ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3091/26..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán Úrnak

az Országgyûlés elnökének

H e l y b e n

Tisztelt Elnök Úr!

Hivatkozva a Házszabály 94. § (1) bekezdésére,

a Kormány által T/3091.. számon,

a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (Szja tv.)

módosításáról

tárgykörû törvényjavaslathoz a következõ

módosító javaslatot

terjesztem elõ:

11. § A törvényjavaslat 2. § (2) bekezdése a következõképpen szól:

Az Szja tv. 3. § 9. ponja helyébe a következõ szövegrész lép:

"9. Szokásos piaci érték: az ügylet idõpontjában vagy az idõpontot magában

foglaló i dõszakban ismert /az általános forgalmi adót is tartalmazó/ ár,

[amelyet a társasági adóról és az osztalékadóról szóló törvény szokásos

piaci áron vonatkozó rendelkezései szerint kell meghatározni].

A szokásos piaci árat a következõ módszerek valamelyikével kell

meghatározni:

a) összehasonlitó árak módszerével, amelynek során a szokásos piaci ár

az az ár, amelyet független felek alkalmaznak az összehasonlítható

termék vagy szolgáltatás értékesítésekor a gazdaságilag

összehasonlitható piacon,

b) viszonteladási árak módszerével, amelynél a szokásos piaci ár a

terméknek, szolgáltatásnak független felek felé, változatlan formában

történõ értékesitése során alkalmazott ár, csökkentve a viszonteladó

költségeivel és a szokásos haszonnal,

c) költség és jövedelem módszerrel, amelynek során a szokásos piaci

árat az önköltség szokásos haszonnal növelt értékében kell

meghatározni,

d) az adózó által kialakitott egyéb módszer alapján, ha az adózó

bizonyitja, hogy a szokásos piaci ár az a)-c) pontokban foglaltak

alapján nem határozható meg és az egyéb módszer az adott esetben

megfelelõbb.

A szokásos piaci ár meghatározásánál új piacon való megjelenésre, a piaci

részesedés növelésére tekintettel a piaci bevezetõ ár alkalmazásáig

elismerésre kerül, hogy a kapcsolt vállalkozások az egymás közötti

szerzõdéseikben a szokásos piaci árnál magasabb vagy alacsonyabb árat

alkalmaznak.

A szokásos piaci ár alkalmazásánál - mivel a körülmények nem

összehasonlithatók - az egymás között érvényesitett árak eltérhetnek azon

ellenértéktõl, amelyet egyébként független felek esetén alkalmaznának,

amennyiben a méretüknél fogva piaci hárányban lévõ adózók közös beszerzés

és értékesités érdekében kapcsolt vállalkozásokat hoznak létre, és e

kapcsolt vállalkozások közötti tartós szerzõdések révén a versenyhátrány

megszûntetését kivánják elérni.

A szokásos haszon az a haszon, amelyet összehasonlitható tevékenységet

végzõ független felek összehasonlitható körülmények között elérnek.

E paragrafus alkalmazásában terméknek minõsülnek az értékpapirok és az

immateriális javak is.

Az értékpapir szokásos piaci értéke az értékpapir tulajdonos-változása

idõpontjában érvényes kibocsátási (jegyzési) ár, a jegyzés lezárását

követõen a tulajdonos-változás idõpontját megelõzõ utolsó érvényes tõzsdei

átlagár (átlagárfolyam). A tõzsdén kivüli kereskedelemben az értékpapir

tulajdonos-változása idõpontjában érvényes ismert árat kell alapul venni."

I n d o k l á s :

A törvényjavaslat a fogalom meghatározás során visszahivatkozik a társasági

adóról szóló törvénybeni meghatározásra. A visszahivatkozás helyett, a fogalom

meghatározást át kell emelni - a módosítást is figyelembe véve - a Szja

törvénybe, ugyanis a Szja törvény hatálya alá tartozó vállalkozók,

magánszemélyek nincsenek kapcsolatban a társasági adóról szóló törvénnyel.

