1

Környezetvédelmi bizottság

T/2691/101..

Bizottsági módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és a 102. § (1) bekezdése alapján az

atomenergiáról szóló T/2691.. számú törvényjavaslathoz a következô

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elô:

1.

A törvényjavaslat preambulumának második bekezdése a következôképpen módosul:

"/Az Országgyûlés/

figyelembe véve azonban, hogy [helytelen] rendeltetéstôl eltérô alkalmazása

károsíthatja az ember és az élôvilág egészségét, illetve a természeti

környezetet;

/a következô törvényt alkotja:/"

Indokolás:

Szövegpontosítás.

2.

A törvényjavaslat 1. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:

"1. §

(2) E törvény hatálya nem terjed ki az[on] olyan radioaktív anyagokkal,

valamint berendezésekkel kapcsolatos tevékenységekre, amelyek - a létrehozható

ionizáló sugárzás jellege és mértéke folytán - az emberi életre és egészségre,

továbbá az élô és élettelen környezetre nem minôsülnek veszélyesnek."

Indokolás:

Nyelvhelyességi módosítás.

3.

A törvényjavaslat 2. §-ának b) pontja a következôképpen módosul:

"2. §

/E törvény alkalmazásában:/

b) atomenergia alkalmazója: aki az [1)] a) pontban meghatározott tevékenységet

végez;"

Indokolás:

Téves hivatkozás javítása.

4.

A törvényjavaslat 2. §-ának e) és r) pontjai a következôképpen módosulnak:

"2. §

/E törvény alkalmazásában:/

e) ionizáló sugárzás: a közvetlenül vagy közvetve ionizáló részecskékbôl,

illetve ionizálásra képes fotonokból álló sugárzás;

r) rendkívüli esemény: az atomenergia alkalmazását szolgáló létesítményben,

berendezésben[,] vagy radioaktív (nukleáris) anyaggal végzett tevékenység

során - bármilyen okból - bekövetkezô olyan esemény, amely a biztonságot

kedvezôtlenül befolyásolhatja, és az emberek nem tervezett sugárterhelését,

valamint a környezetbe radioaktív anyagok nem tervezett kibocsátását

eredményezi vagy eredményezheti;"

Indokolás:

Szövegpontosítás.

5.

A törvényjavaslat 2. §-a a következô új u) és v) pontokkal egészül ki, a

további pontok jelölése értelemszerûen módosul:

"2. §

/E törvény alkalmazásában:/

u) atomkár: az emberélet elvesztése, a személyek testi épségében és

egészségében keletkezett minden kár, minden anyagi kár, az ezekkel együttesen

jelentkezô környezeti kár ésszerû mértékû helyreállításának költsége, valamint

a károk csökkentése vagy elhárítása érdekében ténylegesen végrehajtott,

ésszerû és szükséges intézkedéssel kapcsolatosan felmerült költség, amennyiben

azokat a nukleáris üzemanyag, a nukleáris létesítményben lévô radioaktív

termék, hulladék vagy a nukleáris létesítménybôl származó, abból kiszállított,

illetôleg oda küldött nukleáris anyag révén a létesítményben vagy a szállítás

során bekövetkezett rendkívüli esemény okozta;

v) nukleáris baleset: minden olyan rendkívüli esemény, amely atomkárt okoz;"

Indokolás:

Az atomkár és a nukleáris baleset fogalmát célszerû a fogalom-meghatározások

között szerepeltetni, így azok a 48. § (2) bekezdés helyett a 2. § új u) és v)

pontjaiba kerülnek.

6.

A törvényjavaslat 2. §-a a következô új z) ponttal egészül ki, a további

pontok jelölése értelemszerûen módosul:

"2. §

/E törvény alkalmazásában:/

z) ésszerûen elérhetô legalacsonyabb szint: a tudományos, technikai, gazdasági

és társadalmi adottságok figyelembevételével kialakított, a nemzetközi

elvárásokkal összhangban lévô legkisebb érték;"

Indokolás:

A törvényjavaslat - a nemzetközi sugárvédelmi normákkal összhangban -

használja az ésszerûen elérhetô legalacsonyabb szint fogalmat, ezért indokolt

meghatározása.

