1

T/2599/250..

Zárószavazás elõtti módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnöke

B u d a p e s t

Tisztelt Elnök Úr!

A Kormány nevében az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló

T/2599/249.. számú zárószavazásra bocsátandó egységes javaslathoz - a

Házszabály 107. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - a

koherenciazavar megszüntetése érdekében az alábbi

zárószavazás elõtti módosító javaslatot

terjesztem elõ:

1. Az egységes javaslat 2. § 18. pontja az alábbiak szerint változik meg:

18. Szabályozási keretterv: az a fõvárosi településrendezési terv, amely a

fõváros közigazgatási területének felhasználásával és beépítésével, továbbá a

környezet természeti, táji és épített értékeinek, valamint a környezet{i}

eleme{k}inek védelmével kapcsolatos általános követelményeket megállapító

fõvárosi építési keretszabályzatot térképen, rajzi formában

ábrázol{t}ja{fõvárosi településrendezési terv.}

I n d o k o l á s

A szövegezés a magyar nyelv szabályainak nem felel meg, továbbá nem koherens a

19. pontban megállapított szabályozási terv normaszövegével .

2. Az egységes javaslat 6.§ (2) bekezdése d) pontjának elhagyását, és az (5)

bekezdés a) pontjának alábbiak szerinti módosítását javasoljuk:

"(2) A fõvárosi önkormányzat és szervei építésügyi feladata a több fõvárosi

kerület közigazgatási területét érintõ:

a) építési keretszabály megállapítása,

b) szabályozási keretterv jóváhagyása,

c) az (1) bekezdés b)-c) pontjaiban említett feladatkör, továbbá

{d) az e törvényben szabályozottak szerint az építésfelügyeleti feladatok

ellátása.}"

"(5) A megyei önkormányzat és szervei építésügyi feladata különösen:

a) a {terület} településrendezési tervek és a megyei területrendezési tervek

összhangjának elõmozdítása,"

I n d o k o l á s

A (2) bekezdés d) pontja a 46. § (2) bekezdésével - mely szerint az

építésfelügyeleti ellenõrzési feladatokban a közigazgatási hivatal vezetõje

jár el - nincs összhangban.

Az (5) bekezdés a) pontja elírással tévesen került az egységes javaslatba.

3. Az egységes javaslat 9.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint változik meg:

(2) A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek kidolgozása

során:

a) az érintett állampolgárok, szervezetek, érdekképviseleti szervek vélemény-

nyilvánítási lehetõségét biztosítani kell, ennek érdekében a helyben szokásos

módon az érintettek tudomására {a helyben szokásos módon} kell hozni

{elkészítésük} kidolgozásuk elhatározását, amelynek keretében

aa) meg kell határozni a rendezés alá vont területet,

ab) ki kell nyilvánítani általános célját és várható hatását, hogy az

érintettek azzal kapcsolatban javaslatokat és észrevételeket tehessenek;

I n d o k o l á s

A szövegezés a magyar nyelv és az egyszerû jogértelmezés követelményeinek nem

felel meg.

4. Az egységes javaslat 9.§ alábbi (6) és (8) bekezdése elhagyását javasoljuk:

{(6) A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot, illetõleg a

terveket a megállapítás, illetve a jóváhagyás elõtt - azok magyarázatával

együtt - a polgármesternek (fõpolgármesternek) legalább egy hónapra a helyben

szokásos módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a közzététel ideje

alatt azokkal kapcsolatban észrevételt tehetnek, továbbá meg kell küldenie

szakmai véleményezés céljából

a) a fõváros, a megyei jogú városok esetében a miniszternek,

b) a városok és a települések esetében a területi fõépítésznek.

A miniszter, illetve a területi fõépítész szakmai véleményét a szabályzat

megállapítására, valamint a településrendezési tervek jóváhagyására jogosult

testülettel ismertetni kell.}

{(8) A településrendezési tervben foglaltakat az érintett közigazgatási

szerveknek a hatáskörüket érintõ ügyekben eljárásaik során érvényesíteniük

kell.}

I n d o k o l á s

E két bekezdés szövegéhez hasonló tartalmú, de pontosabban megfogalmazott

normaszöveg is elfogadásra került, a koherenciazavar feloldását szolgálja a

módosítás.

5. Az egységes javaslat 20. §-ának alábbi (2) bekezdését elhagyni javasoljuk:

{2) A tilalmat a feltétlenül szükséges mértékre és idõtartamra kell

korlátozni, s azt haladéktalanul meg kell szüntetni, ha az elrendelésének

alapjául szolgáló okok már nem állnak fenn. A tilalmak felülvizsgálatát a

szabályozási terv és a hozzátartozó szabályzat felülvizsgálatával együtt el

kell végezni. }

I n d o k o l á s

A szabályozás kétféle szövegezéssel, de lényegében azonos tartalommal

kétszeresen került elfogadásra. A pontosabban fogalmazott szövegrész

megtartását javasoljuk a koherenciazavar megszüntetésére.

6. A 24. § (1) bekezdés a) és b) ponjának alábbi módosítását javasoljuk:

(1) A telekalakítás lehet:

a) telekcsoport újraosztása (2.§ 2{3}1. pont),

b) telekfelosztás (2.§ 2{2} 3. pont),

I n d o k o l á s

Az egységes javaslatba tévesen, elírással kerültek a hivatkozások.

