indokolás: Lásd a T/2599/204. sz. módosító javaslat "B" változatának
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
36. Baráth Etele és Tamássy István képviselõk "B" változatban -
kapcsolódva a T/2599/128/51.. sz. módosító javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás
237. pontja) - a törvényjavaslat 50. §-át a következõ új (5) és (6)
bekezdéssel javasolják kiegészíteni:
"(5) Ha a használatbavételi engedély kérelmekor az építmény vagy
építményrész önálló rendeltetési egységének beruházási költsége a
közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 2. § (3) bekezdében
meghatározott értékhatárt nem éri el, de az 50%-át meghaladja, akkor az
építtetõnek a beruházási költség értékének egy ezrelékét az építmény
használatbavétele elõtt a Központi Környezetvédelmi Alapba be kell fizetnie.
(6) Ha a használatbavételi engedély kérelmekor az építmény vagy
építményrész önálló rendeltetési egységének beruházási költsége a
közbeszerzésekrõl szóló 1995. évi XL. törvény 2. § (3) bekezdében
meghatározott értékhatárt eléri vagy meghaladja, akkor az építtetõnek a
beruházási költség értékének két ezrelékét az építmény használatbavétele elõtt
a Központi Környezetvédelmi Alapba be kell fizetnie."
Indokolás: Lásd a T/2599/201.. sz. módosító javaslat "B" változatának
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet, az
Önkormányzati bizottság ülésén egyetért.
37. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 51. § (1) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"51. § (1) Az építésügyi hatóság az általa elrendelt munkálatok
elvégzésére - ha jogszabály eltérõen nem rendelkezik, - az ingatlan
tulajdonosát kötelezi. Ha a szabálytalan építési munkát [az ingatlan
tulajdonosának hozzájárulásával] más végeztette, a munkálatok elvégzésére [a
tulajdonost és] az építtetõt [együttesen] kell kötelezni. [A tulajdonos
kötelezése esetén a tulajdonos személyében beálló változással a személyére
szólóan megállapított kötelezettség az ingatlan mindenkori tulajdonosát
terheli.]"
Megjegyzés: A módosító javaslatban az utolsó mondat elhagyására külön
kifejezett jelölés nincs. Csupán következtetni lehet e szándékra, mivel e
mondat a módosító javaslatban nem szerepel.
Indokolás: Lásd a T/2599/221.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
38. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 52. §-ának a következõ
szerkezeti és tartalmi módosítását javasolja:
"52. § (1) [Az építésügyi hatósági jogkört elsõ fokon - a (2) bekezdésben
foglalt kivétellel, továbbá ha törvény, vagy ennek felhatalmazása alapján
kormányrendelet eltérõen nem rendelkezik, - a települési (fõvárosi kerületi)
önkormányzat jegyzõje látja el.] Az építésügyi hatósági jogkört elsõ fokon - a
(2) bekezdésben foglalt eltérésekkel - a települési önkormányzat jegyzõje
látja el.
(2) [A elvi építési, az építési, a használatbavételi és a fennmaradási
engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és kötelezési
ügyekben elsõ fokon kormányrendeletben meghatározott települési (fõvárosi
kerületi) önkormányzat jegyzõje jár el.] Az elvi építési, az építési, a
bontási, használatbavételi és fennmaradási engedélyezési, továbbá az ezekkel
összefüggõ ellenõrzési és kötelezési ügyekben elsõ fokon - kormányrendeletben
meghatározott illetékességi területtel - a városi (fõvárosi kerületi)
önkormányzat jegyzõje jár el.
(3) [Az építésügyi hatósági jogkört másodfokon a területileg illetékes
megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal gyakorolja.] A (2) bekezdésben
meghatározott építésügyi hatósági jogkört annak a települési önkormányzatnak a
jegyzõje is elláthatja, amely önkormányzat tartósan biztosítja a meghatározott
szakmai feltételeket. A meghatározott szakmai feltételeket a települési
önkormányzat önállóan vagy önkormányzati társulásban biztosítja. A (2)
bekezdésben meghatározott építésügyi hatósági jogkörök ellátására történõ
kijelölést a kormányrendeletben fel nem sorolt település képviselõ testülete -
a belügyminiszterrel egyetértésben a miniszter útján - kezdeményezheti a
Kormánynál.