7.

A törvényjavaslat 2. §-ának u) pontja a következôképpen módosul:

"2. §

/E törvény alkalmazásában:/

u) SDR: Special Drawing Rights (különleges lehívási jog) - a Nemzetközi Valuta

Alap [(International Monetary Fund, IMF)] által meghatározott nemzetközi

elszámolási egység."

Indokolás:

Az angol nyelvû kifejezés magyar fordítását szükséges megadni, ugyanakkor

felesleges a Nemzetközi Valuta Alap angol nevének feltüntetése a

törvényjavaslatban.

8.

A törvényjavaslat 4. §-a (3) bekezdésének d) pontja a következôképpen módosul:

"4. §

(3) /Az atomenergia alkalmazása során biztosítani kell azt, hogy/

d) a rendkívüli esemény bekövetkezésének kockázata csökkenjen, kialakulása

megelôzhetô, következménye tervszerûen elhárítható, az esetleg kiszabaduló

radioaktív anyag és ionizáló sugárzás káros hatása az ésszerûen elérhetô

legalacsonyabb szintre [lehetô legkisebbre] csökkenthetô legyen."

Indokolás:

Szövegpontosítás. A "lehetô legkisebb" helyett célszerû az új fogalomként

bevezetett "ésszerûen elérhetô legalacsonyabb szint" használata.

9.

A törvényjavaslat 4. §-a a következô új (4) bekezdéssel egészül ki, a további

bekezdések jelölése pedig értelemszerûen módosul:

"4. §

(4) Nukleáris létesítmény és radioaktív hulladéktároló engedélyese minden

rendkívüli eseményrôl köteles tájékoztatni a lakosságot."

Indokolás:

Az alapelvek között szükséges rögzíteni a nukleáris létesítmény és a

radioaktív hulladéktároló engedélyesének tájékoztatási kötelezettségét.

10.

A törvényjavaslat 4. §-ának (6) bekezdése a következôképpen módosul:

"4. §

(6) Az atomenergia alkalmazása során a tudomány legújabb igazolt

eredményeivel, a nemzetközi elvárásokkal, valamint tapasztalatokkal

összhangban biztosítani kell a keletkezô radioaktív hulladék és a kiégett

üzemanyag biztonságos elhelyezését oly módon, hogy ne háruljon

[elfogadhatatlan] az elfogadhatónál súlyosabb teher a jövô generációkra."

Indokolás:

Rögzíteni kell a törvényjavaslatban, hogy a radioaktív hulladék és a kiégett

üzemanyag biztonságos elhelyezését a tudomány legújabb igazolt eredményei, a

nemzetközi elvárások és tapasztalatok figyelembevételével kell megoldani.

11.

A törvényjavaslat 4. §-ának (7) bekezdése az alábbi szerint módosul, valamint

a 4. § új (8) és (9) bekezdésekkel egészül ki, a további bekezdések jelölése

pedig értelemszerûen módosul:

"4. §

(7) Az atomenergia biztonságos alkalmazását - beleértve a nukleárisbaleset-

elhárítást - és az ezzel összefüggô kutatási-fejlesztési feladatok megoldását

a tudomány és a technika fejlesztésével, a kutatómunka összehangolt

szervezésével, a hazai, illetve a nemzetközi tudományos kutatások

eredményeinek gyakorlati alkalmazásával, valamint szakemberek képzésével,

továbbképzésével kell elôsegíteni. [Az atomenergia biztonságos alkalmazását és

annak hatósági ellenôrzését szolgáló mûszaki megalapozó tevékenységek

finanszírozását a központi költségvetésbôl kell biztosítani.]

(8) Nukleáris létesítmény biztonságának növeléséhez szükséges kutatási-

fejlesztési tevékenység költségei az engedélyest terhelik.

