Országgyûlés

Környezetvédelmi Bizottsága

T/2691/113..

Bizottsági módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán úrnak

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. §-ának (1) bekezdése és a 102. §-ának (1) bekezdése

alapján az atomenergiáról szóló T/2691.. számú törvényjavaslathoz a következô

b i z o t t s á g i m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elô:

1.

A törvényjavaslat 7. §-a a következôképpen módosul:

"7. §

(1) [Új nukleáris létesítmény létesítéséhez - a (2) bekezdésben foglaltak

kivételével -,] Meglévô nukleáris létesítmény tulajdonjogának megszerzéséhez

és a használat bármilyen jogcímen való átengedéséhez[, radioaktív

hulladéktároló telephely kiválasztásához] a Kormány elôzetes, elvi

hozzájárulása szükséges."

(2) Új [atomerômû létesítését] nukleáris létesítmény és radioaktív

hulladéktároló létesítését elôkészítô tevékenység megkezdéséhez, illetôleg

meglévô atomerômû további atomreaktort tartalmazó egységgel való bôvítéséhez

az Országgyûlés elôzetes, elvi hozzájárulása szükséges."

Indokolás:

Minden nukleáris létesítmény és a radioaktív hulladéktároló létesítésének

elôkészítésekor, illetve meglévô atomerômû további atomreaktort tartalmazó

egységgel való bôvítésekor szükséges megszerezni az Országgyûlés elôzetes

hozzájárulását. A felsorolt létesítmények gazdasági, környezeti, társadalmi és

biztonsági kérdéseinek súlya oly nagy, ami indokolja azt, hogy a döntés a

legfelsôbb szinten szülessen.

2.

A törvényjavaslat 8. §-a a következôképpen módosul:

"8. §

(1) Az OAB az atomenergia békés célú alkalmazása terén döntéselôkészítô,

koordinatív és külön jogszabályban meghatározott ügyekben döntéshozó, valamint

ellenôrzô feladatokat ellátó bizottság. Az OAB tagjai az atomenergia

alkalmazása területén a törvény alapján hatósági feladatokat ellátó

minisztériumok és központi közigazgatási szervek vezetô tisztségviselôi. Az

OAB tagjait az érintett miniszterek és központi közigazgatási szervek vezetôi

az OAB elnökének egyetértésével jelölik ki és mentik fel. Az OAB elnökét a

Kormány tagjai közül a miniszterelnök nevezi ki és menti fel.

(2) Az OAB

a) döntés-elôkészítô feladatkörében állást foglal az atomenergia alkalmazására

irányuló kormányzati elôterjesztések és programok elvi kérdéseiben, az

atomenergia biztonságos alkalmazását szolgáló hatósági rendszerrel, a

nukleáris biztonsággal és sugárvédelemmel kapcsolatos országos és nemzetközi

jelentôségû ügyekben; figyelemmel kíséri a nemzetközi fejlôdés általános

irányait az atomenergia alkalmazása területén és ennek alapján javaslatot

alakít ki a szükséges hazai intézkedésekre;

b) koordináló jogkörében összehangolja az atomenergia biztonságos

alkalmazásával összefüggô tevékenységet, amely a törvényben meghatározott

minisztériumok, az OAH és más központi közigazgatási szerv hatáskörébe

tartozik;

c) ellenôrzési jogkörében figyelemmel kíséri az atomenergia alkalmazásával

kapcsolatos jogszabályok érvényesítését és a hatósági jogkörök gyakorlását; az

ellenôrzés megállapításai alapján intézkedéseket kezdeményez, javaslatot tesz

a jogszabályok szükség szerinti módosítására, illetve megalkotására.

(3) Az OAB az Országgyûlés és a Kormány hatáskörébe tartozó döntésekkel

kapcsolatos állásfoglalásait és javaslatait a Kormány elé terjeszti.

[(2)] (4) Az OAH az atomenergia békés célú alkalmazása területén a Kormány

irányításával mûködô, önálló feladattal és hatósági jogkörrel rendelkezô

központi közigazgatási szerv, amely elôzetesen véleményezi az atomenergia

alkalmazásával összefüggô jogszabályokat és hatósági elôírásokat. Az OAH

fôigazgatóját és helyetteseit a miniszterelnök nevezi ki és menti fel.

[(3)] (5) Az atomenergia biztonságos alkalmazásával összefüggô kormányzati

hatósági és nukleárisbaleset-elhárítási intézkedések tudományos

megalapozásának biztosítása érdekében az OAB és OAH munkáját Tudományos Tanács

segíti

[, amelynek tagjait az OAB elnöke nevezi ki].

