1

MAGYAR KÖZTÁRSASÁG KORMÁNYA

T/3091/227..

Zárószavazás elõtti módosító javaslat!

Dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnöke részére

Budapest

Tisztelt Elnök Úr!

Az Elõterjesztõ nevében a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII.

törvény (a továbbiakban: Szja tv.) módosításáról szóló T/3091.. számú

törvényjavaslathoz zárószavazásra bocsátandó T/3091/226.. számú egységes

javaslathoz koherenciazavar megszüntetése érdekében - a házszabály 107. § (1)

bekezdésében foglaltaknak megfelelõen - a következõ

zárószavazás elõtti módosító javaslatokat

terjesztem elõ:

1. Az egységes javaslat 6. §-ának (3) bekezdésében a Szja tv. 12. §-a (3)

bekezdésének e) pontja a következõk szerint változzon:

[(3) Nem helyettesítheti az adóbevallást a munkáltatónak tett nyilatkozat

akkor, ha]

"e) a magánszemély olyan

mezõgazdasági õstermelõ, akinek az e tevékenységébõl származó bevétele az

adóévben a [100] 250 ezer forintot meghaladja;"

INDOKOLÁS

A T/3091/177.. számú ajánlás 25. pontjának elfogadása révén a mezõgazdasági

õstermelõ adómentes bevételének határa 250 ezer forint lett, ezért indokolt,

hogy a 250 ezer forint alatti árbevétellel rendelkezõ mezõgazdasági

õstermelõnek ne kelljen adóbevallást adnia akkor, ha egyéb ok miatt nem lenne

köteles adóbevallást adni.

2. Az egységes javaslat 26. §-ában a Szja tv. 40. §-ának alcíme a következõk

szerint módosuljon:

"Személyi [és családi] kedvezmény[ek]"

INDOKOLÁS

A T/3091/177.. számú kiegészítõ ajánlás elfogadott 48. pontja szerint a

személyi jövedelemadóról szóló törvényben nincs családi kedvezmény, így

indokolatlan alcímben utalni rá.

3. Az egységes javaslat 32. §-ában a Szja tv. 49/B. §-ának (8) bekezdése a

következõk szerint módosuljon:

"(8) Az e § rendelkezése szerint megállapított jövedelembõl levonható

legfeljebb annak húsz százalékáig terjedõ összegben, a közcélú adomány, a

[VII.] VIII. fejezetben említett, errõl szóló igazolás alapján és feltételek

teljesülése esetén."

INDOKOLÁS

A VII. fejezetre való hivatkozás pontatlan, a közcélú adomány utáni

adókedvezmény igénybevételének feltételrendszerét a VIII. fejezet tartalmazza.

4. Az egységes javaslat 52. §-ának felvezetõ szövege a következõk szerint

módosuljon:

"A Szja tv. 67. §-a helyébe a következõ rendelkezés lép, egyidejûleg a §

alcíme helyébe a következõ alcím lép:

"Árfolyamnyereségbõl származó jövedelem""

INDOKOLÁS

Az egységes javaslatban külön § tartalmazza a tõzsdei határidõs, opciós

ügyletekbõl származó jövedelemre vonatkozó szabályokat, ennek megfelelõ

alcímmel. Értelemzavaró, hogy az árfolyamnyereség utáni adókötelezettségrõl

rendelkezõ § alcíme is tartalmazza ezen elnevezést. (A hatályos törvényben

ugyanis a 67. § alcíme a következõ: "Az árfolyamnyereség és a tõzsdei

határidõs, opciós ügyletbõl származó jövedelem"

5. Az egységes javaslat 55. §-ának (2) bekezdésében a Szja tv. 70. §-a (8)

bekezdésének e) pontja a következõk szerint módosuljon:

"e) amelyet a kifizetõ magánszemélynek adott lízingbe vagy bérbe, feltéve,

hogy a havi lízing- (bérleti) díj nem kevesebb a (3) és a (4) bekezdésben

foglalt adótételnél, és a személygépkocsi üzemeltetésének összes költségét

és közterheit egészében a személygépkocsit lízingbe, bérbe vevõ magánszemély

viseli;"

INDOKOLÁS

A § (3) és (4) bekezdése tartalmazza a cégautó adó havonta fizetendõ mértékét,

így nem elégséges csupán a (4) bekezdésre történõ hivatkozás.

6. Az egységes javaslat 55. §-a a következõ (3) bekezdéssel egészüljön ki:

"(3) A Szja tv. 70 §-ának (9) és (10) bekezdése helyébe a következõ

rendelkezés lép:

"(9) A (8) bekezdés a)-d) pontjaiban foglaltak ellenére meg kell fizetni a (3)

és a (4) bekezdés szerinti adót azon személygépkocsi után, amelyet nem

kizárólag a hivatkozott pontokban említett alapfeladatok ellátására

használnak, hanem a körülményekbõl megállapítható más használat is. A

személygépkocsinak az alapfeladatokhoz kapcsolódó kizárólagos használatát

igazoló dokumentumokat (menetlevél, útnyilvántartás) az adó megállapításához

való jog elévülésének idejéig a kifizetõnek meg kell õriznie.

(10) A (2) bekezdésben foglalt rendelkezés szempontjából az adó megfizetésére

kötelezett üzembentartónak minõsül az a kifizetõ, amely (aki) a

személygépkocsit üzletszerû kölcsönzést, bérbeadást, lízingbe adást folytató

kifizetõtõl (a továbbiakban: bérbeadó) olyan szerzõdés alapján üzemeltet,

amely a forgalmi engedélybe történõ bejegyzés mellõzésével jogosítja a

személygépkocsi üzemben tartására. Ebben az esetben a bérbeadóra a (3) és a

(4) bekezdés rendelkezései - kivéve a (9) bekezdésben említett esetet - nem

vonatkoznak. A bérbe vevõre a (3)-(9) bekezdések rendelkezéseit - ha az

adókötelezettség fennáll - azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a (3) és

a (4) bekezdésben meghatározott adótétel helyébe annak egy harmincad részét, a

hónap helyébe pedig a bérbevételi napot kell behelyettesíteni. A bérbeadónak

közölnie kell a bérbevevõvel a személygépkocsi beszerzési árát.""

INDOKOLÁS

A § (3) és (4) bekezdése tartalmazza a cégautó adó havonta fizetendõ mértékét,

így nem elégséges csupán a (4) bekezdésre történõ hivatkozás. A dupla

aláhúzással jelölt szöveg mutatja a hatályos rendelkezéshez képest szükséges

kiegészítést.

7. Az egységes javaslat 3. számú mellékletében a Szja tv. 3 számú melléklete

IV. fejezetének 8. pontja a következõk szerint változzon:

"8. A[z 5.] 6. pontban foglaltaktól eltérõen, a mezõgazdasági õstermelõ az

útnyilvántartás vezetése helyett, havi 500 kilométer utat számolhat el

személygépkocsi üzleti célú használata címén a költségek 3. pont szerinti

figyelembevételével, függetlenül az üzemeltetett személygépkocsik számától.

Ezt az elszámolási módszert is csak a teljes adóévre - illetõleg az adóéven

belül a tevékenység teljes idõtartamára - lehet alkalmazni."

INDOKOLÁS

A javasolt módosítás a téves hivatkozással elõálló értelmezési problémákat

kívánja megelõzni.

B u d a p e s t, 1996. november

Dr Medgyessy Péter

pénzügyminiszter

Eleje Honlap