T/2666/8.. számú

EGYSÉGES JAVASLAT

A munkaügyi ellenõrzésrõl szóló törvényjavaslat zárószavazásához

Kiss Péter

Budapest, 1996. október

2

1996. évi ... törvény

a munkaügyi ellenõrzésrõl

E törvény célja, hogy az Alkotmányban megfogalmazott elvek alapján a

foglalkoztatásra vonatkozó jogszabályokban megállapított kötelességek

megtartása állami ellenõrzésének tárgyát, személyi és szervezeti kereteit, az

eljárás rendjét, valamint e kötelességek megszegésének jogkövetkezményeit

meghatározza.

Mindezek érdekében - különös tekintettel a jogszabályi feltételeknek meg

nem felelô foglalkoztatás, illetve munkavállalás visszaszorítására, valamint a

munkavállalók és érdekképviseleti szervei jogainak védelmére - az Országgyûlés

a munkaügyi ellenõrzésrõl a következõ törvényt alkotja.

1. §

(1) E törvény hatálya kiterjed arra a természetes és jogi személyre,

valamint jogi személynek nem minõsülõ gazdasági társaságra (a továbbiakban:

foglalkoztató), aki természetes személyt foglalkoztatásra irányuló jogviszony

keretében alkalmaz.

(2) E törvény alkalmazása szempontjából - a (3) bekezdésben foglalt

kivétellel - foglalkoztatásra irányuló jogviszonynak minõsül minden olyan

jogviszony, amelyben a szolgáltatás tárgya a foglalkoztató részére ellenérték

fejében végzett munka.

(3) Nem foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében történik

a) a Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvényben szabályozott

vállalkozási szerzõdés (389-415.§), valamint megbízási szerzõdés (474-487.§)

alapján végzett munka, továbbá

b) a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvényben szabályozott

közkereseti társaság és betéti társaság tagjának személyes közremûködése,

valamint a korlátolt felelõsségû társaság tagjának munkavégzésben

megnyilvánuló mellékszolgáltatása.

(4) A felügyelô a tényállás alapján jogosult a foglalkoztató és a részére

munkát végzô személy közötti jogviszony minôsítésére. Ehhez a foglalkoztatónak

rendelkezésre kell bocsátania mindazokat a bizonyítékokat, amelyek alapján

megállapítható, hogy a részére végzett munka a (3) bekezdés szerinti

jogviszonyok alapján, vagy ellenérték nélkül történt.

(5) Az ágazati miniszter eltérô szabályokat állapíthat meg a fegyveres

erôknél, rendvédelmi szerveknél, illetve nemzetbiztonsági szolgálatoknál e

törvény 3. §-ának alkalmazására és a feladatok ellátására önálló szervezetet

hozhat létre.

2. §

(1) A munkaügyi ellenôrzést - a (2) bekezdésben, valamint az 1. § (5)

bekezdésben foglalt kivétellel - a munkavédelemrôl szóló 1993. évi XCIII.

törvény 17. § (4) bekezdésében meghatározott megyei (fôvárosi) felügyelôségek

dolgozói (a továbbiakban: felügyelô) látják el.

(2) A bányászatról szóló 1993. évi XLVIII. törvény hatálya alá tartozó

bányavállalkozók és bányaüzemek, illetve a bányahatóság felügyelete alá

tartozó tevékenységek tekintetében a munkaügyi ellenôrzést a Magyar Bányászati

Hivatal és területi szervei, a bányakapitányságok dolgozói (a továbbiakban:

felügyelô) látják el.

3. §

(1) A munkaügyi ellenõrzés kiterjed

a) a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges

jognyilatkozatokra vonatkozó munkaügyi rendelkezések, illetve az e jogviszony

létesítésével összefüggõ munkaügyi bejelentési és nyilvántartási kötelességek,

b) a Munka Törvénykönyvérõl szóló 1992. évi XXII. törvény (a

továbbiakban: Mt.) 5. § (1) bekezdésében meghatározott hátrányos

megkülönböztetés tilalmának,

c) a nõk, a fiatalkorúak és a megváltozott munkaképességûek

foglalkoztatásával kapcsolatos jogszabályok,

d) a munkaidõre, a pihenõidõre, a rendkívüli munkavégzésre (az Mt.

