ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2691/24..

Módosító javaslat!

G á l Z o l t á n úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n.

Tisztelt Elnök Úr!

Az atomenergiáról szóló, T/2691.. számon benyújtott törvényjavaslathoz

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztünk elõ.

1.

A törvényjavaslat preambulumának harmadik bekezdése a következõképpen egészül

ki:

/Az Országgyûlés/

"annak érdekében, hogy az atomenergia alkalmazása által okozott kockázat ne

legyen nagyobb mint más tevékenységek társadalmilag elfogadott, tudományosan

megalapozott koc-kázata, és a biztonsági követelmények betartását megfelelõ

hazai szabályozás biztosítsa;"

/a következõ törvényt alkotja:/

Indokolás

A kockázatviselés az atomenergia alkalmazása esetében nem alapulhat kizárólag

a mindennapok tapasztalatán, nem lehet csak érzelmi alapú, hanem a tudomány

meg-állapításaira is támaszkodnia kell.

2a.

A törvényjavaslat preambulumának negyedik bekezdése a következõképpen módosul:

/Az Országgyûlés/

"a lakosságnak és a környezetnek az ionizáló sugárzás ká-ros hatásai elleni

védelmérõl, valamint az atomenergia al-kalmazásának szabályozásáról, az

[ezzel] ezekkel összefüg-gõ engedélyezési eljárásról, e téren a hatóságok és

az atomenergiát alkalmazók alapvetõ feladatairól, kötelezett-ségérõl

a következõ törvényt alkotja:"

2b.

A törvényjavaslat 1. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A törvény hatálya az ionizáló sugárzást kibocsátó anyagok kezelésére,

valamint az atomenergia alkalmazására, [az azzal] az ezekkel kapcsolatos

jogosultságokra és köte-lezettségekre, az emberek, valamint az élõ és

élettelen környezetnek a természetes és mesterséges eredetû ionizáló sugárzás

káros hatásai elleni védelmére terjed ki."

Indokolás

A módosítások az ionizáló sugárzás és a radioaktív anyag energetikai célú

felhasználás között különbség jobb megjelenítését szolgálják.

3.

A törvényjavaslat 2. §-a következõ új a) ponttal egészül ki, a további pontok

jelölése értelemszerûen változik:

/E törvény alkalmazásában/

"a) atomenergia: az atommag átalakulásakor felszabaduló energia;"

Indokolás

A törvényjavaslat nem határozza meg a törvény alapvetõ tárgyát, így annak

annak jogi értelmezése bizonytalan. A természettudomány sokrétû

meghatározásának jogi kezelése viták forrásává válhat, miközben a

törvényjavaslat több más természettu-dományos és technikai fogalom jogi

meghatározását megadja.

4a.

A törvényjavaslat 2. §-ának aa) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

/atomenergia alkalmazása/

"aa) a radioaktív anyaggal, illetõleg nukleáris anyaggal kapcsolatos

tevékenység, így különösen a fejlesztésük, elõállításuk, termelésük,

átalakításuk, megszerzésük, for-galmazásuk, tárolásuk, felhasználásuk,

szállításuk;"

4b.

A törvényjavaslat 2. §-ának ab) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

/atomenergia alkalmazása/

"ab) az ionizáló sugárzást létrehozó, valamint az a) pont szerinti alkalmazást

szolgáló létesítményekkel, berendezé-sekkel, készülékkel összefüggõ

tevékenység, így különösen tervezésük, létesítésük, elõállításuk,

megszerzésük, üzem-behelyezésük, átalakításuk, javításuk, fejlesztésük, üze-

meltetésük, leszerelésük, megszüntetésük;"

Indokolás

Az atomenergia használata szempontjából fontos, konkrét tevékenységek - az

1980. évi I. tv-hez hasonló - felsorolásának elmaradása az értelmezésnek

elfogadhatatlanul tág teret hagy. Nem elegendõ a 68. § (2) bek. k) és l)

pontjában a népjóléti miniszter felhatalmazása.

5a.

A törvényjavaslat 2. §-ának aa) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

/atomenergia alkalmazása/

"aa) a radioaktív anyaggal, illetõleg nukleáris anyaggal kapcsolatos

tevékenység, és a radioaktív anyag birtoklá-sa;"

5b.

A törvényjavaslat 2. §-ának ab) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

/atomenergia alkalmazása/

"ab) az ionizáló sugárzást létrehozó, valamint az a) pont szerinti alkalmazást

szolgáló létesítményekkel, berendezé-sekkel összefüggõ tevékenység, valamint

azok birtoklása;"

Indokolás

A tulajdonlás befolyásolhatja az alkalmazást, ezért fontos annak

megjelenítése.

6a.

A törvényjavaslat 2. §-ának h) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában:/

"h) nukleáris rendszer, berendezés: a nukleáris létesít-ménynek a

nukleáris biztonságra és a nukleáris kockázatok-ra hatással lévõ rendszerei,

berendezései;"

6b.

A törvényjavaslat 4. § (3) bekezdésének d) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Az atomenergia alkalmazása során biztosítani kell azt, hogy/

"d) a rendkívüli esemény kialakulása megelõzhetõ, követ-kezménye tervszerûen

elhárítható, az esetleg kiszabaduló radioaktív anyag és ionizáló sugárzás

kockázata, káros ha-tása a lehetõ legkisebbre csökkenthetõ legyen."

