ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3091/152..

Módosító javaslat!

Gál Zoltán Úr

az Országgyûlés elnöke

Helyben

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény módosításáról szóló

T/3091.. számú törvényjavaslathoz a következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o t

terjesztem elõ:

A törvényjavaslat 57. §-át (az Szja tv. 72/A. §-át a hozzá tartozó alcímmel

együtt) a törvény szövegébõl törölni javaslom. Az e paragrafusokat követõ

paragrafusok számozása ennek megfelelõen értelemszerûen változik.

Indokolás:

A törvényjavaslatban szereplõ rendelkezés nyilvánvalóan a szakszervezeti

tagdíjak körül kialakult, illetve a "KESFLÓ-típusú" visszaélések megelõzését

célozza. A szándékkal teljesen egyetértve, ugyanakkor a választott technika

jogtechnikailatg aggályos és társadalmi hatását tekintve negatív is lehet.

Jogtechnikailag aggályos, ha a személyi jövedelemadóról szóló törvényben

érdekképviseletekre, önsegélyzõ szervezetekre, alapítványokra állapít meg az

Országgyûlés adófizetési kötelezettséget.

A társadalmi hatásokat tekintve pedig a tisztességes, valóban karitatív

szervezeteket bünteti a bevezetésre javasolt szabály. Ennek igazolására

lássunk két próbaszámítást:

1. Egészségkárosodottak vagy menekültek segélyezését végzõ szervezetek

esetében könnyen kialakulhat olyan bevételi struktúra, amelyben az alapítványi

és az érdekképviseleti támogatások vannak túlsúlyban. Adócsalásról ilyen

esetben még véletlenül sincs szó, a törvényjavaslat alapján mégis adófizetési

kötelezettség keletkezik. Lássuk példaként egy menekülteket támogató

alapítvány bevételeit:

közvetlen lakossági támogatás 100.000

szakszervezeti gyûjtésbõl származó támogatás 800.000

alapítványi támogatás 1.050.000

kamatbevétel 50.000

Összes bevétel: 2.000.000

kiosztott támogatás 1.800.000

érdekképviseleti, alapítványi támogatás 40 %-a 740.000

adóévben keletkezett egyéb bevétel 150.000

Összesen: 890.000

fizetendõ adó alapja: 1.800.000

- 890.000

azaz: 910.000

fizetendõ adó: 400.400

2. Egy gazdasági társaságnál mûködõ szakszervezet csak a szokványos mértékû

tagdíjat szedi be, más bevétele nincs. A bevétel egy részébõl szeptemberben

tanévkezdési segélyt ad a nagycsaládosoknak, karácsonykor pedig támogatást a

cég nyugdíjasainak. Ezen kívül rendkívüli esetekben temetési segélyt is

folyósít.

Összes bevétel (tagdíjakból): 800.000

Kiosztott összes támogatás: 400.000

A tagdíjbevétel 40 %-a: 320.000

fizetendõ adó alapja: 400.000

- 320.000

azaz: 80.000

fizetendõ adó (44%): 35.200

Ha ugyanezek a szervezetek a menekültek és a szakszervezeti tagok

segélyezése helyett irodabérletre, Internet-be való bekapcsolódásra, az

ügyintézõk mobil telefonjára költik a pénzüket, akkor nem terhelné õket a

javasolt adó.

A törvényjavaslatban szereplõ megoldás helyett a szakszervezeti,

érdekképviseleti tagdíj korrekt mértékének megállapítása, a szigorúbb

elszámoltatás és ellenõrzés, illetve a nyilvánossági követelmények

megállapítása sokkal eredményesebb és célszerûbb lehet.

Budapest, 1996. október 22.

Csizmár Gábor

(MSZP)

Eleje Honlap