126-129. §), valamint a szabadságra vonatkozó, jogszabályban vagy kollektív

szerzõdésben rögzített rendelkezések,

e) a jogszabályban megállapított munkabér összegére, és jogszabályban

vagy kollektív szerzõdésben rögzített mértékére vonatkozó, valamint a munkabér

védelmét szolgáló rendelkezések,

f) a foglalkoztatásra irányuló jogviszony megszûnésével összefüggõ - a

munkavállalót megilletõ - igazolások kiállításának és kiadásának,

g) a külföldi munkavállalók alkalmazási feltételeire vonatkozó

rendelkezések,

h) a munkavállalók gazdasági és társadalmi érdekei védelme céljából

szakszervezet szervezését biztosító szabályokkal összefüggô munkáltatói

kötelességek,

i) a választott szakszervezeti tisztséget betöltõ munkavállalónak, az

üzemi és a közalkalmazotti tanács tagjának és a munkavédelmi képviselônek a

munkajogi védelmére, valamint kedvezményére vonatkozó szabályok,

j) a szakszervezet által kifogásolt intézkedésekkel összefüggô

munkáltatói kötelességek végrehajtására vonatkozó szabályok

betartására.

(2) A munkaügyi ellenôrzést a felügyelõ hivatalból, az (1) bekezdés b),

h), i), j) pontjaiban foglalt esetekben, valamint az e) pontban a munkabérnek

a kollektív szerzõdésben rögzített mértéke tekintetében bejelentésre folytatja

le.

4. §

(1) A felügyelõ a foglalkoztatónál külön engedély és elõzetes bejelentési

kötelesség nélkül ellenõrzést tarthat.

(2) Az ellenõrzés során a felügyelõ jogosult

a) belépni az ellenõrzése alá tartozó valamennyi munkahelyre,

akadályoztatása esetén a rendôrség igénybevételére,

b) az ellenõrzéshez szükséges nyilvántartások megtekintésére, azokról

másolatok készítésére,

c) a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítéséhez szükséges

jognyilatkozatok alakszerûségének vizsgálatára,

d) az ellenõrzés során az ellenõrzéssel összefüggésben hang- és

képfelvétel készítésére,

e) a munkahelyen tartózkodó személyektôl az ellenôrzéshez szükséges

felvilágosítás kérésére, valamint személyi azonosságuk igazoltatással történõ

megállapítására,

f) a Társadalombiztosítási Azonosító Jel (TAJ) használatára.

5. §

(1) A felügyelõ köteles az ellenõrzés során tudomására jutott üzemi,

üzleti, állam, illetve szolgálati titkot, valamint a foglalkoztatóra vonatkozó

információkat megõrizni. Ezen túlmenõen - törvény eltérõ rendelkezése

hiányában - nem közölhet harmadik személlyel olyan adatot, amely az

ellenõrzéssel összefüggésben jutott tudomására.

(2) A munkaügyi ellenôrzést végzô szerv a munkáltató nyilvántartásairól

készült másolatot, valamint az ellenôrzés során készített hang- és

képfelvételt csak ellenôrzési tevékenységével összefüggésben használhatja fel,

és a dokumentumokat köteles az eljárás jogerôs befejezését követô három éven

belül megsemmisíteni.

6. §

(1) A felügyelõ az ellenõrzés során tapasztalt szabálytalanságok

megszüntetése érdekében

a) jogosult felhívni a foglalkoztató figyelmét a foglalkoztatásra

vonatkozó szabályok megtartására,

b) kötelezheti a foglalkoztatót a szabálytalanság meghatározott határidõn

belül történõ megszüntetésére,

c) megtilthatja a további foglalkoztatást, ha az alkalmazás vagy a

foglalkoztatás jogszabályba ütközik és a sérelem rövid határidõn belül nem

orvosolható,

d) szabálysértési eljárást folytathat le a külön jogszabályban

meghatározott szabálysértést megvalósító személlyel szemben,

e) külön jogszabályban foglaltak szerint rendbírságot szabhat ki,

f) kötelezheti a foglalkoztatót a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a

munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény (a továbbiakban: Flt.)

7. § (4) bekezdésében meghatározott fizetési kötelességének teljesítésére.

(2) A felügyelõ az (1) bekezdés c) pontjában foglalt határozatának az

azonnali végrehajtását is elrendelheti.

7. §

(1) Az ellenõrzést lefolytató felügyelõ írásbeli javaslata alapján az

illetékes megyei (fõvárosi) felügyelôség vezetôje a foglalkoztatóval szemben

munkaügyi bírság kiszabására jogosult, ha a 3. § (1) bekezdésében foglaltak

megsértése több munkavállalót érint. Munkaügyi bírság e feltétel hiányában is

kiszabható a 3. § (1) bekezdésének b), h), i), j) pontjaiban foglaltak

megsértése esetén.

(2) Munkaügyi bírságra tett javaslat esetén a felügyelõ az ellenõrzés

megállapításait írásban megküldi a foglalkoztató vezetõjének, aki arra nyolc

napon belül észrevételt tehet.