6c.

A törvényjavaslat 4. §-ának (6) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(6) Az atomenergia alkalmazása során biztosítani kell a keletkezõ radioaktív

hulladék és a kiégett üzemanyag biz-tonságos elhelyezését, oly módon, hogy ne

háruljon elfo-gadhatatlan teher és kockázati szint a jövõ generációkra."

6d.

A törvényjavaslat 5. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul, és a § a

következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(2) Az atomenergia alkalmazása kizárólag jogszabályban meghatározott módon és

rendszeres hatósági ellenõrzés mel-lett történhet. [Az atomenergia biztonságos

alkalmazásának feltételeit az illetékes hatóságok a jogszabályok, illetõ-leg a

tudomány, valamint a technika eredményeinek folyama-tos figyelembevételével

határozzák meg.] E hatóságok füg-getlenek az atomenergia alkalmazásának

elõmozdításában és fejlesztésében érdekelt közigazgatási szervektõl.

(3) Az atomenergia biztonságos alkalmazásának feltételeit az illetékes

hatóságok a jogszabályok, illetõleg a tudo-mány, valamint a technika

eredményeinek, és az érintettek által a veszélyeztetés tudatában vállalt

kockázat folyama-tos figyelembevételével határozzák meg."

6e.

A törvényjavaslat 9. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A hatóság rendszeres ellenõrzések, elemzések és helyszíni vizsgálatok

lefolytatásával gyõzõdik meg arról, hogy az atomenergia alkalmazását szolgáló

létesítmények, berendezések mûszaki állapota, valamint üzemeltetése meg-felel

a biztonsági követelményeknek, a kockázatvállalás megengedhetõ mértékének és a

hatósági engedélyben elõír-taknak."

6f.

A törvényjavaslat 9. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) Az engedélyesnek és a hatóságnak a nukleáris léte-sítmények biztonságát,

a biztonsági követelmények teljesí-tését, a kockázatok szintjét a létesítést

és az üzembe he-lyezést megelõzõen, valamint - figyelembe véve az üzemi

tapasztalatokat és a biztonsággal kapcsolatos új ismerete-ket - a teljes

üzemidõ alatt rendszeres idõközönként tel-jeskörûen elemeznie és értékelnie

kell."

6g.

A törvényjavaslat 14. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) A hatóság az engedélyt visszavonhatja, vagy az enge-dély érvényességi

idejét korlátozhatja, ha az engedély megadása alapjául szolgáló biztonsági

körülmények, illetve a tényleges kockázat, vagy a megengedett kockázati szin-

tek megváltozását állapította meg."

6h.

A törvényjavaslat 15. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Az engedély elõírásának megtartását, illetõleg az atomenergia

alkalmazásának biztonságosságát és a meghatá-rozott kockázati szintek

betartását az engedélyezõ hatóság köteles rendszeresen ellenõrizni, és az

észlelt rendelle-nességek megszüntetése érdekében haladéktalanul intézked-ni,

vagy intézkedéseket kezdeményezni."

6i.

A törvényjavaslat 17. § (2) bekezdésének k) pontja a következõképpen egészül

ki:

/Az OAH hatáskörébe tartozik:/

"k) az atomenergia alkalmazásának biztonságával, illetve a

kockázatelemzéssel összefüggõ kutatási-fejlesztési tevé-kenységek értékelése

és összehangolása, valamint a 4. § (7) bekezdésének figyelembevételével a

hatósági ellenõr-zést szolgáló mûszaki megalapozó tevékenység finanszírozá-

sa;"

6j.

A törvényjavaslat 34. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A nukleáris létesítmény vagy radioaktív hulladéktá-roló környezete -

ideértve annak felszín alatti részét és légterét is - biztonsági övezetté

jelölhetõ ki a létesít-mény, illetve annak környezete és az ott élõ lakosság

vé-delme érdekében. A biztonsági övezet azon részét, amely a kockázatelemzés

eredménye alapján csak tilalmak és korlá-tozások figyelembevételével

hasznosítható, kockázati zóná-nak kell kijelölni."

6k.

A törvényjavaslat 38. § (2) bekezdésének b) pontja a következõképpen egészül

ki:

/A radioaktív hulladék és a kiégett üzemanyag átmeneti tá-rolása és végleges

elhelyezése akkor tekinthetõ biztonsá-gosnak, ha/

"b) a kockázati szint, az emberi egészségre és a környe-zetre gyakorolt

hatás az országhatárokon túl sem nagyobb a belföldön elfogadottnál."

Indokolás

A társadalmi konfliktusok megelõzése érdekében a kockázatot tudatosítani és

azzal számolni, együtt élni szükséges. A vállalható kockázatot a rendszer

építése, üzemel-tetése és a hatósági feladatok ellátása során mindig

figyelembe kell venni.

7.

