1

K/2689/1.

Dr. Gyuricza Béla (FIDESZ-MPP)

országgyûlési képviselõ úr

K/2689.sz. kérdésére adandó írásbeli válasz

Dr. Gyuricza Béla úr

országgyûlési képviselõ

Budapest

Tisztelt Gyuricza úr!

A Magyar Honvédség hosszú, valamint középtávú átalakításának irányairól és

létszámáról szóló 88/1995. (VII.6.) OGY határozat egyes pontjai

megvalósításának tárgyában feltett kérdéseire az alábbiakról tájékoztatom.

Az 1997.évi védelmi költségvetés elõkészítése, részleteinek kidolgozása

szükségszerûen az éves központi költségvetés munkálatai keretében, annak

törvényben rögzített rendje szerint folyik. A Kormány ez év június 20-ai és

26-iki ülésén tárgyalta a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésének

összeállításának alapjául szolgáló irányelveket. A költségvetés készítésének e

fázisában még csupán a nemzetgazdaság mûködésének peremfeltételei; a

gazdaságpolitika, az államháztartás mozgástere; a makrogazdasági mutatók

körvonalazhatók, s az államháztartásban érvényesülõ alapvetõ tendenciák,

strukturális jellemzõk határozhatók meg. Természetes, hogy e munkaszakaszban

nem rögzíthetõk, késõbbi egyeztetési folyamatban résztvevõk számára a javaslat

önmagában bármilyen fontos részelemei. A Kormány e dokumentum alapján

munkadöntéseket hoz, megalapozza az ún. költségvetési tervezési körirat

kidolgozását és a Parlament számára készülõ jelentést. Ez utóbbit Képviselõ Úr

a napokban megismerheti, míg a tárcáknál megkezdõdik a részletes javaslat

kimunkálása.

Szükségszerû, hogy - amint az a tömegkommunikációban már többször is

elhangzott, s Végh Ferenc altábornagy úr, a Magyar Honvédség vezérkari fõnöke

utalt rá - a hadsereg átalakításának összhangban kell lennie a költségvetés

teherbíróképességével, s folytatni kell a NATO-hoz csatlakozás feltételeinek

megteremtését.

Az elõbbi szempont az 1997. évre a költségvetési szervek számára a megelõzõ

esztendõkhöz képest szigorúbb követelményeket jelent. A Honvédelmi

Minisztérium keretszámainak kialakításakor is szûkítõ peremfeltételekben kell

gondolkodnunk, s nem tervezünk többletforrást olyan programokra, amelyek révén

ez a terület relatíve kedvezõ helyzetbe kerülne.

Amit pedig Képviselõ úr külön is kérdez, nevezetesen: a honvédség

költségvetésén belül a fejlesztés-fenntartás - OGY határozatban elõírt -

arányának biztosíthatósága, egyértelmûen függ nemcsak a védelmi költségvetés

jövõ évi mozgástérétõl, hanem a haderõátalakítás ütemétõl, a belsõ

megtakarítások mértékétõl. A már említett költségvetési körirat fogja

tartalmazni azokat a fõbb paramétereket, amelyek a részletekre is kiterjedõ

tárgyalások alapjául szolgálhatnak. A fõ keretszámokon belüli - így a

fejlesztés-fenntartási - arányok kialakítása - a peremfeltételek, belsõ

determinációk, intézkedési lehetõségek ismeretében - elsõdlegesen Keleti

miniszter úr feladata, majd a Kormány tehet javaslatot az Országgyûlésnek

ezen elõirányzatok elfogadására. E szerint tehát a végsõ szót Ön és

képviselõ-társai mondják majd ki e kérdésben, bizonyára ugyanúgy valamennyi

körülmény mérlegelésével.

A kérdés második fele a haditechnikai fejlesztési programok "program-

költségvetési" rendszerû megtervezésére irányul. Noha e téma is miniszter-

kollégám hatásköre,nyugodt szívvel mondhatom, hogy ennek megvalósítása már

megkezdõdött, s az elsõ program megvalósítása már folyik. Kétségtelen, hogy a

program-költségvetési rendszer teljes körû alkalmazása még formálódik, azonban

annak elsõ elemeit alkalmazta az elõterjesztõ tárca a haderõ-átalakítás

számítási háttéranyagában, illetõleg az egyes - szinte fegyvernemi -

fejlesztési programok döntés elõkészítése során. E megoldás elsõ jegyeivel

találkozhattak a képviselõ hölgyek és urak, amikor a légtérvédelem két

országgyûlési határozatának anyagait vitatták és fogadták el.

A program-költségvetés a megvalósítani tervezett program szinte valamennyi -

s nemcsak pénzügyi - momentumát felöleli a megvalósítás teljes idõszakára

kiterjedõen. Bemutatja a létesítési (egyszeri, és valamennyi eszközre

vonatkozó), majd a fenntartási igényeket (létszám, egyéb fenntartás,

mûködtetés). Az elõterjesztés elõkészítésekor nem volt mellõzhetõ ugyanakkor

az új fejlesztés következtében "kiváltásra " kerülõ technika, illetve

feladatellátás megszûnésének költség-felmérése sem. Ugyanezen megoldást

kívánjuk alkalmazni a haditechnika-fejlesztés egyéb elemeinél (de az

államháztartás egyéb részeinek tervezésekor) is a jövõben.

Képviselõ úr másik kérdése arra irányul, milyen nagyságrendû összeggel

tervezem a határozat 1998-ra meghatározott céljainak teljesítését.

A központi költségvetési szervek mûködtetési kötelezettségei

finanszírozásának, általában az állami feladatok felvállalásának mértékét, így

finanszírozását is középtávra meghatározza a Kormány gazdasági stratégiája.

Az elõterjesztés elkészült, az anyag megtárgyalására és elfogadására még nem

került sor. A Kormány középtávú gazdaságpolitikai stratégiájának célja és

feladata nem az egyes ágazatokra fordítható keretszámok rögzítése, hanem a

gazdaság mozgásterének feltérképezése, a lehetséges elmozdulási irányok és

mértékek meghatározása, a cselekvési programok kidolgozása. Ugyanakkor erre is

támaszkodva mód lesz késõbb közelítõbb kitekintésre, hiszen az 1997 évi

költségvetés kialakításakor - terveink szerint - alkalmazni kívánjuk az

ún. gördülõ tervezés rendszerét. Ennek elsõ elemeként egy vagy kétéves távú

determinációk bemutatására gondolunk. Természetesen sem teljes

részletezettséget, sem törvényerõre emelést nem jelenthet a tervezési

metodika. Arra azonban vélhetõen alkalmas lesz, hogy Önök bizonyos

tájékoztatást kapjanak a következõ évek költségvetésének körvonalaiból. Ha

ennél többet nem is, de azt ígérhetem, hogy az 1998. évi költségvetési

irányelvek, s majd a részletes költségvetés kialakításakor a lehetõ

legsokoldalúbban mérlegelem a honvédelem átalakításának soron következõ

lépéséhez szükséges források elõteremtésének lehetõségeit és módjait

Kérem, hogy válaszomat szíveskedjék elfogadni.

Budapest, 1996. június " ".

Tisztelettel:

Dr. Medgyessy Péter

Eleje Honlap