- 1 -

______________

bizjelen\T2840res.DOC

T/2840/103.. szám

Az Országgyûlés

Gazdasági bizottságának Költségvetési és pénzügyi bizottságának

a j á n l á s a

a lakástakarékpénztárakról szóló T/2840.. sz. törvényjavaslat

r é s z l e t e s

vitájához

Tisztelt Országgyûlés!

Az Országgyûlés Gazdasági bizottsága, Költségvetési és pénzügyi

bizottsága (továbbiakban: Költségvetési bizottság) megvitatta a

lakástakarékpénztárakról szóló, T/2840.. számon beterjesztett

törvényjavaslatot, továbbá az ahhoz benyújtott T/2840/2..,T/3..,T/4..,T/5..,T/6..,

/7.,T/8.., T/9.., T/10.., T/11.., T/12.., T/13.., T/16.., T/17.., /18., /19., T/20..,

/21.,/22.,T/23.., T/24..,T/25.., T/26..,T/27.., T/28..,T/29..,T/30..,T/31..,/32.,T/33..,

/34.,T/35.., T/36..,T/37.., T/38..,T/39..,T/40..,T/41..,/42.,T/43.., /44.,T/45..,T/46..,

/47.,T/48.., T/49..,T/50.., T/51..,/52.,T/53..,T/54..,T/55..,T/56..,T/61..,T/63..,T/64..,

/67.,T/68..,T/69..,T/70..,T/72..,T/73..,T/78..,T/80..,T/81..,T/83..,T/85..,T/101..,T/102..

számú módosító javaslatokat és T/2840/87.. számú kapcsolódó módosító

javaslatot.

Mádi László képviselõ T/2840/57.., T/58..,T/59.., T/60.., /62. sz., valamint

Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk T/2840/65.,T/66..,

/71., T/74.., T/75.., T/76.., T/77.., T/79.., T/82.., T/84.., T/86.. sz. módosító

javaslataikat teljeskörûen, valamint 2840/67., T/72..,T/80..,T/81.. sz. módosító

javaslataik egyes elemeit VISSZAVONTÁK! (Ezeket az ajánlás nem tartalmazza.)

A Gazdasági bizottság elõadója: Szabó Lajos képviselõ

Megjegyzés: A törvényjavaslat szövegébõl elhagyni javasolt szöveget [ ]

zárójel közé téve, az új szövegrészeket pedig aláhúzással jelöljük. Ha a

módosító javaslatban ettõl eltérõ jelölési mód szerepel - az egységes

elbírálás megkönnyítése érdekében - az ajánlásban a javaslatot ehhez a

jelölési módhoz igazítottuk annak szó szerinti tartalmára figyelemmel.

Ahol az ajánlás a bizottságok állásfoglalásaként a "nem támogatja"

megjegyzést használja, ott a módosító javaslat a jelenlévõ képviselõk

egyharmadának támogatását megkapta.

Ahol az ajánlás a bizottság nevét nem tartalmazza, ott az adott

bizottság a módosító javaslatról nem foglalt állást.

Amennyiben a módosító javaslat a törvényjavaslat §-ainak, illetve a §-ok

bekezdéseinek számozására, vagy a pontok jelölésére is vonatkozik, a

javaslat elfogadása esetén ezek értelemszerûen megváltoznak a

törvényjavaslat minden érintett rendelkezésében, hivatkozásában, az erre

történõ külön utalás nélkül is.

A Házszabály 145. § (1) bekezdés b/ pontja szerinti, a módosító

javaslatokra vonatkozó észrevételeket az ajánlás érintett pontjaihoz fûzött

keretes megjegyzések tartalmazzák.

1. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat preambulumát a következõ

új elsõ franciabekezdéssel javasolja kiegészíteni:

/Az Országgyûlés annak érdekében, hogy/

"- elõkészítse a lakáspiac élénkítését,"

/törvényt alkot a lakástakarékpénztárakról./

Indokolás: Lásd a T/2840/39.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

2. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat preambuluma elsõ

franciabekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés annak érdekében, hogy/

"- ösztönözz[e]ön [a] bizonyos lakáscélok saját erõbõl történõ

megvalósítását elõsegítõ elõtakarékosságot,"

/törvényt alkot a lakástakarékpénztárakról./

Indokolás: Lásd a T/2840/39.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

3. Pallag László képviselõ a törvényjavaslat preambuluma elsõ

franciabekezdésének a következõ módosítását javasolja:

/Az Országgyûlés annak érdekében, hogy/

"- ösztönözze a lakás[célok]szükségletek saját erõbõl történõ

[megvalósítását] megoldását elõsegítõ elõtakarékosságot,"

/törvényt alkot a lakástakarékpénztárakról./

Indokolás: Lásd a T/2840/29.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

4. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 2. §-át a következõ új e)

ponttal javasolja kiegészíteni:

/E törvény alkalmazásában:/

"e) kezelési költség: az az összeg, amit a betétet kezelõ intézmény

fölszámít költségként."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 55. pontjában

foglalt indítvánnyal, illetõleg a "kezelési költség" kifejezést e módosító

javaslat tartalmazza.

Indokolás: Lásd a T/2840/40.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

5. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"3. § (1) A lakástakarékpénztár alapítására, mûködésére és felügyeletére

a hitelintézetekrõl és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 1996. évi [.......]

egyik törvényt (a továbbiakban: Hpt.) az e törvényben foglalt eltérésekkel

kell alkalmazni."

Indokolás: Lásd a T/2840/41.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

6. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 3. § (3) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(3) A lakástakarékpénztár [alaptevékenysége] kizárólag a [7.] 12. §-ban

meghatározott [szerzõdés szerinti betétgyûjtés és hitelnyújtás] tevékenységet

folytathatja."

Indokolás: Lásd a T/2840/67. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

7. Pancza István képviselõ a törvényjavaslat 3. § (4) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(4) Lakáselõtakarékossági szerzõdést csak az e törvény elõírásai szerint

alapított és mûködtetett lakástakarékpénztár, vagy annak ügynöke köthet."

Indokolás: Lásd a T/2840/25. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

8. Pancza István képviselõ a törvényjavaslat 3. § (6) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(6) Az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet a mûködési engedély iránti

kérelmet elutasítja, ha az általános szerzõdési feltételek a szerzõdések

teljesíthetõségét nem mutatják tartósan garantáltnak, vagy a szerzõdéses

összegek kiutalását méltánytalanul elhalasztanák, méltánytalanul hosszú

minimális megtakarítási idõket határoznak meg, vagy a betételhelyezõk egyéb

érdekeit nem védik [elégségesen] megfelelõen."

Indokolás: Lásd a T/2840/26. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

9. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 3. § (6)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) Az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet a mûködési engedély iránti

kérelmet elutasítja, ha az általános szerzõdési feltételek a szerzõdések

teljesíthetõségét nem mutatják tartósan garantáltnak, vagy a szerzõdéses

összegek kiutalását méltánytalanul elhalasztanák, [méltánytalanul] hosszú

minimális megtakarítási idõket határoznak meg, vagy a betételhelyezõk egyéb

érdekeit nem védik [elégségesen] megfelelõen."

Indokolás: Lásd a T/2840/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. nem foglalt állást.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

10. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 5. §-ának helyébe - két változatban - a következõ rendelkezés

felvételét javasolják:

"5. § [(1) A lakástakarékpénztár a 12. § b) pontjában meghatározott

pénzügyi szolgáltatás közvetítését (ügynöki tevékenységet) az Állami Pénz- és

Tõkepiaci Felügyelet engedélye nélkül természetes és jogi személyek útján is

gyakorolhatja.

