______________
Bizjelen\t2825res.DOC
T/2825/27.. szám
Az Országgyûlés
Költségvetési és pénzügyi bizottságának Alkotmány- és igazságügyi bizottságának
Gazdasági bizottságának Mezõgazdasági bizottságának
Oktatási, tudományos, ifjúsági és sport Önkormányzati és rendészeti bizottságának
bizottságának
Számvevõszéki bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának
a j á n l á s a
a Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló T/2825.
sz. törvényjavaslat
r é s z l e t e s
vitájához
Tisztelt Országgyûlés!
Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban:
Költségvetési bizottság), Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a
továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), Gazdasági bizottsága, Oktatási,
tudományos, ifjúsági és sport bizottsága, (a továbbiakban: Oktatási
bizottság), Önkormányzati és rendészeti bizottsága (a továbbiakban:
Önkormányzati bizottság), Számvevõszéki bizottsága, valamint Szociális és
egészségügyi bizottsága (a továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta a
Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló, T/2825.
számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott
T/2825/18.., /19., T/20..,T/21.., T/22..,T/23.., T/24..,T/25.., T/26.. számú módosító
javaslatokat.
Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]
zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a
módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes
elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a
jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.
Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"
megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk
egyharmadának támogatását megkapta.
Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott
bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.
Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok
bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a
javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a
törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre
történõ külön utalás nélkül is.
A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító
javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött
keretes megjegyzések tartalmazzák.
1. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat preambulumának a
következõ módosítását javasolja:
"Az Országgyûlés az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a
továbbiakban: Áht.) 28. §-ában foglaltak alapján a Magyar Köztársaság 1995.
évi költségvetésérõl szóló - módosított - 1994. évi CIV. törvény (a
továbbiakban: Költségvetési Törvény) [a Magyar Köztársaság 1994. évi
költségvetésének végrehajtásáról szóló 1995. évi CIV. törvény (a továbbiakban:
1994. évi Zárszámadási Törvény)], valamint az Országgyûlésnek az egyházak
közvetlen támogatására jóváhagyott 1995. évi költségvetési keret felosztásáról
szóló 75/1994. (XII. 30.) OGY, a nemzeti és etnikai kisebbségi szervezetek
költségvetési támogatásáról szóló 8/199[4]5. (II. 22.) OGY, az értelmi
fogyatékosokat segítõ érdekvédelmi szervezetek támogatására szolgáló keret
elosztásáról szóló 43/199[4]5. (IV. 13.) OGY, a nemzeti és etnikai kisebbségi
szervezetek költségvetési támogatásáról szóló, 76/1995. (VI. 29.) OGY
határozattal módosított 50/1995. (V. 10.) OGY, a társadalmi szervezetek
költségvetési támogatásának elosztásáról szóló 52/1995. (V. 7.) OGY, a nemzeti
és etnikai kisebbségek önkormányzatainak költségvetési támogatásáról szóló,
77/1995. (VI. 29.) OGY és az 1995. évi LXXII. törvényben elfogadott
agrárgazdasági támogatások elõirányzatai együttes összegének túllépéséhez
történõ hozzájárulásról szóló 123/1995. (XII. 22.) OGY határozatainak
végrehajtásáról a következõ törvényt alkotja:"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 23. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2825/26/1/a. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
2. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 3. §-ában, további
minden olyan hivatkozásában ahol öt vagy azt meghaladó számjegyû összegek
szerepelnek az összegeket a helyesírási szabályoknak megfelelõen szóközzel
javasolja feltüntetni.
Indokolás: Lásd a T/2825/26/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
3. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 3. § (2) bekezdése a)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
"(2) A Költségvetési Törvény 2. §-ában szereplõ kötelezettségeken felül a
központi költségvetés a belföldi adósságállományból az adósságtörlesztési
számla terhére rendkívüli visszafizetésként 1995-ben
a) [46.008,9] 46 009,0 millió forint összegû hiteltörlesztést teljesített
a Magyar Nemzeti Bank, illetõleg a belföldi hitelezõk javára;"
Indokolás: Lásd a T/2825/25/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
4. Miakich Gábor képviselõ a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(3) Az Országgyûlés megállapítja, hogy a normatív állami
hozzájárulásoknak a helyi önkormányzatokat - a ténylegesen teljesített
mutatószámok alapján - megilletõ és a részükre a költségvetési évben
folyósított összegek különbözetei a következõk:
a) a helyi önkormányzatok 1995. december 31-én fennálló visszafizetési
kötelezettsége [1383,0] 1381,1 millió forint,
b) a központi költségvetést terhelõ kiegészítés [517,3] 519,2 millió
forint,
c) s ennek egyenlegeként a helyi önkormányzatok 1995. év után elõírt
tartozása [865,7] 861,9 millió forint."
