- 1 -

______________

Bizjelen\t2825res.DOC

T/2825/27.. szám

Az Országgyûlés

Költségvetési és pénzügyi bizottságának Alkotmány- és igazságügyi bizottságának

Gazdasági bizottságának Mezõgazdasági bizottságának

Oktatási, tudományos, ifjúsági és sport Önkormányzati és rendészeti bizottságának

bizottságának

Számvevõszéki bizottságának Szociális és egészségügyi bizottságának

a j á n l á s a

a Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló T/2825.

sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Költségvetési és pénzügyi bizottsága (a továbbiakban:

Költségvetési bizottság), Alkotmány- és igazságügyi bizottsága (a

továbbiakban: Alkotmányügyi bizottság), Gazdasági bizottsága, Oktatási,

tudományos, ifjúsági és sport bizottsága, (a továbbiakban: Oktatási

bizottság), Önkormányzati és rendészeti bizottsága (a továbbiakban:

Önkormányzati bizottság), Számvevõszéki bizottsága, valamint Szociális és

egészségügyi bizottsága (a továbbiakban: Szociális bizottság) megvitatta a

Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló, T/2825.

számon beterjesztett törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott

T/2825/18.., /19., T/20..,T/21.., T/22..,T/23.., T/24..,T/25.., T/26.. számú módosító

javaslatokat.

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat preambulumának a

következõ módosítását javasolja:

"Az Országgyûlés az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a

továbbiakban: Áht.) 28. §-ában foglaltak alapján a Magyar Köztársaság 1995.

évi költségvetésérõl szóló - módosított - 1994. évi CIV. törvény (a

továbbiakban: Költségvetési Törvény) [a Magyar Köztársaság 1994. évi

költségvetésének végrehajtásáról szóló 1995. évi CIV. törvény (a továbbiakban:

1994. évi Zárszámadási Törvény)], valamint az Országgyûlésnek az egyházak

közvetlen támogatására jóváhagyott 1995. évi költségvetési keret felosztásáról

szóló 75/1994. (XII. 30.) OGY, a nemzeti és etnikai kisebbségi szervezetek

költségvetési támogatásáról szóló 8/199[4]5. (II. 22.) OGY, az értelmi

fogyatékosokat segítõ érdekvédelmi szervezetek támogatására szolgáló keret

elosztásáról szóló 43/199[4]5. (IV. 13.) OGY, a nemzeti és etnikai kisebbségi

szervezetek költségvetési támogatásáról szóló, 76/1995. (VI. 29.) OGY

határozattal módosított 50/1995. (V. 10.) OGY, a társadalmi szervezetek

költségvetési támogatásának elosztásáról szóló 52/1995. (V. 7.) OGY, a nemzeti

és etnikai kisebbségek önkormányzatainak költségvetési támogatásáról szóló,

77/1995. (VI. 29.) OGY és az 1995. évi LXXII. törvényben elfogadott

agrárgazdasági támogatások elõirányzatai együttes összegének túllépéséhez

történõ hozzájárulásról szóló 123/1995. (XII. 22.) OGY határozatainak

végrehajtásáról a következõ törvényt alkotja:"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 23. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2825/26/1/a. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

2. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 3. §-ában, további

minden olyan hivatkozásában ahol öt vagy azt meghaladó számjegyû összegek

szerepelnek az összegeket a helyesírási szabályoknak megfelelõen szóközzel

javasolja feltüntetni.

Indokolás: Lásd a T/2825/26/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

3. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 3. § (2) bekezdése a)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

"(2) A Költségvetési Törvény 2. §-ában szereplõ kötelezettségeken felül a

központi költségvetés a belföldi adósságállományból az adósságtörlesztési

számla terhére rendkívüli visszafizetésként 1995-ben

a) [46.008,9] 46 009,0 millió forint összegû hiteltörlesztést teljesített

a Magyar Nemzeti Bank, illetõleg a belföldi hitelezõk javára;"

Indokolás: Lásd a T/2825/25/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

4. Miakich Gábor képviselõ a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(3) Az Országgyûlés megállapítja, hogy a normatív állami

hozzájárulásoknak a helyi önkormányzatokat - a ténylegesen teljesített

mutatószámok alapján - megilletõ és a részükre a költségvetési évben

folyósított összegek különbözetei a következõk:

a) a helyi önkormányzatok 1995. december 31-én fennálló visszafizetési

kötelezettsége [1383,0] 1381,1 millió forint,

b) a központi költségvetést terhelõ kiegészítés [517,3] 519,2 millió

forint,

c) s ennek egyenlegeként a helyi önkormányzatok 1995. év után elõírt

tartozása [865,7] 861,9 millió forint."

