Környezetvédelmi bizottság
Bizottsági módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán úrnak
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az
atomenergiáról szóló T/2691.. számú törvényjavaslathoz a következô
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t
terjesztjük elô:
1.
A törvényjavaslat preambulumának második bekezdése a következôképpen módosul:
"/Az Országgyûlés/
figyelembe véve azonban, hogy [helytelen] rendeltetéstôl eltérô alkalmazása
károsíthatja az ember és az élôvilág egészségét, illetve a természeti
környezetet;
/a következô törvényt alkotja:/"
Indokolás:
Szövegpontosítás.
2.
A törvényjavaslat 1. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:
"1. §
(2) E törvény hatálya nem terjed ki az[on] olyan radioaktív anyagokkal,
valamint berendezésekkel kapcsolatos tevékenységekre, amelyek - a létrehozható
ionizáló sugárzás jellege és mértéke folytán - az emberi életre és egészségre,
továbbá az élô és élettelen környezetre nem minôsülnek veszélyesnek."
Indokolás:
Nyelvhelyességi módosítás.
3.
A törvényjavaslat 2. §-ának b) pontja a következôképpen módosul:
"2. §
/E törvény alkalmazásában:/
b) atomenergia alkalmazója: aki az [1)] a) pontban meghatározott tevékenységet
végez;"
Indokolás:
Téves hivatkozás javítása.
4.
A törvényjavaslat 2. §-ának e) és r) pontjai a következôképpen módosulnak:
"2. §
/E törvény alkalmazásában:/
e) ionizáló sugárzás: a közvetlenül vagy közvetve ionizáló részecskékbôl,
illetve ionizálásra képes fotonokból álló sugárzás;
r) rendkívüli esemény: az atomenergia alkalmazását szolgáló létesítményben,
berendezésben[,] vagy radioaktív (nukleáris) anyaggal végzett tevékenység
során - bármilyen okból - bekövetkezô olyan esemény, amely a biztonságot
kedvezôtlenül befolyásolhatja, és az emberek nem tervezett sugárterhelését,
valamint a környezetbe radioaktív anyagok nem tervezett kibocsátását
eredményezi vagy eredményezheti;"
Indokolás:
Szövegpontosítás.
5.
A törvényjavaslat 2. §-a a következô új u) és v) pontokkal egészül ki, a
további pontok jelölése értelemszerûen módosul:
"2. §
/E törvény alkalmazásában:/
u) atomkár: az emberélet elvesztése, a személyek testi épségében és
egészségében keletkezett minden kár, minden anyagi kár, az ezekkel együttesen
jelentkezô környezeti kár ésszerû mértékû helyreállításának költsége, valamint
a károk csökkentése vagy elhárítása érdekében ténylegesen végrehajtott,
ésszerû és szükséges intézkedéssel kapcsolatosan felmerült költség, amennyiben
azokat a nukleáris üzemanyag, a nukleáris létesítményben lévô radioaktív
termék, hulladék vagy a nukleáris létesítménybôl származó, abból kiszállított,
illetôleg oda küldött nukleáris anyag révén a létesítményben vagy a szállítás
során bekövetkezett rendkívüli esemény okozta;
v) nukleáris baleset: minden olyan rendkívüli esemény, amely atomkárt okoz;"
Indokolás:
Az atomkár és a nukleáris baleset fogalmát célszerû a fogalom-meghatározások
között szerepeltetni, így azok a 48. § (2) bekezdés helyett a 2. § új u) és v)
pontjaiba kerülnek.
6.
A törvényjavaslat 2. §-a a következô új z) ponttal egészül ki, a további
pontok jelölése értelemszerûen módosul:
"2. §
/E törvény alkalmazásában:/
z) ésszerûen elérhetô legalacsonyabb szint: a tudományos, technikai, gazdasági
és társadalmi adottságok figyelembevételével kialakított, a nemzetközi
elvárásokkal összhangban lévô legkisebb érték;"
Indokolás:
A törvényjavaslat - a nemzetközi sugárvédelmi normákkal összhangban -
használja az ésszerûen elérhetô legalacsonyabb szint fogalmat, ezért indokolt
meghatározása.
