ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3091/90..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosítását tartalmazó

T/3091..számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 32. §-sal módosítani javasolt 49/B. § (5) bekezdését

törölni javasoljuk, egyúttal a további bekezdések számozása is megváltozik.

"(5) Ha a külön jogszabályban meghatározott értéket meghaladó kiadást

igazoló számla (egyszerûsített számla, számlát helyettesítõ okmány) szerint az

ellenérték kifizetése készpénzben történt, akkor - ha az egyéni vállalkozó

költségként elszámolta - a vállalkozói bevételt növelni kell a számlázott

összeg áfa nélküli értkének 20 %-ával. Nem kell ezt a rendelkezést alkalmazni

akkor, ha a számla kibocsátója - az egyéni vállalkozót kivéve - magánszemély."

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat törlésre javasolt rendelkezése mind alkotmányjogi, mind

adójogi szempontból rendkívül aggályos. A rendelkezés ugyanis sértené a

jogbiztonság elvét annyiban, amennyiben - egyéb hatályos törvényi

rendelkezésekkel ellentétben - vállalkozási költséget bevételként rendel el

könyvelni bizonyos, külön jogszabályban meghatározott feltételek bekövetkezte

esetén. Ez a külön jogszabály lehetne kormány- vagy miniszteri rendelet is,

gyakorlatilag tehát adókötelezettséggel kapcsolatos tárgykört törvényi

szabályozáson kívüli körre rendelne.

A rendelkezés egyébként sértené a vállalkozások szabadságának alkotmányos

jogát is, valamint a pénzforgalom rendjérõl szóló törvényi rendelkezéseket.

Ugyanis a gyakorlatban korlátozná - bizonyos összeghatár felett - a

vállalkozások szabad készpénzforgalmát és kifizetéseit. A költségvetési

befizetések biztosítását, a közteherviselés elvének érvényesülését más,

alkotmányjogilag megalapozottabb eszközökkel kell elérni.

A törlésre javasolt rendelkezés hatálybalépése esetén számos gyakorlati

problémát is vetne fel a piaci forgalomban.

2. A törvényjavaslat 63. § (6) bekezdésével meghatározott 1. b) pontja

és a 2. pont az alábbiak szerint módosul:

"b) az egyszeres könyvvitelt vezetõ (esetében az 1996. december 31-ei

határnapra az egyszerûsített mérlegben kimutatott összes eszközértéknek a

vevõk állományának, valamint a rövidlejáratú kötelezettségek között

nyilvántartott szállítókat nem tartalmazó kötelezettségek állományának és a

saját tõke értékének levonásával számított összegébõl) esetén az 1995. év

elõtti adóévekben keletkezett, az 1996. évben hatályos Tv. 9. §-ának (5)

bekezdésében meghatározottak szerint

kifizetett osztalék után 1997. és 1998. évben az adó mértéke 10 %.

3. Az 1995. és 1996. évben keletkezett, 18 %-os adókulccsal adózott

eredménybõl 1997. év folyamán jóváhagyott és kifizetett osztalék után az adó

mértéke 10 %, feltéve, hogy az osztalék forrását képezõ adózott eredmény után

a kifizetõ a társasági adóról szóló törvény által elõírt kiegészítõ adót az

osztalék megállapításakor - egyszeres könyvvitelt vezetõnél a kifizetéskor -

megfizette."

I n d o k o l á s

A módosító javaslatunkkal lehet csak biztosítani, hogy az egyszeres

könyvvitelt vezetõk a kettõs könyvvitelt vezetõkkel azonosan fizessék meg az

osztalék utáni adót, amely 1995. január 1. - a kiegészítõ adó bevezetése

elõtti idõben - elõtt keletkezett és még nem került kifizetésre. A 2. pont

módosítási javaslata szintén azt a célt szolgálja, hogy az egyszeres

könyvvitelt vezetõk esetében is azonos szabályok érvényesüljenek az 1995-96-

ban keletkezett és 1997. évben kifizetésre kerülõ osztaléknál.

4. A törvényjavaslat 64. § (3) bekezdését törölni javasoljuk, s ezzel

egyidejûleg a (4) és (5) bekezdés számozása (3) és (4) bekezdésre változik.

"(3) A Szja törvénynek az e törvény 32. §-ával megállapított új 49/B. §-

ának (5) bekezdése szerinti rendelkezést az ott említett külön jogszabály

hatálybalépését követõ 180. napot követõen kell alkalmazni."

I n d o k o l á s

Ezen rendelkezést a törvényjavaslat 32. §-ával megállapított 49/B. § (5)

bekezdésének elhagyása miatt javasoljuk törölni.

Budapest, 1996. október 21.

dr. Brúszel László dr. Kristóf István

Eleje Honlap