ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
Az atomenergiáról szóló T/2691.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztem elõ:
1. A törvényjavaslat 2.§ a) pontjának ab) alpontja a következõk szerint
módosul:
"ab) az ionizáló sugárzást létrehozó, valamint az [a)] aa) pont szerinti
alkalmazást szolgáló létesítményekkel, berendezésekkel összefüggõ
tevékenység;"
Indokolás: Téves hivatkozás pontosítása
2. A törvényjavaslat 2.§ b) pontja a következõk szerint módosul:
" b) az atomenergia alkalmazója: aki az [1)] a) pontban meghatározott
tevékenységet végez;"
Indokolás: Nyelvhelyességi korrekció valamint téves hivatkozás pontosítása
3. A törvényjavaslat 3.§ (1) és (2) bekezdése a következõk szerint
módosul:
" (1) A Magyar Köztársaság - a nemzetközi szerzõdésekben vállalt
kötelezettségeivel összhangban - nem alkalmaz atomenergia felhasználásán
alapuló fegyvereket.
(2) A Magyar Köztársaság - a nemzetközi egyezményekkel összhangban - támogatja
a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozását és elõmozdítja a
nukleáris leszerelést. A nukleáris anyagok és létesítmények ellenõrzésével, a
nukleáris export és import feltételeinek megállapításával biztosítja, hogy az
atomenergia békés célú hazai felhasználása ne eredményezhesse a nukleáris
fegyverek további terjedését."
Indokolás: Nyelvhelyességi pontosítások
4. A törvényjavaslat 6.§ (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(2) Az e törvényben foglalt kormányzati feladatok végrehajtásáról a Kormány
az [Országos] Magyar Atomenergia Bizottság (a továbbiakban: [OAB] MAB) és az
[Országos] Magyar Atomenergia Hivatal (a továbbiakban: [OAH] MAH), valamint az
érintett miniszterek útján gondoskodik."
Ahol a törvényjavaslat a továbbiakban OAB-t vagy OAH-t említ, ott
értelemszerûen a szöveg MAB-ra, illetve MAH-ra változik.
Indokolás: A Magyar Bányászati Hivatal valamint a Magyar Energia Hivatal
analógiájára megfontolandó, hogy nem lenne-e helyesebb az intézmények nevét a
fentiek szerint megváltoztatni.
5. A törvényjavaslat 8.§-a az alábbi új (6) bekezdéssel egészül ki:
" (6) A OAH elnökét és helyettesét a OAB elnöke nevezi ki és menti fel."
Indokolás: A törvényjavaslat nem rendelkezik a kinevezés rendjérõl.
6. A törvényjavaslat 11.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(1) Az atomenergia alkalmazása körében csak olyan személy foglalkoztatható,
aki rendelkezik a külön jogszabályokban meghatározott iskolai végzettséggel,
szakképesítéssel és kielégíti a foglalkoztatás [más] egyéb jogszabályban
elõírt feltételeit, továbbá megfelel az elõírt egészségügyi követelményeknek."
Indokolás: Nyelvhelyességi pontosítás.
7. A törvényjavaslat 12.§ (2) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(2) Az [elsõ fokú] ügyintézési határidõ a 17.§ (2) bekezdés a) pontja
szerinti nukleáris biztonsági engedélyezési eljárás esetén legfeljebb hat
hónapig meghosszabbítható."
Indokolás: Tekintettel arra, hogy az másodfokú ügyintézés sem kevésbé
idõigényes, mint az elsõ fokú, így nem indokolt a különbségtétel.
8. A törvényjavaslat 15.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(1) Az engedély, valamint a biztonsági szabályzatok elõírásainak megtartását,
illetõleg az atomenergia alkalmazásának biztonságosságát az engedélyezõ
hatóság köteles rendszeresen ellenõrizni, és az észlelt rendellenességek
megszüntetése érdekében haladéktalanul intézkedni vagy intézkedést
kezdeményezni."
