ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3091/11..

Módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr !

A Házszabály 94.§ (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a személyi

jövedelemadóról szóló 1995.évi CXVII. tv. módosításáról szóló T/3091..sz.

törvényjavaslathoz az alábbi

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A T/3091..sz. törvényjavaslat -az Szja tv. 40. §-át és alcímét meghatározó-

26.§-a az alábbi (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Az összevont adóalap adóját csökkenti a magánszemélyt terhelõ és az

adóévben befizetett helyi adó összege."

I n d o k o l á s

A jelenlegi hatályos szabályozás és a T/3091.. számon benyújtott

törvényjavaslat a személyi jövedelemadó megállapítása során egyaránt figyelmen

kívül hagyja a magánszemély által az adóévben befizetett helyi adó összegét.

A korábbi szabályozás, az 1991. évi XC. tv. rendelkezései alapján a

megállapított adóból levonható volt a magánszemélyt terhelõ és az adóévben

befizetett helyi adó összegének 20 %-a, kivéve azt a helyi adót, amelyet a

magánszemély a tv. melléklete alapján költségei között számolhatott el.

Ezt a kedvezményt az 1996. január elsején hatályba lépett új szabályozás

megszûntette, s egyáltalán nem adott lehetõséget a helyi adóbefizetés

figyelembe vételére a személyi jövedelemadó meghatározása során.

Megállapítható, hogy helyi szinten jónak nevezhetõ az adómorál nemcsak a

vállalkozók, de a magánszemélyek is szívesebben fizetnek adót szûkebb

környezetük, lakóhelyük számára, ahol tapasztalhatják az általuk befizetett

adókból megvalósuló fejlesztéseket, s élvezhetik is e befektetések hasznait.

Általános tapasztalat, hogy a helyi önkormányzatok a magánszemélyeket terhelõ

helyi adókat a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényben

- 2 -

meghatározott minimum mértékben határozzák meg, mivel a nagyfokú központi

elvonás miatt nem látják tovább terhelhetõnek a lakosságot.

A központi költségvetés fontos célkitûzése, hogy az önkormányzatok által

ellátandó feladatok pénzügyi - anyagi hátterét egyre inkább a helyi bevételek

biztosítsák, de ez a célkitûzés csak akkor valósulhat meg, ha az

önkormányzatoknak reális lehetõsége lesz a magasabb adómértékek

meghatározására. Erre azonban csak akkor kerülhet sor, ha a további helyi

szintû elvonásokat valahol kompenzálni tudja a lakosság.

A javasolt módosítás elfogadásával lehetõvé válik a magasabb helyi adóteher

megállapítása, hiszen -mivel a befizetett adó összege adóalapcsökkentõ

tétellé válik- a befizetett helyi adó kompenzálható lesz a személyi

jövedelemadóból való levonása által. Ezzel az önkormányzatok olyan további

forráshoz juthatnak, amelynek felhasználásával feladataikat jobban,

hatékonyabban, a lakossági igényeket szélesebb körben figyelembe véve

oldhatják meg. Ez pedig az ország valamennyi polgára számára elõnyös, hiszen

az önkormányzati feladatellátás minõségi (és mennyiségi) szintjének javulása

közvetlenül tapasztalható a mindennapi életben is.

Összefoglalva:

A javasolt módosítás egyrészt figyelembe veszi a lakosság teherbíró

képességének jobb kihasználását, a befizetett helyi adó összegének figyelembe

vételét a személyi jövedelemadó megállapítása során, másrészt helyben maradó,

"plusz-forrást" jelent a települési önkormányzatok számára, s nem utolsó

sorban növeli az önkormányzati feladatok megfelelõ ellátásához szükséges

önkormányzati saját bevételek szerepét a helyi feladatellátásban.

B u d a p e s t, 1996. október 10.

Dr. Rapcsák András

országgyûlési képviselõ

KDNP

Eleje Honlap