(4) Az építésügyi hatósági ügy iratait a határozat jogerõre emelkedését,
illetõleg végrehajtásának befejezõdését követõ 30 napon belül az e törvény
szerint hatáskörrel rendelkezõ építésügyi hatóság az építmény helye szerint
illetékes települési önkormányzat jegyzõjének (körjegyzõjének) adja át, aki
köteles azokat - az ügyvitelre és ügykezelésre vonatkozó szabályok szerint -
irattározni.
(5) Az építésügyi hatósági ügyekben másodfokon a területileg illetékes
megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal jár el.
[(4)] (6) A sajátos építményfajták, továbbá a mûemlékvédelem alatt álló
építmények és területek tekintetében az építésügyi hatósági jogkört a rájuk
vonatkozó külön jogszabályokban meghatározott államigazgatási szervek
gyakorolják."
Indokolás: Lásd a T/2599/243.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
39. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128/52.. sz. módosító javaslatához
- a törvényjavaslat 52. §-ának a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását
javasolja:
"52. § (1) Az építésügyi hatósági jogkört elsõ fokon - a (2) bekezdésben
foglalt [kivétellel, továbbá ha törvény, vagy ennek felhatalmazása alapján
kormányrendelet eltérõen nem rendelkezik,] eltérésekkel - a települési
[(fõvárosi kerületi)] önkormányzat jegyzõje látja el.
(2) A elvi építési, az építési, a bontási, [a] használatbavételi és [a]
fennmaradási engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és
kötelezési ügyekben elsõ fokon - a (3) bekezdésben elõírtak
figyelembevételével, külön jogszabályban meghatározott illetékességi
területtel - a városi [kormányrendeletben meghatározott települési] (fõvárosi
kerületi) önkormányzat jegyzõje jár el.
(3) A (2) bekezdés szerinti városi (fõvárosi kerületi) önkormányzat
jegyzõje látja el az építésügyi hatósági jogkört azokban az esetekben és
mindazon idõpontig, amíg az (1) és (2) bekezdésben említett települési
önkormányzat az 53. § (2) bekezdésében meghatározott feltételeket nem
biztosítja.
[(4) A sajátos építményfajták, továbbá a mûemlékvédelem alatt álló
építmények és területek tekintetében az építésügyi hatósági jogkört a rájuk
vonatkozó külön jogszabályokban meghatározott államigazgatási szervek
gyakorolják.]
(4) A városi (fõvárosi kerületi) önkormányzat jegyzõjének a (2)-(3)
bekezdésben felsorolt építésügyi hatósági többletfeladat ellátásából eredõ
költségeit a település önkormányzata köteles az ügyben eljáró hatóság részére
megtéríteni.
(5) Az építésügyi hatósági engedélykérelem az építés helye szerinti
települési önkormányzat jegyzõjénél is benyújtható, aki - szükség szerint
véleményével ellátva - köteles azt az eljárni illetékes építésügyi hatósághoz
továbbítani.
(6) Mindazon - a (2) bekezdésben meghatározott - építésügyi hatósági
ügyek iratait, melyek jogerõs és végrehajtható határozattal lezárultak,
illetve melyek végrehajtása befejezõdött, az ügyek lezárulta után legkésõbb 30
napon belül az építésügyi hatóság az építmény helye szerinti önkormányzat
jegyzõjének küldi meg, aki köteles azokat irattározni.
[(3)] (7) Az építésügyi hatósági jogkört másodfokon a területileg
illetékes megyei (fõvárosi) közigazgatási hivatal gyakorolja."
Indokolás: Lásd a T/2599/209/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
40. Dr. Baráth Etele és Tamássy István képviselõk továbbá Miakich Gábor
és Csiha András képviselõk - kapcsolódva a T/2599/56.. sz. módosító javaslathoz
(T/2599/205.. sz. ajánlás 246. pontja) - a törvényjavaslat 52. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(2) A elvi építési, az építési, a telekalakítási, a
területfelhasználási, a használati mód megváltozásával és a közterület-
használattal kapcsolatos, a használatbavételi, [és] valamint a fennmaradási
engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és kötelezési
ügyekben elsõ fokon [kormányrendeletben meghatározott települési] a miniszter
felügyelete alatt álló - a Kormány által rendeletben meghatározott
illetékességi területen a - körzeti (fõvárosi kerületi) [önkormányzat
jegyzõje] építésügyi hivatal jár el."