7.
A törvényjavaslat 2. §-ának u) pontja a következôképpen módosul:
"2. §
/E törvény alkalmazásában:/
u) SDR: Special Drawing Rights (különleges lehívási jog) - a Nemzetközi Valuta
Alap [(International Monetary Fund, IMF)] által meghatározott nemzetközi
elszámolási egység."
Indokolás:
Az angol nyelvû kifejezés magyar fordítását szükséges megadni, ugyanakkor
felesleges a Nemzetközi Valuta Alap angol nevének feltüntetése a
törvényjavaslatban.
8.
A törvényjavaslat 4. §-a (3) bekezdésének d) pontja a következôképpen módosul:
"4. §
(3) /Az atomenergia alkalmazása során biztosítani kell azt, hogy/
d) a rendkívüli esemény bekövetkezésének kockázata csökkenjen, kialakulása
megelôzhetô, következménye tervszerûen elhárítható, az esetleg kiszabaduló
radioaktív anyag és ionizáló sugárzás káros hatása az ésszerûen elérhetô
legalacsonyabb szintre [lehetô legkisebbre] csökkenthetô legyen."
Indokolás:
Szövegpontosítás. A "lehetô legkisebb" helyett célszerû az új fogalomként
bevezetett "ésszerûen elérhetô legalacsonyabb szint" használata.
9.
A törvényjavaslat 4. §-a a következô új (4) bekezdéssel egészül ki, a további
bekezdések jelölése pedig értelemszerûen módosul:
"4. §
(4) Nukleáris létesítmény és radioaktív hulladéktároló engedélyese minden
rendkívüli eseményrôl köteles tájékoztatni a lakosságot."
Indokolás:
Az alapelvek között szükséges rögzíteni a nukleáris létesítmény és a
radioaktív hulladéktároló engedélyesének tájékoztatási kötelezettségét.
10.
A törvényjavaslat 4. §-ának (6) bekezdése a következôképpen módosul:
"4. §
(6) Az atomenergia alkalmazása során a tudomány legújabb igazolt
eredményeivel, a nemzetközi elvárásokkal, valamint tapasztalatokkal
összhangban biztosítani kell a keletkezô radioaktív hulladék és a kiégett
üzemanyag biztonságos elhelyezését oly módon, hogy ne háruljon
[elfogadhatatlan] az elfogadhatónál súlyosabb teher a jövô generációkra."
Indokolás:
Rögzíteni kell a törvényjavaslatban, hogy a radioaktív hulladék és a kiégett
üzemanyag biztonságos elhelyezését a tudomány legújabb igazolt eredményei, a
nemzetközi elvárások és tapasztalatok figyelembevételével kell megoldani.
11.
A törvényjavaslat 4. §-ának (7) bekezdése az alábbi szerint módosul, valamint
a 4. § új (8) és (9) bekezdésekkel egészül ki, a további bekezdések jelölése
pedig értelemszerûen módosul:
"4. §
(7) Az atomenergia biztonságos alkalmazását - beleértve a nukleárisbaleset-
elhárítást - és az ezzel összefüggô kutatási-fejlesztési feladatok megoldását
a tudomány és a technika fejlesztésével, a kutatómunka összehangolt
szervezésével, a hazai, illetve a nemzetközi tudományos kutatások
eredményeinek gyakorlati alkalmazásával, valamint szakemberek képzésével,
továbbképzésével kell elôsegíteni. [Az atomenergia biztonságos alkalmazását és
annak hatósági ellenôrzését szolgáló mûszaki megalapozó tevékenységek
finanszírozását a központi költségvetésbôl kell biztosítani.]
(8) Nukleáris létesítmény biztonságának növeléséhez szükséges kutatási-
fejlesztési tevékenység költségei az engedélyest terhelik.