(3) A munkaügyi bírság mértéke

a) az elsõ alkalommal, egy jogszabályi rendelkezés megsértése esetén

50.000 Ft-tól 1.000.000 Ft-ig,

b) több jogszabályi rendelkezés megsértése, valamint a korábbi bírságot

kiszabó határozat jogerôre emelkedésétôl számított három éven belüli újabb

jogsértés esetén 50.000 Ft-tól 3.000.000 Ft-ig terjedhet.

(4) A munkaügyi bírság összegének megállapításánál figyelembe kell venni

különösen a jogszabály megsértésével okozott jogellenes állapot idõtartamát,

az okozott hátrány nagyságát, valamint az érintett munkavállalók számát.

(5) A munkaügyi bírságot kiszabó szerv a hozzá befolyt bírság 60%-át a

Munkaerõpiaci Alap kezelésérõl szóló jogszabályban foglaltak szerint átutalja

a Munkaerôpiaci Alap számlájára. A fennmaradó összeg e szerv saját bevételének

minõsül, amely személyi kiadásokra nem használható fel.

(6) A felügyelô az ügy összes körülményeinek mérlegelése alapján a

munkaügyi bírság kiszabására irányuló javaslata mellett szabálysértési

eljárást is lefolytathat.

(7) Egy ellenôrzés során ugyanazon jogszabályi rendelkezés megsértéséért

a munkaügyi felügyelô szabálysértési eljárást nem folytathat le, rendbírságot

nem szabhat ki, ha az illetékes megyei (fôvárosi) felügyelôség vezetôjének

munkaügyi bírság kiszabására tett javaslatot, és ennek alapján munkaügyi

bírság kiszabására kerül sor.

8. §

A felügyelõ - kivéve, ha szabálysértési eljárást folytat le -, valamint

az illetékes megyei (fõvárosi) felügyelôség vezetõje az államigazgatási

eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény szerint jár el.

9. §

(1) E törvény kihirdetését követô 30 napon belül lép hatályba,

rendelkezéseit a hatályba lépést követõen indult ügyekben kell alkalmazni.

(2) Az (1) bekezdéstõl eltérõen munkaügyi bírság kiszabása csak az e

törvény hatályba lépése után elkövetett jogszabálysértés esetén lehetséges.

(3) E törvény alkalmazásában

a) munkahelyen a munkavédelemrõl szóló 1993. évi XCIII. törvény 87. § 5.

pontjában foglaltakat kell érteni, kivéve a bedolgozó munkavégzés céljára

szolgáló lakóhelyét, vagy más, általa, a munkavégzés céljára biztosított

lakóhelyiséget,

b) munkabéren a jogszabály alapján járó illetményt, illetménypótlékot,

illetménykiegészítést és tizenharmadik havi illetményt, valamint a bírák, az

ügyészek, a bírósági és az ügyészségi dolgozók elõmenetelérõl és

javadalmazásáról szóló 1990. évi LXXXVIII. törvényben foglalt javadalmazást

is érteni kell.

(4) E törvény hatálybalépésével egyidejûleg

a) az Mt. 203. § (2) bekezdésének b) pontja, valamint

b) a munkaügyi ellenôrzésrôl szóló 124/1990. (XII. 30.) Korm. rendelet és

a módosításáról szóló 132/1991. (X. 17.) Korm. rendelet és a 69/1996. (V. 15.)

Korm. rendelet

hatályát veszti.

10

I N D O K O L Á S

Általános indokolás

1. A feketegazdaság visszaszorítására irányuló jogalkotási feladatok

kormányzati koordinációjáról szóló 2119/1995. (V.3.) Korm. határozat a

jogalkotási feladatok összehangolt elõkészítését írta elõ. Ennek megfelelõen a

Kormány az 1091/1995. (IX.27.) Korm. határozatában rögzítette a feketegazdaság

elleni jogalkotási feladatok konkrét cselekvési programját. Ennek egyik

lényeges területe az ún. feketefoglalkoztatás, illetve munkavállalás, így a

Kormány által meghatározott komplex feladatkör közvetlenül érinti a munkaügyi

ellenõrzés intézményrendszerét.