A törvényjavaslat 2. §-ának r) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában/

"r) rendkívüli esemény: az atomenergia alkalmazását szol-gáló

létesítményben, berendezésben, vagy radioaktív (nuk-leáris) anyaggal végzett

tevékenység során - bármilyen ok-ból - bekövetkezõ esemény, baleset, amely a

biztonságot kedvezõtlenül befolyásolja, és emberek nem tervezett su-

gártelhelését eredményezi, vagy eredményezheti;"

Indokolás

Egyértelmûvé kell tenni, hogy a baleset is egy rendkívüli esemény. A javaslat

elfogadása esetén a "baleset" kitétel a törvényjavaslat más helyein esetleg

elhagyható, amelyet egyébként a törvényjavaslat nem határoz meg.

8a.

A törvényjavaslat 2. §-ának r) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában/

"r) rendkívüli esemény: az atomenergia alkalmazását szol-gáló

létesítményben, berendezésben, vagy radioaktív (nuk-leáris) anyaggal végzett

tevékenység során - bármilyen ok-ból - bekövetkezõ esemény, amely a

biztonságot kedvezõtle-nül befolyásolja, és az emberek, valamint a környezet

nem tervezett sugártelhelését eredményezi, vagy eredményezhe-ti;"

8b.

A törvényjavaslat 2. §-ának s) pontja a következõképpen egészül ki:

/E törvény alkalmazásában/

"s) nukleáris veszélyhelyzet: rendkívüli esemény követ-keztében elõálló

állapot, amelyben a lakosságot és a kör-nyezetet érintõ következmények

elhárítása vagy enyhítése érdekében intézkedésre van, vagy lehet szükség;"

Indokolás

A rendkívüli esemény hatása nem korlátozódik az emberekre, hanem a környezetre

is hatást gyakorol. (Lásd az 1995. évi LIII. törvényt!) Elõfordulhat olyan

eset is amikor elõbb, vagy kiterjedtebben szennyezõdik a környezet, és a

szennyezett környezet veszélyezteti a lakosságot.

9.

A törvényjavaslat 3. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A Magyar Köztársaság a nemzetközi szerzõdések kere-tében vállaltakkal

összhangban elfogadja az atomenergia békés célú, biztonságos alkalmazását

[nemzetközi szerzõdé-sek keretében vállalt együttmûködéssel is elõsegíti]."

Indokolás

Törvényben nem célszerû egy ipari eszköz, technológa alkalmazását elrendelni.

10a.

A törvényjavaslat 4. § (3) bekezdésének b) pontja a következõképpen módosul:

/Az atomenergia alkalmazása során biztosítani kell azt, hogy/

"b) az ionizáló sugárzás vagy más ok folytán az atomener-gia alkalmazása

körében a munkavállalókat, a lakosságot, a környezetet, illetõleg az anyagi

javakat a biztonság szem-pontjából [elfogadhatatlan] nem megengedhetõ, az

atomener-gia alkalmazásából származó egyéni és társadalmi elõnyt felülmúló

károsodás ne érhesse;"

10b.

A törvényjavaslat 4. §-ának (6) bekezdése a következõképpen módosul:

"(6) Az atomenergia alkalmazása során biztosítani kell a keletkezõ radioaktív

hulladék és a kiégett üzemanyag biz-tonságos elhelyezését, oly módon, hogy ne

háruljon [elfo-gadhatatlan] nem megengedhetõ teher a jövõ generációkra."

Indokolás

Az "elfogadhatatlan" kifejezés jogilag, közigazgatásilag nem pontos.

11.

A törvényjavaslat 4. § (3) bekezdésének c) pontja a következõképpen módosul,

és a § a következõ új d) ponttal egészül ki, a további bekezdések jelölése

értelemszerûen változik:

/Az atomenergia alkalmazása során biztosítani kell azt, hogy/

"c) a munkavállalóknak és a lakosságnak valamennyi forrás-ból származó évi

sugárterhelés ne haladja meg azt a dózis--határértéket, amelyet az erre

vonatkozó biztonsági elõ-írás - a tudomány legújabb, igazolt eredményeinek, a

nem-zetközi és a hazai szakértõi szervezetek ajánlásainak fi-gyelembevételével

- meghatároz; [a sugárterhelést minden-kor az ésszerûen elérhetõ

legalacsonyabb szintre kell csökkenteni, és ennek megfelelõen kell szabályozni

a kör-nyezetbe kibocsátható radioaktív anyagok - fizikai és ké-miai vagy más

jellemzõk szerint meghatározott - maximális mennyiségét, koncentrációját és a

kibocsátás módját;]

d) a sugárterhelést mindenkor az ésszerûen elérhetõ leg-alacsonyabb szintre

kell csökkenteni, és ennek megfelelõen kell szabályozni a környezetbe

kibocsátható radioaktív anyagok - fizikai és kémiai vagy más jellemzõk szerint

meghatározott - maximális mennyiségét, koncentrációját és a kibocsátás

módját;"

Indokolás

A pont tartalmilag ugyan összefüggõ, de két különbözõ rendelkezést tartalmaz,

amit a jogalkalmazás szempontjából külön kell választani.

12a.