(9) Az atomenergia biztonságos alkalmazásának hatósági ellenôrzését szolgáló
mûszaki megalapozó tevékenységek költségét a központi költségvetésbôl kell
biztosítani."
Indokolás:
Az alapelvek között szükséges rögzíteni, hogy az engedélyes kötelezettsége a
biztonság növelésére irányuló kutatási-fejlesztési tevékenység finanszírozása,
a hatósági ellenôrzést szolgáló mûszaki megalapozó tevékenységek költségét
pedig a központi költségvetésbôl kell biztosítani.
12.
A törvényjavaslat 4. §-ának (8) bekezdése a következôképpen módosul:
"4. §
(8) Az atomenergia alkalmazásával összefüggô alapvetô, tudományos, technikai
és egyéb ismereteket - a kockázatokra is kiterjedôen - oktatni, valamint a
közszolgálati hírközlés, a közmûvelôdés útján az állampolgárokkal rendszeresen
ismertetni kell."
Indokolás:
Az atomenergia alkalmazásáról rendszeresen tájékoztatni kell az
állampolgárokat, az oktatás során pedig a kockázatokkal is foglalkozni kell.
13.
A törvényjavaslat 5. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:
"5. §
(1) Az atomenergia alkalmazásának biztonsági követelményeit - a tudomány
eredményeinek és a nemzetközi tapasztalatoknak a figyelembevételével -
rendszeresen felül kell vizsgálni és korszerûsíteni kell."
Indokolás:
A biztonsági követelmények felülvizsgálata után lehetséges csak azok
korszerûsítése.
14.
A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:
"7. §
(1) [Új nukleáris létesítmény létesítéséhez - a (2) bekezdésben foglaltak
kivételével -,] Meglévô nukleáris létesítmény tulajdonjogának megszerzéséhez
és a használat bármilyen jogcímen való átengedéséhez[, radioaktív
hulladéktároló telephely kiválasztásához] az Országgyûlés [Kormány] elôzetes,
elvi hozzájárulása szükséges.
Indokolás:
Meglévô nukleáris létesítmény tulajdonjogának átengedésekor, továbbá minden
nukleáris létesítmény és a radioaktív hulladéktároló létesítésének
elôkészítésekor szükséges megszerezni az Országgyûlés elôzetes hozzájárulását.
A felsorolt létesítmények gazdasági, környezeti, társadalmi és biztonsági
kérdéseinek súlya oly nagy, ami indokolja azt, hogy a döntés a legfelsôbb
szinten szülessen.
15.
A törvényjavaslat 7. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:
"7. §
(2) Új [atomerômû létesítését] nukleáris létesítmény és radioaktív
hulladéktároló létesítését elôkészítô tevékenység megkezdéséhez, illetôleg
meglévô atomerômû további atomreaktort tartalmazó egységgel való bôvítéséhez
az Országgyûlés elôzetes, elvi hozzájárulása szükséges. Az elôkészítésrôl a
Kormány évente jelentést ad az Országgyûlésnek."
Indokolás:
Az elôkészítés folyamatáról a Kormány évente számoljon be az Országgyûlésnek
annak érdekében, hogy az folyamatosan figyelemmel kísérhesse és ellenôrzést
gyakorolhasson felette.
16.
A törvényjavaslat 8. §-ának (3) bekezdése a következôképpen módosul:
"8. §
(3) Az atomenergia biztonságos alkalmazásával összefüggô kormányzati,
hatósági és nukleárisbaleset-elhárítási intézkedések tudományos
megalapozásának biztosítása érdekében az OAB és OAH munkáját Tudományos Tanács
segíti [, amelynek tagjait az OAB elnöke nevezi ki]."
Indokolás:
A Tudományos Tanács tagjainak kinevezését a törvény végrehajtási rendeletében
kell szabályozni.
17.