Indokolás: Lásd a T/2599/202/1.. sz. valamint a T/2599/208. sz.
módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
41. Dr. Baráth Etele és Tamássy István képviselõk - kapcsolódva a
T/2599/56.. sz. módosító javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 246. pontja) - a
törvényjavaslat 52. §-át a következõ új (5) bekezdéssel javasolják
kiegészíteni:
"(5) Az elvi építési, az építési, a telekalakítási, a
területfelhasználási, a használati mód megváltozásával és a közterület-
használattal kapcsolatos, a használatbavételi, valamint a fennmaradási
engedélyezési ügyekben - beleértve a sajátos építményfajtákat, továbbá a
mûemlékvédelem alatt álló építményeket és területeket is - az érintett
települési (fõvárosi kerületi) önkormányzat az érdekelt fél. Az ezen ügyekkel
kapcsolatos hatósági eljárásban az önkormányzatot a polgármester a fõépítész
közremûködésével képviseli."
Indokolás: Lásd a T/2599/202/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
42. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128/53.. sz. módosító javaslatához
(a T/2599/205/. sz. ajánlás . pontja) - a törvényjavaslat 53. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az [E] elvi építési, az építési, a bontási, a használatbavételi és
fennmaradási engedélyezéssel kapcsolatos hatósági, továbbá az építésügyi
hatósági ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való szakmai elõkészítését
és végrehajtását, továbbá az építésfelügyeleti tevékenységet csak
jogszabályban meghatározott szakirányú egyetemi vagy fõiskolai, más építésügyi
hatósági ügyek esetében pedig legalább szakirányú középfokú képesítéssel,
továbbá jogszabályban meghatározott más szakmai feltételekkel [rendelkezõ],
valamint az építésügyi szakterületre vonatkozó közigazgatási szakvizsgával
rendelkezõ köztisztviselõ [személy] végezheti."
Indokolás: Lásd a T/2599/209/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
43. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 53. § (2) bekezdésének
a következõ módosítását és ezzel összefüggésben egy új (3) bekezdés felvételét
javasolja:
"(2) Elvi építési, építési, használatbavételi és fennmaradási
engedélyezéssel kapcsolatos hatósági, továbbá az építésügyi hatósági
ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való szakmai elõkészítését és
végrehajtását, továbbá az építésfelügyeleti tevékenységet csak jogszabályban
meghatározott szakirányú egyetemi vagy fõiskolai, más építésügyi hatósági
ügyek esetében pedig legalább szakirányú középfokú képesítéssel, továbbá
jogszabályban meghatározott más szakmai feltételekkel, valamint az építésügyi
szakterületre vonatkozó közigazgatási szakvizsgával rendelkezõ [személy]
köztisztviselõ végezheti.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai feltételek alól eltérés nem
adható."
Indokolás: Lásd a T/2599/223.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
44. Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 53. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását és ezzel összefüggésben egy új (3) bekezdés felvételét
javasolja:
"(2) Elvi építési, építési, bontási, használatbavételi és fennmaradási
engedélyezéssel kapcsolatos hatósági, továbbá az építésügyi hatósági
ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való szakmai elõkészítését és
végrehajtását, továbbá az építésfelügyeleti tevékenységet csak jogszabályban
meghatározott szakirányú egyetemi vagy fõiskolai, más építésügyi hatósági
ügyek esetében pedig legalább szakirányú középfokú képesítéssel, továbbá
jogszabályban meghatározott más szakmai feltételekkel, valamint az építésügyi
szakterületre vonatkozó közigazgatási szakvizsgával rendelkezõ [személy]
köztisztviselõ végezheti.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai feltételek alól eltérés nem
adható."
Megjegyzés: A dupla aláhúzás a kiegészítõ ajánlás elõzõ pontjában foglalt
módosító javaslattól való eltérést jelöli.