Indokolás: Lásd a T/2825/22.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. állásfoglalás elhalasztva
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
5. A Számvevõszéki bizottság a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(3) Az Országgyûlés megállapítja, hogy a normatív állami
hozzájárulásoknak a helyi önkormányzatokat - a ténylegesen teljesített
mutatószámok alapján - megilletõ és a részükre a költségvetési évben
folyósított összegek különbözetei a következõk:
a) a helyi önkormányzatok 1995. december 31-én fennálló visszafizetési
kötelezettsége [1383,0] 1517,5 millió forint,
b) a központi költségvetést terhelõ kiegészítés [517,3] 571,9 millió
forint,
c) s ennek egyenlegeként a helyi önkormányzatok 1995. év után elõírt
tartozása [865,7] 945,6 millió forint."
Indokolás: Lásd a T/2825/24/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
6. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.
§ (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(4) Az Országgyûlés megállapítja továbbá, hogy azon helyi
önkormányzatokat, amelyek a normatív állami hozzájárulást - saját számításaik,
illetõleg az Állami Számvevõszék ellenõrzése alapján - az õket ténylegesen
megilletõnél 5%-kal nagyobb, vagy azt meghaladó mértékben vették igénybe,
összesen 19,4 millió forint kamatfizetési kötelezettség terheli. Ennek helyi
önkormányzatonként részletezett összegét [a pénzügyminiszter és a
belügyminiszter együttes rendelete] külön törvény tartalmazza."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 9., 12., 14., 16.,
18., 21. pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2825/20/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
7. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr. Trombitás
Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító javaslatához - a
törvényjavaslat 7. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(4) Az Országgyûlés megállapítja továbbá, hogy azon helyi
önkormányzatokat, amelyek a normatív állami hozzájárulást - saját számításaik,
illetõleg az Állami Számvevõszék ellenõrzése alapján - az õket ténylegesen
megilletõnél 5%-kal nagyobb, vagy azt meghaladó mértékben vették igénybe,
összesen 19,4 millió forint kamatfizetési kötelezettség terheli. Ennek helyi
önkormányzatonként részletezett összegét a [pénzügyminiszter és a
belügyminiszter együttes rendelete] a Magyar Köztársaság 1997. évi
költségvetésérõl szóló törvény tartalmazza."
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 10., 13., 17., 19.,
22. pontjában foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2825/23/1. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
8. A Számvevõszéki bizottság a törvényjavaslat 7. § (5) bekezdésének a
következõ kiegészítését javasolja:
"(5) A (3) bekezdés a) pontjában meghatározott visszafizetési
kötelezettségbõl [..........] 134,5 millió forintot, a b) pontban
meghatározott központi költségvetést terhelõ kiegészítésbõl [..............]
54,6 millió forintot - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-
ának (3) bekezdése szerinti vizsgálatára - a pénzügyminiszter és a
belügyminiszter együttes rendelete önkormányzatok szerint részletezi."
Indokolás: Lásd a T/2825/24/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
9. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.
§ (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(5) A (3) bekezdés a) pontjában meghatározott visszafizetési
kötelezettségbõl .......... millió forintot, a b) pontban meghatározott
központi költségvetést terhelõ kiegészítésbõl .............. millió forintot -
figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának (3) bekezdése
szerinti vizsgálatára - [a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes
rendelete önkormányzatok szerint] külön törvény részletezi."
Megjegyzés: Képviselõ urak módosító javaslatukban - vélhetõen gépelési hiba
folytán - az "önkormányzatok szerint" kifejezést elhagyják, de nem jelölik.
Indokolás: Lásd a T/2825/20/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
10. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.
Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító
javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (5) bekezdésének a következõ módosítását
javasolják:
"(5) [A (3) bekezdés a) pontjában meghatározott visszafizetési
kötelezettségbõl .......... millió forintot, a b) pontban meghatározott
központi költségvetést terhelõ kiegészítésbõl .............. millió forintot -
figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának (3) bekezdése
szerinti vizsgálatára - a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes
rendelete önkormányzatok szerint részletezi] Az Állami Számvevõszék az Áht.
121. §-ának (3) bekezdése szerinti, az állami hozzájárulások igénybevételével
kapcsolatos vizsgálata alapján, az egyes helyi önkormányzatok vonatkozásában
megállapított, elfogadott különbözeteket a Magyar Köztársaság 1997. évi
költségvetésérõl szóló törvényben kell részletezni."
Indokolás: Lásd a T/2825/23/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
11. A Számvevõszéki bizottság a törvényjavaslat 7. § (6) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(6) A helyi önkormányzatokat a Költségvetési Törvény 21. §-ának (5)
bekezdése alapján - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának
(3) bekezdése szerinti vizsgálatára - [............... ezer] 178,7 millió
forint jogtalanul igénybe vett cél- és címzett támogatás visszafizetési
kötelezettség és további [............. ezer] 26,1 millió forint összegû
jogtalanul igénybe vett központosított támogatás visszafizetése terheli,
melynek önkormányzatok szerinti részletezését a pénzügyminiszter és a
belügyminiszter együttes rendelete tartalmazza."
Indokolás: Lásd a T/2825/24/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
12. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.
§ (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(6) A helyi önkormányzatokat a Költségvetési Törvény 21. §-ának (5)
bekezdése alapján - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának
(3) bekezdése szerinti vizsgálatára - ............... ezer forint jogtalanul
igénybe vett cél- és címzett támogatás visszafizetési kötelezettség és további
............. ezer forint összegû jogtalanul igénybe vett központosított
támogatás visszafizetése terheli, melynek önkormányzatok szerinti
részletezését [a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes rendelete]
külön törvény tartalmazza."
Indokolás: Lásd a T/2825/20/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
13. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.
Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító
javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (6) bekezdésének a következõ módosítását
javasolják:
"(6) A helyi önkormányzatokat a Költségvetési Törvény 21. §-ának (5)
bekezdése alapján - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának
(3) bekezdése szerinti vizsgálatára - ............... [ezer forint] jogtalanul
igénybe vett cél- és címzett támogatás visszafizetési kötelezettség és
[további ............. ezer forint összegû] jogtalanul igénybe vett
központosított támogatás visszafizetése terheli, melynek önkormányzatok
szerinti részletezését [a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes
rendelete] a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló törvény
tartalmazza."
Indokolás: Lásd a T/2825/23/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
14. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.
§ (7) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolják:
"(7) Azok a helyi önkormányzatok, amelyek a Költségvetési Törvény 21. §-
ának (1), (3) és (5) bekezdései szerinti befizetési kötelezettségüket - a
179/1991. (XII. 30.) Korm. r. 6. §-a alapján - 1996. március 25-ig nem
teljesítették, [e] a külön törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül
kötelesek azt teljesíteni a következõ feltételek szerint:"
Indokolás: Lásd a T/2825/20/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
15. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 7. § (7) bekezdése
felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:
"(7) Azok a helyi önkormányzatok, amelyek a Költségvetési Törvény 21. §-
ának (1), (3) és (5) bekezdései szerint befizetési kötelezettségüket - az
államháztartás alrendszereinek bankszámla-vezetési, pénzellátási, elõirányzat-
felhasználási, költségvetési befizetési és letéti kezelési rendjérõl szóló
[179/1991. (XII. 30.) Korm. r. 6. §-a] 159/1995. (XII. 26.) Korm. rendelet 34.
§-a (1) bekezdésének a) pontja alapján - 1996. március 25-ig nem
teljesítették, e törvény hatálybalépését követõen 15 napon belül kötelesek azt
teljesíteni a következõ feltételek szerint:"
Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 20. pontjában
foglalt indítvánnyal.
Indokolás: Lásd a T/2825/26/3/a. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
16. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.
§ (8) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolják:
"(8) Az (5) és a (6) bekezdésben meghatározott visszafizetési
kötelezettség teljesítésének határideje a [pénzügyminiszter és a
belügyminiszter együttes rendeletének] külön törvény hatálybalépését követõ 15
nap,"
Indokolás: Lásd a T/2825/20/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
17. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.
Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító
javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (8) bekezdése felvezetõ szövegének a
következõ módosítását javasolják:
"(8) Az (5) és a (6) bekezdésben meghatározott visszafizetési
kötelezettség teljesítésének határideje a [pénzügyminiszter és a
belügyminiszter együttes rendeletének] Magyar Köztársaság 1997. évi
költségvetésérõl szóló törvény hatálybalépését követõ 15 nap,"
Indokolás: Lásd a T/2825/23/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
18. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.
§ (9) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(9) Az Országgyûlés felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy amennyiben a
[pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes rendeletének] külön törvény
hatálybalépését követõ 30 napon belül a (3), (4), (7) és (8) bekezdés szerinti
befizetések nem érkeznek meg az MNB 10032000-01031496 "Önkormányzatok elõzõ
évrõl származó befizetései", valamint az MNB 10032000-01034004 "Különleges
bevételek" bevételi számlájára, az érintett önkormányzat tartozását a
következõ hónaptól kezdõdõen az esedékes finanszírozás nettósított összegébõl
- a tartozás erejéig - levonja."
Indokolás: Lásd a T/2825/20/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
19. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.
Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító
javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (9) bekezdésének a következõ módosítását
javasolják:
"(9) Az Országgyûlés felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy amennyiben a
[pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes rendeletének] Magyar
Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló törvény hatálybalépését követõ 30
napon belül a (3), (4), (7) és (8) bekezdés szerinti befizetések nem érkeznek
meg az MNB 10032000-01031496 "Önkormányzatok elõzõ évrõl származó
befizetései", valamint az MNB 10032000-01034004 "Különleges bevételek"
bevételi számlájára, az érintett önkormányzat tartozását a következõ hónaptól
kezdõdõen az esedékes finanszírozás nettósított összegébõl - a tartozás
erejéig - levonja."
Indokolás: Lásd a T/2825/23/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Környezetvédelmi biz.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
20. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 7. § (10) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(10) Azon önkormányzatok számára, amelyek pótlólagos normatív állami
hozzájárulásra jogosultak, a Pénzügyminisztérium a támogatást - 517,3 millió
forintot - 1996. május 7-ig átutaltatta a [159/1995. (XII. 26.) Korm. r.] (7)
bekezdésben hivatkozott Kormányrendelet 34. §-a (1) bekezdésének b) pontja
alapján."
Indokolás: Lásd a T/2825/26//3/b. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
21. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.
§ (11) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:
"(11) Azon helyi önkormányzatok részére, amelyek az (5) bekezdés szerinti
állami számvevõszéki ellenõrzés alapján pótlólagos állami hozzájárulásra
jogosultak, a Pénzügyminisztérium a [pénzügyminiszter és a belügyminiszter
együttes rendeletének] külön törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül
rendelkezik a megállapított összeg kiutalásáról, mely az elõzõ évi
költségvetés kiegészítése címén számolandó el."
Indokolás: Lásd a T/2825/20/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
22. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.
Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító
javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (11) bekezdésének a következõ
módosítását javasolják:
"(11) Azon helyi önkormányzatok részére, amelyek az (5) bekezdés szerinti
állami számvevõszéki ellenõrzés alapján pótlólagos állami hozzájárulásra
jogosultak, a Pénzügyminisztérium a [pénzügyminiszter és a belügyminiszter
együttes rendeletének] Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló
törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül rendelkezik a megállapított
összeg kiutalásáról, mely az elõzõ évi költségvetés kiegészítése címén
számolandó el."
Indokolás: Lásd a T/2825/23/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.
- az Alkotmányügyi biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
23. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 9. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"9. § Az Országgyûlés tudomásul veszi, hogy a helyi önkormányzatok 1994.
évi normatív állami hozzájárulásának elszámolásából a[z] Magyar Köztársaság
1994. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló 1995. évi CIV. törvény (a
továbbiakban: 1994. évi Zárszámadási Törvény) 5. §-ának (3) bekezdésében
elõírt, egyenlegében 618,5 millió forint és az 1994. évi Zárszámadási Törvény
5. §-ának (4) bekezdésében elõírt 69,5 millió forint, továbbá az 1994. évi
Zárszámadási Törvény 5. §-ának (6) bekezdésében elõírt, együttes összegében 83
millió forint visszafizetési kötelezettségüknek eleget tettek."