A törvényjavaslat 8. §-ának (4) bekezdése a következôképpen módosul:
"8. §
(4) A Kormány az OAH feletti felügyeletét kijelölt tagja útján látja el, aki
egyben az OAB elnöke. A kijelölés során biztosítani kell az OAH függetlenségét
és a felügyelet tekintetében kizárandó minden összeférhetetlenség."
Indokolás:
A Nukleáris Biztonsági Konvenció elôírja a nukleáris biztonsági hatóság
függetlenségét, minden összeférhetetlenség kizárását.
18.
A törvényjavaslat 9. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:
"9. §
(1) A hatóság rendszeres ellenôrzések, elemzések és helyszíni vizsgálatok
lefolytatásával gyôzôdik meg arról, hogy az atomenergia alkalmazását szolgáló
létesítmények, berendezések mûszaki állapota, valamint üzemeltetése megfelel a
kockázat elfogadható mértéke alapján meghatározott biztonsági követelményeknek
és a hatósági engedélyekben elôírtaknak."
Indokolás:
A hatósági elôírásoknak konkrét biztonsági követelmények meghatározásával kell
biztosítani a kockázat elfogadható mértékét.
19.
A törvényjavaslat 9. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:
"9. §
(2) Az engedélyesnek és a hatóságnak a nukleáris létesítmények biztonságát, a
biztonsági követelmények teljesítését, a kockázat mértékét a létesítést és az
üzembe helyezést megelôzôen, valamint - figyelembe véve az üzemi
tapasztalatokat és a biztonsággal kapcsolatos új ismereteket - a teljes
üzemidô alatt rendszeres idôközönként teljes körûen elemeznie, [és] értékelnie
kell és annak eredményét nyilvánosságra kell hoznia."
Indokolás:
Elemezni kell a kockázat elfogadható mértékét, továbbá az atomenergia
alkalmazása során biztosítani kell a nyilvánosságot.
20.
A törvényjavaslat 10. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:
"10. §
(2) Az engedélyes - tevékenységi körében - köteles az atomenergia biztonságos
alkalmazásához, a biztonság fenntartásához és fejlesztéséhez szükséges
mûszaki-technológiai, anyagi és személyi feltételeket biztosítani, továbbá a
sugárzási viszonyokat a tudomány legújabb igazolt eredményeivel, a nemzetközi
elvárásokkal, valamint tapasztalatokkal összhangban folyamatosan ellenôrizni.
A környezeti sugárzási viszonyok ellenôrzésének eredményeirôl rendszeresen -
legalább
havonta - tájékoztatni kell a lakosságot."
Indokolás:
Rögzíteni kell a törvényjavaslatban, hogy a sugárzási viszonyokat a tudomány
legújabb igazolt eredményei, a nemzetközi elvárások és tapasztalatok
figyelembevételével kell ellenôrizni. A nyilvánosság biztosítása érdekében a
környezeti sugárzási viszonyok ellenôrzésérôl a lakosságot tájékoztatni kell.
21.
A törvényjavaslat 11. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:
"11. §
(2) Nukleáris létesítményekkel, valamint nukleáris rendszerekkel és
berendezésekkel kapcsolatos tevékenységek körében csak azok [megfelelô
minôségbiztosítási rendszerrel rendelkezô] az intézmények, szervezetek [és],
valamint a Polgári Törvénykönyv 685. §-ának c) pontja szerinti gazdálkodó
szervezetek mûködhetnek, amelyek megfelelô minôségbiztosítási rendszerrel
rendelkeznek."
Indokolás:
A mondat átszerkesztésével a szóismétlés elkerülhetô és a rendelkezés jobban
értelmezhetô.
22.
A törvényjavaslat 14. §-ának (3) bekezdése a következôképpen módosul:
"14. §
(3) A hatóság az engedélyt visszavonhatja vagy az engedély érvényességi
idejét korlátozhatja, ha az engedély megadása alapjául szolgáló biztonsági
körülményeknek, illetve a kockázat mértékének a megváltozását állapította
meg."
Indokolás:
A hatósági elôírásoknak konkrét biztonsági követelmények meghatározásával kell
biztosítani a kockázat elfogadható mértékét.