(9) Az atomenergia biztonságos alkalmazásának hatósági ellenôrzését szolgáló

mûszaki megalapozó tevékenységek költségét a központi költségvetésbôl kell

biztosítani."

Indokolás:

Az alapelvek között szükséges rögzíteni, hogy az engedélyes kötelezettsége a

biztonság növelésére irányuló kutatási-fejlesztési tevékenység finanszírozása,

a hatósági ellenôrzést szolgáló mûszaki megalapozó tevékenységek költségét

pedig a központi költségvetésbôl kell biztosítani.

12.

A törvényjavaslat 4. §-ának (8) bekezdése a következôképpen módosul:

"4. §

(8) Az atomenergia alkalmazásával összefüggô alapvetô, tudományos, technikai

és egyéb ismereteket - a kockázatokra is kiterjedôen - oktatni, valamint a

közszolgálati hírközlés, a közmûvelôdés útján az állampolgárokkal rendszeresen

ismertetni kell."

Indokolás:

Az atomenergia alkalmazásáról rendszeresen tájékoztatni kell az

állampolgárokat, az oktatás során pedig a kockázatokkal is foglalkozni kell.

13.

A törvényjavaslat 5. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:

"5. §

(1) Az atomenergia alkalmazásának biztonsági követelményeit - a tudomány

eredményeinek és a nemzetközi tapasztalatoknak a figyelembevételével -

rendszeresen felül kell vizsgálni és korszerûsíteni kell."

Indokolás:

A biztonsági követelmények felülvizsgálata után lehetséges csak azok

korszerûsítése.

14.

A törvényjavaslat 7. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:

"7. §

(1) [Új nukleáris létesítmény létesítéséhez - a (2) bekezdésben foglaltak

kivételével -,] Meglévô nukleáris létesítmény tulajdonjogának megszerzéséhez

és a használat bármilyen jogcímen való átengedéséhez[, radioaktív

hulladéktároló telephely kiválasztásához] az Országgyûlés [Kormány] elôzetes,

elvi hozzájárulása szükséges.

Indokolás:

Meglévô nukleáris létesítmény tulajdonjogának átengedésekor, továbbá minden

nukleáris létesítmény és a radioaktív hulladéktároló létesítésének

elôkészítésekor szükséges megszerezni az Országgyûlés elôzetes hozzájárulását.

A felsorolt létesítmények gazdasági, környezeti, társadalmi és biztonsági

kérdéseinek súlya oly nagy, ami indokolja azt, hogy a döntés a legfelsôbb

szinten szülessen.

15.

A törvényjavaslat 7. §-ának (2) bekezdése a következõképpen módosul:

"7. §

(2) Új [atomerômû létesítését] nukleáris létesítmény és radioaktív

hulladéktároló létesítését elôkészítô tevékenység megkezdéséhez, illetôleg

meglévô atomerômû további atomreaktort tartalmazó egységgel való bôvítéséhez

az Országgyûlés elôzetes, elvi hozzájárulása szükséges. Az elôkészítésrôl a

Kormány évente jelentést ad az Országgyûlésnek."

Indokolás:

Az elôkészítés folyamatáról a Kormány évente számoljon be az Országgyûlésnek

annak érdekében, hogy az folyamatosan figyelemmel kísérhesse és ellenôrzést

gyakorolhasson felette.

16.

A törvényjavaslat 8. §-ának (3) bekezdése a következôképpen módosul:

"8. §

(3) Az atomenergia biztonságos alkalmazásával összefüggô kormányzati,

hatósági és nukleárisbaleset-elhárítási intézkedések tudományos

megalapozásának biztosítása érdekében az OAB és OAH munkáját Tudományos Tanács

segíti [, amelynek tagjait az OAB elnöke nevezi ki]."

Indokolás:

A Tudományos Tanács tagjainak kinevezését a törvény végrehajtási rendeletében

kell szabályozni.

17.

A törvényjavaslat 8. §-ának (4) bekezdése a következôképpen módosul:

"8. §

(4) A Kormány az OAH feletti felügyeletét kijelölt tagja útján látja el, aki

egyben az OAB elnöke. A kijelölés során biztosítani kell az OAH függetlenségét

és a felügyelet tekintetében kizárandó minden összeférhetetlenség."