A törvényjavaslat 4. § (3) bekezdésének c) pontja a következõképpen módosul:

/Az atomenergia alkalmazása során biztosítani kell azt, hogy/

"c) a munkavállalóknak és a lakosságnak valamennyi forrás-ból származó évi

sugárterhelés ne haladja meg azt a dózis--határértéket, amelyet az erre

vonatkozó biztonsági elõírás - a tudomány legújabb, igazolt eredményeinek, a

nemzetközi és a hazai szakértõi szervezetek ajánlásainak figyelembevételével -

meghatároz; a sugárterhelést minden-kor [az ésszerûen] a legfrissebb,

nemzetközileg elismert eljárásokkal, vagy minõségükben velük egyenértékûen

elér-hetõ legalacsonyabb szintre kell csökkenteni, és ennek megfelelõen kell

szabályozni a környezetbe kibocsátható radioaktív anyagok - fizikai és kémiai

vagy más jellemzõk szerint meghatározott - maximális mennyiségét, koncentrá-

cióját és a kibocsátás módját;"

12b.

A törvényjavaslat 48. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A környezeti kárért való kártérítés mértéke nem ha-ladhatja meg a

[környezet ésszerû mértékû] környezetnek a legfrissebb, nemzetközileg elismert

eljárásokkal történõ, vagy minõségükben velük egyenértékû helyreállításának

költségeit."

Indokolás

Az "ésszerû" kifejezés jogilag, közigazgatásilag nem pontos, nem értelmezhetõ.

13.

A törvényjavaslat 4. §-a a következõ új (4) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(4) Az atomenergia alkalmazója minden rendkívüli ese-ményrõl köteles

tájékoztatni az állampolgárokat."

Indokolás

Az alapelvek között kell rögzíteni az atomenergia alkalmazójának tájékoztatási

köte-lezettségét.

14a.

A törvényjavaslat 4. §-ának (6) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(6) Az atomenergia alkalmazása során a legfrissebb, nem-zetközileg elismert

eljárásokkal, vagy minõségükben velük egyenértékûen biztosítani kell a

keletkezõ radioaktív hul-ladék és a kiégett üzemanyag biztonságos

elhelyezését, oly módon, hogy ne háruljon elfogadhatatlan teher a jövõ gene-

rációkra."

14b.

A törvényjavaslat 10. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) Az engedélyes - tevékenysége körében - köteles az atomenergia biztonságos

alkalmazásához, a biztonság fenn-tartásához és fejlesztéséhez szükséges

mûszaki-technológi-ai, anyagi és személyi feltételeket biztosítani, továbbá a

sugárzási viszonyokat a legfrissebb nemzetközi normáknak megfelelõen, vagy

minõségében velük egyenértékûen folyama-tosan ellenõrizni."

14c.

A törvényjavaslat 38. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Az atomenergia alkalmazására engedély csak akkor ad-ható, ha biztosított

a keletkezõ radioaktív hulladék és a kiégett üzemanyag biztonságos

elhelyezése, azaz a legfris-sebb, nemzetközileg elismert eljárásokkal történõ,

vagy minõségükben velük egyenértékû átmeneti tárolása vagy vég-leges

elhelyezése."

Indokolás

A javaslat a b) pont esetében az un. Bécsi Egyezmény (1972. évi 9. tvr.) 54.

Cikkével való összhang, illetõleg az a) és b) pontban abból kiindulva a

nagyobb biztonság megteremtését szolgálja.

15a.

A törvényjavaslat 4. §-ának (7) bekezdése a következõképpen módosul:

"(7) Az atomenergia biztonságos alkalmazását - beleértve a nukleárisbaleset-

elhárítást - és

a) az ezzel összefüggõ kutatás-fejlesztési feladatok meg-

oldását a tudomány és a technika fejlesztésével, a ku-

tatómunka összehangolt szervezésével, a hazai, illetve

a nemzetközi tudományos kutatások eredményeinek gyakor-

lati alkalmazásával, valamint szakemberek képzésével,

továbbképzésével kell elõsegíteni[. Az atomenergia biz-

tonságos alkalmazását és];

b) annak hatósági ellenõrzését szolgáló mûszaki megalapozó

tevékenységek finanszírozását a központi költségvetés-

bõl kell biztosítani."

15b.

A törvényjavaslat 17. §-a (2) bekezdésének k) pontja a következõképpen

módosul:

/Az OAH hatáskörébe tartozik:/

"k) az atomenergia alkalmazásának biztonságával összefüggõ kutatási-

fejlesztési tevékenységek értékelése és összehan-golása, valamint a 4. § (7)

[bekezdésének] bekezdése b) pontjának figyelembevételével a hatósági

ellenõrzést szol-gáló mûszaki megalapozó tevékenységek finanszírozása;"

Indokolás

Jogalkalmazási szempontból nem célszerû a más jellegû kutatási-fejlesztési és

a hatósági követelményeket egy rendelkezésben meghatározni. A

nukleárisbaleset-elhá-rításnak vonatkoznia kell a hatósági ellenõrzésre is.

16.

