- 1 -

______________

bizjelen\T2599zar.doc

T/2599/255.. szám

Az Országgyûlés

Alkotmány- és igazságügyi

bizottságának

a j á n l á s a

az épített környezet alakításáról és védelmérõl szóló T/2599.. számú

törvényjavaslat

z á r ó v i t á j á h o z

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (továbbiakban:

Alkotmányügyi bizottság) megvitatta az épített környezet alakításáról és

védelmérõl szóló T/2599/249.. számú egységes javaslatot, továbbá az ahhoz

benyújtott T/2599/250.., T/251.., T/252.., T/253.., T/254.. számú módosító

javaslatokat.

Megjegyzés: Az egységes javaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget

[ ] zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha

a módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottság állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Amennyiben a módosító javaslat az egységes javaslat §-ainak, illetve a

§-ok bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak az egységes

javaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre történõ

külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

I.

1. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 2. § 12. pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"12. Közterület: közhasználatra szolgáló minden olyan állami vagy

önkormányzati tulajdonban álló földterület, amelyet a rendeltetésének

megfelelõen bárki használhat és az ingatlannyilvántartás ekként tart nyilván.

Egyéb ingatlanoknak a közhasználat céljára [- errõl szóló külön szerzõdésben -

] átadott területrészére - az errõl szóló külön szerzõdésben foglaltak keretei

között - a közterületre vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni. Közterület

rendeltetése különösen: a közlekedés biztosítása (utak, terek), a pihenõ és

emlékhelyek kialakítása (parkok, köztéri szobrok, stb.), a közmûvek

elhelyezése."

Indokolás: Lásd a T/2599/254/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 2. § 18. pontjának a következõ

módosítását javasolja:

/E törvény alkalmazásában:/

"18. Szabályozási keretterv: az a fõvárosi településrendezési terv, amely

a fõváros közigazgatási területének felhasználásával és beépítésével, továbbá

a környezet természeti, táji és épített értékeinek, valamint a környezet[i]

elemeinek védelmével kapcsolatos általános követelményeket megállapító

fõvárosi építési keretszabályzatot térképen, rajzi formában ábrázol[t]ja

[fõvárosi településrendezési terv]."

Indokolás: Lásd a T/2599/250/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

3. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 5. § (2) és (3) bekezdéseinek

felcserélését és egyben módosítását javasolja:

"(2) [Egyes sajátos építményfajtákra vonatkozó szabályozási kérdésekben az

illetékes miniszter jár el.] A miniszter (1) bekezdés b) és c) pontjaiban

meghatározott egyes feladatait - külön jogszabályban meghatározottak szerint -

a területi fõépítészek útján látja el.

(3) [A miniszter (1) bekezdés b) és c) pontjaiban meghatározott egyes

feladatait - külön jogszabályban meghatározottak szerint - a területi

fõépítészek látják el.] Egyes sajátos építményfajtákra vonatkozó szabályozási

kérdésekben az illetékes miniszter jár el."

Indokolás: Lásd a T/2599/253/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

4. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 6. § (2) bekezdése d) pontjának

az elhagyását javasolja:

/A fõvárosi önkormányzat és szervei építésügyi feladata a több fõvárosi

kerület közigazgatási területét érintõ:/

"[d) az e törvényben szabályozottak szerint az építésfelügyeleti

feladatok]"

/ellátása./

Megjegyzés: Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a 6. § (2) bekezdés c/ pontját

is szükséges módosítani a d/ pont elhagyása következtében, ezért az

alábbiakban az ennek megfelelõ szövegezését hozzuk:

"(2) A fõvárosi önkormányzat és szervei építésügyi feladata a több

fõvárosi kerület közigazgatási területét érintõ:

a) építési keretszabály megállapítása,

b) szabályozási keretterv jóváhagyása,

c) az (1) bekezdés b)-c) pontjaiban említett feladatkör[, továbbá

d) az e törvényben szabályozottak szerint az építésfelügyeleti

feladatok] ellátása."

Indokolás: Lásd a T/2599/250/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. a megjegyzésben

foglaltaknak megfelelõen támogatja.

5. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 6. § (3) bekezdésének a következõ

módosítását javasolja:

"(3) A települési önkormányzat és szervei a fõvárosban a fõvárosi és a

kerületi önkormányzatok a külön jogszabályban meghatározott hatáskörük szerint

- a településrendezési feladat[á]ukat

a) a helyi építési szabályzat megállapításával, valamint a

településrendezési tervek elkészíttetésével és azok jóváhagyásával, továbbá

b) a 17. § szerinti sajátos jogintézmények alkalmazásával

látj[a]ák el."

Indokolás: Lásd a T/2599/251/1.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

6. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 6. § (5) bekezdése a) pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/A megyei önkormányzat és szervei építésügyi feladata különösen:/

"a) a [terület]településrendezési tervek és a megyei területrendezési

tervek összhangjának elõmozdítása,"

Indokolás: Lásd a T/2599/250/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

7. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. § (2) bekezdése a) pontjának a

következõ módosítását javasolja:

/A helyi építési szabályzat és a településrendezési tervek kidolgozása

során:/

"a) az érintett állampolgárok, szervezetek, érdekképviseleti szervek

vélemény-nyilvánítási lehetõségét biztosítani kell, ennek érdekében a helyben

szokásos módon az érintettek tudomására [a helyben szokásos módon] kell hozni

[elkészítésük] kidolgozásuk elhatározását, amelynek keretében"

Indokolás: Lásd a T/2599/250/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

8. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. § második (6) bekezdésének az

elhagyását javasolja:

"[(6) A véleményezési eljárás befejezése után a szabályzatot, illetõleg a

terveket a megállapítás, illetve a jóváhagyás elõtt - azok magyarázatával

együtt - a polgármesternek (fõpolgármesternek) legalább egy hónapra a helyben

szokásos módon közzé kell tennie azzal, hogy az érintettek a közzététel ideje

alatt azokkal kapcsolatban észrevételt tehetnek, továbbá meg kell küldenie

szakmai véleményezés céljából

a) a fõváros, a megyei jogú városok esetében a miniszternek,

b) a városok és a települések esetében a területi fõépítésznek.

A miniszter, illetve a területi fõépítész szakmai véleményét a szabályzat

megállapítására, valamint a településrendezési tervek jóváhagyására jogosult

testülettel ismertetni kell.]"

Indokolás: Lásd a T/2599/250/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

9. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 9. § elsõ (8) bekezdésének az

elhagyását javasolja:

"[(8) A településrendezési tervben foglaltakat az érintett közigazgatási

szerveknek a hatáskörüket érintõ ügyekben eljárásaik során érvényesíteniük

kell.]"

Indokolás: Lásd a T/2599/250/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

10. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 13. § (5) bekezdése c) pontjának

a következõ módosítását javasolja:

/Helyi építési szabályzatot kell készíteni - legalább telektömbre

kiterjedõen - a (4) bekezdésben foglaltaktól függetlenül is/

"c) minden más olyan esetben, amikor azt az építés helyi rendjének

biztosítása egyébként szükségessé teszi."

Indokolás: Lásd a T/2599/251/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

11. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 20. § második (2) bekezdésének

az elhagyását javasolja:

"[(2) A tilalmat a feltétlenül szükséges mértékre és idõtartamra kell

korlátozni, s azt haladéktalanul meg kell szüntetni, ha az elrendelésének

alapjául szolgáló okok már nem állnak fenn. A tilalmak felülvizsgálatát a

szabályozási terv és a hozzátartozó szabályzat felülvizsgálatával együtt el

kell végezni.]"