Indokolás:

A Nukleáris Biztonsági Konvenció elôírja a nukleáris biztonsági hatóság

függetlenségét, minden összeférhetetlenség kizárását.

18.

A törvényjavaslat 9. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:

"9. §

(1) A hatóság rendszeres ellenôrzések, elemzések és helyszíni vizsgálatok

lefolytatásával gyôzôdik meg arról, hogy az atomenergia alkalmazását szolgáló

létesítmények, berendezések mûszaki állapota, valamint üzemeltetése megfelel a

kockázat elfogadható mértéke alapján meghatározott biztonsági követelményeknek

és a hatósági engedélyekben elôírtaknak."

Indokolás:

A hatósági elôírásoknak konkrét biztonsági követelmények meghatározásával kell

biztosítani a kockázat elfogadható mértékét.

19.

A törvényjavaslat 9. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:

"9. §

(2) Az engedélyesnek és a hatóságnak a nukleáris létesítmények biztonságát, a

biztonsági követelmények teljesítését, a kockázat mértékét a létesítést és az

üzembe helyezést megelôzôen, valamint - figyelembe véve az üzemi

tapasztalatokat és a biztonsággal kapcsolatos új ismereteket - a teljes

üzemidô alatt rendszeres idôközönként teljes körûen elemeznie, [és] értékelnie

kell és annak eredményét nyilvánosságra kell hoznia."

Indokolás:

Elemezni kell a kockázat elfogadható mértékét, továbbá az atomenergia

alkalmazása során biztosítani kell a nyilvánosságot.

20.

A törvényjavaslat 10. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:

"10. §

(2) Az engedélyes - tevékenységi körében - köteles az atomenergia biztonságos

alkalmazásához, a biztonság fenntartásához és fejlesztéséhez szükséges

mûszaki-technológiai, anyagi és személyi feltételeket biztosítani, továbbá a

sugárzási viszonyokat a tudomány legújabb igazolt eredményeivel, a nemzetközi

elvárásokkal, valamint tapasztalatokkal összhangban folyamatosan ellenôrizni.

A környezeti sugárzási viszonyok ellenôrzésének eredményeirôl rendszeresen -

legalább

havonta - tájékoztatni kell a lakosságot."

Indokolás:

Rögzíteni kell a törvényjavaslatban, hogy a sugárzási viszonyokat a tudomány

legújabb igazolt eredményei, a nemzetközi elvárások és tapasztalatok

figyelembevételével kell ellenôrizni. A nyilvánosság biztosítása érdekében a

környezeti sugárzási viszonyok ellenôrzésérôl a lakosságot tájékoztatni kell.

21.

A törvényjavaslat 11. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:

"11. §

(2) Nukleáris létesítményekkel, valamint nukleáris rendszerekkel és

berendezésekkel kapcsolatos tevékenységek körében csak azok [megfelelô

minôségbiztosítási rendszerrel rendelkezô] az intézmények, szervezetek [és],

valamint a Polgári Törvénykönyv 685. §-ának c) pontja szerinti gazdálkodó

szervezetek mûködhetnek, amelyek megfelelô minôségbiztosítási rendszerrel

rendelkeznek."

Indokolás:

A mondat átszerkesztésével a szóismétlés elkerülhetô és a rendelkezés jobban

értelmezhetô.

22.

A törvényjavaslat 14. §-ának (3) bekezdése a következôképpen módosul:

"14. §

(3) A hatóság az engedélyt visszavonhatja vagy az engedély érvényességi

idejét korlátozhatja, ha az engedély megadása alapjául szolgáló biztonsági

körülményeknek, illetve a kockázat mértékének a megváltozását állapította

meg."

Indokolás:

A hatósági elôírásoknak konkrét biztonsági követelmények meghatározásával kell

biztosítani a kockázat elfogadható mértékét.

23.

