ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2691/18..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az

atomenergiáról szóló T/2691.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat új 13. §-al egészül ki. (A további §-ok számozása

értelemszerûen változik.)

"13 § (1) Az állampolgárok e törvényben és más jogszabályokban

meghatározott módon jogosultak részt venni az atomenergia

alkalmazására, a nukleáris hulladékok elhelyezésére irányuló azon

állami, hatósági önkormányzati döntések kialak1tásában, amelyek saját

biztonságukat és utódaik biztonságát érintik

2) Új atom-erõmû létesítése, vagy meglévõ bõvítése, leszerelése vala-

mint végleges nukleáris hulladék-tároló létesítése minden állam-polgár

vagy utóda biztonságát érintõ döntésnek tekintendõ. Meglévõ nukleáris

telephelyen belüli új nukleáris létesítmény tekintetében az érintett

önkormányzatok területének lakosai, ottani telephellyel mûködõ

vállalkozói, ingatlan tulajdonosai, bérlõi tekintendõk érintettnek.

Minden más esetben az érintettséget igazolni kell.

(3) Az állampolgári részvétel gyakorolható személyesen, vagy képviselõ

útján, társadalmi szervezetek révén, önkormányzatok útján.

(4) Az érintett állampolgárt vagy képviselõjét az államigazgatási

eljárás-ban az ügyfél jogállása illeti meg. Az államigazgatási eljárást

megelõzõ vizsgálati fázisban, közérthetõ, és minden érdemi körülményre

kiterjedõ tájékoztatást meg kell adni a vizsgálati módszerekrõl és

eredményekrõl, a még fennálló bizonytalanságokról a lehetséges döntési

alternatívákról az ahhoz tartozó kockázatokról. A nukleáris létesítmény

üzemeltetése alatt, végleges hulladéktároló betárolási és lezárást

követõ fázisában pedig az észlelésekrõl, mérésekrõl, azok értékelésérõl

kell rendszeres és közérthetõ tájékoztatást adni.

(5) A tájékoztatási kötelezettséget, annak tartalmát, rendjét az

engedélye-zési eljárásban eljáró hatóságnak e törvénnyel összhangban az

érintett állampolgárokat ill. képviselõiket is meghallgatva az

engedélyezési iratban is rögzítenie kell, mint az engedélyezés egyik

feltételét.

(6) Amennyiben a közigazgatási eljárásban ügyfélként résztvevõ

állampolgárok többségével egyetértésre jutni a közigazgatási eljárásban

nem sikerült, az egyet nem értõ ügyfelek jogosultak egy hazai és egy

külföldi szakértõt kiválasztani és közremûködését a közigazgatási

eljárásban igénybe venni a Központi Nukleáris Alap terhére. A

közigazgatási eljárás csak e szakértõk véleményének érdemi mérlegelését

követõen zárható le.

(7) Az Országgyûlés Környezetvédelmi Bizottsága az ügyfélként résztvevõ

állampolgárok többségének felkérésére, vagy saját kezdeményezé-sébõl

bizottsági határozattal közegyeztetési megbízottat küldhet ki a felek

közötti megegyezés elõsegítésére. A közegyeztetési megbízott is

kezdeményezheti újabb szakértõk igénybevételét, vagy valós kárigények

kompenzációját a Központi Nukleáris Alap terhére."

I n d o k o l á s

Az állampolgárok részvételének jogát maguk és utódaik biztonságát érintõ

állami, önkormányzati döntések kialakításában nem elegendõ egy meg nem

nevezett jogszabályra való utalással rendezni. A Környezetvédelmi törvény

ugyan utal arra, hogy az atomenergiáról szóló külön törvény a környezetvédelmi

törvénnyel összhangban fogja szabályozni, de ez nem elegendõ. A

környezetvédelmi törvény erre vonatkozó szakaszai az általános

környezetvédelmi feladatokhoz, eljárásokhoz szabottak. A nukleáris biztonság

specifikusabb terület. A közvélemény is érzékenyebb. Az alapjogokat ilyen

területen a specifikus törvényben kell szabályozni nem alacsonyabb

jogszabályban. Ezért a törvényjavaslat 13 § helyett részletesebb javasolandó

(ahol átvehetõ követve a környezetvédelmi tötvény szövegrészeit).

Budapest, 1996. október 2.

Dr. Szabó Iván

MDNP-Néppárt

Eleje Honlap