23.
A törvényjavaslat 15. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:
"15. §
(1) Az engedély, valamint a kockázat elfogadható mértékét figyelembe vevô
biztonsági szabályzatok elôírásainak megtartását, illetôleg az atomenergia
alkalmazásának biztonságosságát az engedélyezô hatóság köteles rendszeresen
ellenôrizni, és az észlelt rendellenességek megszüntetése érdekében
haladéktalanul intézkedni vagy intézkedést kezdeményezni."
Indokolás
A hatósági elôírásoknak konkrét biztonsági követelmények meghatározásával kell
biztosítani a kockázat elfogadható mértékét.
24.
A törvényjavaslat 17. §-a (2) bekezdésének g) pontja a következôképpen
módosul:
"17. §
(2) /Az OAH hatáskörébe tartozik:/
g) a radioaktív anyagok és készítmények központi nyilvántartása [, az 1991.
évi XI. törvény 2. §-ának (3) bekezdése alapján a Magyar Honvédség szervei és
intézményei kivételével]."
Indokolás:
A törvényjavaslat ugyanezen bekezdésének f) pontjában a nukleáris anyagok
központi nyilvántartása alól nincsenek a Magyar Honvédség szervei kivéve. Így
semmi nem indokolja azt, hogy másképp rendelkezzen a törvényjavaslat a
radioaktív anyagok központi nyilvántartása esetében. A meghivatkozott 1991.
évi XI. törvény 2. §-ának (3) bekezdése nem a radioaktív anyagok központi
nyilvántartásáról rendelkezik, hanem arról, hogy "a fegyveres erôk
közegészségügyi feladataikat saját egészségügyi szolgálatuk útján látják el."
25.
A törvényjavaslat 19. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:
"19. §
(1) Ha az OAH engedélyének alapját képezô bármely szakhatósági hozzájárulás
érvényét veszti, akkor az illetékes szakhatóság a 17. § (2) bekezdés a), c) és
d) pontjai szerinti OAH-engedély visszavonását kezdeményezheti. Az OAH az
ügy[ben] súlyosságának figyelembevételével a kezdeményezés kézhezvételétôl
számított 30 napon belül [hoz] dönt[ést]."
Indokolás:
Az OAH üzemeltetési engedélyének alapját nagyszámú szakhatósági hozzájárulás
képezi, így ezek valamelyikének visszavonása nem biztos, hogy kihatással van a
nukleáris biztonságra. Az üzemeltetési engedély visszavonása viszont az
atomerômû azonnali leállítását eredményezi, ami indokolatlan esetben
felesleges kockázatot jelent.
26.
A törvényjavaslat 20. § (1) bekezdésének c) pontja a következôképpen módosul:
"20. §
(1) /A népjóléti miniszter külön jogszabályban meghatározott szerv útján
látja el a 26. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével:/
c) az ionizáló sugárzást létrehozó létesítmény, berendezés tulajdonjoga
megszerzésének, átadásának, a használat bármilyen jogcímen való átengedésének,
létesítésének, elôállításának, üzemeltetésének, átalakításának és
megszüntetésének engedélyezését és ellenôrzését;"
Indokolás:
Az ionizáló sugárzást létrehozó létesítményekre is ki kell terjeszteni a
hatósági hatáskört. Ezzel összhangban módosítani szükséges a törvényjavaslat
68. §-a
(2) bekezdésének m) pontját is.
27.
A törvényjavaslat 26. §-a (1) bekezdésének a) pontja a következôképpen
módosul:
"26. §
(1) /A honvédelmi miniszter külön jogszabályban meghatározott módon látja el
a honvédelmi ágazaton belül/
a) a radioaktív anyagok kezelésének, valamint az e törvény hatálya alá tartozó
létesítmények és haditechnikai berendezések létrehozásának, üzemeltetésének,
megszüntetésének ellenôrzését."
Indokolás:
A felsorolásból kimaradt a létesítmények és berendezések üzemeltetése.