A törvényjavaslat 4. §-ának (7) bekezdése a következõképpen módosul:

"(7) Az atomenergia biztonságos alkalmazását - beleértve a nukleárisbaleset-

elhárítást - és az ezzel összefüggõ ku-tatás-fejlesztési feladatok megoldását

a tudomány és a technika fejlesztésével, a kutatómunka összehangolt szer-

vezésével, a hazai, illetve a nemzetközi tudományos kuta-tások eredményeinek

gyakorlati alkalmazásával, valamint szakemberek képzésével, továbbképzésével

[kell elõsegíte-ni] az atomenergia alkalmazójának kell biztosítania. Az

atomenergia biztonságos alkalmazását és annak hatósági el-lenõrzését szolgáló

mûszaki megalapozó tevékenységek fi-nanszírozását a központi költségvetésbõl

kell biztosíta-ni."

Indokolás

A rendelkezés nem határozza meg az elõírt kutatás-fejlesztési feladatok

finanszírozóját és ezzel joghézagot teremt. A módosítás összhangot biztosít a

10. § (1) bekezdésével.

17.

A törvényjavaslat 4. §-ának (8) bekezdése az 5. § (1) bekezdése lesz és a

következõképpen egészül ki, a további bekezdések jelölése értelemszerûen

változik:

"[(8)] (1) Az atomenergia alkalmazásával összefüggõ alap-vetõ, tudományos,

technikai és egyéb ismereteket, az ál-lampolgárokat érintõ jogokat oktatni,

valamint a közszol-gálati hírközlés, a közmûvelõdés útján az állampolgárokkal

ismertetni kell."

Indokolás

A szerkezeti módosítással a rendelkezés a terjedelmes 4. §-t követõen,

tartalmilag összeillõbb szövegkörnyezetbe kerül.

Az állampolgárok csak akkor tunnak élni jogaikkal, így különösen a jogvesztõ

hatályú kártérítési ügyekben (V. fej.) ha azokat ismerik.

18.

A törvényjavaslat 5. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Az atomenergia alkalmazása kizárólag a jogszabályok-ban meghatározott

módon és rendszeres hatósági ellenõrzés mellett történhet. Az atomenergia

biztonságos alkalmazá-sának feltételeit az illetékes hatóságok a jogszabályok,

illetõleg a tudomány, valamint a technika eredményeinek folyamatos

figyelembevételével határozzák meg. E hatóságok függetlenek az atomenergia

alkalmazásának elõmozdításában és fejlesztésében érdekelt gazdasági

szervezetektõl és közigazgatási szervektõl."

Indokolás

A javaslat a rendelkezés alkalmazásának megkönnyítése érdekében két részre

bontja a bekezdést és a hatóságok függetlenségét kiterjeszti a gazdasági

szervezetekre is, hogy biztosítva legyen elhatárolásuk a gazdasági

nyomáscsoportoktól.

19.

A törvényjavaslat 11. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) Nukleáris létesítmény létrehozásához, üzemeltetésé-hez, javításához,

átalakításához szükséges anyagok, beren-dezések, készülékek, alkatrészek és

tartozékok csak akkor használhatók fel, ha minõségüket az elõállító

(forgalomba hozó) tanúsítja és a hazai biztonsági elõírásoknak megfe-lelnek."

Indokolás

A (2) bekezdés rendelkezése nem elegendõ, a 12/1980. (IV. 5.) MT rendelet

vonatkozó részét törvényerõre kell emelni.

20.

A törvényjavaslat 13. §-a a következõ új (1) bekezdéssel egészül ki, az

eredeti rendelkezés a § (2) bekezdése lesz:

"(1) Az atomenergia alkalmazása környezethasználat, kör-nyezeti

hatásvizsgálatra kötelezett tevékenység."

Indokolás

Az 1995. évi LIII. törvény 4. §-a i) pontjának, illetõleg a 66. §-a

alkalmazásának alapfeltételnek kell lennie az engedélyezés folyamatában.

21.

A törvényjavaslat 15. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A 17. § (1) bekezdése szerinti hatóság jogszabály, biztonsági szabályzat

megsértése, kötelezõen alkalmazandó szabvány vagy az elõzõek alapján kiadott

egyedi hatósági engedélyben foglaltak betartásának elmulasztása esetén az

engedélyest bírság megfizetésére [kötelezheti] kötelezi."

Indokolás

A megadott szabálysértések esetében nem szabad mérlegelési lehetõséget

biztosítani a hatóság számára.

22.

A törvényjavaslat 15. §-ának (5) bekezdése a következõképpen módosul:

"(5) Nem szabható ki bírság a mulasztásnak vagy kötele-zettségszegésnek a

hatóság tudomására jutásától számított 6 hónapon, illetõleg attól a naptól

számított [2] 5 éven túl, amely napon a kötelezettnek eleget kellett volna

ten-nie az e törvényben megállapított kötelezettségének."

Indokolás

Nukleáris eseménynél a tervezetben elõírt idõ kevés lehet.

23a.

A törvényjavaslat 16. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A nukleáris anyagokról, a radioaktív anyagokról és készítményekrõl -

ideértve a radioaktív hulladékokat is - központi nyilvántartást és

anyagmérleget kell vezetni. amelynek adatai statisztikai célokra is

felhasználhatók."

23b.