(2) Az ügynök a lakástakarékpénztárral kötött megbízási szerzõdés alapján

végzi közvetítõi tevékenységét.

(3) Az ügynöknek megbízási díj (jutalék) csak a megkötött

lakáselõtakarékossági szerzõdés után jár.

(4) Az ügynök megbízotti minõségében való károkozásáért a

lakástakarékpénztár felelõs.

(5) Az ügynök a közvetítõi tevékenységet a lakástakarékpénztár által

kiállított igazolvány alapján folytathatja.

(6) A lakástakarékpénztár az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet által

meghatározott módon és gyakorisággal köteles az általa alkalmazott ügynökök

névsorát az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletnek megküldeni. Az ügynökök

jegyzékét az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet félévente a Pénzügyi

Közlönyben közzéteszi.]

I. változat

"A lakáselõtakarékossági szerzõdés közvetítésére (az ügynöki

tevékenységre) vonatkozóan a biztosítóintézetekrõl és a biztosítási

tevékenységrõl szóló 1995. évi XCVI. törvény rendelkezései az irányadók."

II. változat

"Lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékossági szerzõdés közvetítésére

ügynököt alkalmazhat. Az ügynökökre a biztosítóintézetekrõl és a biztosítási

tevékenységrõl szóló 1995. évi XCVI. törvény biztosítási ügynökökre vonatkozó

rendelkezései az irányadók."

Indokolás: Lásd a T/2840/68. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

11. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 5. § (2), (3), és

(4) bekezdésének az elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"[(2) Az ügynök a lakástakarékpénztárral kötött megbízási szerzõdés

alapján végzi közvetítõi tevékenységét.

(3) Az ügynöknek megbízási díj (jutalék) csak a megkötött

lakáselõtakarékossági szerzõdés után jár.

(4) Az ügynök megbízotti minõségében való károkozásáért a

lakástakarékpénztár felelõs.]"

Indokolás: Lásd a T/2840/27.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

12. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 5. § (6)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(6) A lakástakarékpénztár az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet által

meghatározott módon és gyakorisággal [köteles] az általa alkalmazott ügynökök

névsorát az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletnek megküld[en]i. Az ügynökök

jegyzékét az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet félévente a Pénzügyi

Közlönyben közzéteszi."

Indokolás: Lásd a T/2840/3.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

13. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 6. §-ának a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását

javasolják:

"6. § (1) Lakáselõtakarékossági szerzõdést kizárólag lakástakarékpénztár

köthet, illetve ilyen szerzõdés kizárólag lakástakarékpénztárral köthetõ.

[(1)] (2) Lakáselõtakarékossági szerzõdést [(a továbbiakban: szerzõdés)]

köthet a lakástakarékpénztárral:

a) [devizabelföldi] természetes személy [saját nevében, saját maga

javára, vagy természetes személy az általa megnevezett, devizabelföldi

természetes személy (kedvezményezett) javára],

b) [állami gondoskodásban élõ gyermek, mint kedvezményezett javára,

életkezdésének elõsegítése céljából] intézeti gyám, eseti gondnok,

alapítvány, [devizabelföldi természetes személy,] társadalmi szervezet,

egyház, [illetõleg] helyi önkormányzat,

c) lakásszövetkezet [a tulajdonában, vagy a tagjainak közös tulajdonában

álló épületrészek felújításához és korszerûsítéséhez szükséges pénzügyi

források biztosítása céljából],

d) társasházi lakások [és a társasház nem lakás céljára szolgáló

helyiségeinek] tulajdonosai [a közös tulajdonukban álló épületrészek

felújításához és korszerûsítéséhez szükséges pénzügyi források biztosítása

céljából].

(Az a)-d) pontban foglaltak a továbbiakban együtt:

lakáselõtakarékoskodók.)

[(2) Kedvezményezett lehet

a) a lakáselõtakarékoskodó közeli hozzátartozója (Ptk. 685. § b) pont) az

(1) bekezdés a) pontjában foglaltak alapján,

b) intézeti gyámság alatt álló gyermek (Csjt. 98. §) az (1) bekezdés b)

pontjában foglaltak alapján, akinek a javára a lakáselõtakarékoskodó a

lakáselõtakarékossági szerzõdést megkötötte.]

(3) Lakáselõtakarékossági szerzõdést

a) devizabelföldi természetes személy önmaga vagy kedvezményezett javára,

b) devizakülföldi természetes személy kizárólag kedvezményezett javára,

c) a (2) bekezdés b) pontjában foglalt lakáselõtakarékoskodó kizárólag

intézeti gyámság alatt álló gyermek (Csjt. 98. §) javára

köthet.

(4) Természetes személy lakáselõtakarékossági szerzõdésének

kedvezményezettje kizárólag olyan közeli hozzátartozója (Ptk. 685. § b) pont)

lehet, aki a kiutalási idõpontban nagykorú. Egy kedvezményezett javára

legfeljebb két lakáselõtakarékossági szerzõdés köthetõ.

(5) Természetes személy lakáselõtakarékoskodó a lakáselõtakarékossági

szerzõdés megkötésekor, illetve a megtakarítási idõ alatt

a) kedvezményezettet nevezhet meg,

b) a kedvezményezést visszavonhatja és új kedvezményezettet nevezhet meg,

c) halála esetére kedvezményezettet jelölhet.

(6) A (3) bekezdésben foglalt lakáselõtakarékoskodó által kedvezményezett

javára kötött szerzõdés esetén a Polgári Törvénykönyv ajándékozásra vonatkozó

szabályait kell alkalmazni."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 32. és 33.

pontjában foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2840/69. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

14. Berregi István képviselõ a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdése a)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Lakáselõtakarékossági szerzõdést (a továbbiakban: szerzõdés) köthet a

lakástakarékpénztárral:/

"a) devizabelföldi természetes személy [saját nevében, saját maga

javára], vagy természetes személy az általa megnevezett, devizabelföldi

természetes személy (kedvezményezett) javára,"

Indokolás: Lásd a T/2840/31/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

15. Berregi István képviselõ a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdése b)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Lakáselõtakarékossági szerzõdést (a továbbiakban: szerzõdés) köthet a

lakástakarékpénztárral:/

"b) [állami gondoskodásban élõ gyermek, mint kedvezményezett javára,

életkezdésének elõsegítése céljából] intézeti gyám, eseti gondnok,

alapítvány, devizabelföldi természetes személy, társadalmi szervezet, egyház,

illetõleg helyi önkormányzat, az állami gondoskodásban élõ gyermek, mint

kedvezményezett javára, életkezdésének elõgesítése céljából,"

Indokolás: Lásd a T/2840/31/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

16. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán, továbbá Tamássy István képviselõk a törvényjavaslat

6. § (1) bekezdése c) pontjának a következõ módosítását javasolják:

/Lakáselõtakarékossági szerzõdést (a továbbiakban: szerzõdés) köthet a

lakástakarékpénztárral:/

"c) a lakásszövetkezet épületenként a tulajdonában, vagy a tagjainak

közös tulajdonában álló épületrészek felújításához és korszerûsítéséhez

szükséges pénzügyi források biztosítása céljából,"

Indokolás: Lásd a T/2840/16., /T/2840/87.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

17. Filló Pál képviselõ a törvényjavaslat 6. § (1) bekezdése d)

pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Lakáselõtakarékossági szerzõdést (a továbbiakban: szerzõdés) köthet a

lakástakarékpénztárral:/

"d) a társasházi [lakások és a társasház nem lakás céljára szolgáló

helyiségeinek tulajdonosai] közösség nevében kétharmados közgyûlési

határozattal a közös képviselõ a közös tulajdonukban álló épületrészek

felújításához és korszerûsítéséhez szükséges pénzügyi források biztosítása

céljából."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 33. pontjában

foglalt indítvánnyal, mivel képviselõ úr ez utóbbit e módosító indítvány

elfogadása esetén javasolja.