2. § A törvényjavaslat 2.§ /9/ bekezdése, mely többek között az Szja tv. 3.§

45. pontjának módosítását tartalmazza, a 45. pont a kövekezõ szövegrésszel

egészül ki::

"45. [Személygépkocsi: négy, illetve három gumiabroncs kerékkel felszerelt

olyan gépjármû, amely a vezetõvel együtt legfeljebb nyolc felnõtt személy

szállitására alkalmas, azzal, hogy ide tartozik a benzinüzemû, a

dizelüzemû, az elektromos üzemû, a gázüzemû személygépkocsi, a

versenyautó, az önjáró lakóautó.Személygépkocsinak minõsül továbbá az a

vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegû,

olyan gépjármû (nagy rakodóterû személygépkocsi), amelynek rakodótere

gyárilag kialakitva kettõnél több utas szállitására alkalmas, de kézzel

egyszerûen oldható ülésrögzitése révén a felhasznál szerinti terhek

szállitására bármikor átalakitható a válaszfal mögötti rakodótér,

ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolitására visszafordithatatlan

mûszaki átalakitással került sor.]

Személygépkocsinak minõsül a vezetõn kivül kettõnél több személy

szállitására - a forgalmi engedély alapján - alkalmas minden olyan

gépjármû, amelynek megengedett együttes tömege a 2500 kg-ot nem haladja

meg.

I n d o k l á s :

A személygépkocsi új definiciója adóbevételnövelõ hatású - a módosítás a

vegyeshasználatú személygépkocsik egy részét ide sorolja - amit nem

ellensúlyoz az anyagi jogszabályokban való egységes fogalom meghatározásra

való törekvésbõl származó elõny. A kis- és közepes vállalkozásokat fogja a

legérzékenyebben érinteni a fogalom meghatározásból adódó adófizetési

kötelezettség belépése, pl.: cégautó adó, mivel ezen adózók takarékosságból

többcélú, vegyeshasználatú autókat vásároltak a kisebb volumenû

szállitásaikhoz.

A fogalom meghatározások költségvetés bevételi vagy likviditási igényeinek

megfelelõen változnak, pl.: a saját vállalkozásban megvalósuló beruházás alatt

mást ért a számviteli törvény, az áfa törvény és az Szja törvény stb.

3. § A törvényjavaslat 3.§-ában az Szja tv. 4.§-át új /6/ bekezdéssel

javaslom kiegésziteni:

"/6/ A tulajdonjogi korlátozás alatt ingatlanok esetében a

földhivataloknál bejegyzett, pl.: haszonélvezeti jog korlátozásokat kell

érteni. Más vagyontárgyak tulajdonjogi korlátozását a közjegyzõk által

hitelesitett, illetve ügyvéd által ellenjegyzett szerzõdésekkel,

megállapodásokkal, stb. lehet hitelt érdemlõen igazolni."

I n d o k l á s :

A törvényjavaslat nem mondja meg, hogy mit ért tulajdonjogi korlátozás alatt,

igy széles adózói réteget - bérbeadókat - érintõen jogbizonytalanságot idéz

elõ. Többek között nem állapitható meg, hogy a közjegyzõ elõtt is hitelesitett

ingatlan használati jog átengedése, milyen adózói magatartást követel. A jog

gyakorlója lesz-e az adóalany vagy a tulajdonos adózók?

4. § A törvényjavaslat 5.§-ában az Szja tv. 11.§ /3/ bekezdését javaslom a

következõképpen módosítani:

"/3/ Nem kell bevallani azt a bevételt, amelyet a jövedelem kiszámitásánál

nem kell figyelembe venni, továbbá a 0 százalékos adómérték alá esõ

jövedelmet, valamint az egyes külön adózó jövedelmek közül az ingó

vagyontárgy/ak/ értékesitésébõl származó jövedelmet, ha annak összege

kevesebb évi 100 ezer forintnál, valamint azokat, amelyek után az adót a

kifizetõ megállapitotta és levonta, de be kell vallani - ha e törvény

másként nem rendelkezik - az utóbbiak közül az osztaléakból és

árfolyamnyereségbõl származó jövedelmet, ha együttesen az évi 50 ezer

forintot meghaladja. Be kell vallani továbbá a föld bérbeadásából származó

bevételt, ha az több, mint évi 50 ezer foirnt, akkor is, ha a magánszemély

annak elkülönült adózását választotta."

I n d o k l á s :

A magánszemély bevallási kötelezettsége már az elsõ forinttól beáll, ha

osztalékból, árfolyamnyereségbõl realizál jövedelmet. A javaslat - valamint a

hatályos törvény - szerint indokolatlanul nagy teher, adminisztráció hárul az

adóhatóságokra, magánszemélyekre, szemben a csekély regisztrációs ismeretért.