A törvényjavaslat 16. §-ának (3) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(3) A központi nyilvántartáson és anyagmérlegen kívül saját nyilvántartást,

anyagmérleget és üzemeltetési fel-jegyzést (dokumentációt) köteles vezetni az

atomenergia minden olyan alkalmazója, amely a törvény hatálya alá tar-tozó

radioaktív vagy nukleáris anyaggal külön jogszabá-lyokban meghatározott

tevékenységeket végez."

Indokolás

Az anyagmérleg a nyilvántartásnál sokkal összetettebb kimutatás, amit az un.

Bécsi Egyezmény (1972. évi 9. tvr.), valamint a végrehajtásáról szóló 6/1993.

(VII. 29.) TNM rendelet ugyan elõír, de célszerû törvényerõre emelni.

24.

A törvényjavaslat 17. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) Az Országos Atomenergia Hivatal alapvetõ feladata az atomenergia

biztonságos alkalmazásával, különösen a nukle-áris anyagok és létesítmények

biztonságával, a nukleáris-baleset-elhárítással kapcsolatos hatósági

feladatok, vala-mint az ezekkel kapcsolatos tájékoztatási tevékenység ösz-

szehangolása, illetve ellátása."

Indokolás

A pontos és szakszerû tájékoztatás megköveteli az OAH közremûködését.

25.

A törvényjavaslat 17. § (2) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:

/Az OAH hatáskörébe tartozik:/

"d) a nukleáris berendezés tekintetében a tervezéssel, gyártással,

szereléssel (beépítéssel), üzembehelyezéssel, üzemeltetéssel, átalakítással

(javítással), [külföldrõl való behozatallal,] az országba történõ behozatallal

és kivitellel, üzemen kívül helyezéssel, leszereléssel kap-csolatos

tevékenységek nukleáris biztonsági, valamint mû-szaki sugárvádelmi

engedélyezése és ellenõrzése;"

Indokolás

Szövegpontosítás.

26a.

A törvényjavaslat 20. § (1) bekezdésének d) pontja a következõképpen egészül

ki:

/A népjóléti miniszter külön jogszabályban meghatározott szerv útján látja el

a 26. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével:/

"d) a radioaktív hulladéktároló és a kiégett üzemanyag tá-roló

telepítésének, létesítésének, üzembe helyezésének, üzemeltetésének,

átalakításának, lezárásának engedélyezé-sét és ellenõrzését;"

26b.

A törvényjavaslat 30. §-ának (4) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(4) A rendõrség külön jogszabályban meghatározottak sze-rint szakhatósági

hozzájárulást ad ki a nukleáris létesít-ményekre, valamint a radioaktív

hulladék végleges, illetõ-leg a kiégett üzemanyag átmeneti elhelyezésére

szolgáló létesítményekre."

Indokolás

Ha fogalmilag a 2. § megkülönbözteti a két anyagot akkor azt a tárolás

engedélyezése során is meg kell tenni, éppen úgy mint pl. a 62. § (1)

bekezdésében.

27.

A törvényjavaslat 20. §-a a következõ új (3) bekezdéssel egészül ki:

"(3) A népjóléti miniszter a 8. § (5) bekezdésében megha-tározott beszámolóval

egyidejûleg beszámol az ionizáló su-gárzást kibocsátó anyagok kezelésének

biztonságáról az Or-szággyûlésnek."

Indokolás

Nem elegendõ, ha a 8. § (5) bekezdése alapján csak a szakterület egyik

oldaláról kap tájékoztatást az Országgyûlés.

28.

A törvényjavaslat 30. §-ának (4) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(4) A rendõrség külön jogszabályban meghatározottak sze-rint szakhatósági

hozzájárulást ad ki a nukleáris létesít-ményekre, valamint a radioaktív

hulladék átmeneti tárolá-sára és végleges elhelyezésére szolgáló

létesítményekre."

Indokolás

Rendészeti szempontból az átmeneti tárolásnak éppen olyan õrzési körülményeket

kell biztosítani mint a végleges elhelyezésnek.

29a.

A törvényjavaslat 35. §-ának (1) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(1) A biztonsági övezeten belül a telekalakítási és épí-tési tilalmat,

valamint a használati korlátozást - a ter-mõföld használata, hasznosítása és a

légtér-igénybevételi korlátozás kivételével - az illetékes építésügyi hatóság,

a bányászati jog korlátozását a Magyar Bányászati Hivatal, a vízhasználat

korlátozását a vízügyi hatóság rendeli el. A biztonsági övezet fennállásának

tényét, továbbá az in-gatlanokra elrendelt tilalmakat és korlátozásokat az in-

gatlan-nyilvántartásba be kell jegyezni."

29b.

A törvényjavaslat 36. §-a a következõ új (2) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"(2) A biztonsági övezetben a termõföld használatának, hasznosításának

korlátozását - a létesítést engedélyezõ hatóság által közölt feltételek

alapján - a földhivatal rendeli el."

Indokolás

A termõföld használata, hasznosítása is alapvetõ jogosultság, amely nem az

építésügyi hatósághoz tartozik. A korlátozási eljárást konkrétan, nevesítve

kell szabályozni.

30.

A törvényjavaslat 38. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az atomenergia alkalmazására engedély csak akkor ad-ható, ha biztosított

a keletkezõ radioaktív hulladék és a kiégett üzemanyag biztonságos

elhelyezése, azaz átmeneti tárolása [vagy] és végleges elhelyezése."