A törvényjavaslat 15. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:

"15. §

(1) Az engedély, valamint a kockázat elfogadható mértékét figyelembe vevô

biztonsági szabályzatok elôírásainak megtartását, illetôleg az atomenergia

alkalmazásának biztonságosságát az engedélyezô hatóság köteles rendszeresen

ellenôrizni, és az észlelt rendellenességek megszüntetése érdekében

haladéktalanul intézkedni vagy intézkedést kezdeményezni."

Indokolás

A hatósági elôírásoknak konkrét biztonsági követelmények meghatározásával kell

biztosítani a kockázat elfogadható mértékét.

24.

A törvényjavaslat 17. §-a (2) bekezdésének g) pontja a következôképpen

módosul:

"17. §

(2) /Az OAH hatáskörébe tartozik:/

g) a radioaktív anyagok és készítmények központi nyilvántartása [, az 1991.

évi XI. törvény 2. §-ának (3) bekezdése alapján a Magyar Honvédség szervei és

intézményei kivételével]."

Indokolás:

A törvényjavaslat ugyanezen bekezdésének f) pontjában a nukleáris anyagok

központi nyilvántartása alól nincsenek a Magyar Honvédség szervei kivéve. Így

semmi nem indokolja azt, hogy másképp rendelkezzen a törvényjavaslat a

radioaktív anyagok központi nyilvántartása esetében. A meghivatkozott 1991.

évi XI. törvény 2. §-ának (3) bekezdése nem a radioaktív anyagok központi

nyilvántartásáról rendelkezik, hanem arról, hogy "a fegyveres erôk

közegészségügyi feladataikat saját egészségügyi szolgálatuk útján látják el."

25.

A törvényjavaslat 19. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:

"19. §

(1) Ha az OAH engedélyének alapját képezô bármely szakhatósági hozzájárulás

érvényét veszti, akkor az illetékes szakhatóság a 17. § (2) bekezdés a), c) és

d) pontjai szerinti OAH-engedély visszavonását kezdeményezheti. Az OAH az

ügy[ben] súlyosságának figyelembevételével a kezdeményezés kézhezvételétôl

számított 30 napon belül [hoz] dönt[ést]."

Indokolás:

Az OAH üzemeltetési engedélyének alapját nagyszámú szakhatósági hozzájárulás

képezi, így ezek valamelyikének visszavonása nem biztos, hogy kihatással van a

nukleáris biztonságra. Az üzemeltetési engedély visszavonása viszont az

atomerômû azonnali leállítását eredményezi, ami indokolatlan esetben

felesleges kockázatot jelent.

26.

A törvényjavaslat 20. § (1) bekezdésének c) pontja a következôképpen módosul:

"20. §

(1) /A népjóléti miniszter külön jogszabályban meghatározott szerv útján

látja el a 26. § (2) bekezdésében foglaltak kivételével:/

c) az ionizáló sugárzást létrehozó létesítmény, berendezés tulajdonjoga

megszerzésének, átadásának, a használat bármilyen jogcímen való átengedésének,

létesítésének, elôállításának, üzemeltetésének, átalakításának és

megszüntetésének engedélyezését és ellenôrzését;"

Indokolás:

Az ionizáló sugárzást létrehozó létesítményekre is ki kell terjeszteni a

hatósági hatáskört. Ezzel összhangban módosítani szükséges a törvényjavaslat

68. §-a

(2) bekezdésének m) pontját is.

27.

A törvényjavaslat 26. §-a (1) bekezdésének a) pontja a következôképpen

módosul:

"26. §

(1) /A honvédelmi miniszter külön jogszabályban meghatározott módon látja el

a honvédelmi ágazaton belül/

a) a radioaktív anyagok kezelésének, valamint az e törvény hatálya alá tartozó

létesítmények és haditechnikai berendezések létrehozásának, üzemeltetésének,

megszüntetésének ellenôrzését."

Indokolás:

A felsorolásból kimaradt a létesítmények és berendezések üzemeltetése.

28.