Indokolás: Lásd a T/2599/250/5.., T/2599/253/3.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

12. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 24. § (1) bekezdése a) és b)

pontjainak a következõ módosítását javasolja:

/A telekalakítás lehet:/

"a) telekcsoport újraosztása (2. § [23.] 21. pont),

b) telekfelosztás (2. § [22.] 23. pont),"

Indokolás: Lásd a T/2599/250/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

13. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (1)

bekezdésének a következõ kiegészítését javasolja:

"27. § (1) Ha a helyi építési szabályzat, illetõleg szabályozási terv

szerint a helyi közút létesítése, bõvítése vagy szabályozása az érintett

tulajdonosok érdekében szükséges, az építésügyi hatóság az ingatlannak a helyi

közút céljára szükséges részét kisajátítási eljárás nélkül - a kisajátítási

kártalanítás szabályai szerinti kártalanítás mellett - az illetékes települési

önkormányzat javára igénybe veheti és lejegyezheti, amihez az érdekeltek

hozzájárulása nem szükséges."

Indokolás: Lásd a T/2599/254/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

14. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (4)

bekezdésének az elhagy javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"[(4) Az ingatlannak az eredeti telek helyi közút céljára lejegyzett

egyötöd részéért nem jár kártalanítás. Ha a lejegyzett terület az egyötöd

mértéket meghaladja, a többletért kártalanítás jár. Kártalanítás jár továbbá a

lejegyzett területért, ha a helyi közút kialakítása a lejegyzésrõl szóló

határozat jogerõssé és végrehajthatóvá válásától számított három éven belül

nem történik meg.]"

Indokolás: Lásd a T/2599/254/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

15. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (6)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) Ha a lejegyzéssel érintett ingatlan a rendeltetésének megfelelõ

használatra alkalmatlanná válik a tulajdonos kérelmére az egész telket igénybe

kell venni. [Ilyen esetben az egész telekért kártalanítás jár.]"

Indokolás: Lásd a T/2599/254/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (7)

bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"[(7) A helyi közút céljára történõ igénybevétel esetén - ha kártalanítás

jár - a kisajátítási kártalanítás szabályait kell alkalmazni.]"

Indokolás: Lásd a T/2599/254/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. § (8)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(8) A helyi közút kialakítása során feleslegessé vált területet az

érintett ingatlantulajdonosok részére vételre fel kell ajánlani. Ha az ilyen

területet korábban a[z (1)] (3) bekezdés szerint jegyezték le, azt az érintett

tulajdonosnak térítés nélkül vissza kell adni."

Indokolás: Lásd a T/2599/254/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 27. §-át a következõ

új (9) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(9) Az ingatlan helyi közút céljára igénybevett részéért járó

kártalanítás összegénél figyelembe kell venni a helyi közút megépítésébõl,

illetõleg az ezzel összefüggõ közmûvesítésbõl eredõ ingatlanérték-növekedés

összegét."

Indokolás: Lásd a T/2599/254/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Az Alkotmányügyi bizottság az egységes javaslat 28. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Ha a helyi közutat, illetõleg közmûvet a települési önkormányzat

létesíti, annak költségét részben vagy egészben az érintett ingatlanok

tulajdonosaira háríthatja. A hozzájárulás mértékét és arányát az érintett

ingatlanok tekintetében a települési önkormányzat rendelettel szabályozza.

[Amennyiben a helyi közút céljára szükséges területet az önkormányzat korábban

a 27. § szerint lejegyezte, úgy a hozzájárulás mértékébe a lejegyzett

telekrész értékét be kell számítani.]"

Indokolás: Lásd a T/2599/254/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

20. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 31. § (2) bekezdése elsõ e)

pontjának az elhagyását javasolja:

/Az építmény kialakítása, felújítása, átalakítása során érvényre kell

juttatni az országos építési szakmai követelményeket, különösen:/

"[e) az életvédelem,]"

/követelményeit./

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás következõ pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2599/250/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

21. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 31. § (2) bekezdését a következõ

új i) ponttal javasolja kiegészíteni:

/Az építmény kialakítása, felújítása, átalakítása során érvényre kell

juttatni az országos építési szakmai követelményeket, különösen:/

"i) az életvédelem"

/követelményeit./

Indokolás: Lásd a T/2599/250/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

22. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 47. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"47. § (1) Az építésügyi hatóság elrendelheti:

a) az építmény, építményrész építésügyi hatósági engedélyekben

meghatározott rendeltetésétõl eltérõ használatának megszüntetését, valamint

[valamint] b) szabálytalan építkezés esetében [a) ] az építési munka

megszüntetését és az építést megelõzõ állapot helyreállítását, illetõleg a

jogerõs és végrehajtható építési engedélynek és a hozzá tartozó, jóváhagyott

engedélyezési terveknek megfelelõ állapot kialakítását,

[b)] c) a mûszaki követelményeknek meg nem felelõ építési termékek

kicserélését;

[c)] d) az építmény, építményrész kötelezõ jókarbantartás körét meghaladó

felújítását, ha az a településkép kedvezõbb alakítása érdekében szükséges,

vagy azt az építési szabályzatban, a szabályozási tervben foglaltak

végrehajtása, illetõleg az építészeti örökség védelmének érdekei

megkövetelik,

[d)] e) jogszabályban meghatározott esetekben a telek bekerítését,

továbbá a telken a településkép elõnyösebb kialakítása vagy a környezet

védelme céljából szükséges kertépítési, továbbá a településkép védelme

érdekében szükséges egyéb munkák elvégzését."

Indokolás: Lásd a T/2599/250/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

23. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 49. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"49. § (1) Ha a 48. § szerint a fennmaradási engedély megadható, ezzel

egyidejûleg az építésügyi bír[á]ságot is ki kell [ki]szabni.

Az építésügyi bírság alapjául a szabálytalanul létrehozott vagy megsemmisült

építménynek, építményrésznek a külön jogszabályban meghatározott értéke

szolgál. Az építésügyi bírság az építmény, építményrész készültségi fokának

megfelelõ érték legalább 20 %-a, legfeljebb 100 %-a. Az építésügyi bírságot az

építésügyi hatóság a 48. § (4) bekezdés[.] szerinti határozatában elõírt

határidõben kell megfizetni."

Indokolás: Lásd a T/2599/250/9.., T/2599/253/4.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

24. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 53. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) Az elvi építési, az építési, a bontási, a használatbavételi és a

fennmaradási engedélyezéssel kapcsolatos hatósági, továbbá az építésügyi

hatósági ellenõrzési és kötelezési ügyek döntésre való szakmai elõkészítését

és végrehajtását, továbbá az építésfelügyeleti tevékenységet csak

jogszabályban meghatározott szakirányú egyetemi vagy fõiskolai, más építésügyi

hatósági ügyek esetében pedig legalább szakirányú középfokú képesítéssel,

továbbá jogszabályban meghatározott más szakmai feltételekkel, valamint az

építésügyi szakterületre vonatkozó közigazgatási szakvizsgával rendelkezõ

köztisztviselõ végezheti."

Indokolás: Lásd a T/2599/253/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

25. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 53. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(3) A (2) bekezdésben meghatározott szakmai feltételek alól [eltérés]

felmentés nem adható."

Indokolás: Lásd a T/2599/250/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

26. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 60. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) A törvénynek a 30. §[-a] szerinti kártalanítási szabályai, valamint

a településtervezési, az építészeti-mûszaki tervezési, a mûszaki szakértõi,

valamint az építési mûszaki ellenõri jogosultsággal, továbbá a

településrendezési és építészeti tervpályázatokkal kapcsolatos elõírásai,

1997. július 1-jén lépnek hatályba, egyidejûleg

a) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény - a helyi önkormányzatok

és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális

alárendeltségû szervek feladat- és hatásköreirõl szóló 1991. évi XX. törvény

77. §-ának (2) bekezdésével megállapított - 13. §-ának (3)-(6) bekezdései,

továbbá a 41. - 42. - 43. és 45. §-a, valamint

b) az építésügyrõl szóló 1964. évi III. törvény végrehajtására kiadott

többször módosított 30/1964. (XII. 2.) Korm.rendelet 23. §-a

hatályukat vesztik.

A törvény hatálybalépésekor még fennálló telekalakítási és építési

tilalmakra és a velük kapcsolatos korlátozási kártalanításra továbbra is az

1964. évi III. törvény 13. §-ának (2) - (6) bekezdésében foglalt

rendelkezéseket kell alkalmazni[, az e törvény 30. §-ának (9) bekezdésében

elõírtak szerint]. A korlátozási kártalanítási eljárást az ingatlan fekvése

szerint illetékes megyei, fõvárosi közigazgatási hivatal vezetõje folytatja le

a kisajátítási kártalanítás szabályai szerint."

