ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az
atomenergiáról szóló T/2691.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat új 13. §-al egészül ki. (A további §-ok számozása
értelemszerûen változik.)
"13 § (1) Az állampolgárok e törvényben és más jogszabályokban
meghatározott módon jogosultak részt venni az atomenergia
alkalmazására, a nukleáris hulladékok elhelyezésére irányuló azon
állami, hatósági önkormányzati döntések kialak1tásában, amelyek saját
biztonságukat és utódaik biztonságát érintik
2) Új atom-erõmû létesítése, vagy meglévõ bõvítése, leszerelése vala-
mint végleges nukleáris hulladék-tároló létesítése minden állam-polgár
vagy utóda biztonságát érintõ döntésnek tekintendõ. Meglévõ nukleáris
telephelyen belüli új nukleáris létesítmény tekintetében az érintett
önkormányzatok területének lakosai, ottani telephellyel mûködõ
vállalkozói, ingatlan tulajdonosai, bérlõi tekintendõk érintettnek.
Minden más esetben az érintettséget igazolni kell.
(3) Az állampolgári részvétel gyakorolható személyesen, vagy képviselõ
útján, társadalmi szervezetek révén, önkormányzatok útján.
(4) Az érintett állampolgárt vagy képviselõjét az államigazgatási
eljárás-ban az ügyfél jogállása illeti meg. Az államigazgatási eljárást
megelõzõ vizsgálati fázisban, közérthetõ, és minden érdemi körülményre
kiterjedõ tájékoztatást meg kell adni a vizsgálati módszerekrõl és
eredményekrõl, a még fennálló bizonytalanságokról a lehetséges döntési
alternatívákról az ahhoz tartozó kockázatokról. A nukleáris létesítmény
üzemeltetése alatt, végleges hulladéktároló betárolási és lezárást
követõ fázisában pedig az észlelésekrõl, mérésekrõl, azok értékelésérõl
kell rendszeres és közérthetõ tájékoztatást adni.
(5) A tájékoztatási kötelezettséget, annak tartalmát, rendjét az
engedélye-zési eljárásban eljáró hatóságnak e törvénnyel összhangban az
érintett állampolgárokat ill. képviselõiket is meghallgatva az
engedélyezési iratban is rögzítenie kell, mint az engedélyezés egyik
feltételét.
(6) Amennyiben a közigazgatási eljárásban ügyfélként résztvevõ
állampolgárok többségével egyetértésre jutni a közigazgatási eljárásban
nem sikerült, az egyet nem értõ ügyfelek jogosultak egy hazai és egy
külföldi szakértõt kiválasztani és közremûködését a közigazgatási
eljárásban igénybe venni a Központi Nukleáris Alap terhére. A
közigazgatási eljárás csak e szakértõk véleményének érdemi mérlegelését
követõen zárható le.
(7) Az Országgyûlés Környezetvédelmi Bizottsága az ügyfélként résztvevõ
állampolgárok többségének felkérésére, vagy saját kezdeményezé-sébõl
bizottsági határozattal közegyeztetési megbízottat küldhet ki a felek
közötti megegyezés elõsegítésére. A közegyeztetési megbízott is
kezdeményezheti újabb szakértõk igénybevételét, vagy valós kárigények
kompenzációját a Központi Nukleáris Alap terhére."
I n d o k o l á s
Az állampolgárok részvételének jogát maguk és utódaik biztonságát érintõ
állami, önkormányzati döntések kialakításában nem elegendõ egy meg nem
nevezett jogszabályra való utalással rendezni. A Környezetvédelmi törvény
ugyan utal arra, hogy az atomenergiáról szóló külön törvény a környezetvédelmi
törvénnyel összhangban fogja szabályozni, de ez nem elegendõ. A
környezetvédelmi törvény erre vonatkozó szakaszai az általános
környezetvédelmi feladatokhoz, eljárásokhoz szabottak. A nukleáris biztonság
specifikusabb terület. A közvélemény is érzékenyebb. Az alapjogokat ilyen
területen a specifikus törvényben kell szabályozni nem alacsonyabb
jogszabályban. Ezért a törvényjavaslat 13 § helyett részletesebb javasolandó
(ahol átvehetõ követve a környezetvédelmi tötvény szövegrészeit).
Budapest, 1996. október 2.
Dr. Szabó Iván
MDNP-Néppárt