[(4)] (6) A Kormánynak az OAH feletti felügyeletét [kijelölt tagja útján látja

el, aki egyben] az OAB elnöke látja el. Az OAH irányításának és felügyeletének

biztosítania kell a nukleáris biztonság szempontjainak elsôdleges

érvényesítését.

[(5)] (7) Az OAB elnöke az atomenergia hazai alkalmazásának biztonságáról -

ide értve a 7. § (2) bekezdésében foglalt elôkészítô tevékenységet is - évente

beszámol az Országgyûlésnek."

Indokolás:

Mind az Országos Atomenergia Bizottság, mind az Országos Atomenergia Hivatal

jelentôs feladat- és hatáskörrel rendelkezik az atomenergia alkalmazása

területén, ezért indokolt törvényi szinten szabályozni kompetenciájukat,

felügyeletüket és irányításukat, irányt mutatva a Kormány számára a vonatkozó

rendelet kidolgozásához.

3.

A törvényjavaslat 10. §-a a következô új (4) bekezdéssel egészül ki:

"10. §

(4) Az atomerômû, valamint a radioaktív hulladéktároló engedélyese a

létesítmény környezetében lévô települések lakosságának rendszeres

tájékoztatása érdekében elôsegíti társadalmi ellenôrzési és információs

társulás létrehozását, annak tevékenységéhez támogatást adhat."

Indokolás:

A törvényben rögzíteni kell az engedélyes feladatai között a tájékoztatási

kötelezettséget.

4.

A törvényjavaslat 48. §-ának (2) és (3) bekezdései megszûnnek, a további

bekezdés jelölése értelemszerûen módosul:

"48. §

[(2) E törvény alkalmazásának szempontjából atomkárnak minôsül:

a) az emberélet elvesztése,

b) a személyek testi épségében és egészségében keletkezett minden kár,

c) minden anyagi kár,

d) az a)-c) pontok alattiakkal együttesen jelentkezô környezeti károk,

e) az a)-d) pontok alatti károk csökkentése, vagy elhárítása érdekében

ténylegesen végrehajtott, ésszerû és szükséges intézkedéssel

kapcsolatosan felmerült költségek,

amennyiben azokat a nukleáris üzemanyag, a nukleáris létesítményben lévô

radioaktív termék, hulladék, vagy a nukleáris létesítménybôl származó, abból

kiszállított, illetôleg oda küldött nukleáris anyag révén a létesítményben,

vagy a szállítás során bekövetkezett rendkívüli esemény (a továbbiakban:

nukleáris baleset) okozta.

(3) A környezeti kárért való kártérítés mértéke nem haladhatja meg a

környezet ésszerû mértékû helyreállításának költségeit.]"

Indokolás:

Az atomkár és a nukleáris baleset meghatározása a fogalmak közé - a

törvényjavaslat

2. §-ának u) és v) pontjaiba - került, ezért szükséges a fenti módosítás.

5.

A törvényjavaslat 63. §-ának (3) bekezdése a következôképpen módosul:

"63. §

(3) A befizetések mértékét az éves költségvetési törvény határozza meg

a [z engedélyes] 40. § szerint kijelölt szerv által a (2) bekezdésben foglalt

kötelezettség figyelembevételével készített és az OAH, valamint - az atomerômû

vonatkozásában - a Magyar Energia Hivatal által véleményezett költségbecslés

alapján."

Indokolás:

A T/2691/110. számú ajánlás 177. pontja javasolja a törvényjavaslat 40. §-ának

módosítását. Az összhang megteremtése érdekében szükséges a 63. §-t

módosítani.

6.

A törvényjavaslat 66. §-ának (2) bekezdése a következô d) ponttal egészül ki:

"d) az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992. évi LXXXIII.

törvény a következô VIII/A. fejezettel egészül ki:

VIII/A. Fejezet

A Központi Nukleáris Pénzügyi Alap

78/A. § (1) A Központi Nukleáris Pénzügyi Alap (a továbbiakban: Alap) a

radioaktív hulladékok végleges elhelyezésére, valamint a kiégett üzemanyag

átmeneti és végleges elhelyezésére szolgáló tárolók létesítését és

üzemeltetését, illetve a nukleáris létesítmények leszerelésének (lebontásának)

finanszírozását biztosító és kizárólag ezt a célt szolgáló elkülönített állami

pénzalap.

(2) Az Alap létesítését, kezelését és felhasználásának módját külön törvény

szabályozza."

Indokolás:

A törvényjavaslat és az egyes elkülönített állami pénzalapokról szóló 1992.

évi LXXXIII. törvény közötti összhang megteremtése érdekében szükséges a

fentiek szerinti kiegészítés.

Budapest, 1996. november 21.

Dr. Baráth Etele

a bizottság elnöke

Eleje Honlap