1

ORSZÁGGYÛLÉSI KÉPVISELÕ

T/3092/53..

Módosító javaslat!

dr. Gál Zoltán

az Országgyûlés elnökének

HELYBEN

Tisztelt Elnök Úr!

A Házszabály 94. § (1) bekezdése és 102. § (1) bekezdése alapján a

társasági adóról és az osztalékadóról szóló T/3092.. számú törvényjavaslathoz a

következõ

m ó d o s í t ó j a v a s l a t o k a t

terjesztjük elõ:

1. A törvényjavaslat 3. számú mellékletének 2. pontját törölni javasoljuk

és a számozás értelemszerûen változik:

"(2. a számla általános forgalmi adó nélküli értékének a 20 %-a, ha a

külön jogszabályban meghatározott értéket meghaladó kiadást igazoló számla,

egyszerûsített számla (számlát helyettesítõ okmány) szerint az ellenérték

kifizetése készpénzben történt azzal, hogy ezt a rendelkezést az említett

külön jogszabály hatálybalépését követõ 180. naptól teljesített kifizetésekre

kell alkalmazni. Nem kell ezt a rendelkezést alkalmazni akkor, ha a számla,

egyszerûsített számla kibocsátója - az egyéni vállalkozót kivéve -

magánszemély;)"

I n d o k o l á s

A törvényjavaslat ezen rendelkezése mind alkotmányjogi, mind adójogi

szempontból aggályos. A rendelkezés sértené a jogbiztonság elvét annyiban,

amennyiben vállalkozási költséget, amely minden kétséget kizáróan a

vállalkozás érdekében merült fel, bevételként rendel könyvelni bizonyos, külön

jogszabályban meghatározott feltételek bekövetkezte esetén. Ez a külön

jogszabály lehetne kormány- vagy miniszteri rendelet is, így tehát

gyakorlatilag adókötelezettséggel kapcsolatos tárgykört törvényi szabályozáson

kívüli körre helyezne.

A rendelkezés egyébként sértené a vállalkozások szabadságának alkotmányos

jogát is, valamint a pénzforgalom rendjérõl szóló rendelkezéseket. Ugyanis a

gyakorlatba korlátozná - bizonyos összeghatár felett - illetve valóságosan

szankcionálná a vállalkozások szabad készpénzforgalmát és kifizetéseit. A

törlésre javasolt rendelkezés hatálybalépése esetén számos gyakorlati

problémát is vetne fel a piaci forgalomban.

2. A törvényjavaslat 3. számú mellékletének 7 pontját törölni javasoljuk.

"(az általános forgalmiadó nélkül 200 ezer forintot meghaladó

szolgáltatás ellenértéke, ha az alapajául szolgáló írásbeli szerzõdésbõl,

megállapodásból, a szolgáltatás jellege és tartalma, valamint - igazolás

hiányában - a szerzõdés tényleges teljesülése nem állapítható meg. Az adóévben

ugynazon személytõl ugyanazon jogcímen igénybevett szolgáltatások ellenértékét

együttesen kell figyelembe venni;)"

I n d o k o l á s

A jelenleg hatályos polgári törvénykönyv szerint a szerzõdéseknél

általában nincs írásos formakényszer. Tehát az írásbeli szerzõdéssel,

megállapodással - ellenkezõ rendelkezés hiányában - teljesen egyenrangú a

szóbeli szerzõdés is. A törölni javasolt rendelkezés a Ptk-val ellentétben

gyakorlatilag a 200 ezer Ft-ot meghaladó ellenértékû szolgáltatásról szóló

szerzõdéseknél kötelezõ írásbeliséget vezet be. Ezen rendelkezés

hatálybaléptetése esetén fõképp az ellenértékek összeszámítása miatt is a

szolgáltató szektor jelentõs részét béníthatja meg. Ellenvetésül hozható fel

az is még, hogy különbséget tesz a 200 ezer Ft alatti és az ezt meghaladó

szolgáltatások között.

3. A törvényjavaslat 3. számú mellékletének 8. pontja az alábbiak szerint

módosul:

"8. a 30 ezer forintot meghaladó beszerzési értékû tárgyi eszköz

selejtezése miatt ráfordításként - egyszeres könyvvitelt vezetõnél

(értékcsökkenési leírásként) pénzmozgással nem járó költséghelyesbítésként -

elszámolt nyilvántartási érték, ha a selejtezés ténye (dokumentumokkal hitelt

érdemlõen nincs alátámasztva) nincs legalább teljes bizonyító erejû

magánokirattal igazolva;"

I n d o k o l á s

A módosítási javaslat kétirányú. Egyrészt a számviteli törvény

módosításával való összhangot fogalmazza meg az egyszeres könyvvitelt

vezetõknél, másrészt pedig a hitelt érdemlõ alátámasztás határozatlan fogalma

helyett, minimumfeltételként a teljes bizonyító erejû magánokiratot írnánk

elõ.

Budapest, 1996. október 21.

dr. Brúszel László dr. Kristóf István

Eleje Honlap