Indokolás: Lásd a T/2599/252.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

27. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 60. § (3) bekezdése felvezetõ

szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(3) A törvény (2) bekezdés szerinti hatálybalépésével egyidejûleg a

tervezõ és szakértõ[k] mérnökök, valamint építészek szakmai kamaráiról szóló

1996. évi LVIII. törvény 3. §, 11. § és 52. §-a a következõk szerint

módosul:"

Indokolás: Lásd a T/2599/250/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

28. Az Elõterjesztõ az egységes javaslat 60. § (6) bekezdését követõ (5)

bekezdésnek a következõ módosítását, valamint az azt követõ (6), (7) és (9)

bekezdéseknek az elhagyását javasolja:

"[(5)] (7) A települési önkormányzat jegyzõje az 52. § (2) bekezdésben

meghatározott ügyekben az eljárni illetékes építésügyi hatóság számára

legkésõbb a törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül megküldi az

építésügyi hatósági jogkör gyakorlásához szükséges iratokat.

[(6) Az 53. § (2) bekezdésben meghatározott építésügyi szakterületre

vonatkozó közigazgatási szakvizsga helyett 1998. december 31-ig közigazgatási

alapvizsga is elfogadható.

(7) A települési önkormányzat jegyzõje legkésõbb e törvény

hatálybalépését követõ 15 napon belül megküldi az építésügyi hatósági jogkör

gyakorlásához szükséges iratokat az 52. § (2) bekezdésében meghatározott

ügyekben az eljárni illetékes építésügyi hatóság számára.]

(8) Az 53. § (2) bekezdésben meghatározott építésügyi szakterületre

vonatkozó közigazgatási szakvizsga helyett 1998. december 31-ig közigazgatási

alapvizsga is elfogadható.

[(9) Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatóság a törvény

hatálybalépésekor

a) folyamatban lévõ ügyekben a kérelem benyújtásakor hatályos

jogszabályok szerint, valamint

b) a jogerõs és végrehajtható határozattal lezárult ügyek hatósági

ellenõrzése során az építmény (építményrész) építésekor (bontásakor) hatályos

jogszabályok szerint jár el.]

(9) Az 52. § (2) bekezdésében meghatározott építésügyi hatóság a törvény

hatálybalépésekor

a) folyamatban lévõ ügyekben a kérelem benyújtásakor hatályos

jogszabályok szerint, valamint

b) a jogerõs és végrehajtható határozattal lezárult ügyek hatósági

ellenõrzése során az építmény (építményrész) építésekor (bontásakor) hatályos

jogszabályok szerint jár el."

Indokolás: Lásd a T/2599/250/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Alkotmányügyi biz. támogatja.

II.

1. Az Alkotmányügyi bizottság az Elõterjesztõvel egyetértésben

megállapítja, hogy az Országgyûlés által elfogadott 2. § 13. pontjának a

helyes szövege a következõ:

T/2.. § E törvény alkalmazásában:/

"12. Külterület: a település közigazgatási területének belterületnek nem

minõsülõ, elsõsorban mezõgazdasági, erdõmûvelési, illetõleg különleges (pl:

bánya, vízmeder, hulladéktelep) célra szolgáló része."

2. Az Alkotmányügyi bizottság az Elõterjesztõvel egyetértésben

megállapítja, hogy az Országgyûlés által elfogadott 52. § (2) bekezdésének a

helyes szövege a következõ:

"(2) Az elvi építési, az építési, a bontási, használatbavételi és

fennmaradási engedélyezési, továbbá az ezekkel összefüggõ ellenõrzési és

kötelezési ügyekben elsõfokon - kormányrendeletben meghatározott illetékességi

területtel - a városi (fõvárosi kerületi) önkormányzat jegyzõje jár el."

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1997. május 14.

Dr. Hack Péter s.k.,

az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Eleje Honlap