A törvényjavaslat 34. §-ának (3) bekezdése a következôképpen módosul:

"34. §

(3) A biztonsági övezet kijelölésére, továbbá a (2) bekezdésben említett

tilalmakra és korlátozásokra vonatkozó követelményeket, valamint a

kártalanításra vonatkozó részletes szabályokat a Kormány rendeletben állapítja

meg."

Indokolás:

Az atomenergia alkalmazásából származó korlátozások sok esetben hátrányosan

érintik a biztonsági övezetben élô lakosságot. Emiatt elengedhetetlen a

kártalanításra vonatkozó részletes szabályozás kidolgozása.

A 34. § (3) bekezdésének fenti szöveggel való kiegészítése szükségessé teszi a

67. § j) pontjának pontosítását is.

29.

A törvényjavaslat 38. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:

"38. §

(1) Az atomenergia alkalmazására engedély csak akkor adható, ha biztosított a

keletkezô radioaktív hulladék és a kiégett üzemanyag biztonságos elhelyezése,

azaz

a tudomány legújabb igazolt eredményeivel, a nemzetközi elvárásokkal, valamint

tapasztalatokkal összhangban levô átmeneti tárolása vagy végleges

elhelyezése."

Indokolás:

Rögzíteni kell a törvényjavaslatban, hogy a radioaktív hulladék és a kiégett

üzemanyag biztonságos elhelyezését a tudomány legújabb igazolt eredményei, a

nemzetközi elvárások és tapasztalatok figyelembevételével kell megoldani.

30.

A törvényjavaslat 40. §-a a következôképpen módosul:

"40. §

A radioaktív hulladék végleges elhelyezésével, valamint a kiégett üzemanyag

átmeneti tárolásával és végleges elhelyezésével, továbbá a nukleáris

létesítmény leszerelésével összefüggô feladatok elvégzésérôl a Kormány által

kijelölt szerv gondoskodik[, amely - jogutód nélküli megszûnéséig - az

engedélyes is lehet]."

Indokolás:

A Kormány hatáskörébe tartozik a szervezet kijelölése.

31.

A törvényjavaslat 40. §-a a következôképpen módosul:

"40. §

A radioaktív hulladék végleges elhelyezésével, valamint a kiégett üzemanyag

átmeneti tárolásával és végleges elhelyezésével, továbbá a nukleáris

létesítmény leszerelésével összefüggô feladatok elvégzésérôl a Kormány által

kijelölt szerv gondoskodik, [amely - jogutód nélküli megszûnéséig - az

engedélyes is lehet] mivel ezek megoldása országos érdek."

Indokolás:

Pontosítani szükséges, hogy a fentiek miért tartoznak a Kormány feladatai

közé.

32.

A törvényjavaslat 42. §-a a következôképpen módosul:

"42. §

Az atomenergia alkalmazója köteles azonnal [megfelelô] hatékony intézkedéseket

tenni abban az esetben, ha tevékenysége során rendkívüli esemény következett

be, és a munkavállalókra vagy a lakosságra ható ionizáló sugárzás szintje vagy

a radioaktív szennyezôdés mértéke, illetôleg a környezetbe kibocsátott

radioaktív anyagok mennyisége meghaladja vagy meghaladhatja a hatóságilag

engedélyezett értéket."

Indokolás:

Nyelvhelyességi módosítás.

33.

A törvényjavaslat 43. §-a (2) bekezdésének felvezetô mondata a következôképpen

módosul:

"43. §

(2) A nukleáris veszélyhelyzet bekövetkezésének megelôzése, a bekövetkezett

esemény következményeinek elhárítása vagy enyhítése, valamint az elôírt

[eredeti], szabályos körülmények helyreállítása érdekében az atomenergia

alkalmazója köteles:"

Indokolás:

Szövegmódosítás, mivel az "eredeti" körülményeket nem lehet helyreállítani.

34.