Indokolás: Lásd a T/2825/22.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. állásfoglalás elhalasztva

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

5. A Számvevõszéki bizottság a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(3) Az Országgyûlés megállapítja, hogy a normatív állami

hozzájárulásoknak a helyi önkormányzatokat - a ténylegesen teljesített

mutatószámok alapján - megilletõ és a részükre a költségvetési évben

folyósított összegek különbözetei a következõk:

a) a helyi önkormányzatok 1995. december 31-én fennálló visszafizetési

kötelezettsége [1383,0] 1517,5 millió forint,

b) a központi költségvetést terhelõ kiegészítés [517,3] 571,9 millió

forint,

c) s ennek egyenlegeként a helyi önkormányzatok 1995. év után elõírt

tartozása [865,7] 945,6 millió forint."

Indokolás: Lásd a T/2825/24/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

6. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.

§ (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(4) Az Országgyûlés megállapítja továbbá, hogy azon helyi

önkormányzatokat, amelyek a normatív állami hozzájárulást - saját számításaik,

illetõleg az Állami Számvevõszék ellenõrzése alapján - az õket ténylegesen

megilletõnél 5%-kal nagyobb, vagy azt meghaladó mértékben vették igénybe,

összesen 19,4 millió forint kamatfizetési kötelezettség terheli. Ennek helyi

önkormányzatonként részletezett összegét [a pénzügyminiszter és a

belügyminiszter együttes rendelete] külön törvény tartalmazza."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 9., 12., 14., 16.,

18., 21. pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2825/20/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

7. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr. Trombitás

Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító javaslatához - a

törvényjavaslat 7. § (4) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(4) Az Országgyûlés megállapítja továbbá, hogy azon helyi

önkormányzatokat, amelyek a normatív állami hozzájárulást - saját számításaik,

illetõleg az Állami Számvevõszék ellenõrzése alapján - az õket ténylegesen

megilletõnél 5%-kal nagyobb, vagy azt meghaladó mértékben vették igénybe,

összesen 19,4 millió forint kamatfizetési kötelezettség terheli. Ennek helyi

önkormányzatonként részletezett összegét a [pénzügyminiszter és a

belügyminiszter együttes rendelete] a Magyar Köztársaság 1997. évi

költségvetésérõl szóló törvény tartalmazza."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 10., 13., 17., 19.,

22. pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2825/23/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. A Számvevõszéki bizottság a törvényjavaslat 7. § (5) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(5) A (3) bekezdés a) pontjában meghatározott visszafizetési

kötelezettségbõl [..........] 134,5 millió forintot, a b) pontban

meghatározott központi költségvetést terhelõ kiegészítésbõl [..............]

54,6 millió forintot - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-

ának (3) bekezdése szerinti vizsgálatára - a pénzügyminiszter és a

belügyminiszter együttes rendelete önkormányzatok szerint részletezi."

Indokolás: Lásd a T/2825/24/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.

§ (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(5) A (3) bekezdés a) pontjában meghatározott visszafizetési

kötelezettségbõl .......... millió forintot, a b) pontban meghatározott

központi költségvetést terhelõ kiegészítésbõl .............. millió forintot -

figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának (3) bekezdése

szerinti vizsgálatára - [a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes

rendelete önkormányzatok szerint] külön törvény részletezi."

Megjegyzés: Képviselõ urak módosító javaslatukban - vélhetõen gépelési hiba

folytán - az "önkormányzatok szerint" kifejezést elhagyják, de nem jelölik.

Indokolás: Lásd a T/2825/20/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.

Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító

javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (5) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

"(5) [A (3) bekezdés a) pontjában meghatározott visszafizetési

kötelezettségbõl .......... millió forintot, a b) pontban meghatározott

központi költségvetést terhelõ kiegészítésbõl .............. millió forintot -

figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának (3) bekezdése

szerinti vizsgálatára - a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes

rendelete önkormányzatok szerint részletezi] Az Állami Számvevõszék az Áht.

121. §-ának (3) bekezdése szerinti, az állami hozzájárulások igénybevételével

kapcsolatos vizsgálata alapján, az egyes helyi önkormányzatok vonatkozásában

megállapított, elfogadott különbözeteket a Magyar Köztársaság 1997. évi

költségvetésérõl szóló törvényben kell részletezni."