Indokolás: Nemcsak az engedély, de a biztonsági szabályzatok betartását is
folyamatosan ellenõrizni kell, hisz csak így értelmezhetõek ugyanezen § (3)
bekezdésében foglaltak.
9. A törvényjavaslat 17.§ (5) bekezdése a következõk szerint módosul:
"(5) Az OAH jogosult bármely atomenergiát alkalmazónál - feladat- és
hatáskörében - ellenõrzést folytatni."
Indokolás: Nyelvhelyességi pontosítás.
10. A törvényjavaslat 19.§ (2) bekezdésének h) pontja a következõk
szerint módosul:
"h) A Magyar Bányászati Hivatal elnöke érvényesíti a bányászati technológiai,
bányamûszaki és bányabiztonsági
szempontokat."
Indokolás: A felelõsségi kör így lesz teljes értékû.
11. A törvényjavaslat 20.§ (1) bekezdésének d) pontja a következõk
szerint módosul:
"d) A bányatérségek kivételével radioaktív hulladéktároló telepítésének,
létesítésének, üzembe helyezésének, üzemeltetésének, átalakításának,
lezárásának engedélyezését és ellenõrzését;"
Indokolás: A bányászatról szóló törvény 1.§-ából következõek szerint ezt a
kiemelést szükséges megtenni, hiszen az a Magyar Bányászati Hivatal elnökének
feladat- és hatáskörébe tartozik.
12. A törvényjavaslat 21.§ g) pontja a következõk szerint módosul:
"g) A Magyar Bányászati Hivatal elnöke érvényesíti a bányászati technológiai,
bánymûszaki és bányabiztonsági
szempontokat."
Indokolás: A felelõsségi kör így lesz teljes értékû.
13. A törvényjavaslat 24.§-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A Magyar Bányászati Hivatal elnöke a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII.
tv. 1.§ (1) bekezdésének d) és e) pontjai, valamint 44.§ (1) bekezdésének a)
pontja szerint ellátja a radioaktív hulladék elhelyezésére szolgáló
bányatérségek, valamint egyéb földalatti térségek építéshatósági, mûszaki
biztonsági, valamint munkavédelmi hatósági feladatait."
Indokolás: A bányászatról szóló törvénnyel való összhang megteremtése
érdekében szükséges a módosítás.
14. A törvényjavaslat 60.§ (1) bekezdése a következõképpen módosul:
"(1) E törvénynek az atomenergia alakalmazásával kapcsolatos felelõsségi és
kártérítési szabályait kell alkalmazni azokban az esetekben, amikor a Magyar
Köztársaság területén mûködõ valamely nukleáris létesítménnyel kapcsolatos
[nukleáris baleset] rendkívüli esemény következtében az atomkár a Magyar
Köztársaság területén vagy [valamely olyan külföldi] bármely más állam
területén, illetve egyéb térségekben keletkezik, amelyekért való kártérítésre
az engedélyes nemzetközi szerzõdés alapján köteles."
Indokolás: Belsõ fogalmi koherencia megteremtése és nyelvhelyességi módosítás.
15. A törvényjavaslat 64.§ (1) bekezdése az alábbak szerint módosul:
"(1) Az Alap gazdálkodására az Államháztartásról szóló, többször módosított
1992. évi XXXVIII. törvény elkülönített állami pénzalapokra vonatkozó
rendelkezéseit, valamint a jelen törvény hatálybalépéséig módosításra kerülõ,
az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII törvényben
foglaltakat kell alkalmazni [az e törvényben foglalt eltérésekkel]."
Indokolás: Az egyes elkülönített állami pénzalapok részletes szabályozása az
1992. évi LXXXIII. törvény alapján került megállapításra. Ez azonban jelen
pillanatban természetesen még nem tartalmazza az újonnan létrehozásra kerülõ
Központi Nukleáris Pénzügyi Alapot. Ez utóbbinak ezen törvényben meg kell
jelennie.
Budapest, 1996. október 3.
Szalay Gábor
SZDSZ