Kontroll információként továbbra is rendelkezésre áll - ami elõlépne 50 ezer

forintig elsõdleges információvá - a kifizetõk adatszolgáltatási

kötelezettsége, adózónként.

5. § A törvényjavaslat 7. § -ában javaslom eszközölni az Szja tv.16. § /1/

bekezdés módosítását a következõképpen:

"/1/ Önálló tevékenység minden olyan tevékenység, amelynek eredményeként a

magánszemély bevételhez jut, és amely e törvény szerint nem tartozik a nem

önálló tevékenység, illetve azon tevékenységek körébe, amelyek adózására

törvény külön szabályokat állapit meg. Ide tartozik különösen az egyéni

vállalkozó, a mezõgazdasági õstermelõ, a bérbeadó, a választott könyvvizsgáló

tevékenysége, a gazdasági társaság magánszemély tagja által külön szerzõdés

szerint teljesitett mellékszolgáltatás, ez utóbbiról feltéve, hogy a tagnak a

bevétele érdekében felmerült költségét a társaság a költségei között nem

számolja el."

I n d o k l á s :

Az önálló és nem önálló tevékenység és ezen keresztül megszerezhetõ jövedelem

megfogalmazása kizárta az egyéb jövedelem Tvj. 16.§, Szja tv. 28.§ /1/

bekezdés fogalom meghatározását. Két tevékenységet egzakt módon meg kell

határozni ahhoz, hogy a harmadikat, mint meg nem határozottat értelmezni

lehessen.

6. § A törvényjavaslat 15..§-ában az Szja tv. 25.§ /2/ bekezdés javaslom a

következõképpen módosítását:

"/2/ A jövedelem megállapitásánál nem kell figyelembe venni azt a

bevételt,

a) amelyet a munkáltatótól az alkalmazottja, és a társas vállalkozástól

a társas vállalkozás tevékenységében személyesen közremûködõ tagja az

üzemanyagfogyasztási norma mértékéig költségtérités cimén kap, a

munkáltató, a társas vállalkozás által üzemeltetett gépjármû

használatára tekintettel, amely vonatkozik a vállalkozás érdekében

rendelkezésre bocsátott saját személygépkocsi használatára is, ha a

magánszemély az általános személygépkocsi normaköltséget érvényesiti,

feltéve, hogy a kapott összegrõl útnyilvántartással /menetlevéllel/,

valamint az APEH által közzétett üzemanyagár /vagy a számla szerinti

üzemanyagár/ figyelembevételével elszámol a munkáltatónak, a társas

vállalkozásnak, ide értve azt az esetet is, amikor a munkáltató, a

társas vállalkozás a saját kezelésében lévõ töltõállomáson biztositja az

alkalmazottjának, tagjának az üzemanyag felvételét és az üzemanyag

felhasználása során megtakaritás mutatkozik a fogyasztási normákhoz

képest."

I n d o k l á s :

A jelen törvényjavaslat megfogalmazásából, valamint a szakértõi egyeztetésbõl

egyértelmûen megállapitható, hogy az nem tartalmazza a magánszemélyek

hivatalos célú saját személygépkocsi használatát. A korábbi törvényszöveg nem

volt egyértelmû, a gyakorlat azt mutatja, hogy az adózók a saját

személygépkocsi hivatalos használatát a megfogalmazásba beleértették.

Megitélésem szerint ez igy helyes, tehát a jelzett módosítás indokolt, mert

az önadózók számát igy nem növeli, az elszámoltatás csökkenti az esetleges

indokolatlan kilométer felhasználást.

7. § A törvényjavaslat 25. §-a végéhez csatolva, javasoljuk az Szja tv. 39.

§-át kiegészíteni egy új 39/A. sorszámú §-sal:

/Az Szja tv. 39.§-a után a következõ cimmel és 39/A. §-sal egészül ki:/

"A beruházási és forgóeszköz hitel kamatkedvezménye"

"39/A.§ Az összevont adóalap adóját csökkenti az egyéni vállalkozó és a

mezõgazdasági kistermelõ által, kizárólag az egyéni vállalkozói, illetõleg

kistermelõi tevékenységének folytatása érdekében pénzintézettel kötött

hitelszerzõdés alapján 1993. december 31. és 1996. január 1. között üzleti

célra, és 1996. január 1-je után beruházási és forgóeszköz finanszirozási

célra felvett hitel adóévben megfizetett kamatának 25%-a."

