ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/2839/52..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

foglalkoztatás elõsegítésérõl és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi

IV. törvény módosítására irányuló T/2839.. számú törvényjavaslathoz az alábbi

módosító javaslatokat

terjesztem elõ.

1.

A javaslat 1.§ (2) bekezdése az alábbiak szerint módosuljon:

"(2) Az Flt 8.§. (3) bekezdésének f)[-g)] pontja helyébe a következõ

rendelkezés lép:

[A Munkaügyi Minisztérium:]

f) kezeli a Munkaerõpiaci Alapot,"

[g) gondoskodik az e törvény alapján járó munkanélküli ellátások

kifizethetõségérõl,]

I n d o k o l á s

A javaslat szerinti g) pont elfogadása esetén a hatályos törvényszöveghez

képest csökkenne a Munkaügyi Minisztérium feladata az ellátások kifizetése

tekintetében, mivel a hatályos törvény szerint a minisztériumnak szavatolni

kell a kifizetéseket, míg a módosítás elfogadása esetén csupán gondoskodnia

kellene az ellátások kifizethetõségérõl. Tekintettel az ellátások

kifizetésével kapcsolatban joggal megkívánt kormánygaranciára indokolatlan

lenne a szabályozás ilyen tartalmú megváltoztatása.

2.

A javaslat 2.§-ának alábbi módosítását javasolom:

Az Flt. 9.§-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

"9. § A Kormány országos jelentõségû foglalkoztatáspolitikai kérdésekben a

munkavállalók és a munkaadók országos érdekképviseleti szervezeteivel az

Érdekegyeztetõ Tanácsban /a továbbiakban: ÉT) egyeztet. Ennek során az ÉT

a) elõzetesen véleményezi a foglalkoztatást közvetlenül érintõ

[törvénytervezeteket] jogszabálytervezeteket,

b) évente beszámoltatja a Munkaerõpiaci Alap Irányító Testületét,

c) a munkájában résztvevõ országos munkaadói és [munkaadói]

munkavállalói szövetségek útján kijelöli a Munkaerõpiaci Alap

Irányító Testületének a munkaadói, továbbá munkavállalói képviselõit,

és javaslatot tesz a visszahívásukra."

I n d o k o l á s

A javaslat a törvény 9.§ (1) bekezdése új a) pontjával a hatályos

törvényszöveget akként kívánja megváltoztatni, hogy az Érdekegyeztetõ Tanács

jogosítványát leszûkíti, mivel a tágabb jogszabálytervezetek véleményezése

helyett csak a törvénytervezetek vonatkozásában kívánja biztosítani részükre

az egyeztetési jogot, de azt sem elõzetesen, mivel az erre vonatkozó hatályos

rendelkezést elhagyni szándékozik. Az Érdekegyeztetõ Tanács mûködésével

kapcsolatban szerzett esetleges kormányzati tapasztalatok nem lehetnek

elegendõ súlyúak ahhoz, hogy ennek következtében a testület hatásköreit

törvény megnyirbálja.

A c) pontra vonatkozó módosítási javaslatom csupán a szövegegyeztetés

elmaradása miatt szereplõ pontatlanságot javítja ki, ugyanis ha a testületben

részt vehetnek a munkavállalói képviselõk is, akkor indokolt, hogy

jelölésüknél az õ szövetségüket kell megkeresni.

3.

A javaslat 5. §-át az alábbiak szerint javasolom módosítani:

"5. §

Az Flt. 11. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép:

11.§ (1) A megyékben (fõvárosban) a foglalkoztatási és a munkaerõpiaci

képzési érdekegyeztetés ellátására a munkaadók, a munkavállalók, valamint

az önkormányzatok képviseletét ellátó tagokból álló testületként, megyei

(fõvárosi) munkaügyi tanács (továáiakban: munkaügyi tanács) mûködik. A

munkaügyi tanács megbízatása négy évre, elsõ ízben a következõ

önkormányzati választásokat követõ 90-dik nappal lejáró idõszakra szól.

(2) Ha a munkaügyi tanács......."

I n d o k o l á s

A javaslat szerinti négy éves idõtartam már utal arra, hogy a munkaügyi

tanácsok megbizatása igazodik a négy éves parlamenti illetve önkormányzati

választási ciklushoz. Ezen rendelkezéshez igazdona az a módosítás, amely a

munkaügyi tanácsok megbizatását elsõ ízben nem négy éves idõtartamra, hanem az

önkormányzati választásokat követõ idõszakra mondaná ki. A 90 napos határidõ

elegendõnek látszik a munkaügyi tanács tagjainak újraválasztásához.

4.

A javaslat 7.§ (1) bekezdés a) pontjának módosítását és c) pontjának

elhagyását javasolom:

[(1) A munkaügyi tanács:]

"a) dönt a Munkaerõpiaci Alap foglalkoztatási alaprészének a megyében

rendelkezésre álló eszközei felhasználásának elveirõl és az egyes

támogatások arányáról, valamint a Munkaerõpiaci Alap rehabilitációs

alaprészének a megyében felhasználható pénzügyi keretébõl nyújtható

támogatásokról,

b) figyelemmel kíséri......