Indokolás: Lásd a T/2599/233. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
45. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128.. sz. módosító javaslatához (a
T/2599/205/. sz. ajánlás . pontja) - a törvényjavaslat 53. §-át új (3)-(4)
bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
"(3) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai feltételek alól eltérés nem
adható.
(4) Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatóságnak,
illetve az építésfelügyeleti hatóságnak az ügyek számával arányos, de legalább
három - a (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek megfelelõ -
köztisztviselõ foglalkoztatását kell biztosítania."
Indokolás: Lásd a T/2599/209/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
46. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 58. § (3) bekezdése
felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(3) Az (1)-(2) bekezdésben említett nyílvántartások a személyes adatok
védelmérõl és a közérdekû adatok [nyílvántartásáról] nyilvánosságáról szóló
1992. évi LXIII. törvény rendelkezéseinek megfelelõen az alábbi személyes
adatokat tartalmazhatják:"
Indokolás: Lásd a T/2599/247/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
47. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 59. §-ának a következõ
tartalmi és szerkezeti módosítását javasolja:
"59. § (1) E[z a] törvény - a [kihírdetését követõ 18o. napon] (2)
bekezdés kivételével - 1998. január 1-én lép hatályba, egyidejûleg
a) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény,
b) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény módosításáról rendelkezõ
1985. évi 10. törvényerejû rendelet és az 1994. évi XXXVIII. törvény,
c) az egyes törvények és törvényerejû rendeletek hatályon kivûl
helyezésérõl és módosításáról szóló 1990. évi XXII. törvény 41. és 43-46. §-a,
d) a kormányzati munkamegosztás megváltozásával összefüggésben egyes
törvények módosításáról szóló 1990. évi LXVIII. törvény 2. §-a,
e) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbizottak,
valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatáskörérõl
szóló 1991. évi XX. törvény 74-83. §-a,
f) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény végrehajtására kiadott
30/1964. (XII. 2.) Korm. rendelet, valamint az ezt módosító 88/1990. (VI. 30.)
MT rendelet 2. sz. melléklete, a 25/1992. (I. 28.) Korm. rendelet, a 44/1995.
(IV. 24.) Korm. rendelet és a [44]60/1995. (V. 30.) Korm. rendelet
hatályukat vesztik.
(2) A törvénynek a 30. §-a szerinti kártalanítási szabályai, valamint a
településtervezési, az építészeti-mûszaki tervezési, a mûszaki szakértõi,
valamint az építési mûszaki ellenõri jogosultsággal, továbbá a
településrendezési és építészeti tervpályázatokkal kapcsolatos elõírásai,
1997. július 1-én lépnek hatályba, egyidejûleg
a/ az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény 13. §-a, továbbá a 41-42-
43. és 45. §-a, valamint
b/ az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény végrehajtására kiadott
többször módosított 30/1964. (XII. 2.) Korm. rendelet 23. §-a
hatályukat vesztik.
A törvény hatályba lépésekor még fennálló telekalakítási és építési
tilalmakra és a velük kapcsolatos korlátozási kártalanításra továbbra is az
1964. évi III. törvény 13. §-ának (2)-(6) bekezdésében foglalt rendelkezéseket
kell alkalmazni, az e törvény 30. §-ának (9) bekezdésében elõírtak szerint.
(3) A törvény (2) bekezdés szerinti hatálybalépésével egyidejûleg a
tervezõ és szakértõ mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló
1996. évi LVIII. törvény 3., 11. és 52. §-a a következõk szerint módosul:
"3. § (1)
h) vezeti a környezetvédelmi szakértõk, valamint a környezetvédelmi
felülvizsgálat végzésére jogosultak névjegyzéket,"
"11. § (2)
b) országos összesítésben vezetik a Tervezõi, illetve Szakértõi, továbbá
a Mûszaki Ellenõri és a Környezetvédelmi Szakértõi Névjegyzékeket, valamint a
Környezetvédelmi felülvizsgálat végzésére jogosultak Névjegyzékét és
biztosítják azok nyilvánosságát."