Indokolás: Lásd a T/2825/26/1/b. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
24. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 12. § (2) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"(2) Az Országgyûlés elfogadja, hogy az 1994. évi Zárszámadási Törvény
12. §-ában foglalt követelések 1995. évben a következõk miatt változtak:
a) elengedésre került 721,3 millió forint követelés a mezõgazdaságban az
elemi károk mérséklése céljából a[z] Magyar Köztársaság 1996. évi
költségvetésrõl szóló 1995. évi CXXI. törvény (a továbbiakban: 1996. évi
Költségvetési Törvény) 48. §-ának (9) bekezdése alapján;
b) a Magyar Köztársaság 1992. évi állami költségvetésérõl és az
államháztartás vitelének 1992. évi [átmeneti] szabályairól szóló 1991. évi
XCI. törvény (a továbbiakban: 1992. évi Költségvetési Törvény) 38. §-ának (2)
bekezdése alapján a szénbányászat szervezeti, irányítási és tulajdonosi
rendszerének átalakítása során a felszámolás alatt álló Tatabányai Bányáknál
106,6 millió forint, és a Veszprémi Szénbányáknál 479,7 millió forint tõke
követelés azonos névértékû részvénnyé történt konverziójára került sor;
c) [a Magyar Köztársaság 1992. évi költségvetésérõl és az államháztartás
vitelének 1992. évi szabályairól szóló 1991. évi XCI. törvény (a
továbbiakban:] az 1992. évi Költségvetési Törvény[)] 38. §-ában kapott
felhatalmazásával élve az ÁFI Rt. felszámolás keretében összesen 175,6 millió
forint adósság konverziójára vállalt kötelezettséget az Oroszlányi
Szénbányáknál, az MN Gödöllõi Gépgyárnál és a Borsodnádasdi Lemezgyárnál;
d) a[z] Magyar Köztársaság 1993. évi költségvetésének végrehajtásáról
szóló 1994. évi XCVI. törvény 16. §-a (2) bekezdésének e) pontjában kapott
felhatalmazása alapján adóskonszolidáció keretében az ÁFI Rt. összességében
161,3 millió forint követelés tulajdonrésszé történõ átváltására vállalt
kötelezettséget, amely összeg a GANZEG-WEST HUNGARY RT. tartozásának
átalakítása, és a TOKAJ Kereskedõház Rt. tartozás átváltásának meghúsulása
egyenlegeként alakult ki;"
Indokolás: Lásd a T/2825/26/4. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
25. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 14. §-ának a következõ
kiegészítését javasolja:
"14. § Az Országgyûlés elfogadja, hogy a pénzügyminiszter a Magyar
Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény 22. §-a alapján 72 003,0 millió
forint összegben bocsátott ki piaci kamatozású államkötvényt a Magyar Nemzeti
Bankkal (a továbbiakban: MNB) szembeni kamatmentes lejárta nélküli
költségvetési adósság átalakítása céljából."
Indokolás: Lásd a T/2825/26/5. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
26. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 15. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"15. § A [t]Társadalombiztosítási [a]Alap[ok] 1992. évi költségvetésének
végrehajtásáról szóló 1993. évi CV. törvény 6. és 10. §-ai alapján 1995-ben
összesen 5982,6 millió forint összegben értékesítettek az 1992. évi hiányukat
finanszírozó kötvényeket, amelyek az elõbbi törvény alapján a kibocsátást
követõ 30 nap elteltével állampapírrá alakultak át. E kötvények kamatterhe és
visszafizetése a központi költségvetést terheli."
Indokolás: Lásd a T/2825/26/6. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
27. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 17. § (1) bekezdése d)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/A Magyar Köztársaság 1991. évi költségvetésérõl és az államháztartás
vitelének 1991. évi szabályairól szóló 1990. évi CIV. törvény 24. §-ában és az
1992. évi Költségvetési Törvény 39. §-ában szabályozott, belföldi jövedelem-
tulajdonosokkal szemben fennálló államadósság az 1995. évben a következõ
tényezõk miatt és mértékben változott:/
"d) 104 846,8 millió forinttal növelték az e törvény 4. §-ának c)
pontjában és 6. §-ának (1) bekezdésében elszámolt állomány-növekedések és az
1994. évi Zárszámadási Törvény 4. §-a (2)[. pontjában] bekezdésében már
elszámolt 3000,0 millió forint állomány-csökkenés egyenlegeként a
kincstárjegy-állomány változások,"
Indokolás: Lásd a T/2825/26/7. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
28. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 18. § (1) bekezdésének
a következõ módosítását javasolja:
"18. § (1) Az 1996. évi Költségvetési Törvény 32. §-ának (2)
bekezdés[ének]e alapján, a központi költségvetés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a
továbbiakban: Ny. Alap) és az Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E.