Indokolás: Lásd a T/2825/23/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. A Számvevõszéki bizottság a törvényjavaslat 7. § (6) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(6) A helyi önkormányzatokat a Költségvetési Törvény 21. §-ának (5)

bekezdése alapján - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának

(3) bekezdése szerinti vizsgálatára - [............... ezer] 178,7 millió

forint jogtalanul igénybe vett cél- és címzett támogatás visszafizetési

kötelezettség és további [............. ezer] 26,1 millió forint összegû

jogtalanul igénybe vett központosított támogatás visszafizetése terheli,

melynek önkormányzatok szerinti részletezését a pénzügyminiszter és a

belügyminiszter együttes rendelete tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/2825/24/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

12. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.

§ (6) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(6) A helyi önkormányzatokat a Költségvetési Törvény 21. §-ának (5)

bekezdése alapján - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának

(3) bekezdése szerinti vizsgálatára - ............... ezer forint jogtalanul

igénybe vett cél- és címzett támogatás visszafizetési kötelezettség és további

............. ezer forint összegû jogtalanul igénybe vett központosított

támogatás visszafizetése terheli, melynek önkormányzatok szerinti

részletezését [a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes rendelete]

külön törvény tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/2825/20/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

13. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.

Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító

javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (6) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

"(6) A helyi önkormányzatokat a Költségvetési Törvény 21. §-ának (5)

bekezdése alapján - figyelemmel az Állami Számvevõszéknek az Áht. 121. §-ának

(3) bekezdése szerinti vizsgálatára - ............... [ezer forint] jogtalanul

igénybe vett cél- és címzett támogatás visszafizetési kötelezettség és

[további ............. ezer forint összegû] jogtalanul igénybe vett

központosított támogatás visszafizetése terheli, melynek önkormányzatok

szerinti részletezését [a pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes

rendelete] a Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló törvény

tartalmazza."

Indokolás: Lásd a T/2825/23/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.

§ (7) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolják:

"(7) Azok a helyi önkormányzatok, amelyek a Költségvetési Törvény 21. §-

ának (1), (3) és (5) bekezdései szerinti befizetési kötelezettségüket - a

179/1991. (XII. 30.) Korm. r. 6. §-a alapján - 1996. március 25-ig nem

teljesítették, [e] a külön törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül

kötelesek azt teljesíteni a következõ feltételek szerint:"

Indokolás: Lásd a T/2825/20/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 7. § (7) bekezdése

felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"(7) Azok a helyi önkormányzatok, amelyek a Költségvetési Törvény 21. §-

ának (1), (3) és (5) bekezdései szerint befizetési kötelezettségüket - az

államháztartás alrendszereinek bankszámla-vezetési, pénzellátási, elõirányzat-

felhasználási, költségvetési befizetési és letéti kezelési rendjérõl szóló

[179/1991. (XII. 30.) Korm. r. 6. §-a] 159/1995. (XII. 26.) Korm. rendelet 34.

§-a (1) bekezdésének a) pontja alapján - 1996. március 25-ig nem

teljesítették, e törvény hatálybalépését követõen 15 napon belül kötelesek azt

teljesíteni a következõ feltételek szerint:"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 20. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2825/26/3/a. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.

§ (8) bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolják:

"(8) Az (5) és a (6) bekezdésben meghatározott visszafizetési

kötelezettség teljesítésének határideje a [pénzügyminiszter és a

belügyminiszter együttes rendeletének] külön törvény hatálybalépését követõ 15

nap,"

Indokolás: Lásd a T/2825/20/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

17. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.

Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító

javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (8) bekezdése felvezetõ szövegének a

következõ módosítását javasolják:

"(8) Az (5) és a (6) bekezdésben meghatározott visszafizetési

kötelezettség teljesítésének határideje a [pénzügyminiszter és a

belügyminiszter együttes rendeletének] Magyar Köztársaság 1997. évi

költségvetésérõl szóló törvény hatálybalépését követõ 15 nap,"

Indokolás: Lásd a T/2825/23/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

18. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.