"52. § (1) Az engedélyhez és névjegyzékbe vételhez kötött önálló mérnöki
és építészeti tervezõi és szakértõi tevékenységre az e törvény hatálybalépését
megelõzõen kiadott engedélyek:
a) amennyiben a kamarai tagságra e törvény szerint jogosult, tervezõi
vagy szakértõi engedéllyel rendelkezõ személy a kamarai tagfelvételét nem
kéri, az 53. § (1) bekezdés szerinti hatálybalépést követõ 180 napig
érvényesek,
b) amennyiben az engedéllyel rendelkezõ személy a kamarai tagságra e
törvény szerint nem jogosult, de a Tervezõi vagy Szakértõi Névjegyzékbe
történõ bejegyzését - díj ellenében- az a) bekezdés szerint kéri a
szakterületileg illetékes kamarától, az 53. § (1) bekezdés szerinti
hatálybalépést követõ legalább 2 évig, de határozott idõhöz kötött engedélyek
esetében annak határidejéig érvényesek a környezetvédelmi szakértõi engedélyek
kivételével. Ezen idõpontot követõen csak a külön jogszabályban meghatározott
feltételek szerint folytatható tervezõi és szakértõi tevékenység.
(2) A törvény 3. § (1) bekezdésében megjelölt névjegyzékekbe bejegyzett -
kamarai tagsággal nem rendelkezõ - személyek vonatkozásában is az illetékes
kamara gyakorolja a 3. §-ban meghatározott jogköröket, és ellátja a kapcsolódó
feladatokat."
[(2)] (4) A törvény hatálybalépésekor:
a) már elkészült, de még jóvá nem hagyott településrendezési tervek
tartalmi követelményeire továbbra is a korábbi jogszabályok rendelkezései az
irányadóak, a jóváhagyásukról azonban legkésõbb a törvény hatályba lépését
követõ egy éven belül e törvény rendelkezései szerint kell gondoskodni,
b) már jóváhagyott településrendezési terveket a módosításukig, illetõleg
a helyükbe lépõ új tervek elkészültéig változatlanul alkalmazni kell,
c) meglévõ települési belterületekre e törvénynek a beépített és a
beépítésre szánt, illetõleg a külterületekre a beépítésre nem szánt
területekre vonatkozó rendelkezéseit kell alkalmazni[,].
[d) még fennálló építési tilalmakra és a velük kapcsolatos korlátozási
kártalanításra továbbra is az 1964. évi III. törvény 13. §-ának (2)-(6)
bekezdésében foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni.]
[(3)] (5) A helyi önkormányzati rendeleteket - a [(2)] (4) bekezdésben
foglalt kivételekkel - felül kell vizsgálni, és a törvény hatálybalépését
követõ egy éven belül gondoskodni kell az e törvénnyel és az e törvényen
alapuló jogszabályokkal ellentétes rendelkezések hatályon kívül helyezésérõl.
[(4) A törvény hatálybalépésekor folyamatban lévõ, elsõfokú határozattal
már elbírált építésügyi hatósági ügyekben a korábbi jogszabályok
rendelkezéseit kell alkalmazni.]
(6) Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatóság a törvény
hatálybalépésekor
a) folyamatban lévõ ügyekben a kérelem benyújtásakor hatályos
jogszabályok szerint, valamint
b) a jogerõs és végrehajtható határozattal lezárult ügyek hatósági
ellenõrzése során az építmény (építményrész) építésekor (bontásakor) hatályos
jogszabályok szerint jár el.
(7) A törvény 52. § (3) bekezdése szerinti kijelölésre vonatkozó kérelmet
az érintett települési önkormányzatoknak elsõ esetben legkésõbb 1997. október
1. napjáig kell a miniszterhez benyújtaniuk.
(8) A kérelemnek tartalmaznia kell a törvényben meghatározott szakmai
feltételek teljesítésének igazolását, valamint az arra vonatkozó
nyilatkozatot, hogy a hatáskört az elõírt szakmai feltételek mellett legalább
4 évig ellátja. Ha a hatósági jogkört önkormányzati hatósági igazgatási
társulásban látják el, akkor csatolni kell az erre vonatkozó megállapodást
is."