Az 1992-ben hatályba lépett munkajogi tárgyú szabályok - követve a

piacgazdaság követelményeit - a korábbiakhoz képest alapjaiban változtatták

meg a foglalkoztatás jogi kereteit. A legtöbb munkavállalót érintõ Munka

Törvénykönyve (a továbbiakban: Mt.) szabályozási elve szerint a jogalkotó csak

az alapvetõ munkafeltételeket - ún. minimálstandardokat - rögzíti, és a

munkajogi szabályozás kiemelkedõen fontos tényezõjévé a felek megállapodásait

kívánja tenni, különös tekintettel a kollektív szerzõdésekre. Mivel a

munkajogviszony alanyainak magánjogi mellérendeltsége a munkavállalók eltérõ

gazdasági pozíciója miatt a gyakorlatban számos esetben nem érvényesül,

elengedhetetlen, hogy az állam - közrendvédelmi kötelességébõl eredõen - az

alkalmazás, a foglalkoztatás garanciális tartalmi elemeit rögzítõ szabályok

betartását ellenõrizze, azok megszegését szankcionálja.

2. A munkaügyi ellenõrzésrõl az 124/1990. (XII.30.) Korm. rendelet

mellett, munkaügyi tárgyú ellenõrzésre vonatkozó normák más jogszabályokban is

találhatók. Így a foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek

ellátásáról szóló 1991. évi IV törvény (a továbbiakban: Flt.), a külföldiek

magyarországi munkavállalásának engedélyezésérõl szóló, többször módosított

4/1991. (X.17.) MüM rendelet, valamint a munkavédelemrõl szóló 1993. évi

XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) tartalmaz e tárgyban rendelkezéseket.

A munkaügyi ellenõrzésrõl szóló kormányrendelet hatósági ellenõrzést

vezetett be, amelyet - bizonyos kivétellel - az Országos Munkabiztonsági és

Munkaügyi Fõfelügyelõség megyei (fõvárosi) szervezetében mûködõ felügyelõk

látnak el. Az ellenõrzés tárgyköre viszonylag széles, azonban a rendeletbõl

éppen az illegális, illetve a szabálytalan foglalkoztatás, valamint

munkavállalás ellenõrzésének rögzítése hiányzik. A külföldiek magyarországi

munkavállalásának engedélyezését szabályozó MüM rendelet értelmében a

vonatkozó szabályok megtartása tekintetében a munkaügyi központok végeznek

hatósági ellenõrzést, amelynek keretében jogosultak az Flt. 7.§ (4)

bekezdésében foglalt jogkövetkezmények alkalmazására, valamint a 3/1996.

(IV.5) MüM rendelet alapján rendbírság kiszabására. Végezetül - sajátos tárgya

miatt - a munkaügyi ellenõrzés rendszerén belül önálló helyet foglal el, a

munkavédelmi ellenõrzés.

A munkaügyi ellenõrzés tehát nem merõben új intézmény a hazai jogrendben,

és a Javaslat rendeltetése az, hogy a szervezeti és eljárási széttagoltságot,

a felesleges párhuzamosságokat lehetõség szerint kiküszöbölje, ugyanakkor az

ellenõrzés tárgykörét a fentiekben rögzített feladatoknak megfelelõen

kibõvítse.

3. A munkaügyi ellenõrzésrõl szóló törvény célja, hogy az Alkotmányban

megfogalmazott elvek alapján a foglalkoztatásra vonatkozó jogszabályokban

megállapított kötelességek megtartása állami ellenõrzésének tárgyát, személyi

és szervezeti kereteit, az eljárás rendjét, valamint e kötelességek

megszegésének jogkövetkezményeit meghatározza. A korábbiakban leírtak szerint

a munkaügyi ellenõrzés során kiemelt jelentõségû a feketefoglalkoztatás,

illetve munkavállalás visszaszorítása, azonban a jövõben sem kerülhet

indokolatlanul háttérbe az egyéb munkaügyi szabályok megtartásának vizsgálata,

különös tekintettel a munkavállalók és érdekképviseleti szerveik jogainak

védelmére.

Részletes indokolás

1. §-hoz

1. A Javaslat a törvény szervi és tárgyi hatályát szélesen vonja meg. A

szervi hatályt illetõen a Javaslat az Mt. 73. §-ára támaszkodik, amelynek

értelmében munkáltató az lehet, aki jogképes. Ezért - a törvény tárgyi

hatályára is figyelemmel - a foglalkoztató fogalma kiterjed a természetes

személyre, a jogi személyre, valamint a jogi személyiséggel nem rendelkezõ

gazdasági társaságra egyaránt.

A munkaügyi ellenõrzés tárgyi hatálya az un. foglalkoztatásra irányuló

jogviszonyra terjed ki. A munkaügyi ellenõrzésrõl szóló törvény alkalmazása

szempontjából - az alább bemutatandó kivételekkel - foglalkoztatásra irányuló

jogviszonynak minôsül minden olyan jogviszony, amelyben a szolgáltatás tárgya

a foglalkoztató részére ellenérték fejében végzett munka.