7. Az egységes javaslat 31. §-ának(2) bekezdése az alábbiak szerint változik

meg:

(2) Az építmény kialakítása, felújítása, átalakítása során érvényre kell

juttatni az országos építési szakmai követelményeket, különösen:

a) az értékes táj- és településkép, építészeti - beépítési jellegzetesség és

látvány védelmét, továbbá

b) a kedvezõ tájolás,

c) a mechanikai ellenállás és stabilitás,

d) a tûzbiztonság,

{e) az életvédelem,}

e) a higiénia, egészség- és környezetvédelem,

f) a használati biztonság,

g) a zaj és rezgés elleni védelem,

h) az energiatakarékosság és hõvédelem

i) az életvédelem

követelményeit.

I n d o k o l á s

A módosítás 41. § (2) bekezdésének d) pontjában foglaltakkal kialakult

koherenciazavar kiküszöbölését szolgálja.

8. Az egységes javaslat 47. § (1) bekezdése alábbi módosítását javasoljuk:

(1) Az építésügyi hatóság elrendelheti:

a) az építmény, építményrész építésügyi hatósági engedélyekben meghatározott

rendeltetésétõl eltérõ használatának megszüntetését, valamint

b) szabálytalan építkezés esetében {a)} az építési munka megszüntetését és az

építést megelõzõ állapot helyreállítását, illetõleg a jogerõs és

végrehajtható építési engedélynek és a hozzá tartozó, jóváhagyott

engedélyezési terveknek megfelelõ állapot kialakítását,

c){b)} a mûszaki követelményeknek meg nem felelõ építési termékek

kicserélését;

d){c)} az építmény, építményrész kötelezõ jókarbantartás körét meghaladó

felújítását, ha az a településkép kedvezõbb alakítása érdekében szükséges,

vagy azt az építési szabályzatban, a szabályozási tervben foglaltak

végrehajtása, illetõleg az építészeti örökség védelmének érdekei

megkövetelik,

e) {d)} jogszabályban meghatározott esetekben a telek bekerítését, továbbá a

telken a településkép elõnyösebb kialakítása vagy a környezet védelme céljából

szükséges kertépítési, továbbá a településkép védelme érdekében szükséges

egyéb munkák elvégzését.

I n d o k o l á s

Az "a)" pontban történõ módosításra a szövegmegértést gátló nyelvhelyességi

hiba megszüntetése miatt van szükség.

A "b)" pont jelölésének pontatlan szövegbe illesztése koherenciazavart

okozott, ennek kiküszöbölését szolgálja a módosítás.

9. Az egységes javaslat 49. § (1) bekezdés elsõ mondatának alábbi módosítását

javasoljuk:

(1) Ha a 48. § szerint a fennmaradási engedély megadható, ezzel egyidejûleg az

építésügyi bír{á}ságot is ki kell {ki}szabni.

I n d o k o l á s

A módosítást nyelvhelyességi követelmények indokolják.

10. Az egységes javaslat 53. § (3) bekezdése alábbiak szerinti módosítását

javasoljuk:

(3) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai feltételek alól {eltérés}

felmentés nem adható.

I n d o k o l á s

Az "eltérés" szóhasználat más jogszabályokban alkalmazott szakkifejezéssel nem

koherens, továbbá a mondat nyelvhelyességi szempontból is kifogásolható.

11. Az egységes javaslat 60. § (3) bekezdése elsõ mondatának elsõ fordulata

alábbi módosítását javasoljuk:

(3) A törvény (2) bekezdés szerinti hatálybalépésével egyidejûleg a tervezõ és

szakértõ{k} mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló 1996. évi

LVIII. törvény 3. §, 11.§ és 52. §-a a következõk szerint módosul:

I n d o k o l á s

Az egységes javaslat hibásan tartalmazza az idézett jogszabály címét.

12. Az egységes javaslat 60. § (5) bekezdésének számozása módosítását továbbá

az alábbi szövegû (6) (7) és (9) bekezdése elhagyását javasoljuk.

{5)} (7)A települési önkormányzat jegyzõje az 52.§ (2) bekezdésben

meghatározott ügyekben az eljárni illetékes építésügyi hatóság számára

legkésõbb a törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül megküldi az

építésügyi hatósági jogkör gyakorlásához szükséges iratokat.

{(6) Az 53. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi szakterületre

vonatkozó közigazgatási szakvizsga helyett 1998. december 31-ig közigazgatási

alapvizsga is elfogadható.}

{(7) A települési önkormányzat jegyzõje legkésõbb e törvény hatálybalépését

követõ 15 napon belül megküldi az építésügyi hatósági jogkör gyakorlásához

szükséges iratokat az 52. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben az eljárni

illetékes építésügyi hatóság számára.}

{(9) Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatóság a törvény

hatálybalépésekor

a) folyamatban lévõ ügyekben a kérelem benyújtásakor hatályos jogszabályok

szerint, valamint

b) a jogerõs és végrehajtható határozattal lezárult ügyek hatósági ellenõrzése

során az építmény (építményrész) építésekor (bontásakor) hatályos jogszabályok

szerint jár el.}

I n d o k o l á s

Az egységes javaslatban lényegében azonos tartalommal, kétszeresen szerepelnek

a fenti normaszövegek, a módosítás a koherenciazavar feloldását szolgálja.

Budapest, 1997. május 5.

Dr. Baja Ferenc

Eleje Honlap