H/2643/20. szám

E G Y S É G E S J A V A S L A T

a Párizsi Békeszerzõdés 27. Cikke 2. pontjának végrehajtásával kapcsolatos

feladatokról szóló

országgyûlési határozati javaslat

Z Á R Ó S Z A V A Z Á S Á H O Z

Ellenjegyezte:

Kovács László

külügyminiszter

Budapest, 1996. október

Az Országgyûlés

...../1996. (...........) OGY

határozata

A Párizsi Békeszerzõdés 27. Cikke 2. pontjának

végrehajtásával kapcsolatos feladatokról

Az Alkotmánybíróság 16/1993. (III. 12.) AB határozatában megállapított azon

alkotmányellenes helyzet megszûntetése érdekében, amely abból keletkezett,

hogy Magyarország nem tett eleget az 1947. évi XVIII. törvénnyel kihirdetett

Párizsi Békeszerzõdés 27. Cikke 2. pontjában foglaltaknak, az Országgyûlés a

következõ határozatot hozza:

Az Országgyûlés

1. Egyetért a Kormány azon szándékával, hogy a rendezés érdekében

közalapítványt hozzon létre;

2. Felhatalmazza a Kormányt, hogy a közalapítványnak juttatandó vagyoni körrõl

(ingatlan, muzeális értéktárgy, életjáradékra váltható kárpótlási jegy,

készpénz) és annak mértékérõl tárgyalásokat folytasson a magyarországi

zsidóságot képviselõ szervezetek képviselõivel;

3. Felhívja a Kormányt, hogy a rendezés érdekében szükséges

törvényjavaslatokat 1996. november 30-ig terjessze az Országgyûlés elé.

1

I N D O K O L Á S

1. Az Alkotmánybíróság 16/1993. (III. 12.) AB határozatában (a továbbiakban AB

határozat) megállapította, hogy alkotmányellenes helyzet állott elõ az által,

hogy Magyarország nem tett eleget az 1947. évi XVIII. törvénnyel kihírdetett

Párizsi Békeszerzõdés 27. Cikke 2 pontjában foglaltaknak.

A 27. Cikk 2. pontja értelmében a "magyar kormány mindazoknak a személyeknek,

szervezeteknek, vagy közösségeknek Magyarországon lévõ összes javait, jogait

és érdekeit, akik, illetõleg amelyek egyénenként vagy mint összességek tagjai

faji, vallási vagy más fasiszta szellemû zaklató rendszabály tárgyai voltak,

amennyiben azokra nézve a jelen szerzõdés életbe lépésétõl számított hat hónap

alatt örökös nem jelentkezett vagy igénybejelentés nem érkezett, át fogja

ruházni az ilyen személyeket, szervezeteket vagy közösségeket Magyarországon

képviselõ szervezetekre. Az átruházott javakat ezek a szervezetek és

közösségek életben maradt tagjainak támogatására és helyreállítására fogják

fordítani".

Ezeket az átruházásokat a szerzõdés életbe lépése után 12 hónapon belül

kellett volna foganatosítani, s ezek magukba foglalták volna - a szerzõdés

szerint - a 27. Cikk 1. pontja értelmében visszaállítandó javakat, jogokat és

érdekeket is. (Az 1. pont tartalmazza Magyarország azon kötelezettségét, hogy

minden olyan

2

esetben, amikor magyar fennhatóság alá tartozó személyeknek Magyarországon

lévõ javaira, törvényes jogaira vagy érdekeire e személyek faji származása

vagy vallása miatt 1939. évi szeptember hó 1. napja óta zár alá vételt

elkobzást vagy kényszerkezelést rendeltek el, az említett javakat, törvényes

jogokat és érdekeket tartozékaikkal együtt visszaállítja, vagy ha a

visszaállítás lehetetlen, e tekintetben megfelelõ kártalanítást ad.)

Az Alkotmánybíróság ezért felhívta az Országgyûlést 1993. december 31. napjáig

tegye meg a szükséges intézkedést a Békeszerzõdés hivatkozott rendelkezésének

végrehajtására.

2. Az AB határozatra tekintettel a Kormány 1993-ban bizottságot hozott létre

abból a célból, hogy kezdeményezzen egyeztetõ tárgyalásokat a zsidó

érdekképviseleti szervezetekkel az Országos Zsidó Helyreállítási Alap

mûködtetésérõl, a kárpótlás módjáról és mértékérõl. E tárgyalások nem vezettek

eredményre. A Kormány 1994 októberében új bizottságot állított fel.