A Javaslat szerint nem foglalkoztatásra irányuló jogviszony keretében

történik

a) a Polgári Törvénykönyvrõl szóló 1959. évi IV. törvényben (a

továbbiakban: Ptk) szabályozott vállalkozási szerzõdés, valamint megbízási

szerzõdés alapján teljesített munkavégzés, továbbá

b) a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi VI. törvényben (a

továbbiakban Gt.) szabályozott közkereseti társaság és betéti társaság

tagjának személyes közremûködése, továbbá a korlátolt felelõsségû társaság

tagjának munkavégzésben megnyilvánuló mellékszolgáltatása.

ad) a. A Ptk 389. §-a a korábbiakhoz képest részletesebben határozza

meg a vállalkozási jogviszony fogalmi elemeit, különös tekintettel annak

tárgyára. A vállalkozás de iure alapvetõen eredménykötelem, amely azt jelenti,

hogy a felek a szerzõdésszerû teljesítés esetén mintegy szabadulnak a

kötelembõl. A vállalkozási szerzõdés alapján tehát olyan jogviszony

keletkezik, amely önmegszüntetõ jellegû. Ezzel szemben a foglalkoztatásra

irányuló jogviszonyok meghatározó típusának minõsülõ munkajogviszony esetében

a munkavállaló nem egy de iure eredmény szolgáltatására vállal

kötelezettséget, hanem a munkaszerzõdésben megállapodott munkakörben és

munkahelyen, a munkaviszonyra vonatkozó szabályban megállapított munkaidõn

belül - fôszabályként a munkáltató utasításának megfelelôen - általában munka

végzésére. Annak ellenére, hogy a munkajogviszony és a vállalkozói jogviszony

elhatárolása egyes esetekben nem feltétlenül egyértelmû, támpontul

szolgálhatnak az alábbiak:

- a foglalkoztatásra irányuló jogviszony létesítésére vonatkozó

jognyilatkozat (munkaszerzõdés, kinevezés) írásbafoglalása minden esetben

kötelezõ;

- a jelzett jognyilatkozatoknak törvény által meghatározott kötött, ún.

szükséges tartalmi elemekkel kell rendelkezniük, míg a vállalkozási

szerzõdésben a jogviszony szempontjából lényeges megállapodási elemek

számottevõen különböznek a foglalkoztatásra irányuló jogviszonyt keletkeztetõ

jognyilatkozatok tartalmától, különös tekintettel pl. a teljesítési

határidõre;

- az a természetes személy, aki vállalkozási szerzõdések által rendszeres

gazdasági tevékenységet folytat - azaz önállóan, saját neve alatt jelenik meg

a gazdasági forgalomban - külön törvény alapján, ezt a tevékenységét

vállalkozói igazolvány birtokában gyakorolhatja.

Némileg nehezebb a megbízási jogviszony és a munkajogviszony

elhatárolása, ugyanis - szemben a vállalkozási jogviszonnyal - egyik sem

eredménykötelem. A megbízott kötelezettségvállalása azonban a megbízó által

rábízott ügy ellátására, ennek érdekében történõ tevékenység kifejtésére

irányul. Ebbõl adódóan a megbízó - esetleges korrekciós jellegû - utasításai

ellenére, a megbízott jogviszonybeli alá-fölérendeltsége hiányzik, és ez abban

is kifejezõdésre jut, hogy a megbízási jogviszonynak nem tartalmi eleme a

megbízott rendelkezésre állási kötelessége. A megbízási jogviszony tárgya

mindebbôl következôen jónéhány munkatevékenység vonatkozásában fogalmilag

kizárt.

ad) b. A közkereseti társaság tekintetében a Gt. 56.§-a szerint a

társasági szerzõdésben meg kell határozni a tagok személyes közremûködésének

módját. Mivel a Gt. 94.§(2) bekezdésének értelmében a betéti társaságra is a

kkt. szabályait kell alkalmazni - ha a Gt. másképpen nem rendelkezik -, a

szabály a bt.-re is vonatkozik. A személyes közremûködés alapján történõ

munkavégzés kifejezetten a társasági jogviszonyhoz kötõdõ társasági jogi

intézmény, és így nem azonos a korlátolt felelõsségû társaságnál ismert

mellékszolgáltatással. Ebbõl következõen a személyes közremûködés - mint

társasági jogi jogviszony - nem tévesztendõ össze sem a Ptk-ban szabályozott

megbízással, sem pedig a munkaszerzõdés alapján létesült munkajogviszonnyal.

