ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnökének
HELYBEN
Tisztelt Elnök Úr!
A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a
földmérési és térképészeti tevékenységrõl szóló T/2812.. számú
törvényjavaslathoz a következõ
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
1./ A törvényjavaslat 3. § 4. pontja az alábbiak szerint módosul:
4. Méretarány: a térképen ábrázolt és a tényleges hosszak (elméletileg a
vetületi hosszak) közötti viszonyszám, mely a kicsinyítés mértékét adja meg.
[Nagyméretarányúak az 1:10 000-nél nagyobb méretarányú térképek. Közepes
méretarányúak az 1:10 000 és 1:100 000 közötti méretarányban készült térképek.
E törvény alkalmazásában kisméretarányúak az 1:100 000 és 1:250 000 méretarány
között készült térképek.]
E törvény alkalmazásában:
- nagyméretarányúak az 1:10 000 és ennél nagyobb méretarányú térképek;
- közepes méretarányúak az 1:10 000 és 1:250 000 közötti méretarányú
térképek;
- kisméretarányúak az 1:250 000-nél kisebb méretarányban készült
térképek.
2./ A törvényjavaslat 3.§-a új 12. ponttal egészül ki:
12. Állami térképek: állami földmérési alaptérképek és azok átnézeti
térképei, valamint az állami topográfiai térképek.
3./ A törvényjavaslat 14.§ (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:
(1) Az állami topográfiai térkép [papírlapon, többszínnyomással, vagy
számítógépen kezelhetõ formában, rétegekben szerkesztett] az ország egész
területérõl nagy-, közepes-, és kisméretarányban készülõ térkép, amely a
földfelszín természetes és mesterséges [alakulatainak] alakzatának név-,
síkrajzi és domborzati elemeit tartalmazza a tulajdoni viszonyokra vonatkozó
információk nélkül.
4./ A törvényjavaslat 14. § (2) bekezdés b) pontja az alábbiak szerint
módosul:
b) a [katonai] védelmi feladatok térképigényének biztosítására,
5./ A törvényjavaslat 29.§-a új (1) bekezdéssel egészül ki, ennek megfelelõen
módosul a következõ bekezdések számozása:
(1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy rendeletben szabályozza a
Térképellátási Koordinációs Bizottság mûködésének szabályait és feltételeit.
6./ A törvényjavaslat 29. § (1) bekezdés d) és e) pontja elmarad, és ennek
megfelelõen a jelenlegi f) pont d)-re változik:
[d) az állami topográfiai térképek készítésének és állami átvételének
követelményrendszerét,
e) a Térképellátási Koordinációs Bizottság mûködésének szabályait és
feltételeit,]
7./ A 29. § (2) bekezdés c) pontja az alábbiak szerint változik:
az állami földmérési alaptérképek és azok átnézeti térképei[k], valamint a
nagyméretarányú állami topográfiai térképek készítésének szakmai követelmény
rendszerét.
8./ A 29. § (3) bekezdés új d) ponttal egészül ki:
d.) a közepes- és kisméretarányú állami topográfiai térképek készítésének és
állami átvételének szakmai követelményrendszerét.
Indokolás:
A fenti módosító javaslatok célja, hogy a törvényben egyértelmûen
meghatározásra kerüljön a földmûvelési és a honvédelmi miniszter, és ezen
keresztül a polgári és katonai térképészet felelõssége és feladata.
Ezen túlmenõen a költségvetési szempontok is nagyon fontosak. Célszerû
lenne, ha a jövõben ugyanazért a tevékenységért nem több, hanem csak egy
csatornán keresztül történne a finanszírozás.
A polgári térképészet vezetése a földmérési alaptérképek és a
nagyméretarányú topográfiai térképek (1:10 000 méretarányú) készítéséért és
készíttetéséért mind költségvetés, mind kapacitás szempontjából felelõsséget
tud vállalni, mint ahogy a katonai térképészet vezetése a közepes és kis
méretarányú topográfiai térképezést tudja felvállalni, hiszen ezek azok a
méretarányok, amelyben nemcsak készítõként, hanem mint a legnagyobb
felhasználó is érdekelt. Ezek azok a térképek, amelyek felújítása és készítése
nemcsak a nemzetgazdaság és a honvédelem, hanem a NATO ,kompatibilitás
szempontjából is nagy jelentõségû.
Budapest, 1996. szeptember 30.
Sebõk János
MSZP