______________
bizjelen\T2599zar.doc
T/2599/255.. szám
Az Országgyûlés
Alkotmány- és igazságügyi
bizottságának
a j á n l á s a
az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló T/2599.. számú
törvényjavaslat
z á r ó v i t á j á h o z
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:
Alkotmányügyi bizottság) megvitatta az épített környezet alakításáról és
védelmérõl szóló T/2599/249.. számú egységes javaslatot, továbbá az ahhoz
benyújtott T/2599/250.., T/251.., T/252.., T/253.., T/254.. számú módosító
javaslatokat.
Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget
[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha
a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a
§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes
javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ
külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
I.
1. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 2. § 12. pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában:/
"12. Közterület: közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy
önkormányzati tulajdonban álló földterület, amelyet a rendeltetésének
megfelelõen bárki használhat és az ingatlannyilvántartás ekként tart nyilván.
Egyéb ingatlanoknak a közhasználat céljára [- errõl szóló külön szerzõdésben -
] átadott területrészére - az errõl szóló külön szerzõdésben foglaltak keretei
között - a közterületre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. Közterület
rendeltetése különösen: a közlekedés biztosítása (utak, terek), a pihenõ és
emlékhelyek kialakítása (parkok, köztéri szobrok, stb.), a közmûvek
elhelyezése."
Indokolás: Lásd a T/2599/254/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 2. § 18. pontjának a következõ
módosítását javasolja:
/E törvény alkalmazásában:/
"18. Szabályozási keretterv: az a fõvárosi településrendezési terv, amely
a fõváros közigazgatási területének felhasználásával és beépítésével, továbbá
a környezet természeti, táji és épített értékeinek, valamint a környezet[i]
elemeinek védelmével kapcsolatos általános követelményeket megállapító
fõvárosi építési keretszabályzatot térképen, rajzi formában ábrázol[t]ja
[fõvárosi településrendezési terv]."
Indokolás: Lásd a T/2599/250/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
3. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 5. § (2) és (3) bekezdéseinek
felcserélését és egyben módosítását javasolja:
"(2) [Egyes sajátos építményfajtákra vonatkozó szabályozási kérdésekben az
illetékes miniszter jár el.] A miniszter (1) bekezdés b) és c) pontjaiban
meghatározott egyes feladatait - külön jogszabályban meghatározottak szerint -
a területi fõépítészek útján látja el.
(3) [A miniszter (1) bekezdés b) és c) pontjaiban meghatározott egyes
feladatait - külön jogszabályban meghatározottak szerint - a területi
fõépítészek látják el.] Egyes sajátos építményfajtákra vonatkozó szabályozási
kérdésekben az illetékes miniszter jár el."
Indokolás: Lásd a T/2599/253/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
4. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 6. § (2) bekezdése d) pontjának
az elhagyását javasolja:
/A fõvárosi önkormányzat és szervei építésügyi feladata a több fõvárosi
kerület közigazgatási területét érintõ:/
"[d) az e törvényben szabályozottak szerint az építésfelügyeleti
feladatok]"
/ellátása./
Megjegyzés: Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a 6. § (2) bekezdés c/ pontját
is szükséges módosítani a d/ pont elhagyása következtében, ezért az
alábbiakban az ennek megfelelõ szövegezését hozzuk:
"(2) A fõvárosi önkormányzat és szervei építésügyi feladata a több
fõvárosi kerület közigazgatási területét érintõ:
a) építési keretszabály megállapítása,
b) szabályozási keretterv jóváhagyása,
c) az (1) bekezdés b)-c) pontjaiban említett feladatkör[, továbbá
d) az e törvényben szabályozottak szerint az építésfelügyeleti
feladatok] ellátása."
Indokolás: Lásd a T/2599/250/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. a megjegyzésben
foglaltaknak megfelelõen támogatja.
5. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 6. § (3) bekezdésének a következõ
módosítását javasolja:
"(3) A települési önkormányzat és szervei a fõvárosban a fõvárosi és a
kerületi önkormányzatok a külön jogszabályban meghatározott hatáskörük szerint
- a településrendezési feladat[á]ukat
a) a helyi építési szabályzat megállapításával, valamint a
településrendezési tervek elkészíttetésével és azok jóváhagyásával, továbbá
b) a 17. § szerinti sajátos jogintézmények alkalmazásával
látj[a]ák el."
Indokolás: Lásd a T/2599/251/1.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
6. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 6. § (5) bekezdése a) pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/A megyei önkormányzat és szervei építésügyi feladata különösen:/
"a) a [terület]településrendezési tervek és a megyei területrendezési
tervek összhangjának elõmozdítása,"
Indokolás: Lásd a T/2599/250/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
7. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. § (2) bekezdése a) pontjának a
következõ módosítását javasolja:
/A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek kidolgozása
során:/
"a) az érintett állampolgárok, szervezetek, érdekképviseleti szervek
vélemény-nyilvánítási lehetõségét biztosítani kell, ennek érdekében a helyben
szokásos módon az érintettek tudomására [a helyben szokásos módon] kell hozni
[elkészítésük] kidolgozásuk elhatározását, amelynek keretében"
Indokolás: Lásd a T/2599/250/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
8. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. § második (6) bekezdésének az
elhagyását javasolja:
"[(6) A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot, illetõleg a
terveket a megállapítás, illetve a jóváhagyás elõtt - azok magyarázatával
együtt - a polgármesternek (fõpolgármesternek) legalább egy hónapra a helyben
szokásos módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a közzététel ideje
alatt azokkal kapcsolatban észrevételt tehetnek, továbbá meg kell küldenie
szakmai véleményezés céljából
a) a fõváros, a megyei jogú városok esetében a miniszternek,
b) a városok és a települések esetében a területi fõépítésznek.
A miniszter, illetve a területi fõépítész szakmai véleményét a szabályzat
megállapítására, valamint a településrendezési tervek jóváhagyására jogosult
testülettel ismertetni kell.]"
Indokolás: Lásd a T/2599/250/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
9. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. § elsõ (8) bekezdésének az
elhagyását javasolja:
"[(8) A településrendezési tervben foglaltakat az érintett közigazgatási
szerveknek a hatáskörüket érintõ ügyekben eljárásaik során érvényesíteniük
kell.]"
Indokolás: Lásd a T/2599/250/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
10. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 13. § (5) bekezdése c) pontjának
a következõ módosítását javasolja:
/Helyi építési szabályzatot kell készíteni - legalább telektömbre
kiterjedõen - a (4) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is/
"c) minden más olyan esetben, amikor azt az építés helyi rendjének
biztosítása egyébként szükségessé teszi."
Indokolás: Lásd a T/2599/251/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
11. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 20. § második (2) bekezdésének
az elhagyását javasolja:
"[(2) A tilalmat a feltétlenül szükséges mértékre és idõtartamra kell
korlátozni, s azt haladéktalanul meg kell szüntetni, ha az elrendelésének
alapjául szolgáló okok már nem állnak fenn. A tilalmak felülvizsgálatát a
szabályozási terv és a hozzátartozó szabályzat felülvizsgálatával együtt el
kell végezni.]"
Indokolás: Lásd a T/2599/250/5.., T/2599/253/3.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
12. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 24. § (1) bekezdése a) és b)
pontjainak a következõ módosítását javasolja:
/A telekalakítás lehet:/
"a) telekcsoport újraosztása (2. § [23.] 21. pont),
b) telekfelosztás (2. § [22.] 23. pont),"
Indokolás: Lásd a T/2599/250/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
13. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (1)
bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:
"27. § (1) Ha a helyi építési szabályzat, illetõleg szabályozási terv
szerint a helyi közút létesítése, bõvítése vagy szabályozása az érintett
tulajdonosok érdekében szükséges, az építésügyi hatóság az ingatlannak a helyi
közút céljára szükséges részét kisajátítási eljárás nélkül - a kisajátítási
kártalanítás szabályai szerinti kártalanítás mellett - az illetékes települési
önkormányzat javára igénybe veheti és lejegyezheti, amihez az érdekeltek
hozzájárulása nem szükséges."