Hangsúlyozandó azonban, hogy a tag a személyes közremûködés mellett, más

tevékenység ellátására, akár polgári jogi megbízási jogviszonyt vagy akár

munkajogviszonyt is létesíthet a társasággal. A személyes közremûködésért a

Gt. 69.§-a szerint a tagot díjazás illeti meg. Ez azonban jogi természetét

tekintve nem munkabér. A díjazás ugyanis megállapítható egy meghatározott

összegben, vagy az elért eredmény százalékában, és kifizetésének

esedékességében is a tagok megállapodása az irányadó.

A korlátolt felelõsségû társaságok vonatkozásában a Gt. 167.§-a

rendelkezik a tag "egyéb vagyoni értékû" szolgáltatásáról

(mellékszolgáltatás), amely munkavégzésben is megnyilvánulhat. A társasági

szerzõdésnek ebben az esetben is tartalmaznia kell, hogy a tag a társaság

részére szolgáltatott személyes közremûködést milyen jogviszony alapján - pl.

munkajogviszony, megbízási jogviszony - vagy mellékszolgáltatásként végzi. A

mellékszolgáltatásért kikötött ellenérték jogi természetét tekintve szintén

nem minõsül munkabérnek.

A Javaslat értelmében a felügyelô jogosult a foglalkoztató és a részére

munkát végzô közötti jogviszony minôsítésére. Ez közelebbrõl azt jelenti, hogy

a felügyelõ a vizsgált jogviszony tartalmi jegyei alapján határozhatja meg a

felek között fennálló jogi kapcsolatot. Mivel az ellenõrzés az államigazgatási

eljárás általános szabályai szerint folytatódik le, és az államigazgatási

eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény 26. § (1) bekezdése

értelmében a közigazgatási szerv köteles a határozathozatalhoz szükséges

tényállást tisztázni, indokoltnak tûnik, a bizonyítási teher egyértelmû

rögzítése. A Javaslat 1.§ (4) bekezdése értelmében, a foglalkoztatónak

rendelkezésre kell bocsátania mindazokat a bizonyítékokat, amelyek alapján

megállapítható, hogy a foglalkoztató részére végzett munka a (3) bekezdésben

említett jogviszonyok alapján, illetve ellenérték nélkül történt.

A Javaslat a fegyveres erôknél, rendvédelmi szerveknél és a

nemzetbiztonsági szolgálatoknál eltérést engedélyez a törvény szabályainak

alkalmazására. Az ágazati miniszter a 3. § alkalmazása és a szervezet

tekintetében állapíthat meg eltérô szabályokat. Ez azt jelenti, hogy nem a

Javaslat 2. §-ában megjelölt szerv végzi az ellenôrzést. Az eltérést azt

indokolja, hogy speciális szervezetekrôl van szó, ahol többféle jogviszonyban

történik a foglalkoztatás.

2. §-hoz

A Javaslat egyik célkitûzése az volt, hogy lehetõség szerint megszüntesse

az ellenõrzés során tapasztalható indokolatlan párhuzamosságokat. Ezért

módosulnak az Flt.-nek a munkaügyi központok hatásköreire vonatkozó

rendelkezései (lásd 9. §). A munkaügyi ellenõrzést ennek megfelelõen a

munkavédelemrôl szóló 1993. évi XCIII. törvényben, valamint a bányászatról

szóló 1993. évi XLVIII. törvényben meghatározott szervezetek látják el.

3. §-hoz

1. A Javaslat a munkaügyi ellenõrzést, mint állami, hatósági ellenõrzést

szabályozza. A munkaügyi ellenõrzés állami jellegébõl következõen az

ellenõrzés alapvetõen az állam által meghatározott kötelességek betartására

szorítkozik. Ezért a munkaügyi ellenõrzés fõszabályként nem általában "a

munkaviszonyra vonatkozó szabályban", hanem csak a jogszabályban foglalt

kötelességek betartására terjed ki. Ez a megoldás egyébiránt összhangban van

a nemzetközi egyezményekben foglaltakkal is. Az ILO 81. sz. egyezménye a

munkaügyi ellenõrzés kapcsán a "törvényes rendelkezéseknek" az érvényre

juttatását fogalmazza meg, abból a megfontolásból, hogy például a kollektív

szerzõdésbõl származó kötelességek megsértése esetére a munkavállalói oldal

számára a munkaügyi ellenõrzés igénybevételén kívül egyéb eszközök is

rendelkezésre állnak. Természetesen az ILO-egyezményben megfogalmazottaktól a

munkavállalói oldal javára történõ eltérõ szabályozás is kialakítható.

A Javaslat követi az ILO-egyezmény rögzítetteket és fõszabályként a

munkaügyi jogszabályokban foglalt kötelességek megsértését szankcionálja.