A bizottság a megalakulása óta folyamatosan tárgyalt az érintett zsidó

szervezetek képviselõivel, munkájáról, a tárgyalások állásáról 1995 májusában

jelentést tett a Kormánynak.

A egyeztetéseken a két legnagyobb zsidó szervezet képviselõi Magyarországi

Zsidó Hitközségek Szövetsége (MAZSIHISZ), Munkaszolgálatosok Országos

Egyesülete (MUSZOE) részt vettek, illetve más érintett szervezetek is

széleskörûen képviseltették magukat.

3

Az egyeztetés eredményeként konszenzus alakult ki abban, hogy a rendezés

érdekében közalapítványt indokolt létrehozni, s az alapítvány kuratóriuma

legyen a vagyon kezelõje.

E konszenzusra alapítva a Kormány 2079/1996. (III. 29.) korm. határozatának 2.

pontjában úgy döntött, hogy a Párizsi Békeszerzõdés 27. Cikke 2. pontjában

elõírt kötelezettség teljesítésére közalapítványt kíván létrehozni úgy, hogy

a létrehozásra irányuló tárgyalásokra felhatalmazást kér az Országgyûléstõl

azzal, hogy a közalapítvány alapítói vagyona juttatásához szükséges

törvénymódosításokat a parlament elé terjeszthesse.

Tekintettel arra, hogy törvénnyel kihirdetett nemzetközi szerzõdés

végrehajtásáról, valamint jelentõs vagyonról van szó, és fontos a kérdés

rendezésében a társadalmi-politikai konszenzus érvényre juttatása is, így az

Országgyûlésnek e kérdésben az ügy fontosságát hangsúlyozó és a megoldás

szükségességét kiemelõ határozata szükséges, melynek kül- és belpolitikai

szempontból is nagy jelentõsége lehet.

Szükséges az Országgyûlés - határozati formában való - döntése azért is, mivel

a vagyonátadás egy részéhez attól függõen, hogy a közalapítvány részére

milyen típusú, milyen tulajdoni helyzetû vagyonelemek átadásáról lesz szó, és

a vagyon felhasználásának egyes kérdéseihez egyébként is törvényhozásra van

szükség, továbbá az Országgyûlésnek a magyar zsidóságot ért üldözés

megbélyegzésérõl és következményeinek enyhítésérõl szóló 1946. évi XXV.

törvény vagyoni

4

kérdésekre vonatkozó - az új közalapítványi formában rendezésre kerülõ -

szabályait hatályon kívül kell helyeznie.

3. A kormány 2079/1996. (III. 29.) korm. határozatának 4. pontja szól a

közalapítványnak átadandó vagyon körérõl és a vagyon mértéke meghatározásának

elveirõl utalva az AB határozatban foglaltakra. Az AB határozat ugyanis

rámutat arra, hogy a Békeszerzõdés végrehajtására irányuló intézkedésnek

összhangban kell állnia az eddig megalkotott kárpótlási törvények elvi

alapjaival. Az Alkotmánybíróságnak a kárpótlási törvényekkel kapcsolatos

korábbi határozatai szerint ez annyit jelent, hogy a kárpótlás a

nemzetgazdaság teherbíró-képességét figyelembe véve a teljes vagyon kárhoz

képest részlegesen és végrehajtását tekintve szakaszosan történhet, módját és

mértékét illetõen nem lehet más kárpótláshoz képest diszkriminatív.

Ezen túlmenõen a közalapítvány alapító okiratában szükséges annak kikötése,

hogy a közalapítvány vagyona és annak hozadéka kizárólag Magyarországon élõ és

mûködõ személyek és szervezetek javára használható.

Az Országgyûlés döntését követõen a kapott felhatalmazás birtokában tudja a

kormány folytatni a közalapítvány létrehozására irányuló tárgyalásokat a zsidó

érdekképviseleti szervezetekkel a rendezés jogi és vagyoni részletkérdéseirõl.

Ezt követõen jöhet létre a közalapítvány és teljesíthetõ a magyar államnak a

Párizsi Békeszerzõdés 27. Cikke 2 pontjában vállalt kötelezettsége.

Eleje Honlap