A törvényjavaslat 54. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:

"54. §

(2) A biztosító vagy a pénzügyi fedezetet nyújtó szervezet nem szüntetheti

meg, illetve nem függesztheti fel a biztosítást, illetve a pénzügyi fedezetet,

kivéve, ha a felmondást vagy a felfüggesztést legalább két hónappal megelôzôen

az OAH-hoz írásban bejelentette."

Indokolás:

Szövegpontosítás.

35.

A törvényjavaslat 54. §-ának (2) bekezdése a következôképpen módosul:

"54. §

(2) A biztosító vagy a pénzügyi fedezetet nyújtó szervezet nem szüntetheti

meg, illetve nem függesztheti fel a biztosítást, illetve a pénzügyi fedezetet,

kivéve, ha a felmondást vagy a felfüggesztést legalább két hónappal megelôzôen

az engedélyesnek és az OAH-hoz írásban bejelentette."

Indokolás:

Szövegpontosítás.

36.

A törvényjavaslat 57. §-ának (3) bekezdése a következôképpen módosul:

"57. §

(3) Ha az atomkárt olyan nukleáris anyag által kiváltott rendkívüli esemény

okozta, amely[lyel kapcsolatos] nukleáris anyag a rendkívüli esemény

idôpontjában lopott, elveszett, kidobott, vagy elhagyott volt, a[z] (2)

bekezdés szerinti határidôt a nukleáris baleset idôpontjától kell számítani,

de az nem haladhatja meg a felsorolt események bekövetkeztének idôpontjától

számított húsz évet."

Indokolás:

Szövegpontosítás.

37.

A törvényjavaslat 60. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:

"60. §

(1) E törvénynek az atomenergia alkalmazásával kapcsolatos felelôsségi és

kártérítési szabályait kell alkalmazni azokban az esetekben, amikor a Magyar

Köztársaság területén mûködô valamely nukleáris létesítménnyel kapcsolatos

nukleáris baleset következtében az atomkár a Magyar Köztársaság területén vagy

[valamely] olyan [külföldi] bármely más állam területén, illetve egyéb

térségekben keletkezik, amelyek[ért való] tekintetében kártérítésre az

engedélyes nemzetközi szerzôdés alapján köteles."

Indokolás:

Szövegpontosítás és nyelvhelyességi módosítás.

38.

A törvényjavaslat 64. §-ának (1) bekezdése a következôképpen módosul:

"64. §

(1) Az Alap gazdálkodására az államháztartásról szóló, többször módosított

1992. évi XXXVIII. törvény elkülönített állami pénzalapokra vonatkozó

rendelkezéseit, valamint az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló

1992. évi LXXXIII. törvényben foglaltakat kell alkalmazni az e törvényben

foglalt eltérésekkel."

Indokolás:

Az egyes elkülönített állami pénzalapokat részletesen az 1992. évi LXXXIII.

törvény szabályozza.

39.

A 27. számú módosítást figyelembe véve a törvényjavaslat 67. §-ának j) pontja

a következôképpen módosul:

"67. §

/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza:/

j) a törvény 34. §-a szerinti biztonsági övezettel, kártalanítással és a 35.

§-a szerinti kisajátítással kapcsolatos elôírásokat;"

Indokolás:

A 34. § (3) bekezdésének kiegészítése teszi szükségessé pontosítását.

40.

A 25. számú módosítást figyelembe véve a törvényjavaslat 68. §-a (2)

bekezdésének m) pontja a következôképpen módosul:

"68. §

(2) /Felhatalmazást a népjóléti miniszter, hogy rendeletben állapítsa meg:/

m) az ionizáló sugárzást létrehozó létesítmény, berendezés létesítéséhez,

elôállításához, üzemeltetéséhez, átalakításához és megszüntetéséhez szükséges

engedélyezési eljárást és az ellenôrzés rendjét;"

Indokolás:

A módosítás biztosítja az összhangot a törvényjavaslat 20. §-a (1)

bekezdésének

c) pontjában javasolt módosítással, azaz a hatósági hatáskörnek a

létesítményekre való kiterjesztésével.

Budapest, 1996. november 7.

Dr. Baráth Etele

a bizottság elnöke

Eleje Honlap