Indokolás: Lásd a T/2840/34. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

18. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 6. § (2) bekezdése

b) pontjának a következõ módosítását javasolja:

/Kedvezményezett lehet/

"b) intézeti gyámság alatt álló gyermek ([Csjt.] a családjogi törvény 98.

§) az (1) bekezdés b) pontjában foglaltak alapján, akinek a javára a

lakáselõtakarékoskodó a lakáselõtakarékossági szerzõdést megkötötte."

Indokolás: Lásd a T/2840/4.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

19. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 7. §-ának a következõ tartalmi és szerkezeti módosítását

javasolják:

"7. § (1) A lakáselõtakarékossági szerzõdésben [olyan betét- és

hitelszerzõdés, amelyben] a lakáselõtakarékoskodó arra kötelezi magát, hogy a

szerzõdéskötéskor egy összegben, vagy a megtakarítási idõ alatt [elõre

meghatározott] rendszeres[séggel egyenlõ részletekben történõ] befizetésekkel

meghatározott [forint] összeget [a lakástakarékpénztárnál] betétként [leköt,

illetve] elhelyez, a lakástakarékpénztár pedig arra vállal kötelezettséget,

hogy a szerzõdésben meghatározott feltételek teljesülése esetén[, az

üzletszabályzatban rögzített módszer szerint a szerzõdésben] meghatározott

összegû lakáscélú kölcsönt [(a továbbiakban: lakáskölcsön) forintban]

nyújt[ja] a lakáselõtakarékoskodó, illetve a [nagykorú] kedvezményezett

kérésére.

(2) A lakáselõtakarékossági szerzõdés meghatározott összegre (a

továbbiakban: szerzõdéses összeg) szól, amely a [lakáselõtakarékoskodó által]

megtakarítás (a vállalt összes betételhelyezés, beleértve a [betétre] jóváírt

kamatokat), [az állami támogatás, a támogatásra jóváírt kamat] és a

[lakástakarékpénztár által] folyósítandó [lakás]kölcsön együttes összegével

egyenlõ. A szerzõdésben foglalt kölcsön összegének tekintetében utólagos

hitelelbírálásnak helye nincs.

(3) A szerzõdésben meghatározott betéti és hitelkamat mértékét[, illetve

a lakáskölcsön teljes hiteldíjának mértékét] a szerzõdés idõtartama alatt nem

lehet módosítani.

(4) A [szerzõdés alapján lakástakarékpénztárnál elhelyezett] betétbõl

részösszeget kivenni nem lehet.

[(5) Lakáskölcsönt csak akkor nyújthat a lakástakarékpénztár, ha a

megtakarítási idõ elérte a 4 évet és a szerzõdéses összeg lakáscélú

felhasználásra kerül.]

[(6)] (5) A lakástakarékpénztár a szerzõdéses összeget kérésre, a

kiutalási idõpontot követõ egy hónapon belül folyósítja. Amennyiben a

lakástakarékpénztárnak forrás hiányában nem áll módjában a szerzõdéses összeg

folyósítása, az általános szerzõdési feltételekben meghatározott módszer

szerint [a szerzõdési feltételeket teljesített lakáselõtakarékoskodók között]

a kifizetésekre sorrendet határoz meg. A sorrend meghatározásánál [figyelembe

vehetõ] a szerzõdéses összeg nagysága, a megtakarított összeg[, a jóváírt

kamat] és a lakáskölcsön törlesztésének vállalt feltételei veendõk figyelembe.

[A lakástakarékpénztár e sorrend alapján határozza meg, hogy az adott

kiutalási idõpontban mely szerzõdések esetében kerülhet a szerzõdéses összeg

kiutalásra. A lakáselõtakarékoskodónak, amennyiben igényli, a

lakástakarékpénztár a lakáskölcsönt a szerzõdéses összeg kiutalási

idõpontjától számított három hónapon belül folyósítja, amennyiben a

lakáselõtakarékoskodó teljesítette a lakáscélú felhasználás igazolására

vonatkozó kötelezettségét.]

(6) A szerzõdéses összeg folyósításának (5) bekezdésben foglalt ok miatti

késedelmének idõtartamára a lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó

betétjén a jegybanki alapkamat mértékével egyezõ kamatot köteles jóváírni.

(7) A szerzõdéses összeg felhasználásának ellenõrizhetõsége érdekében a

kormány az e törvény 26. § b) pontjában foglalt felhatalmazás alapján kiadandó

rendeletében készpénzkímélõ megoldást köteles elõírni."

Indokolás: Lásd a T/2840/70. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

20. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"7. § (1) A szerzõdés olyan betét- és hitelszerzõdés, amelyben a

lakáselõtakarékoskodó arra kötelezi magát, hogy a szerzõdéskötéskor egy

összegben, vagy a megtakarítási idõ alatt elõre meghatározott rendszerességgel

egyenlõ részletekben történõ befizetésekkel meghatározott forint összeget a

lakástakarékpénztárnál betétként leköt, illetve elhelyez, a

lakástakarékpénztár pedig kötelezettséget vállal arra, hogy a szerzõdésben

meghatározott feltételek teljesülése esetén[,] az üzletszabályzatban rögzített

módszer szerint a szerzõdésben meghatározott lakáscélú kölcsönt (a

továbbiakban: lakáskölcsön) forintban nyújtja a lakáselõtakarékoskodó, illetve

a nagykorú kedvezményezett kérésére."

Indokolás: Lásd a T/2840/101. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

21. Barkóczy Gellért képviselõ a törvényjavaslat 7. § (1) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"7. § (1) A szerzõdés olyan betét- és hitelszerzõdés, amelyben a

lakáselõtakarékoskodó arra kötelezi magát, hogy a szerzõdéskötéskor egy

összegben, vagy a megtakarítási idõ alatt elõre meghatározott rendszerességgel

egyenlõ részletekben történõ befizetésekkel meghatározott forint összeget a

lakástakarékpénztárnál betétként leköt, illetve elhelyez, a

lakástakarékpénztár pedig a szerzõdésben meghatározott feltételek teljesülése

esetén[,] kötelezettséget vállal arra, hogy az üzletszabályzatban rögzített

módszer szerint a szerzõdésben meghatározott lakáscélú kölcsönt (a

továbbiakban: lakáskölcsön) forintban nyújtja a lakáselõtakarékoskodó, illetve

a nagykorú kedvezményezett kérésére."

Indokolás: Lásd a T/2840/32.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

22. Barkóczy Gellért képviselõ a törvényjavaslat 7. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) A szerzõdés meghatározott összegre (a továbbiakban: szerzõdéses

összeg) [szól] vonatkozik, amely a lakáselõtakarékoskodó által vállalt összes

betételhelyezés, a betétre jóváírt kamat, az állami támogatás, a támogatásra

jóváírt kamat és a lakástakarékpénztár által folyósítandó lakáskölcsön

együttes összegével egyenlõ."

Indokolás: Lásd a T/2840/32.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

23. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 7. §-át a következõ új

(3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(3) A lakáskölcsön összege nem lehet kevesebb, mint a

lakáselõtakarékoskodó által vállalt összes betételhelyezés, a betétre jóváírt

kamat, az állami támogatás, a támogatásra jóváírt kamat együttes összege."