Indokolás

A 4. § (6) bekezdésében megfogalmazott alapelv csak akkor érvényesülhet, ha

már az alkalmazás kezdetekor biztosítva van a hulladékok végleges elhelyezése

- még akkor is, ha az átmeneti tárolás hosszú (~50 év) idõszakot jelent.

31a.

A törvényjavaslat 45. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az atomenergia alkalmazója minden rendkívüli ese-ményt, illetõleg

személyi sugársérüléssel járó balesetet - a hatósági elõírásoknak megfelelõen

- késedelem nélkül je-lenteni köteles a területileg illetékes polgármesternek,

az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (a to-vábbiakban: ÁNTSZ)

területileg illetékes megyei, fõvárosi intézetének, a Magyar Honvédség

alakulatai és intézményei esetében az MH Tisztiorvosi Szolgálatának, a

rendõrségnek és az OAH-nak, továbbá a [környezet szennyezõdése] környe-zet

veszélyeztetése vagy szennyezésének lehetõsége esetén a környezetvédelmi

felügyelõségnek és a megyei (fõvárosi) állategészségügyi és

élelmiszerellenõrzõ állomásnak, [ter-mõföld-szennyezõdés] a föld felszíne

szennyezõdésének le-hetõsége esetén a megyei (fõvárosi) növény-egészségügyi és

talajvédelmi állomásnak, [vízszennyezõdés] a vizek szeny-nyezõdésének

lehetõsége esetén a vízügyi igazgatóságoknak, valamint tájékoztatás céljából a

nukleárisbaleset-elhárí-tásra külön jogszabályok alapján kijelölt területi és

köz-ponti vezetõ szerveknek."

31b.

A törvényjavaslat 45. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Ha a rendkívüli esemény levegõszennyezõdést is [okoz] okozhat, az

atomenergia alkalmazója az (1) bekez-désnek megfelelõen értesíti az Országos

Meteorológiai Szolgálatot is."

Indokolás

A környezeti elemek /1995. évi LIII. tv. 4. § a) pont/ szennyezõdésének tényét

az atomenergia alkalmazója csak saját területén tudja hitelesen megállapítani,

az egyéb szennyezésre csak következtethet a rendkívüli eseménybõl.

A környezeti elemek egységes védelme érdekében általános esetben az idézett

törvény 4. § g) és l) pontját kell alkalmazni. A föld esetében nem szabad a

termõföldre leszûkíteni a rendelkezést, márcsak azért sem mert az a

gyakorlatban sem különül el /lásd a fennti tv. 14-15. §-át!/.

32.

A törvényjavaslat 45. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az atomenergia alkalmazója minden rendkívüli ese-ményt, illetõleg

személyi sugársérüléssel járó balesetet - a hatósági elõírásoknak megfelelõen

- késedelem nélkül je-lenteni köteles a területileg illetékes polgármesternek,

az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat (a to-vábbiakban: ÁNTSZ)

területileg illetékes megyei, fõvárosi intézetének, a Magyar Honvédség

alakulatai és intézményei esetében az MH Tisztiorvosi Szolgálatának, a

rendõrségnek és az OAH-nak, továbbá a környezet szennyezõdése esetén a

környezetvédelmi felügyelõségnek és a megyei (fõvárosi) állategészségügyi és

élelmiszerellenõrzõ állomásnak, ter-mõföld-szennyezõdés esetén a megyei

(fõvárosi) növény-egészségügyi és talajvédelmi állomásnak, vízszennyezõdés

esetén a vízügyi igazgatóságoknak, valamint tájékoztatás céljából a

nukleárisbaleset-elhárításra külön jogszabályok alapján kijelölt [területi és

központi vezetõ] helyi és központi közigazgatási szerveknek."

Indokolás

A közigazgatási szervek meghatározása szakszerûtlen.

33.

A törvényjavaslat 48. § (2) bekezdésének d) pontja a következõképpen módosul:

/E törvény alkalmazásának szempontjából atomkárnak minõ-sül:/

"d) [az a)-c) pontok alattiakkal együttesen jelentkezõ kör-nyezeti károk] a

környezetkárosodás,"

Indokolás

Az 1995. évi LIII. tv. 4. § k) pontja szerinti környezetkárosodás nem köthetõ

az emberekben és az anyagi javakban okozott károkhoz, más "környezeti kárt"

pedig a jelzett törvény nem ismer.

34.

A törvényjavaslat 53. §-ának (4) bekezdése elmarad:

"[(4) Az engedélyes által ugyanazon a telephelyen üzemel-tetett két- vagy

több nukleáris létesítmény - e törvény kárfelelõsségi szabályainak alkalmazása

szempontjából - egy nukleáris létesítménynek minõsül.]"

Indokolás

A rendelkezés ösztönzi az atomenergia alkalmazóit tevékenységük területi

összevonására, ami a nukleáris kockázatok szükségtelen növekedésével jár.

35a.