I n d o k l á s :

A beruházási és forgóeszköz hitel kamatkedvezményét a törvényjavaslat

eltörölte, igy ellentétbe került a gazdaságpolitika egyik kiemelt céljával,

nevezetesen "ösztönözni kell a termelési célú tõkefelhalmozást a fogyasztási

célú felhasználással szemben." Meg kivánom jegyezni, hogy az intézkedés a kis-

és közepes vállalkozásokat sújtja érdemben, hiszen a multinacionális cégek

külföldi hiteleket vesznek fel kedvezõ kamatozás mellett, nincsenek rászorulva

a belföldi magas kamatlábú hitelekre. A kis- és közepes vállalkozások

megerõsödéséhez, fejlõdéséhez járulna hozzá a kamatkedvezmény változatlan

formában történõ továbbvitele.

8. § A törvényjavaslat 32.§-ában javaslom az Szja tv. 49./B. § /5/ bekezdés

elhagyását

/a javaslat elfogadása esetén, a következõ bekezdések jelölése értelemszerûen

változik/:

[/5/ Ha akülön jogszabályban meghatározott értéket meghaladó kiadást

igazoló számla /egyszerûsitett számla, számlát helyettesitõ okmány/

szerint az ellenérték kifizetése készpénzben történt, akkor - ha az egyéni

vállalkozó költségként elszámolta - a vállalkozói bevételt növelni kell a

számlázott összeg áfa nélküli értékének 20%-ával. Nem kell ezt a

rendelkezést alkalmazni akkor, ha a számla kibocsátója - az egyéni

vállalkozót kivéve - magánszemély.]

I n d o k l á s :

A készpénz fizetés korlátozása az adótörvényekben több oldalról történõ

szankcionálással valósul meg, mivel ajövedelemtipusú adóknál a költségkénti

elszámolás korlátozása vagy a bevétel valós gazdasági tartalom nélküli

megemelése mellett az áfa levonásának a tilalma is belép, az áfa-nál ez még

adóhalmozódást is jelent. Figyelmen kivül hagyja a korlátozás azt a tényt,

hogy a nagymértékû készpénzforgalom többek között a vállalkozók egymás iránti

bizalmatlanságából fakad, amelyet a bevezetni tervezett szankciók sem fognak

megszûntetni, ugyanakkor a legális adózókat is egyes ügyleteiknél az

adóhatóság látókörébõl való kikerülésre ösztönözhetnek. Megitélésem szerint a

fekete gazdaság visszaszoritására közvetlenül érezhetõ kihatása nem lesz a

törvényjavaslatnak, mivel ezt nem anyagi jogszabályokkal, eljárási

szabályokkal kell megoldani, hanem a büntetõ eljárás keretében. Az

elviselhetetlen szankció halmozódás miatt a legális, eddig törvényt tisztelõ

vállalkozások önhibájukon kivül alkalmanként rákényszerûlhetnek a

törvényjavaslat "kijátszására", például számlabontással, részletre történõ

vétellel, stb., ugyanis ilyen jellegû részletkérdéseket a törvényjavaslat nem

kezel, ennek hiányában a várt eredmény biztonsággal elmaradhat.

9. § A törvényjavaslat 35.§-ában az Szja tv. 51.§ /2/ bekezdése b./ pontjának

a módosítását:

(/2/ Ha az átalányadózást alkalmazó egyéni vállalkozó a tevékenységét

megszûntette, akkor)

"b./ a megszûntetést követõen ezen tevékenységére tekintettel érkezõ [

bevételre, felmerülõ költségre az önálló tevékenységbõl származó

jövedelemrevonatkozó szabályokat kell alkalmazni, ide értve azt is, hogy

az adóévben felmerült költség csak az adóévben megszerzett bevétel

mértékéig számolható el] bevételét, felmerülõ költségét a megszûntetés

idõpontját megelõzõen megszerzett bevételnek, felmerült költségnek kell

tekinteni és ezen idõpontban hatályos szabályok szerint kell megállapitani

és bevallani az adót a felmerüléskori év Szja bevallásában."