Indokolás: Lásd a T/2599/244.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
48. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 59. § (1) bekezdése e)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Ez a törvény a kihírdetését követõ 18o. napon lép hatályba, egyidejûleg/
"e) a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbizottak,
valamint egyes centrális alárendeltségû szervek feladat- és hatáskör[é]eirõl
szóló 1991. évi XX. törvény 74-83. §-a,"
Indokolás: Lásd a T/2599/247/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
49. Az Önkormányzati bizottság, valamint Szõdi Imre képviselõ
(kapcsolódva a T/2599/128/57.. sz. módosító javaslatához) a törvényjavaslat 59.
§ (4) bekezdésének más megfogalmazását javasolják:
"(4) [A törvény hatálybalépésekor folyamatban lévõ, elsõfokú határozattal
már elbírált építésügyi hatósági ügyekben a korábbi jogszabályok
rendelkezéseit kell alkalmazni.] Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott
építésügyi hatóság a törvény hatálybalépésekor
a/ folyamatban lévõ ügyekben a kérelem benyújtásakor hatályos
jogszabályok szerint, valamint
b/ a jogerõs és végrehajtható határozattal lezárult ügyek hatósági
ellenõrzése során az építmény (építményrész) építésekor (bontásakor) hatályos
jogszabályok szerint
jár el."
Indokolás: Lásd a T/2599/230., valamint T/2599/209/3.. sz. módosító
javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környzetvédelmi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
50. Az Önkormányzati bizottság a törvényjavaslat 59. §-át a következõ új
(5)-(6) bekezdéssel kiegészíteni javasolja:
"(5) A települési önkormányzat jegyzõje legkésõbb e törvény hatályba
lépését követõ 15 napon belül megküldi az építésügyi hatósági jogkör
gyakorlásához szükséges iratokat az 52. § (2) bekezdésben meghatározott
ügyekben az eljáró építésügyi hatóságnak.
(6) Az 53. § (2) bekezdésben meghatározott építésügyi szakterületre
vonatkozó közigazgatási szakvizsga helyett 1998. december 31-ig közigazgatási
alapvizsga is elfogadható."
Indokolás: Lásd a T/2599/230. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
51. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128/57.. sz. módosító javaslatához
(a T/2599/205/. sz. ajánlás . pontja) - a törvényjavaslat 59. §-át új (5) és
(6) bekezdéssel történõ kiegészítését javasolja:
"(5) A települési önkormányzat jegyzõje az 52. § (2) bekezdésben
meghatározott ügyekben az eljárni illetékes építésügyi hatóság számára
legkésõbb a törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül megküldi az
építésügyi hatósági jogkör gyakorlásához szükséges iratokat.
(6) Az 53. § (2) bekezdésben meghatározott építésügyi szakterületre
vonatkozó közigazgatási szakvizsga helyett 1998. december 31-ig közigazgatási
alapvizsga is elfogadható."
Indokolás: Lásd a T/2599/209/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
52. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdése a/
pontjának más megfogalmazását javasolja:
T/61.. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/
a/ [az 52. § (2) bekezdésben meghatározott települési (fõvárosi kerületi)
jegyzõk illetékességi területét és mûködési rendjét] a miniszter
kezdeményezésére - az 52. § (2) bekezdésben meghatározott városi (fõvárosi
kerületi) önkormányzat jegyzõjének illetékességi területét,"
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
53. Szõdi Imre - kapcsolódva a T/2599/128/60.. sz. módosító javaslatához
(a T/2599/205/. sz. ajánlás . pontja) - a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdése
a/ pontjának más megfogalmazását javasolja:
/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/
a/ [az 52. § (2) bekezdésben meghatározott települési (fõvárosi kerületi)
jegyzõk illetékességi területét és mûködési rendjét] a miniszter
kezdeményezésére - az 52. § (2) és (3) bekezdésében meghatározott városi
(fõvárosi kerületi) önkormányzat jegyzõjének illetékességi körét és mûködési
rendjét."