A törvényjavaslat 54. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) Az engedélyes köteles az 52. § (1) bekezdése szerin-ti kárfelelõsségi

összeg erejéig [biztosításról, vagy más pénzügyi fedezetrõl] biztosíték

adásról, céltartalék kép-zésrõl vagy felelõsségbiztosításról (a továbbiakban

együtt: pénzügyi fedezet) gondoskodni. Költségvetési in-tézmény esetében ennek

forrását a központi költségvetés biztosítja."

35b.

A törvényjavaslat 67. §-ának g) pontja a következõképpen módosul:

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályoz-za:/

"g) az atomkárfelelõsségre vonatkozó [biztosítási vagy más pénzügyi

garanciák] pénzügyi fedezet jellegét, feltételeit és összegét;"

35c.

A törvényjavaslat 54. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) A [biztosító vagy a] pénzügyi fedezetet nyújtó szer-vezet nem szüntetheti

meg, illetve függesztheti fel [a biztosítást, illetve] a pénzügyi fedezetet,

kivéve ha a felmondást vagy a felfüggesztést legalább két hónappal megelõzõen

az OAH-hoz írásban bejelentette."

35d.

A törvényjavaslat 54. §-ának (3) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) Ha [a biztosítás vagy] a pénzügyi fedezet nukleáris anyagok szállítására

vonatkozik, a szállítás idõtartama alatt [a biztosítás, vagy] a pénzügyi

fedezet nem szüntet-hetõ meg, és nem függeszthetõ fel."

Indokolás

A biztosításról általánosságban rendelkezni nem elegendõ, a "más pénzügyi

fedezet" kitétel pedig a kifejezés határozatlansága miatt nem megfelelõ. Az

1995. évi LIII. törvény 101. §-a (4) bekezdésével összhangot kell teremteni,

hiszen ugyanarról van szó.

36.

A törvényjavaslat 54. §-ának (2) bekezdése a következõképpen egészül ki:

"(2) A biztosító vagy a pénzügyi fedezetet nyújtó szerve-zet nem szüntetheti

meg, illetve függesztheti fel a bizto-sítást, illetve a pénzügyi fedezetet,

kivéve ha a felmon-dást vagy a felfüggesztést legalább két hónappal megelõzõ-

en az engedélyesnek és az OAH-hoz írásban bejelentette."

Indokolás

A kárfelelõsség gyakorlásának érdekében az engedélyes számára is garantálni

kell legalább két hónap garanciális idõt.

37.

A törvényjavaslat 57. §-ának (1) bekezdése a következõképpen módosul:

"(1) A károsult kártérítési igényét [három] öt éves el-évülési határidõ alatt

érvényesítheti. Az elévülés attól a naptól kezdõdik, amelyen a károsult

tudomást szerzett vagy tudomást szerezhetett volna a kár bekövetkeztérõl és az

ezért felelõs engedélyes személyérõl."

Indokolás

A radioaktív anyagok többségének lassú hatása miatt a károsultak nehezen

szereznek tudomást kárukról, ezért a három év túlságosan rövid.

38.

A törvényjavaslat 57. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(2) Az engedélyest az atomkárokért e törvényben meghatá-rozott felelõssége a

nukleáris baleset bekövetkeztének idõpontjától számított [tíz] húsz évig

terheli."

Indokolás

A radioaktív anyagok többségének lassú hatása miatt a károsultak nehezen

szereznek tudomást kárukról, ezért a tíz év túlságosan rövid. A cselekmény

módjától /(3) bek./ nem tehetõ függõvé a kártérítési felelõsség.

39.

A törvényjavaslat 63. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A befizetések mértékét és idõbeli ütemezését az éves költségvetési

törvény határozza meg az engedélyes által a (2) bekezdésben foglalt

kötelezettség figyelembevételével készített, és az OAH, valamint - az

atomerõmû vonatkozásá-ban - a Magyar Energia Hivatal által véleményezett költ-

ségbecslés alapján."

Indokolás

Szövegpontosítás a befizetõ és a központi költségvetés érdekében.

40.

A törvényjavaslat 63. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"(3) A befizetések mértékét az éves költségvetési törvény határozza meg [az

engedélyes által] a (2) bekezdésben fog-lalt kötelezettség

figyelembevételével, [készített és] az OAH által készített, valamint - az

atomerõmû vonatkozásá-ban - a Magyar Energia Hivatal által véleményezett költ-

ségbecslés alapján."

Indokolás

A költségbecslést nem készítheti a költségfizetõ.

41.

A törvényjavaslat 64. §-ának (2) és (3) bekezdése elmarad, a további

bekezdések jelölése értelemszerûen változik:

"[(2) A Kormány felhatalmazást kap, hogy az Alap értékál-lóságának

biztosítása érdekében a költségvetési törvény tervezése során a központi

költségvetés terhére az Alap elõzõ évi átlagos állományára vetített, a

jegybanki alap-kamat elõzõ évi átlagával számított összeget irányozzon elõ.

(3) A (2) bekezdésben foglalt összeget évente, január 31-ig kell az

Alap rendelkezésére bocsátani.]"

Indokolás

Az Alap értékállóságát nem a Kormánynak kell biztosítani, hanem a befizetés

mértékét kell megfelelõen meghatározni.

Budapest, 1996. október 15.

Kiss Róbert Tamássy István

SZDSZ SZDSZ

Eleje Honlap