I n d o k l á s :

A törvényjavaslat alapján az adóévben felmerült költség csak az adóévben

megszerzett bevétel mértékéig számolható el. Az intézkedés hatására várhatóan

megnõne azon adózók száma, akik nem adják vissza a vállalkozói igazolványukat,

amig a bevételeik be nem folynak, függetlenül attól, hogy már valós gazdasági

tevékenységet nem végeznek. A kintlévõségek növekedésével egyre jobban elválik

a bevétel és az érdekében felmerült költség idõben, igy elõre látható, hogy a

bevételét határidõre behajtani nem tudó vállalkozó tovább lesz sújtva azzal,

hogy ha mégis hozzájut a kintlévõségéhez, akkor költség hiányában a bevételt

kell leadóznia. Költségei korábban felmerültek, de azt az átalányadózás

rendszerében nem érvényesithette.

10. § A törvényjavaslat 40. §-ában az Szja tv. 57.§-ának elhagyását javaslom:

[57.§ Az átalányadózásra való jogosultság megszûnik, ha a magánszemély

nem teljesiti a számlaadási (nyugtaadási) kötelezettségét.]

I n d o k l á s :

A számlaadási (nyugtaadási) kötelezettség megszegését az adózás rendjérõl

szóló törvény (Art) több fokozatban szankcionálja. Megitélésem szerint az

indokoltnál erõteljesebben lép fel jelenleg is az Art. - a költségvetés

bevételi igényének kielégitését csekély ellenõrzési munkaráforditással segiti

-. Az Art módosításában szerepel az üzletbezáráson keresztüli további

szigoritás a számlaadási, nyugtaadási kötelezettség elmulasztása esetén. A

jelzett körülményeket egységben kezelve könnyen belátható, hogy a szankció

halmozódást meg kell szüntetni és a szankcionálást az eljárási törvényben kell

megjeleniteni.

11. § A törvényjavaslat 49. §-ában az Szja tv. 72. § /1/ bekezdésének

módosítását javaslom:

" /1/ A kifizetõ által kamatmentesen vagy [a kölcsönnyújtás idõpontjában

érvényes jegybanki alapkamatnál] 20%-nál alacsonyabb kamat mellett

nyújtott - a /4/-/5/ bekezdésben meghatározott feltételeknek bármely okból

meg nem felelõ - hitel (kölcsön, munkabérelõleg, pénzintézeti belsõ hitel)

kamatának [az elõzõekben emlitett kamatmértékhez] a 20%-os mértékhez

viszonyitott - a teljes futamidõre számitott - különbözete a

magánszemélynek olyan bevétele, amelynek egésze jövedelem. A

kamatkülönbözet kiszámitása során a szerzõdés szerinti törlesztési ütemet

figyelembe véve, annak megfelelõen csökkenõ tõkére számitott kamatot kell

alapul venni."

I n d o k l á s :

A kifizetõ által nyújtott hitel kamatkedvezményébõl származó jövedelem

meghatározásánál a javaslat felemelte a 20%-os kamathatárt a jegybanki

alapkamat mértékére (e mérték alatt nyújtott hitel kamat különbözete

természetbeni juttatásnak minõsül, a kifizetõnél 44%-kal adózik). A

vállalkozások romló pénzügyi helyzete - a jelen törvényjavaslat likviditás

csökkentõ hatása is - jelentõsen csökkenti a hitelnyújtási lehetõséget, igy a

módosításnak adóbevétel növelõ hatása minimális, közérzet romboló hatása

viszont jelentõs.

.

12. § A törvényjavaslat 54.§ -ában az Szja tv. 83. §-t új /5/ bekezdéssel

kiegésziteni javaslom:

" /5/ Az 1997. évi összevont adóalap adóját csökkenti a legfeljebb azonban

a 44.§ T/26. bekezdésben emlitett korlátozás figyelembevételével - a

szövetkezet tagja által 1997. december 31-éig a saját szövetkezete

üzletrészének megvásárlására forditott összeg 30%-a - azzal, hogy e

rendelkezés alkalmazásában

a) szövetkezet tagjának minõsül az a magánszemély, aki a szövetkezeti

üzletrész vásárlásának idõpontjában ennek a szövetkezetnek a

tagnyilvántartásában tagként szerepel, továbbá, aki tulajdonosa a saját

szövetkezete olyan üzletrészének, amelyet a szövetkezetekrõl szóló 1992.