Vannak azonban olyan területek, ahol a felek egyensúlyi helyzetének

fenntartása indokolttá teszi, hogy a jogszabályban foglalt kötelességek

betartásának ellenõrzésén túl, az ellenõrzés a munkaviszonyra vonatkozó

szabályokra is kiterjedjen. Ezért a Javaslat a 3. § (1) bekezdés d) és e)

pontjaiban bizonyos tekintetben lehetõvé teszi a kollektív szerzõdésben

foglalt kötelességek betartásának ellenõrzését.

2. Az ellenõrzés konkrét tárgyait illetõen a Javaslat részben követi a

hatályos kormányrendeletben foglaltakat, azonban rendeltetésének megfelelõen

annál jóval szélesebb. Így kiemelt jelentõséget kapott az alkalmazás, illetve

a foglalkoztatás jogszerûségének vizsgálata, azaz az illegális foglalkoztatás

visszaszorítása [3. § (1) bekezdés a) pont]. E mellett a Javaslat fokozott

jelentõséget tulajdonít a munkavállalók választott képviselõi védelmének [3. §

(1) bekezdés i) pont]. Ezen túlmenõen a Javaslat általában is megköveteli a

munkavállalók érdekképviseleti szerveire vonatkozó szabályok betartását [3. §

(1) bekezdés h) és j) pontok].

A munkaügyi ellenõrzés, az ellenõrzést végzõ szervek erre vonatkozó terve

alapján fõszabályként hivatalból történik, azonban a Javaslat lehetõséget ad

arra, hogy meghatározott területek ellenõrzése bejelentésre folytatódjon le.

4. §-hoz

A munkaügyi ellenõrzés hatékonysága jelentõs mértékben függ a felügyelõk

jogkörétõl, illetve cselekvési lehetõségeitõl. A Javaslat ezért eléggé tág

jogkört biztosít a felügyelõk számára. Ennek megfelelõen a felügyelõ minden

külön engedély és elôzetes bejelentési kötelesség nélkül a foglalkoztatónál,

illetve annak bármely munkahelyén, telephelyén ellenõrzést tarthat. Ennek

során a felügyelõ jogosult belépni a munkahelyre, illetve akadályoztatása

esetén a rendôrség segítségét igénybevenni. A felügyelõnek joga van az

ellenõrzéshez szükséges valamennyi nyilvántartás megtekintésére, azokról

másolatok készítésére. Jogosult továbbá a foglalkoztatásra irányuló jogviszony

létesítéséhez szükséges jognyilatkozat alakszerûségének ellenõrzésére. A

fekete foglalkoztatás visszaszorítása érdekében elengedhetetlen, hogy a

felügyelô a foglalkoztató és a részére munkát végzô közötti jogviszonyt, annak

tartalmi elemei alapján minôsítse. A felügyelô jogosult továbbá az ellenõrzés

során az ellenôrzéssel összefüggésben hang- és képfelvétel készítésére, a

munkahelyen tartózkodó személyektôl az ellenôrzéshez szükséges felvilágosítás

kérésére, meghallgatására, valamint személyi azonosságuk igazoltatással

történõ megállapítására.

5. §-hoz

A felügyelõ a munkaügyi ellenõrzés során a foglalkoztató számára fontos

üzemi, üzleti titkok birtokába juthat, illetve szolgálati titok, valamint a

foglalkoztatóra vonatkozó egyéb információk is rendelkezésére állhatnak. A

felügyelõ ezért köteles valamennyi információt megõrizni, illetve -

jogszabály eltérõ rendelkezése hiányában - harmadik személlyel nem közölhet

olyan adatot, amely az ellenõrzéssel összefüggésben jutott tudomására.

A munkaügyi ellenõrzést végzõ szerv a foglalkoztató nyilvántartásairól

készített másolatot, valamint az ellenõrzéssel kapcsolatos hang- és

képfelvételt csak ellenõrzési tevékenységével osszefüggésben használhatja fel.

E dokumentumokat köteles az eljárás jogerõs befejezését követõ három éven

belül megsemmisíteni.

6. - 7. §-hoz

1. A Javaslat célja, hogy differenciált szankciórendszert állapítson meg,

amely tekintetbe veszi az adott kötelességszegés jellegét, illetve súlyát. A

felügyelõ az ellenõrzés során tapasztalt szabálytalanságok megszüntetése

érdekében meghatározott intézkedéseket tehet. Így felhívhatja a foglalkoztató

figyelmét a szabályok megtartására, illetve kötelezheti a foglalkoztatót a

szabálytalanság meghatározott határidõn belül történõ megszüntetésére.

