ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
Helyben
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az
atomenergiáról szóló T/2691.. számú törvényjavaslathoz az alábbi
módosító javaslatot
terjesztem elõ:
A törvényjavaslat 40 §-a helyébe az alábbi szöveg lép:
40 §
(1) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy radioaktív hulladékok és a
kiégett fûtõelemek végleges elhelyezésre továbbá a nukleáris
létesítmények leszerelésére közhasznú társaságot hozzon létre, amely az
erõmûvi eredetû radioaktív hulladékok elhelyezésére a nukleáris
létesítmények leszerelésére irányuló feladatait a Központi Nukleáris
Alap terhére, egyéb hazai radioaktív hulladékok elhelyezését pedig
díjazás ellenében látja el. A közhasznú társaság külsõ vállalkozó
munkáját a Közbeszerzési Törvény szerint eljárva veheti igénybe.
(2) E közhasznú társaság felügyelõ bizottságát az Országgyûlés
Környezetvédelmi bizottsága nevezi ki. Az állami alapok rendeltetésszerû
felhasználását pedig az Állami Számvevõszék ellenõrzi.
(3) A radioaktív hulladékok elhelyezésére alkalmas helyszín-kutatás
munkáinak szakmai ellenõrzésére, és tanácsadásra a Kormány hazai és
külföldi szakemberekbõl Hulladék-elhelyezési Szakértõ Bizottságot nevez
ki, amelyek két hazai és egy külföldi tagját a Magyar Tudományos
Akadémia két hazai és egy külföldi tagját pedig az érintett
önkormányzatok jelölik. A Kormány felkéri részvételre azon szomszédos
ország általuk kijelölt szakemberét is, amely ország a hulladéktároló
hatásai szempontjából potenciálisan érintett lehet."
I n d o k o l á s
E törvénycikk a Kormányra bízza hogy a hulladékkezelés szervezeti kereteit
megteremtse, ami annak szakmai teljesítõképessége, egyéb érdekek kizárása stb
szempontjából meghatározó a társadalom sok generációs biztonságáról való
gondoskodást a Kormányra bízza úgy hogy tevékenységét e tekintetben
ellenõrízhetné. Az egymondatos cikkely egy rövid mellékmondattal lehetõvé
teszi magára a hulladéktermelõre bízni ezt a hosszútávú tevékenységet is.
A nemzetközi gyakorlatból inkább az atomerõmûvektõl független állami
szervezetet célszerû választani, mint amilyen a francia, a spanyol, belga,
német, olasz, USA szlovén stb. megoldás, mert nemcsak a közbizalmat erõsíti,
hanem a hazai viszonyok között valóságos kockázatok ellen is több védelmet
nyújt.
Az erõ telephelyén belüli hulladékkezelés, a fûtõelemek átmeneti tárolása
lehet az erõmû saját hatáskörében, mert ez technológiailag a nukleáris
létesítményen belüli rendszerhez tartozó, a biztonsági érdekeket profitérdekek
nem nyomhatják el.
A nukleáris hulladéktárolásról való gondoskodást,
· amely Magyarországon biztosan nem az erõmû területén, vagy közelében
lesz, technológiailag,
· szakmai feladatok tekintetében is különbözõ,
· az erõmû megszüntetése után lesznek a nagy tárolási feladatok továbbá
· sok generáció biztonságát érinti
a hazai, még nem konszolidált viszonyok között egy megszûnõ, profitérdekelt
szervezetre bízni szakmailag semmivel sem indokolt, és több okból is
kockázatos.
A hivatkozott külföldi mintáknak és szakértõi javaslatoknak megfelelõen állami
tulajdonú közhasznú társaság létrehozása javasolt, amelynek szakmai
tevékenysége, az állami alappal való gazdálkodása mind a törvényhozás és az
érintett önkormányzatok, mind a kormány számára átlátható, ellenõrizhetõ, a
szakmai tevékenysége, azaz a hosszú távú nukleáris biztonság pedig a külföld
számára is átlátható.
Budapest, 1996. október 2.
Dr. Szabó Iván
MDNP-Néppárt