§ (9) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(9) Az Országgyûlés felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy amennyiben a

[pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes rendeletének] külön törvény

hatálybalépését követõ 30 napon belül a (3), (4), (7) és (8) bekezdés szerinti

befizetések nem érkeznek meg az MNB 10032000-01031496 "Önkormányzatok elõzõ

évrõl származó befizetései", valamint az MNB 10032000-01034004 "Különleges

bevételek" bevételi számlájára, az érintett önkormányzat tartozását a

következõ hónaptól kezdõdõen az esedékes finanszírozás nettósított összegébõl

- a tartozás erejéig - levonja."

Indokolás: Lásd a T/2825/20/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

19. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.

Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító

javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (9) bekezdésének a következõ módosítását

javasolják:

"(9) Az Országgyûlés felhatalmazza a pénzügyminisztert, hogy amennyiben a

[pénzügyminiszter és a belügyminiszter együttes rendeletének] Magyar

Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló törvény hatálybalépését követõ 30

napon belül a (3), (4), (7) és (8) bekezdés szerinti befizetések nem érkeznek

meg az MNB 10032000-01031496 "Önkormányzatok elõzõ évrõl származó

befizetései", valamint az MNB 10032000-01034004 "Különleges bevételek"

bevételi számlájára, az érintett önkormányzat tartozását a következõ hónaptól

kezdõdõen az esedékes finanszírozás nettósított összegébõl - a tartozás

erejéig - levonja."

Indokolás: Lásd a T/2825/23/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Környezetvédelmi biz.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 7. § (10) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"(10) Azon önkormányzatok számára, amelyek pótlólagos normatív állami

hozzájárulásra jogosultak, a Pénzügyminisztérium a támogatást - 517,3 millió

forintot - 1996. május 7-ig átutaltatta a [159/1995. (XII. 26.) Korm. r.] (7)

bekezdésben hivatkozott Kormányrendelet 34. §-a (1) bekezdésének b) pontja

alapján."

Indokolás: Lásd a T/2825/26//3/b. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Dr. Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk a törvényjavaslat 7.

§ (11) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(11) Azon helyi önkormányzatok részére, amelyek az (5) bekezdés szerinti

állami számvevõszéki ellenõrzés alapján pótlólagos állami hozzájárulásra

jogosultak, a Pénzügyminisztérium a [pénzügyminiszter és a belügyminiszter

együttes rendeletének] külön törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül

rendelkezik a megállapított összeg kiutalásáról, mely az elõzõ évi

költségvetés kiegészítése címén számolandó el."

Indokolás: Lásd a T/2825/20/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Kertész István és Keller László képviselõk - kapcsolódva dr.

Trombitás Zoltán és Balsay István képviselõk T/2825/20. sz. módosító

javaslatához - a törvényjavaslat 7. § (11) bekezdésének a következõ

módosítását javasolják:

"(11) Azon helyi önkormányzatok részére, amelyek az (5) bekezdés szerinti

állami számvevõszéki ellenõrzés alapján pótlólagos állami hozzájárulásra

jogosultak, a Pénzügyminisztérium a [pénzügyminiszter és a belügyminiszter

együttes rendeletének] Magyar Köztársaság 1997. évi költségvetésérõl szóló

törvény hatálybalépését követõ 15 napon belül rendelkezik a megállapított

összeg kiutalásáról, mely az elõzõ évi költségvetés kiegészítése címén

számolandó el."

Indokolás: Lásd a T/2825/23/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Alkotmányügyi biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

23. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 9. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"9. § Az Országgyûlés tudomásul veszi, hogy a helyi önkormányzatok 1994.

évi normatív állami hozzájárulásának elszámolásából a[z] Magyar Köztársaság

1994. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló 1995. évi CIV. törvény (a

továbbiakban: 1994. évi Zárszámadási Törvény) 5. §-ának (3) bekezdésében

elõírt, egyenlegében 618,5 millió forint és az 1994. évi Zárszámadási Törvény

5. §-ának (4) bekezdésében elõírt 69,5 millió forint, továbbá az 1994. évi

Zárszámadási Törvény 5. §-ának (6) bekezdésében elõírt, együttes összegében 83

millió forint visszafizetési kötelezettségüknek eleget tettek."