Indokolás: Lásd a T/2840/43.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

24. A Gazdasági bizottság a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(3) A szerzõdésben meghatározott betéti és hitelkamat mértékét, [illetve

a lakáskölcsön teljes hiteldíjának] valamint a kezelési költség mértékét a

szerzõdés idõtartama alatt nem lehet módosítani."

Indokolás: Lásd a T/2840/102. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

25. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 7. § (3) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(3) A szerzõdésben meghatározott betéti és hitelkamat mértékét, illetve

a lakáskölcsön teljes hiteldíjának mértékét a szerzõdés idõtartama alatt nem

lehet a lakáselõtakarékoskodó számára hátrányosan módosítani."

Indokolás: Lásd a T/2840/44.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

26. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 7. § (6) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(6) A lakástakarékpénztár az általános szerzõdési feltételekben

meghatározott módszer szerint a szerzõdési feltételeket teljesített

lakáselõtakarékoskodók között sorrendet határoz meg. A sorrend

meghatározásánál figyelembe vehetõ a szerzõdéses összeg nagysága, a

megtakarított összeg, a jóváírt kamat és a lakáskölcsön törlesztésének vállalt

feltételei. [A lakástakarékpénztár e sorrend alapján határozza meg, hogy az

adott kiutalási idõpontban mely szerzõdések esetében kerülhet a szerzõdéses

összeg kiutalásra. A lakáselõtakarékoskodónak, amennyiben igényli, a

lakástakarékpénztár a lakáskölcsönt a szerzõdéses összeg kiutalási

idõpontjától számított három hónapon belül folyósítja, amennyiben a

lakáselõtakarékoskodó teljesítette a lakáscélú felhasználás igazolására

vonatkozó kötelezettségét.]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 28. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2840/42.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

27. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 7. §-át a következõ új

(7) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(7) A sorrend meghatározásakor elõnyt élveznek a 6. § (1) bekezdésének

a), b) pontjában felsoroltak."

Indokolás: Lásd a T/2840/45.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

28. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 7. §-át a következõ új

(8) bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(8) A lakástakarékpénztár e sorrend alapján határozza meg, hogy az adott

kiutalási idõpontban mely szerzõdések esetében kerülhet a szerzõdéses összeg

kiutalásra. A lakáselõtakarékoskodónak, amennyiben igényli, a

lakástakarékpénztár a lakáskölcsönt a szerzõdéses összeg kiutalási

idõpontjától számított egy, legfeljebb három hónapon belül folyósítja,

amennyiben a lakáselõtakarékoskodó teljesítette a lakáscélú felhasználás

igazolására vonatkozó kötelezettségét."

Megjegyzés: Képviselõ úr módosító indítványában a (8) bekezdés megjelölést a

T/2840/45.. sz. módosító javaslatához képest adta meg.

Indokolás: Lásd a T/2840/46.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

29. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 8. § a) pontját a

következõ új 4. ponttal javasolják kiegészíteni:

/E törvény alkalmazásában lakáscélú felhasználásnak minõsül:/

/a lakáselõtakarékoskodó, illetve amennyiben a szerzõdésben

kedvezményezettet neveznek meg, a kedvezményezett/

"4. lakáscélú felhasználás szempontjából a lakásszövetkezeti állandó

használati joggal rendelkezõ személyt úgy kell tekinteni, mintha tulajdonos

lenne,"

Indokolás: Lásd a T/2840/17. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

30. Tokár István, Göndör István, Puch László, Bakonyi Tibor és Szabó

Lajos képviselõk a törvényjavaslat 8. § d) pontjának a következõ

kiegészítését javasolják:

/E törvény alkalmazásában lakáscélú felhasználásnak minõsül:/

"d) az a)-c) pontban meghatározott célok finanszírozására hitelintézettõl

felvett, vagy az azon keresztül folyósított kölcsön kiváltása."

Indokolás: Lásd a T/2840/64. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

31. Dögei Imre képviselõ a törvényjavaslat 9. § (2) bekezdésének helyébe

a következõ rendelkezés felvételét javasolja:

"(2) [A lakáselõtakarékoskodó halála esetén a betételhelyezést a

kedvezményezett vagy a lakáselõtakarékoskodó örököse azonos jogokkal és

kötelezettségekkel folytathatja.] A lakástakarékoskodó halála esetén a

szerzõdéssel keletkezett jogokra és kötelezettségekre a Polgári törvénykönyv

szerinti öröklési szabályok érvényesülnek."

Indokolás: Lásd a T/2840/30/1. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

32. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 9. § (2) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(2) [A] Természetes személy lakáselõtakarékoskodó elhalál[a]ozása esetén

[a betételhelyezést a kedvezményezett vagy a lakáselõtakarékoskodó örököse

azonos jogokkal és kötelezettségekkel folytathatja] az örökös, illetve a

kedvezményezett az elhalálozott szerzõdõ fél helyébe léphet."

Indokolás: Lásd a T/2840/72. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

33. Filló Pál, valamint Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István

képviselõk a törvényjavaslat 9. § (3) bekezdésének az elhagyását javasolják (a

javaslat elfogadása esetén a § bekezdéseinek számozása értelemszerûen

változik):

"[(3) A betételhelyezést a 6. § (1) bekezdésének c) pontjában

meghatározott lakáselõtakarékoskodó jogutódja illetõleg a 6. § (1)

bekezdésének d) pontja esetében az új tulajdonos is folytathatja.]"

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 17. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2840/35., T/2840/72. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

34. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 9. § (5) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"(5) A lakáselõtakarékoskodó [betegség] tartós munkaképtelenség, katonai

szolgálat, munkanélküliség esetén, vagy egyéb, az általános szerzõdési

feltételekben rögzített [fontos] okból jogosult a szerzõdésben vállalt

betételhelyezést szüneteltetni. A szüneteltetés idõtartama a megtakarítási

idõbe nem számít bele."

Indokolás: Lásd a T/2840/72. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

35. Dögei Imre képviselõ a törvényjavaslat 9. § (5) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"(5) A lakáselõtakarékoskodó a harminc napot meghaladó betegség, katonai

szolgálat, munkanélküliség esetén, vagy egyéb, az általános szerzõdési

feltételekben rögzített fontos okból jogosult a szerzõdésben vállalt

betételhelyezést szüneteltetni. A szüneteltetés idõtartama a megtakarítási

idõbe nem számít bele."

Indokolás: Lásd a T/2840/30/2.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

36. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 10. §-ának más megfogalmazását javasolják:

"10. § (1) [A lakástakarékpénztár a lakáskölcsönt a kiutalási összegbõl

folyósítja. A kiutalási összeg a következõ részekbõl áll: a

lakáselõtakarékoskodók által befizetett betétek, a betétekre jóváírt kamatok,

a jóváírt állami támogatás és annak kamatai, valamint a már lakáskölcsönt

kapott lakáselõtakarékoskodók, illetve kedvezményezettek tõketörlesztései.] A

kiutalási alap a lakástakarékpénztár jegyzett tõkéjének felét és a betéteket

tartalmazza. A kiutalási alapból kerül folyósításra a szerzõdéses összeg,

visszafizetésre a betét és a felvett kölcsön (13. § (1) bekezdés). A kiutalási

alap befektetéseit a 15. § szabályozza.