28.
A törvényjavaslat 34. §-ának (3) bekezdése a következôképpen módosul:
"34. §
(3) A biztonsági övezet kijelölésére, továbbá a (2) bekezdésben említett
tilalmakra és korlátozásokra vonatkozó követelményeket, valamint a
kártalanításra vonatkozó részletes szabályokat a Kormány rendeletben állapítja
meg."
Indokolás:
Az atomenergia alkalmazásából származó korlátozások sok esetben hátrányosan
érintik a biztonsági övezetben élô lakosságot. Emiatt elengedhetetlen a
kártalanításra vonatkozó részletes szabályozás kidolgozása.
A 34. § (3) bekezdésének fenti szöveggel való kiegészítése szükségessé teszi a
67. § j) pontjának pontosítását is.
29.
A törvényjavaslat 38. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:
"38. §
(1) Az atomenergia alkalmazására engedély csak akkor adható, ha biztosított a
keletkezô radioaktív hulladék és a kiégett üzemanyag biztonságos elhelyezése,
azaz
a tudomány legújabb igazolt eredményeivel, a nemzetközi elvárásokkal, valamint
tapasztalatokkal összhangban levô átmeneti tárolása vagy végleges
elhelyezése."
Indokolás:
Rögzíteni kell a törvényjavaslatban, hogy a radioaktív hulladék és a kiégett
üzemanyag biztonságos elhelyezését a tudomány legújabb igazolt eredményei, a
nemzetközi elvárások és tapasztalatok figyelembevételével kell megoldani.
30.
A törvényjavaslat 40. §-a a következôképpen módosul:
"40. §
A radioaktív hulladék végleges elhelyezésével, valamint a kiégett üzemanyag
átmeneti tárolásával és végleges elhelyezésével, továbbá a nukleáris
létesítmény leszerelésével összefüggô feladatok elvégzésérôl a Kormány által
kijelölt szerv gondoskodik[, amely - jogutód nélküli megszûnéséig - az
engedélyes is lehet]."
Indokolás:
A Kormány hatáskörébe tartozik a szervezet kijelölése.
31.
A törvényjavaslat 40. §-a a következôképpen módosul:
"40. §
A radioaktív hulladék végleges elhelyezésével, valamint a kiégett üzemanyag
átmeneti tárolásával és végleges elhelyezésével, továbbá a nukleáris
létesítmény leszerelésével összefüggô feladatok elvégzésérôl a Kormány által
kijelölt szerv gondoskodik, [amely - jogutód nélküli megszûnéséig - az
engedélyes is lehet] mivel ezek megoldása országos érdek."
Indokolás:
Pontosítani szükséges, hogy a fentiek miért tartoznak a Kormány feladatai
közé.
32.
A törvényjavaslat 42. §-a a következôképpen módosul:
"42. §
Az atomenergia alkalmazója köteles azonnal [megfelelô] hatékony intézkedéseket
tenni abban az esetben, ha tevékenysége során rendkívüli esemény következett
be, és a munkavállalókra vagy a lakosságra ható ionizáló sugárzás szintje vagy
a radioaktív szennyezôdés mértéke, illetôleg a környezetbe kibocsátott
radioaktív anyagok mennyisége meghaladja vagy meghaladhatja a hatóságilag
engedélyezett értéket."
Indokolás:
Nyelvhelyességi módosítás.
33.
A törvényjavaslat 43. §-a (2) bekezdésének felvezetô mondata a következôképpen
módosul:
"43. §
(2) A nukleáris veszélyhelyzet bekövetkezésének megelôzése, a bekövetkezett
esemény következményeinek elhárítása vagy enyhítése, valamint az elôírt
[eredeti], szabályos körülmények helyreállítása érdekében az atomenergia
alkalmazója köteles:"
Indokolás:
Szövegmódosítás, mivel az "eredeti" körülményeket nem lehet helyreállítani.
34.