Indokolás: Lásd a T/2825/26/1/b. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

24. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 12. § (2) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az Országgyûlés elfogadja, hogy az 1994. évi Zárszámadási Törvény

12. §-ában foglalt követelések 1995. évben a következõk miatt változtak:

a) elengedésre került 721,3 millió forint követelés a mezõgazdaságban az

elemi károk mérséklése céljából a[z] Magyar Köztársaság 1996. évi

költségvetésrõl szóló 1995. évi CXXI. törvény (a továbbiakban: 1996. évi

Költségvetési Törvény) 48. §-ának (9) bekezdése alapján;

b) a Magyar Köztársaság 1992. évi állami költségvetésérõl és az

államháztartás vitelének 1992. évi [átmeneti] szabályairól szóló 1991. évi

XCI. törvény (a továbbiakban: 1992. évi Költségvetési Törvény) 38. §-ának (2)

bekezdése alapján a szénbányászat szervezeti, irányítási és tulajdonosi

rendszerének átalakítása során a felszámolás alatt álló Tatabányai Bányáknál

106,6 millió forint, és a Veszprémi Szénbányáknál 479,7 millió forint tõke

követelés azonos névértékû részvénnyé történt konverziójára került sor;

c) [a Magyar Köztársaság 1992. évi költségvetésérõl és az államháztartás

vitelének 1992. évi szabályairól szóló 1991. évi XCI. törvény (a

továbbiakban:] az 1992. évi Költségvetési Törvény[)] 38. §-ában kapott

felhatalmazásával élve az ÁFI Rt. felszámolás keretében összesen 175,6 millió

forint adósság konverziójára vállalt kötelezettséget az Oroszlányi

Szénbányáknál, az MN Gödöllõi Gépgyárnál és a Borsodnádasdi Lemezgyárnál;

d) a[z] Magyar Köztársaság 1993. évi költségvetésének végrehajtásáról

szóló 1994. évi XCVI. törvény 16. §-a (2) bekezdésének e) pontjában kapott

felhatalmazása alapján adóskonszolidáció keretében az ÁFI Rt. összességében

161,3 millió forint követelés tulajdonrésszé történõ átváltására vállalt

kötelezettséget, amely összeg a GANZEG-WEST HUNGARY RT. tartozásának

átalakítása, és a TOKAJ Kereskedõház Rt. tartozás átváltásának meghúsulása

egyenlegeként alakult ki;"

Indokolás: Lásd a T/2825/26/4. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 14. §-ának a következõ

kiegészítését javasolja:

"14. § Az Országgyûlés elfogadja, hogy a pénzügyminiszter a Magyar

Nemzeti Bankról szóló 1991. évi LX. törvény 22. §-a alapján 72 003,0 millió

forint összegben bocsátott ki piaci kamatozású államkötvényt a Magyar Nemzeti

Bankkal (a továbbiakban: MNB) szembeni kamatmentes lejárta nélküli

költségvetési adósság átalakítása céljából."

Indokolás: Lásd a T/2825/26/5. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

26. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 15. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"15. § A [t]Társadalombiztosítási [a]Alap[ok] 1992. évi költségvetésének

végrehajtásáról szóló 1993. évi CV. törvény 6. és 10. §-ai alapján 1995-ben

összesen 5982,6 millió forint összegben értékesítettek az 1992. évi hiányukat

finanszírozó kötvényeket, amelyek az elõbbi törvény alapján a kibocsátást

követõ 30 nap elteltével állampapírrá alakultak át. E kötvények kamatterhe és

visszafizetése a központi költségvetést terheli."

Indokolás: Lásd a T/2825/26/6. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

27. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 17. § (1) bekezdése d)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/A Magyar Köztársaság 1991. évi költségvetésérõl és az államháztartás

vitelének 1991. évi szabályairól szóló 1990. évi CIV. törvény 24. §-ában és az

1992. évi Költségvetési Törvény 39. §-ában szabályozott, belföldi jövedelem-

tulajdonosokkal szemben fennálló államadósság az 1995. évben a következõ

tényezõk miatt és mértékben változott:/

"d) 104 846,8 millió forinttal növelték az e törvény 4. §-ának c)

pontjában és 6. §-ának (1) bekezdésében elszámolt állomány-növekedések és az

1994. évi Zárszámadási Törvény 4. §-a (2)[. pontjában] bekezdésében már

elszámolt 3000,0 millió forint állomány-csökkenés egyenlegeként a

kincstárjegy-állomány változások,"

Indokolás: Lásd a T/2825/26/7. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

28. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 18. § (1) bekezdésének

a következõ módosítását javasolja:

"18. § (1) Az 1996. évi Költségvetési Törvény 32. §-ának (2)

bekezdés[ének]e alapján, a központi költségvetés a Nyugdíjbiztosítási Alap (a

továbbiakban: Ny. Alap) és az Egészségbiztosítási Alap (a továbbiakban: E.