Lényeges eleme a Javaslatban foglalt intézkedési rendszernek, a további

foglalkoztatás megtiltása, ha az alkalmazás vagy a foglalkoztatás jogszabályba

ütközik és a sérelem rövid határidõn belül nem orvosolható. Abban az esetben,

ha a jogszabály megsértése olyan jellegû, a felügyelõ e határozatának az

azonnali hatályú végrehajtását is elrendelheti.

2. A felügyelõ az intézkedések mellett meghatározott jogkövetkezmények

alkalmazására jogosult. Így szabálysértési eljárást folytathat le azzal a

külön jogszabályban meghatározott szabálysértést megvalósító személlyel

szemben, aki a jogszabály megsértéséért felelôs; külön jogszabályban foglaltak

szerint rendbírságot szabhat ki; kötelezheti a foglalkoztatót az Flt. 8. § (4)

bekezdésében meghatározott fizetési kötelességének teljesítésére.

3. Merõben új eleme a munkaügyi ellenõrzésnek az ún. munkaügyi bírság

intézménye. Lényege szerint a bírság kiszabása objektív alapozású, azaz

vétkességre való tekintet nélkül is kiszabható, továbbá magát a foglalkoztatót

- mint ilyet - sújtja. A munkaügyi bírságot az ellenõrzést lefolytató

felügyelõ írásbeli javaslata alapján az illetékes megyei (fõvárosi)

felügyelôség vezetõje szabja ki. Megállapításának feltétele, hogy a jogszabály

megsértése több munkavállalót érintsen. E feltétel hiányában is kiszabható a

munkaügyi bírság a Javaslat 3. § (1) bekezdésének b), h.), i.), j.) pontjaiban

foglaltak megsértéséért.

A munkaügyi bírság mértékét a Javaslat differenciáltan határozza meg.

Elsõ alkalommal és egy jogszabályi rendelkezés megszegése esetén ötvenezer

forinttól egymillió forintig terjed, több jogszabályi rendelkezés megsértése

esetén, valamint a korábbi bírságot kiszabó határozat jogerôre emelkedésétôl

számított három éven belül újabb jogsértés esetén ötvenezertõl hárommillió

forintig terjedhet.

A munkaügyi bírság kiszabása önmagában nem zárja ki a szabálysértési

eljárás lefolytatását, illetve szabálysértési bírság kiszabását. A Javaslatnak

azonban nem célja, hogy egymással párhuzamosan több szankciót indokolatlanul

alkalmazzon, ezért egy ellenõrzés során ugyanazon jogszabályi rendelkezés

megsértéséért a felügyelõ szabálysértési eljárást nem folytathat le, továbbá

rendbírságot nem szabhat ki, ha az illetékes megyei (fõvárosi) szerv

vezetõjének javaslatot tett munkaügyi bírság kiszabására és ennek alapján a

bírság kiszabására ténylegesen is sor kerül.

8. §-hoz

Lényeges annak a kérdésnek a tisztázása, hogy a munkaügyi ellenôrzés

során a felügyelô milyen eljárás keretei között járhat el. A munkaügyi

ellenôrzésre - a hatályos szabályozáshoz hasonlóan - az államigazgatási

eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény rendelkezései

alkalmazandók. Természetesen amennyiben a törvény külön más eljárást nevesít

[lásd a Javaslat 6. § (1) bekezdésének d) pontját] a felügyelô eljárására az

ott rögzítettek az irányadók.

9. §-hoz

1. A munkaügyi ellenôrzésrôl szóló törvény kihirdetését követô 30 napon

belül lép hatályba és rendelkezéseit csak a hatályba lépést követôen indult

ügyekben kell alkalmazni. E szabálytól eltérôen határozza meg a Javaslat a

munkaügyi bírság kiszabásának elsô határidejét. Ennek megfelelôen munkaügyi

bírság kiszabása csak e törvény hatálybalépése után elkövetett

jogszabálysértések esetén lehetséges.

2. A Javaslat a munkaügyi ellenôrzés hatékonysága érdekében maga is több

új jogintézményt definiál. Indokolt ugyanakkor a már más jogszabályokban

megtalálható, és a jogalkalmazás számára is egyértelmû fogalmakat átvenni.

Ezért a Javaslat a munkahely fogalmát végeredményben az Mvt. 87. § 5.

pontjában foglaltakkal azonos módon határozza meg. Kivétel azonban a munkahely

fogalma alól a bedolgozó munkavégzés céljára szolgáló lakóhelye, vagy más,

általa, a munkavégzés céljára biztosított lakóhelyiség.

A Javaslat 3. § (1) bekezdés e) pontjában foglaltak miatt szükségesnek

mutatkozik meghatározni annak a munkabérnek a fogalmát, amelynek biztosítására

a munkaügyi ellenôrzés kiterjed.

Eleje Honlap