Indokolás: Lásd a T/2599/254/2.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
14. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (4)
bekezdésének az elhagy javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"[(4) Az ingatlannak az eredeti telek helyi közút céljára lejegyzett
egyötöd részéért nem jár kártalanítás. Ha a lejegyzett terület az egyötöd
mértéket meghaladja, a többletért kártalanítás jár. Kártalanítás jár továbbá a
lejegyzett területért, ha a helyi közút kialakítása a lejegyzésrõl szóló
határozat jogerõssé és végrehajthatóvá válásától számított három éven belül
nem történik meg.]"
Indokolás: Lásd a T/2599/254/3.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
15. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (6)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(6) Ha a lejegyzéssel érintett ingatlan a rendeltetésének megfelelõ
használatra alkalmatlanná válik a tulajdonos kérelmére az egész telket igénybe
kell venni. [Ilyen esetben az egész telekért kártalanítás jár.]"
Indokolás: Lásd a T/2599/254/4.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (7)
bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §
bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):
"[(7) A helyi közút céljára történõ igénybevétel esetén - ha kártalanítás
jár - a kisajátítási kártalanítás szabályait kell alkalmazni.]"
Indokolás: Lásd a T/2599/254/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
17. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (8)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(8) A helyi közút kialakítása során feleslegessé vált területet az
érintett ingatlantulajdonosok részére vételre fel kell ajánlani. Ha az ilyen
területet korábban a[z (1)] (3) bekezdés szerint jegyezték le, azt az érintett
tulajdonosnak térítés nélkül vissza kell adni."
Indokolás: Lásd a T/2599/254/6.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
18. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. §-át a következõ
új (9) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:
"(9) Az ingatlan helyi közút céljára igénybevett részéért járó
kártalanítás összegénél figyelembe kell venni a helyi közút megépítésébõl,
illetõleg az ezzel összefüggõ közmûvesítésbõl eredõ ingatlanérték-növekedés
összegét."
Indokolás: Lásd a T/2599/254/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
19. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 28. § (2)
bekezdésének a következõ módosítását javasolja:
"(2) Ha a helyi közutat, illetõleg közmûvet a települési önkormányzat
létesíti, annak költségét részben vagy egészben az érintett ingatlanok
tulajdonosaira háríthatja. A hozzájárulás mértékét és arányát az érintett
ingatlanok tekintetében a települési önkormányzat rendelettel szabályozza.
[Amennyiben a helyi közút céljára szükséges területet az önkormányzat korábban
a 27. § szerint lejegyezte, úgy a hozzájárulás mértékébe a lejegyzett
telekrész értékét be kell számítani.]"
