ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ
Módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán Úrnak
az Országgyûlés elnökének
H e l y b e n
Tisztelt Elnök Úr !
A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a személyi
jövedelemadóról szóló 1995.évi CXVII. tv. módosításáról szóló T/3091..sz.
törvényjavaslathoz az alábbi
m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t
terjesztem elõ:
A T/3091..sz. törvényjavaslat -az Szja tv. 40. §-át és alcímét meghatározó-
26.§-a az alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:
"(6) Az összevont adóalap adóját csökkenti a magánszemélyt terhelõ és az
adóévben befizetett helyi adó összege."
I n d o k o l á s
A jelenlegi hatályos szabályozás és a T/3091.. számon benyújtott
törvényjavaslat a személyi jövedelemadó megállapítása során egyaránt figyelmen
kívül hagyja a magánszemély által az adóévben befizetett helyi adó összegét.
A korábbi szabályozás, az 1991. évi XC. tv. rendelkezései alapján a
megállapított adóból levonható volt a magánszemélyt terhelõ és az adóévben
befizetett helyi adó összegének 20 %-a, kivéve azt a helyi adót, amelyet a
magánszemély a tv. melléklete alapján költségei között számolhatott el.
Ezt a kedvezményt az 1996. január elsején hatályba lépett új szabályozás
megszûntette, s egyáltalán nem adott lehetõséget a helyi adóbefizetés
figyelembe vételére a személyi jövedelemadó meghatározása során.
Megállapítható, hogy helyi szinten jónak nevezhetõ az adómorál nemcsak a
vállalkozók, de a magánszemélyek is szívesebben fizetnek adót szûkebb
környezetük, lakóhelyük számára, ahol tapasztalhatják az általuk befizetett
adókból megvalósuló fejlesztéseket, s élvezhetik is e befektetések hasznait.
Általános tapasztalat, hogy a helyi önkormányzatok a magánszemélyeket terhelõ
helyi adókat a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényben
- 2 -
meghatározott minimum mértékben határozzák meg, mivel a nagyfokú központi
elvonás miatt nem látják tovább terhelhetõnek a lakosságot.
A központi költségvetés fontos célkitûzése, hogy az önkormányzatok által
ellátandó feladatok pénzügyi - anyagi hátterét egyre inkább a helyi bevételek
biztosítsák, de ez a célkitûzés csak akkor valósulhat meg, ha az
önkormányzatoknak reális lehetõsége lesz a magasabb adómértékek
meghatározására. Erre azonban csak akkor kerülhet sor, ha a további helyi
szintû elvonásokat valahol kompenzálni tudja a lakosság.
A javasolt módosítás elfogadásával lehetõvé válik a magasabb helyi adóteher
megállapítása, hiszen -mivel a befizetett adó összege adóalapcsökkentõ
tétellé válik- a befizetett helyi adó kompenzálható lesz a személyi
jövedelemadóból való levonása által. Ezzel az önkormányzatok olyan további
forráshoz juthatnak, amelynek felhasználásával feladataikat jobban,
hatékonyabban, a lakossági igényeket szélesebb körben figyelembe véve
oldhatják meg. Ez pedig az ország valamennyi polgára számára elõnyös, hiszen
az önkormányzati feladatellátás minõségi (és mennyiségi) szintjének javulása
közvetlenül tapasztalható a mindennapi életben is.
Összefoglalva:
A javasolt módosítás egyrészt figyelembe veszi a lakosság teherbíró
képességének jobb kihasználását, a befizetett helyi adó összegének figyelembe
vételét a személyi jövedelemadó megállapítása során, másrészt helyben maradó,
"plusz-forrást" jelent a települési önkormányzatok számára, s nem utolsó
sorban növeli az önkormányzati feladatok megfelelõ ellátásához szükséges
önkormányzati saját bevételek szerepét a helyi feladatellátásban.
B u d a p e s t, 1996. október 10.
Dr. Rapcsák András
országgyûlési képviselõ
KDNP