1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2666/3..

Módosító javaslat!

Gál Zoltán Úr,

az Országgyûlés elnöke részére

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Az Országgyûlés Házszabályáról szóló 46/1994. (IX. 30.) OGY. határozat 94.

(19. bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján,

A munkaügyi ellenõrzésrõl szóló T/2666.. számú

törvényjavaslathoz a következõ

módositó javaslatot

terjesztem elõ:

1. § A törvényjavaslat 2. § (1) bekezdése helyébe a következõ rendelkezés lép:

"A munkaügyi ellenõrzés - (2) bekezdésben, valamint az 1. § (5) bekezdésében

foglalt kivétellel - a foglalkoztatás elõsegitésérõl és a munkanélküliek

ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 3. § (1) bekezdésében meghatározott,

országosan kiépitett munkaerõpiaci szolgáltatást nyujtó állami szervezet

(Országos Munkaügyi Központ) feladata."

2. § (1) Az 1. § (4) bekezdésben, a 4. (1) bekezdésben, a 6. § (1) és (2)

bekezdéseiben, valamint a 7. § (1), (2), (6) és (7) bekezdéseiben szereplõ

"felügyelõ" szó helyébe a "munkaügyi ellenõr" kifejezés lép.

(2) A 7. § (7) bekezdésben és a 8. §-ban szereplõ "felügyelõség" szó helyébe a

"munkaügyi központ" kifejezés lép.

3. § (1) A 9. § (4) bekezdés a.) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"az Flt. 51. § (1) bekezdésének helyébe az alábbi rendelkezés lép, egyben az

a.) pont jelölése b.)-re, a b.) c.)-re stb. változik:

a.) ellátja a munkaügyi ellenõrzés - 1996. évi .... törvényben

meghatározott - feladatát".

(2) A 9. § (4) bekezdés b.) pontja helyébe a következõ rendelkezés lép:

"a rendbírságról szóló 3/1996. (IV. 5.) MüM rendelet 1. § (1) bekezdésének b.)

pontjának második fordulata hatályát veszti."

Indoklás

A munkáltatók egy része szerint a munkaügyi ellenõrzésrõl szóló

törvényjavaslat egy ama látszatintézkedések sorában, melyek a a bizonytalan

viszonyokkal visszaélõk elleni küzdelmet ügyesen szimulálják.

Azért ilyen lesújtó a véleményünk, mivel a javaslat tulajdonképpen nem tesz

mást, minthogy egy új különadó jellegû bírságfajtát vezet be. Csakhogy ez a

hárommilliós munkaügyi bírság elnevezésû szankció, az eddigi munkavédelmi

bírság egyszerû mutánsa.

Jelen viszonyainkkal visszaélõk nyilvánvalóan a munkavédelmi bírság eszközével

is kiszoríthatta volna egy ütõképes apparátus, hasonlóan az ún. foglalkozás-

egészségügyi rendszerhez, mely a mulasztókat munkavédelmi bírsággal fenyegeti.

Attól tartunk, hogy újfent csak a kéznél lévõ, alapvetõen a legalitás talaján

álló piaci szereplõket fogják vegzálni a munkaügyi ellenõrzés ürügyén. Az

iratkarbantartás öncélú követelményrendszerét, a nyilvántartási és

adatszolgáltatási nüanszokat elvétõ cégek tömeges tönkretétele lesz a törvény

hatásiránya. Sajnos a javaslathoz csatolt, ún. költség-haszon számítási

tájékoztató is ilyen asszociációkat kelthet.

Mindenesetre innentõl kezdve nem sok jövõje van annak a vállalkozásnak mely

nem képes egy profi munkaügyest alkalmazni!

*

A törvényjavaslat szerintünk helytelenül az OMMF-t jelöli meg általános

hatáskörû munkabiztonsági és egyben munkaügyi hatóságként.

Úgy látjuk hogy ez több szempontból is hibás döntés:

ad 1. Az OMMF történetileg egy évtizede a SZOT-ból vált ki. Tehát az

apparátusa óhatatlanul kötõdik a munka világának egyik pólusához, ami eleve

aggályokat kelt az elfogulatlanság kérdésében.

ad 2. A köztisztviselõk képesítési elõírásairól szóló 9/1995. (II. 3.) Korm.

rendelet 2. § (3) bekezdésének eddig követett gyakorlata értelmében amennyiben

egy ügyintézõ többirányú feladatokat ellátó hatóságnál csupán az egyik

feladatkör tekintetében rendelkezik megfelelõ képesítéssel, úgy autómatikusan

felhatalmazást nyer a másik feladatkörben való joghatályos eljárás

lefolytatására is. Mindebbõl pedig - okszerûen következik, hogy jólképzett

munkavédelmis szakemberek fognak kiróni többmilliós munkaügyi szankciókat.

ad. 3. A munkanélküliség kezelésére profilírozott munkaerõpiaci szervezet

ellenõrzési egysége eddig is elsõdlegesen az aktív gazdasági tevékenység

területén ténykedett, s óhatatlanul jelentõsebb tapasztalatokat halmoztak fel

a fekete munka tettenérhetõsége tárgykörében, mint bármely más, a

problémakörtõl hatásköri megkötöttsége folytán elszigetelt hatóságok.

Tehát szerintünk feltétlen tisztább helyzetet szülne, ha a munkavédelmi,

illetõleg a munkaügyi hatásköröket a törvényhozás elválasztaná egymástól.

Végül a módosítási javaslatom utolsó szakaszának megvilágításaképpen

aláhúznám, hogy nem tartom az államapparátus feladatának, hogy a feketemunka

ilyen mérvû elszaporodásának idõszakában az ellenõrök azokra a legálisan

foglalkoztató munkáltatókat vegzálják - akár csak rendbírság erejéig is - akik

csupán az engedéllyel rendelkezõ külföldi munkavállalójuk foglalkozatásának

befejezésének bejelentésével esnek késedelembe.

Budapest, 1996. szeptember 9.

dr. Sümeghy Csaba

FIDESZ

Eleje Honlap