(2) [A lakástakarékpénztár köteles az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyeletnek haladéktalanul jelentést tenni, ha az adott kiutalási idõpontban

a kiutalási összegbõl nem tudja azoknak a lakáselõtakarékoskodóknak, illetve

kedvezményezetteknek a lakáskölcsön igényét sem kielégíteni, akik a

szerzõdéses összeg 55 %-át már megtakarították, elérték a minimális

értékszámot és a megtakarítási idejük elérte a 4 évet. Ebben az esetben a

lakástakarékpénztár a folyósítandó lakáskölcsön fedezetére az Állami Pénz- és

Tõkepiaci Felügyelet engedélyével kölcsönt is felvehet. Amennyiben az Állami

Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet a továbbiakban nem látja biztosítottnak a

szerzõdések teljesíthetõségét, a Hpt. szerinti intézkedéseket tesz és bírságot

szabhat ki.] A lakástakarékpénztár a Felügyeletnek haladéktalanul jelenti, ha

nem képes a lakáselõtakarékossági szerzõdésekbõl eredõ kötelezettségeinek

eleget tenni. A Felügyelet - mértékének elõírása mellett - engedélyezheti

kölcsön felvételét."

Indokolás: Lásd a T/2840/73. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

37. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 10. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A lakástakarékpénztár [köteles] az Állami Pénz- és Tõkepiaci

Felügyeletnek haladéktalanul jelentést te[nni]sz, ha az adott kiutalási

idõpontban a kiutalási összegbõl nem tudja azoknak a

lakáselõtakarékoskodóknak, illetve kedvezményezetteknek a lakáskölcsön igényét

sem kielégíteni, akik a szerzõdéses összeg 55 %-át már megtakarították,

elérték a minimális értékszámot és a megtakarítási idejük elérte a 4 évet.

Ebben az esetben a lakástakarékpénztár a folyósítandó lakáskölcsön fedezetére

az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet engedélyével kölcsönt is felvehet.

Amennyiben az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet a továbbiakban nem látja

biztosítottnak a szerzõdések teljesíthetõségét, a Hpt. szerinti intézkedéseket

tesz és bírságot szabhat ki."

Indokolás: Lásd a T/2840/5.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

38. Filló Pál képviselõ a törvényjavaslat 14. §-ának az elhagyását

javasolja (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-ainak számozása

értelemszerûen változik):

"[14. § Az 6. § (1) bekezdésének c) és d) pontja szerinti

lakáselõtakarékoskodókkal kötött szerzõdések együttes szerzõdéses összege a

szerzõdéskötés idõpontjában nem haladhatja meg a lakástakarékpénztár összes

szerzõdésébõl eredõ szerzõdéses összeg 15 %-át.]"

Indokolás: Lásd a T/2840/37. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

39. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 15. § (3) bekezdésének a

következõ módosítását javasolják:

"(3) A lakástakarékpénztár szabad eszközei tárgynegyedév elsõ napján

meglévõ állományának legfeljebb 20%-át helyezheti ki [egy évnél nem hosszabb

lejáratra] devizabelföldi hitelintézeteknél."

Indokolás: Lásd a T/2840/19. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

40. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 16. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"16. § (1) A lakáselõtakarékoskodók érdekének védelmében a szabad

eszközök 15. § (2)-(5) bekezdése szerinti kihelyezésének hozamából a

lakástakarékpénztár ráfordításai között elszámolva [köteles] kiegyenlítési

céltartalékot képez[ni], illetve az elõzõ évben megképzett kiegyenlítési

céltartalékot kiegészít[en]i tárgyév december 31-én."

Indokolás: Lásd a T/2840/6.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

41. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 16. § (3) bekezdésének

a következõ módosítását javasolják:

"(3) Amennyiben a meglévõ kiegyenlítési céltartalék és a (2) bekezdés

szerint számított kamatkülönbözet meghaladja a tárgyév december 31-ei

betétállomány [10] 5 %-át, a lakástakarékpénztár nem köteles az [10] 5 %-ot

meghaladó mértékben a meglévõ kiegyenlítési céltartalékot kiegészíteni."

Megjegyzés: Nyelvtani szempontból a második "5 %" elõtt "az" határozott

névelõ alkalmazása szükséges. Az ajánlásban ezt így szerepeltettük.

Indokolás: Lásd a T/2840/20. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

42. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslatot a következõ új 17. §-

sal javasolják kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat §-

ainak számozása értelemszerûen változik):

"17. § A Magyar Nemzeti Bank hitelintézetekre vonatkozó tartalékképzési

rendelkezéseinek hatálya a lakástakarékpénztárakra nem terjed ki."

Megjegyzés: A módosító indítványok új 16/B. § felvételére tesznek

javaslatot, jogtechnikai szempontból azonban ez a 17. §, mivel betûjeles §-t

csak törvénymódosítás esetén - meglévõ §-ok közé - lehet alkalmazni.

Indokolás: Lásd a T/2840/18. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

43. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 17. §-ának a

következõ módosítását javasolja:

"17. § A lakástakarékpénztár [köteles] az általa nyújtott lakáskölcsönt

jelzálog bejegyeztetésével, illetve szükség esetén más biztosítékok

kikötésével biztosít[ani]ja."

Indokolás: Lásd a T/2840/7.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

44. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 18. §-ának és az azt megelõzõ címnek a következõ tartalmi és

szerkezeti módosítását javasolják:

"Az [általános szerzõdési feltételek] üzletszabályzat

18. § (1) A lakástakarékpénztár üzletszabályzatában [köteles a 7. §-ban

meghatározott szerzõdés szerinti betétgyûjtési és hitelnyújtási tevékenység és

az áthidaló kölcsön nyújtásának] foglalt általános szerzõdési

feltétele[it]knek [meghatározni úgy, hogy az legalább a következõket]

tartalmaz[za]nia kell a következõket:

[a) a lakáselõtakarékoskodó és a lakástakarékpénztár által teljesítendõ

szolgáltatások mértéke és gyakorisága, továbbá a késedelmes teljesítés

jogkövetkezményei,]

[b)] a) a szerzõdés alapján teljesítendõ betételhelyezés után járó

kamatának, [mértéke] illetve a kölcsön kamatának kiszámítási módja,

[c)] b) a []lakáskölcsön igény[bevétel]lésének elõfeltételei, [a

minimális megtakarítási hányad, a minimális értékszám,] a hitelképesség

vizsgálata során figyelembe [vett] veendõ szempontokat, a [lakás]kölcsön

megtagadásának [esetei]indokait,

[d) a lakáskölcsön kamatozása, illetve a teljes hiteldíj mértéke,]

[e)] c) a lakástakarékpénztár fizetési nehézségei esetén a lakáskölcsönt

igénylõk között felállít[ott]andó sorrend meghatározásának módj[a]át[, a

kiutalásra kerülõ szerzõdések meghatározása,] a [lakás]kölcsön [esedékessége

és folyósításának lebonyolítása] igénylésének módja,

[f)] d) a szerzõdés módosításának, különösen a szerzõdéses összeg

felemelésének vagy csökkentésének, illetve a rendkívüli betételhelyezés

feltételeit és jogkövetkezményei,

[g)] e) a szerzõdés felmondásának [esetei és] jogkövetkezményeit, illetve

azon esetek meghatározását, amikor a lakástakarékpénztár a szerzõdést

felmondhatja,

[h)] f) a betételhelyezés szüneteltetésének esetei, feltételei és

[maximális] idõtartama, [valamint a betét átruházásának feltételei,]

[i)] g) az áthidaló kölcsön igénybevételének lehetõségei[.] és

igénylésének módja,

h) a kedvezményezett jelölésének, illetve megváltoztatásának szabályai.

