ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2691/19..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján az

atomenergiáról szóló T/2691.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 40 §-a helyébe az alábbi szöveg lép:

40 §

(1) A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy radioaktív hulladékok és a

kiégett fûtõelemek végleges elhelyezésre továbbá a nukleáris

létesítmények leszerelésére közhasznú társaságot hozzon létre, amely az

erõmûvi eredetû radioaktív hulladékok elhelyezésére a nukleáris

létesítmények leszerelésére irányuló feladatait a Központi Nukleáris

Alap terhére, egyéb hazai radioaktív hulladékok elhelyezését pedig

díjazás ellenében látja el. A közhasznú társaság külsõ vállalkozó

munkáját a Közbeszerzési Törvény szerint eljárva veheti igénybe.

(2) E közhasznú társaság felügyelõ bizottságát az Országgyûlés

Környezetvédelmi bizottsága nevezi ki. Az állami alapok rendeltetésszerû

felhasználását pedig az Állami Számvevõszék ellenõrzi.

(3) A radioaktív hulladékok elhelyezésére alkalmas helyszín-kutatás

munkáinak szakmai ellenõrzésére, és tanácsadásra a Kormány hazai és

külföldi szakemberekbõl Hulladék-elhelyezési Szakértõ Bizottságot nevez

ki, amelyek két hazai és egy külföldi tagját a Magyar Tudományos

Akadémia két hazai és egy külföldi tagját pedig az érintett

önkormányzatok jelölik. A Kormány felkéri részvételre azon szomszédos

ország általuk kijelölt szakemberét is, amely ország a hulladéktároló

hatásai szempontjából potenciálisan érintett lehet."

I n d o k o l á s

E törvénycikk a Kormányra bízza hogy a hulladékkezelés szervezeti kereteit

megteremtse, ami annak szakmai teljesítõképessége, egyéb érdekek kizárása stb

szempontjából meghatározó a társadalom sok generációs biztonságáról való

gondoskodást a Kormányra bízza úgy hogy tevékenységét e tekintetben

ellenõrízhetné. Az egymondatos cikkely egy rövid mellékmondattal lehetõvé

teszi magára a hulladéktermelõre bízni ezt a hosszútávú tevékenységet is.

A nemzetközi gyakorlatból inkább az atomerõmûvektõl független állami

szervezetet célszerû választani, mint amilyen a francia, a spanyol, belga,

német, olasz, USA szlovén stb. megoldás, mert nemcsak a közbizalmat erõsíti,

hanem a hazai viszonyok között valóságos kockázatok ellen is több védelmet

nyújt.

Az erõ telephelyén belüli hulladékkezelés, a fûtõelemek átmeneti tárolása

lehet az erõmû saját hatáskörében, mert ez technológiailag a nukleáris

létesítményen belüli rendszerhez tartozó, a biztonsági érdekeket profitérdekek

nem nyomhatják el.

A nukleáris hulladéktárolásról való gondoskodást,

· amely Magyarországon biztosan nem az erõmû területén, vagy közelében

lesz, technológiailag,

· szakmai feladatok tekintetében is különbözõ,

· az erõmû megszüntetése után lesznek a nagy tárolási feladatok továbbá

· sok generáció biztonságát érinti

a hazai, még nem konszolidált viszonyok között egy megszûnõ, profitérdekelt

szervezetre bízni szakmailag semmivel sem indokolt, és több okból is

kockázatos.

A hivatkozott külföldi mintáknak és szakértõi javaslatoknak megfelelõen állami

tulajdonú közhasznú társaság létrehozása javasolt, amelynek szakmai

tevékenysége, az állami alappal való gazdálkodása mind a törvényhozás és az

érintett önkormányzatok, mind a kormány számára átlátható, ellenõrizhetõ, a

szakmai tevékenysége, azaz a hosszú távú nukleáris biztonság pedig a külföld

számára is átlátható.

Budapest, 1996. október 2.

Dr. Szabó Iván

MDNP-Néppárt

Eleje Honlap