Alap) 1995. évi költségvetésének végrehajtása során megállapításra kerülõ
hiánya alapján 1997. január 1-jei hatállyal elengedi a kincstári egységes
számlához kapcsolódó megelõlegezési számlán lévõ adósságából az [Magyar
Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXXI. törvény] 1996.
évi Költségvetési Törvény 32. §-a (1) bekezdésének végrehajtása után
fennmaradó 28 850,5 millió forint együttes adósságát, valamint ezen összegnek
és az 1995. évi hiányuk mértékének a különbözetét."
Indokolás: Lásd a T/2825/26/8. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
29. Kertész István és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 18. §-a
(1) és (3) bekezdésének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat
elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés jelölés elmarad):
"18. § [(1) Az 1996. évi Költségvetési Törvény 32. §-ának (2)
bekezdésének alapján, a központi költségvetés a Nyugdíjbiztosítási Alap
(továbbiakban: Ny. Alap) és az Egészségbiztosítási Alap (továbbiakban E. Alap)
1995. évi költségvetésének végrehajtása során megállapításra kerülõ hiánya
alapján 1997. január 1-jei hatállyal elengedi a kincstári egységes számlához
kapcsolódó megelõlegezési számlán lévõ adósságából a Magyar Köztársaság 1996.
évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI. törvény 32. §-a (1) bekezdésének
végrehajtása után fennmaradó 28.850,5 millió forint együttes adósságát,
valamint ezen összegnek és az 1995. évi hiányuk mértékének a különbözetét.]
[(2)] A központi költségvetés elismeri a társadalombiztosítás pénzügyi
alapjai 1994. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló 1996. évi XL. törvény
10. §-ának (4) bekezdése alapján a likviditási tartalék 1994. évben történõ
visszapótlása címén
a) az 1995. évben a társadalombiztosítás által folyósított, de nem a
társadalombiztosítást terhelõ ellátások költségvetés által átutalt többlete
terhére
1. az Ny. Alapnak 756 millió forintot,
2. az E. Alapnak 112 millió forintot,
b) az Ny. Alapnak 307 millió forintot az 1992-1994. évi hiánya
konszolidációjának többleteként.
[(3) A központi költségvetés az E. Alapnak fennmaradó 1086,5 millió
forint, az Ny. Alapnak fennmaradó 135,5 millió forintot az 1997. évi
Költségvetési Törvény során megtéríti.]"
Indokolás: Lásd a T/2825/18.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. támogatja.
- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
30. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 18. § (3) bekezdésének a
következõ módosítását javasolja:
"(3) A központi költségvetés [az E. Alapnak fennmaradó 1086,5 millió
forint, az Ny. Alapnak fennmaradó 135,5 millió forintot az 1997. évi
Költségvetési Törvény során megtéríti] a fennmaradó különbözetbõl
1. az Ny. Alapnak 135,5 millió forintot,
2. az E. Alapnak 1086,5 millió forintot
az 1996. évi központi költségvetés zárszámadása során az Alapok Kincsári
Egységes Számlához kapcsolódó megelõlegezési számlán lévõ adósságukból
elenged."
Indokolás: Lásd a T/2825/25/2. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
31. Kertész István és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 19. §-
ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat
§-ainak számozása értelemszerûen változik):
"19. § [(1) Az Alapok elengedett adóssága ellenében, az 1995. december
31-én lejárt és meg nem fizetett, a pénzügyminiszternek a Nyugdíjbiztosítási
Önkormányzattal és az Egészségbiztosítási Önkormányzattal külön
megállapodásban - 1996. december 1-jéig rögzített,
a) állami részvétellel mûködõ gazdálkodó szervezeteket,
b) a költségvetési szervek tervezésének, gazdálkodásának, beszámolásának
rendszerérõl szóló 156/1995. (XII. 26.) Korm. r. 1. §-ában meghatározott
költségvetési szerveket,
c) helyi önkormányzatokat,
d) sportegyesületeket
terhelõ járulék követelései 1997. január 1-jén a Magyar Államra szállnak.