[(2) A lakástakarékpénztár köteles általános szerzõdési feltételeit

olymódon meghatározni, hogy azok hosszú távon biztosítsák a

lakáselõtakarékoskodók és a lakástakarékpénztár által vállalt kötelezettségek

összhangját.]

[(3)] (2) Az általános szerzõdési feltételek módosításához a[z Állami

Pénz- és Tõkepiaci] Felügyelet engedélye szükséges."

Indokolás: Lásd a T/2840/83. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

45. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 18. § (1)

bekezdése felvezetõ szövegének a következõ módosítását javasolja:

"18. § (1) A lakástakarékpénztár üzletszabályzatában [köteles] a 7. §-ban

meghatározott szerzõdés szerinti betétgyûjtési és hitelnyújtási tevékenység és

az áthidaló kölcsön nyújtásának általános szerzõdési feltételeit

meghatároz[ni]za úgy, hogy az legalább a következõket tartalmazza:"

Indokolás: Lásd a T/2840/8.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

46. Hidasi Rezsõ, Bakonyi Tibor és Csiha András képviselõk a

törvényjavaslat 18. § (1) bekezdését a következõ új j) ponttal javasolják

kiegészíteni:

/A lakástakarékpénztár üzletszabályzatában köteles a 7. §-ban

meghatározott szerzõdés szerinti betétgyûjtési és hitelnyújtási tevékenység és

az áthidaló kölcsön nyújtásának általános szerzõdési feltételeit meghatározni

úgy, hogy az legalább a következõket tartalmazza:/

"j) a lakáscélú felhasználás bizonyításának okiratai."

Indokolás: Lásd a T/2840/33. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

47. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 18. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) A lakástakarékpénztár [köteles] általános szerzõdési feltételeit

olymódon [meghatározni] határozza meg, hogy azok hosszú távon biztosítsák a

lakáselõtakarékoskodók és a lakástakarékpénztár által vállalt kötelezettségek

összhangját."

Indokolás: Lásd a T/2840/9.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

48. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 18. § (3) bekezdésének

az elhagyását javasolja:

"[(3) Az általános szerzõdési feltételek módosításához az Állami Pénz- és

Tõkepiaci Felügyelet engedélye szükséges.]"

Indokolás: Lásd a T/2840/47.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

49. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 18. §-át a következõ új

(3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(3) A hitel törlesztésének futamideje nem lehet rövidebb a megtakarítási

éveknél, kivéve ha a lakáselõtakarékoskodó a törlesztés megkezdése után ettõl

eltérõen egyoldalúan nem rendelkezik."

Indokolás: Lásd a T/2840/48.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

50. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 19. §-ának más megfogalmazását javasolják:

"19. § [(1) A lakástakarékpénztár biztonságos mûködése és az ügyfeleinek

érdekében az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyelet a lakástakarékpénztárhoz - a

mûködési engedély kiadásától számított 2 éven belül - ellenõrt nevez ki.

(2) Az ellenõr a helyszínen ellenõrzi az általános szerzõdési feltételek,

különösen a hiteligény elbírálására és a szerzõdéses összeg kiutalására,

valamint a lakáskölcsön folyósítására vonatkozó elõírások betartását. A

lakástakarékpénztár köteles az ellenõr számára a helyszíni ellenõrzést

lehetõvé tenni, valamint az ellenõrzés során szükséges üzleti könyvekhez,

jelentésekhez, adatokhoz való hozzáférést biztosítani.

(3) Az ellenõr a (2) bekezdésben meghatározott ellenõrzés során feltárt

jogsértés vagy hiányosság esetén az Állami Pénz- és Tõkepiaci Felügyeletnél

intézkedések megtételét, illetve bírság kiszabását kezdeményezi.] A Felügyelet

folyamatosan ellenõrzi a hitelképességi vizsgálatoknak, az áthidaló kölcsönök

odaítélésének, és - amennyiben erre sor kerül - a szerzõdéses összegek

kiutalási sorrendje megállapításának gyakorlatát."

Indokolás: Lásd a T/2840/78. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

51. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 19. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Az ellenõr a helyszínen ellenõrzi az általános szerzõdési

feltételek, különösen a hiteligény elbírálására és a szerzõdéses összeg

kiutalására, valamint a lakáskölcsön folyósítására vonatkozó elõírások

betartását. A lakástakarékpénztár [köteles] az ellenõr számára a helyszíni

ellenõrzést lehetõvé te[nn]szi, valamint az ellenõrzés során szükséges üzleti

könyvekhez, jelentésekhez, adatokhoz való hozzáférést biztosít[ani]ja."

Indokolás: Lásd a T/2840/10.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

52. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 21. §-ának más megfogalmazását javasolják:

"21. § [(1) A devizabelföldi lakáselõtakarékoskodót, illetve a

kedvezményezettet - legfeljebb az elsõ nyolc megtakarítási év során - a

lakáselõtakarékoskodó által az adott megtakarítási évben befizetett betét

összegéhez igazodó mértékben állami támogatás illeti meg, amelyet a

lakáselõtakarékoskodó kérelme alapján a központi költségvetés évente nyújt. Az

állami támogatás igénylésének, folyósításának, elszámolásának és a

felhasználás ellenõrzésének rendjét a kormány rendeletben határozza meg.

(2) Az állami támogatás feltétele, hogy a lakáselõtakarékoskodóval kötött

szerzõdésben szereplõ lakáskölcsön kamatának mértéke ne haladja meg a 10 %-ot.

(3) Ugyanazon személy javára, egy naptári évben csak egy szerzõdés után

igényelhetõ az állami támogatás.]

(1) A lakáselõtakarékossági szerzõdés alapján elhelyezett betét, illetve

felvett hitel után fizetendõ éves kamat nem érheti el, illetve nem haladhatja

meg az adott évi átlagos jegybanki alapkamat mértékének a felét.

(2) A megtakarítási szerzõdés alapján elhelyezett betét után járó kamatot

a lakástakarékpénztár állapítja meg."

Indokolás: Lásd a T/2840/80. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

53. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 21. § (1) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"21. § (1) A devizabelföldi lakáselõtakarékoskodót, illetve a

kedvezményezettet - legfeljebb az elsõ nyolc megtakarítási év során - a

lakáselõtakarékoskodó által az adott megtakarítási évben befizetett betét

összegéhez igazodó mértékben állami támogatás illeti meg, amelyet a

lakáselõtakarékoskodó kérelme alapján a központi költségvetés évente nyújt,

ami a betét 40 %-a, legfeljebb évi 40.000 Ft. Az állami támogatás

igénylésének, folyósításának, elszámolásának és a felhasználás ellenõrzésének

rendjét a kormány rendeletben határozza meg."

Indokolás: Lásd a T/2840/49.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

54. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 21. §-át a következõ új

(2) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(2) Az elhelyezett betét 40 %-a, legfeljebb 40.000 Ft a személyi

jövedelemadóból levonható."

Indokolás: Lásd a T/2840/51.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

55. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 21. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) Az állami támogatás feltétele, hogy a lakáselõtakarékoskodóval

kötött szerzõdésben szereplõ lakáskölcsön kamatának mértéke a kezelési

költséggel együttesen ne haladja meg a [10] 6 %-ot."

Indokolás: Lásd a T/2840/50.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

56. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 21. §-át a következõ új

(3) bekezdéssel javasolja kiegészíteni (a javaslat elfogadása esetén a §

bekezdéseinek számozása értelemszerûen változik):

"(3) Az állami támogatás folyósításának, elszámolásának és a felhasználás

ellenõrzésének rendjét a kormány rendeletben határozza meg."