Alap) 1995. évi költségvetésének végrehajtása során megállapításra kerülõ

hiánya alapján 1997. január 1-jei hatállyal elengedi a kincstári egységes

számlához kapcsolódó megelõlegezési számlán lévõ adósságából az [Magyar

Köztársaság 1996. évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXXI. törvény] 1996.

évi Költségvetési Törvény 32. §-a (1) bekezdésének végrehajtása után

fennmaradó 28 850,5 millió forint együttes adósságát, valamint ezen összegnek

és az 1995. évi hiányuk mértékének a különbözetét."

Indokolás: Lásd a T/2825/26/8. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

29. Kertész István és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 18. §-a

(1) és (3) bekezdésének az elhagyását javasolják (a módosító javaslat

elfogadása esetén a §-on belül a bekezdés jelölés elmarad):

"18. § [(1) Az 1996. évi Költségvetési Törvény 32. §-ának (2)

bekezdésének alapján, a központi költségvetés a Nyugdíjbiztosítási Alap

(továbbiakban: Ny. Alap) és az Egészségbiztosítási Alap (továbbiakban E. Alap)

1995. évi költségvetésének végrehajtása során megállapításra kerülõ hiánya

alapján 1997. január 1-jei hatállyal elengedi a kincstári egységes számlához

kapcsolódó megelõlegezési számlán lévõ adósságából a Magyar Köztársaság 1996.

évi költségvetésérõl szóló 1995. évi CXXI. törvény 32. §-a (1) bekezdésének

végrehajtása után fennmaradó 28.850,5 millió forint együttes adósságát,

valamint ezen összegnek és az 1995. évi hiányuk mértékének a különbözetét.]

[(2)] A központi költségvetés elismeri a társadalombiztosítás pénzügyi

alapjai 1994. évi költségvetésének végrehajtásáról szóló 1996. évi XL. törvény

10. §-ának (4) bekezdése alapján a likviditási tartalék 1994. évben történõ

visszapótlása címén

a) az 1995. évben a társadalombiztosítás által folyósított, de nem a

társadalombiztosítást terhelõ ellátások költségvetés által átutalt többlete

terhére

1. az Ny. Alapnak 756 millió forintot,

2. az E. Alapnak 112 millió forintot,

b) az Ny. Alapnak 307 millió forintot az 1992-1994. évi hiánya

konszolidációjának többleteként.

[(3) A központi költségvetés az E. Alapnak fennmaradó 1086,5 millió

forint, az Ny. Alapnak fennmaradó 135,5 millió forintot az 1997. évi

Költségvetési Törvény során megtéríti.]"

Indokolás: Lásd a T/2825/18.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. nem támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. támogatja.

- a Szociális biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

30. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 18. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(3) A központi költségvetés [az E. Alapnak fennmaradó 1086,5 millió

forint, az Ny. Alapnak fennmaradó 135,5 millió forintot az 1997. évi

Költségvetési Törvény során megtéríti] a fennmaradó különbözetbõl

1. az Ny. Alapnak 135,5 millió forintot,

2. az E. Alapnak 1086,5 millió forintot

az 1996. évi központi költségvetés zárszámadása során az Alapok Kincsári

Egységes Számlához kapcsolódó megelõlegezési számlán lévõ adósságukból

elenged."

Indokolás: Lásd a T/2825/25/2. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

31. Kertész István és Keller László képviselõk a törvényjavaslat 19. §-

ának az elhagyását javasolják (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat

§-ainak számozása értelemszerûen változik):

"19. § [(1) Az Alapok elengedett adóssága ellenében, az 1995. december

31-én lejárt és meg nem fizetett, a pénzügyminiszternek a Nyugdíjbiztosítási

Önkormányzattal és az Egészségbiztosítási Önkormányzattal külön

megállapodásban - 1996. december 1-jéig rögzített,

a) állami részvétellel mûködõ gazdálkodó szervezeteket,

b) a költségvetési szervek tervezésének, gazdálkodásának, beszámolásának

rendszerérõl szóló 156/1995. (XII. 26.) Korm. r. 1. §-ában meghatározott

költségvetési szerveket,

c) helyi önkormányzatokat,

d) sportegyesületeket

terhelõ járulék követelései 1997. január 1-jén a Magyar Államra szállnak.

