ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2691/15..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

Az atomenergiáról szóló T/2691.. sz. törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztem elõ:

1. A törvényjavaslat 2.§ a) pontjának ab) alpontja a következõk szerint

módosul:

"ab) az ionizáló sugárzást létrehozó, valamint az [a)] aa) pont szerinti

alkalmazást szolgáló létesítményekkel, berendezésekkel összefüggõ

tevékenység;"

Indokolás: Téves hivatkozás pontosítása

2. A törvényjavaslat 2.§ b) pontja a következõk szerint módosul:

" b) az atomenergia alkalmazója: aki az [1)] a) pontban meghatározott

tevékenységet végez;"

Indokolás: Nyelvhelyességi korrekció valamint téves hivatkozás pontosítása

3. A törvényjavaslat 3.§ (1) és (2) bekezdése a következõk szerint

módosul:

" (1) A Magyar Köztársaság - a nemzetközi szerzõdésekben vállalt

kötelezettségeivel összhangban - nem alkalmaz atomenergia felhasználásán

alapuló fegyvereket.

(2) A Magyar Köztársaság - a nemzetközi egyezményekkel összhangban - támogatja

a nukleáris fegyverek elterjedésének megakadályozását és elõmozdítja a

nukleáris leszerelést. A nukleáris anyagok és létesítmények ellenõrzésével, a

nukleáris export és import feltételeinek megállapításával biztosítja, hogy az

atomenergia békés célú hazai felhasználása ne eredményezhesse a nukleáris

fegyverek további terjedését."

Indokolás: Nyelvhelyességi pontosítások

4. A törvényjavaslat 6.§ (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) Az e törvényben foglalt kormányzati feladatok végrehajtásáról a Kormány

az [Országos] Magyar Atomenergia Bizottság (a továbbiakban: [OAB] MAB) és az

[Országos] Magyar Atomenergia Hivatal (a továbbiakban: [OAH] MAH), valamint az

érintett miniszterek útján gondoskodik."

Ahol a törvényjavaslat a továbbiakban OAB-t vagy OAH-t említ, ott

értelemszerûen a szöveg MAB-ra, illetve MAH-ra változik.

Indokolás: A Magyar Bányászati Hivatal valamint a Magyar Energia Hivatal

analógiájára megfontolandó, hogy nem lenne-e helyesebb az intézmények nevét a

fentiek szerint megváltoztatni.

5. A törvényjavaslat 8.§-a az alábbi új (6) bekezdéssel egészül ki:

" (6) A OAH elnökét és helyettesét a OAB elnöke nevezi ki és menti fel."

Indokolás: A törvényjavaslat nem rendelkezik a kinevezés rendjérõl.

6. A törvényjavaslat 11.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) Az atomenergia alkalmazása körében csak olyan személy foglalkoztatható,

aki rendelkezik a külön jogszabályokban meghatározott iskolai végzettséggel,

szakképesítéssel és kielégíti a foglalkoztatás [más] egyéb jogszabályban

elõírt feltételeit, továbbá megfelel az elõírt egészségügyi követelményeknek."

Indokolás: Nyelvhelyességi pontosítás.

7. A törvényjavaslat 12.§ (2) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(2) Az [elsõ fokú] ügyintézési határidõ a 17.§ (2) bekezdés a) pontja

szerinti nukleáris biztonsági engedélyezési eljárás esetén legfeljebb hat

hónapig meghosszabbítható."

Indokolás: Tekintettel arra, hogy az másodfokú ügyintézés sem kevésbé

idõigényes, mint az elsõ fokú, így nem indokolt a különbségtétel.

8. A törvényjavaslat 15.§ (1) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(1) Az engedély, valamint a biztonsági szabályzatok elõírásainak megtartását,

illetõleg az atomenergia alkalmazásának biztonságosságát az engedélyezõ

hatóság köteles rendszeresen ellenõrizni, és az észlelt rendellenességek

megszüntetése érdekében haladéktalanul intézkedni vagy intézkedést

kezdeményezni."