[c) véleményezi a Munkerõpiaci Alap rehabilitációs alaprészének a megyében

felhasználható pénzügyi keretébõl nyújtható támogatásokra kiírt pályázatok

tervezetét,]"

I n d o k o l á s

A módosító javaslatom a munkaügyi tanács döntési jogkörét növelné a

javaslatban szereplõ jogkörhöz képest, mivel a megyei munkaügyi tanácsok helyi

ismerete és felkészültsége alapján indokolt lenne a rehabilitációs alaprészek

tekintetében nem csak véleményezési, hanem döntési jogot is biztosítani.

5.

A javaslat 15. §-ának (2) bekezdését az alábbiak szerint kívánom módosítani:

"(2) Az Flt. 26.§-a (6) bekezdésének helyébe a következõ rendelkezés lép:

(6) A munkanélküli járadék összegének alsó határa megegyezik [az öregségi

nyugdíj] - a munkanélküli járadékra való jogosultség kezdõ napján hatályos

- minimálbér legkisebb összegének [90 %-] kilencven százalékával, felsõ

határa pedig annak kétszeresével. A munkanélküli járadéknak a

megszüntetését követõ 90 napon belül történõ ismételt megállapítása esetén

alsó határként [az öregségi nyugdíjnak] a minimálbérnek a korábbi

jogosultság kezdõ napján hatályos legkisebb összege [90] kilencven

százalékát kell figyelembevenni. Ha az (1) - (3) bekezdés szerinti

átlagkereset a munkanélküli járadék alsõ határánál alacsonyabb, a

munkanélküli járadék az átlagkeresettel megegyezõ összeg."

I n d o k o l á s

A munkanélküli járadék mértékének meghatározásánál az Flt. 26. §-ának

rendelkezései folyamatosan a munkaviszonyban szerzett vagy elérhetõ keresetre

utalnak. Ennek megfelelõen indokolt és korrekt megoldás az lenne, ha a

munkanélküli járadék összegének alsó határánál is az öregségi nyugdíj alsó

határa helyett a mindenkor hatályos minimálbér lenne az alap.

6.

A javaslat 16.§. (1) bekezdésének g) pontja helyébe az alábbi módosítást

javaslom, és ennek következtében a javaslat g) és h) pontjai h) és i) pontra

változnak.

"g) a közeli hozzátartozó [1992. évi XXII. törvény 139.§ (2) bek.]

ápolása, valamint a családi ház építése céljából kapott fizetés nélküli

szabadság,"

[g)] h) az ápolási díj.....

[h)] i) a (6) bekezdésben......."

I n d o k o l á s

A módosítási javaslattal szeretném a törvényszöveg hatályos rendelkezéseit

visszaállítani, miután a Munka Törvénykönyve a 140.§ (1) bekezdésében

tartalmazza a magánerõbõl történõ lakásépítés idõtartamára engedélyezhetõ

fizetés nélküli szabadság intézményét, ezért indokoltnak tartom, hogy továbbra

is szerepeljen a Flt-ben az erre vonatkozó szabályozás.

7. (Megjegyzés: A javaslat 17 §-ának nincsen (3) bekezdése, így feltehetõen a

(4) bekezdés számozását (3) bekezdésre kell változtatni.)

A javaslat 17.§-ának (2) bekezdésének a) pontját, mely az Flt. 39.§ (3)

bekezdésének a) pontja helyébe lép, az alábbiak szerint kívánom módosítani:

[(3) A Munkaerõpiaci Alapon belül - a pénzeszközök felhasználásának célja

szerint - a következõ alaprészeket kell elkülöníteni:]

"a) szolidaritási alaprészt, a munkanélkülieket e törvény alapján

megilletõ ellátások /munkanélküli járadék, pályakezdõk munkanélküli

segélye, elõnyugdíj, nyugdíj elõtti munkanélküli segély, költségtérítés

(31. §)/, valamint az ezekkel és a képzésben résztvevõk keresetpótló

juttatásaival kapcsolatos postaköltség, a 27. § (6) bekezdésében

meghatározott idõtartamra fizetett társadalombiztosítási és

nyugdíjjárulék, továbbá a kifizetett ellátásokat terhelõ - a

társadalombiztosítási szabályokban meghatározott - járulék

finanszírozására;

I n d o k o l á s

A módosítási javaslat az eredeti javaslathoz képest nem tartalmaz tartalmi

változtatást, csupán nyelvhelyességi szempontok alapján érthetõbbé teszi a

jogalkotói szándékot.

8.

A javaslat 18. §-ának (2) bekezdése j) pontjának alábbi módosítását

kezdeményezem:

"(2) A MAT a Munkaerõpiaci Alap tekintetében

j) [beszámoltathatja] tájékoztatást kérhet a munkaügyi

tanácsok[at]tól."

I n d o k o l á s

A módosítási javaslat alapján a MAT részére tervezni adott beszámoltatási

jogot tájékoztatás kérésére kívánom megváltoztatni, miután a munkaügyi

tanácsok és a MAT között nincs és nem is lehet olyan alá-fölérendeltségi

viszony, amely indokolhatná a beszámoltatást.

9.

A javaslat 36.§-ának (2) bekezdése az alábbiak szerint változzon:

"(2) Az (5) bekezdés és a 37. § rendelkezései a kihirdetést követõ 5. napon

lépnek hatályba."

I n d o k o l á s

A módosítási javaslat nyelvhelyességi szempontból indokolt.

Budapest, 1996. október 7.

Dr. Tóth Tihamér

MDNP-Néppárt

Eleje Honlap