Indokolás: Lásd a T/2599/254/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
20. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 31. § (2) bekezdése elsõ e)
pontjának az elhagyását javasolja:
/Az építmény kialakítása, felújítása, átalakítása során érvényre kell
juttatni az országos építési szakmai követelményeket, különösen:/
"[e) az életvédelem,]"
/követelményeit./
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás következõ pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2599/250/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
21. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 31. § (2) bekezdését a következõ
új i) ponttal javasolja kiegészíteni:
/Az építmény kialakítása, felújítása, átalakítása során érvényre kell
juttatni az országos építési szakmai követelményeket, különösen:/
"i) az életvédelem"
/követelményeit./
Indokolás: Lásd a T/2599/250/7.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
22. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 47. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"47. § (1) Az építésügyi hatóság elrendelheti:
a) az építmény, építményrész építésügyi hatósági engedélyekben
meghatározott rendeltetésétõl eltérõ használatának megszüntetését, valamint
[valamint] b) szabálytalan építkezés esetében [a) ] az építési munka
megszüntetését és az építést megelõzõ állapot helyreállítását, illetõleg a
jogerõs és végrehajtható építési engedélynek és a hozzá tartozó, jóváhagyott
engedélyezési terveknek megfelelõ állapot kialakítását,
[b)] c) a mûszaki követelményeknek meg nem felelõ építési termékek
kicserélését;
[c)] d) az építmény, építményrész kötelezõ jókarbantartás körét meghaladó
felújítását, ha az a településkép kedvezõbb alakítása érdekében szükséges,
vagy azt az építési szabályzatban, a szabályozási tervben foglaltak
végrehajtása, illetõleg az építészeti örökség védelmének érdekei
megkövetelik,
[d)] e) jogszabályban meghatározott esetekben a telek bekerítését,
továbbá a telken a településkép elõnyösebb kialakítása vagy a környezet
védelme céljából szükséges kertépítési, továbbá a településkép védelme
érdekében szükséges egyéb munkák elvégzését."
Indokolás: Lásd a T/2599/250/8.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
23. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 49. § (1) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"49. § (1) Ha a 48. § szerint a fennmaradási engedély megadható, ezzel
egyidejûleg az építésügyi bír[á]ságot is ki kell [ki]szabni.
Az építésügyi bírság alapjául a szabálytalanul létrehozott vagy megsemmisült
építménynek, építményrésznek a külön jogszabályban meghatározott értéke
szolgál. Az építésügyi bírság az építmény, építményrész készültségi fokának
megfelelõ érték legalább 20 %-a, legfeljebb 100 %-a. Az építésügyi bírságot az
építésügyi hatóság a 48. § (4) bekezdés[.] szerinti határozatában elõírt
határidõben kell megfizetni."
Indokolás: Lásd a T/2599/250/9.., T/2599/253/4.. sz. módosító javaslat
indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
24. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 53. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(2) Az elvi építési, az építési, a bontási, a használatbavételi és a
fennmaradási engedélyezéssel kapcsolatos hatósági, továbbá az építésügyi
hatósági ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való szakmai elõkészítését
és végrehajtását, továbbá az építésfelügyeleti tevékenységet csak
jogszabályban meghatározott szakirányú egyetemi vagy fõiskolai, más építésügyi
hatósági ügyek esetében pedig legalább szakirányú középfokú képesítéssel,
továbbá jogszabályban meghatározott más szakmai feltételekkel, valamint az
építésügyi szakterületre vonatkozó közigazgatási szakvizsgával rendelkezõ
köztisztviselõ végezheti."
Indokolás: Lásd a T/2599/253/5.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
25. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 53. § (3) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(3) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai feltételek alól [eltérés]
felmentés nem adható."
Indokolás: Lásd a T/2599/250/10.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
26. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 60. § (2) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(2) A törvénynek a 30. §[-a] szerinti kártalanítási szabályai, valamint
a településtervezési, az építészeti-mûszaki tervezési, a mûszaki szakértõi,
valamint az építési mûszaki ellenõri jogosultsággal, továbbá a
településrendezési és építészeti tervpályázatokkal kapcsolatos elõírásai,
1997. július 1-jén lépnek hatályba, egyidejûleg
a) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény - a helyi önkormányzatok
és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális
alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl szóló 1991. évi XX. törvény
77. §-ának (2) bekezdésével megállapított - 13. §-ának (3)-(6) bekezdései,
továbbá a 41. - 42. - 43. és 45. §-a, valamint
b) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény végrehajtására kiadott
többször módosított 30/1964. (XII. 2.) Korm.rendelet 23. §-a
hatályukat vesztik.