Indokolás: Nemcsak az engedély, de a biztonsági szabályzatok betartását is

folyamatosan ellenõrizni kell, hisz csak így értelmezhetõek ugyanezen § (3)

bekezdésében foglaltak.

9. A törvényjavaslat 17.§ (5) bekezdése a következõk szerint módosul:

"(5) Az OAH jogosult bármely atomenergiát alkalmazónál - feladat- és

hatáskörében - ellenõrzést folytatni."

Indokolás: Nyelvhelyességi pontosítás.

10. A törvényjavaslat 19.§ (2) bekezdésének h) pontja a következõk

szerint módosul:

"h) A Magyar Bányászati Hivatal elnöke érvényesíti a bányászati technológiai,

bányamûszaki és bányabiztonsági

szempontokat."

Indokolás: A felelõsségi kör így lesz teljes értékû.

11. A törvényjavaslat 20.§ (1) bekezdésének d) pontja a következõk

szerint módosul:

"d) A bányatérségek kivételével radioaktív hulladéktároló telepítésének,

létesítésének, üzembe helyezésének, üzemeltetésének, átalakításának,

lezárásának engedélyezését és ellenõrzését;"

Indokolás: A bányászatról szóló törvény 1.§-ából következõek szerint ezt a

kiemelést szükséges megtenni, hiszen az a Magyar Bányászati Hivatal elnökének

feladat- és hatáskörébe tartozik.

12. A törvényjavaslat 21.§ g) pontja a következõk szerint módosul:

"g) A Magyar Bányászati Hivatal elnöke érvényesíti a bányászati technológiai,

bánymûszaki és bányabiztonsági

szempontokat."

Indokolás: A felelõsségi kör így lesz teljes értékû.

13. A törvényjavaslat 24.§-a a következõ (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A Magyar Bányászati Hivatal elnöke a bányászatról szóló 1993. évi XLVIII.

tv. 1.§ (1) bekezdésének d) és e) pontjai, valamint 44.§ (1) bekezdésének a)

pontja szerint ellátja a radioaktív hulladék elhelyezésére szolgáló

bányatérségek, valamint egyéb földalatti térségek építéshatósági, mûszaki

biztonsági, valamint munkavédelmi hatósági feladatait."

Indokolás: A bányászatról szóló törvénnyel való összhang megteremtése

érdekében szükséges a módosítás.

14. A törvényjavaslat 60.§ (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) E törvénynek az atomenergia alakalmazásával kapcsolatos felelõsségi és

kártérítési szabályait kell alkalmazni azokban az esetekben, amikor a Magyar

Köztársaság területén mûködõ valamely nukleáris létesítménnyel kapcsolatos

[nukleáris baleset] rendkívüli esemény következtében az atomkár a Magyar

Köztársaság területén vagy [valamely olyan külföldi] bármely más állam

területén, illetve egyéb térségekben keletkezik, amelyekért való kártérítésre

az engedélyes nemzetközi szerzõdés alapján köteles."

Indokolás: Belsõ fogalmi koherencia megteremtése és nyelvhelyességi módosítás.

15. A törvényjavaslat 64.§ (1) bekezdése az alábbak szerint módosul:

"(1) Az Alap gazdálkodására az Államháztartásról szóló, többször módosított

1992. évi XXXVIII. törvény elkülönített állami pénzalapokra vonatkozó

rendelkezéseit, valamint a jelen törvény hatálybalépéséig módosításra kerülõ,

az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII törvényben

foglaltakat kell alkalmazni [az e törvényben foglalt eltérésekkel]."

Indokolás: Az egyes elkülönített állami pénzalapok részletes szabályozása az

1992. évi LXXXIII. törvény alapján került megállapításra. Ez azonban jelen

pillanatban természetesen még nem tartalmazza az újonnan létrehozásra kerülõ

Központi Nukleáris Pénzügyi Alapot. Ez utóbbinak ezen törvényben meg kell

jelennie.

Budapest, 1996. október 3.

Szalay Gábor

SZDSZ

Eleje Honlap