(2) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy az (1) bekezdés
szerint átvett követeléseket tulajdonra váltsa, engedményezze, elengedje vagy
az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal útján adók módjára behajtassa.
(3) Az Országgyûlés az (1) bekezdés b) és c) pontjaiban megjelölt
szervezeteknél elengedés esetén, annak mértékével egyezõen, a központi
költségvetési támogatást három év alatt egyenlõ részletekben csökkentett
mértékben határozza meg.]"
Indokolás: Lásd a T/2825/19.. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.
- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.
- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.
- a Számvevõszéki biz. támogatja.
- a Szociális biz. támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.
32. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 19. § (1) bekezdése b)
pontjának a következõ módosítását javasolja:
/Az Alapok elengedett adóssága ellenében, az 1995. december 31-én lejárt
és meg nem fizetett, a pénzügyminiszternek a Nyugdíjbiztosítási
Önkormányzattal és az Egészségbiztosítási Önkormányzattal külön
megállapodásban - 1996. december 1-jéig rögzített,/
"b) a költségvetési szervek tervezésének gazdálkodásának, beszámolásának
rendszerérõl szóló 156/1995. (XII. 26.) Korm. [r.] rendelet 1. §-ában
meghatározott költségvetési szerveket."
/terhelõ járulék követelései 1997. január 1-jén a Magyar Államra szállnak./
Indokolás: Lásd a T/2825/26/9. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
33. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 20. §-ának a következõ
módosítását javasolja:
"20. § Az Országgyûlés tudomásul veszi, hogy [az agrárgazdasági célokra
1996. január 1-jétõl hatályba lépõ rendelet alapján érvényesíthetõ kezességek
10.000,0 millió forintban kalkulálható összegét is beleértve,] a Kormány
[36.366,0] 40 121,0 millió forint összegû új kezességet vállalt."
Indokolás: Lásd a T/2825/25/3. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
34. Dr. Lampert Mónika és Pásztóhy András képviselõk a törvényjavaslatot
a követkekzõ új 21. §-sal javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása
esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):
"21. § Az Országgyûlés hozzájárul
a) a Pannon Agrártudományi Egyetem Állattenyésztési kara, Kaposvár
160,267 millió forint;
b) a Pannon Agrártudományi Egyetem, Keszthely 428,637 millió forint;
c) a Mezõgazdasági Biotechnológiai Központ, Gödöllõ 33,232 millió forint
összegû állami beruházásaihoz nyújtott állami alapjuttatás után még fennálló
összegû - járadéktartozás és az ehhez kapcsolódó késedelmi kamat
elengedéséhez."
Indokolás: Lásd a T/2825/21. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.
- a Gazdasági biz. támogatja.
- a Mezõgazdasági biz. támogatja.
- az Oktatási biz. támogatja.
- az Önkormányzati biz. támogatja.
- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.
- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
35. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 4. számú mellékletében
a "módosított elõirányzat" megnevezést, valamint a hozzátartozó összegek
elhagyását javasolja.
Indokolás: Lásd a T/2825/26/10. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
36. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 9. számú mellékletének
a következõ módosítását javasolja:
"A" változat
A táblázat harmadik oszlopában a "módosított elõirányzat" mellett
feltüntetendõ, hogy az összegek "ezer forintban" értendõk.
"B" változat
A táblázat harmadik oszlopában a "módosított elõirányzat" megnevezés és a
hozzákapcsolódó összegek elhagyandók."
Indokolás: Lásd a T/2825/26/11. sz. módosító javaslat indokolását.
A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.
Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya
Budapest, 1996. október 3.
Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Hack Péter s.k.,
a Költségvetési bizottság elnöke az Alkotmányügyi bizottság elnöke
Tardos Márton s.k., Dr. Orosz Sándor s.k.,
a Gazdasági bizottság elnöke a Mezõgazdasági bizottság elnöke
Dr. Jánosi György s.k., Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,
az Oktatási bizottság elnöke az Önkormányzati bizottság elnöke
Dr. Nagy Sándor s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,
a Számvevõszéki bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke