1
MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA
Zárószavazás elõtti módosító javaslat!
Dr. Gál Zoltán
az Országgyûlés elnöke részére
Budapest
Tisztelt Elnök Úr!
Az Elõterjesztõ nevében a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.
törvény (a továbbiakban: Szja tv.) módosításáról szóló T/3091.. számú
törvényjavaslathoz zárószavazásra bocsátandó T/3091/226.. számú egységes
javaslathoz koherenciazavar megszüntetése érdekében - a házszabály 107. § (1)
bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - a következõ
zárószavazás elõtti módosító javaslatokat
terjesztem elõ:
1. Az egységes javaslat 6. §-ának (3) bekezdésében a Szja tv. 12. §-a (3)
bekezdésének e) pontja a következõk szerint változzon:
[(3) Nem helyettesítheti az adóbevallást a munkáltatónak tett nyilatkozat
akkor, ha]
"e) a magánszemély olyan
mezõgazdasági õstermelõ, akinek az e tevékenységébõl származó bevétele az
adóévben a [100] 250 ezer forintot meghaladja;"
INDOKOLÁS
A T/3091/177.. számú ajánlás 25. pontjának elfogadása révén a mezõgazdasági
õstermelõ adómentes bevételének határa 250 ezer forint lett, ezért indokolt,
hogy a 250 ezer forint alatti árbevétellel rendelkezõ mezõgazdasági
õstermelõnek ne kelljen adóbevallást adnia akkor, ha egyéb ok miatt nem lenne
köteles adóbevallást adni.
2. Az egységes javaslat 26. §-ában a Szja tv. 40. §-ának alcíme a következõk
szerint módosuljon:
"Személyi [és családi] kedvezmény[ek]"
INDOKOLÁS
A T/3091/177.. számú kiegészítõ ajánlás elfogadott 48. pontja szerint a
személyi jövedelemadóról szóló törvényben nincs családi kedvezmény, így
indokolatlan alcímben utalni rá.
3. Az egységes javaslat 32. §-ában a Szja tv. 49/B. §-ának (8) bekezdése a
következõk szerint módosuljon:
"(8) Az e § rendelkezése szerint megállapított jövedelembõl levonható
legfeljebb annak húsz százalékáig terjedõ összegben, a közcélú adomány, a
[VII.] VIII. fejezetben említett, errõl szóló igazolás alapján és feltételek
teljesülése esetén."
INDOKOLÁS
A VII. fejezetre való hivatkozás pontatlan, a közcélú adomány utáni
adókedvezmény igénybevételének feltételrendszerét a VIII. fejezet tartalmazza.
4. Az egységes javaslat 52. §-ának felvezetõ szövege a következõk szerint
módosuljon:
"A Szja tv. 67. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a §
alcíme helyébe a következõ alcím lép:
"Árfolyamnyereségbõl származó jövedelem""
INDOKOLÁS
Az egységes javaslatban külön § tartalmazza a tõzsdei határidõs, opciós
ügyletekbõl származó jövedelemre vonatkozó szabályokat, ennek megfelelõ
alcímmel. Értelemzavaró, hogy az árfolyamnyereség utáni adókötelezettségrõl
rendelkezõ § alcíme is tartalmazza ezen elnevezést. (A hatályos törvényben
ugyanis a 67. § alcíme a következõ: "Az árfolyamnyereség és a tõzsdei
határidõs, opciós ügyletbõl származó jövedelem"
5. Az egységes javaslat 55. §-ának (2) bekezdésében a Szja tv. 70. §-a (8)
bekezdésének e) pontja a következõk szerint módosuljon:
"e) amelyet a kifizetõ magánszemélynek adott lízingbe vagy bérbe, feltéve,
hogy a havi lízing- (bérleti) díj nem kevesebb a (3) és a (4) bekezdésben
foglalt adótételnél, és a személygépkocsi üzemeltetésének összes költségét
és közterheit egészében a személygépkocsit lízingbe, bérbe vevõ magánszemély
viseli;"
INDOKOLÁS
A § (3) és (4) bekezdése tartalmazza a cégautó adó havonta fizetendõ mértékét,
így nem elégséges csupán a (4) bekezdésre történõ hivatkozás.
6. Az egységes javaslat 55. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészüljön ki:
"(3) A Szja tv. 70 §-ának (9) és (10) bekezdése helyébe a következõ
rendelkezés lép:
"(9) A (8) bekezdés a)-d) pontjaiban foglaltak ellenére meg kell fizetni a (3)
és a (4) bekezdés szerinti adót azon személygépkocsi után, amelyet nem
kizárólag a hivatkozott pontokban említett alapfeladatok ellátására
használnak, hanem a körülményekbõl megállapítható más használat is. A
személygépkocsinak az alapfeladatokhoz kapcsolódó kizárólagos használatát
igazoló dokumentumokat (menetlevél, útnyilvántartás) az adó megállapításához
való jog elévülésének idejéig a kifizetõnek meg kell õriznie.
(10) A (2) bekezdésben foglalt rendelkezés szempontjából az adó megfizetésére
kötelezett üzembentartónak minõsül az a kifizetõ, amely (aki) a
személygépkocsit üzletszerû kölcsönzést, bérbeadást, lízingbe adást folytató
kifizetõtõl (a továbbiakban: bérbeadó) olyan szerzõdés alapján üzemeltet,
amely a forgalmi engedélybe történõ bejegyzés mellõzésével jogosítja a
személygépkocsi üzemben tartására. Ebben az esetben a bérbeadóra a (3) és a
(4) bekezdés rendelkezései - kivéve a (9) bekezdésben említett esetet - nem
vonatkoznak. A bérbe vevõre a (3)-(9) bekezdések rendelkezéseit - ha az
adókötelezettség fennáll - azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a (3) és
a (4) bekezdésben meghatározott adótétel helyébe annak egy harmincad részét, a
hónap helyébe pedig a bérbevételi napot kell behelyettesíteni. A bérbeadónak
közölnie kell a bérbevevõvel a személygépkocsi beszerzési árát.""
INDOKOLÁS
A § (3) és (4) bekezdése tartalmazza a cégautó adó havonta fizetendõ mértékét,
így nem elégséges csupán a (4) bekezdésre történõ hivatkozás. A dupla
aláhúzással jelölt szöveg mutatja a hatályos rendelkezéshez képest szükséges
kiegészítést.
7. Az egységes javaslat 3. számú mellékletében a Szja tv. 3 számú melléklete
IV. fejezetének 8. pontja a következõk szerint változzon:
"8. A[z 5.] 6. pontban foglaltaktól eltérõen, a mezõgazdasági õstermelõ az
útnyilvántartás vezetése helyett, havi 500 kilométer utat számolhat el
személygépkocsi üzleti célú használata címén a költségek 3. pont szerinti
figyelembevételével, függetlenül az üzemeltetett személygépkocsik számától.
Ezt az elszámolási módszert is csak a teljes adóévre - illetõleg az adóéven
belül a tevékenység teljes idõtartamára - lehet alkalmazni."
INDOKOLÁS
A javasolt módosítás a téves hivatkozással elõálló értelmezési problémákat
kívánja megelõzni.
B u d a p e s t, 1996. november
Dr Medgyessy Péter
pénzügyminiszter