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/209/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
54. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését
új b/ ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok
jelölése értelemszerûen változik):
/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/
"b/ a miniszter kezdeményezésére - az 52. § (3) bekezdés alapján eljáró
építésügyi hatóságok körét és illetékességi területét,"
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
55. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését
új c/ ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok
jelölése értelemszerûen változik):
/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/
"c/ az 53. §-ban említett szakmai feltételeket,"
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
56. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését
új d/ ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok
jelölése értelemszerûen változik):
/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/
"d/ az 52. § (3) bekezdése alapján a Kormányhoz intézett kezdeményezés
tartalmi követelményeit, elõterjesztésének, elbírálásának rendjét,"
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
57. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdése d/
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy:/
"d) az épített környezet alakításával és védelmével kapcsolatos [a]
mûszaki szakértõi[, az építészeti-mûszaki tervezési] tevékenység gyakorlásának
általános szabályait."
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/227.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
58. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését
új e/ ponttal kiegészíteni javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok
jelölése értelemszerûen változik):
/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/
"e/ az építésügyi hatósági feladatokat ellátó köztisztviselõk képesítési
követelményeit,"
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/226.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
59. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (1) bekezdését a
következõ új e) és f) pontokkal javasolja kiegészíteni:
/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy/
"e) az építészeti-mûszaki tervezési jogosultság általános szabályait,
f) a felvonók és a mozgólépcsõk építésügyi hatósági engedélyezésének,
üzemeltetésének, ellenõrzésének, valamint a felvonó szakértõi és ellenõri
tevékenység szabályait"
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/234.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
60. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 61. § (2) bekezdése i)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Felhatalmazást kap a miniszer arra, hogy:/
"i) az építésügyi hatósági engedélyezési és kötelezési eljárások,
valamint ezekkel kapcsolatban a települési önkormányzatok vélemény-
nyilvánításának részletes szabályait,"
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/247/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
61. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (2) bekezdése i)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Felhatalmazást kap a miniszer arra, hogy:/
"i) az építésügyi hatósági engedélyezési és kötelezési eljárások,
valamint a települési önkormányzatok azokban történõ - helyi rendeletben
szabályozott - vélemény-nyilvánításának részletes szabályait,"
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/246.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. egyharmada sem
támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
62. A Környezetvédelmi bizottság a törvényjavaslat 61. § (2) bekezdése j/
pontjának a következõ kiegészítését javasolja:
/Felhatalmazást kap a miniszer arra, hogy:/
"j) az építési célra szolgáló anyagok, szerkezetek és berendezések
mûszaki követelményeinek és megfelelõség-igazolásának, valamint
forgalombahozatalának és felhasználásának részletes szabályait - az ipari,
kereskedelmi és idegenforgalmi miniszterrel együtt -,"
/rendelettel állapítsa meg./
Indokolás: Lásd a T/2599/228.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
63. Szõdi Imre képviselõ - kapcsolódva a T/2599/128/15.. sz. módosító
javaslathoz (T/2599/205.. sz. ajánlás 53. pontja) - a törvényjavaslat 61. §-át
a következõ új (3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása
esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"(3) A sajátos építményfajtákra vonatkozóan a (2) bekezdésben foglalt
szabályozási feladatokat - a miniszterrel egyetértésben - az építményfajta
szerint illetékes miniszter gyakorolja."
Indokolás: Lásd a T/2599/207. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Környezetvédelmi biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
II.
Az Önkormányzati bizottság utólagos állásfoglalásai a T/2599/205.. sz.
ajánlás alábbi pontjainál:
Ajánlás pontja: Bizottság állásfoglalása: Elõterjesztõ állásfoglalása:
26. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
27. támogatja. egyetért.
33. támogatja. egyetért.
94. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
223. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
235. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
237. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
238. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
241. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
243. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
244. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
246. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
247. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
248. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
289. egyharmada sem támogatja. nem ért egyet.
III.
A T/2599/205.. sz. ajánlás 3., 28., 40., 41., 42., 43., 44., 45., 50.,
52., 58., 59., 66., 67., 69., 78., 102., 118., 132., 133., 134., 236., 242.,
245., 268. sz. pontjaiban foglalt módosító javaslatok VISSZAVONTÁK.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. április 15.
Dr. Hack Péter s.k., Dr. Baráth Etele s.k.,
az Alkotmány- és igazságügyi bizottság a Környezetvédelmi bizottság elnöke
elnöke
Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,
az Önkormányzati bizottság elnöke