(2) Az Országgyûlés felhatalmazza a Kormányt, hogy az (1) bekezdés

szerint átvett követeléseket tulajdonra váltsa, engedményezze, elengedje vagy

az Adó- és Pénzügyi Ellenõrzési Hivatal útján adók módjára behajtassa.

(3) Az Országgyûlés az (1) bekezdés b) és c) pontjaiban megjelölt

szervezeteknél elengedés esetén, annak mértékével egyezõen, a központi

költségvetési támogatást három év alatt egyenlõ részletekben csökkentett

mértékben határozza meg.]"

Indokolás: Lásd a T/2825/19.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- az Oktatási biz. egyharmada sem támogatja.

- az Önkormányzati biz. egyharmada sem támogatja.

- a Számvevõszéki biz. támogatja.

- a Szociális biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

32. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 19. § (1) bekezdése b)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Az Alapok elengedett adóssága ellenében, az 1995. december 31-én lejárt

és meg nem fizetett, a pénzügyminiszternek a Nyugdíjbiztosítási

Önkormányzattal és az Egészségbiztosítási Önkormányzattal külön

megállapodásban - 1996. december 1-jéig rögzített,/

"b) a költségvetési szervek tervezésének gazdálkodásának, beszámolásának

rendszerérõl szóló 156/1995. (XII. 26.) Korm. [r.] rendelet 1. §-ában

meghatározott költségvetési szerveket."

/terhelõ járulék követelései 1997. január 1-jén a Magyar Államra szállnak./

Indokolás: Lásd a T/2825/26/9. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. A Költségvetési bizottság a törvényjavaslat 20. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"20. § Az Országgyûlés tudomásul veszi, hogy [az agrárgazdasági célokra

1996. január 1-jétõl hatályba lépõ rendelet alapján érvényesíthetõ kezességek

10.000,0 millió forintban kalkulálható összegét is beleértve,] a Kormány

[36.366,0] 40 121,0 millió forint összegû új kezességet vállalt."

Indokolás: Lásd a T/2825/25/3. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

34. Dr. Lampert Mónika és Pásztóhy András képviselõk a törvényjavaslatot

a követkekzõ új 21. §-sal javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása

esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása értelemszerûen változik):

"21. § Az Országgyûlés hozzájárul

a) a Pannon Agrártudományi Egyetem Állattenyésztési kara, Kaposvár

160,267 millió forint;

b) a Pannon Agrártudományi Egyetem, Keszthely 428,637 millió forint;

c) a Mezõgazdasági Biotechnológiai Központ, Gödöllõ 33,232 millió forint

összegû állami beruházásaihoz nyújtott állami alapjuttatás után még fennálló

összegû - járadéktartozás és az ehhez kapcsolódó késedelmi kamat

elengedéséhez."

Indokolás: Lásd a T/2825/21. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Költségvetési biz. támogatja.

- a Gazdasági biz. támogatja.

- a Mezõgazdasági biz. támogatja.

- az Oktatási biz. támogatja.

- az Önkormányzati biz. támogatja.

- a Számvevõszéki biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

35. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 4. számú mellékletében

a "módosított elõirányzat" megnevezést, valamint a hozzátartozó összegek

elhagyását javasolja.

Indokolás: Lásd a T/2825/26/10. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

36. Az Alkotmányügyi bizottság a törvényjavaslat 9. számú mellékletének

a következõ módosítását javasolja:

"A" változat

A táblázat harmadik oszlopában a "módosított elõirányzat" mellett

feltüntetendõ, hogy az összegek "ezer forintban" értendõk.

"B" változat

A táblázat harmadik oszlopában a "módosított elõirányzat" megnevezés és a

hozzákapcsolódó összegek elhagyandók."

Indokolás: Lásd a T/2825/26/11. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. október 3.

Dr. Kádár Béla s.k., Dr. Hack Péter s.k.,

a Költségvetési bizottság elnöke az Alkotmányügyi bizottság elnöke

Tardos Márton s.k., Dr. Orosz Sándor s.k.,

a Gazdasági bizottság elnöke a Mezõgazdasági bizottság elnöke

Dr. Jánosi György s.k., Dr. Bernáth Varga Balázs s.k.,

az Oktatási bizottság elnöke az Önkormányzati bizottság elnöke

Dr. Nagy Sándor s.k., Dr. Csehák Judit s.k.,

a Számvevõszéki bizottság elnöke a Szociális bizottság elnöke

Eleje Honlap