Indokolás: Lásd a T/2840/52.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

57. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán, valamint Mádi László képviselõk a törvényjavaslat

21. §-át a következõ új (4) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(4) A (3) bekezdésben foglalt rendelkezés tekintetében a társasházi

lakás tulajdonosa által a közös tulajdonú részek felújítása céljából kötött

elõtakarékossági szerzõdés után igénybe vett állami támogatást nem kell

figyelembe venni."

Indokolás: Lásd a T/2840/21., T/2840/61.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

58. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 22. §-ának más

megfogalmazását javasolják:

"22. § [Az állami támogatás mértékét a kormány rendeletben állapítja meg.

A támogatási mérték módosítása a már megkötött szerzõdéseket nem érinti.] Az

állami támogatás éves mértéke a megtakarítási évben a lakástakarék-betét

számlára teljesített betétbefizetés 40 %-a, legfeljebb azonban 36.000,- Ft."

Indokolás: Lásd a T/2840/22. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

59. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 22. §-ának más

megfogalmazását javasolják:

"22. § [Az állami támogatás mértékét a kormány rendeletben állapítja meg.

A támogatási mérték módosítása a már megkötött szerzõdéseket nem érinti.]

(1) Az állami támogatás éves mértéke a megtakarítási évben a lakástakarék

betétszámlára teljesített betétbefizetés 40 %-a, legfeljebb azonban 36.000,-

Ft.

(2) A lakásszövetkezet által kötött épületenkénti szerzõdés esetén a

támogatás éves mértékben a megtakarítási évben a lakástakarék betétszámlára

teljesített befizetés 40 %-a, legfeljebb azonban szövetkezeti lakásonként

36.000,- Ft."

Indokolás: Lásd a T/2840/23. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

60. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 22. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"22. § Az állami támogatás mértékét [a kormány rendeletben] az éves

költségvetési törvény állapítja meg. A támogatási mérték módosítása a már

megkötött szerzõdéseket nem érinti."

Megjegyzés: Ez a módosító javaslat összefügg az ajánlás 72. pontjában

foglalt indítvánnyal.

Indokolás: Lásd a T/2840/53.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

61. Filló Pál képviselõ a törvényjavaslat 22. §-ának a következõ

módosítását javasolja:

"22. § Az állami támogatás mérték[ét]e [a kormány rendeletben állapítja

meg] 40 %-a. Az állami támogatás[i] maximális összegének mértékét a kormány

rendeletben állapítja meg. A lakásszövetkezetek és társasházak esetében a

támogatási összeg felsõ határa a természetes személyek esetében megállapított

felsõ határ tízszerese. A támogatási összeg felsõ mértékének módosítása a már

megkötött szerzõdéseket nem érinti."

Indokolás: Lásd a T/2840/36. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

62. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán, valamint Mádi László képviselõk a törvényjavaslat

22. §-át a következõ új (2) bekezdéssel javasolják kiegészíteni (a módosító

javaslat elfogadása esetén a törvényjavaslat szövege az (1) bekezdés lenne):

"(2) A lakásszövetkezet által kötött szerzõdés esetén a támogatás éves

mértéke a megtakarítási évben a lakástakarék betétszámlára teljesített

befizetés 40 %-a, legfeljebb azonban szövetkezeti lakásonként 36.000,-

forint."

Indokolás: Lásd a T/2840/21., T/2840/61.. sz. módosító javaslat

indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

63. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 23. § (1) bekezdésének a következõ módosítását javasolják:

"23. § (1) [Az állami támogatás összegét a központi költségvetés átutalja

és a lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó lakáselõtakarékossági

számláján betétként jóváírja éves rendszerességgel a megtakarítási év leteltét

követõ két hónapon belül.] A lakástakarékpénztár [a jóváírt állami támogatást

és annak kamatait] az igénybe vett adókedvezményt és a rá esõ kamatot a

lakáselõtakarékoskodó betétszámláján elkülönítve [kezeli] tartja nyilván."

Indokolás: Lásd a T/2840/81. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

64. Béki Gabriella, Ungár Klára és Tamássy István képviselõk a

törvényjavaslat 24. §-ának más megfogalmazását javasolják:

"24. § [(1) Az állami támogatásra való jogosultságot elveszti a

lakáselõtakarékoskodó, ha a megtakarítási ideje a betét felvételekor nem érte

el a 4 évet, vagy az összegyûlt betétjét nem lakáscélra használja fel.

Amennyiben a betét felvételekor a megtakarítási idõ még nem érte el a négy

évet, a lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó betétszámlájáról levonja a

jóváírt összes állami támogatást az arra jóváírt betéti kamattal és a levont

összeget átutalja a központi költségvetésnek.

(2) Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó betétszámláján az állami

támogatást jóváírták és a megtakarítási ideje elérte, vagy meghaladta a 4

évet, az összegyûlt betétjének felvételekor, illetve a lakáselõtakarékosság

állami támogatásáról szóló kormányrendeletben meghatározott idõn belül

igazolnia kell a betét, illetve a szerzõdéses összeg lakáscélú felhasználását.

Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó az összegyûlt betétjének felvételekor úgy

nyilatkozik, hogy nem lakáscélra kívánja felhasználni a betétösszeget, a

lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó betétszámlájáról levonja a jóváírt

összes állami támogatást az arra jóváírt betéti kamattal és a levont összeget

átutalja a központi költségvetésnek.

(3) Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó az állami támogatást felvette, a

lakástakarékpénztár utólag is köteles ellenõrizni a betét, illetve a

szerzõdéses összeg lakáscélú felhasználását.

(4) Ha a lakáselõtakarékoskodó felvette az állami támogatást, de a

kormányrendeletben meghatározott idõn belül nem igazolja a támogatással növelt

betétösszeg lakáscélú felhasználását, illetve az utólagos ellenõrzés során nem

tudja azt bizonyítani, vissza kell fizetnie a kapott állami támogatást a

felvétel napjáig jóváírt betéti kamattal, valamint a felvétel napjától

számított idõszakra jutó mindenkori jegybanki alapkamattal növelt összegben a

központi költségvetésnek. Ez az összeg adók módjára behajtható köztartozásnak

minõsül.

(5) A lakáscélú felhasználás (3) bekezdésben elõírt ellenõrzésének

elmulasztása esetén, amennyiben a lakáselõtakarékoskodó nem lakáscélra

használta fel az összegyûjtött betétjét, a lakástakarékpénztár a betétre

jóváírt állami támogatás és az állami támogatás után a felvételéig jóváírt

betéti kamat összegével készfizetõ kezesként felel.]

(1) Amennyiben a

a) lakáselõtakarékossági szerzõdés alapján vezetett betét felvételekor a

megtakarítási idõ nem érte el a négy évet, illetve elérte, de az nem

lakáscélra kerül felhasználásra,

b) megtakarítási szerzõdés alapján vezetett betét felvételekor a

megtakarítási idõ nem érte el a nyolc évet

a lakástakarékpénztár a betétszámláról az igénybe vett adókedvezményeket és a

rájuk esõ kamatot levonja és a központi költségvetésnek átutalja.

(2) Lakáselõtakarékossági és megtakarítási szerzõdés alapján vezetett

betétet a megtakarítási idõ elsõ négy évében kizárólag az elhalálozott

szerzõdõ kedvezményezettje, illetve örököse veheti fel.