A törvény hatálybalépésekor még fennálló telekalakítási és építési
tilalmakra és a velük kapcsolatos korlátozási kártalanításra továbbra is az
1964. évi III. törvény 13. §-ának (2) - (6) bekezdésében foglalt
rendelkezéseket kell alkalmazni[, az e törvény 30. §-ának (9) bekezdésében
elõírtak szerint]. A korlátozási kártalanítási eljárást az ingatlan fekvése
szerint illetékes megyei, fõvárosi közigazgatási hivatal vezetõje folytatja le
a kisajátítási kártalanítás szabályai szerint."
Indokolás: Lásd a T/2599/252.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
27. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 60. § (3) bekezdése felvezetõ
szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(3) A törvény (2) bekezdés szerinti hatálybalépésével egyidejûleg a
tervezõ és szakértõ[k] mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló
1996. évi LVIII. törvény 3. §, 11. § és 52. §-a a következõk szerint
módosul:"
Indokolás: Lásd a T/2599/250/11.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
28. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 60. § (6) bekezdését követõ (5)
bekezdésnek a következõ módosítását, valamint az azt követõ (6), (7) és (9)
bekezdéseknek az elhagyását javasolja:
"[(5)] (7) A települési önkormányzat jegyzõje az 52. § (2) bekezdésben
meghatározott ügyekben az eljárni illetékes építésügyi hatóság számára
legkésõbb a törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül megküldi az
építésügyi hatósági jogkör gyakorlásához szükséges iratokat.
[(6) Az 53. § (2) bekezdésben meghatározott építésügyi szakterületre
vonatkozó közigazgatási szakvizsga helyett 1998. december 31-ig közigazgatási
alapvizsga is elfogadható.
(7) A települési önkormányzat jegyzõje legkésõbb e törvény
hatálybalépését követõ 15 napon belül megküldi az építésügyi hatósági jogkör
gyakorlásához szükséges iratokat az 52. § (2) bekezdésében meghatározott
ügyekben az eljárni illetékes építésügyi hatóság számára.]
(8) Az 53. § (2) bekezdésben meghatározott építésügyi szakterületre
vonatkozó közigazgatási szakvizsga helyett 1998. december 31-ig közigazgatási
alapvizsga is elfogadható.
[(9) Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatóság a törvény
hatálybalépésekor
a) folyamatban lévõ ügyekben a kérelem benyújtásakor hatályos
jogszabályok szerint, valamint
b) a jogerõs és végrehajtható határozattal lezárult ügyek hatósági
ellenõrzése során az építmény (építményrész) építésekor (bontásakor) hatályos
jogszabályok szerint jár el.]
(9) Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatóság a törvény
hatálybalépésekor
a) folyamatban lévõ ügyekben a kérelem benyújtásakor hatályos
jogszabályok szerint, valamint
b) a jogerõs és végrehajtható határozattal lezárult ügyek hatósági
ellenõrzése során az építmény (építményrész) építésekor (bontásakor) hatályos
jogszabályok szerint jár el."
Indokolás: Lásd a T/2599/250/12.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.
II.
1. Az Alkotmányügyi bizottság az Elõterjesztõvel egyetértésben
megállapítja, hogy az Országgyûlés által elfogadott 2. § 13. pontjának a
helyes szövege a következõ:
T/2.. § E törvény alkalmazásában:/
"12. Külterület: a település közigazgatási területének belterületnek nem
minõsülõ, elsõsorban mezõgazdasági, erdõmûvelési, illetõleg különleges (pl:
bánya, vízmeder, hulladéktelep) célra szolgáló része."
2. Az Alkotmányügyi bizottság az Elõterjesztõvel egyetértésben
megállapítja, hogy az Országgyûlés által elfogadott 52. § (2) bekezdésének a
helyes szövege a következõ:
"(2) Az elvi építési, az építési, a bontási, használatbavételi és
fennmaradási engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és
kötelezési ügyekben elsõfokon - kormányrendeletben meghatározott illetékességi
területtel - a városi (fõvárosi kerületi) önkormányzat jegyzõje jár el."
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1997. május 14.
Dr. Hack Péter s.k.,
az Alkotmányügyi bizottság elnöke