évi I. törvény hatályba lépésérõl és az átmeneti szabályokról szóló

törvény rendelkezései szerint vagyonnevesités során szerzett

b) szövetkezeti üzletrész alatt az a) pontban emlitett törvény

rendelkezései szerint nevesitett üzletrészt kell érteni,

c) a megvásárlásra forditott összegnek legfeljebb az átalakulás

befejezésekor lezárt névértéket kell tekinteni

feltéve, hogy a szövetkezet tagja az a) pont szerint szerzett üzletrészét

részben sem idegenitette el. Az emlitett jogcimen levont összeget az

adóhatóságnak be kell jelenteni és 15 napon belül meg kell fizetni abban

az adóévben, amelyben a magánszemély akár az a) pont szerint szerzett,

akár a vásárolt szövetkezeti üzletrészét részben vagy egészében

elidegenitette, illetõleg a szövetkezet jogutód nélkül megszûnt. Nem

minõsül elidegenitésnek az az eset, ha a tag szövetkezete a

szövetkezetekrõl szóló törvény által lehetõvé tett szervezeti változást

hajt végre, továbbá az az eset sem, ha a szövetkezeti üzletrész

vásárlásának éve utolsó napjától számitott három év eltelte után a

szövetkezet felszámolási eljárással jogutód nélkül szûnik meg. A

szövetkezet - ideértve az emlitett szervezeti változás során létrejött új

szövetkezetet vagy gazdasági társaságot is - a tagja üzletrészének

elidegenitésérõl az adóhatóságnak adatot szolgáltat. A szövetkezeti

üzletrész vásárlásával kapcsolatos adókedvezmény visszafizetésének

kötelezettsége a magánszemély halálával megszûnik."

I n d o k o l á s :

A kedvezmény 1996. december 31-ével véglegesen megszûnne. Indokolt aj övõben

is fenntartani, mivel az üzletrészek koncentrációját elõsegitheti, ezáltal a

szövetkezetek helyzetét stabilabbá teheti. Ezen szerepébõl adódóan nincs

ellentmondásban a tervezett új szövetkezeti törvénnyel a kedvezmény

fenntartása, a további nevesités lehetõségének megszûntetése mellett szükséges

az üzletrészek koncentrációjának az ösztönzése. A szövetkezeti üzletrész

körüli vitákat közgazdasági eszközökkel kellene rendezni. Ezért szükséges a

társasági adóban és a személyi jövedelemadó törvényben ma is létezõ üzletrész

koncentrációt és bevonást segitõ, ösztönzõ rendszerek mûködtetése.

13. § A törvényjavaslat 3. számú melléklet II/7.. pontjában az Szja tv. 3.

számú melléklet II/7.. pontjának a módosítását javasolom:

" 7. A munkáltató által a magánszemélynek a saját személygépkocsi

használata miatt fizetett költségtérités összegébõl az eseti belföldi

kiküldetési rendelvényben meghatározott km-távolság szerint az

üzemanyagfogyasztási norma, valamint [3] 4 Ft/km általános személygépkocsi

normaköltség alapulvételével kifizetett összeg;"

I n d o k l á s :

Az általános személygépkocsi normaköltséget jelenleg 3,- Ft/km mértéket

indokolt növelni az infláció mértékével vagy valamelyest ahhoz közeliteni,

mivel több éve már változatlan. A gépkocsik beszerzési ára, a javitási,

karbantartási költségek folyamatosan nõttek, az arányos költségviselés elve

megkivánja a norma felemelését.

14. § A törvényjavaslat 1. számú melléklet 8. pontjában az Szja tv. 1. számú

melléklet 8.17. ponttal kiegésziteni javasolja:

"8.17. a munkáltató által természetben nyújtott étkezés értékébõl

legfeljebb havi 3000 forint vagy a kizárólag fogyasztásra kész étel

vásárlására feljogositó ingyenes vagy kedvezményes utalvány értékébõl

legfeljebb havi 2000 forintig terjedõ kedvezmény; az elõzõek ugyancsak

választható módon megilletik a szakmunkástanulót (szakképzõ iskola

tanulóját) és a kötelezõ szakmai gyakorlatának idején a diákot is és azt a

magánszemélyt is, aki nyugdijas, és a nyugdijba vonulása idején volt

munkáltatója, illetve annak jogutódja nyújtja részére ezt a természetbeni

juttatást, a magánszemély egy adott hónapban csak egyféle (vagy a 3000

forintig, vagy a 2000 forintig terjedõ) kedvezményt veheti igénybe; e

rendelkezés alkalmazásában természetben nyújtott étkeztetés alatt a

munkahelyen vagy a törvényes munkaközi étkezési szünet idejében a

munkahely eltérhetõ körzetében meleg étkeztetést biztositó szolgáltatónál

a munkavégzés napján elfogyasztott ételt kell érteni."

I n d o k l á s :

Az étkezési hozzájárulás meghatározott összegû adómentességének

megszûntetésébõl várhatóan nem lesz érzékelhetõ adóbevételi többlete a

költségvetésnek. A munkáltatók többsége valószinûleg ezt a hozzájárulási

formát megszünteti, bérben kompenzációként ugyancsak várhatóan nem jelenik

meg. Vitathatatlanul npszerûtlen lépés, kérdés, hogy megéri-e. A

törvényjavaslat indoklásában elsõ helyen szerepel, hogy a kedvezmény az

alkalmazotti körben egy 0 adókulcsot jelent, amely akkor lenne valós indok, ha

a mértéke (1200,- Ft/hó/fõ, illetve 2000,- Ft/hó/fõ) egy adósávot kitöltene.

Jelen körülmények között ez maximum 24.000,- Ft, módosítva 36.000,- Ft,

viszont ilyen szûk adósávot még nem használtak az adótáblában.

15. § A törvényjavaslat 63.§ /3/ c./ pontját módosítani javasolja: /átmeneti

rendelkezés/:

" c./ Az áttérésig elhatárolt, nem rendezett veszteség, - ideértve az

értékvesztés miatt a társasági adóban korábban adóalapnövelõ tételéként

figyelembe vett összeg - elszámolásánál e törvény VI. fejezetében és a

49/B §-ában foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni."

I n d o k l á s :

A törvényhelyi hivatkozással le kellett követni a törvényjavaslat szerkezeti

változását, ugyanis a VI. fejezetben csak a mezõgazdasági õstermelõk vannak,

mig egy új 49/B.§ alá kerültek nevesitésre a vállalkozói jövedelem szerint

adózó egyéni vállalkozók. A /3/ bekezdés c./ pontjának további módosítása csak

pontositást, egyértelmûsitést tartalmaz.

16. § A törvényjavaslat az Szja tv. 1. számú melléklet 1.3. pontját a

következõképpen javasolja módosítani:

"1.3 az állami szociális rendszer keretében, illetõleg a helyi önkormányzat,

továbbá az egyház és az egyházi karitativ szervezetek által nyújtott szociális

és nevelési segély, valamint a külön törvényben meghatározott tankönyv-

támogatás, a helyi önkormányzat által a szociális igazgatásról és szociális

ellátásokról szóló törvény alapján nyújtott átmeneti segély, temetési segély,

lakásfenntartási támogatás és munkanélküliek jövedelempótló támogatása, a

vakok személyi járadéka, a rokkantsági járadék, a súlyosan mozgáskorlátozott

magánszemély részére jogszabály alapján nyújtott közlekedési támogatás, a

sorkatona hozzátartozójának járó családi segély, a hadigondozási

pénzellátások, a nemzeti gondozásról szóló törvény alapján folyósitott nemzeti

gondozási dij, valamint a megváltozott munkaképességü dolgozók rendzsere

szociális, átmeneti és egészségkárosodási járadéka, a munkáltatótól, az

érdekvédelmi szervezettõl az elhunyt házastársa vagy egyeneságbeli rokona

részére folyósitott temetési segély, továbbá az önsegélyezõ feladatot is

vállaló társadalmi szervezet, önsegélyezõ egyesület által nyújtott szociális

segély azzal, hogy e rendelkezés alkalmazásában önsegélyezõ feladat

ellátásának minõsül a társadalombiztositásról szóló törvényben felsorolt

ellátásokat kiegészitõ juttatások nyujtása."

I n d o k l á s

A tankönyv támogatás lehetõségét a közoktatásról szóló törvény - 1993. évi

LXXIX. tv. 118. § /5/ - teszi lehetõvé, ennek megfelelõen. "Az éves

költségvetési törvényben kell meghatározni annak a támogatásnak az összegét,

amelyet az iskolafenntartó - tanulói létszám alapján számitva - más célra fel

nem használható támogatásként kap, a piaci áron forgalomba kerülõ tanulói

tankönyvek megvásárlásának támogatásához..."

Méltánytalan, hogy a költségvetés egyik kezével adja, másikkal vissza is vegye

adó formájában a támogatást, amelyet kizárólag e célra lehet felhasználni.

Budapest, 1996. október 14.

dr. Sümeghy Csaba

FIDESZ

Eleje Honlap