(3) Lakáselõtakarékoskodási szerzõdés - amennyiben megtakarítási idõ

meghaladta a négy évet - megtakarítási szerzõdéssé alakítható. A

lakástakarékpénztár az átalakítás idõpontjában a betétszámlán nyilvántartott

igénybe vett adókedvezmények és a rájuk esõ kamat összegébõl levonja a

lakáselõtakarékossági és a megtakarítási szerzõdés közötti adókedvezmény

különbségébõl és az erre esõ kamatokból származó összeget és a központi

költségvetésnek átutalja.

(4) Amennyiben a lakáselõtakarékossági szerzõdés alapján lakáscélra

igénybe vett megtakarítás, illetve a felvett hitel részben vagy egészben nem

lakáscélra kerül felhasználásra, a lakáselõtakarékoskodó a betétnek az

adókedvezményeket és a rájuk esõ kamatot a felvétel napjától számított

idõszakra jutó mindenkori jegybanki alapkamattal növelt összegben a központi

költségvetésnek megfizetni köteles. Ez az összeg adók módjára behajtható

köztartozásnak minõsül.

(5) A lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékossági szerzõdés alapján

lakáscélra igénybe vett megtakarítást, illetve felvett hitel felhasználást

ellenõrizni köteles. Az ellenõrzés és az esetleges jogosulatlan felhasználás

esetén követendõ eljárás rendjét a Kormány rendeletben határozza meg.

(6) Az ellenõrzés elmulasztása esetén az (5) bekezdésben szereplõ összeg

megfizetéséért a lakástakarékpénztár készfizetõ kezesként felel."

Indokolás: Lásd a T/2840/85. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

65. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 24. § (1)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"24. § (1) Az állami támogatásra való jogosultságot elveszti a

lakáselõtakarékoskodó, ha a megtakarítási ideje a betét felvételekor nem érte

el a [4] négy évet, vagy az összegyûlt betétjét nem lakáscélra használja fel.

Amennyiben a betét felvételekor a megtakarítási idõ még nem érte el a négy

évet, a lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó betétszámlájáról levonja a

jóváírt összes állami támogatást az arra jóváírt betéti kamattal és a levont

összeget átutalja a központi költségvetésnek."

Indokolás: Lásd a T/2840/11.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

66. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 24. § (1) bekezdésének a

következõ kiegészítését javasolja:

"24. § (1) Az állami támogatásra való jogosultságot elveszti a

lakáselõtakarékoskodó, ha a megtakarítási ideje a betét felvételekor nem érte

el a 4 évet, vagy ha 8 éven belül az összegyûlt betétjét nem lakáscélra

használja fel. Amennyiben a betét felvételekor a megtakarítási idõ még nem

érte el a négy évet, a lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó

betétszámlájáról levonja a jóváírt összes állami támogatást az arra jóváírt

betéti kamattal és a levont összeget átutalja a központi költségvetésnek."

Indokolás: Lásd a T/2840/54.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

67. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 24. § (2)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(2) Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó betétszámláján az állami

támogatást jóváírták és a megtakarítási ideje elérte, vagy meghaladta a [4]

négy évet, az összegyûlt betétjének felvételekor, illetve a

lakáselõtakarékosság állami támogatásáról szóló kormányrendeletben

meghatározott idõn belül igazolnia kell a betét, illetve a szerzõdéses összeg

lakáscélú felhasználását. Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó az összegyûlt

betétjének felvételekor úgy nyilatkozik, hogy nem lakáscélra kívánja

felhasználni a betétösszeget, a lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó

betétszámlájáról levonja a jóváírt összes állami támogatást az arra jóváírt

betéti kamattal és a levont összeget átutalja a központi költségvetésnek."

Indokolás: Lásd a T/2840/12.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje egyetért.

68. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 24. § (2) bekezdésének a

következõ módosítását javasolja:

"(2) Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó betétszámláján az állami

támogatást jóváírták és a megtakarítási ideje elérte, vagy meghaladta a 4

évet, az összegyûlt betétjének felvételekor, illetve a lakáselõtakarékosság

állami támogatásáról szóló [kormányrendeletben] törvényben meghatározott idõn

belül igazolnia kell a betét, illetve a szerzõdéses összeg lakáscélú

felhasználását. Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó az összegyûlt betétjének

felvételekor úgy nyilatkozik, hogy nem lakáscélra kívánja felhasználni a

betétösszeget, a lakástakarékpénztár a lakáselõtakarékoskodó betétszámlájáról

levonja a jóváírt összes állami támogatást az arra jóváírt betéti kamattal és

a levont összeget átutalja a központi költségvetésnek, kivéve ha legalább

nyolc évig helyezte el betétjét."

Indokolás: Lásd a T/2840/55.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

69. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 24. § (3)

bekezdésének a következõ módosítását javasolja:

"(3) Amennyiben a lakáselõtakarékoskodó az állami támogatást felvette, a

lakástakarékpénztár utólag is [köteles] ellenõr[i]z[n]i a betét, illetve a

szerzõdéses összeg lakáscélú felhasználását."

Indokolás: Lásd a T/2840/13.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

70. Mádi László képviselõ a törvényjavaslat 24. §-át a következõ új (6)

bekezdéssel javasolja kiegészíteni:

"(6) Amennyiben a megtakarítási idõ a 6 évet elérte, a

lakáselõtakarékoskodó, illetve a kedvezményezett a betét nem lakáscélú

felhasználása esetén is jogosult az állami támogatás és annak jóváírt kamata

felvételére."

Indokolás: Lásd a T/2840/63.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

71. Bakonyi Tibor, dr. Tokaji Ferenc, Hidasi Rezsõ, Tokár István, Szabó

Lajos, Puch László, Molnár Gyula, dr. Soós Gyõzõ, Juhász Gábor, dr. Farkas

Gabriella és Páva Zoltán képviselõk a törvényjavaslat 24. §-át a következõ új

(6) bekezdéssel javasolják kiegészíteni:

"(6) Amennyiben a megtakarítási idõ a 8 évet elérte, a

lakáselõtakarékoskodó, illetve a kedvezményezett a betét nem lakáscélú

felhasználása esetén is jogosult az állami támogatás és annak jóváírt kamata

felvételére."

Indokolás: Lásd a T/2840/24. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. támogatja.

- a Költségvetési biz. nem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

72. Sasvári Szilárd képviselõ a törvényjavaslat 26. § a) pontjának az

elhagyását javasolja (a javaslat elfogadása esetén a pontok jelölése

értelemszerûen változik):

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben határozza meg/

"[a) az állami támogatás mértékét,]"

Indokolás: Lásd a T/2840/56.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

73. Filló Pál képviselõ a törvényjavaslat 26. § a) pontjának a következõ

módosítását javasolja:

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben határozza meg/

"a) az állami támogatási összeg felsõ határának mértékét,"

Indokolás: Lásd a T/2840/38. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

74. Dr. K. Csontos Miklós képviselõ a törvényjavaslat 26. § c) pontjának

az elhagyását javasolja:

/Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben határozza meg/

"[c) a lakástakarékpénztár általános szerzõdési feltételeire vonatkozó

részletes szabályokat.]"

Indokolás: Lásd a T/2840/28.. sz. módosító javaslat indokolását.

A módosító javaslatot(tal): - a Gazdasági biz. egyharmada sem támogatja.

- a Költségvetési biz. egyharmada sem támogatja.

- az Elõterjesztõ képviselõje nem ért egyet.

Összeállította: az Országgyûlés Jogi Fõosztálya

Budapest, 1996. október 10.

Dr. Tardos Márton s.k., Dr. Kádár Béla s.k.,

a Gazdasági bizottság elnöke a Költségvetési bizottság elnöke

Eleje Honlap