A törvényjavaslat 54. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:
"54. §
(2) A biztosító vagy a pénzügyi fedezetet nyújtó szervezet nem szüntetheti
meg, illetve nem függesztheti fel a biztosítást, illetve a pénzügyi fedezetet,
kivéve, ha a felmondást vagy a felfüggesztést legalább két hónappal megelôzôen
az OAH-hoz írásban bejelentette."
Indokolás:
Szövegpontosítás.
35.
A törvényjavaslat 54. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:
"54. §
(2) A biztosító vagy a pénzügyi fedezetet nyújtó szervezet nem szüntetheti
meg, illetve nem függesztheti fel a biztosítást, illetve a pénzügyi fedezetet,
kivéve, ha a felmondást vagy a felfüggesztést legalább két hónappal megelôzôen
az engedélyesnek és az OAH-hoz írásban bejelentette."
Indokolás:
Szövegpontosítás.
36.
A törvényjavaslat 57. §-ának (3) bekezdése a következôképpen módosul:
"57. §
(3) Ha az atomkárt olyan nukleáris anyag által kiváltott rendkívüli esemény
okozta, amely[lyel kapcsolatos] nukleáris anyag a rendkívüli esemény
idôpontjában lopott, elveszett, kidobott, vagy elhagyott volt, a[z] (2)
bekezdés szerinti határidôt a nukleáris baleset idôpontjától kell számítani,
de az nem haladhatja meg a felsorolt események bekövetkeztének idôpontjától
számított húsz évet."
Indokolás:
Szövegpontosítás.
37.
A törvényjavaslat 60. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:
"60. §
(1) E törvénynek az atomenergia alkalmazásával kapcsolatos felelôsségi és
kártérítési szabályait kell alkalmazni azokban az esetekben, amikor a Magyar
Köztársaság területén mûködô valamely nukleáris létesítménnyel kapcsolatos
nukleáris baleset következtében az atomkár a Magyar Köztársaság területén vagy
[valamely] olyan [külföldi] bármely más állam területén, illetve egyéb
térségekben keletkezik, amelyek[ért való] tekintetében kártérítésre az
engedélyes nemzetközi szerzôdés alapján köteles."
Indokolás:
Szövegpontosítás és nyelvhelyességi módosítás.
38.
A törvényjavaslat 64. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:
"64. §
(1) Az Alap gazdálkodására az államháztartásról szóló, többször módosított
1992. évi XXXVIII. törvény elkülönített állami pénzalapokra vonatkozó
rendelkezéseit, valamint az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló
1992. évi LXXXIII. törvényben foglaltakat kell alkalmazni az e törvényben
foglalt eltérésekkel."
Indokolás:
Az egyes elkülönített állami pénzalapokat részletesen az 1992. évi LXXXIII.
törvény szabályozza.
39.
A 27. számú módosítást figyelembe véve a törvényjavaslat 67. §-ának j) pontja
a következôképpen módosul:
"67. §
/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza:/
j) a törvény 34. §-a szerinti biztonsági övezettel, kártalanítással és a 35.
§-a szerinti kisajátítással kapcsolatos elôírásokat;"
Indokolás:
A 34. § (3) bekezdésének kiegészítése teszi szükségessé pontosítását.
40.
A 25. számú módosítást figyelembe véve a törvényjavaslat 68. §-a (2)
bekezdésének m) pontja a következôképpen módosul:
"68. §
(2) /Felhatalmazást a népjóléti miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg:/
m) az ionizáló sugárzást létrehozó létesítmény, berendezés létesítéséhez,
elôállításához, üzemeltetéséhez, átalakításához és megszüntetéséhez szükséges
engedélyezési eljárást és az ellenôrzés rendjét;"
Indokolás:
A módosítás biztosítja az összhangot a törvényjavaslat 20. §-a (1)
bekezdésének
c) pontjában javasolt módosítással, azaz a hatósági hatáskörnek a
létesítményekre való kiterjesztésével.
Budapest, 1996. november 7.
Dr. Baráth Etele
a bizottság elnöke